Toch een standbeeld Geestelijken in signaleren nazitendensen\ Tentoonstelling gewijd aan Thomas a Kempis Machtsbasis van Rome in Nederland sterker Nederlander was op Hongaars gebied Protest tegen besnoeiing op aankoop natuurgebied Uw probleem is het BOEKENHOEK onze Lord Carrington op Malta aangekomen UIT DE KERKBLADEN Antilliaanse guldens als rijksdaalders Een woord voor vandaag Telegram aan minister Engels: Oost-Pakistan beter niet op agenda VN Maatregelen teg( °J°' lawaai van jumbC" Met manuscript van Imitatio Van een onzer verslaggevers ZWOLLE Het eigenhandig door Thomas a Kempis geschreven manuscript van zijn beroemde werk „De Imitatione Christi" (over de navolging van Christus) is het pronkstuk van een handschriften tentoonstelling, die het gemeentebestuur van Zwolle van 21 augus tus tot 7 september organiseert ter gelegenheid van het feit, dat Thomas vijfhonderd jaar geleden overleed. Ook voor U gemakkelijker en prettiger eten met Uw kunstgebit, dank zij een grotere kauwkracht. Conclusie Leidse sociologen Op de tentoonstelling zullen behal ve van Thomas zelf ook handschrif ten ~"en zim van andere vertegen woordigers van de geestelijke ople ving in de vijftiende eeuw, die be kendheid kreeg onder de naam Mo derne Devotie. Dankzij de medewer king van tal van bibliotheken, musea en archieven in binnen- en buiten land is het gelukt, zo goed als alje beroemde geschriften op dit gebied bijeen te brengen. De tentoonstelling wordt gehouden in het refter van het voormalige Bethlehemklooster aan het Bethlehemsekerkplein: In samenwerking met de Konink lijke Bibliotheek te Brussel wordt een wetenschappelijke katalogus voorbereid. Hierin zal een herden kingsbundel worden opgenomen met artikelen, gewijd aan Thomas k Kem pis en de Moderne Devotie. Op zaterdag 21 augustus vindt een herdenkingsbijeenkomst plaats en wordt de tentoonstelling geopend. Er is die dag ook een concert van mid deleeuwse muziek. De volgende dag belegt de Zwolse raad van kerken een oecumenische dienst in de rooir.s- katholieke Sint Michaelskerk, waar zich de stoffelijke resten van Thomas "bevinden. Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet In nehandellng worden genomen. Ge heimhouding Is verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar In verband staan moeten In afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten Jaap A. M. Kramer. Wim de Bruijn en Theo Kampa: Varend door Neder land. Uitgave: Contact NV - Amster dam. Prijs ƒ11.50, na 26 juni ƒ23,50 (Boek van de maand). Voor dit lees-kijk-boek over een nationaal onderwerp bij uitstek: de recreatieve relatie van de Nederlan ders met hun waterdomeinen, hebben vaar- en zeilfans als Kramer en De Bruijn de tekst geschreven. De ge schreven documentatie wordt gecom pleteerd door 97 foto's (ook kaarten) waarvan er 24 afbeeldingen in kleur zijn. Het hedendaagse bezit aan plassen, meren en rivieren in ons land wordt geplaatst in het teken van de water sport. In dit grafisch en cartogra fisch zeer verzorgde boekwerk, wordt opgeroepen het water goed te getfrui- ken als ontspanningsmogelijkheid, omdat straks, in het jaar 2000 er nau welijks meer plaats zal zijn op dit element. In 160 pagina's, gelardeerd met routebeschrijvingen, worden meer dan dertig facetten van de heden daagse watersport belicht. De ouver ture hoe zou dit anders kunnen? is aan Friesland gewijd, waarna de Als U Jast hebt met Uw kunstgebit, zal Uw tandarts U het speciale Dentofix-kleefpoeder kunnen oonbevelen. Uw gebit komt daardoor vaster Ie zitten en zal bij het spreken niet gaan schuiven of loslaten, zodat U zich zeker der gevoelt. Her gevoelige tandvlees wordt door Dentofix beschermd, zodat U steviger kunt bijten en gemakkelijker kauwen. Donk zij Dentofix kunt U zonder bezwaar weer lachen, hoesten, zelfs niezen en U spreekt duidelijker. Dentofix voorkomt