Ellende en discriminatie
door woonruimtegebrek
t
Gaaf spel van jury
op Bavo-orgel
Zendtijd
verdeling tv
en radio
ONGEHUWDE MOEDER UITGESTOTEN
Kunstenaars wilden vijver
Sonsbeek laten leeglopen
Niet zoveel
ff
A
6
VRIJDAG 9 JULI Ij
HILVERSUM De minister van
cultuur, recreatie en maatschappelijk
werk heeft de omroeporganisaties en
de NOS medegedeeld, hoe de zendtijd
i voor radio en televisie voor het ko
mende jaar (vanaf 1 oktober) is ver
deeld.
Op de televisie behoudt de VPRO
wekelijks 2.30 uur. De TROS krijgt
per 1 oktober vier uur en 39 minuten
zendtijd, de vier a-omroepen (AVRO.
KRO, VARA en NCRV) elk zeven uur
en 45 minuten en de NOS 19 uur en
27 minuten. De a-omroepen hebben
elk een kwartier moeten afstaan, de
NOS een uur. omdat de TROS b-om-
roep is geworden.
De zendtijd voor de rddip wordt
per 1 oktober met veertien uur per
week uitgebreid en zal daarmee ko
men op 313 uur. Daarvan krijgt de
NOS 62 uur en 42 minuten, de AVRO
55 uur en 48 minuten, de NCRV,
KRO en VARA elk 46 uur en 30 mi
nuten, de TROS 27 uur en 54 minuten
en de VPRO 9 uur en 18 minuten. In
verband met de „promotie" van de
TROS en de erkenning van de AVRO
als superomroep zullen NCRV, KRO
en VARA elk twee uur en een kwar
tier per week moeten afstaan. Ook de
NOS raakt zendtijd kwijt: ruim drie
uur per week. De zendtijd van de
TROS wordt verdrievoudigd.
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG De ongehuwde moeder R. M. V. (24) die dins
dag haar twee-jarig dochtertje Monica in het Haagse Zuiderpark
te vondeling legde heeft met haar wanhoopsdaad een tip opgelicht
van de sluier over de ellende en de discriminatie waaronder tal
van ongehuwde moeders gebukt gaan. In feite legt de maatschappij
dagelijks honderden kinderen te vondeling.
-Dit zegt de heer B. K. W. Dijkstra,
directeur van de Haage interkerkelij
ke commissie voor woonruimtebemid
deling (IKW). Het grote probleem
waarmee, volgens hem, de ongehuw
de moeder te kampen heeft is de on
mogelijkheid om een redelijke woon
ruimte te krijgen. Ook de moeder van
Monica woonde in een optrekje dat
volgens de politie nauwelijks als
woonruimte kan worden aangemerkt.
Zo zijn op het bureau van het IKW
gemiddeld 50 ongehuwde moeders in
geschreven, een fractie van het aan
tal ongehuwde moeders in Den Haag.
De alternatieve kunstenaars bezig met hun graafwerkzaamheden.
Van onze correspondent
Twee jonge Arnhemse kunste
naars, Donald Populier en Mar
tin de Wees, was het in de nacht
van woensdag op donderdag bij
na gelukt de internationale
kunstmanifestatie 'Sonsbeek bui
ten de perken' over de hele we
reld voor aap te zetten.
Als volijverige kabouters groeven
ze een vijf meter lange sleuf van de
grootste Sonsbeekvijver naar een la
ger liggend weiland. De bedoeling
van het project was. de vlakte van
ongeveer 20.000 vierkante meter on
der water te zetten. Dan pas zou vol
gens hen de naam van de manifesta
tie gerealiseerd zijn. De Sonsbeekvij
ver "ging niet buiten de perken. Nog
wakende Arnhemmers merkten het
flitslicht op van de ijlings gewaar
schuwde fotograaf. Even later ver
scheen de Arnhemse politie dan ook
ten tonele, niet begrijpend wat hier
dan wel te fotograferen was. De beide
„scheppende kunstenaars" gingen
zonder verzet mee naar het bureau.
