Kerk is niet blij als je samen
probeert gelovig bézig te zijn
I
Omstreden
pater
overgeplaatst
Verbond met Cesar
Voorstel schoolgeld
te verdubbelen
beroepTngswerk
Ook nieuwe Kamer wi
Prinsjesdag op laatste
dinsdag van augustus
F
UITDË
KERKBLADEha
Uw probleem
is het
onze....
Een woord voor vandaag
Hl LE
Brieven die niet zijn voorzien
vüd naam en adres kunnen niet In
nehandellng Morden genomen. Ge
heimhouding Is verzekerd. Vragen
die niet onderling met elkaar ln
verband staan moeten In afzonder
lijke brieven worden gesteld. Per
hrlef dient een gulden aan postze
gels te worden Ingesloten.
Vraag: Ik bezit enkele op naam
gestelde aandelen van een fa
briek, waarvan de resultaten zo
danig waren, dat er in tien jaren
geen uitkering meer werd ge
daan. Na betalingsmoeilijkheden
(ik meen faillissement) heeft de
fabriek nog enige tijd gewerkt.
Thans zijn de eigendommen ver
kocht en de fabriek bestaat niet
meer. Is de fabriek niet verplicht,
de aandeelhouders op de hoogte
te houden van de financiële re
sultaten. Hoe gaat het bij faillis
sement en verkoop? Indien er na
verkoop en opheffing nog baten
aanwezig zijn, wie zijn dan de
rechthebbenden?
Antwoord: De aandeelhouders
plegen via de vergadering van
aandeelhouders en door verslagen
op de hoogte gehouden te wor
den. Bericht van de vergadering
wordt aan de bekende aandeel
houders toegezonden. Tevens
wordt de vergadering in kranten
bekend gemaakt.
Artikel 55 van de Faillisse-
mentswet bepaalt dat de N.V.
ontbonden wordt door insolventie
nadat haar faillissement is uit
gesproken. De curator in het fail
lissement maakt de bezittingen te
gelde en keert de opbrengst aan
de schuldeisers uit. Indien het
faillissement baten oplevert, ko
men deze aan de aandeelhouders
ten goede, tenzij de statuten van
de N.V. anders bepalen. Na
beëindiging van het faillissement
moet de curator ten kantore van
het Handelsregister, waaronder
de N.V. ressorteert, zijn rekening
en verantwoording neerleggen en
deze blijven gedurende drie
maanden voor ieder ter inzage.
Informeer eerst bij het Handels
register. Nog eenvoudiger is bij
zijn bank inlichtingen in te win
nen.
Vraag: Welke godsdienst beleed
wijlen koningin Astrid van Bel
gië? Was zij geparenteerd aan
het huis der Bernadottes?
Antwoord: Zij was inderdaad
een telg uit het huis Bernadotte,
dat sind6 1810 de Zweedse troon
bezet. Zij was de dochter van
prins Karei van Zweden, broer
van koning Gustav V, die in 1950
overleed. Zij was oorspronkelijk
lid van de Lutherse staatskerk en
bleef dit toen zij in 1926 huwde
met koning Leopold van België.
In 1930 is zij tot het Rooms ka
tholicisme overgegaan.
Kruiswoord-puzzel
Horizontaal: 2. adreskaartje, 7. zuivel-
produkt. 8. plaats in N. Br. 9. kobaltglas,
10. sportterm, 12. eind, 13. wanneer, 15.
stap, 17. deel van de voet, 19. voedsel, 20.
maanstand, 21. plaats bij Eindhoven, 24.
alvorens, 26. knaagdier, 27. bloelwi jze, 29.
klip, 30. kolfhamer, 32. gifslangetje, 33.
organ lsche verbinding, 34. stok met voet
trede.
Verticaal1. etui, 2. onderricht, 3. leger,
4. plaats in Drente, 5. Europeaan, 6. meis
jesnaam. 10. oogziekte, 11. kweek, 13.
bouwland, 14. snuitvan deolifant, 16. eet
tafel, 18. troefkaart, 22. grond, 23. gebak,
24. luchtgeest, 25. top in de Berneralpen,
28. reeds, 30. sni jwerktuig, 31. Europeaan.
