Hier is het complex
Waarschuwingen tegen
oorlog tonen wrevel
Paus Paulus ziet af va(
bezoek aan Brazilië
Pater
Mijmering over bijbelrapport van Leuven
9
Boodschap
Klikklak
Een woord voor vandaag
Vuur
Geloof
-a Traditie
BEROEPINGSWERK
Prof. Röling over de Vredesweek:
COMIVIENTAREN
W oonwagenwet
Bijstandswet
Kabinet heft
personeelsstopl
gedeeltelijk op
PuzzelhoeP
Naar aanleiding van uw artikel
..Rebellerende pater houdt zijn eerste
traditionele dienst" zou ik het volgen
de willen opmerken:
Rebelleren betekent opstandig zijn
of zich tegen het bestaande gezag
verzetten. Ik ben van mening, dat U
zich vergist heeft. Deze pater is hele
maal niet opstandig. Wel is hij een
goed priester, die zich niet alleen
voor de r.k. belangen inzet, maar
voor alles wat.met christendom en
beschaving te maken heeft.
Wat het gezag betreft: In de r.k.
kerk is het hoogste gezag de faus.
Juist hij is een van de priesters, die
dit gezag volledig aanvaardt.
Als r-k. ben ik een regelmatig lezer
van Uw blad. Dat behalve in de r.k.
kerk ook in de protestantse kerken de
vrijzinnigheid een probleem is, dat
het christendom in zijn waarde uit
holt, meen ik in Uw blad meerdere
malen gelezen te hebben.
Tenslotte zou ik er op willen wij
zen, dat het belangrijker is elkaar als
gelovig christen te respecteren, dan
dat men het op alle punten met el
kaar eens is. Het is zeker, dat pater
Kotte elke goede voorganger in de
protestantse kerken hoger aanslaat
dan alle vrijzinnige priesters.
Ik ken Uw blad nog maar kort,
maar ik meen opgemerkt te hebben,
dat U wezenlijk werkt aan een op
bouwend christendom.
De Lier M. C. Fransen.
door dr. C. Rijnsdorp
kerknieuws
gevolgd van de
De belangstellende krantelezer die liet
bijhoudt en bv. de persverslagen heeft g<
Conferentie van Faith and Order in Leuven, belegd
door de Wereldraad van kerken, krijgt stof genoeg tot
nadenken. Hij ziet dat over het Schriftgezag niet alleen
in Nederland, maar over de hele wereld opnieuw wordt
gepeinsd en gediscussieerd. Ook de leek in de theologie
mompelt onder het lezen van de persverslagen zo wel
eens wat voor zich heen. Zo stelt het rapport over het
Schriftgezag, dat in Leuven aan de orde kwam, terecht
„dat jiet Schriftgezag ook een dimensie heeft die de men
selijke ervaring te boven gaat''.
Merkwaardig dat het tot de menselijke ervaring kan be
horen, dat die ervaring overschreden is! Als de mens dus
open staat voor de transcendente sfeer, voor het metafysische,
kan en moet de geloofservaring een wettige stem hebben in
de discussie. In deze geest merkte ook Rudolf Weth op, dat
niemand Joh 3 vers 16 kan onderschrijven „die niet zelf
Gods liefde ervaren heeft".
Maar dan verdwijnt, althans voor de lezer van het krante-
verslag, de ervaring, de authentieke bevinding, uit het ge
zicht In plaats van over ervaring leest hij over interpretatie,
over de verhouding tussen feit en interpretatie in de bijbel.
Het gaat over reconstructie van wat werkelijk gebeurd is.
Dit laatste blijkt in de regel onmogelijk, zegt het rapport.
„In zekere zin is daarom de interpretatie het feit" en dat
Terwijl de krant op maandag vol- proces van interpretatie van de heilsfeiten dat in de bijbel
gestopt wordt met sportnieuws wordt
het verslag van de toogdag van 't
Zoeklicht weggedrukt ergens onder
aan. Op die toogdag is de machtige
boodschap van het rijke en blijde
evangelie gebracht, die altijd nieuw
blijft en die altijd van kracht is om
door te geven aan verloren mensen.
