Braziliaanse kerk stelt
ambten open voor vrouw
Oecumene nog te
veel een elite-zaak
Kant en klare
kunsthars vulpasta
Bij interkerkelijke hul
inspraak ontvangers
Hongaarse leiders nof]
omhoog met kerk t(^Jeken
nagedachtenis King
Uw probleem
is het
onze
Puzzelhoek
Uitvoerige discussie over tweede dienst/
Kritiek in Genève
COMMENTAAR
Routine
Een woord voor vandaag
Voor 1972: 72 miljoen
Uitstekend orgelspel van
deelnemers concours
Olifanten en pop 1
sluiting Festiva
BEROEPINGSWERK
Vraag: Hoe behandelt men het
beste het varentje, waarvan we u
een blad toezenden?
Antwoord: Dit bekende varen
tje heet pelleae rotundifolia. Het
houdt over het algemeen van een
vochtige omgeving. Sproei dus
geregeld. De grond mag echter
niet te nat zijn, ook niet te
zwaar, bijvoorbeeld drie delen
bladaarde, twee delen verteerde
stalmest en een bosgrond of
turfmolm. Als de takken verdor
ren en de bladeren afvallen, dan
is waarschijnlijk de kamerlucht
te droog, of de plant krijgt te
weinig water.
Vraag: In de zomer hebben wij
te Urach in de Zwabische Alpen
verbleven. Het viel ons op dat de
mensen daar over het algemeen
donker van huidskleur en zwart
van haar zijn. Hoe is dit mogelijk
terwijl de Duitsers over het alge
meen lichter van kleur zijn.
Antwoord: Oorspronkelijk
woonden de Germanen slechts in
Noord-Duitsland tussen Weser en
Weichsel, terwijl westelijk en
zuidelijk van hen de Kelten
woonden. Toen deze teruggedron
gen werden, ontstónd er een ge
mengde Keltisch-Germaanse be
volking zodat de blonde Duitser
niet het dominerende type was.
Dat u in Zwaben zeer donkere
typen heeft opgemerkt, komt om
dat hier evenals in het Rijnland
en delen van ons land een vrij
grote Romeinse kolonisatie is ge
weest, die haar sporen heeft na
gelaten. De bevolking van Duits
land is dus allerminst een ethno-
logische eenheid.
KAMPEN Prof. dr. K. Runia
heeft zijn benoeming tot hoogleraar
in de ambtelijke vakken aan de
theologische hogeschool der gerefor
meerde kerken te Kampen aange
nomen. De nieuwe hoogleraar denkt
in december met zijn gezin
Australië te verlaten (waar hij in
Geelong aan de gereformeerde theo
logische school doceert) en in Kam
pen te arriveren.
Figuur-puzzel
Vultn:
1-2 specerij. 2-3 vleessoort, 1-4 bonbon,
3-4 lofspraak. 3-6 aanklampen, 4-5 on
heil5-6 ver trou weli jk
Bij juiste oplossing leest men in de dik-
omrande hokjes de naam van een werk
tuig.
Oplossing vorige puzzel
L monarch, 2. Indiana,3. dossier, 4. der
tien. 5. ef fendi, 6. lafen is.
MLDDELHARN IS.
(Van een medewerker)
SAO PAULO De synode van de Braziliaanse Igreja Evangélica
Reformada, die onlangs in Sao Paulo gehouden werd, besloot de
ambten open te stellen voor de vrouw, hierbij aantekenend, dat het
in de vrijheid van de kerken staat hier al of niet gebruik van te
maken in verband met de plaatselijke situatie. De zendingspredikant
ds. F. L. Schalkwijk had namelijk om pastorale redenen afgeraden
om dit besluit te nemen, daar het mogelijk tot onbegrip in de Pres
byteriaanse kerk kan leiden, de kerk waarvan op dezelfde synode
was uitgesproken dat zij voorshands als eerst-aangewezen integratie
partner aanvaard werden.
De synode was echter van mening,
dat zolang als de Igrejas Evangéljcas
Reformadas die verwantschap ver
toont met de Gereformeerde Kerken
in Nederland een zelfstandige kerk
vormen zij het recht en de plicht heb
ben om die maatregelen te nemen, die
de opbloei van het kerkelijk leven
bevorderen.