Oplossing vorige puzzel
Hor1mos, 5. Est, 8. kolonel, 10. leep, 12.
ramp, 14. per,.15. bel, 17. pit, 18. manen. 20.
emmer, 21Donar, 22. pedel, 24. sar, 26. tor,
27. Kea, 29. klam, 31. valk, 32. perikel, 33.
bee,34. eis.
•Vert: 2. oker, 3. sop, 4. toren, 5. eer. 6.
klap, 7. alp, 9. Apt, 11. eenmaal, 13. mira
bel, 15. baret, 16. leder, 18. mep, 19. nol, 23.
dosis. 24. ski, 25. rapé. 27. kali, 28. aks, 30.
mee,31.vee.
Gesprekken over crisis in de kerk - door Ton van der Hammen
BOLNES Een dergenen die, toen het grondvlak van de hervormde kerk via de AKV spreken
mocht, de huidige geestelijke armoe in de kerken, de geloofscrisis, het duidelijkste aan de orde, beter
kan worden gezegd: aan de kaak stelde, was me vrouw J. C. Buis-Moei. Moeder van twee kinderen,
die geloven zo ontzettend moeilijk vindt, daar voortdurend mee bezig is en in de gemeente moei-
herkenning en nog minder erkenning kan vinden.
Haar man werkt bij de centrale
hervormde jeugdraad in Rotterdam,
waar hij consulent is voor het uitvoe
rende werk in de aangesloten stich
tingen. Dat hij gereformeerd is, vindt
de jeugdraad van Rotterdam geen be
zwaar. Mevrouw Buis: hij is gerefor
meerd en ik ben hervormd. We zijn
dat allebei gebleven. We zeggen: we
voelen er niets van. Het ligt aan de
kerken en niet aan ons.
AKV-verslag
Wat zei zij op de AKV? We citeren
het ^KV-verslag letterlijk: „Er zijn
al zoveel woorden gezegd en ik heb
zelf het gevoel dat het me niet kan
schelen of er een nieuwe belijdenis
komt, of dat er geen komt. Maar ik
zit met het probleem dat ik geloven
vreselijk moeilijk vind, dat ik niet
weet wie God is, waar Hij is en wat
Hij doet. Dat vraagt mijn zoontje van
vijf en... ik kan hem geen antwoord
geven. Ik vraag me af: is dat nou
geen probleem voor iedereen? Ik zou
dat graag willen weten en ik heb zelf
het gevoel dat als ik in de kerk zit
dat men geloven zo gewoon vindt. Ik
moet zeggen dat ik steeds meer van
de kerk vervreemd, omdat zij het
vanzelfsprekend vindt. Ik vraag me
af ik ben ambtsdrager of ik
over twee jaar niet finaal buiten de
kerk sta. Ik wil u gewoon vragen, ik
weet niet wie hoor, de synode of u,
om met deze vragen rekening te hou
den omdat ik dacht dat het hier
eigenlijk wel om gaat. Ik zou gewoon
willen weten: vindt u het ook moei
lijk of is het voor u geen probleem en
hoor ik nog wel in de kerk thuis of
niet?"
Mevrouw Buis, nu: dat klinkt toch
wel een beetje als een hartekreet, hè?
Was het ook. Ik had gehoopt, dat er 's
morgens in de kerkdienst iets over
gezegd zou worden. Ds. Nijssen heeft
daar de vragen wel geformuleerd,
maar het ging over de mensen buiten
de kerk. Ik wilde kwijt op de AKV
dat we er binnen de kerk mee zitten.
Heb het toen zo, nogal geëmotioneerd,
gezegd.
Van de ovatie die erop volgde kon
lk wel janken. Dèt was voor mij wel
zo'n anti-climax. Maar later begreep
ik, dat het een uitdrukkingsvorm was
van instemming; dat kennelijk velen
het ook zo vonden. In zoverre was
dat bevrijdend voor me, omdat ik
meende een van de weinigen te zijn
die zo denken en zich zo hulpeloos
voelen. Je zit op zo'n AKV met bos
sen papieren voor je over al die ker-
kelijk-structurele, heus wel urgente
problemen. Maar je hebt het gevoel:
met de geloofscrisis waar ik in zit en
kennelijk anderen met mij, kun je
niet aankomen.