ook slechtbekende adem (gebitsgeur). Schaft U nog heden Dentofix aan. Verkrijgbaar bij Apothekers en Drogisten in neutrale, plastic strooiflacons a fl. 2,67 VALETTA (AP) De Britse mi nister van defensie, Lord Carrington, is gisteren met een fikse staf mede werkers in Valetta aangekomen voor besprekingen met prefier Dom Min- toff over de Britse defensie-facilitie- ten op Malta. Lord Carrington had gisteravond zijn eerste gesprek met Mintoff, en zegslieden verwachten, dat de forme le onderhandelingen vandaag zullen beginnen. De meeste steden hebben te kam pen met verkeersopstoppingen, maar vrijwel nergens is de chaos zo groot als in Kairo. Hier leidt een politie man een kameel door een druk ver keersknooppunt. Hoewel de autori teiten al vele jaren geleden kame len in het centrum verboden, trekt niemand zich van die regel iets aan. LEIDEN Volgens Leidse studenten in de sociologie is de machtsbasis van Rome in de Ne derlandse r.k. kerkprovincie ster ker geworden sinds de kwestie rondom de nieuwe bisschop van Rotterdam. Een aanwijzing daarvoor zien zij in het terug draaien van de inspraakproce dure voor de nieuwe bisschop in het bisdom Roermond. Zij kömen tot deze conclusie in drie casestudies over conflicten tussen lei ders en geleiden in organisaties, een en ander in het kader van het pro- jectblok sociale actie van de sectie organisatie-sociologie van het sociolo gisch instituut van de rijksuniversi teit te Leiden Voor hun studie kozen zij behalve de rooms-katholieke kerk van Neder land als normatieve organisatie, het leger met het probleem van de dienstweigeraars als dwangorganisa- tie en het ziekenhuis a'ls utilitaire or ganisatie. Hun bijzondere aandacht ging daarbij naar het machtsaspect uit. Al is er voor het bisdom Rotterdam een modus vivendi gevonden, de we zenlijke oorzaak van het conflict, na melijk de strijdige ideeën, omtrent de praktische uitwerking van de leer, is volgens de Leidse studenten blijven bestaan. Zij zijn ook van mening, dat het conflict over de benoeming van de Verzoeken van lezers: Wie kan me helpen aan het gedicht „Hondetrouw" van de Schoolmeester en het gedicht „De weduwe van Nain", dat begint met Groningse en Drentse meren worden de woorden: „Zwaar drukte 't lot op 't behandeld en het watergebied m hart der Joodse vrouwe, nog pas ver- Noord-West-Overijssel (De Beulaker brak de dood 't verbond der trouwe"? en Belter Wijde), de Vechtplassen en Wie kan me helpen aan het gedicht de Hollandse Plassen, het Noordhol- dat begint met de woorden: „Ik wan- landse waterpatroon en uiteraard het delde met Antje in dennebos bij Wal- IJsselmeer en de randmeren, terveen, zo zalig hand in handje?" T Kent u de Complete versie van het Informatie wordt gegeven over het volgende liedje dat omstreeks 1910 aan op de grote rivieren de Bies de kinderen op de Christelijke scholen °°sc,h: het St°te Deltagebied en de geleerd werd en dat als volgt begint: Wadden. Aan dit vaarboek is een om- „Als de dag met gouden glans. Zondag aanlicht aan de trans, Alles ons van rusten spreekt...?" Zijn er nog platen in de handel van Guido Gezelle's: „Hier, mijn hert is boos en schuldig" en van Emiel Hulle- broek's „Hemelwoning?" VRAAG: Onlangs was er op de te levisie een vuile film. Op zondag nog wel. Daar uw krant rekening houdt met Gods woord, zal u het hierin wel met ons eens zijn. Is hier niets aan te doen? Ik wil zo iets niet zien, maar mijn zoons uit 1951 en 1952 gaan naar kennissen, waar men het zien laat. ANTWOORD: Tegen dergelijke dingen kan men slechts trachten te protesteren, maar veel baten zal het niet. Voor u zelf is de oplossing eenvou dig: U draait de knop om en dan behoeft u de rommel niet te zien. Maar de kinderen gaan dan naar de buren. Mensen van een jaar of 19 of 20 kan men niet meer verbieden er naar te kijken. Bovendien zou een verbod elk