Integratie
Een groot deel van de besprekingen
was gewijd aan de integratie, waarbij
verschillende vrêgen aan de orde
kwamen. Er werd op aangewezen, dat
de integratie in het Braziliaanse
volksleven ook de kerkelijke integra
tie op zijn beurt met zich meebrengt.
We kunnen daar geen Hollandse ker
kengroep blijven vormen, terwijl de
jeugd voluit Braziliaan wordt.. Om
als I.E.R. een zelfstandig bestaan te
blijven voeren ook als Braziliaanse
kerk achtte de meerderheid der
synode niet verantwoord.
De gedachten gingen uit naar de
integratie als kerken in een andere
kerk, waarbij de Nederlandse refor
matorische inbreng, die kerk ten goe
de zou kunnen komen. In de eerste
plaats werd hierbij gedacht aan de
Braziliaanse Presbyteriaanse Kerk,
waarmee al zovele contacten zijn, ook
in het zendingswerk.
Anderzijds werden hiertegen ook
bezwaren gehoord. Er zijn in de Pres
byteriaanse Kerk twee stromingen,
die zich steeds duidelijker gaan afte
kenen, een orthodoxe en een liberale
stroming. De orthodoxe stroming is
over het algemeen nogal piëtistisch
getint, hetgeen zich uit In een zo
als werd opgemerkt „golf van puri
teins fanatisme" ten aanzien van ro
ken en drinken, „zonden", die in de
kerken van Nederlandse origine nogal
voorkomen, en die ook maakten, dat
de Hongaarse Gereformeerde Kerken
na een aanvankelijke fusie, weer uit
de Presbyteriaanse Kerk getreden
zijn. De vraag kwam naar voren of
het wellicht niet beter zou zijn, met
zulk een kerkengroep op weg te gaan
naar een reformatorische kerk van
Braziliaanse signatuur.
Oorzaak
Ook werd de vraag gesteld, waar
de oorzaak zou liggen van deze golf
van puriteins fanatisme, daar dit
vroeger veel minder een obstakel was
dan thans het geval ls. Opgemerkt
werd, dat dit wellicht zijn oorsprong
vindt in de twee stromingen. Binnen
de liberale stroming is een sigaret en
GENEVE „De oecumenische beweging is er nog veel te veel
een van een elite en komt zelden beneden het niveau van de offi
ciële kerkleidingen of het nu'nationaal, internationaal of locaal
is", aldus rev. Victor Hayward, een Britse baptist die de contacten
van de wereldraad van kerken met nationale raden van kerken
behartigt.
Voor het eerst waren deze week
vertegenwoordigers van raden van
kerken op een internationale ont
moeting bijeen in Genève. Rev.
Hayward zei in zijn toespraak dat
de oecumenische beweging gedemo
cratiseerd dient te worden en doel
treffende relaties naar boven en
naar beneden dient te krijgen. Een
raad van kerken moet naar hij zei-
de ook een transformator zijn, waar
door nieuws van buiten zo omge
vormd wordt dat het begrip fen
belangstelling wekt van de kerk
mensen.
Tot nu toe zijn de raden van ker
ken tezeer een „oecumenische fa-
gade" waarachter de kerken in de
praktijk net zo onoecumenisch blij
ven als altijd. De kerken moeten
gezamenlijk besluiten wat zij door
middel van zo'n raad van kerken
van plan zijn te gaan doen in-
plaats van te besluiten wat die raad
van kerken zou moeten doen.
Verder rapporteerde hij, dat on
geveer 25 raden van kerken ge
associeerd zijn met de wereldraad;
29 raden zijn verbonden met de
commissie voor wereldzending en
-evangelisatie en met 29 heeft de
wereldraad informele betrekkingen.
Wat betreft het lidmaatschap van
R.K. bisschoppenconferenties van
raden van kerken is de Nederlandse
raad van kerken geen unicum, zo
blijkt uit Haywards verslag. De r.k.-
kerk is volledig lid van elf nationale
raden van kerken, namelijk: Fiji,
Nieuwe Hebriden, Melanesië, Soe
dan, Oeganda, Finland, Denemarken,
Nederland, Guyana, St. Vincent, Tri
nidad en Tobago. In vele andere
raden van kerken zijn r.k. waar
nemers.