Water
Dondld en Martin hadden een ma
nifest opgesteld dat als volgt luidde:
„Niet bij dag die in de greep van het
establishment gehouden wordt en
daarom de vijand van elk creatief ge
beuren, doch op deze vroege ochtend,
terwijl nachtwakers gaan slapen, de
wacht verwisseld wordt, en vogels
hun eerste poging doen vriendelijk
heid in deze wereld te brengen, krijgt
dit water een andere vorm. Een ge
dachte wordt zichtbaar: een stuk aar
de verdwijnt. Dit is geen schreeuw,
noch de woede van een mens, maar
het kille protest van een sluimerend
Arnhem. Dat zich een inderdaad bui
ten de perken tredend Sonsbeekwater
manifesteert als een vijver van ver
driet",
De beide kunstenaars wilden een
poging wagen de communicatiestoor
nis tussen de Arnhemse en/of Neder
landse bevolking en de manifestatie
„Buiten de perken" te verduidelijken.
En ze wilden vooral laten zien dat je
in feite helemaal geen geld en zeker
geen miljoen gulden (zoveel heeft
„Sonsbeek" gekost nodig hebt om
creatief en inventief ideëen te visua
liseren. „Iedereen moet in dit ver
band kunnen doen wat hij wil, maar
dan wel binnen de perken van belas
tingbetalend Nederland", vindt Do
nald, die een proces-verbaal en een
hele fijne nacht rijker het politiebu
reau van Arnhem verliet.
Vragen over vervolging
weigeraars volkstelling
Van een verslaggever
DEN HAAG Het Tweede-Ka
merlid Van der Spek (PSP) heeft de
minister van justitie gevraagd of het
waar is dat in een rapport van de
commissie-Van den Berg van het
openbaar ministerie geadviseerd
wordt overtreders van de volksteïlin-
genwet 1970 te vervolgen.
VRIJDAG 9 JULI
Hilversum I. 402 m. NCRV:
(18.30-18,41 Nieuws: 19.00-19.10
Wereldpanorama; 19.10-19.15
Nabeschouwing Ronde van
Frankrijk 1971): 19.30 (S) Veel
gevraagde gewijde muziek
(gr): 20.00 (S) 21ste Internatio
naal Orgelconcours Haarlem
1971: 21.38 De Oceaanvlucht,
hoorspel: TROS: 22 00 <S> Licht
muziekprogramma:
clame; NCRV: 20.21 Hier en
Nu: actualiteitenrubriek; 20.45
(K) Lang leve de romantiek:
operamuziek; 2135 <K) Hol
land-Waterland, filmreportage;
22.20 Nieuws uil de Disco
theek, informatief programma
over nieuw uitgekomen klas
sieke- en religieuze muziek;
NOS: 22.30-22.35 (K) Journaal.
Nederland n. NOS: 18.45 (K)
Pip en Zip: STER: 18.50 (K)
Reclame; NOS: 18.55 (K) Jour
naal; STEJR: 19.00 (K) Reclame:
NOS: 19.05 Ter Visie: parle
mentair en politiek weekover- n,mBrnu,
zicht. VARA: 19-30 (K) Kr„-
tieve Kampen Drenthe, fllmre-
402
Soms lukt het hen aan woonruimte
te helpen maar meestal niet. En
daarmee sluit zich de laatste deur
naar de oplossing. Want alle instan
ties die zich met de ongehuwde moe
der beziggehouden kunnen ook geen
woonruimte beschikbaar stellen.
Huiseigenaren en woningbouwvereni
gingen zijn hierin zeer consequent:
voor ongehuwde moeders geen wo
ning.
Achtergronden
Het verhaal dat de heer Dijkstra en
diens assistent de heer J. J. C. van
der Wilk over de achtergronden van
dit probleem vertellen speelt ziich in
iedere grote gemeente af. In grote
trekken komt het hierop neer:
Een meestal jonge ongetrouwde
vrouw raakt in verwachting en moet
constateren dat ze of zelf niet met de
vader, of de vader niet met haar wh
trouwen. Vanaf dat moment begint
een proces dat zo'n vrouw na verloop
van tijd vaak murw maakt.