gesprek onmogelijk ma ken. Het is niet aan ieder gegeven om het juiste woord op de juiste plaats te spreken, het woord dat een vader of moeder zou moeten zeggen uit kracht van hun overtuiging als zij de moed zouden hebben zo'n afschuwelijk pro gramma te volgen. Dit is een kwestie van grote wijsheid, die uzelf moet weten te vinden en die geen mens u ln de mond kan leggen of adviseren. Uw voorbeeld en uw verdriet heb ben meer invloed dan woorden. VRAAG: Bij ons komen oir. de drie of vier weken zondagsmorgens Jeho va-getuigen aan de deur. Soms ko men ze ook nog eens woensdagsmor-- gens. Ben je niet thuis, dan word je opgeschreven en dan komen ze een paar uur later nog eens terug. Ze we ten dat we kerkelijk gezind .zijn, dus weten toch wel dat we er niet van gediend zijn. Mogen zij dit doen? ANTWOORD: Wie zijn overtuiging wil uitdragen, kan men dit niet belet ten, vooral als dit niet te veel ge beurt. Maar u kan bij de deur elke discussie afsnijden als u er niet van gediend is. Ook van u de bel niet beantwoorden. Niemand heeft het recht verder te komen dan tot uw huisdeur of tuin hek. VRAAG: Een vader hertrouwt vijf jaar nadat zijn eerste vrouw overle den was. De kinderen hebben nooit met de vader over hun erfdeel ge sproken. Beide huwelijken waren in gemeenschap van goederen gesloten. Ült het tweede huwelijk zijn geen kinderen geboren en de tweede vrouw had zelf geen kinderen. Kunnen de kinderen nog aanspraak maken op moeders versterf als de va der of de stiefmoeder sterft. Ze willen geen moeilijkheden maken, ir.aar het zou toch te ver gaan als een vreemde familie zou strijken met het geld van hun moeder. ANTWOORD: De kinderen hebben reeds nu aanspraak op moeders ver sterf en zij behouden deze aanspraak als de vader of de stiefmoeder sterft. Beiden moeten begrijpen hoe de kin deren hierover denken. De kinderen hebben het volste fecht, deze zaak eens taktvol te bespreken en de vader en de stiefmoeder kunnen met hulp van een notaris een regeling treffen, die voor alle partijen bevredigend is RAAD VAN LEZERES: Naar aan leiding van de klacht over mieren in de tuin kan ik aanraden, een schaal tje met petroleum neer te zetten. U /.al verbluft zijn over de resultaten. vangrijk register toegevoegd. In „Va rend door Nederland" wordt men aangespoord te „vluchten" naar het water, naar de stilte en soms naar de historie, met de hoop dat de ver vuiling van het overwonnen water alsnog een halt kan worden toegeroe pen. Een boek voor het zomerseizoen, wanneer de einder ver is de boorden groen zijn, en het water zich in de zon spiegelt. RFs ln Kerk en Wereld, het blad van de vrijzinnige hervormden, geeft ds. A- Faber uit Emmen te kennen nog al ontsticht te zijn over de manier waarop zijn collega A. de Leeuw in Hervormd Velp Rozendaal misprij zend schreef over het bronzen standbeeld dat in Odoorn wordt op gericht ter nagedachtenis van de zwingliaanse voorman ds. H. van Lunzen (wij hebben destijds in deze rubriek iets uit ds. Van Lecuwens artikel doorgegeven). Ds. Faber vindt o,m. dat uit de opmerkingen van ds. Van Leeuwen -blijkt dat deze niet op de hoogte is van wat ds. Van Lunzen voor Drente en voor Drentse mensen heeft bete kend. Dan vervolgt ds. Faber: „Tenslotte standbeelden: mag dat nog in Nederland? Zelfs voor pre dikanten? Waarom eigenlijk niet? Moet dan alles precies zo puriteins en vroom-voor-de-wereld lijken als sommige predikers dat graag willen? Mag er in Nederland geen stand beeld meer komen en geen wandpla- kette, geen herinnering meer over blijven in direct tastbare en zichtba re vorm? Moet dan alles verder alleen maar in geschriften, kranten en boeken worden bijeengebracht, en mag de wandelaar langs de weg, en de toe rist in Odoorn, niet eens informeren bij de bakker op de hoek, wie die man van dat standbeeld eigenlijk is geweest? Ik zie dit goede vaderland