Openbaarde God zich in andere godsdiensten? Belangstelling voor werk Navigators groeit sterk Gereformeerden voor taak en herexamen Raad van Kerken 3 ton aan familie gevangenen Z.-Afrika geeft Onderzoek Dominicanen ontslagkwestie van negen priesters Wereldraad in discussiegroepen uiteen COMMENTAAR Succes voor Sow jetunie RFRO^PMCSWERK Een woord voor vandaag f Wereldcongres van plattelandswouwen in Noorse hoofdstad UIT DE KERKBLADEN door L. M. P. SCHOLTEN Job» en Spreuken laten zien dat God zich niet alleen openbaarde aan Israël maar ook aan andere volken. Maar de Finse Lutheraan professor Martti Parvio voegde daar direct aan toe de notie van Paulus dat Gods openba ring aan alle mensen beantwoord wordt door een ten onder houden van de waarheid in ongerechtigheid. LEUVEN De Indiase theoloog Paul Verghese kreeg onlanss een brief van een hindoe-collega die schreef: ik begrijp jullie christenen wel. Eerst proberen jullie het met rechttoerechtaan evangelisatieverkondiging. Nu dat niet is gelukt doen jullie het onder het mom van dialoog. Dat vertelde Verghese op de confe rentie voor Faith and Order (geloofsbelijdenis en kerkorde) van 7aljcrrriakill cr de Wereldraad van Kerken in Leuven. De conferentie is in verschillende discussiegroepen uiteengegaan en één daarvan houdt zich bezig met de dia loog met andere godsdiensten. Vooral in India weten vele christenen zich intensief in deze dialoog betrokken. Verghese's hindoe-vriend had het mis. „Waarom ben ik in dialoog met het niet-christenen," vroeg Verghese zich af. „Om de wereld te kerstenen? Om in de verschillende godsdiensten gemeenschappelijke gronden te zoe ken? Dat wordt vaak gedacht en daarmee wordt de dialoog als synkre- tisme bestempeld, maar dat is ook niet mijn drijfveer. De waarheid is dat ik met de dialoog eigenlijk hele maal geen doel heb, maar wel een uitgangspunt: Christus is voor alle mensen gestorven en daarom moeten christenen liefde hebben voor alle mensen, .wat primair betekent: open heid voor allen. Liefde vraagt niet naar een doel". Daarmee kon ieder van de 35 theologen in deze Leuvense discussiegroep het werk eens zijn, maar toen kwam de tweede kwestie: een werkelijke dialoog onderstelt aan weerskanten principiële openheid. Corrig eren Kunnen wij als christenen de dialoog mets andere godsdiensten ingaan met de bereidheid ons door de ander te laten corrigeren? Kunnen wij er in ons eigen leven doro verrijkt wor den? Voor Verghese lag dat eenvou dig: een christen die diep verankerd is in het geloof in Christus hoeft niet bang te zijn om veranderd te worden door de waarheid. Ook voor de be kende Amerikaanse Pinksterman Da vid du Plessis bleek hier geen enkel proMeem te liggen. Zegt God niet door de profeet Joel dat Hij Zijn Geest in de laatste dagen zal uitstor ten op alle vlees? „Als ik in dialoog ga" zei Du Plessis, „vraag ik de ander simpel naar zijn ervaring met God en ik vertel de mijne en dan blijkt de Heilige Geest de best denkbare public relations officer. Hij deed het voordat wij begonnen". Maar de groep als geheel stelde de principiële vraag aan de orde: Kun nen de andere godsdiensten be schouwd worden als een antwoord (hoe dan ook) op werkelijke goddelij ke openbaring? Zo ja, wat is dan het unieke van het christendom? Dat God zich ook in de andere godsdiensten geopenbaard heeft, was voor de meesten geen vraag. Als je de Koran neemt, kun je het gewoon constateren, zei professor John Mbiti uit Oeganda. Prof. Walter Kasper van de katholieke theologische faculteit van Tubbergen wees op Gods ver bond met Noach als een Bjbelse heenwijzing naar goddelijke openba ring in de kosmos. Bijbelboeken als DURBAN Volgens een be richt in Die Burger zal de Zuid- afrikaanse raad van kerken een bedrag van ongeveer 350.000 gul den besteden aan ondersteuning van 541 gezinnen van politieke gevangenen. Dit is door de secretaris John Rees medegedeeld in een rapport voor de nationale conferentie van de raad. Hij zei dat de raad deze ondersteu ning