kerk in een 'ereld van nieuwe ikonen in idolen EH APARTE KRIJGSTUCHT VOOR BLANK EN ZWART Hef gemeentelid in de stroomversnelling AMERIKA'S ZWARTE SOLDATEN door Jelte Rep ZATERDAG 14 AUGUSTUS 1971 van ge: Van de galerij in de baptistenkerk in Moskou arrelt een papiertje naar beneden. Is misschien ongeluk een blaadje van de liturgie over de lling gegaan? Dan kent u blijkbaar de gewoonten jdeze kring, waar de kerk altijd vol is, nog niet! pe zijn met een groep Neder- Jers in een bijzondere dienst fbaptisten, waar zestien jon- piensen gereed staan om de door onderdompeling te Pgaan. Het is ons ter ore _ien en we verheugen ons Ie buitenkans om dit nogal iculaire evenement mee te Een behoorlijk groot is in de kerk ingebouwd. [intrigeert je als niet-baptist -lijk enorm. Afgezien van buitenkant: je realiseert je buitenstaander wat deze voor deze betrokkenen betekenen. Ik kijk vanuit ïlustrade naar beneden en zien hoe deze jongeren witte gewaad zich voor in. I'k kan ook zien. hoe mij op de galerij een koor, ook in witte klede- intens op het gebeuren be- betrokken is. Het koor in als naarr. na naam wordt >md. De bewuste treedt voren en daalt af in het er, waar de dominee in toga staat, een paar treden er. Hij ondersteunt de dope met de hand onder de rug. duurt maar even: dan dt de dopeling helemaal on- water geduwd. Je weet dat komt en het is tegelijk om het moment zelf voor te- te deinzen. Wat is onder- peling anders dan afgesne- worden met de adem, een :je sterven? door dr. A. DRONKERS Dit is namelijk de doeltreffendste manier om een verzoek om voorbede door te geven. Wie het papiertje opvangt reikt het verder over aan zijn buurman, totdat het bij de voorganger is beland. i bij Een zwarte of ficier voert een inspectie uit op het geweer van een zwarte ser geant. Neger soldaten klagen dat zwarte offi cieren nog strenger tegen hen zijn dan blanken. 15 dw s tolk - ger e gedoopten worden opge- berië gen door een zuster of een evrijd eder en dan naar de kleed iers geleid, waar ze straks Die|r uit te voorschijn komen, i 'n hun eigen gewone kle- S' Er staan bloemen orr. hen set en even later in de dlenst de \v(Ien n°g uieer bloemen, worden aangedragen door jongeren. Als we na de de nieuw gedoopten gaan jten en feliciteren, wil >ns als gasten zelfs met die voorzien. Nee, lieve vrienden, dat is nu werkelijk niet nodig! We de handen. We heb- een paar Russische bijbels ^bijbelgedeelten 'bij ons. We ■Érijven natuurlijk onze na- in het gastenboek, zoals dat groepje Amerikanen gedaan, dat in de dienst rezig is. Een van hen heeft een hele toespraak gehou- waarin hij wijst op het y lelijke van deze dag en op yjig wereldwijde verbondenheid, - die gedoopten nu staan, met wat een te zwaar lent op het baptist-zijn, lijkt Alsof er niet zo iets als imene is, waarin de grenzen zÜn dan die van de 1 denominatie. Maar mis- to verraadt zich in deze be ing en in deze overaccen- ing ook wel een stukje ver- aheid. Want het is voorwaar kleinigheid orr. in een si- e als waarin deze baptis- begi erk zich bevindt met in to- vroir een half miljoen leden, uit buiten) reid over dit grote land met bok| atheïstische structuur en 240 miljoen inwoners, de de n«li identiteit te bewaren, Schisma afloop van de dienst wor- suf mij officiële documenten in landen geduwd: rapporten wijze de interne ontwikkelingen g voor1 e baptistenkerk in Rusland, datJ rin zich grote spanningen r' nvan| kleii el g; hin' :st deze dens dat met nt tot ian en er en excommunicaties hebben voorgedaan. Het staat er alle maal wel duidelijk in, maar niet zo, dat er geen vragen over blijven. Het cruciale punt blijkt daarbij te zijn of men vertrou wen kan opbrengen tegenover de leiding van de kerk, die ,zich stelt op het standpunt van on voorwaardelijke erkenning van de communistische regering van dit land. Is dat mogelijk om daarbij christelijk te existeren of moet je eventueel liever het risico nemen van een minder zeker bestaan, mogelijk