In een toespraak tot de confe
rentie zei wereldraad-secretaris
Blake, dat God en het Evangelie
onveranderlijk zijn. En ook veel
oecumenische uitgangspunten zijn
onveranderd gebleven: de zelfopen
baring van een levende en trans
cendente God, Jezus Christus als de
bron van eenheid en vernieuwing,
het Oude en Nieuwe Testament als
bron en autoriteit van de oecume
nische beweging, het christelijk ge
loof als sociaal en individueel ant
woord.
Het bezoek van de Franse president aan de
Bondsrepubliek Duitsland had geen speciale poli
tieke reden. In het kader van het vriendschaps
verdrag tussen Parijs en Bonn was Pompidou aan
de beurt om zich voor het halfjaarlijkse overleg
naar West-Duitsland te begeven. In januari is hij
zelf weer de gastheer van de kanselier van de
Bondsrepubliek.
Geen speciale reden, maar wel veel stof tot pra
ten, al was het alleen al over de zwevende mark,
die de Fransen een doorn in het oog is. Pompidou
zal echter niet verwacht hebben, dat kanselier
Brandt plotseling door de knieën zou gaan. On
danks verschil van mening is er nu van Franse
zijde meer begrip.
Overigens heeft Frankrijk nog enige maanden de
tijd. Het is al tevreden als vóór de conferentie van
het Internationale Monetaire Fonds in september
maar zaken zijn gedaan. Bovendien wil zelfs Frank
rijk vermijden de indruk te wekken dat Parijs en
Bonn akkoorden sluiten, die alleen in het kader
van de Europese gemeenschap van de Zes tot stand
behoren te komen. De bezwerende verklaringen
van de Franse woordvoerder Leo Hamon hadden
in dit opzicht een geruststellende bedoeling.
Pompidou heeft ook de gelegenheid aangegrepen,
de gevolgen van eventuele toetreding van Engeland
tot de Gemeenschap met Brandt door te nemen,
voorzover de belangen van Frankrijk er mee zijn
gemoeid. Te oordelen naar verklaringen van beide
zyden heeft Brandt het hem niet erg moeilijk ge
maakt.
Het nationale belang staat bij de Franse leiders
nog meer op de voorgrond, nu toetreding van En
geland ook door hen als een „zekere zaak" wordt
beschouwd. Zonder te beweren dat zij Britten en
Duitsers tegen elkaar willen uitspelen mogen we
wel vaststellen, dat Pompidou en de zijnen beide
partijen even sterk aan zich willen binden, nu het
nog kan.
Met Engeland heeft de Franse president niet veel
moeite. Dit land moest eerst nog proberen het plan
om tot de Europese' gemeenschap toe te treden aan
het Britse volk en een zo groot mogelijke meerder
heid in het Lagerhuis te verkopen. Ook daarna
blijft Engeland in de overgangsperiode sterk af
hankelijk van Franse welwillendheid.
In Bonn kan Pompidou ook op medewerking re
kenen. Het kabinet van sociaals-democraten en libe
ralen heeft met grote binnenlandse problemen te
kampen, waarvan de zwevende mark slechts een
begeleidend verschijnsel is. Zelfs hebben de soci
aal-democratische ministers het nu met elkaar aan
de stok.
Daar komt bij dat de voortgang op het terrein
van de buitenlandse politiek en met name de toe
nadering tot Oost-Europa, op zich laat wachten.
Het valt dan ook te begrijpen, dat kanselier Brandt
zoveel moeite gedaan heeft om van het routine-
bezoek een succes te maken, dat voornamelijk aan
hem zal worden toegeschreven. De Franse presi
dent zal daar geen bezwaar tegen hebben.
Voor de kleine EEG-landen blijft er intussen
reden, zelfs zulke routine-bezoeken met de nodige
aandacht te volgen. Waar de nationale belangen
van de groten op het eerste plan staan, kan voor
de toekomst gelden dat wat goed is voor Fransen.
Duitsers en Britten, ook goed voor Europa is. Wat
niet altijd waar hoeft te zijn.
KWARTET I TROUW
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
D.^rdts Dagblad
Trouw
Commissie van hoofdredactie
J de Berg (voorzitter),
H. P Ester, G. J Brinkman
J van Hofwegen.
een borrel of biertje geen zonde, er
wordt daar ook meer gestudeerd en
wat van die zijde op de markt komt
is van beter gehalte dan de vaak
stichtelijke en bevindelijke werkjes
van de andere kant.