Woont zij op kamers, dan betekent
dit dat de huiseigenaars of hoofd
huurders haar de deur wijzen. Terug
gaan naar haar ouders is meestal
niet mogelijk, soms om emotionele
redenen, maar vaak ook is het prak
tisch onmogelijk voor de ouders
dochter en kind te huisvesten.
De instanties bemoeien zich met
het probleem maar er is meestal
geen andere oplossing mogelijk dan
dat het kind in een tehuis of in een
pleeggezin wordt geplaatst. In theorie
is het voor de moeder mogelijk haar
kind na een jaar of drie terug te
vragen. In de praktijk levert dit ech
ter de grootste problemen op.
De heer Dijkstra: Een van de ver
schrikkelijkste ervaringen voor een
ongehuwde moeder is dat ze voortdu
rend wordt geconfronteerd met de
schuldvraag. Tot wie ze zich ook
wendt ze zal altijd precies moeten
vertellen hoe het zo gekomen is en
wie daarvan de schuld draagt. Het is
daarom des te erger als zo'n vrouw
niet werkelijk kan worden geholpen.
Deze discriminatie, vooral bij het zoe
ken naar een woning, ontaardt vaak
in het omgekeerde: de ongehuwde
moeder gaat zich zelf discrimineren
en besluit moedeloos: Ik zal wel niet
gewenst zijn.
De heer Van der Wilk: Eenmaal in
die gemoedstoestand is het voor de
ongehuwde moeder vaak onmogelijk
te leren leven met zichzelf, om zich
zelf ook in die situatie waar te kun
nen maken. Zo blijkt vaa'k dat zulke
moeders, nadat ze door de instanties
naar ons bureau zijn verwezen, vaak
niet meer de moed hebben zich bij
ons te melden en helaas niet hele
maal ten onrechte, want het kost ons
ook de grootste moeite geschikte
woonruimte voor hen te vinden.
Wat is uw indruk van de bij uw
bureau-ingeschreven ongehuwde
moeder?
De heer Dijkstra: Over het alge-
Vanavond te
horen
HILVERSUM I NCRV en TROS
19.30 Veel gevraagde gewijde muziek
20.00 Internationaal orgelconcours
Haarlem
21.38 De Oceaanvlucht: hoorspel
22.00 Optreden van het Metropole
orkest
22.55 De Export-expert: hoorspel
HILVERSUM II VPRO en NOS
16.0320.00 VPRO-vrijdag actueel
programma
20.00 Holland Festival 1971
Vanavond te
zien
NEDERLAND 1 - EO/NCRV
19.05 Gospel-folk group
20.21 Hier en Nu
20.45 Lang leve de romantiek
21.35 Holland-waterland
22.20 Platennieuws
NEDERLAND 2 - VARA
19.30 Kreatieve Kampen Drenthe
20.20 Zomaar een zomeravovnd
21.45 McCloud, tv-serie
22.35 Achter het Nieuws
RA: 7 00 Nieuws. 7.11 Ochtend
gymnastiek. Aansluitend: post-
duivenberichten 7.20 (S) Z.O.,
gevarieerd programma^ met
om: 7.33 Van dc voorpagina;
7,54 VPRO: Deze dag; 8.00
Nieuws; 8.11 Actualiteiten; 8.23
Z.O. (vervolg): 9.35 Waterstan
den; plm. 9.10 Alleen op een
eiland; 9.40 Z.O. (vervolg) en
sociale pro-
HILVERSUM
NCRV: 7 00 Nieuws. 7 11 Het io.Ö5 Gesprek
levende woord. 7.16 (S) Klas- blemen 10.30 (S) Zaterdag
sieke en moderne muziek
(7,25 Horen en zien; 7.30
Nieuws: 7.32-7.50 Hier en Nu.
8.oo Nieuws. 8.11 (S) Te Deum eiland
Laudamus. 8.30 Nieuws.8.32 In-
vakantieprogramma.
9 00 (S) Voor de hulsvrouw
formatie VARA's muziek en
informatieshow. (Om 11,00
Nieuws; 12.00 Alleen op een
12.10 Sport.) 13.00
Nieuws 13.11 VARA-Varla.