alsmaar armer worden, als er geen concrete expressie meer mag zijn van mensen uit een bewogen verleden, die hun werk met bezieling hebben gedaan. Zulk een man was namelijk pastor Van Lunzen. Hij was van mij géén persoonlijk vriend en géén gelijk- denkend collega. Hij heeft mij en mijn werk ook menigmaal in zijn kerkkrantje op de hak genomen, en dat blijf ik een verkeerde praktijk in kerkelijk leven vinden. Ik heb ook niet bijgedragen aan het fonds voor zijn standbeeld. Desondanks vind ik het geschrijf van ds. De Leeuw e.d. laakbaar. Het is te bene pen en te betuttelig, en ademt niet die royale geesteshouding, waardoor de hervormde kerk in het verleden de sympathie van zovele vaderlan ders genoot. Naarmate de kerk verkérkelijkt, wordt de kring van haar sympathi santen steeds kleiner. Ik verheug mij als ik op vakantie ergens in Ne derland, een straat of een plein naar een dominee genoemd zie. Het mag ook een pastoor zijn natuurlijk, of een andere geestelijke. Die lui heb ben vroeger de gemeenschap ge diend, op een wijze waar men heden jaloers op kan zijn. Want er wordt wel vaak gepreekt over de dienst aan de wereld, maar mensen als Van Lunzen waren vooraan in het sociale vlak, en zulke persoonlijk heden zie ik momenteel in de kerk beduidend minder present. In feite zijn ze met een lantaarntje te zoe ken. Het is niet genoeg om op de preekstoel stoer te doen en verder in kerkkrantjes je gal uit te venten. Daarom moet ik nu nodig stoppen!" Legerpredikanten In Aksent, maandelijkse uitgave onder verantwoordelijkheid van de protestantse geestelijke verzorging bij de Nederlandse krijgsmacht, staat een artikel van de Groningse hoogleraar dr. P. J. Roscam Abbing onder de titel: „Zijn Doom en Aal loyaal?" Daaruit deze opmerking: „Moet de overheid en het leger het ook aanvaarden, als een legerpredi- kant het leger als zodanig niet kan aanvaarden en hij dus dienstweige raar zou zijn. als hij moest opkomen voor zijn nummer? Naar ik meen behoeft dat niet aanvaard te wor den. Zulk een predikant behoeft zich immers niet te melden voor dat legerpredikantschap. Vooralsnog zijn er genoeg andere predikanten die het leger als zodanig wel aanvaar den. En de kerk in haar geheel heeft geen fundamenteel nee gezegd tegen het er zijn van het leger. Als de overheid zulke predikanten in het leger weert, weert zij vooralsnog niet de kerk. en zegt zij geen nee tegen een kerkelijk nee. Trou wens, het is de vraag of zulk een predikant zijn werk in het leger wel goed zou kunnen verrichten. De con sequentie zou zijn dat hij zou oproe pen tot dienstweigering, niet in een bepaald geval, maar bij voorbaat, en dat behoeft het leger en de overheid niet te nemen. Ik concludeer dus, dat overheid en leger een zekere ba sis-loyaliteit ten aanzien van het le ger als zodanig mag vergen van de legerpredikant." Kindercommuiiie De Kamper prof. dr. G. P. Hart- vclt heeft zich in het Gereformeerd Weekblad beziggehouden met de kwestie van de kindercommunie en daarbij in een (in deze rubriek geci teerd) artikel betoogd dat kinderen in de tijd van Calvijn veel vroeger volwassen waren dan tegenwoordig. Tegen deze redenering verzet zich de Amsterdams^ lutherse predikant C. Pel, die een boekje over de zaak van de kindercommunie heeft ge schreven (titel: ,-Avondmaalsgast en kerklid", uitg. Commissie lutherse uitgaven, Nieuwe Keizersgracht 28, Amsterdam) en hij schrijft in Ten minste, maandblad voor informatie en gesprek over de verhouding Re formatie/Rome, o.m. dit: „Volgens Luther kunnen kinderen al in de leeftijd van 7 tot 10 jaar bij de predikant voor het katechismus- onderzoek worden gemeld en voor Calvijn geldt al meer het openbare katechismusverhoor met ongeveer 10 jaar! Het gaat in feite hierom, dat de als kind gedoopten reeds lid zijr. van Christus' Kerk. Wij kunnen moeilijk zeggen, dat in de confirmatie