zelfs van het martelaarschap? Vragen die moeilijk te beantwoorden zijn voor de buitenstaander. Maar uit de documenten blijkt wel, dat een deel van degenen, die in verzet gekomen zijn, intussen alweer is teruggekeerd van de ingeslagen weg. De toon, waarin het verhaal wordt verteld is mij te veel die van de berouwvolle zondaar, die zich verdeemoedigt en dan in genade wordt aange nomen. Waterdicht scherm Maar dit is misschien te veel de reactie van de buitenstaan der. Je zult het maar aan den lijve moeten ondervinden wat het betekent in dit land je stand als gedoopte christen op te houden. In de Russische or thodoxe kerk, veruit de grootste kerk met haar nu officieel ge noemde getal van 20 miljoen le den maar het zullen er wel meer zijn! is de bewegings vrijheid al niet groter en de be reidheid om het christelijke be lijden los te zien van de ideolo gie, die in dit land de toon aan geeft, bij velen zeker minstens zo verleidelijk. Dat is trouwens wat mij nu ook weer opnieuw opvalt (ik ben hier voor de der de maal en er zijn markante verschillen met vroeger): voor veel Russen is er een water dicht scherm tussen geloof en politieke stellingname. Men ge looft of men 'gelooft niet, maar dat schijnt verder weinig van invloed te zijn op de wijze, waarop de staatsburger leeft of zich voegt in de verhoudingen, zoals ze nu eenmaal zijn. Een uit het Westen gekomen christen heeft zo bedenk ik rr.ij met enige schaamte ove rigens maar makkelijk praten. Hier ln Rusland is een proces aan de gang, waarbij de secula risatie enerzijds, een officieel godlozendom anderzijds zoveel mogelijk wordt bevorderd: slui ting van de kerken of onttrek ken van de kerken aan de ere dienst; 'bij ons in het Westen een gevoelige terugloop in de kerkelijke belangstelling en een feitelijke aanvaarding van een levenspatroon, waarin de dyna mica van de afbraak (de uit drukking is van professor Ver- kuyl) zich Verontrustend doet gevoelen. We zullen daarom in ons oordeel zeker wat beschei den moeten zijn en in ieder ge val volop attent moeten blijven voor de veranderingen die zich hier voltrekken. Verkramping Veranderingen dus toch? Ik dacht van wel, maar overschat ze niet. Misschien moet men zeggen: de relaties zijn wat stroever verleden jaar geluk te het ons een bezoek aan het patriarchaat te brengen, en dit maal zat het er daar kennelijk niet in. Op het Rode Plein tegen het Kremlin aan prijkt nu het beeld van Stalin, dat er vorig jaar nog niet stond: er liggen verse rode tulpen bij. Ik spreek daarover met een Russisch meisje. Is het niet bedenkelijk, vraag ik. Ja, maar hij heeft toch ook goeds voor Rusland gedaan, is het antwoord. Je her- Nieuwe idolenEen gro te menigte vulde het Rode Plein te Moskou om de hul diging van de ruimte-helden Nikolajew en Popowltsj mee te maken. innert je dat na 1956 zijn naam jarenlang zelfs niet meer ge noemd mocht worden! Dat is nu voorbij en het lijkt mij kenmer kend. Ideologisch leeft Rusland nog steeds in een verkrampte situa tie. Ik vroeg aan de enthousias te gids op de tentoonstelling van de ontwikkeling van de ruimtevaart in hoeverre men ook van Amerikaanse ervarin gen gebruik heeft gemaakt. Antwoord: van geen en dat kan ook niet, ideologisch gaan we onze eigen weg. Idolen Intussen is en blijft het inte ressant om te signaleren, dat de idolen in Rusland eenvoudig voor het grijpen liggen. Op het Rode Plein toont werkelijk een moderne devotie duidelijk haar gelaat als de duizenden langs het Mausoleum van Lenin trek ken. En wie in de metro rond kijkt ontdekt zonder moeite die andere ikonen, die bij het com munisme horen. Ikonen van de helden, voor wie men kaarsjes zou kunnen branden. Het bloed kruipt immers altijd weer daar, waar het niet gaan kan? Misschien is Rusland toch wel het land, waar een nieuw reveil tot de mogelijkheden behoort. Of is dit te speculatief? En gaat dat door de kerken heen of aan de'kerken voorbij? Met een zo groot en indrukwekkend gods dienstig