Ethiopische patriarch wil
kerk uit isolement halen
Erehaag van closetpotten
„De echte waarheid" gaat uit vaif
kerkgenootschap in Amerika
MENSENOFFER MOETe
RIJKDOM BRENGEN P
Uw probleem
is het
onze....
Aansluiting zoeken bij orthodoxie
Puzzelhoek
Op pedagogische
academies steeds
minder leerlingen
Ds. Toornvliet:
wordt lid Hiro
REDDING GKU?
COMMENTAAR
Palestij
nen
Een woord voor vandaag
Het weer in Eurof
5a
Armstrong: alles
voor niets
Brieven die niet zijn voorden
van naam en adres kunnen niet ln
hehandelfng worden genomen. Ge
heimhouding Is verzekerd. Vragen
die niet onderling met elkaar ln
verhand staan moeten ln afzonder
lijke brieven worden gesteld. Per
brief dient een gulden aan postze
gels tc worden Ingesloten-
J
VRAAG: Is er iets te doen tegen
gezichtstranspiratie? Het is voor mij
een groot probleem.
ANTWOORD: Als de gebruikelijke
middelen van drogist en schoonheids
specialist niet helpen, moet u eens
naar de huisarts gaan en deze kan
desnoods naar de huidarts verwijzen.
Wij weten niets van uw gewicht,
bloeddruk en dieet, zodat we niet met
de een of andere raadgeving zouden
kunnen of willen helpen.
Ga in elk geval voor u zelf alvast
na, wanneer die transpiratie vooral
optreedt, ook in verband met eten en
drinken. Dit zal uw dokter beslist het
eerst vragen. Transpiratie behoeft
geen téken van minder goede gezond
heid te zijn, maar een teveel is ook
weer niet nodig.
VERZOEK VAN LEZER: Wie kan
mij de complete versie geven van het
lied dat omstreeks 1910 aan de kin
deren op christelijke scholen geleerd
werd en dat als volgt begint:
„Als de dag met gouden glans
Zondag aanlicht aan de tran^,
Alles ons van ruste spreekt..."?
VRAAG: Mijn ouders hebben een
kwart eeuw geleden een ongevallen
polis afgesloten, waarin ik automa
tisch in viel tot mijn 15de jaar. Daar
na hebben zij nog 18 jaar voor mij
betaald. Nu hebben ze de polis aan
mij gegeven en ik heb reeds een jaar
premie betaald. Kan ik hiermee nu
eindigen?
ANTWOORD: Nu u de polis van uw
ouders aanvaard heeft, kan u deze
niet meer aan hen retourneren. U
kan in de polis nagaan tegen welke
datum u moet opzeggen, zo u dit ver
langt. In elk geval is u 25 jaar lang
tegen ongevallen gedekt geweest. Het
kan geen kwaad eens na te gaan of
opzegging wel raadzaam is en welke
risico's u daarbij loopt.
door Heinz Gstrein
ADDIS ABEBA De nieuwe patriarch van de veertien miljoen gelovigen van de Ethiopische
orthodoxe kerk, Theophilos I, had de laatste jaren als coadjutor van zijn grijze, zieke voorganger
Basilios I reeds het bestuur over de kerkelijke zaken van het Oostajrikaanse keizerrijk, zodat zijn
verkiezing en intronisering geen verrassingen ten gevolge zullen hebben.
i
2
3
4
S
6
7
8
9
2
3
4
5
6
7
8
9
Kruiswoord-puzzel
zonder zwart
Horizontaal: 1. smergel-tijdrekening,
2. tijding-wapen, 3. godin van de vre-
de-smart, 4. plaats in Frankrijk-kolf-
hamer. 5. handel-titel (afk.), 6.
kraam-bestelling, 7. traag-myth.fi-
guur, 8. bloeiwijze-dieregeluid-
Europeaan,.9. draaiende trommel -
wijzer van een kompas.
Verticaal: 1. asbest-sluiskolk, 2.
speelruimte-aanloop, 3. vlaktemaat-
landbouwwerktuig-meisjesna^hi,/ '4.
kippenloop-openbaar, 5. evenZo-munt
in Perzië, 6. deel van het oor-voorko
men-meisjesnaam, 7. insektenetend
zoogdier-afk. van editie-vrouw van
Jacob, 8. buitenhaven-denkbeeldig, 9.
niet dezelfde-kant
Oplossing vorige puzzel
1. perimeter, 2. girandole, 3. apotheo
se, 4. ongelogen, 5. nominatie, 6. ge
vaarvol, 7. smakeloos, 8. accordeon, 9.
rinoceros. Pioenroos.