het recht tot het Avondmaal wordt ver leend. Dit recht heeft in principe reeds iedere gedoopte. Wel gaat het hierom, dat na onderricht op een be paald ogenblik dit recht voor het eerst zal worden uitgeoefend en in de praktijk gebracht. En dat ogen blik lag bij de reformatoren wel heel wat vroeger dan het door een latere ontwikkeling nu bij ons de gewoonte is. In zijn artikelen in het Centraal Weekblad probeert prof. Hartvelt op een m.i. heel eigenaardige manier die leeftijd van bv. 10 jaar bij Cal vijn om te rekenen in de voor onze tijd geldende koers van die leeftijd. Hij komt tot de vreemde vaststel ling: 'Overgebracht naar vandaag zouden het kinderen zijn van 20 22 jaar. Dus: de praktijk in onze ker ken ontloopt die van vroeger eigen lijk niet eens zo veel.' Hij komt tot deze 'koers' van 10 jaar in Calvijn's tijd omdat- de gemiddelde leeftijd in die dagen veel lager lag en velen veel jonger tot hun 'grote' werk kwamen. Kinderen waren eerder volwassenen dan thans. Het is misschien waar dat de kin- dern 'ouwelijker1 waren en op be paalde punten meer wisten dan hun leeftijdgenoten van nu. Maar hun wereld van kennis ging over onein dig minder punten dan tegenwoordig en daardoor zal het niet zo moeilijk zijn geweest om van het zeer gerin ge aantal vakken in verhouding meer te weten dan onze jongeren- Maar de jongeren van nu weten van ontelbaar veel meer dingen dan hun voorgangers en weten waarschijnlijk op dezelfde leeftijd toch veel meer. Ik dacht dat wij de 7 - 10 jaar van Luther en de 10 jaar van Calvijn maar rustig moeten aanvaarden. En er in verband met onze gedachten over een goede voorbereiding ten hoogste een enkel jaartje bijdoen en komen tot plm. 12 jaar, de leeftijd die ik in de in mijn boekje opgeno men voorstellen noem." nieuwe bisschop in wezen een onder deel is van een veel omvattende pro blematiek, waarvoor de kerk van Ro me zich in de nabije toekomst gesteld ziet, namelijk de verhouding tussen het centraal bestuur van de universe le kerk en de plaatselijke kerk. AMSTERDAM De Amsterdamse recherche waarschuwt dat er Antil liaanse guldens in omloop zijn waar op aan de muntzijde een ronde stic ker is geplakt met de mededeling „dit is een rijksdaalder". De Antiliaanse gulden is groter dan de Nederlandse, maar kleiner dan de Nederlandse rijksdaalder. De Antil liaanse gulden heeft een waarde van ongeveer twee Nederlandse guldens. Volgens de recherche geeft vooral de combinatie Nederlandse en Antil liaanse gulden met sticker de over tuigende indruk, dat men ƒ3,50 ont vangt. teLOFS/ fbrande „Want de dag zal het doen blijken, omdat hij met vuur versl er al en hoedanig ieders werk is, dat zal het vuur uitmaken(1 C#,cede 13). V,*ng, Paulus spreekt in dit hoofdstuk over fundament en gebouw. i&aaif zi bouw, wat het ook is, rust op een fundament. Als het /««dalen" i: niet stevig is, zal het gebouw in elkaar zakken. et We kunnen deze gedachte overbrengen op het leven van de r^ciai Waarop rust ons leven? Het is een vraag, die we ons zeker i»e waar tijd hebben te stellen. In deze tijd van welvaart waarin onze geme ten zo dikwijls uitgaan tiaar zaken, die niet het minste nut /iK die meer lijken dan ze zijn. f^aar-1 Wat jaagt de mens na? Waaraan heeft hij zijn hart verpand, L een naar hunkert hij? Als we eerlijk tegenover onszelf zijn moe/tbliek toegeven, dat het alleen maar de dingen zijn van alledag en vfltotje 2 dag. fook^v En het ergste is dat we het niet eens zien. kt° wil. Maar God zal het aan het licht brengen. Het vuur, zegt PaultLr enl manend, zal het uitmaken. Er zal niets van overblijven. De staan met lege handen. Weiezen vandaag Jesaja58:9-14. KAAPSTAD (Reuter) In een open brief aan het Zuidafri- kaanse oecumenische tijdschrift Pro Veritate hebben 45 voorma st a and e geestelijken uit de Kaap provincie het maatschappelijke en politieke systeem