al ettelijke jaren verleent via de „Dependents-conference" een overlegorgaan voor afhankelijken. Commissies daarvan zijn gevestigd in Kaapstad, Port Elizabeth, Johannes burg, Pretoria e.i Durban. Er worden bedragen uitgekeerd die variëren van 25 tot 80 gulden. De bijdragen aan de families bestaan onder meer uit huurbijstand, beurzen of andere tege moetkomingen in onderwijskosten en een jaarlijks retour voor vrouwen die haar mannen in gevangenschap wil len bezoeken. De organisatie krijgt zijn bijdragen van Europese en Ame rikaanse kerken. De wereldraad van kerken zorgt voor de verzending van het geld naar Zuid-Afrika. De nieuwe voorzitter van de raad van kerken is ds. R. W. Wabelgaarn, een kleurling die ook reeds voorzitter is van de provinciale raad van de Moravische kerk in West-Kaapland en van de federatie van Lutherse kerken in Zuid-Afrika. Deze mededeling van de raad van kerken komt gelijktijdig met het pro ces tegen de Johannesburgse deken rev. French Beytagh, die van plannen tot omverwerping van de orde in Zuid-Afrika wordt beschuldigd en die een sleutelfiguur was in de hulp aan gezinnen van politieke gevangenen. Bij de razzia's die de arrestatie van rev. French Beytagh vergezelden, wa ren ook invallen bij leden van de „dependents-conferences", via welke de raad zijn uitkeringen doet. Brezjnew volgende maand naar Tito BELGRADO (Reuter) De secre taris-generaal van de communistische partij van de Sowjet-Unie, Leonid Brezjnew, zal waarschijnlijk volgen de maand een bezoek aan Joegoslavië brengen om met president Tito over leg te plegen. Een datum voor zijn bezoek is echter nog niet bepaald. Dit hebben welingelichte diplomatieke kringen in Belgrado meegedeeld. Vooral de orthodoxe professor An dreas Theodorou uit Athene legde er zwaar de nadruk op dat zo er al van goddelijke openbaring in andere godsdiensten gesproken kan worden deze toch niet zaligmakend kan zijn. De zaligheid is alleen in Christus en wordt werkelijkheid in de kerk door de sacramenten. Daarom kon voor Theodorou dialoog alleen maar moge lijk zijn als het brengen van de abso lute waarheid van het heil in Chris tus. Het was een merkwaardig moment in de geschiedenis van de oecumeni sche beweging dat de anderen niet eens begrepen wat Theodorou bedoel de. Waarop de Griek met een stem die trilde van ingehouden emotie: „Buiten Christus is de zonde werke lijkheid. Wordt die niet weggenomen dan is er geen zaligheid mogelijk. Waarom hebben we anders de kin derdoop? Omdat een kind dat onge doopt sterft niet het koninkrijk fier hemelen kan ingaan". Het was niet bepaald een gelukkig voorbeeld van Theodorou. Plechtig verklaarde de Amerikaan prof. Daniel Williams: „De God die ongedoopte kinderen de zaligheid ontzegt is niet de God die ik als vader van Jezus Christus heb leren kennen". Algemeen was men van gevoelen dat Theodorou een individualistische heilsopvatting had waarmee men in de dialoog niet ver der kwam. Dominee Wesley en Aria- rajah uit Ceylon zeiden dat de heils opvatting inderdaad een van de pun ten is waarin de christen zijn geloof als gevolg'van de ontmoeting met an dere godsdiensten dient te corrigeren. Trouwens de Indiase bisschop Atha- nasius wees erop dat de Hindoes Christus ook kennen en hem in hun godsdienst een respectabele plaats toekennen. Prof. Kasper herinnerde aan de ketter Marcion in de tweede eeuw die alleen van de verlosser-God van het Nieuwe Testament wilde we ten. Maar dat de kerk ook het Oude Testament in de canon opnam bete kende een belijdenis dat de verlosser. God ook de God van de schapping is. Frappant was de opmerking van Verghese: „Wanneer ik dialoog met een ander bedrijf ga ik ervan uit dat wij gemeenschap met elkaar hebben David du Plessis De Sowjetunie heeft zich vaak smalend uit gelaten over wat men in Moskou de Amerikaanse manie noemde om zoveel mogelijk staten door middel van verdragen aan zich te binden. Men kan zich afvragen of het Kremlin thans niet door dezelfde manie is bevangen. Nadat de