verleden is de vraag van dé identiteit, naar ik meen, juist naar deze kant een zeer actuele, om niet te zeggen, beangstigende vraag. Dr. A. Dronkers is hervormd predikant te Utrecht. ,,Als ik mijn schoenen niet poets, of een Afro- kapsel draag, krijg ik een douw", klaagt een zwarte militair. „Maar als het om zwarten gaat kan de com pagniescommandant zijn neus afvegen aan iedere order van (de voormalige opperbevelhebber) gene raal Polk, die hij niet leuk vindt en hij hoort er nooit iets van." In veel variaties wordt deze klacht door zwarte soldaten be zongen. Volgens de zwarten zijn commandanten bevreesd voor uitingen van zwarte rassentrots, zoals het dragen van Afro-kap- sels. Die maken op hen een mi litante indruk. En zodra de commandant de kans heeft zo'n „militante" neger op een overtreding te betrappen, .zal hij hem een flinke douw geven. Zwarten worden naar hun idee te dikwijls naar de gevangenis gestuurd voor lichte overtre dingen, die volgens' de krijgs tucht ook met kamerarrest, ex tra dienst of intrekken van ver lof bestraft hadden kunnen worden. Grote groepen zwarte soldaten menen, dat de militaire rechtspraak bevooroordeeld en onrechtvaardig is. Volgens artikel 15 van de krijgstucht kan de commandant (meestal een kapitein of een luitenant) straffen opleggen, zoals een reprimande, een waarschuwing, licht arrest, ka merarrest, hechtenis, extra dienst, inhouding van soldij en in bepaalde gevallen de gradatie. Uit statistieken blijkt dat commandanten op dit punt een duidelijke voorliefde heb ben voor zwarten. Negers wer den twee keer zoveel gestraft als blanken voor geringe over tredingen als gebrek aan res pect, ongehoorzaamheid, insub ordinatie en provocerende ge baren, zo constateerde een on derzoekingsteam van de Ameri kaanse negerorganisatie NAACP. Vele zwarte soldaten zijn ervan overtuigd dat zij be paalde dingen niet mogen, die blanken wel mogen, zoals bij voorbeeld het dragen van lang haar. TEGENSTRIJDIGHEDEN „Hoewel vele zwarten menen dat er tegen hen gediscrimi neerd wordt door de wijze waarop commandanten de krijgstucht toepassen, menen zelfs blanken dat er belangrijke tegenstrijdigheden zijn in de rr.anier waarop het militaire recht wordt toegepast", zo gaf ook het onderzoekingsteam van het Pentagon toe. „Statistieken tonen aan dat een overweldi gende hoeveelheid zwarten in aanraking komt met het sys teem van de militaire recht spraak. Er waren klachten over buitengewoon strenge voorar resten voor minderheden en over de hardheid van boetes en straffen tegen hen. Ook schijnt er een gebrek aan uniformiteit te bestaan bij het naleven van regels en bepalingen". In beroep gaan tegen ver meende onrechtvaardige straf fen heeft voor hen geen zm, menen vele zwarten. iHun zaak beschouwen ze helemaal hope loos als de commandant uit het zuiden van Amerika komt. „Als je dat toontje alleen al hoort, kun je er zeker van zijn dat je de cel indraait", moppert een zwarte sergeant. „En er is geen beroep mogelijk, omdat je van de ene blanke naar de andere gaat." Zwarte commandanten zijn dun gezaaid in het Ameri kaanse leger. Maar volgens an dere zwarten zijn die nog erger dan de blanken. Ze zijn volgens hen zo bang om beschuldigd te worden van het voortrekken van hun broeders, dat ze hen juist extra zware straffen op leggen. Voorarrest is één van de mid delen, waarmee in naam van het militaire recht, gediscrimi neerd wordt, en waarmee com mandanten strijd voeren tegen de „militanten". Volgens de krijgstucht mag iemand 30 da gen in voorarrest worden ge houden, zonder dat beschuldi gingen tegen hem worden inge bracht. Als hij langer vastge houden moet worden, is een te lefoontje aan de desbetreffende officier voldoende (de gevange ne kan daar niets tegen inbren gen). Naderland kan een motie tot ontslag uit de cel worden ingediend, wegens „gebrek aan een snel proces". De helft van de zwarten, die in militaire ge vangenissen in Duitsland zitten, heeft