Faith and Order dringt aan op intercommunie Zending en water Theologische overeenstemming is er al Het weer in Europa In bouw minder ziekmeldingen Gebruik van rood mistachterlicht nu toegestaan Een ivoord voor vandaag ■C BBBÜiCTI COMMENTAREN Berliinse Muur Persbreidel Berlij n-overleg wordt maandag voortgezet Klacht tegen Spaanse Opus Dei ingediend BEROEPING,SWERK Opleidingscentruii mobiele eenheden op Woensdrecht Puzzelhoek De heer Weelink (rechts) laat zijn vinding zien aan IBM-directeur-ge- neraal Van der Kruk. Personeelslid kreeg 21 mille voor idee AMSTERDAM De IBM-techni- cus L. Weelink uit Amsterdam heeft donderdagmiddag uit handen van de directeur-generaal van IBM-Neder- land, de heer E. van der Kruk. een geldbedrag van 21.003,70 gulden in ontvangst genomen voor een idee, dat voor Nederlandse en Australische vestigingen van de IBM bruikbaar is gebleken. De heer Weelink heeft een methode ontwikkeld om de raakvlakken van de afdrukhamertjes en bekrachti gingsspoeltjes in een afdrukmachine te polijsten. Voorheen moesten bij re visie van afdrukmachines 144 afdruk hamertjes worden verwisseld, het geen een tijdrovend en kostbaar kar wei was. Het idee van de heer Wee link, was er één van de in totaal 273.847 inzendingen in 1970, waarvan er 44.072 werden beloond tot een to taal bedrag van 13.322.000 gulden. weer max. min. neer- temp. temp. slag gist. gist. Amsterdam regen 20 16 0.2 Brussel regen 20 15 2 Frankfort zw.bew. 23 9 0 Genève l.bew. 26 11 0 Innsbruck onbew. 21 10 0 2 Kopenhagen zw.bew. 20 13 O Londen zw.bew. 17 15 1 Luxemburg zw.bew. 21 11 0 Madrid onbew. 36 16 0 Majorca l.bew. 33 19 0 MUnchen l.bew. 20 10 O Nice l.bew. 31 19 0 Parijs 17 O Rome 1 bew. 29 22 0 Wenen 21 11 6 ZUrich mist 22 10 0 AMSTERDAM Het aantal ziek meldingen in de bouw is vorig jaar voor het eerst sinds 1963 iets gedaald, namelijk van 366.000 in 1969 naar 360.000 in 1970. Ook de onder de ziek meldingen begrepen bedrijfsongeval len vertoonden een daling van 26.000 naar 25.000. Dit blijkt uit het zojuist gepubli ceerde jaarverslag van het Sociaal Fonds Bouwnijverheid. In het jaar verslag wordt aan deze gegevens di rect toegevoegd dat het aantal uitke- ringsdagen, het totaal aantal dagen dat de bouwvakkers ziek waren, steeg van 6,6 miljoen dagen tot 6,9 miljoen dagen. Het totaal bedrag aan ziektegelduitkeringen was vorig jaar 350 miljoen gulden. De premieont vangsten bedroegen 410 miljoen gul den. Het aantal meldingen van werk loosheid tengevolge van ontslag was vorig jaar voor het derde achtereen volgende jaar kleiner dan in het jaar daarvoor. In 1967 bedroeg het aantal meldingen nog ruim 109.000, in 1970 was dit geleidelijk gedaald tot nog geen 50 procent, ofwel bijna 54.000 meldingen. De gemiddelde duur van deze gevallen bedroeg in 1970 33 da gen, tegenover 30 dagen in 1969. Het batig saldo over 1970 bedroeg 234 miljoen gulden. Dit bedrag zal wor den gebruikt voor de versterking van de reserves. Veluwse horeca floreert niet ARNiHEM Hoewel de toeristische omzetten voor de hele Veluwe op 500 600 miljoen gulden per jaar worden geraamd, kunnen de meeste aan de Zuid-Veluwe gevestigde horecabe drijven maar net het hoofd boven water houden. De vruchten van het toerisme komen direct of indirect aan middenstandsbedrijven ten goede, terwijl het juist de horecabedrijven zijn die het toerisme en de recreatie mogelijk maken. Dit wordt geconsta teerd in het jaarverslag van VVV- Arnhem. Zonder horecabedrijven zou op de Veluwe slechts berm- of picknicktoe- risme zijn en zou de doorwerking op de economie van het overige bedrijfs leven goeddeels teloor gaan. Vandaar, aldus VW, dat de functie van het horecabedrijf behouden moet blijven. De aanpassing van bedrijven aan de eisen van de tijd moet worden bevor derd. LEUVEN De Faith and Order commissie van de Wereldraad