Russische president Podgomi in mei opzien had gebaard door de in moeilijkheden ver kerende president Sadat van Egypte een vriend schapsverdrag te laten tekenen, is dit keer de Russische minister van buitenlandse zaken Gromiko met een geweldige verrassing gekomen. India heeft besloten een bijzondere relatie met de Sowjetunie aan te gaan en heeft daarmee zijn neutrale positie in de internationale politiek opgegeven, ook al ont kent de Indiase premier, Indira Gandhi, dat pog zo heftig. Men kan het juist in New Delhi gesloten verdrag het eerste spectaculaire succes noemen van het Russische streven om in Azië een tegen de Chinese Volksrepubliek gericht systeem op te bouwen. Nadat de Sowjetunie zich twee jaar geleden bij monde van partijleider Leonid Breznjew had op geworpen als de leidende mogendheid om in Azië „een systeem van collectieve veiligheid" te organi seren, scheen dit plan volledig schipbreuk te gaan lijden op de onwil der Aziatische landen. India, de na China grootste natie van het Aziatische vaste land, voelde absoluut niets voor het door Breznjew gewilde systeem, hoe hartelijk de betrekkingen tussen New Delhi en Moskou ook waren. Premier Indira Gandhi trok zich ook weinig aan van de alarmerende taal, die in Moskou gesproken werd over de politiek van China. Terwijl het Kremlin waarschuwde voor de oorlogszuchtige plannen van in Christus". De directeur van Faith and Order dr. Lukas Vischer, vroeg Verghese: „Neemt u zo de ander wel serieus, als hij niet in Christus wil zijn?" Verghese staafde zijn mening met drie argumenten: Wij behoren tot één schepping die in Christus is; Christus stierf en stond op voor alle mensen; Eens zal de hele schepping één zijn in Chris tus. Aria ra j ah ging zelfs nog verder en zei dat alle mensen geheiligd zijn in Christus. Zo kwamen in deze groep duidelijk drie stromingen aan het licht: De Griek Theodorou die praktisch niet wilde weten van goddelijke openba ring in andere godsdiensten, de In diase theologen die geneigd waren de openbaring elders welhaast gelijk waardig aan die in het christendom te beschouwen en de grote meerder heid die allerlei tussenstandpunten innam. Verschillende malen viel het woord synkretisme en opvallend was dat ook Verghese zich daarvan duidelijk wenste te distantiëren. Het was de Amerikaan dr. T. M. Taylor die vroeg waarom ieder synkretisme eigenlijk als een vies woord wordt beschouwd. Er bestaat zijns inziens geen religie die niet synkretistisch is en ook het Oude en Nieuwe Testament vertonen synkretistische trekken. Fundamen teel voor de dialoog noemde Taylor de erkenning van de duistere diepten van de menselijke geest om ten koste van alles de eigen identiteit te willen handhaven. Bijgeloof is altijd ander mans godsdienst zei hij. Zo noemde Paulus Je Griekse goden duivelen. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen: te Waardhuizen en te Woubrugge: kand. Th. M. Middelkoop te Amstelveen, die beroepbaar gesteld is door de classis Amsterdam. Hij zal geen verdere beroepen meer in over weging nemen. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Rijnsburg: J. Brons te Veenendaal. Mao Tse-toeng, die uitgescholden werd voor de Dzjenghis Khan van deze tijd, liet de premier van India zich uitermate redelijk en realistisch uit over het buitenlandse beleid van Peking. Mevrouw Gandhi sprak de hoop uit dat er een verbetering zou komen in de betrekkingen tussen India en China en ze besefte zeer goed dat elke verbetering onmogelijk zou worden, indien zij al te nauwe betrekkingen met het Kremlin aanknoopte. Het verdrag, dat Rusland en India gesloten hebben, is voor het Kremlin een diplomatieke triomf van de eerste orde, die het gedruis over het aangekondigde bezoek van de Amerikaanse presi dent aan Peking enigszins naar de achtergrond dringt. Toch is het niet alleen een overwinning voor Moskou, want het heeft door het sluiten van dit verdrag gekozen in het in scherpte toenemende conflict tussen India en Pakistan. De laatste jaren