Hoe kan een mens beelddrager
Gods zijn, als hij zich zo opwindt
over zinloze halve of hele seconden
meer of minder? De sportberoemdhe-
den van nu zijn straks helemaal ver
geten. De boodschap van onze Heer
blijft altijd.
Ik erger mij, dat een meisje in Ier
land de mensen opstookt tot verzet.
Het is vreselijk om zo je leven te
gebruiken. Ze moet wel bijzonder
arm zijn.
Ook de arrogante Sadat. komt tel
kens onder mijn ogen. Hij is een laf
aard, die zijn onschuldige mensen er
aan waagt om het Israëlische volk te
bestrijden. Hij is tot offers bereid,
maar laat hij zich dan zelf opofferen.
Dan is hij tenminste geloofwaardig.
Leiden Els van Houwelingen
Het klikklakspel is in de mode.
Kan het niet voorkomen worden, dat
dit mensonterende speelgoed in Ne
derland wordt geïmporteerd of gefa
briceerd? Het is toch verschrikkelijk,
dat mensen, die zelf in concentratie
kampen hebben gezéten de martel
werktuigen als speelgoed in de win
kel zien liggen.
Wij kunnen nu ook niets meer zeg
gen van het lijden van de gevange
nen bijv. in Griekenland en Brazilië.
We leren onze kinderen immers met
martelwerktuigen omgaan.
Rotterdam mevrouw van Drongelcn.
begonnen is gaat door. Deze gedachte culmineert dan in de
vraag van mevrouw dr. E. Flesseman-Van Leer: „Hoe ver
kunnen wij gaan in het interpretatieproces, terwijl de iden
titeit van de bijbel bewaard blijft?"
ontmoetingen geschiedde, is niet we
tenschappelijk vast te stellen. Niet
langs de weg van het onpersoonlijke
bewijs, waarbij er afstand blijft tus
sen het bewezene en de bewijzer, maar
in het aanstekelijke, het aangestoke-
ne, de vuurtelegraaf, de Olympische
fakkelloop, waarbij existenties tot in
hun diepste fundamenten worden
aangegrepen en omgezet, langs die
weg gaat het voort. Dit is het leven
van de kerk, niet haar reflectie en
zelfreflectie. Geen theologie mag zich
vermeten dit leven te vervangen.
Dit is de onvervreemdbare kern-
waarheid van het bevindelijke geloof,
waarvoor wijlen Van Ruler zich met
zijn hele persoonlijkheid en met al
zijn gaven heeft ingezet en waarbij
hij de historische uitwassen even fel
afwees als dat hij haar rechtmatig
heid verdedigde. Maar de geloofser
varing mag nooit of te nimmer tot
fundament worden verabsoluteerd.
Ook bevinding is altijd bevinding van
iets, van iemand, of van de eigen, zo
vaak caricaturale, godsdienstigheid.
En het overblijfsel van Jacob zal te midden van vele volkei
zijn als dauw van de Here, als regenstromen op het groene kru
dat niet wacht op de mens, noch mensenkinderen verbeidt(l
cha 5 6).
Uitleggers zijn het er niet over eens, wat Micha precies bedo
heeft. Sommigen zeggen, dat zoals in Palestina dauw en re\a:
onmisbaar waren voor de oogst, zo het volk van de Messias jSt
gen zal verspreiden over de volken. eve
Anderen denken, dat Micha hier Gods wondermacht op het ;oe
heeft. Weer anderen zien dauw en regen als beeld van de talri
heid van het volk. Micha heeft gesproken van oordelen, waard
het gevaarlijk zal worden uitgedund, maar de kleine rest zal
Nieuwtestamentische tijd weer uitgroeien, zo talrijk als de d üd<
zenden dauwdruppels op het veld, als de dichte stromen van
regen.
Wij horen de dauw niet vallen, maar zien haar werking. Zo d
het wérk van de Heilige Geest „dat niet wacht op de mensm ui'
mensenkinderen verbeidt". En tegelijk zal het Messiaanse
zijn „als dauw te midden van vele volkeren".
We lezen vandaag: Jesaja 24 14-23.