voorarrest. In 1970 had één derde van allen, die uit de gevangenis werden ontslagen, geen proces gehad. Tegen bijna 30 procent waren zelfs nooit be schuldigingen ingebracht. GEMAKKELIK Het is duidelijk dat het voor commandanten zeer gemakke lijk is een „militante" neger in de cel te zetten en na verloop van tijd op te bellen, dat voor arrest niet langer noodzakelijk is. Zodoende kan iemand op de vooroordelen van zijn comman dant gestraft worden, zonder de mogelijkheid van beroep. On schuldig in de gevangenis te hebben gezeten is een onplezie rige ervaring. Niet alleen heeft een dergelijk persoon kennis gemaakt met de meer geharde gevangenen, maar bovendien heeft hij het stempel "oud-ge vangene" opgedrukt gekregen en zal hij na zijn vrijlating met argwaan worden bekeken. Naast artikel 15 en het geven van voorarrest is er nog een .ge liefd middel, waarmee comman danten het zwarten moeilijk kunnen maken: het niet-eervol- le ontslag. Zo'n ontslag betekent levenslange uitsluiting van be paalde sociale en andere voor delen. Zo'n veteraan en zijn ge zin komen niet in aanmerking voor functies bij de overheid en vele burgerlijke werkgevers weigeren eveneens dergelijke mensen in dienst te nemen Bo vendien mogen ze geen gebruik maken van veteranen-zieken huizen, kunnen zij geen om scholing van het leger krijgert en zijn ze verstoten van lenin gen en andere voordelen, die de Veteranen-organisatie biedt. „Zet ze in de cel of werk ze het leger uit. Of zet ze gevan gen en werk ze dan het leger uit". Dit is volgens een officier de militaire strategie tegen zwarten. Neger-soldaten klagen dat commandanten hen zo dwars zitten, totdat zij een ver zoek tot ontslag indienen. Zwarten maken 45 procent van het totaal aan niet-eervolle ont slagen uit. Gevangenen onthul den dat hun commandanten hen aanboden hen vrij te laten, als zij hun ontslag wilden nemen. En dat wordt natuurlijk geen „eervol" ontslag. Voor „het wel zijn van het leger" kan een niet-eervol ontslag gegeven worden als een soldaat daaraan de voorkeur geeft boven een komend proces. BLUFFEN Het blijkt evenwel dat com mandanten dikwijls bluffen te gen zwarten, die met de drei ging van een proces onder druk gezet worden. Het NAACP- team concludeerde uit enkele steekproeven dat beschuldigin gen tegen dergelijke militairen vaak erg zwak waren en voor een objectieve rechtbank geen stand konden houden. Maar ob jectiviteit is nu juist wat de zwarte soldaten niet verwach ten van de militaire recht spraak. Waarom nemen zwarte nili- tairen dan geen juridisch advi seur in de arm? „Ik wil niets te maken hebben met een militai re advocaat", zegt een zwarte officier. „Zo'n advocaat behoort tot het militaire apparaat. Hij werkt voor de commandant. Hij kan niet meer doen, hoe onpar tijdig hij ook mag zijn. In de veertien jaar, die ik in dienst ben, heb ik nog nooit een blan ke officier iets geweldigs voor een zwarte zien doen." Zwarte militaire juristen zijn uiterst zeldzaam. Van de 40 part-time rechters was er één zwart, maar hij werd onlangs overgeplaatst naar Washington. Zwarte mili taire advocaten bestaan er in geheel Europa niet en burger- advocaten zijn dikwijls te duur voor de zwarte militair. Dit is het vierde van vijf arti kelen. In het volgende artikel: „Wat wij van onze Duitse gast heren verlangen? Een fatsoen lijke menselijke verhouding. Dat is alles", zegt een strijdbare neger-officier. „Het" gemeentelid bestaat natuur lijk niet. Er zijn vele gemeenteleden: oude, jonge, van middelbare leeftijd; eenvoudige, ontwikkelde mannen en vroi^ven; pientere en domme jonge mensen; behoudzuchtigen, vooruit- strevenden, mensen die het midden willen houden, vromen, oppervlak- kigen, lastigen, meegaanden, be trouwbaren en minder betrouwbaren. Een bonte verscheidenheid! En ieder van hen heeft zijn eigen achtergrond, milieu, karakter, geschiedenis en gebruiksaanwijzing. Straks beginnen de kerkelijke activiteiten weer. Dit is ook een actualiteit, waaraan