Een scherpe theologische aanval op engagement Nederlandse afdeling „Praag" opgeheven Anglikaanse deken in bezit pamfletten van verboden organisatie Zeiuliiigsvliegtuig in \Y. Irian verongelukt BEROEPINGSWERK Orthodoxen roeren zich op Faith and Order Stichting geluids hinder in beroep bij de Kroon COMMENTAREN Woningbouw Rooier Drees Een woord voor vandaag Piloot van CAMA omgekomen Staatsbezoek aan Indonesië moet volgens protocol Betogers vallen Sato aan Meer priesters verlaten ambt Drietal kopers meldt zich voor vestigingen Grol Moriologencongres in Joegoslavië IIEUWi NED. HERV. KER K Beroepen: te Katwijk a. zee: M. J. Kalvenhaar te Vlagtwedde. Aangenomen: naar Oudenbosch o.a.: H. Westerink, kand. te Oss. GEREF. KERKEN Beroepen: te Echten: J. S. Helman tel, kand. te Echten, die dit beroep heeft aangenomen. GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Slikkerveer: P. Blok te Dirksland. NED. HERV. KERK Afscheid: van het pastoraal ver band Ried, wijk Schlngen, Slappe- terp, Zwijne en Peins: J. F. M. van Malssen, ber. te. Hengelo; van Krim pen a.d. IJssel: J. H. Vlijm, ber. te IJsselmuiden. Intrede: te Sliedrecht: G. J. Tijsse- ling uit Uithuizermeeden; te Nijker- kerveen als voorg. van de herv. evang. kerkopbouw: W. B. de Weer, em. pred. van Nederhorst den Berg. GEREF. KERKEN Intrede: te Uithoorn: I. Meijer uit Winschoten: te Haarlem-Z (Schalk wijk): A. Heuzeveldt uit Goes; te Amersfoort: G. Hengeveld uit Leeuw arden; te Vorden: J. B. Kulhemier, voorheen pred. van de chr. geref. kerk van Aalten. Met ingang van 1 augustus 1.1. is wegens het bereiken van de pen sioengerechtigde leeftijd emeritaat verleend aan D. A. Vogel te Geleen. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Afscheid: van Terneuzen: K. D. van Dijk, ber. te Zwijndrecht-Groote Lindt; van Breukelen (buit.verb.): E. R. Postma, ber. te Eindhoven (buit. verb.). DOOR L. M. P. SCHOLTE1N LEUVEN Wanneer ICCC-leider dr. Carl Mc.Intire deze week een kijkje had genomen op de Faith-and-Order-conferentie van de Wereldraad van Kerken dan zou zijn sympathie tot zijn ver bazing ongetwijfeld het meest zijn uitgegaan naar de orthodoxe theologen. Neem bijv. de klare taal waarin bisschop Mikhail uit Astrakan over eenheid sprak. Ik lees in de bijbel over eenheid. Jazeker, zei hij. In psalm 26: het gezelschap der goddelo- zen waarmee de psalmist niet wilde verkeren. In wat voor naam streeft de Wereldraad eenheid na? En hij citeerde de bekende bijbel teksten: wat voor gemeenschap heeft Christus met Belial? Het gaat om het koninklijk priesterdom dat verkon digt de deugden van degenen die het getrokken heeft uit de duisternis in zijn licht. En de eerste tafel van de wet vinden wij, orthodoxen, veel be langrijker dan de tweede. Nu kwam deze Rus niet verder dan het repeteren van een aantal bijbel teksten en de indruk die zijn woor den maakten was omgekeerd evenre dig aan het bisschoppelijk pathos DEN HAAG (ANP) De Ne derlandse afdeling van de Praagse Christelijke Vredescon ferentie, met als voorzitter prof. dr. J. de Graaf uit Utrecht, heeft besloten zichzelf op te heffen wegens „diepgaand onbehagen over de koers die deze vredes beweging na de Russische inval in Tsjecho-Slowakije moet va ren". De Praagse Christelijke Vredescon ferentie heeft lange tijd een unieke functie vervuld als contactpunt tus sen vooraanstaande personen uit de kerken van het Westen en van de Oosteuropese landfen. Na de Russische bezetting van Tsjecho-Slowakije kwam daar echter een eind aan. De algemeen secretaris, de Tsjech dr. Ondra, werd gedwongen af te treden. Uit protest daartegen trad ook wijlen prof. dr. J. Hromadka uit Praag af. De Praagse christelijke vredesconfe rentie kwam in handen van de Russi sche metropoliet Nikodim uit Moskou als voorzitter en de Pool dr. Janusz Makowski als waamement secretaris generaal. De Franse afdeling