Voorzichtig werd de vraag gesteld
door één der leden, of nu niet mis
schien de levensstijl het „schibboleth"
wordt, waaraan orthodox en liberaal
te onderscheiden zijn, waarbij dan
vaak in een liberale hoek geduwd
worden zij, die dat allesbehalve zijn.
In ieder geval blijft het vraagstuk
van de „levensheiliging" een belang
rijk obstakel op de weg naar integra
tie.
Een andere moeilijkheid is de West-
minster Confessie, waar in de kring
van de I.E.R. nogal wat bezwaren te
gen zijn. Opgemerkt werd echter dat
deze niet functioneert is het piëtisme.
Toch was men van mening, dat men
het niet-functioneren van een belijde
nis niet mag opvatten als een punt,
waardoor de integratie vergemakke
lijkt zou worden. Zo zijn er dus vele
moeilijkheden op het gebied van de
integratie.
De opmerking wtrd ook gemaakt,
dat het misschien beter was indien
elke kerk voor zich een eigen beleid
zou voeren ten aanzien van dit vraag
stuk. De ter vergadering aanwezige
Nederlandse theologen, ds. P. van
Berge en W. van Halsema, waren ech
ter van mening, dat het integratie
beleid van de leiding der kerken
moest uitgaan en zij adviseerden de
synode in dien zin, zodat de synode
besloot om een beleid als kerken te
voeren en vast te stellen, dat de IPB
voorshands als eerst aangewezen In
tegratiepartner aanvaard wordt en
deputaten te benoemen om wegen en
middelen te zoeken om aan deze inte
gratie vorm te geven.
Zondagsschool
Het tweede belangrijke punt van
dc agenda handelde over de tweede
dienst, die, evenals in Nederland, in
Brazilië een kwijnend en verdwijnend
bestaan leidt. De vraag, die gesteld
werd was of het niet wenselijk zou
zijn om de morgendienst te vervan
gen door een Zondagsschool op Ame-
rikaanse-Braziliaanse leest en dan
's avonds een kerkdienst te houden.
Op deze wijze zou de zondag zijn
ingedeeld als bij de Presbyteriaanse
Kerken hetgeen belangrijk is voor de
integratie. Er zijn ontegenzeggelijk
voordelen, daar een bespreking waar.
aan men zelf deelneemt vaak meer
doet dan een boodschap waarnaar
men luistert, de bijbelkennis wordt
uitgebreid, een radio- of buitenkerke
lijke zal zich meer thuis voelen ln
een groep waarin hij mag meespre
ken. dan onder een preek, waar hij
niets tegenin mag zeggen en het pa
troon van de kerken blijft niet langer
een vreemd element ln Brazilië. Hoe
wel de in het rapport genoemde voor
delen sterk aanspraken, was de sy-
node van mening, dat er te weinig het
verkondigingselement in tot uitdruk
king kwam en dat een kerkdienst per
se niet is zoals in het, rapport ge
steld het verschaffen van geeste
lijk voedsel middels een preek, maar
toch eredienst wil zijn, waarin de ge
meente samenkomt om God te aan
bidden. Verschillende sprekers zagen
er dan ook niets in om de eredienst
van de zondagmorgen in te rullen
voor iets „wat onder een vrome im
puls gegroeid is". Voorgesteld werd
daarom om bij behoud van de mor
gen-eredienst te zoeken naar een me
thode om de gehele gemeente te in
strueren. waarbij het materiaal voor
de zondagsscholen van de IPB voor
zover dat mogelijk zou zijn gebruikt
wordt. Aanbevolen werd tenslotte om
het rapport in de gemeenten te be
spreken en dat de commissie die zich
bezinnen moet op de zondagsviering
zich bezig gaat houden met de vraag
naar de verhouding eredienst en leer
huis voor de gemeente.
Naar de synode van de Chr. Gere
formeerde Kerken, waarmede de
DOE-HET-ZELVERS ATTENTIE!