De nauwere samenwerking van de
Ethiopische kerk met de andere oos
terse kerken (de kopten in Egypte,
het Syrische patriachaat van Damas
cus en India en de Armeniërs), als
mede het herstel van de contacten met
de orthodoxe kerken van Grieken
land, Rusland en Roemenië, waren al
voor zijn verheffing op de patriar-
chentroon het werk van Theophilos,
toen nog aartsbisschop van Harrar.
Dit toenaderingsproces begon met de
conferentie van Addis Abeba in 1965.
Als tweede hoofd van de Ethiopi
sche kerk, die in 1950 haar onafhan
kelijkheid van de Koptische patriarch
van Kairo proclameerde en ze in 1959
ook officieel uit Egypte ontving, kan
Theophilos zijn ambities nu nog veel
meer nadruk geven. Dat geldt vooral
zijn plan, om de ethiopische christe
nen terug te brengen in de orthodoxe
kerkfamilie, waarvan zij eeuwenlang
gescheiden is geweest, niet door be
wuste dogmatische tegenstellingen,
maar door haar isolement en door de
steeds sterkere invloed van de anti-
chalcedonische koptische christenen
van Egypte.
Oude traditie
Als de nieuwe patriarch van Ethio
pië vandaag weer directe betrekkin
gen met Konstantinopel, Athene,
Moskou, Boekarest en de Grieks-or
thodoxe patriarch van Alexandrië
zoekt, grijpt hij daarmee alleen maar
terug op de bijna duizend jaar ge
duurd hebbende byzantijns-syrische
traditie van zijn kerk. Het was pas in
de late middeleeuwen onder Takla
Haimanot, de nationale heilige van
Ethiopië, dat de koptische invloed
overheersend werd.
Het christelijke rijk van Aksum in
het eerste millennium stond in nauwe
religieuze, culturele, economische en
zelfs militaire betrekkingen tot het
Oostromeinse rijk. Zelfs werden ge
zamenlijk krijgstochten ondernomen
in Zuid-Arabië waar Du Nuwas, de
tot het jodendom overgegane koning
van Jemen, de christenen vervolgde.
Sinds de dertiende eeuw zwakten de
ze banden echter af. De afhankelijk
heid van de Ethiopiërs van de kopten
Van een verslaggever
DEN HAAG Het aantal mensen
dat een pedagogische academie be
zoekt loopt terug. Volgens gegevens
van het CBS zaten er het afgelopen
cursusjaar ruim 1200 leerlingen min
der op de pedagogische academies dan
het jaar daarvoor.
Ook het aantal leerlineen dat voor
de akte onderwijzer slaagde nam sterk
af: in 1970 slaagden er 2920 leerlingen
voor deze akte, en in 1969 6578.
Voor dit grote verschil is wel een
verklaring, omdat het mogelijk is
zonder deze akte toegelaten te wor
den tot de tweede leerkring. Deze mo
gelijkheid (waarvan 3300 leerlingen
gebruik maakten) loopt vooruit op de
ongedeelde 3-jarige opleiding tot vol
ledig bevoegd onderwijzer. In 1970
haalden wel, in vergelijking met 1969
meer mensen hun akte volledig be
voegd onderwijzer: 4907 tegen 4659
'in 1969.
Het eindresultaat van deze som
men blijkt niet al te vrolijk uit te val
len voor het onderwijs: in 1970 kwa
men er 6326 geslaagden beschikbaar
voor het onderwijs tegen 6568 in 1969.
En door het kleinere aantal leerlin
gen dat nu op de academie zit,
ziet het er naar uit, dat deze daling
zal doorzetten.
Een beeld van het Ethiopis.he
kerstfeest, dat midden januari ge
vierd wordt.
werd 70 sterk, dat hun kerk tot 1950
niet eens door eigen bisschoppen,
maar door een uit Kairo gezonden
„aboena" geleid werd.