De geschiedwetenschap stelt de
vraag naar „was eigentlich geschehen
ist". Zij wil feiten en gebeurtenissen
onomstotelijk vastellen. Daarbij gaat
ze van de stilzwijgende veronderstel
ling uit. dat dit mogelijk is op een
onpersoonlijke manier, met uitscha
keling dus van de persoonlijke be
trokkenheid. Sommigen plaatsen
reeds hier een vraagteken, want wat
is een feit, wat is een gebeurtenis?
Maar goed. Wie de bijbel wil benade
ren met de methoden van de ge
schiedwetenschap, aanvaardt stilzwij
gend het uitgangspunt dat er een
onthecht, collectief-menselijk brein
bestaal dat tot objectieve kennis lei
den kan: „de rede", met welke veron
derstelling men tussen haakjes zon
der er erg in te hebben in de metafy
sica beland is. Aan de andere kant
staat voor de rapporteurs van te vo
ren vast, dat „de identiteit van de
bijbel" moet worden bewaard. Hier
botst een persoonlijke voor-onderstel
ling (de identiteit van de bijbel) met
een onpersoonlijke, althans onper
soonlijk bedoelde, onderzoekingsme
thode.
KWARTET TROUW
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Durdts Dagblad
Trouw
Commissie van hoofdredactie-
J. de Berg (voorzitter)
H. P Ester. G -1 Brinkman
J van Hofwegen.
Jezus vertolkt de Vader, Paulus
vertolkt Jezus, de theologie vertolkt
Paulus. Gaat het hier over éénzelfde
vorm van interpretatie, met andere
woorden: moet er niet duidelijk on
derscheiden worden tussen persoon
lijk getuigenis en een naar intentie
onpersoonlijk wetenschappelijk on
derzoek? Zijn geloof en wetenschap
hier niet in elkaar verward geraakt?
Als we het geloof even uitschakelen,
dan kunnen we om te beginnen niet
van te voren vaststellen dat de iden
titeit van de bijbel moet worden ge
handhaafd.
Dan is Jezus achter de evangelis
ten, de apostelen en de eerste chris
tengemeenten verdwenen, de kerkva
ders gaan dan schuil achter de refor
matie en de reformatie op haar beurt
is uit het gezicht geraakt door wat
daarna gekomen is. Zo raken we
steeds verder van de oorsprongen van
het christelijk geloof af. Geen wonder
dat men dan tot de opvatting komt
dat de interpretatie de boodschap zel
ve is, waarbij men onwillekeurig
moet denken aan de slagzin van Mc
Luhan: „the medium is the message".
Men wil dan van de nood een deugd
maken en het proces van steeds ver
der gaande verwijdering omzetten in
een proces van toenemende verrij
king. Als men tenminste consequent
doordenkt.
Maar het is immers onmogelijk het
persoonlijk element buiten te sluiten,
want in de boodschap draait alles
juist om het persoonlijke! De bood
schap is van het begin af aan getui
genis, d.w.z. getuigeverklaring, verslag
van ervaring. En het beslissende
hierbij is dat die ervaring niet op
houdt na Jezus'- dood. De apostelen
getuigen van zijn opstanding en na
hun dood blijft de christelijke ge
meente op dit getuigenis gefundeerd.
Nu is het geloof, evenals het oe-
wustzijn, intensioneel, d.w.z. het be
staat hierin, dat het zich op iets of
iemand buiten zich richt. Dit bete
kent dat men de kerk niet kan fun
deren op het geloof der gemeente als
geestelijke daad, d.w.z. niet op het
geloven als zodanig. Deze accentver
schuiving maakte Schleiermacher,
onder de invloed van het romantische
subjectivisme. Dan wordt het geloof
religie. Er steekt in de negentiende-
eeuwse vroomheid een stuk romantis
me, waarvan men bezig is de restan
ten op te ruimen. Maar nu moet er
helderheid komen.
De theologie heeft met geloof en
met wetenschap te maken: persoon
lijk getuigenis en onpersoonlijk on
derzoek, twee wezensvreemde zaken.