een christelijk dagblad niet kan voorbij gaan. Maar wat wordt met die stroomver snelling bedoeld? Een stroomversnelling ontstaat wanneer de bedding plotseling nauwer wordt en/of wanneer de bodem ineens sterk begint te hellen. In figuurlij ke zin bedoelt men ermee dat alles veran dert en zo snel. Alle geïnstitueerde kerken verkeren in een crisis. De kerk is geen 'oliedrup op de wateren, maar ze is met duizend vezelen verbonden met het brede, algemene men senleven. Aan de andere kant is er ook zoiets als kerkgeschiedenis en is er de gang van Gods koninkrijk door de tijd. Maar Christus blijft voor ons besef veel te lang weg. Onze Heer vertoeft te komen, zoals het in de bekende gelijkenis heet. Dat werd al in de eerste christengemeen ten als iets onbegrijpelijks ervaren. Men verwachtte Hem binnen een mensenleef tijd terug En de schrijver van de tweede Petrusbrief vond het al nodig eraan te herinneren dat bij de Heer één dag is als duizend jaren en duizend jaren als één dag. Omstreeks het jaar duizend verwachtte men Hem dan ook stellig terug. Dat ging niet door. Bepaalde sekten zijn er sterk in om aan de hand van dubieuze berekenin gen telkens nieuwe terugkomstdata vast te stellen. Ondertussen is het maar zo dat het interim, d.w.z. de periode tussen Hemel vaart en Wederkomst, veel te lang duurt om ais interim te worden ervaren. Kernpunt Dit is het kernpunt van de kerkelijke crisis. Er zijn technologen die menen dat Jezus en de apostelen, vooral Paulus, zich hebben vergist. Maar dan loopt de wereld geschiedenis ook niet af door een dramati sche eindcatastrofe vanuit de transcendente sfeer en maakt niet Christus een eind aan de wereldgeschiedenis, doch de mens zelf: door overbevolking, milieuvergiftiging of een kernoorlog. En als dat in 's hemels naam en in 's mensen naam moet worden voorkomen, dan dient alles op haren en snaren te worden gezet om zo'n einde van de mensheid op deze planeet af te wenden. Dan culmineert de komst van Gods konin krijk in een moeizaam bevochten, eindelij- ke wereldvrede. Geen nieuwe hemelen en nieuwe aarde, maar nieuwe mensen te midden van nieuwe structuren op deze oeroude aarde. Het tweede aspect van de kerkelijke cri sis is de afbraak van het constantijnse kerktype. In de vierde eeuw na Christus werd de christelijke gemeente onder Con- stantijn de Grote staatskerk. Die organisa tie, met een trapsgewijze afdaling van paus tot koster en leek, met haar machts positie in de wereld, met haar machtsaan spraken ook, werd tot kerkmodel, dat door Luther, Calvijn en hun volgelingen wel werd gecorrigeerd, maar niet principieel bestreden. Op een geheimzinnige wijze was deze kerkopvatting verbonden met het superio riteitsgevoel van de Europese, blanke mens; sedert de renaissance drager van de westerse beschaving, veroveraar van kolo niën, schipper op de zeven zeeën, beoefe naar van kunsten en wetenschappen, uit vinder van telescoop en microscoop, van het slingeruurwerk, van het buskruit, van stoom, elektriciteit, atoomenergie. Maar na twee wereldoorlogen, met daartussen in een diepgaande economische crisis, is de Europese mens ,zijn voorrangspositie kwijtgeraakt. Hij heeft zijn koloniën ver loren. In een wereld, opengeworpen door de moderne communicatiemiddelen, komen de gekleurde volken opzetten, hetzij gede koloniseerd zoals India en de jonge landen in Afrika, hetzij van binnen uit omgewen teld zoals in China en Japan. De geschie denis verandert van algemene geschiedenis letterlijk in wereld-geschiedenis, want de wereld is één, innerlijk tegenstrijdig, niet temin interdependent d.w.z. onderling af hankelijk, complex d.w.z. samengesteld ge heel van economische en politieke belan gen. Prestigeverlies De ontkerkelijking kan hieruit niet vol ledig worden verklaard, want geestelijke afval komt ten diepste voort uit verwer ping van het heilsaanbod in Christus, maar wél speelt duidelijk mee het enorme prestigeverlies van een verscheurd chris