werd na een kritische vergadering in Parijs door de huidige leiding uit de vredesbewe ging gestoten. In Duitsland en Enge land besloten de afdelingen tot ophef fing, in Zwitserland en Italië kwam het tot een diepgaande scheuring, ter wijl de regionale comités in Ameri ka, Japan en West-Berlijn zich even eens van de Praagse vredesbeweging distantieerden. Dit najaar zal in Praag, tegen de adviezen van de in middels opgeheven Westerse afdelin gen in, toch nog de vierde Christelij ke Vredesconferentie worden gehou den. Het Nederlandse comité deelt nog mede dat half september een uitvoe rige dokumentatie in boekvorm over de crisis van de Praagse vredesbewe ging en de reacties daarop van de verschillende comité's en de leden, zal verschijnen. Van een onzer verslaggeefsters SCHIPHOL De stichting tegen geluidshinder door vliegtuigen heeft bij de kroon beroep aangetekend te gen de weigering van oud-minister Bakker om bepaalde, door de stich ting voorgestelde maatregelen te tref fen tot beperking van de geluidshin der. Als pleiter bij de raad van state zal voor de stichting optreden de Amsterdamse advocaat mr. S. J. Tif- minga. De stichting had op wijziging van de luchtvaartwet aangedrongen, waardoor bestrijdipg van de geluids hinder wettelijk mogelijk zou wor den. Verder had de stichting o.a. aange drongen op een verbod van nacht- en lesvluchten, een verbod tot proef draaien tussen tien uur 's avonds en zeven uur 's morgens en het vaststel len van een geluidslimiet boven woonkernen. waarmee ze werden uitgesproken. Veel meer aandacht was er voor het betoog waarin prof. John. Meyendorff van het Wladimir-seminarie in New York een orthodoxe visie gaf op de ontwikkeling in de wereldraad sinds 1961. Hij beschreef eerst het gevoel van triomf waarmee de orthodoxen 10 jaar geleden de Wereldraad binnen stapten. Juist was de grondslag van de Wereldraad trinitarisch geworden en dat werd beschouwd als een grote overwinning van de „katholieke" tra ditie; een terugkeer naar de bronnen van bijbels christendom. Het bleek echter een Pirrhus-overwinning. Op de Faith-and-Order-conferentie van Montreal in 1963 begon de accent verschuiving die Meyendorff be schreef van God naar de mens, van de theologie naar de antropologie. Deze verschuiving heeft volgens Meyendorff nog niet veel bijgedragen aan de zaak van de eenheid. Het doel de mensen buiten de kerk ervan te overtuigen dat de oecumenische be weging werkelijk iets heeft bij te dragen aan de oplossing van de we reldproblemen werd niet bereikt, wel een heftige reactie in conservatieve kringen. Onder de orthodoxen gaan steeds meer stemmen op om zich maar uit de Wereldraad terug te trekken. Voor de kerkelijke eenheid verwacht men er in elk geval niets meer van. UNIVERSALISME Op de achtergrond van de ontwik keling in de oecumenische beweging in de laatste 10 jaar (Meyendorff sprak van een beeldenstorm) zag hij een opvatting van de christologie en het heil in universele en kosmische termen. Christus en de Geest zag men in de gehele wereld aan het werk, in de geschiedenis in de sociale veranderin gen in revolutionaire bewegingen, in de wereldreligies. Men dacht Gods stem te kunnen horen door „naar de wereld te luisteren". Tegen de traditionele piëtistische opvatting van vernieuwing ontdekte Uppsala de nieuwe schepping in de nieuwe dingen die zich thans in de wereld voordoen. Meyendorff sprak van een triomfalisme dat christelijke inhouden vindt zelfs in de woorden en daden van hen die met het chris tendom niets te maken willen heb ben. Deze visie neemt de moderne mens niet serieus, zei hij. Men moet zijn vrijheid erkennen om Christus af te wijzen. Verder onderschat de univer salistische christologie de macht van het kwaad. Men streeft naar een christendom dat de problemen van de wereld kan oplossen. Dat relevant is voor de se culiere mens dat