Zolang die twee nu maar duidelijk
uit elkaar gehouden worden en elk in
hun aparte waarde worden gelaten, is
er niets aan de hand. Wie het goed
recht en de noodzakelijkheid van net
wetenschappelijk onderzoek ontkent,
vergeet dat het getuigenis geen einde,
maar een begin is. Wie, aan de ande
re kant, het geheim van de persoon
lijkheid in haar relatie tot God meent
te kunnen doorgronden met uitgere
kend onpersoonlijke methoden, be
gaat een fundamentele fout. Zo ie
mand heeft bij voorbaat al vernietigd
wat hij zoekt. Het christelijk geloof
gaat voort van getuigenis tot getuige
nis en dat betekent: niet van echo tot
echo, want elk waarachtig getuigenis
is even nieuw en even springlevend
als dat van Petrus en Thomas was.
Het is dus zaak niet alleen getuige
nis en onderzoek maar ook getuigenis
en traditie te onderscheiden. Ook de
traditie heeft haar betekenis. Zonder
historie, zonder continuïteit staat de
geniaalste mens als een stuntelige be
ginneling in het leven. Maar evenmin
als het geloven der gemeente heeft de
traditie in zichzelf enige waarde. De
vraag is maar wat ze overlevert. Het
gaat niet tussen oud en nieuw, maar
tussen het dode en het levende. De
kerkgeschiedenis is een geschiedenis
van getuigenissen. Nu en dan komen
er spectaculaire getuigenissen, als de
donderslagen èn stemmen uit de
Openbaring: de bekering van Augus-
tinus, van Luther, van Pascal, de af
grond-ervaring van Kierkegaard.
Het essentiële is hier, wel verre
van een echo te zijn, het onmiddellij
ke, dat altijd vernieuwing meebrengt.
In dat onmiddellijke vallen de
eeuwen weg. Mijn vader bad altijd
aan tafel: „Gij zijt diezelfde God
nog" Pascal erkent. In die nacht van
vuur, de God van Abraham, Izaak en
Jakob, die immers een God van le
venden is. De echtheid van wat in die
Interpretatie is dus een complex
begrip en dat hoeft een leek aan de
bekwame vaklieden van de in de
aanhef genoemde conferentie niet te
vertellen. Maar de krantelezer kan
'het niet helpen als hij wat aan -het
mijmeren slaat. Ik stel me hem voor,
lurkend aan zijn pijp eh bij open
tuindeuren zich verliezend in een
dagdroom, waarbij hij de straks
tweeduizend jaar oude kerkgeschie
denis zich ziet samenvoegen tot óén,
enorm samengesteld en innerlijk te-
genstri j dig, kerkeli j k-theologisc h
Christuscomplex, wel te onderschei
den van de levende Heer aan de
rechterhand van de Vader. Hier het
complex, ginds de Meester.
Als Hij uit het gezicht raakt, .als de
interpretatie-keten als hulpgeroep in
echo's van echo's dreigt te versterven,
als de metronoom van de geschiede
nis domweg blijft verder tikken, dan
moet de kerk terugvallen op hemzelf,
op de onmiddellijke relatie met haar
Heer. Dan vraagt de tijd naar het
getuigenis, maar dan alleen het on
verdachte, het vuurvaste, gelouterd
van eigenliefde en eigenwaarde, ont
stegen aan het alleen-maar gods
dienstige, waarbij het niet meer gaat
om religie of mystiek, maar om on
middellijkheid, leven, kracht, waar
achtigheid, vuur. Dan ontdekt men
het Schriftgezag, minder door studie
van de bronnen dan door het drinken
uit de Bron.
SAO PAULO Paus Paulus heeft
besloten af te zien van een bezoek
aan Brazilië teneinde daar de kathe
draal in de nieuwe hoofdstad Brasilia
in te wijden.
De reden ervan is, dat zijn ifezoek
door de Braziliaanse regering zou
kunnen worden uitgelegd als steun
aan haar politiek. Dit heeft volgens
een mededeling van de actiegroep
„Braziliaans Informatiefront" aarts
bisschop Ams van Sao Paulo ver
klaard na zijn terugkeer van een be
zoek aan Rome.
NED. HERV. KERK - Aangenomen:
naar Wageningen: J. Dol te Nijkerk,
die bedankte voor Harlingen, Ragele-
Tollebeek en voor Sexbierum
GEREF. KERKEN Beroepbaar:
kand. Z. Ramaker te Blija. Beroepen:
te Blija: kand. Z. Ramaker aldaar
die dit beroep heeft aangenomen; te
Assen (voor miss. dienst op Soemba):
kand. P. J. Rozendal te Soest, die dit
beroep heeft aangenomen.