tendom, georganiseerd in kerkgemeen schappen die zich, elk voor zichzelf, uitne- mender achten dan alle andere; een chris tendom dat wel één was in de miskenning van de sociale noden van de vernederden en verdrukten en dat graag erezetels be zette op de podia der wereld. Onze protestantse kerken gaan terug op de reformatie, en ze zijn geïnstitueerd min of meer conform aan dat constantijnse kerktype. Hun leer is een bijbelse correctie van de roomse kerkleer aan de hand van de oude kerkvaders. Hun inspiratietheorie voor zover ze zulk een theorie aanhan gen is niet meer de oude mechanistische opvatting, het is de z.g. organische inspira tie, zoals die tientallen jaren onder ons gangbaar is geweest en bij velen nog is. Nu zijn er met elke theorie twee zaken aan de hand: 1. ze wordt achteraf ontwor pen om bepaalde verschijnselen te ordenen en te verklaren, en 2. ze weerspiegelt de algemene stand van zaken in de weten schap van de tijd van haar ontstaan. Ook als men zegt: de bijbel is Gods Woord (en dat zeg ik ook), dan kan men staande hou den dat ons traditionele inspiratiebegrip moet worden herzien en dat we door ver nieuwde bijbelstudie moeten komen tot een verantwoorde, nieuwe inspiratie-op vatting. Proces Hier is een proces aan de gang, onver mijdelijk en noodzakelijk maar precair, vol beloften maar ook vol gevaren, vol mogelijkheden maar ook vol onzekerheden. Grote waakzaamheid is vereist, in de eei- ste plaats bij de theologen zelf, maar ook bij de gemeente die er recht op heeft niet enkel didactisch te worden begeleid (zoals bij de gereformeerden door de Kamper ca hiers), maar vooral ook pastoraal. Daarbij dient te worden bedacht, dat we niet alleen het geschreven Woord hebben, maar daar bovenuit het levende Woord, onze Heer Jezus Christus aan de rechter hand van de Vader. Bij alle moeilijkheden en onzekerheden ten aanzien van de bijbel en zijn inhoud moet de presentie van de levende Heer het accent verkrijgen. Tk ge loof zelfs dat al die moeilijkheden en onze kerheden niet toevallig zijn, maar bedoelt om ons los te maken van knellend gewor den banden. De gemeente van Christus moet toegerust worden voor haar taak in de nabije eenentwintigste eeuw. Haar oude huid moet worden afgestroopt, want die is te nauw geworden. Identiteit In dit licht bezien moeten wij anders gaan spreken over de identiteit van onze onderscheidene kerken. We moeten in de eerste plaats gaan vragen: „Waarop berust het recht van onze afzonderlijkheid?" Alle kerken maken zich druk over het bewaren van hun Identiteit, van hun aparte gezicht, van hun spécialité de la maison. Het gemeentelid krijgt meer te horen, te zien en te lezen dan hij verwerken kan. Velen zien uit naar een enkele vertrou wensman, maar de tijd van één leider op universeel gebied is voorbij. Ouders staan verbijsterd tegenover het levensgevoel en de praktijken van de jeugd. Jeugdigen ko men in opstand tegen de gevestigde orde, die zo duidelijk schipbreuk heeft geleden. De God van de traditie is doodverklaard en de God van de binnenkamer en van het gebed schijnt te zwijgen. Ondertussen drukken de zorgen en verantwoordelijkhe den van elke dag. En op adem komen in de natuur is nauwelijks meer mogelijk; het woord recreatie riekt naar uitlaatgas sen en klinkt als popmuziek door een transistorradio. In de Openbaring van Johannes wandelt de Mensenzoon tussen de kandelaars. Van daag beweegt Hij zich tussen de computers en raketbases, wandelt Hij tussen de man nen in witte jassen in de laboratoria en kijkt Hij toe uit de vensters van de ver keerstorens op de vliegvelden De levende Heer wil present gesteld worden vla ons; wij moeten Hem present stellen: in doop en avondmaal, in de preek, in onze discus sies, in onze slapeloze uren, in ons werk, overal waar mensen samendrommen of botsen. Hij is het archimedisch punt. van waaruit kerk en wereld moeten (en eens zullen) worden bewogen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 17