13 13 Actualiteiten. 13.23 (S) Dit
ls het begin jongerenpro-
Nieuws; 22.40 Den Haag
daag; 22.55 De export-expert,
hoorspel: 23.40 (S) Lichte pia
nomuziek; 23.55-24.00
Hilversum II. 298 m. VPRO:
(18.00 Nieuws; 19 30 Nieuws):
NOS: 20.00-plm. l.oo (S) Hol
land Festival 1971: Slotavond -
Cirque Musical; (Om 22.55 en
23.55 Nieuws).
22.30 nortnee STFR- 19 55 (K) Recla- 9 25 Theologische kroniek. 9.35 gramma NOS: 14.30 (S) NOS-
van- ponaK.!' Gvmnastiek voor de huls- .Ta/7 15.00 De dnnr 11 eevrnae-
me; NOS: 20.00 (K) Journaal;
STER: 20.15 (K) Reclame: VA
RA: 20.20 (K) Zomaar een Zo-
Nieuws. meravond: gevarieerd pro
gramma: 21.45 (K) McCloud:
Paardendiefstal op Fifth Ave-
Gymnastlek voor de huls-
vrouw. 9(45 (S) Tijd vrij voor de plaat,
muziek In vrije tijd: Koorzang Populair
Jazz. 15.00 De door u gevraag-
16.00 Nieuws. 16.03
programma over
Harmonie-orkest. 10.15 electronlca. VARA,: 16.15 (S)
Klasisek verzoekprogramma. De Staalkaart. 17 55 Mededelin-
1100 Nieuws. 11.03 Het geloof gen.
en zijn moeilijkheden, lezing
HILVERSUM III. 240
tv-fllm: 22.35 (K) Achter n 15 solarium: een ho'ogtezon-
het Nieuws; NOS 23.00-23.05 (K) -
Journaal.
Heigh- Nederlands. 18.55 (K) missie en zending 12.10 Gram- vanuit Knokke. KRO:
Fabeltjeskrant: 19.00 Vakantie- mofoortmuziek.
quiz: de Westvlaamse bergen richten. 12 16
19.30 Ziet u er wat ln?. tv- lichting. 12.26
overzicht van dt volgende t b. v. land
week; 19.40 Weerman: 19.44
Mededelingen: 19.45 Nieuws;
20.10 <K) De Portugese droom;
12.14 Marktbe- Nieuws. 10 02 Djlnn: L_„_
Overheldsvoor- rieerd muziekprogramma (ll.Oi
Mededelingen en 12.00 Nieuws.) NCRV: 13.01
tuinbouw. 12.30 Nieuws. 13.0;
Nieuws. KRO: 12.41 Actualltei-
12 50 Buitenlands com-
NOS: 13.00 Grammo-
Nederland I. NOS: 18.45 (K>
Pip en Zip; STER: 18.50 (K)
Reclame; NOS: 18.55 <K> Jour
naal; STER: 19.00 (K) Reclame;
EO: 19.05 (K) The Forerunners;
Gospel-folk group; STER. 19.55
(K) Reclame; NOS: 20.00 (K)
Journaal; STER: 20.15 (K) Re-
nieuwe L P.-pop. 14.00 Nieuws.
14.03 Platenprogramma met
verzoeknummers 16.00 Nieuws.
21.00 (K) 13 Europese Beker foonplaten voor de militairen. 16.'13-18.00 Sportshow: sport en
a» ,0, P M cen muziek <17.00 Nieuws)
veel plaatjes.
NEDERLAND I- NOS 16.00
16.02-17.30 Zomer
wedstrijd: Jeugdprogramma.
Zangvoordracht te Knok
ke; 22.30 Nieuws.
GRAMMOFOONPLATENPRO-
GRAMJIA DRAADOMROEP
18 - 20 UUR
I. Georg Frledrlch Handel:
Fragmenten uit
Giuseppe Verdl:
re" (le en 2e bedrijf).
KRO: 14
weekblad met
(16.00-16.02 Nieuws). NOS: 16.30
Amateuristische muzlekbeoefe- journaal
nlng. HIRO; 17.00 Hlro-Magazl-
ne. KRO: 17.30 (S) Licht pla-
AlcLna"- II tenprogramma. 18.10 Kanjer
,'.11 Trov'ato- Koning Kompetitie.