in Zuid- Afrika vergeleken met Nazi- Duitsland. Het blad heeft de brief gisteren gepubliceerd. Weliswaar kan de regering in Pre toria niet beschuldigd worden van de gruweldaden, die in Nazi-Duitsland werden bedreven, maar de funda mentele structuur van de maatschap pij is op de zelfde principes van na tionalisme en racisme gebaseerd, al dus de geestelijken. het nationalisme, dat was beperkt tot een rasverwant volk. Lijkt de over heersende politiek in Zuid-Afrika daar ook niet op, zo vragen de geeste lijken zich af. Zijn onze wetten, die huwelijken tussen verschillende rassen en ver houdingen buiten het huwelijk tussen de rassen verbieden, niet 'gelijk aan de beruchte Neurenbergse wet waarin dit ook werd verboden voor Ariërs en Joden in Duitsland? Ze vergelijken het ondermijnen van het Duitse volk met verklikkers en het systeem van de geheieme poli tie met het staatsveiligheidsbureau en de speciale politiediensten in Afrika. Hitler, aldus de brief, ontmanf^ "f aug' gaai geleidelijk de rechtstaat en de I namen mensen gevangen of def teerden hen zonder vo*m van prt welk van dit soort dingen geleente niet ook in Zuid-Afrika? i het Doelend op de nazi-doctrine f het „herenvolk", wijzen de gees^ Van ken op het arbeidsbestel in Afrika, dat geschoolde arbeid jat Ka Afrikanen verbiedten op een 1 ringsdecreet waarin staat dat én. De blanke nooit opdrachten van eenkiidelij ger zal accepteren. jjdlang frnlrnrr Kloof De 'brief zal waarschijnlijk de kloof tussen de Engelssprekende kerken en regeringsgezinde Nederduitse kerken verder verdiepen. Een van de onder tekenaars is de Nederduitse hoogle raar A. M. Hugo, die met zijn kerk overhoop ligt over het regeringsbe leid. DeNederduitse kerken hebbeh te genstanders van de apartheid onlangs al scherp aangevallen omdat ze Zuid- Afrika vergeleken ir.et Nazi-Duits land. Pro Veritate tekent bij de publica tie van de brief aan dat tussen augustus 1970 en maart van dit jaar minstens 18 geestelijken of medewer kers van de anglicaanse, congregatio- nele, lutherse, methodistische presby teriaanse en. roomskatholieke kerk, die zich tegen het apartheidsbeleid hadden gekeerd, een deportatiebevel kregen of hun paspoort moesten afge ven. Hitier In de brief worden een aantal ver gelijkingen met het nationaal-socia- lisme opgesomd. Hitier verheerlijkte WENEN En gezamenlijke Oostenrijkse-Hongaarse commis sie, die een onderzoek heeft in gesteld haar de schietpartij van vorige week vrijdag aan de ge meenschappelijke grens, waar bij de Nederlander Marinus Reinders werd gewond, is tot de conclusie gekomen dat Reinders zich 40 meter op Hongaars ge bied had begeven. Volgens het Oostenrijkse ministerie van binnenlandse zaken, dat het ver slag van de commissie heeft gepubli ceerd, had Reinders zich wederrech telijk op Hongaars grondgebied be vonden. Spoorlijn Reinders zelf had tegenover de po litie verklaard dat hij bij het bekij ken van de grens in de omgeving van Van een verslaggever AMSTERDAM Twee orga nisaties op het gebied van de na tuurbescherming hebben in een telegram aan minister Engels (CRM) bezwaar gemaakt tegen de drastische besnoeiing van de begrotingspost voor de aankoop van natuur-reservaten door de Staat. De contactcommissie voor natuur- en landschapsbescherming en de Ver eniging tot Behoud van Natuurmonu menten in Nederland menen dat die besnoeiing geheel in strijd zou zijn met het officiële standpunt dat, ook in Europees verband, ingenomen is in het natuurbeschermingsjaar 1970. De organisaties wijzen er op dat de huidige post van ruim tien miljoen gulden op de begroting '71 van CRM dermate onvoldoende gebleken is dat die nu al volledig uitgeput is. Verhoging van deze post is daarom al meermalen bepleit, aldus de orga- KWARTET I TROUW De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Durdts Dagblad Trouw Commissie van