van Kerken heeft eep dringend beroep gedaan op alle kerken om te werken aan een volledige eucharistische gemeenschap. Zolang het nog niet zo ver is vraagt Faith and Order de kerken de groei van de oecumene reeds nu te verdisconteren in een eucharistie avondmaals)-praktijk. Met name wordt gevraagd om verruiming van de toelating tot de viering. Faith and order zegt dit in een ver klaring waarmee ze drie studierap porten van bijzondere betekenis aan de kerken aanbiedt: over „doop, con- formatie en eucharistie", over inter communie en over het ambt. Onthullend zijn van de twee eerste rapporten vooral de aanhangsels die de overeenstemming laten zien die er de laatste jaren speciaal onder pro testantse en rooms-katholieke theolo gen ls gegroeid over de betekenis van doop en avondmaal. Bisschop Patrick Rodger van Manchester, die de rap porten presenteerde, vroeg de kerken deze rapporten nu eens niet voor 'kennisgeving aan te nemen maar in praktijk te brengen. De kerken ver waarlozen het werk van Faith and Order maar al te vaak tot eigen scha de, zei hij. Beide rapporten zullen in een boekje gepubliceerd worden. door L. M. P. Scholten van de Heilige Geest in de interpre tatie van de heilsfeiten. Het beziet zo de hedendaagse uitleg en verkondi ging in samenhang met de reeds in het Nieuw Testament aanwezige in terpretatie. Wel wees de commissie voor Faith and Order het begrip „prolongatie" dat in dit rapport voor komt af. omdat dat niet duidelijk doet uitkomen dat er behalve samen hang ook een fundamenteel onder scheid is tussen de interpretatie in de bijbel zelf en de interpretatie van de latere kerk. Discussie Belijdenis Het rapport over „doop, conforma- tie en eucharistie" is vooral belang rijk voor de discussie over de relatie tussen belijdenis en avondmaal. Het poneert sterk het begrip van „christe lijke initiatie" als één geheel. Doop, conformatie en toelating tot het avondmaal worden gezien als drie fa sen van één proces die niet van el kaar los te maken zijn. Het begrip confirmatie fungeert in de verschil lende christelijke tradities totaal ver schillend. In de orthodoxe kerken is het de zalving die direct na de doop volgt waarna de gedoopte tevens toe gelaten is tot de eucharistie. Het andere uiterste is de praktijk van de kerk in de reformatie. Daar is de confirmatie geworden tot een be lijdenis doen op volwassen leeftijd. Volgens het rapport is in die kerken waar doop en confirmatie in de tijd gescheiden werden het eens-voor-al- tijd karakter van de doop verloren gegaan. Dit karakter vereist onmid dellijke toelating tot het avondmaal. Anders wordt de indruk gewekt dat de inlijving in het. lichaam van Christus door de doop niet volledig is geweest maar nog aangevuld moet worden. Aanvaard werd ook het rapport over het schriftgezag. Dit rapport legt de nadruk op het voortgaande werk Discussie was er gisteren vooral over de intercommunie. Tussen de protestantse en rooms-katholieke le den van Faith and Order is over deze zaak geen verschil meer, maar de or thodoxen vooral de Grieken die zich het meest conservatief opstellen willen er niet van weten. Hun standpunt kwam hier op neer dat er eerst volledige overeenstem ming moet zijn in kerkopvatting en erkenning van eikaars ambten. Pas als er zo werkelijk eenheid is kan er gesproken worden van gezamenlijke eucharistie als teken van die eenheid. De protestanten en rooms-katholie- ken wilden eucharistie niet alleen als teken van de eenheid zien maar ook als middel dat God geeft om de een heid te ontvangen. De orthodoxen konden daar eenvoudig niet aan om dat volgens hen de eucharistie niet iets is dat de kerk heeft of krijgt. De eucharistie is in zekere zin de kerk zelf. Velen toonden zich teleurgesteld over de vasthoudende oppositie van de orthodoxen en bespeurden er een