HILVERSUM II, 298 m - VA-
BELGIE - NEDERLANDS -
14.15-1515 Ronde van Frank
rijk.
meen zijn ze reëel. Eenmaal tol de
slotsom gekomen dat ze zich op deze
wijze door het leven moeten slaan,
willen ze ook het beste ervan maken.
Zo zijn er wel eens aanbiedingen van
nogal dubieuze heren die hen onder
dak willen verschaffen om zodoende
in alle opzichten verzorgd te worden.
Zo'n aanbod wordt met duidelijke
trots afgeslagen."
Zijn er nog andere gevaren?
De heer Van der Wilk: Het gevaar
is groot dat ze in handen komen van
souteneurs.
Oplossing
In welke richting moet de oplossing
worden gezocht? De heer Dijkstra
Om te voorkomen dat ongehuwde
moeders van de ene instantie naar de
andere worden gestuurd, moet er
voor hen woonruimte beschikbaar
worden gesteld. Met behulp van crè
ches en kinderdagverblijven is een
ongehuwde moeder best in staat voor
zichzelf te zorgen. Omdat die woon
ruimte via woningbouwverenigingen
of particulieren niet of nauwelijks
besc'hikpaar wordt gesteld zou de ge
meente een deel van haar woningbe-
zit hiervoor moeten reserveren. Niet
in een bepaalde buurt, want dan
krijg je een soort ghetto. Maar het
zal erg moeilijk zijn, want er staan
veel anderen, zoals jonge gezinnen,
alleenstaanden en trouwlustigen op
de wachtlijsten. Overigens hebben de
gemeente en een paar instanties ons
uitgenodigd om een gesprek te heb
ben over dit probleem. Een goed be
gin misschien.
TV-commentaar
Er was gisteravond niet zoveel aan
de markt. We verkozen de herhaling
van de VPRO-serie „De jaren
'20-'30", boven de TROS-aflevering
van „Ziezo Zomer". De overspannen
vakantievreugde in dat programma is
ons vorige keer niet in de koude kle
ren gaan zitten en toen we gisteren
meteen alweer met het fototoestel op
jacht werden gestuurd, werd het ons
te bar. Op zo'n manier bleef er wei
nig te schrijven ctver.
We beluisterden in „Berichten uit
de zómer", een discussie tussen recla
memensen en alternatieve reclame
mensen. De alternatieven zijn ervoor
om niet alleen producten en diensten
via reclame aan te prijzen, maar ook
ideeën en doelstellingen. Een van de
opponenten vond dat een nogal bela
chelijke zaak, te oordelen naar de
toonhoogte van zijn stem. Hij vreesde
dat de idele reclamemensen 's a-
vonds na zessen boete proberen te
doen voor de zonden die zij overdag
hebben bedreven. Dan kun je er be
ter helemaal uitstappen, vond hij.
Daarop kwam dan het antwoord
van de alternatieve heer Van Beuse-
kom, dat het hem ook Heiver zou zijn
geweest wanneer hij zou kunnen
werken met een complete staf in
plaats van hier en daar een drop-out,
maar dat daarvoor het geld niet be
schikbaar was. Dat was het dan zo
ongeveer.
De gruwelfilm „De doodskus" die
door de VPRO werd uitgezonden, viel
ons nogal tegen. We moesten door een
traag begin heen voordat er van enig
griezelen sprake kon zijn.
CJL
UTRECHT De afdeling Utrecht
van de Algemene Bond van Ambte
naren (ABVA) heeft het interimbe-
stuur van de Willem Arntszhoeve te
legrafisch verzocht de vakorganisaties
optimale inspraak te geven in de be
sluitvorming van het bestuur.
HAARLEM In een boeiend
programma jammer genoeg
met wat erg lange improvisaties
heeft de jury voor het Impro
visatie-concours van hedenavond
duchtig laten horen, dat het
Bavo-orgel van 1738 voor hen
geen enkel geheim heeft: André
Isoir heeft er enkele jaren gele
den driemaal de wedstrijd ge
wonnen, Piet Kee heeft dat al
in het begin van de vijftiger ja
ren gedaan, en dr. Hans Hasel-
böck won deze Haarlemse prijs
in 1958, '59 en '60.