Wat is je probleem? Je merkt dat
de hele cultuur aan je trekt, er komt
zoveel op je af, je moet steeds een
keuze doen. Je wilt eigentijds mens
zijp en in deze tijd geloven. Aan de
ene kant ervaar je een bevrijding,
omdat er meer ruimte is gekomen in
het denken over allerlei fundamente
le levensvragen. Ik bedoel, dat aller
lei „vastigheden" van vroeger het
toch niet helemaal of helemaal niet
blijken te zijn.
Andere kant
Aan de andere kant zie je het alle
maal niet meer zo duidelijk. Je komt
in een impasse in de zin van: hoe
lang nog God? Zou er voor mij nog
geloof mogelijk zijn? Dat dan niet di
rect op religie betrokken, maar. als ik
het zo zeggen mag, minder gestructu
reerd, meer op jezelf, op je eigen ik
(dat weer een ander ik is dan van
m'n buurman). Je merkt heel hevig:
de bijbel doet een appèl op je. Je
vraagstelling is: heb ik een antenne
om dat op te vangen?
Je doet intussen, want als je niet
doet blijf je nergens. Ik ben diaken
in de buitengewone wijkgemeente in
wording, die we hier hebben (de
autochtone bevolking hier van onze
kerk is van de gereformeerde bond).
Ons gemeenteleven, zo zou je het
dacht ik toch wel kunnen noemen,
speelt zich voor mij, en ik dacht ook
voor de meeste anderen, af binnen de
hervormde vrouwendienst, de HVD,
die een werkgroep heeft gevormd.
Niets bijzonders, hoor. We zijn een
stel enthousiastelingen, doen ken
nismakingsbezoeken, kraambezoek,
houden contactavonden, die je mis
schien wel een soort kerkdiensten in
de moderne zin zou kunnen noemen,
want naar de plaatselijke kerkdienst
ga ik steeds minder, omdat die mij zo
weinig zegt.
Op de contactavonden proberen we
ons in de concrete werkelijkheid van
alledag te verdiepen. Bijvoorbeeld
over wat je moet stemmen, want dat
heeft toch met je verantwoordelijk
heid te maken: het heeft alles met
geloven te maken. En natuurlijk, dan
zit je op een gegeven ogenblik wel
eens met z'n allen vast, of je gaat
zonder veel verder gekomen te zijn
naar huis.
Er is iemand bij, die dan kan zeg
gen: je moet erom bidden. Dat is écht
bij haar. Daarom vind ik het fijn van
die vrouw, die ik toch wel m'n vrien
din mag noemen. Dan kan ik haar
wel eens bellen om haar te vragen:
bid maar voor me. Het is voor mij
bepaald geen gesneden koek. Ik wil
eerlijk zijn.
Bijbel lezen
Dat geldt voor mij ook met het bij
bel lezen. Het is toch vaak erg moei
lijk, hoor. Maar als je dan bijbelge
deelten moet zoeken voor een korte
opening op zo'n contactavond, dan
merk je hoe zin vol het is.en. kan zijn.
We hadden een kerst- èn een paas
avond. Dan gaan we met onze handen
aan het werk. Maken bijvoorbeeld
ansichtkaarten met als thema „ver
wachting", of „vernieuwing". Zoals
laatst: een voor een zakenman, die
nooit tijd heeft „ergens" over te den
ken, een voor een gastarbeider, die
zich hier niet thuis kan voelen, een
voor een kind. dat je weer op zijn
manier moet prdberen aan te spre-
ken.
Je probeert je te verplaatsen in die
ander, je erin te verdiepen en tegelij
kertijd met verwachting of vernieu
wing bezig te zijn. Allemaal ervaren
we het als een misschien wat scha
mele, maar toch heel actieve manier
om het evangelie te concretiseren.
Tegelijkertijd heb je ook ontspanning
en plezier. Kortom je bent er met
hen voor elkaar. Heel pretentieloos.
Om vanuit een gemeenschappelijk
belang, te weten: proberen gelovend
te leven, te kijken wat je samen kunt
doen.