Wat slecht te repareren lijkt
lukt met PORION, de in Zwitserland
ontwikkelde universele kunsthars
VUL/STOP/PLAMUUR-MASS A
Gebruiksgereed, geen verlies van
resten, onbeperkt houdbaar. On
misbaar bij elk karwei. Hecht op al
les; op hout, steen, beton, metaal,
tegels, glas. noem maar op, en zowel
op droge als vochtige ondergrond
Onschadelijk voorde handen. Krimpt
niet, zet niet uit. scheurt niet.
I.E.R. in correspondentie staat, werd
afgevaardigd de zendingspredikant ds.
P. Gilhuis, die gedurende die tijd juist
in Nederland zal zijn.
De synode besloot ook om één vaste
bid- en dankstond voor gewas en ar
beid vast te stellen, namelijk op 1 mei,
terwijl een tweede gebedsuur in de
vrijheid van de kerken wordt gesteld.
Dit in verband met de klimatologische
situatie. Ging het aanvankelijk nog
wel om op 1 mei dankstond en in no
vember (meestal de 15de, een vrije
dag) bidstond te houden, nu tussen
mei en november ook geoogst wordt,
doen deze „Nederlandse" dagen een
beetje irreëel aan. De synode wilde
daarom vasthouden aan één bid- én
dankdag. Mochten er kerken zijn, die
een tweede bid- én dankdag willen
houden, dan zijn ze daar vrij in. Het
moet echter niet zo zijn, dat er bid
dagen gehouden worden terwijl de
oogst wordt binnengehaald en dank
dagen terwijl de andere oogst alweer
op het punt staat binnengehaald te
worden.
De synode, die in Sao Paulo gehou
den werd, zal de naam dragen van
synode van Carambei 1971, dit omdat
er niet meer afwisselend in de ver
schillende kerken vergaderd wordt,
maar om het jaar in Sao Paulo en
wat dat betreft zijn de Braziliaanse
dochterkerken de Nederlandse moe
derkerken al voorbij gestreefd, want
ook de bidstond en de opening werden
door de kerk van Carambei ver
zorgd in Sao Paulo gehouden. Men
zou in Nederland dus in dit geval bid
stond en opening in Lunteren of om
geving kunnen houden, verzorgd door
de roepende kerk.
H. P. van den Aardweg
in Amsterdam
overleden
AMSTERDAM Gisteren is in
Amsterdam in stilte het stoffelijk
overschot gecremeerd van de op 4 ju
li in de hoofdstad overleden schrij
ver-dichter H. P. van den Aardweg.
Hij werd 71 jaar.
Van de hand van deze in Hoorn
geboren auteur verschenen o.m. de
romans „Mensen" en „Het onafwend
bare" en de trilogie „Maagd in Mont-
parnlasse, Madame Dokter en Onweer
boven Parijs". Voorts schreef hij een
aantal boeken die in de medische we
reld spelen en de dichtbundels „Inci
dentele begeleiding" en „Overwegin
gen". Bekend ?ijn zijn vertalingen
van boeken als Sartres „La Hausse",
„The President" en „Clochemerle".
Christus zei tegen Zijn discipelen: ,%Geef gij hun te eten."
detlijk zoeken zij het banksaldo op. Maar wat is 200 sche
voor zovelen? Maar dan vraagt de Heiland: „Hoeveel brode
gij?" Hij dwingt de discipelen de inventaris op te maken. Hij
lien de mensen te voeden, niet met wat zij kopen kunnen, ma
hun eigen voedsel. Daarom valt in dit verhaal bij Marcus de i
niet op het jongetje met de broden en de vissen, maar op de t
len die, al het eten vergaren moeien, wat de mensen hen wil
staan. Het is een maal voor één persoon: vijf broodjes en tw
sen. Maar als één man er ruim mee gevoed kan worden, is h
doende voor allemaal. Vergeet niet dat het in dit verhaal nie
eerste plaats gaat om hel wonder van. de vermenigvuldiging
om het feit van de verzadiging. Ieder krijgt meer dan voldoen
Christus wil geen mirakel laten zien, maar Zijn discipelen
leren. Christus wil Zijn leerlingen zeggen: Straks zullen jul
hongerige wereld het evangelie van de vervulling, verzadiging
ten brengen. Wat hebben jullie te geven? Is wat je hebt volt
om je eigen geestelijke honger te stillen? Dan is het voldoend
de gehele wereld.