met seculiere mid delen het doel kan bereiken. Daarmee vergeet men het antwoord van Jezus aan Pilatus: Mijn konink rijk is niet van deze wereld anders zouden mijn dienaars gestreden heb ben. Principieel zijn deze secularise- Terecht heeft de oppositie in de Tweede Kamer zich deze week bijzonder opgewonden over alle voorbehouden die de regering onverwachts maakte over de bouwparagraaf in haar zo prille regerings verklaring. Terecht, want niet alleen komen al dit soort sla gen om de arm, de duidelijkheid niet ten goede, maar vooral ook terecht omdat de oppositie op deze manier een horzel op de flank van de bewindslie den heeft gezet en dat wil het is bekend nog wel eens helpen om de vaart erin te houden. Waar mee gezegd wil zijn dat, ondanks alle voorbehou den van de regering, misschien de uitvoering van de bouwparagraaf nog wel met het meeste ver trouwen tegemoet kan worden gezien. Dat geldt te meer omdat de regering, alweer met de nodige restricties, zich bereid heeft verklaard om de financiering van de bouw veilig te stellen als dat nodig is. Bovendien doet men de heer Udink als de nieuwe bewindsman van volkshuis vesting onrecht door hem te beschouwen als eer groot en oorspronkelijk denker over staat en rech' maar evenzeer door zijn bestuurlijke kwaliteiten te miskennen. Bij die bestuurlijke kwaliteiten mag ook gere kend worden het vermogen zichzelf de voorsprong van enig voorbehoud te geven; het voor een poli- Het vermoeden dat minister Drees het wel rooien zal, lijkt in elk geval ten aanzien van de be planting langs de rijksweg ArnhemNijmegen te worden bewaarheid. De achthonderd bomen die nog langs deze weg staan, moeten van hem, ter wille van de verkeersveiligheid, verdwijnen. Wie gedacht had, dat de heer Drees niet alleen met ons belastinggeld, maar ook met ons natuur schoon zuinig zou omspringen, komt bedrogen uit. Dat is jammer, want bomen zijn in ons land te schaars dan dat we er zonder landschappelijke rende theologen nog op hetzelfde spoor dat de kerk heeft ingeslagen in het Constantijnse tijdperk. Want toen begon de kerk de escha tologische verwachting te verwaarlo- Hoe pakken wij een theologisch pro zen en ging men denken dat het ko ninkrijk van God niet alleen ver wacht maar ook gebouwd moest wor den. dat er geen scheiding mogelijk was tussen het wereldlijke en het heilige, dat de verlossing de gehele mensheid gold en dat daarom de mensheid piet alleen in een sacra mentele gemeenschap verenigd moest worden maar ook in een samenleving die als geheel door het evangelie be paald werd. Als gevolg daarvan heeft het chris tendom zich eeuwenlang vereenzel vigd met macht, met de staat, met geld, met het establishment. Terecht beseft men nu dat dit een heilloze weg is geweest maar wil de kerk haar ware vrijheid terugkrijgen dan moet ze niet simpel van kamp veran deren (van het establishment naar de revolutie) maar weer zichzelf worden. EUCHARISTIE Meyendorff noemde het een utopie als men in dit leven al de eenheid van de mensheid tracht te bereiken. De eenheid van de kerk en de een heid van de mensheid zullen pas in de voleinding ten volle samenvallen. In die zin kan gezegd worden dat de eenheid van de kerk een teken van de toekomstige eenheid van de mens heid is. Maar, en dat was de kern van Meyendorffs beloog, die eschatologi sche eenheid wordt hier en nu al tastbaar in de eucharistie. Deze een heid is niet simpel verzoening en ge meenschap van mensen maar een eenheid in God. God heeft ons de eucharistie gegeven als een ontsnap pingsmogelijkheid uit het monotone en onmenselijke determinisme dat ons leven leidt uit de slavernij van ons animaal bestaan. En dan kunnen wij vanuit de eucharistie de wereld in. om ons in te zétten voor een men selijke samenleving maar dat heeft dan niet langer die loodzware ernst van nu omdat we weten dat ons werk geen grote