had de Sowjetunie er met succes naar gestreefd tot hartelijke betrekkingen te komen met Pakistan, dat militaire en economische hulp ontving. Aan deze periode van hartelijkheid is nu een einde gekomen. Ongetwijfeld zal Pakistan de Sowjetunie thans als een potentiële tegenstander gaan beschouwen. Deze negatieve factor is de enige waarde, die het verdrag voor India heeft. De kans op een gewapend conflict tussen India en Pakistan neemt hand over hand toe en India heeft zich ten koste van een hoge prijs van de steun van de Sowjetunie willen verzekeren. Het is een prijs, die spoedig wel eens al te hoog zou kunnen worden voor het trotse India, dat zich lange tijd als de kampioen van het neutralisme heeft beschouwd en nu plotseling geweldig aan prestige inboet. ..Doch nu die zoon van u gekomen is, die uw bezit heeft oa maakt met slechte vrouwen..." (Lucas 15 30). 1 Opeèns zien wij de broer duidelijk uit de schaduw van dit verl/t naar voren komen. De verloren zoon was al die tijd niet uif gedachten van zijn vader geweest, maar ook niet uit die van broer. Waarom was hij eigenlijk thuis gebleven. Niet uit liefde voor vader. Hij bleef thuis, omdat hij gewoon het lef niet had om te gaan. Hij bleef bij zijn vader, omdat hij er materieel gewi zag. En daarom vindt hij hel schreeuwend onrechtvaardig, zijn broer, die al de genoegens van zijn escapade al heeft ge nu ook nog het gemeste kalf geslacht krijgt, terwijl hij nog n dat zelfs maar een bokje gekregen had. Daartegenover het antwoord van de vader: „Kind, gij zijt al bij mij". Dat is hel grote voorrecht, dat de jongste zo lang. EID tie. moeten missen. We lezen vandaag: Jesaja25-11. Paul Verghese Nederlands overste velde vonnis SAN JU AN (AP) Twee leidende Dominicanen uit Ne derland zijn in Puerto Rico aan gekomen om een onderzoek in te stellen naar het ontslag van negen priesters in parochies op het eiland. Pater Frans van Waesberg, de pro vinciale overste van de Dominicanen in ons land en pater Martin Vijver berg, zullen ontmoetingen hebben met de bisschoppen van Puerto Rico en met de priesters waarop het conflict betrekking heeft. De priesters zijn uit hun parochies ontslagen op last van de waarnemen de provinciale overste, de Nederland se pater Thomas Willers. Hij deed dit op verzoek van de beide bisschoppen die in het conflict zijn betrokken. De ontslagen priesters stonden be kend om hun actieve oecumenische houding, en voor hun vooruitstre vendheid op sociaal-economisch ter rein. Bovendien zijn er geruchten dat een aantal van hen zich actief zou hebben geschaard aan de zijde van de onafhankelijkheidsbeweging, die hét eiland los wil baken van de Verenig de Staten. Van een medewerker UTRECHT De zomerconfe- renties van De Navigators ver heugen zich in een stijgende be langstelling. Tien jaar geleden bezochten zestig jongelui de eerste conferentie. Toen zater dag de laatste deelnemer kasteel Vaeshartelt bij Maastricht ver liet, hadden bijna zeshonderd personen, merendeels studenten, deelgenomen aan twee identieke, achter elkaar gehouden confe renties. De Navigators trainen voornamelijk jonge mensen, waaronder veel stu denten als evangelisatiewerkers. Op het vroegere zomerverblijf van Koning Willem II hebben zij zich be zonnen op het thema: Leven voor an deren. Alles werd gedaan om de jon gelui te helpen het in toespraken ge hoorde om te zetten in daden. Leven voor anderen. Dat bewezen tegelijkertijd 85 andere Nederlanders, deelnemers aan het Navigator-trai ningsprogramma voor gevorderden in het Duitse Bredenscheid (Wuppertal). Zij beperkten zich niet tot de geeste- DEN HAAG De eerstkomende tien dagen wordt in Oslo het drie jaarlijks wereldcongres van de Inter nationale organisatie van plattelands vrouwen (Associated countrywomen af the world, AC WW) gehouden. Van morgen vroeg is een delegatie van de Nederlandse bond voor plattelands vrouwen van Schiphol naar de Noor se hoofdstad vertrokken. Bij het gezelschap is de presidente van deze bond, mevrouw A. I. van