Isoir droeg een Hymnebewerking
van Titelouze (rond 1600) voor, die hij
liet volgen door drie stukken van
Bernhard Schmid (uit 1571); Piet Kee
bepaalde zich tot het Prelude, Trio en
Fuga in C van Bach (W.545), Hasel-
bcck bracht een hommage aan
Bruckner, van wie hij een der zeer
weinige genoteerde stukken (de Fuga
in d) speelde, gevolgd do'ar vier ko
raalvoorspelen van dein 1939 gestor
ven Weense organist Franz Schmidt.
Inderdaad een boeiend programma,
waarin de bekende, zo goed als de
onbekende stukken, metgrote kun
digheid en in een fraaie registratie
werden voorgedragen.
Elk van de solisten sloot zijn aan
deel in het concert af met een impro
visatie. Bij alle drie had dit „werk
stuk" een modern karakter, zowel
naar de kant van de melodie, als van
de harmonie en het ritme. En alle
drie pakten ze de vorm even licht op,
d.w.z. zij stoorden zich eigenlijk geen
van drieën aan enige (oude) vorm.
Wel doken telkens en soms op ui-
of motieven daarvan, soms ook omke
ringen of andersoortige verwerkingen,
op, uit de baaierd van het orgelge
luid.
Het loslaten van enige vorm, is bij
het improviseren altijd wel een ris
kante zaak; bijzonder in de moderne
winkel dient men zichloch wel van
een bepaalde structuur zeker te stel
len: men vermijdt dan bv., zoals Piet
Kee en Haselböck deden, een coda
die na een afgesloten spanningsboog
zijn volkomen overbodigheid nog
even kwam demonstreren. Ook hier
tellen beperking en beheersing zwaar.
Vr.
v$it' J?'1
Igor von Percha
196
"Waarom zou ik bang zijn? Ik heb niets misdaan."
"Dat klopt." De man lachte. "Alleen mensen die iets misdaan
hebben, moeten bang voor ons zijn. Het is dc taak van alle anderf
mensen om ons te helpen. Begrijp je dat?" H(
"Rn moet ik jou helpen?" vroeg het meisje. joU(
"Ken je Katharina Arbatowa?"
"Jazeker. Iedereen kent haar hier."
"Ze heeft een jonge vrouw in huis genomen. Heb je haar wel
eens gezien?"
"Vaak", zei het meisje. "Zoeken jullie haarWaarom?"
"Ze zou weggegaan zijn."
"Dat klopt. Ik heb haar gezien. Ze kwam de trap af en ging weg."
"Waarheen?"
"WegDe straat op. Ik weet niet waarheen."
"Wanneer was dat?"
"Misschien tien minuten geledenOf een half uur. Ik zat be
neden in de tuin cn toen ze voorbijkwam vroeg ik haar waar ze heec^
ging, maar zij zei alleen maar dat ze haast had. Waarom zoekenn w
jullie haar? Heeft ze iets misdaan?" De man gaf geen antwoord. Hif1^
liep naar Julia's kamer, kwam een paar ogenblikken later al weezede
terug, terwijl hij in het voorbijgaan tegen het meisje riep dat ze ia he|
huis moest blijven. ;Het
"Hoe heet je? Snel!" in a
"Natasja", zei het meisje. Toen wachtte ze tot de voetstappen
de man weggestorven waren en sloop naar de nis. voc
"Die zijn we kwijt. Kom - zachtjes!"
pe
pede
wrtf
left
n c
lt
ir a
bzen
jiteil
Ze leidde Vera en Alexander Berckheim door de gangen en viaP
verschillende trappen naar het achterste gedeelte van het huis. Daaijmal
deed ze een deur open en knikte hen uitnodigend toe. b ^h
"Hier woon ik met mijn moeder. Maar ze is niet thuis en zal ookj r,
niet zo vlug weer terugkomen voorzover ik haar ken." Igpj
Het kleine meisje zei dat nuchter, zonder verwijt of bitterheid. Z<JnC]ai
stelde gewoon een feit vast: in de wereld waar zij leefde was hei vai
schering en inslag dat vader of moeder voor een paar dagen of zelfijjf
weken verdwenen, tot ze op een gegeven moment weer opdoken als|ma
of er niets was gebeurd.