Als Theophilos zich nu ook van de
laatste, in het concordaat van 1959
vastgelegde primaatsrechten van de
koptische patriarch over Ethiopië
probeert vrij te maken, spelen deze
historische ressentimenten daarbij ze
ker een belangrijke rol. Nog belang
rijker is echter de vrees van de Ethio
piërs, dat het gesprek, dat thans
aan de gang is en dat de hereniging
ten doel heeft van de sinds het conci
lie van Chalcedon (451) gescheiden
oosterse nationale kerken met de or
thodoxie, zal afspringen op de ge
spannen verhouding tussen kopten en
orthodoxen in Egypte.
Mocht dit gesprek inderdaad mis
lukken, dan is het patriarchaat van
Addis Abeba van plan, om desnoods
AMSTERDAM Ds. G. Toornvliet
heeft de leden van zijn radiogemeen
te opgeroepen lid te worden van de
HIRO. Deze zendgemachtigde bood
reeds onderdak aan ds. Toornvliet,
maar zal binnenkort uit de ether
moeten verdwijnen, vanwege een be
sluit van het ministerie van CRM.
De HIRO wil nu trachten als aspi
rant-omroep zendtijd te krijgen.
Daartoe moet hij ten minste 15.000 le
den verwerven. Ds. Toornvliet doet in
het blad „Contact" een oproep aan
zijn luisteraars zich bij de HIRO als
lid te melden. „Nu is er de kans voor
onze radiogemeente om in de ether
een plaats te krijgen", zo schrijft ds.
Toornvliet.
alleen de gang naar Konstantienopel
te maken, om de kerkelijke gemeen
schap officieel te herstellen. Daarbij
kan Theophilos zich verzekerd weten
van de instemming van de Syrische
christenen in India en van het ar-
meense katholikaat van Anteilias (Li
banon), dat de Armienëers buiten Rus
land omvat.
Naast de kopten zijn het de jaco-
bieten in Syrië eb de Armeniërs in
Rusland die een terughoudendheid
jegens de orthodoxie aan de dag leg
gen, die overigens hoofdzakelijk op
politieke overwegingen lijkt te berus
ten.
Heinz Gstrein is redacteur van de
Duitse Evangelische Pressedienst.
(Vervolg van pagina 1)
De vakbonden betoonden zich gis
teren zeer ingenomen met dit initia
tief van de regering. „We hebben de
indruk dat alle mogelijkheden wor
den onderzocht voor een definitieve
beslissihg wordt genomen," aldus de
heer W. J. Koevoet van de NVV-be-
drijfsbond. In afwachting van dit on
derzoek stellen de vakbonden zich op
het standpunt dat de werkgelegenheid
van al het personeel van de GKU
gehandhaafd moet blijven. Deze
schijnbare tegenstelling met het be
sluit van de regering te onderzoeken
of althans een deel van de kledlngu-
nie gehandhaafd kan blijven legt dc
heer Koevoet als volgt uit:
„Het Engelse efficiency-bureau
confronteerde ons met de onherroepe
lijke voorwaarde dat 600 man ontsla
gen moet worden en de overheid de
rest van het bedrijf steun moet verle
nen. Dit oordeel is na een onderzoek
van slechts zes dagen in elkaar ge
flanst. Korte tijd daarna bracht ook
de Nationale Investeringsbank t-en
rapport uit, waarvan we alleen weten
dat het nogal negatief is uitgevallen.
Zo lang ons de inhoud daarvan niet
bekend is, zolang we ons dus geen
oordeel over het bedrijf kunnen vor
men, tot zolang blijven we op het
standpunt dat de gehele werkgele
genheid gehandhaafd moet blijven."
De aanwezigheid van de Palestijnse commando's
in Jordanië heeft de afgelopen jaren onafwendbaar
tot de vraag geleid, wie in dat land de dienst zou
uitmaken: de regering van koning Hoessein of de
Palestijnse commando's. Die politieke, ideologische,
sociale en economische machtsstrijd is nu op de
simpelste wijze door militaire middelen voor
de naaste toekomst beslecht. De Palestijnse com
mando's hebben de keuze, zich aan Hoesseins regels
te houden of fysiek geliquideerd te worden.