GEREF KERKEN (VRIJ.) Beroe
pen: te Beverwijk en te Büja-Hol-
werd: kand. H. J. J Feenstra te Am
sterdam.
Volgens dezelfde bron. heeft
Arns de paus uitvoerig geïnfori
over de onmenselijke omstandig
den, waarin de politieke gevangej
in de Braziliaanse gevangenissen ij
wijls verkeren.
Mgr. Ams houdt zich reeds
bezig met het lot der politieke ge\|
genen. Begin van dit jaar publicei
hij een herderlijke brief, waarin F
protesteerde tegen de foltering F
priester Vicini en de sociale werk!
Yara Spadini.
In die tijd bezocht hij ook i
priesters in de gevangenis van 1
detes: de drie Dominicanen Chr
Brito en Lebeauspin, die sedert
vember 1969 gevangen zitten op
schuldiging van hulpverlening aar 1|
verzetbeweging. Zijn verslag, dai|
Brazilië niet mocht worden gep:
ceerd, maakt melding van een „vir-
lijke, wrede én onmenselijke beh^
deling" van deze priesters.
(Van een onzer verslaggevers)
AMSTERDAM De leuze 'Vrede! Met alle geweld?', waaronder
van 19 tot 26 september de vijfde interkerkelijke vredesweek in
ons land wordt gehouden toont „een zekere wrevel aan de kant van
De principiële waarschuwingen uit 1968 tegen
de toen in voorbereiding zijnde nieuwe woon-
wagenwet ihebben in deze dagen nog eens ten
overvloede hun praktische bevestiging gevonden:
deze wet is ondragelijk voor de betrokken minder
heid (over en zonder welke indertijd besloten is).
Wat de principiële kanten betreft: het blijft on
verkort een griezelige zaak dat er in Nederland
een gloednieuwe wet bestaat, die brood geeft aan
zoiets als sibbekundigen (immers: wie de vrijheid
wil nemen in een woonwagen te gaan wonen en
door het land te zwerven, zal met de status van
zijn voorgeslacht moeten bewijzen daar recht op
te hebben).
Wat de praktische kant aangaat: de wet voor
ziet in een uitdunning van de woonwagenkampen;
uitgerekend op een ogenblik dat er misschien juist
Door de gebeurtenissen van de laatste dagen is
ook de bijstandswet in opspraak gekomen, omdat
er onmiskenbare gevallen van misbruik van deze
wet aan het licht en in de publiciteit gekomen zijn.
Overigens is de indruk onjuist dat de meerderheid
van de woonwagenbewoners parasiteert op die
bijstandswet.
Die misbruiken zijn naar en dienen gesignaleerd
te worden. Maar het zou verkeerd zijn er andere
consequenties uit te trekken dan dat eventuele
mazen in deze wet gedicht moeten worden.
over uitbreiding van dat aantal moet worden ge
sproken. Want de marginale bedrijfstakken als
handel in lompen en oud ijzer, waarin woonwagen
bewoners vanouds hun bestaan vonden, worden
steeds minder lucratief. Wie in die omstandigheden
concurrenten dwingt tot concentratie binnen een
beperkte, ommuurde woonruimte, bindt de kat op
het spek.
Het is nu nog tijd de reeks van gebeurtenissen
te reconstrueren om te zien wat oorzaken en
wat gevolgen waren en daarom pok nog tijd om
de wet te herzien. Want als er op dit punt niets
gebeurt, zullen oorzaken en gevolgen elkaar mis
schien sneller opvolgen en in elkaar grijpen en
dan weet op een gegeven ogenblik niemand meer
wat er nu liet eerste was.
Of dat ook alle mazen kunnen zijn? Wat dit
betreft weerspiegelt de wet een gelukkige tenden
tie van deze tijd namelijk dat men er van uit
gaat dat de overgrote meerderheid van de mens
heid er niet op uit is om te bedriegen en op te
lichten (zie naar de banken en betaalinstellingen,
die miljoenen mensen cheques in handen geven
en hoegenaamd niet van misbruik weten).
Omwille van de noodzakelijke marge van risico
verdient de bijstandswet geen blaam.
de mensen die al jarenlang waarschuwen", zei prof. mr. B.