zekere hooghartigheid in. prof. John Meyendorf uit New York: „U denkt van ons dat wij de pijn van de ver deeldheid niet voelen en dat wij ons eenvoudig op het standpunt stellen dat ieder maar orthodox moet wor den. Zo is het niet, maar wij willen wel orthodox blijven. De kerkopvat ting achter de intercommunie is pro testants. Dat de rooms-katholieken protestant willen worden is hun zaak maar wij kunnen dat niet". De Fransman Rogier Mehl sprak het wijze woord dat de intercommu nie in het westen vooral een kwestie is van de christologie, in het oosten van de ecclesiologie (de leer van de kerk). Verdergaande studie moet het volgens hem mogelijk maken deze twee benaderingswijzen tot elkaar te brengen. Met de orthodoxe stemmen tegen werd het intercommunierapport aanvaard. DEN HAAG Het gebruik van een rood mistachterlicht is door wij ziging van het reglement verkeers tekens, alsmede van het wegenver keersreglement, thans wettelijk ge regeld, zo blijkt uit het staatsblad. Wanneer een auto met een mist achterlicht is uitgerust mag dit slechts branden buiten de bebouwde kom en uitsluitend in geval van dichte mist. sneeuwval of andere, in het bijzonder atmosferische om standigheden, die het zicht beper ken tot een afstand van minder dan vijftig meter, aldus de ontworpen Nederlandse regeling. Er is nauwe aansluiting gezocht bij de Duitse voorschriften. Op in ternationaal niveau heeft men zich namelijk nog niet over het gebruik van deze achterlichten uitgesproken, evenmin als over de te stellen tech nische eisen. Het opstellen van keu ringseisen in ons land komt eerst aan de orde, nadat in internationaal verband eventueel overeenstem ming is bereikt. Evenals in Duitsland zal in ons land slechts één rood mistachterlicht zijn toegestaan. Dit terwille van de uniformiteit en het intensieve ver keer tussen beide landen. Wanneer het op het punt van het rode mist achterlicht tot internationaal over leg zal komen, zal van Nederlandse kant de voorkeur voor twee rode mistachterlichten worden uitgespro ken. De gebruiksmogelijkheden dienen niet te ruim te zijn in verband met het gevaar van verblinding, zo wordt toelichtend nog opgemerkt. „Hierover wil ik weeklagen en jammeren, wil ik barrevoets j Üg( en ndakt; zal ik jammerklachten uitstoten als de jakhalzen^ rouwkreten als de struisvogels(Micha I: 8,9). Profeten wei «an door hun tijdgenoten vaak als zonderlingen beschouwd. 2t'een hebben de Jeruzalemmers zo geoordeeld over die plattelander barrevoets en ongekleed door hun prachtige stad liep en klaaglijk gehuil van jakhalzen en struisen nabootste. Maar Micha wijst zijn volk op de rampen, die het zullen ti Dal leidde hij niet af uil politieke kansberekening, maar dc hij daarom zo zeker, omdat hij er van overtuigd was, dat o} de en goddeloosheid de ondergang moet volgen. Dat weet die met de wet van de Heilige God rekent. Zo vast is hij er\ de naderende katastrofe overtuigd, dat hij al in de rouw ga Het welvarende volk heeft die sombere boer uitgelachen, eerder, dan misschien Micha zelf vermoed had, kwam het. tien jaar later kwamen de Assyriérs, die Samaria verwoestten het gehele Noorderrijk deporteerden. Men kan lachen om kerk, die het oordeel aanzegt aan een wereld, die naar God luisteren wil, maar of men lacht of niet, dat oordeel komt. We lezen vandaag Jesaja 5 13-25. tleic n i >uu elan idei In de tien jaar, dat de Muur in Berlijn nu be staat, heeft deze afscheiding van betonblokken en prikkeldraad niets van zijn afschuwelijke karak ter verloren. In zekere zin is dit een van de meest lugubere monumenten, die de tweede wereldoorlog heeft voortgebracht. Het is inderdaad een „Muur der Schande", zoals de Westduitse propaganda zegt, al moet men daar direct aan toevoegen dat de schande in de allereerste plaats betrekking heeft op de misdadige