We lezen vandaag: Jesaja 32:15-20.
i
\AZE
RM
iet t
GENÈVE (EPS) De commissie interkerkelijke hulp (Interchurch
van de wereldraad van kerken heeft voor het jaar 1972 een Rjst van j „F
jecten en programma's goedgekeurd ter waarde van 72 miljoen gulden. a:cr
kerken en hun organen zullen fondsen en personen worden gevraagdcme!
het werk van de kerken op lange termijn voor dienst en ontwikkelingDos-
gelijk maken en de minderheidskerken sterken in hun getuigenis", aldutoorc
communiqué. Op de projectenlijst wordt een belangrijke plaats ingenpnro
door landbouw verbetering, gezondheidszorg, onderwijs en gemeenschap» r/,\
ming. fierei
Een primeur van deze projectenlijst
is dat zij geheel door de zeef ging
van regionale groepen uit de derde
wereld, die een week eerder in Genè
ve bijeen waren. De commissie voor
interkerkelijke hulp zal op verzoek
van deze regionale groepen de steun
trachten te garanderen voor een aan
tal projecten, die zij absolute voor
rang hebben toegekend. Dit is een
onderdeel van het streven van inter
kerkelijke hulp om de beslissingsbe
voegdheid meer in de regio te leggen,
waar de hulp moet worden besteed.
De commissie heeft de plannen en
de uitvoering van de goedgekeurde
projecten over de de afgelopen vijf
jaar onderzocht en daarbij bleek, dat
altijd één of twee landen van een
heel continent het leeuwedeel van al-
HAARLEM In een behoor
lijk bezette Bavo-kerk op de
Grote Markt hebben de vier kan
didaten voor de Improvisatie-
wedstrijd van morgen zich doen
kennen als lieden die het vak
van orgelspelen voluit verstaan.
Zij deden het alle vier met smaak
en kunde: de in Heerlen geboren en
in Regensburg opgeleide Dom-orga-
nist van Würzburg, Paul Damjakob,
met het Prelude en Fuga in G en het
koraalvoorspel op „Liebster Jesu"
van Bach; de Wener Peter Planyavs-
ky, leerling van Anton Heiller, met
een Passacaglia v an Kerll en een
Partita van Kropfreiter; de Purmer-
ender Jan Jongepier (winnaar van
vorig jaar) met de 2de Sonate van
Hindemith; de Amerikaan Philip
Gehring met een koraalvoorspel van
Vine. Persichetti gevolgd door de
Passacaglia en Fuga van Bach.
In zijn totaliteit een voornaam pro
gramma met belangrijke orgelcompo
sities in een goede volgorde. En prak
tisch alle stukken gespeeld met een
beheerste en passende registratie die
recht deed aan de muziek. Bach in
een open structuur; Kerl met een
door de 17e-aeuwse Italianen beïn
vloede poëzie; de modernen in een
serene koraalzetting; Hindemith als
gedegen constructeur van soms wat
stroeve melodieën, elders met een
mooi gekleurde harmonie waartoe dit
Muller-órgel de bespeler alle gelegen
heid biedt. De statige Passacaglia et
Fuga van J. S. Bach klonk onder de
handen van de Amerikaanse solist als
een bevrijdings-muziek, los en vlot
en blij en onbekommerd, maar met
diep aangezette kleuren.
Al met al een concert dat voor de
improvisatie-wedstrijd alleen nog
maar dit licht vooruit wierp, dat deze
vier spelers allen blijk hebben gege
ven te beseffen, wat in de orgelmu
ziek structuur en opbouw te beteke
nen heeft. Wat vanzelfsprekend de
spanning voor de grote wedstrijd ver
hoogt.
Ie kerkelijke hulp ontvingen, r
hulp kwam meestal van een of kaai
grote donorkerken en richtte
veelal op landen, waaruit de ni
projecten waren ingediend. Vd7
de commissie heeft dit duidelijlr
wezen, dat de beslissingen ova .1
hulp door de donors werden gen|—
op basis van aantrekkelijkheid
projecten en veel minder op t
van behoefte en locale voorkeur,
en
De regionale ontmoetingen hG
volgens de directeur van interhT
lijke hulp, ds. Anan Brash, d^
procedure van dè hulpverlening f
verbeterd. „Maar uit de bereif
van de aangesloten kerken
projectenlijst waar te makeii-zef
moeten blijken of pij de beslb- M
respecteren om voortaan de huif de
gende kerken te laten uitmakenfiden
project de voorrang verdient." tkbai
DEN HAAG öp de slt
tingsavond van het Holland fL
tival vrijdag a s. in het Ned(j.