hoofdredactie: J. de Berg (voorzitter), H. P. Ester, G. J. Brinkman. J. van Hofwegen. nisaties, die als hun mening geven dat de besnoeiing niet te verenigen zou zijn met de milieupolitiek die het kabinet wil voeren; de natuurgebie den vormen daarvoor immers de in- fra-structuur. „Temporisering van de aankoop van wat bedreigd wordt betekent in feite veelal de ondergang daarvan", aldus de organisaties. Van een verslaggever DEN HAAG Volgens Schmelzer. minister van buitenlandse zaken, is het onwaarschijnlijk dat de situatie in Oost-Pakistan op de agenda van de komende zitting van de algemene vergadering van de Verenigde Naties geplaatst zal worden. De minister antwoordde dit op vragen van de Tweede-Kamerleden Cornelissen en Zelissen (beiden KVP). Volgens een onderzoek speelt de vrees om in conflict te raken met het handvest van de VN (niet-inmenging in de interne aangelegenheden van een lid-staat) een grote rol bij de be leidsbepaling van diverse regeringen ten aanzien van een dergelijk initia tief. Ook voor de Nederlandse regering is het risico dat zo'n initiatief ave rechtse gevolgen kan hebben voor de mogelijkheden van hulpverlening, een argument om de situatie in Oost- Pakistan niet op de agenda te plaat sen. Minister Schmelzer vindt het dan ook niet opportuun verdere stappen dan genoemd ondierzoek te doen. Hij meent dat alle aandacht dient te wor den gericht op een zo doeltreffend mogelijke hulpverlening aan de slachtoffers van het Pakistaanse con flict. Nickelsdorf een spoorlijn had ge^ zan en ongemerkt in Hongarije was hn ge gekomen.' In het communiqué staat da(lg Nederlander een bevel tot haltho|?f' van een Hongaarse grenswacht genegeerd en terug was gesneld (oensc Oostenrijks gebied. De grens\ had eerst enige waarschuwingsé ten gelost en vervolgens op de 1 van de vluchteling gemikt. Bord Reinders werd door kogelfragt ten gewond aan de linker boverJ het rechter dijbeen en aan de lin! kant van de rug. Artsen in hetj| kenhuis van Kittsee venrnoederal hij 14 dagen 'behandeld zal m<jj worden. In de commissie is naar aanlei van het incident besloten om oi plaats waar de spoorlijn de a vormt een waarschuwingsbord plaatsen, met de mededeling dat! geen grensovergang is. DEN rste nwij EXCUUS ten j Hongarije heeft Oostenrijk veiflJIe schuldigingen aangeboden voor wijze waarop door grenswachtei uwe geschoten op de 23-jarige Nederor der. De Hongaren in de gemei)njni grenscommissie zeggen het te bet imeil ren dat enkele Hongaarse kogel Oostenrijks gebied' zijn ingeslagen zond SCHIPHOL Om de geluidsof last door het proefdraaien van j bo-jets voor de bewoners van Schipholdijk in te tomen, gaat de Luchthaven Schiphol een a< voorzieningen treffen. Zo zal de afscherming rondon^P? plaats waar de jumbo's proefdra van vier tot tien meter worden hoogd. In de woningen van de Sc holdijk zullen akoestische voorzie "l*1' gen worden aangebracht, telc voorts in de nachtelijke uren (va uur 's avonds tot 7 uur 'smorj een verbod op het proefdraaien k -se ome Overigens kan met dit verboc dit hand worden gelicht als „kan woj aangetoond dat proefdraaien cü gend gewenst is". Dit heeft de nister van verkeer en waterstaat W. Drees jr. in antwoord op vra van de KVP-er ir. P. A. M. Cornfater sen meegedeeld. Kohl en Bahr voei veertiende gespr< rk e: luds BERLIJN (DPA) Voor het tiende gesprek met zijn Oostdibg e collega Michael Kohl is de Westdfelee staatssecretaris Egon Bahr gistprdv van de kanselarij in Bonn naar Berlijn gereisd. Op 8 juni haddeijr elkaar het laatst in Bonn ontmoef verkeerskwesties te bespreken, volgende bijeenkomst op 1 juli I door de DDR afgezegd in vertr met een vergadering van een Bof" dagcommissie in West-Berlijn. Westduitse kant is verklaard, datP stadium van echte onderhandeling nog niet is bereikt. Jque j Ke:

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 2