den Dool-de Graaf. Andere afgevaar digden zijn de vroegere wereld-presi dente van de ACWW, mevrouw G. van Beekhoff-van Selms en de huidi ge presidente voor Europa, mevrouw M. K. Schleurholts-Grootenhuis. Bij de ACWW zijn 274 organisaties uit 65 landen aangesloten, met samen zes en een half miljoen leden. In Nederland zijn aangesloten de Nederlandse bond van plattelands vrouwen, zoals genoemd, de Ned. ver eniging van huisvrouwen, de Katho lieke plattelandsvrouwen Ned. en de Ned. vrouwen elektriciteitsvereniging. Een groot deel van het werk van de ACWW is gericht op hulpverlening aan organisaties in ontwikkelingslan den, waarvan er vele deel uitmaken van de wereldorganisatie. Thema van het congres zal zijn: wegen naar vooruitgang. lijke aspecten, hoewel velen daarin ruime mogelijkheden tot expressie en expansie vonden, maar leerden ook een werkgroep organiseren en een team leiden. De leiding van het conferentie-oord Haus Friede had de Nederlandse Na vigatorstaf van tevoren, op verzoek, een lijstje met wenselijke verbeterin gen overhandigd: een terras dat aan gelegd moest worden, een nieuw hek langs het voetbalveld, tuinverlichting, zodat de conferentiegangers aan de slag konden. KWARTET I TROUW De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dwrdts Dagblad Trouw Commissie van hoofdredactie: J. de Berg (voorzitter), H. P Ester, G. J. Brinkman J van Hofwegen Kruiswoord-puzzel Horizontaal: 1. brilslang, 4. prikkel baar. 9. plaats in Gelderland, lt hoofddeksel, 1L vaarwel, 12. zeerover 14. palmboom, 15. aantal, 16. baar voor balspel, 17. namelijk (afk.), II zeker edelgesteente, 22. stapel, 2( i. berg, 25. eikenschors, 27. steen om eer zeis aan te zetten, 30. en omstrekec (afk.), 32. vordering, 33. voorzetsel, 35 wier, 37. plaats in Limburg, 39. bui- tenhaven, 40. dwaas, 41. godin van de toorn, 42. vorstelijke woning, 43. reus. Verticaal: l. insektenverterendt plant. 2. vuur (mal.), 3. jongensnaam, 4. huisdier, 5. afk. op telegramformu lieren, 6. autostalling, 7. plaats LE Gelderland, 8. soort kabeljauw, aronskelkachtige waterplant, S **1 lokspijs, 14. papegaai, 16. kwast a'ia. versiering. 18. tussenzetsel, 2o. woos boot, 21 rivier in Engelahd, 23. stijg beugel, 26. olifantsoppasser, 28. meis jesnaam, 29. deel van het oor, 31 snaarinstrument, 34. zuiver, 36. meis jesnaam, 37. brandstof, 38. tijdrde- ning, 40.muzieknoot. Oplossing vórige puzzel Hor.: 1. kapel, 4. taart, 8. es, 10. do, pit, 15. ester, 17. elger, 19. ras, 20. ee 22. een. 23. alert, 24. oer, 26. Uri, 21 adé, 29. brand, 30. netel, 31. Epe, 33, ii 37 st. 38. Erato, 39. porie. Vert.: 1. keper. 2. as, 3. en, 5. ar, 6. RB 7. toorn, 9. li, 11. ets, 12. prelude, 11 terrine, 14. Sge, 16. sater, 18. Eelde, 21 eer, 24. oblie, 25. ram, 27. Ate, 28. elite, 32. pa, 34. kr. 35. mt., 36. Po, 37. si. In het CENTRAAL WEEK BLAD voor de gereformeerde kerken in Nederland wordt een teleurgestelde ds. E. H. Nagel geciteerd: „Een taak en een her examen. Deze woorden staan in deze dagen voor heel wat zorgen en teleurstel lingen. Van jongens, meisjes én van hun ouders. Ze gelden ook voor onze kerken, die het haar door de synode opgelegde examen inzake vredes vraagstukken niet hebben kunnen volbrengen. PJaar professor Diepenhorst heeft nog geen derde deel van de 832 ker ken het werk ingeleverd; en wat wél werd ingeleverd ziet er spijtig uit. Er zijn kerken in ons land, die niet begrijpen, wat de eigenlijke proble matiek vormt. Dat zij menen met een beroep op Rom. 13 alle netelige problemen waarvoor de moderne oorlog ons plaatst te kunnen oplos sen. stemt tot neerslachtigheid, aldus de professor in Centraal Weekblad d.d. 12 juni. 7 Jammer, maar we zijn niet ge slaagd. Al is er nog wel een kans, willen we hopen. Het is in deze teleurstellende fase nodig na te gaan, waaraan het heeft geschort. 1. I' er niet gewerkt? Op een en kele uitzondering na: nee, er is niet gewerkt. Waar we het ook druk mee hadden, niet met deze vragen. 