Röling gistermiddag bij de aankondiging van de vredesweek.
Waarschuwingen tegen de bewape
ningswedloop, tegen het voortbestaan
van onrechtvaardige verhoudingen
tussen het noorden en het zuiden van
de wereld hebben weinig uitgericht
en de wereld is er alleen maar ge
vaarlijker op geworden.
..DE RISSEN KOMEN"
Prof. Röling's eigen wrevel was ook
gewekt door het verschijnsel dat juist
in tijden van ernstig ontwapenings-
overleg er tegelijk propaganda op
komt voor opvoering van de bewape
ning op grond van beweerde onbe
trouwbaarheid en overmacht van de
andere partij.
Wat de polemologie ernstig bezig
houdt is de neiging van de publieke
opinie om zich daardoor mee te laten
slepen zoals bij de stemming van ,.ae
Russen komen in 1975", die nu weer
gewekt wordt. Te meer daar de cij
fers van de NAVO over augustus 1971
een duidelijk nucleair en conventio
neel overwicht van de NAVO-landen
op de landen van het Warschau-pact
laat zien.
BIJZIENDE WERELD
De propagandisten baseren zich op
het overwicht van het Warschau-pact
in Europa maar het zou volstrekt
krankzinnigheid van de Sowjet-Unie
zijn om bij een globale achterstand
als het nu heeft van dit regionale
overwicht gebruik te maken door toe
te slaan.
Dit soort propaganda kan het over-
leg doen mislukken .en opnieuw is er
plaats voor de verzuchting van prof.
Van Vollenhoven uit 1918: ,,De nieu
we gedachten moeten gebracht wor
den uit een bijziende en onwillige
wereld.
V. A.
TWEEËRLEI VREDE
Overigens onderscheidde de pole
moloog een negatieve en een positieve
vrede, de eerste duidt alleen op de
afwezigheid van oorlogsgeweld maar
kan het structureel geweld in stand
houden. Positieve vrede betekent dat
de vrede ook geschraagd wordt door
rechtvaardige verhoudingen.
Prof. B. V. A. Röling
En om die rechtvaardige verhou
dingen te hereiken is er voor velen
geen andere uitweg gelaten dan ge
weld. „Als je hoort bij de geprivile-
geerden dan ben je meestal tegen
geweld", zei prof Röling. „Maar dit
kan net zo hypocriet zijn als het zoge
naamde oorlogsverbod in de Volken
bondstij d, afgekondigd door landen
die hun koloniale stelsel handhaaf
den."
SPANNINGEN
De vredesweek zal naar Pax Chris-
ti-secretaris J. J. ter Laak meedeelde
in het teken van deze span
ningen staan. Het interkerkelijk Vre
desberaad wil twee acties in het bij
zonder aanbevelen, namelijk „Betaald
Antwoord" en de X Y-actie. „Be
taald antwoord" gaat hiermee zijn
laatste ronde in: het is een particulier
initiatief om gelden in te zamelen ten
behoeve van het anti-racisme van de
Wereldraad van kerken.
Vooral door de medewerking van
koningin Juliana en de Nederlland-
sc bisschoppen bracht „betaald ant
woord" in het totaal reeds twee ton
bijeen. De opening van de vredes
week geschiedt in een televisiekerk
dienst voor het IKOR op zondagmid
dag 19 september, waarin ds. C. F.
Beyers Naudé, directeur van het
Christelijk Instituut in Johannesburg
zal voorgaan.
Een belangrijk deel van de vredes-
weekactiviteiten richt zich op het on
derwijs. Zo wordt ondermeer een
„ruziekrant" -uitgegeven, waarin de
leerlingen volgens hun eigen ervarin
gen verhalen kunnen „invullen". Het
dokumentatiemateriaal, waaronder
twee cahiers „Bijbel, kerk en geweld"
en „Geweld en geweldloosheid", is
weer te bestellen bij Dokumentatie
IKV, Parkweg 20a te Voorburg.
Kerk in Rhodesië
SALISBURY (KNP) Een studie
met scherpe kritiek op de verhouding
kerk en staat in Rhodesië is versche
nen van de hand van Richard Ran-
dolf, secretaris van de Rhodesische
r.k. bisschoppenconferentie. Het boek
draagt tot titel „kerk en staat in Rho
desië 1969-1971". Randolf noemt de
kerk in Rhodesië een gevangene van
de staat.