De manier, waarop de twee partijen elkaar in de
afgelopen maanden in Jordanië hebben bevochten,
werd de laatste dagen wel zeer tragisch geïllus
treerd door de vlucht van de commando's naar hun
ergste vijanden: de Israëli's, tegen wie ze uiteinde
lijk hadden willen strijden. Indien eenvoudige Pa
lestijnse commando's ondanks de onafzienbare
reeks gruweldaden die hun over de Israëli's zijn
verteld toch aan deze doodsvijanden de voor
keur geven boven hun Arabische broeders in Jor
danië, dan moet de genadeloosheid van die broe
ders wel zeer groot zijn geweest.
Door de strijd, die koning Hoessein nu in Trans-
Jordanië heeft gewonnen zullen de bewoners van
Cis-Jordanië (d.w.z. de door Israël bezette weste
lijke Jordaan-oever) en de bewoners van de Gaza-
strook, nog meer dan voorheen, tegen het herstel
of de vestiging van Hoesseins macht in hun ge
bieden gekant zijn. Maar ook de Syriërs en de
Irakezen, die onmiddellijk hun grenzen voor de
vluchtende commando's slotep, hebben, voor het
gevoel van de Palestijnen, hun Palestijns-Arabi
sche broeders voor de zoveelste maal verraden.
Hoe triest de balans er nu voor de Palestijnen
ook uit moge zien, het is duidelijk dat door al deze
gebeurtenissen de eigen Palestijnse identiteit en
de opbouw van een eigen Palestijnse natie, los van
de Panarabische mythe, opnieuw een stimulans
hebben gekregen.
Een vergelijk tussen de Palestijnen en de Is
raëli's is in de verre toekomst slechts mogelijk,
indien die twee elkaar zo vijandige partijen als
eigen identitietsgroepen tegenover elkaar komen
te staan. De Palestijnen hebben die confrontatie
tot dusver niet aangedurfd. Zij bleven zich on
danks alle frustraties als voorhoede of als onder
deel van de Arabische Natie beschouwen en ont
weken het zodoende om als Palestijnen hun eigen
beslissingen te nemen. Zelfs de commando-organi
saties gingen praktisch alle op deze weg voort, on
danks hun propaganda, dat zij het tegendeel deden.
De Arabische staten maakten van deze omstandig
heid weer dankbaar gebruik om hun onderlinge
geschillen via de diverse commandogroeperingen
uit te vechten. Van hun kant trachtten de rivali
serende commando-organisaties elkaar via de Ara
bische landen uit te schakelen.
Het einde van de strijd in Jordanië plaatst de
Palestijnen opnieuw voor de keuze, hoe zij zich
tegenover zichzelf tegenover de Arabische wereld
en tegenover Israël moeten opstellen. De beslissing,
die zij daarover uiteindelijk zullen nemen, kan
wellicht de aanloop betekenen van de een of an
dere regeling, die henzelf en de Israëli's „in staat
stelt om binnen veilige en erkende grenzen in
vrede te leven", als volkeren met hun eigen cul
tuur, hun eigen geschiedenis en hun eigen toe
komst. Dat wil zeggen als volkeren, die in vrijheid
over zichzelf kunnen beschikken.
Op 1 oktober nieuw
echtscheidingsrecht
DEN HAAG Op 1 oktober
1971 treedt het nieuwe echt
scheidingsrecht in werking. Een
desbetreffend Koninklijk Be
sluit is gisteren in het Staatsblad
gepubliceerd.
Als enige grond voor echtscheiding
(en scheiding van tafel en 'bed) geldt
voortaan „duurzame ontwrichting
van het huwelijk"'. De tot nu toe gel
dende redenen: overspel, kwaadwilli
ge verlating, een vrijheidsstraf van
vier jaar of langer en verwondingen
of mishandelingen van ernstige aard,
kent de wet niet meer.
Wat betreft de alimentatie houdt de
nieuwe wet een regeling in waardoor
de financieel zwakkere partij ook
al zbu het gedaagde zijn (en dit is een
belangrijk verschil met de oude wet)
de~ rechter om een uitkering tot
levensonderhoud ten laste van de an
dere partij kan vragen.
De rechter is voortaan verplicht
een kind van veertien jaar en ouder
te vragen bij wie van de ouders het
kind wil blijven. Op verzoek van de
ouder die niet met het gezag over het
kind is belast kan de rechter een re
geling treffen voor de omgang tussen
die ouder en het kind. Met ingang
van 1 oktober vervalt ook artikel 241
van het Wetboek van strafrecht, dat
overspel strafbaar stelt.