eschatologische betekenis heeft. Daarom kan de christen de zaak van de eenheid van de mensheid niet beter dienen dan door te ijveren voor de kerkelijke eenheid met de eucharistie als middelpunt. KRITIEK Het was te verwachten dat veel theologen in Faith-and-Order tegen het referaat van Meyendorff ten strijde trokken. Het best werd de kri tiek vertolkt door Israël Batista, de 29-jarige prof. uit Cuba. Wat u een wending naar de antropologie noemt is in werkelijkheid de noodzakelijke incarnatie van de theologie. En die is niet pas in 1963 begonnen maar reeds in het Nieuwe Testament zei hij. Als Christus zegt doet dit tot mijn „gedachtenis" dan roept hij zijn dis cipelen op om zijn daad van verbre king van zijn lichaam, van zelf-opof- ferende liefde na te volgen zei Rus sell Chandran uit India. Het avond maal is dus geen vlucht uit de wereld maar juist opgericht middenin de we reld. Het diepst ging de Argentijnse pro fessor José Miguez-Bonino op de zaak in. Hij stelde de principiële vraag: bleem aan? Van welk standpunt gaat de theoloog uit? Meyendorff's theolo gie schijn mogelijk te zijn voor iemand die buiten de conflicten en spanningen van deze wereld staat. Die boven de mens de geschiedenis en de wereld zweeft en ze op een afstand kan bezien in het licht van de eeuwigheid. Maar kan dat? Is deze wereld met haar dreigingen en con flicten niet de enige waarin de theo loog kan staan? In zijn repliek zei Meyendorff dat hij de band tussen de geschiedenis en het eschaton niet wilde doorsnijden. Hij wilde zelfs de menselijke activi teiten wel „voorbereiding" noemen. Maar als men een keer deelt in de zaligheid van de eucharistie zei hij, dan heeft men meer van Gods ko ninkrijk gezien dan in een heel leven van geëngageerd zijn. „Nadert tot God en Hij zal tot u naderen. Reinigt uw harten, zondaar\ en zuivert uw harten, gij die innerlijk verdeeld zijt" (Jacobus 4:8). Genade voor de nederigen. Dat blijkt ook hier weer. Ons hoogmoede hart moet aan Gods voeten gebracht worden. Onze geest, die vervreenl was van het leven in gemeenschap met God, moet met Hem vertrouw worden. En dan blijkt, dat God geen ongenaakbaar heerser is. Maar.net als in het vorige vers, dat we gisteren zagen, staat ook nat dit gebod een tweelinggebod: reinigt uw handen, zuivert uw harten. Jac. bus' prediking is door zijn hele brief, dat het geloof zonder de werkt dood is. „Wie zinloos, zonder te overwegen wat hem betaamt, tot U dttrjl gaan, zal voor Uw aanschijn niet bestaan.Blijkt ons geloof uit de vruch ten: berouw, bekering? Of zijn wij „innerlijk verdeeld"? Neen, die werkelijk wil, dat God tot hem nadert, die kan niet andert, maar zuivert zijn hart en reinigt zijn handen. Wc lezen vandaag: Psalm 138. We lezen morgen: Jesaja 1:1-9. PRETORIA (Reuter, UPI) Een majoor van de Zuidafrikaanse politie heeft de rechtbank gisteren pamfletten overhandigd die hij in het huis van de Anglikaanse deken van Johannesburg, Gonville ffrench-Beytagh, had gevonden op de dag van diens arrestatie. Het waren publicaties van het African National Congress, een natio nalistische Afrikaans organisatie die in Zuid-Afrika verboden is. In de pamfletten werd opgeroepen tot een opstand tegen het blanke regime in Zuid-Afrika. De verdediging heeft de afgelopen twee dagen enkele succesjes behaald in het proces tegen de deken. Don derdag stond in de getuigenbank m- vrouw Madina Ndala, die bekend heft dat zij lid is geweest van het ANC. Zij vertelde de rechtbank dat zij tegen de deken getuigde, omdat haar door de politie was beloofd dat zij niet vervolgd zou worden als zij wil de getuigen. „HEt was de enige uit weg", aldus mevrouw Ndala. Zij moest de beschuldigingen van de aanklager staven. Toen de verdediger van de geest- lijkë haar ondervroeg, gaf zij toe, dat 7. nooit geld van de deken had ge kregen. Ze was door het ANC naar de parochikerk