veroveringspolitiek, die Duitsland onder aanvoering van Adolf Hitler heeft gevoerd. Daar wordt door de Westduitse propaganda echter nooit op gewezen. De schande, waar men zo luid keels van spreekt, heeft uitsluitend betrekking op het Oostduitse regime. In de DDR heeft men natuurlijk altijd wel be seft dat de noodzaak de Muur te bouwen nu niet bepaald een uiting van ideologische kracht was. Dit euvel heeft men proberen te maskeren door het construeren van de Muur, omgedoopt tot „Anti fascistische Beschermingsmuur", voor te stellen als een uitermate moedige daad welke in het belang was van de wereldvrede. In de DDR acht men het dan ook juist op feestelijke wijze de bouw van de Muur te herdenken. Ook dit keer wordt dat weer gedaan met een parade in onvervalst Duitse stijl, die in de Bondsrepubliek gelukkig al anachronis tisch aandoet. Na vorig jaar een strenge perswet te hebben ingevoerd, zijn de kolonels in Athene nu voor de dag gekomen met een wetsontwerp dat gedrags normen voor journalisten bevat. Een van die normen komt erop neer, dat de journalist zich bij het vervullen van zijn taak moet laten leiden door de 'Grieks-christelijke traditie', waarvan de inhoud natuurlijk door de kolonels zal worden vastgesteld. Wij hebben hier te maken met een vorm van taalmisbruik, voortkomend uit een geestelijk imperialisme, waarvan ook in onze Nederlandse geschiedenis de sporen te vinden zijn. Het doet denken, om een betrekkelijk onschuldig voorbeeld te noemen, aan een uitlating van mr. J. B. Bomans, in 1929 in een verkiezingsrede voor de propaganda- club der O. L. Vrouw Rozenkrans en Dominicus- parochie te Haarlem gemaakt. In die toespraak wekte mr. Bomans zijn toehoorders op, zich bij het vervullen van hun taak als kiezers te laten leiden door de leus 'Voor Christus-Koning'. Daarmee doelde mr. Bomans echter, zoals De Residentiebode weldra opmerkte, zijdelings op zichzelf. Zo is het ook met de kolonels: met hun 'Grieks- christelijke traditie' doelen ze en dat niet eens zo erg zijdelings op de ideologie van hun eigen regime, die met christendom minder te maken heeft dan de beginselen, voorgestaan door de heer Bomans. Hoeveel negatiefs er over de Muur in Berlijn ook te zeggen valt, toch is door de bouw van dit onding de mogelijkheid geschapen voor de toena deringspolitiek, die de Westduitse bondskanselier Willy Brandt ten aanzien van Oost-Europa voert. Door de Muur hield Berlijn op de frontstad in de koude oorlog te zijn en moest men zich zowel in de Bondsrepubliek als in de DDR neerleggen bij de langdurige deling van Duitsland. Aan beide kanten is dat een uitermate pijnlijk proces ge weest, dat nog steeds niet is voltooid. Nu de illusies over een spoedige hereniging van Duitsland nagenoeg al hun uitwerkingskracht heb ben verloren, bestaat de kans de Muur te maken tot een min of meer normale grensafbakening, al zal het nooit een helemaal geaccepteerde toestand worden dat een grote stad in twee vijandige stuk ken is verdeeld en dat er op mensen, die van Oost- naar West-Berlijn proberen te verhuizen, met machinegeweren wordt geschoten. Er zou echter al heel wat bereikt zijn indien de inwoners van de twee delen van Berlijn weer op gewone wijze met elkaar in contact zouden kunnen komen. Het is daarom te hopen dat de onderhan delingen, die Amerika, Engeland en Frankrijk met de Sowjet-Unie voeren over de positie van Berlijn, nu spoedig tot een redelijk akkoord zullen leiden. Het verschil tussen de spreker te Haarlem en de machthebbers te Athene schuilt echter vooral hierin, dat de eerste het bij een ongetwijfeld krachtige oproep liet, terwijl de laatsten overtre ding van hun opwekking geducht denken te straffen, eventueel met een verbod van beroeps uitoefening. Daarmee worden ook buitenlandse correspon denten bedreigd, want de kolonels vinden dat ze