„Want wij weten, dat, indien de aardse tent, waarin wij wone
wordt afgebroken, wij een gebouw van God hebben in de hemelt
niet met handen gemaakt, een eeuwig huis" (2 Cor. 5 1).
Voor vele mensen een woord, dat zij snel terzijde leggen. Zij hoi
niet graag over de dood. De dood is voor hen het einde. Daarna
er niets meer.
Paulus spreekt er wel over, maar niet in een mineurstemming. 1
durft het aan, en waarom niet? De dood is een realiteit, waarmee
mens heeft rekening te houden. Maar Paulus, door de wil van G<
een apostel van Christus Jezus, geeft de mens goede moed. Inde'
daad de aardse tent, het lichaam, wordt afgebroken, dit leven gAglE
voorbij. Het kan kort duren of het kan lang duren, maar eens Gthoi
de mens zijn leven hier op aarde beëindigen. De volksmond ze\ jri0p
Niemand wordt vergeten. gen
En wat dan? Voor de kinderen Gods deze heerlijkheid: Hen H'ac|jrjek
een gebouw niet met mensenhanden gemaakt, een eeuwig huis. t v0
We lezen vandaag Jesaja 59:12-21.
Zelfs parlementslid doet mee h
Ook Vaticaan zoekt
contact met Peking
PORT MORESBY de blanken. Het ritueel gerucht gaat ,dat hij 4i...
Als de autoriteiten niet moet op de Taroeberg door vasten erop uoortnuid,
tijdig ingrijpen, zullen op plaatsvinden in het Se- reidt zelf een van de er tt
oostelijk Nieuw-Guinea piek-gebergte. Onmiddel- fers te zijn. je p
twee mensen gruwelijk lijk daarna, zo verwach- Dit is een uitwas tfysiag
omgebracht worden, om- ten de deelnemers, zullen de op Nieuw-Guinea w -
dat de leden van een fa- zij gezegend worden met verbreide cargo-cult
natieke sekte een men- rijkdom en gebruiksgoe- Deze gaat daarop tert)e
dat de papoea's tijdens nu
tweede wereldoorlog vo 'son{
De Duitse zendeling het eerst Amerikaam aéVds
Zelfs het parlementslid Hans Wagner, die het leger-) vliegtuigen
Beibi Yemanda staat cr voornemen wereldkundig gen overvliegen. Zij
achter. Ook hij gelooft, gemaakt heeft, noemt Ye- loofden, dat die door
dat het mensenoffer de liwan Matthias, een ge- goden gezonden waren
gen en er verwachtingen aan ver- goden ertoe ,al brengen, wezen evangelist, als de ergerden zich, dat de
bmdt. Maar de paus wilde dat „niet Zy- papoea's laten aanvoerder. Matthias ding slechts de blanku,
delen in de rijkdom van houdt zich verborgen. Het ten goede kwam.
ROME Paus Paulus heeft in zijn
eerste toespraak op zijn zomerverblijf ^noffer willen brengen deren.
te Castelgandolfo verklaard, dat hij aon de OOden.
grote verwachtingen heeft van
Nixons aangekondigde tAazoek aan
Peking. Hij zei, dat ook hij in de
nabije toekomst er iets over wil zeg-
ver-
wilde dat
hier en niet nu" doen.
Waarnemers brengen zijn woorden
in verband met niet bevestigde be
richten, volgens welke de Chinese
historicus en priester dr.' Wei uit Pa
rijs het pauselijk staatssecretariaat
concrete voorstellen heeft doen toeko
men ter normalisering van de betrek
kingen tussen het Vaticaan en com
munistisch China.
Telc
nuid
aaties
he
:rd,
rtege
ffem
RUINEN Vierentwintig fonkelnieuwe, met vlaggetjes getooide closet
potten vormden dinsdagmiddag voor het gemeentehuis van het Drentse
Ruinen een glimmende erehaag voor Tina Dietz en Harm Echten, beiden
uit Ruinen, die elkaardeze middag trouw beloofden.
De unieke erehaag was aangebracht door personeel van een elektro
technisch bureau in Ruinen, waar de bruidegom als loodgieter werkt. Het
tafereel trok vooral veel belangstelling van toeristen.