van de deken in Johan nesburg gestiurd om daar geld voor het African National Congres te vra gen, maar ze was met lege handen weggegaan. Ze handelde in opdracht van Win nie Mandela, de vrouw van de voor malige leider van het ANC, die op Robbeneiland levenslang uitzit. Me vrouw Ndala gaf op aandringen van de verdediging toe, dat zij het reis geld voor bezoeken aan slachtoffers van de apartheidspolitiek vao me vrouw Mandela had gekregen. Gisteren viel de verdediging een getuigenis aan van Michael Kennedy, die had gezegd dat de deken op 5 februari 1969 op een vergadering had gezegd dat er in Zuid-Afrika een ge welddadige en bloedige revolutie zou komen en dat dit een goed ding was. Maar Sydney Kentridge, de advo caat van deken French-Beytagh, zei dat zijn cliënt destijds een spreker ticus professionele besef dat wie zich aangordt zich niet mag beroemen als wie zich losmaakt (1 Ko ningen 20 11). Zijn voorganger op dit ministerie, de uit de bouwwereld afkomstige Schut, had heel andere verdiensten. Hij had zich nimmer geschoold in politieke casuïstiek die onderscheid maakt tussen afgegeven bouwvergunningen en voor bewoning vrijgegeven huizen en hij noemde een kat vrijmoe dig een kat. Maar hij had ook (en juist daarvoor verwierf hij waardering bij heel wat jonge archi tecten) oog voor de woonnood in ons land; een minder gemakkelijk te becijferen, maar niet min der reële nood dan het sombere woningtekort. Als nu waar is wat wij hopen en in zekere zin verwachten dat Schuts opvolger door eigen ka rakter en de horzel van de oppositie zich even be zeten zal tonen over productiecijfers als Schuts voorganger (drs. Bogaers, die kans heeft gezien de jaarlijkse bouwcapaciteit op zo'n 125.000 woningen te brengen) dan valt alleen nog te wensen dat de sfeer van het interimaat van Schut behouden blijft. Dat betekent concreet dat er niet alleen gekeken wordt of iemand een dak boven zijn hoofd heeft, maar ook hoe dat dak er uit ziet en hoe de woon omgeving is, om maar iets te noemen. Daar is meer voor nodig dan een harde aanpak: het scheppen van een open en creatief klimaat. schade best ettelijke honderden van zouden kun nen missen. Natuurlijk is een veilige weg zonder boomgewas te verkiezen boven een met bomen omzoomde, waarop je je te pletter dreigt te rijden. Maar zou dat laatste niet evenzeer voorkomen kunnen wor den. Indien minister Drees de weg in kwestie aanwees als proefobject voor de veelbesproken in stelling van een maximum-snelheid op onze rijks wegen? Zodoende zou hij in elk geval voor, zeg een jaar, de kat uit de bomen kunnen kijken, voordat hij onverhoopt alsnog de bijl aan de wortel ervan laat leggen. WASSENAAR Eerst nu is bekendgeworden, dat een zen dingsvliegtuigje van de Chris tian and Missionary Alliance (CAMA), in ons land bekend als Parousile, ,op 17 juli in het zui delijk Baliem-gebied in West- Irian is verongelukt, waarbij de piloot Martin Kehli om het leven ïcwam. Martin Kehli was met de „Pappa Kilo", zoals het vliegtuigje heette op weg naar het dorp Naltje. in de buurt van het zuiden van de Baliem vallei. Hij had geen passagiers aan boord, maar wel ongeveer twee drums met vierhonderd liter vliegbenzine. Om tien minuten voor half twee vroeg hij nog aan Naltje hoe het weer was en meldde, dat hij over tien minuten zou arriveren. Het weer was goed. Vier minuten later verslechter de het echter plotseling. Zware wol ken stapelden zich snel boven Naltje en men wilde dit direct aan Kehli rapporteren, maar er kwam geen ant woord. Sinds die tijd heeft niemand meer iets van hem gehoord. Toen het bericht dat het vliegtuigje vermist was binnenkwam op de jaar lijkse veldconferentie in Pyramid in West-Irian, waar alle CAMA-zende- lingen bijeen waren, trokken twee zendingspiloten met hun Cessna's er op uit om te zoeken. Zes zendelingen gingen mee. Ook MAF vliegtuigen