"Jij speelt een gevaarlijk spelletje", zei Alexander Berckheim ter
wijl hij om zich heen keek. "Besef je dat?"
De ruimte was groter dan hij had gedacht. Een soort van woonj
keuken. In de hoek een ijzeren kachel met een stapel brandhout erjHet
naast. Een servieskast. Een grote, zware kleerkast. Een bed. EeiU
doorgezakte, met versleten rode pluche beklede divan. In het middeijren.
een tafel met drie stoelen. Aan de muren een paar verbleekte foto'j
en in de hoek een klein altaartje met een ikoon en een bijna opgei
brand kaarsstompje ervoor.
"Hier zoekt niemand jullie", zei het meisje terwijl ze een petroleum'
lamp aanstak. Doe achter jullie de deur op slot. Als ik terugkom,
klop ik zo op de deur." Met de knokkels van haar kleine, smerig«
hand klopte Natasja tweemaal op de tafel en na een korte pauzd
nog een keer. "Doe voor niemand anders open 1" j
"De wolf en de zeven geitjes", mompelde Alexander Berckheimr
"Wij zullen alleen voor jou opendoen."
"Zeven geitjes?" vroeg het meisje. ,f
"Een sprookjeBij gelegenheid vertel ik het je. Waar wil ji oot
nu heen?" m laktï
>rma
irrein
(Wordt vervolgd) [nhei
Smidje Verholen en de veedieven von Texas
100. De slimmerdjes on
der de lezers hebben het
natuurlijk al begrepen. Dit
was het telefoongesprek,
dat Stinky Andy zostraks
had gevoerd. En ja hoor,
zo was het ook. Richard
begaf zich naar het wrakke
telefooncelletje en stak een
van zijn zuur-verdiende
penningen in de daarvoor
bestemde gleuf. Toen draai
de hij het nummer van
Andy Malone„Hallo!
Met Richard Hoodlum," zei
hij. „Kan je me verstaan?
Met Richard Hoodlum, de
kassier van het bijkantoor
van de Amerikaanse Bank
te Cowtown. Moet je eens
goed luisteren, Andy! Het
is hier een verschrikkelijke toestand op het ogenblik. De veehouders zijn zéér
ongerust en willen al hun geld opnemen bij de Bank. Ze komen morgenvroeg.
Maar als jij nu vanavond een van je mannen naar mijn huis stuurt, dan zal
ik hem geld meegeven. Zevenhonderd en vijftigduizend gulden geef ik hem
mee! Is dat voorlopig genoeg? Mooi zoWat zeg je? Stuur je smidje Ver
holen2 Wie is dat? Nee, nee, die ken ik nietJa ja, dat komt goed uit, dat
die Verholen hier niet zo goed bekend is. In orde, hoor! Stuur smidje Verholen
maar en de zaak komt voor de bakker!"
Qude Richard hing de telefoon weer op en wandelde het celletje uit. Ei
laashij merkte niet, dat een zeer ongunstig' individu achteloos tegen de
wand van het wrakke celletje geleund stond. Onopvallend stond hij daar met
een glaasje bier in de hand. Hij had het hele gesprek afgeluisterd..
He n i
de zachtmoedige Sugarface, voor wie Platvink-Jantje en Franse Sjarl de e
machine hadden moeten monteren
„Nou nou, da's niet mis," gromde Sugarface. „Zeevun hondurd vijftulichtei
zund dollars in één klap! En smidju Vurhoolun moet ze haalun! Mooï van
dan kunnun wij dat nare ventje gelijk eevun uit zun lijdun hellepen! 1 irstel.
het zellef wel doen! Dan lukt het allicht be^tur dan wanneer ik het ooovi In
aan stomme Sjarrul en dikke JantjeSugarface dronk schielijk jn be;
glas leeg en rende er vandoor om meteen zijn baas David N. Olliewoed i
hoogte te gaan brengen. En het zal wel niemand verbazen, dat de schurk
geten heeft zijn bier te betalen