KWARTET TROUW
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Durdts Dagblad
Trouw
Commissie van hoofdredactie:
J. de Berg (voorzitter),
H. P. Ester, G. J. Brinkman
J. van Hofwegen.
max. min. nee
temp. temp. sla
gist. gist.
20
12
half bew.
21
12
24
8
onbew.
24
8
Innsbruck
motregen
19
10
Kopenhagen
licht bew.
7
8
23
1b
Luxemburg
licht bew.
21
9
Madrid
onbew.
30
12
Majorca
onbew.
27
18
Mtlnchen
licht bew.
19
10
Nice
half bew.
25
18
Parijs
zw. bew.
23
8
Rome
onbew.
29
19
Wenen
onbew.
22
12
Zürich
mist
19
8
,EID
leran
mal
or h
n.
Telei
cht
venti
1LK
l£de
Alk
mini
n ir
Geheimzinnig blad niet helemaal nieuw voor ons land
>0U\
er i
ner
llinj
Van een medewerker
AMSTERDAM Het
geheimzinnige blad
'The plain truth' blijkt
een uitgave te zijn van
het tot een Amerikaans
kerkgenootschap beho
rend Ambassador Col
lege. Zoals we meldden
pogen de tijdschriften
importeurs Meulen-
hoff-Bruna het blad,
waarin nogal positief
over de Vietnam-oorlog
wordt geschreven, voor
gratis verspreiding op
de Nederlandse markt
te brengen. Het concern
kon niet zeggen wie de
uitgever was.
Bij de tijdschriftenhan
delaars stuitte het blad
ondanks de vergoeding
van twintig cent per gra
tis uitgegeven exemplaar
op verzet. Bij het
Atheneum-nieuwscentrum achtte men
het niet uitgesloten, dat de CIA
achter de uitgave zat.
In werkelijkheid is „The plain
truth" niet helemaal nieuw voor Ne
derland. Enkele jaren geleden ging
de uitgave van een Nederlandse edi
tie, een uittreksel van de Amerikaan
se versie, van start onder de naam
„De echte waarheid". Het blad heeft
een Nederlands bijkantoor in Arn
hem.
In 1969 verscheen in ,Het Beste"
een serie grote advertenties waarin
het blad werd aangeprezen. Er werd
ook geadverteerd met brochures van
het Ambassador College. Alle lec
tuur werd gratis aangeboden, een le-
veringswijze die helemaal past in
de policy van de uitgever in Califor
nia „The plain truth", dat een op
lage heeft van ruim twee miljoen
exemplaren, wordt volgens de
advertenties uitgegeven „in het
kader van een wereldomspannend
voorlichtingsprogramma".
Ambassador College is een oplei-
i dingsinstituut van de door de Ame
rikaan Herbert W. Armstrong ge
stichte Church of God. Armstrong,
die ook het omstreden tijdschrift in
het leven riep, beweert dat zijn kerk
de enige juiste is en trekt met name
van leer tegen evangelisatie-bewe
gingen als die van Billy Graham,
Campus Crusade for Christ en ande
re organisaties die er sterk bij de
mensen op aandringen een „beslis
sing" te nemen voor Jezus Christus.
Armstrongs gigantische hoofdkwar
tier, waar de laatste tijd zijn zoon
Ted steeds meer de scepter gaat
zwaaien, staat in Pasadena (Califor-
nië). Het is veel groter dan dat van
Graham en er worden jaarlijks mil
joenen dollars ontvangen en weer
uitgegeven. Vorig jaar zou hij met
een budget van 25 miljoen dollar
hebben gewerkt.
In principe zijn alle uitgaven van
het Ambassor College gratis. Arm
strong, die nu ver in de zeventig is,
baseert dat beleid op de bijbeltekst
„om niet hebt gij het ontvangen,
geeft het om niet" (Matth. 10: 8). De
inkomsten bestaan voornamelijk uit
bijdragen van zijn ongeveer 10.000
volgelingen. Hij wekt hen voortdu
rend op „co-workers" te worden,
wat inhoudt dat zij minimaal tien
procent van hun inkomen aan de
Church of God schenken.