nogal te klagen hebben over de berichtgeving omtrent hun regime in het buitenland. De regering- Nixon zal daar misschien van ophoren, want zij doet zelf al haar best om de Atheense junta juist zoveel mogelijk vervelende publiciteit te besparen. Zo is ze nu begonnen censuur toe te passen op uitzendingen over Griekse kwesties van de Amerikaanse regeringsomroep Voice of America. Verontwaardigde employé's van deze omroep denken met weemoed terug aan de opdracht, hun negen jaar geleden door president Kennedy ver strekt: 'U bent verplicht de waarheid over ons te vertellen, overeenkomstig het bevel dat Oliver Cromwell aan zijn portretschilder gaf: schilder ons met al onze vlekken en wratten, kortom met alles wat misschien niet direct aantrekkelijk is'. Dat is een heel wat betere gedragsregel voor journalisten dan de hteren in Athene hebben bedacht. Door er de hand mee te lichten, bevindt de regering-Nixon zich in kwalijk gezelschap. Als zeer vroege voorlo per op alle andere kalen ders voor 1972 is nu al verschenen de kalender van de Zendingsraad, die evenals vorig jaar gelijk is aan de Missiekalender. Onderwerp van de schit terende kleurenfoto's ge maakt in landen waar zen ding en missie werkzaam zijn, is het water. De ka lender is dan ook getiteld ,,De stem van vele wateren" De korte teksten op de achterzijde van de bladen zijn van dichter dominee Jaap Zijlstra en dichter- schrijver Gabriël Smit. Hierbij een foto van de kalender, die 3,50 kost en die wij van harte aan bevelen. BERLIJN (AP, DPA) De Grote Vier zullen hun besprekingen over de kwestie Berlijn maandag, na een weekendpauze voortzetten. Dit is gis teren uit West-Berlijn vernomen. Verder commentaar op het verloop van de besprekingen is niet gegeven. Na een derde lange vergadering in drie dagen tijds is de indruk gewekt, dat de ambassadeurs van de Grote Vier een akkoord dicht genadefd zijn. Volgens waarnemers in Berlijn zou den de westelijke geallieerden ver geefs geprobeerd hebben de Russen te bewegen tot het geven van garan ties voor vrije toegang tot Berlijn m ruil voor verminderde Westduitse po litieke aanwezigheid in het westelijke stadsdeel. De Oostduitse partijleider Erich Honecker heeft gisteren certificaten van verdienste uitgereikt aan de hoofden van Oostduitse militaire en veiligheidsorganen, wegens „voor beeldig gedrag" tijdens het bouwen van de Mmtf in Berlijn, vandaag pre cies tien jaar geleden. Bij uitreiking zei Honecker dat de onderscheiden personen onder wie minister van defensie Heinz Hoffmann en zijn col lega van staatsveiligheid Erich Miel- ke op beslissende wijze hebben bijgedragen tot handhaving van vre de en veiligheid in Europa en de 'goe de ontwikkeling. MADRID (AFP) Een van de ju ridische adviseurs van de „Movimien- to" de voormalige Spaanse Falanx heeft bij de justitie in Barcelona een klacht ingediend tegen „Opus Dei', het rooms-katholieke seculiere Instituut dat in Spanje bijzonder ac tief is en vanuit Rome wordt geleid door de Spanjaard mgr. Escriva de Balaguer. De juridische adviseur stelt in deze klacht dat „Opus Dei" in Spanje een verboden organisatie is en dat zij ac tiviteiten ontplooit die in strijd zijn met het werk en de doelstellingen van de „Movimiento", de enige in Spanje toegestane politieke en ideolo gische groepering. Hij zegt voorts dat „Opus Deï". economische doelen nastreeft en op treedt als politieke pressiegroep. Daarom, aldus de juridische adviseur, dienen de Spaanse autoriteiten een onderzoek in te stellen naar de acti viteiten en de doelstellingen van „Opus Deï". De klacht zal door de autoriteiten in Madrid behandeld moeten worden. In politieke Madrileense kringen ziet men in de stap van de juridische adviseur van de „Movimiento" slechts een nieuwe episode in de „oorlog" die de aanhangers van de voormalige Fa lanx al jaren tegen „Opus Deï" voe ren. in het biizonder tegen die leden van het instituut die belangrijke functies bij de overheid of in het za kenleven vervullen. NED. HERV. KERK Beroepen: te Meerkerk: R. E. Kuus te Voorthuizen. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen: te Veenendaal: P. Ded- dens te Rozenburg. Bedankt: voor Urk en Nagele: A. Geelhoed te Sasselt. KWARTET I TROUW De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant D.»rdts Dagblad Trouw Commissie van hoofdredactie I de Berg (voorzitter) H P Ester. G .1 Brinkman J van Hofwegen Van een verslaggever WOENSDRECHT Op een gede^ te van de eind 1968 gesloten militail vliegbasis Woensdrecht, ,zal het niel we opleidingscentrum voor mobiel eenheden van de gemeentepolit| worden gevestigd. Onlangs heeft het ministerie binnenlandse zaken de plannen tot oprichting van dit centrum bekeij gemaakt. Inmiddels is de heer G. H. thans hoofdinspecteur-korpschef de gemeentepolitie in Renkum, perj november benoemd tot directeur. P* zal een staf van ongeveer dertig i dewerkers samenstellen. Op de vliegbasis Woensdrecht onder meer opleiding worden gegevt aan de leerlingen van de Nederlands politiescholen die in een driemaands lijkse cursus les krijgen in het tec1 nisch en ook mentaal bestrijden v ordeverstoringen. Uit deze leerling* worden de leden voor de mobiel] eenheid gekozen. Verder zullen in 1 centrum kadercursussen worden g geven voor politie-officieren en lesse voor schiet-instructeurs. Dit allej houdt in dat regelmatig ongeveer 2 politiemensen op de basis zullen ver blijven. Het is de bedoeling dat begin vol-lj gend jaar met de voorbereidingeij van de cursussen wordt begonnen c dat eind 1972 de opleiding kan woi den gestart. De vestiging van het po-1 litie-opleidingscentrum op Woens-j drecht zou een verdere bestemminj van de vliegbasis voor de luchtvaaif niet in de weg staan. Praag s expert vraas politiek asiel ZIRNDORF (AP, Reuter) Kaï Botsek, voormalig directeur van dt| Tsjechoslowaakse uranium-staatsmij nen, heeft gisteren politiek asiel aan-l gevraagd in West-Duitsland. Dit i; gisteren in Neurenberg bekendge maakt. De 45-jarige Botsek was vorig jaar op beschuldiging van sabotage van de Russisch-Tsjechoslowaakse samen werking op het terrein van de kern industrie gearresteerd. Maar vorige maand wist Botsek te ontsnappen. Hoe hij is kunnen ontvluchten wordt geheimgehouden. Hij zou in de tweede helft van juli zijn ontkomea In het gehele land is op hem gejaagd, zo is gemeld. ui Horizontaal: 1. Brussels bier, 5. iedere, 9. kashouder, 11. ring van bloemen, 13. rolgordijn, 15. zwemvo gel, 17. klank, 18. tochtje, 19. eetbare paddestoel, 21. zuivelprodukt, 22. sier- torentje, 24. bijrivier van de Rhóne, 26. zuiver, 27. rivier in Italië, 28. eens, 30. spottende opmerking. 31. op de re pel bewerken, 32. bijb. figuur, 33. ope ra van Verdi. Verticaal: 2. doornachtige sierplant, 3. kant, 4. plaats in N.Br., 5. vordering, 6. deel van een woord, 7. biet, 8. kleurstof, 10. leeg, 12. jongensnaam, 14. vaardigheid, 16. kerkelijk zang stuk, 19. gymnastiektoestel, 20. deel van het oor, 21. vaandel, 22. groente, 23. water in Limburg, 24. roofvogel, 25 bars, 27. riviertje op Sumatra, 29. plaats in België,30. groente. Oplossing vorige puzzel Hor.: 1. toon, 4. lama, 7. To, 8. pedel, 10. de, 12. iep, 14. log, 15. gal, 16. A.P., 18. Se., 19. regel, 22. ellen, 24. patissier, 25. sedes, 26. tegel, 28. er, 30 re, 31. oot, 33. nap, 35. non, 37. t.o., 38. rodeo, 40. eg, 41. raak, 42. Noor. Vert,: 1. toe, 2. op, 3. nel, 4. leg, 5. al, 6. Ada, 7. tier, 9. dol. 11. elan, 13. paga- det, 15. gelegen. 17. Peter, 18. slier, 20. Epe, 21. lis, 22. Est, 23. ere. 25. spot. 27. long, 29. rad, 32. oor, 33. nok, 34. pen, 36. oer, 38. Ra, 39. OO.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 2