werden gemobiliseerd. De eerste dag keerde men onverrichter zake terug, toen het donker werd. Zondag 18 juli werd de speurtocht voortgezet. Twee helikopters, die te hulp werden geroepen uit Australisch Nieuw-Guinea landden in dorpen, waar veel inwoners nog nooit een blanke hadden gezien. Een groot deel van die dag ging verloren doordat de vliegtuigen wegens slecht weer aan de grond moesten blijven. Later op de dag kwam er een bericht uit het dorp Nipson. Een papoea had de hele dag gelo pen om in Nipson te vertellen, dat er een vliegtuig uit de lucht was geval len met een witte man die aan zijn stoel zat vastgebonden. De man zou nog leven, maar zijn rechterarm zou gebroken zijn. Omdpt het die dag te laat was zocht men maandag 19 juli in het genoemde gebied. Inderdaad vond men op een hoogte van 3000 meter de Pappa Kilo, half op zijn kop en met een afgebroken vleugel. Wonder bo ven wonder was het vliegtuig niet in brand gevlogen ondanks de 400 liter extra vliegben ine aan boord. De helikopter probeerde in de buurt te landen, maar de onmiddelij- ke omgeving was te dichtbegroeid. Toen men probeerde in een dorp te landen, waar de inheemsen nog nooit een blanke hadden gezien, schoten ze met pijlen en bogen op de helikopter. Men was doodsbang voor dat grote geheimzinnige ding dat met zoveel lawaai uit de hemel kwam, precies midden in hun dorp. Ten slotte zette men enkele mensen aan de grond met een radio om te voet naar de plek te gaan waar het vliegtuig lag. Om kwart over drie riep het grondteam Nipson op. Het bericht was kort: Piloot was op slag dood... uit de zaal had geïnterrumpeerd, die loze revolutie nodig was. De deken zei dat er ki Zuid-Afrika een geweld- had toen gezegd: „Het zou een goed ding zijn als een man als u (de spre ker uit de zaal) zou begrijpen, dat een revolutie gepaard zal gaan met geweld". De getuige Kennedy was ook een geheim agent van de Zuidafrikaanse viligheidspolitie die zch ngedron- gen n de gemeente van d edeken. De eerste getuge in het proces tegen de deken, Henry Jordaan, had ook met de deken in dins parochie samenge werkt en al die tijd de geheime dienst van het doen en laten van de geestelijke op de hoogte gehouden.' Hij heeft de rechter verteld, dat de deken wilde dat hij lid werd van de veiligheidspolitie om de deken van inlichtingen te voorzien. De verdedi ging heeft aangevoerd, dat Jordaan juist de deken heeft proberen over te halen hem te gebruiken als inlichtin- gengron bij de politie. De deken was hier niet op ingegaan. HILVERSUM Het voorstel van de NOS koningin Juliana en presi dent Soeharto van Indonesië toespra ken te laten uitwisselen ter inleiding van het komende staatsbezoek, wordt niet ingewilligd. De NOS had het plan geopperd, om bij wijzé van inleiding op het bezoek de beide staatshoofden rechtstreeks, via de satelliet, een toespraak tot el kaar te laten richten. Die zouden dan 22 augustus moeten worden uitgezon den. De NOS zou op die manier een extra-rechtstreekse uitzending via de satelliet kunnen bewerkstelligen. Nu het plan niet doorgaat, zal de eerste rechtstreekse uitzending plaats heb ben op 26 augustus, met een' recht streeks verslag van de aankomst van koningin Juliana in Djakarta. In Den Haag werd gisteren gezegd, dat staatsbezoeken plegen aan te vangen met de aankomst van het gast-staatshoofd in het ontvangende land. „De ontmoeting tussen beide staatshoofden is. een belangrijk punt in het protocol", werd gezegd. Daar aan werd toegevoegd, dat de procedu re bij een staatsbezoek behoort te verlopen volgens regel „van jaren her". Een woordvoerder van de Rijksvoorlichtingsdienst wees er op, dat de min of meer toevallige aanwe zigheid van een satelliet geen vol doende motief is om van die regels af te wijken. KWARTET I TROUW De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Trouw Commissie van hoofdredactie: J. de Berg (voorzitter), H. P. Ester, G. J. Brinkman J. van Hofwegen. HIROSJIMA (Reuter. UPI) De Japanse premier Eisako Sato is giste ren ternauwernood aan de handen een bezoek aan Hirosjima. Sato was naar deze stad gegaan om de herden king bij te wonen van de 70.000 do den ten gevolge van het afwerpen van de eerste atoombom op deze stad, nu 26 jaar geleden. ROME (Reuter) In 1968 verlit 1.906 preisters de r.k. kerk en tu! januari en maart 1969 niet mini dan 1.142 priesters, tot zover stre een overzicht over ambtsverlatinge gepubliceerd in „Awenire", een ca servatief r.k. blad, gesteund door hiërarchie in Italië. Een gezaghel bende socioloog, mons. Colagiovai die voor het VAticaan het onderzoi heeft verricht, bestudeerde de uittn ding van 8.287 priesters tussen 193 en eind maart 1969. Zij vertegei woordigden twee percent van 424.541 priesters in de r.k. kerk ow die periode. De stijging van het tal uittredingen wordt in het ova zicht als volgt weergegeven: van 193 tot 1963 slechts 563, in 1964: 559, i 1965: 1.189, in 1966: 1258 in 1967: 176 In zijn beschrijving van de redent tot uittreding zegt mgr. Colagiovaiw dat deze voor 75 percent van de ui getredenen betrekking hebben op hi verplichte celibaat, in de laatste dr maanden waarop het onderzoek "je trekking had, het eerste kwartaal v; 1969, waren ruim 85 percent van littredingen gemotiveerd door verwerping van het verplichte baat. Van een verslaggever GRONINGEN Er hebben zit! voor de te koop aangeboden Grd vestigingen in Hoogeveen en Nieuw Schans drie gegadigden gemeld. Va Hoogeveen (50 man personeel) zij twee belangstellenden, en voor i vestiging in Nieuwe Schans is op he ogenblik één belangstellende, die zie! via de NW-bond „De Eendracht heeft aangemeld. Dit heeft mr. M. P. Dorhout ur Groningen, bewindvoerder van Grol-bedrijven, gisteren meegedeeld Verder zei de heer Dorhout, dat he: vrijwel zeker is dat binnenkort he: faillissement zal moeten worden aan gevraagd van de Grol-bedrijven vai de Groninger Kleding Unie. Zoals be kend vormen de Grol-bedrijven ói zwakste schakel in het totaal van be drijven van de Groninger Kledin Unie. De regering stelde onlangs voo: de voortzetting van de bedrijven vat Müller en co. een andere tak van df kledingunie, vijf miljoen gulden be schikbaar. Een faillissementsaanvraag varf Grol maakt het hoogst dubieus of di schuldeisers van dit oude Gronings bedrijf hun geld volledig zullen kun nen terugkrijgen. ZAGREB (UPI) C theologen van df r.k., de orthodoxe, de anglicaanscht en de protestantse kerken zijn in Za greb in Joegoslavië bijeen op het zes de mariologische congres, het eerst! dat in een communistisch land word gehouden. Het thema is „de vererinf van Maria van de zesde tot de elfdf eeuw" en moet gelegenheid verschaf fen de verschillen en de overeen komsten in inzichten daaromtrent ut te werken. Er zijn 150 theologen uil 22 landen vertegenwoordigd. Zuid-Limburg nog stimuleringsgebied Van een verslaggever DEN HAAG Van 15 augustus zijn alleen het noorden en Zuid-Lim burg nog stimuleringsgebieden. Al leen in die gebieden zal dan nog df regelig gelden, die bedrijven, die zich daar vestien, recht geeft op eer bijdrage in de investeringskosten Totnutoe gold de regeling ook voor Noord-Holland, Noord-Brabant, heel Limburg en Zwolle en Kampen In de staatscourant van gisteren staat, dat de premieregeling voor de ze gebieden niet zal gelden tot nada te bepalen tijdstip. In de staatscourant staat ook. da de regeling voor het noordelijk sti muleringsgebied (Friesland, Gronin- ig gen, Drenthe en de kop van Overijs- M sel) zal wordpn verruimd. De verrui- p, ming houdt in, dat bedrijven, die van het westen naar het noorden verhui zen ook voor een investeringspremie in aanmerking komen als ze zich ves tigen in een bestaand bedrijfsgebouw.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 2