Dat percentage is overeenkomstig
de oudtestamentische wetgeving in
zake het geven van „tienden", een
wet die volgens de kerkleider
nog steeds van kracht is. Zijn leer be
helst trouwens ook het houden van
de tien geboden.
Armstrong ontkent de drie-een
heid van God, laat zich nogal vaag
uit over het element verlossing in
het evangelie en leeft sterk in de
verwachting dat Christus spoedig
zal terugkomen. Hij heeft al ver
scheidene malen een tijdstip ge
noemd, waarop dat zou plaatsvinden,
maar totnogtoe zijn die voorspel
lingen niet uitgekomen. Volgens de
Duitse theoloog dr Kurt Koch is zijn
meest recente voorspelling dat Chris
tus in 1972 komt. Ko.ch is overigens
van mening dat Armstrongs leer nau
welijks een christelijke kan worden
genoemd en bijna een anti-christe
lijke.
Het meest wijkt de leer van die
andere christelijke kerken af in de
stelling dat de ziel van de mens niet
onsterfelijk is. In het Koninkrijk van
God zullen alleen de leden van de
Church of God leven, aldus Arm
strong. Volgens hem is de kerk na
de eerste christengemeenschap uitge
storven en pas met de oprichting van
de Church of God weer tot leven ge
komen.
Geen verjaardag
In het juni-nummer van „De ech
te waarheid" is nog de bijzonderheid
te lezen dat hij op grond van theolo
gische motieven zijn verjaardag nooit
viert. In de bijbel wordt twee keer
over een verjaardag gesproken, rede
neert hij: die van Farao en die van
Herodes. Op beide werd iemand ont
hoofd. Daarin ziet Armstrong een
waarschuwing van God tegen het vie
ren van verjaardagen. In „The plain
truth" (edities in het Duits, Engels,
Spaans, Nederlands en Frans) wordt
niet primair de theorie van de Chur< g.
of God behandeld. Het is meer ee>r
opinieblad dat actuele onderwerpt s
behandelt, hoewel in de sterk mor<
liserende artikelen wel de in rd 1
Church of God geldende geloofsvisiig
aan de oppervlakte komt. Wie meijtge
over Armstrongs theologie wil weteter;
kan zich het blad „Tomorrows Worlin
laten toezenden, dat de mensen H:
„God ordained ministers" vormt.
De opleiding aan het Ambassor Co
lege is erop gericht mensen klaar ju_
stomen om in de nabije toekomst s.'boi
men met Jezus Christus te regere m
Volgens niet bevestigde berichtte
schijnen enkele van die aldus opgLei
leide regeerders al in Nederland
wonen.
Volgens de Church of God vormt
Amerika en Engeland samen één vt rdt
de verloren gegane stammen van I stre
raël. Behalve door middel van lectuih f
wordt de boodschap van het kerl
genootschap ook via honderden radiir
en t.v.-stations de wereld ingezoil O
den. De leden van de kerk komt q
voornamelijk uit de middenklasse.
In The plain truth steekt de redact
niet onder stoeelen of banken wein^E]
op te hebben met hippies, langhand
gen en revolutionaire studenten. UPt
een-advertentie: „hippies hangen doeï>e
loos rond". En: „Wat moet de toÊdc;
komst ons in de komende vijf jat
brengen? Geleerden van wereldnaa tte
vrezen het ergste. Het grootste pr(Hei
bleem dat de mensheid bezighoudt
hoe alles te overleven: het gaat oi.
het voortbestaan van de menselijkkrd
beschaving."
hge
Volgens het blad zijn er wel oplost
singen voor de problemen. En d >eg
worden in „The plain truth" gegi^
ven. TV, krant en weekbladen geve
alleen het nieuws, aldus het Ambaify
•sor College, „Er bestaat slechts ééhjti
blad dat de betekenis en de oorzake pe',
duidelijk maakt en dat onverschrok
ken en resoluut de oplossing aan»ei
geeft." Er zijn ook academies van
bassor College in Texas en Engelani G
Door een „nieuw diepgaand ondeiVa,
zoek" hebben die, samen met redat rp
teuren van „de echte waarheid" onde^
meer aan het licht gebracht dat iedt
huwelijk gelukkig kan zijn. Hoe? Da^
is te lezen in een speciale brochui ,if
over dat onderwerp. Gratis. WanlL
„Wij hebben niets te koop u hoef
nergens lid van te worden."