Het boek verschijnt enkele maan
den nadat de Rhodesische bisschop
penconferentie in overleg met Rome
haar 'straffe antihouding liet varen
voor een iets meegaander houding.
(Internationale Katholieke Informatie
onthulde vorige maand in een kri
tisch artikel over de pauselijke com
missie „Gerechtigheid en Vrede", dat
commissielid pater Schuette vorig
jaar november door Rome naar Rho
desië gestuurd werd om de bisschop
pen te adviseren hun antirassistische
politiek „wat aan te lengen"; red.)
Randolf vèrwijt de regering Smith,
dat deze zorgvuldig alle overleg met
de kerken inzake de landverdelings-
wet heeft vermeden, „waarschijnlijk
omdat de regering wel wist, dat die
wet voor de christenen onaanvaard
baar is."
DEN HAAG Tot lid van de
KVP-fractie in de Tweede Kamer is
benoemd mejuffrouw G. M. P. Corne-
lissen te Boxmeer. Zij volgt drs. Th.
E. Westerterp op, die per 17 augustus
werd benoemd tot staatssecretaris
van buitenlandse zaken.
Mejuffrouw Cornelissen is thans lid
van de Eerste Kamer.
(Van onze Haagse redactie)
DEN HAAG Het kabinet I
overeenstemming bereikt over aa
stijging van het aantal ambtenare iel
het begrotingsjaar 1972. Deze stijf01
zal echter minder groot zijn dan ï?nt(
afgelopen jaren.
Toch zullen er nog ettelijke duiaa
den ambtenaren moeten worden 1
geworven omdat ten aanzien van rri
begrote aantal ambtenaren voorlz(
jaar nog rond vijfduizend vacate"
bestaan.
Volgende week zullen de mini™
ries een circulaire toegestuurd W
gen waarin de stabilisatiemaatA
voor het rijkspersoneel die het n I
we kabinet op 9 juli afkondi I
wordt ingetrokken.
Vooruitlopend op de begroting
1972 mogen de departementen nu
vast in het totaal een derde vai I
vijfduizend nog bestaande vacat
gaan vervullen. Door de stabilii
van het personëelsbestand zijn
aantal knelpunten ontstaan die
weer verholpen kunnen worden.
De stabilisatiemaatregel was l
men om een overzicht te krijgen
het aantal vacatures dat nog
vullen was.
Kruiswoord-puzzel
Horizontaal: 1. bergweide, 4.
houdsmaat, 9. uiteinde van een spie
11. vogel, 12. rente, 16. intemationa
trein, 17. water in N.Br., 18. bedek
spot, 21. bevel, 22. kever, 23. mond, 2
oude lengtemaat, 27. godin van
toom, 28. letterkeer, 21. oorlogsgod, 3
Myth, figuur, 34. maat, 35. achting.
Verticaal: 1. waterstand, 2. steel
soort, 3. wijze leidsman, 5. vlakt
maat, 6. lading, 7. smal stuk hout,
voegwoord, 10. wapen, 13. uitstap, 1
ros, 15. inhoudsmaat, 17. Myth, figuu
19. cilindervormig voorwerp, 20. leu
21. heeft een dier, 24. glijvoertuig, I
kettingraadje in een uurwerk,
woonboot, 29. noorse god, 30. v«
moeid, 31. administratief ambtenal
(afkj, 33. sus loco (afk.)
Oplossing vorige puzzel
Hor.: 1. agave, 5. Neer, 7. karper,
karpet, 10. L.O., 12. Erna, 13. kever,
Let, 15. bel, 16. tg., 17. Ik, 18. mal,
Ate, 20. tenor, 21. egel, 22. el, 23. r«
mer. 25. Menton, 27. kaal, 28. sesam.
Vert.: 1. Aa, 2. akant, 3. Vara, 4. Ei
5. netel, 6. er, 8. pekel, 9. krekel, 1
letter, 11. orgel, 12. elite, 15. baron,
morel, 19. agens, 21. emoe, 24. ets.
ma, 26. om.