lands Congresgebouw te 3Aicjci,
Haag, zullen de olifanten WL h£
key en Wacky van het clrfL
Althoff de feestgangers begrl
ten op de klanken van de pi
groep „Brave New World". 1
halve de Chris Hinze Combii
tion, het Residentie orkest,
Oproeporkest en- koor en
dozijn solisten, Syntagma Mi EIN
cum met de jongleur H ve
Hudson, en tal van and °da
ensembles, zullen ook de
reldkampioen goochelen hnc(
chard Ross, de acrobaten 1 van
Calthens, de equilibrist I len
William, The Como Brothers, 0(
Contorsioniste (wat dat ook n3;
zijn) Thea Thuijne en de 600
dresseerde hondjes Amor, Ei t G(
Mikus, Tosca, Sherry. Prins ie
Beauty optreden op de klanV
van klassieke jazz en pope kop
ziek.
In emmertjes van 1 kg f8.55, 2 kg
f 15.30,5kgf29.95,bi) dhz^, verf-, ijzer
waren- en bouwmaterialenhandel.
NED. HERVORMDE KERK
Beroepen: te Rheden-West: P. Pol-
vliet te Tilburg; te Leiden (stud,
pred. ónder voorbehoud goedkeuring
volgens de kerkorde): R. F. Snow te
's-Hertogenbosch.
Aangenomen: naar Hillegersberg:
W. H. van Kooten te Harderwijk.
Bedankt: voor Putten: A den Har-
togh te Ede.
Beroepbaar: mej. H. Valk, vicaris,
herv. past. te Halsteren.
GEREF. KERKEN
Beroepen: te Oude Pekela: H. Hoek-
zema te Koog aan de Zaan.
Aangenomen: de benoeming tot
geest. verz. „Meer en Bosch" te
Heemstede: L. Herlaar te Weesp
(verb.ber.).
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt: voor Almelo: E. Venema
te Zwijndrecht.
I nit
(Van een onzer verslaggevers) Dominee Nemet lanceerde
AMSTERDAM Een initiatief voornemen op de ontmoeting van
een buitenwijk van Budapest wereldvredesraad in Boedape,
waar ook Kings opvolger Ralj
Abernathy het woord voerde. De
een kerkje ter gedachtenis van Mar
tin Luther King te bouwen werd
door dominee Ralph Abernathy
dankbaar begroet toen dit hem ter
ore kwam op een vergadering van
de wereldvredesraad in Boedapest.
Hij wist niet dat het bouwen van
kerken in Hongarije vrijwel geheel
onmogelijk gemaakt wordt, toen hij
omringd door veel publiciteit in de
buitenwijk Erd een toespraak ter
nagedachtenis van King hield op de
plaats waar het kerkje gebouwd zou
worden..Dit alles was tegen de zin
van de Hongaarse autoriteiten die
volgens de laatste informaties bezig
zijn het project ongedaan te maken.
De 35-jarige predikant van de
hervormde kerk in Hongarije, pfar-
rer Nemet wilde in de industriewijk
Erd een kerkje bouwen ter nage-
laatste begroette het plan van
Hongaarse dominee en zijn kerk
raad met enthousiasme en liet zit
gaarne uitnodigen om de bouwplaa
te komen bezichtigen.
Hem was inmiddels door andei
kerkelijke en burgerlijke leiders
suggestie gedaan dat er een grot
gedenkhuis voor King in een beti
en meer centraal gelegen deel va
Boedapest zou kunnen worden gt
bouwd, maar Abernathy was ve
meer gesteld op dit kleine kerkje
een industriewijk, immers Kif
werkte niet voor de vooraanstaai
den, maar voor de armen en mi
deelden, had hij gezegd.
Naar verluidt verkeren de Hm
gaarse autoriteiten in grote verlt
genheid over dit project en zoude
dachtenis van Martin Luther King, zij er graag in alle stilte een ein
Een zaal ervan zou een permanente aan maken. Hun probleem is echti hl
tentoonstelling over het leven en dat het met zoveel publiciteit on
werk van dr. King gaan bevatten. ringd is geweest.
lig