2. We zijn als kerken bezig van school te veranderen. Was de bege leiding voldoende? Heeft u al eens van gezaghebbende zijde gehoord dat het met Rom. 13 niet zo glad zat? Of bent u hoogstens wat geïrriteerd door kolomschrijvers in kerkblaad- jes? 3. Is het vraagstuk van oorlog en vrede voor ons een vraag van het hart geworden of hadden wij in onze vroomheid voldoende antwoorden, dan dat we er nog vragen bij zouden aantrekken? Van hartsvragen ma ken wij gereformeerden ons in de ai sho telli *eth ling' lari regel niet zo gemakkelijk af. (Op de erkennen kan zonder daarom het ge- leng manier van: daar komt toch nie mand uit...!)" In hetzelfde nummer komt prof. dr. I. A. Diepenhorst met een ge dachte, die indien de synode deze overneemt, de gereformeerde kerken zal brengen in het gezelschap van de r.k. bisschoppen en de hervormde synode. Deze dringen er bij de over heid op aan om voortaan ook de ge wetensbezwaren te erkennen van diegenen die niet zonder meer tegen ieder gebruik van wapens zijn, maar wel tegen bepaalde oorlogen, zoals de „atoompacifisten". Prof. Diepen horst schrijft het volgende: „Dat ln het algefneen de kerk ten opzichte van op het politieke vlak spelende internationale geschilpun ten behalve bij flagrant onrecht zich van een positiekeuze onthoudt, kan voor ieder begrijpelijk zijn. Dat zij echter omtrent de ethische met be trekking tot de oorlog rijzende vra gen zo spoedig mogelijk duidelijk heid moet scheppen, staat volgens mij evenzeer vast. Immers op de jonge leden der kerken, die door de vervulling van hun dienstplicht een grote verantwoordelijkheid op zich nemen en bij een dreigende oorlog ieder ogenblik voor de beslissende vraag kunnen worden geplaatst: me dewerking aan het gebruik van atoomenergie voor vernietigingsdoel- elnden ja dan neen, rust een ver schrikkelijke verantwoordelijkheid." En verder „De huidige wettelijke regeling betreffende de gewetensbe zwaren tegen de militaire dienst laat te weinig ruimte, door te veronacht zamen dat men de overheid met Az bruik van nucleaire wapens te wil- oor len goedkeuren. Welk standpunt er 'an ook ten opzichte van de geoorloofd- Tg heid van de oorlog met zijn massalf «eei vernietigingsmiddelen gehuldigd «go wordt, dat de wet hen die tot massa le vernietiging niet willen meewt ken moet ontzien, is naar mijn me chr ning juist. Zonder een precieze Kn wetstekst aan te bevelen zou wensen dat door atoompacifisten ge or koesterde principiële bezwaren zodanig krachtens wettelijk voor-fcni schrift worden erkend. jp^ Volgens ds. J. van Dam in hÈl(teen weekblad van de baptistengemeen- jou ten „De Christen" moeten de Neder- Bijl landse kerken het voorbeeld van ds Evangelische Kirche volgen, die de tlm, Westduitse bondsregering heeft me degedeeld, geen prijs meer te stellen op de wettelijk bepaling die aan staande predikanten theologiestu denten vrijstelt van militairs dienst. „Of we nu ineens zo vóór de mili taire dienstplicht zijn? Nee, beslist niet. Wij wijzen oorlog en oorlogs voorbereiding als strijdig met Göds wil af en achten een door de staal opgelegde verplichting aan 19, 20-ja- rige jongemannen om er aan mee ts doen als onzedelijk af. Wij zien ech ter niet in, waarom de dienaren var de kerk (om deze uitdrukking maa: te gebruiken) en zij die bezig zij* zich op deze dienst voor te bereiden voor de staat een uitzonderinl moeten vormen. Ds. van Dam schrijft verder: „In dien het te maken heeft met eer, toch nog aanwezig besef dat evange lie en oorlog strijdig zijn hetgeen we dan dankbaar konstateren dan dient dit besef zich mee te delen aar alle christenen. Want, wat geldt voor theologant en predikant geldt voor allen die met en overeenkomstig dat evangelie willen leven. Heeft het al leen maar te maken met een res', van oude bevoorrechting, dan dient aan deze vorm van diskriminatie - overtuiging aanvaarden alsook de want dat is het dan zo spoedis wenselijkheid van de dienstplicht mogelijk een eind te komen. 14

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 2