Persoonlijk gaat het mij om de
spanning, die de verwachting van het
Van een onzer verslaggevers
DEN HAAG Naast de verhoging van collegegelden (van 200 to 1000
gulden) zou de commissie-Nelissen, die voorstellen heeft gedaan om het rijk
aan meer inkomsten te helpen, ook het schoolgeld voor leerlingen voortgezet
onderwijs willen verdubbelen.
Volgens dit voorstel zou voor een kind boven de 16 jaar niet meer een bij
drage van maximaal 200 maar van maximaal 400 gulden moeten gaan gelden.
Zoals bekend geldt de leerplicht van 6 tot en met 16 jaar. In die periode is
het onderwijs kosteloos. Buiten deze leeftijden wordt van de ouders een bij
drage verlangd, die overigens naar draagkracht wordt bepaald.. Het gaat er
om dat in het voorstel de maxima worden verdubbeld.
Dit geldt dan het openbaar onderwijs. Voor het bijzonder onderwijs komt
daar nog een bedrag bij, zoals dat ook tot op heden het geval was.
Mochten de voorstellen vandecommissie-Nelissen worden aanvaord, dan zal
pas in het cursusjaar 19721973 tot realisering kunnen worden overgegaan.
De wet zal daar namelijk voor moeten worden gewijzigd.
Mevrouw J. C. Buis- de Moei
komende rijk oproept en die dwars
staat op onze werkelijkheid. Als je
dat serieus neemt, dan vraagt dat om
inzet en bezinning.
Dat is nu juist wat ik in de her
vormde vrouwendienst vind, die dui
delijk vanuit deze twee aspecten wil
werken, wat daar dan de Martha-
kant (de altijd bezig zijnde) en de
Maria-kant (zij deed aan bezinning
door te luisteren naar Christus) van
het werk heet.
Ik zou «willen, dat dit in het ge
meente-zijn veel meer tot uiting
kwam en dat de gemeente ook zo
werd gestructureerd dat inzet en be
zinning (of omgekeerd) beide daar
door als vanzelfsprekend tot gelding
zouden komen.
Wat ik op z'n minst graag zou wil
len van de kerk is: geef ons de ruim
te. Accepteer wat we proberen te
doen, waardeer het alstublieft. Je
vraagt je wat verdrietig af: doen we
hier dan nikt? Ik dacht: ja! Waarom
is de kerk daar nou niet blij mee?
Hier is toch sprake van een stukje
authentieke activiteit?
BONN (AFP) Het Interduitse
overleg tussen de Oostduitse staatsse
cretaris Michael Kohl en zijn West-
duitse collega Egon Bahr over verbe
tering van de betrekkingen tussen de
beide Duitslanden is op voorstel van
Kohl uitgesteld van 1 tot 13 juli. Van
Oostduitse zijde werd geen reden
voor het voorstel opgegeven. De
woordvoerder van de Westduitse re
gering, Konrad Ahlers, die zei dat
Bonn met het uitstel akkoord ging,
verklaarde dat de Oostduitse stap
waarschijnlijk verband houdt met
een bijeenkomst van de Interduitse
commissie van de Bondsdag op 1 juli
in West-Berlijn.
Het Oostduitse ministerie van bui
tenlandse zaken had de bijeenkomst
eerder een „provocatie" genoemd.
NED HERVORMDE KERK
Beroepen: te Hattem (toez.) drs. D.
Broeren, kand. te Rotterdam; te
Waardenburg-Neerrijnen: W. Dorre-
steyn te Maarssen.
Aangenomen: naar Everdingen
(bijst. past. A. T. van Delen, a.s. em.
pred. te St. Anthoniepolder.
Bedankt: voor Dordrecht en voor
Huizen: H. Jongerden te Veenendaal.
DELFT De jezuietenpater Ed
Krekelberg is door zijn provinciaal
overste overgeplaatst van Delft naar
Nijmegen. Een en ander is het gevolg
van de spanningen die reeds vorig
jaar juli zijn gerezen tussen de over
ste van de Delftse patersgemeenschap
van het St.-Stanislascollege en de pa
ter, die onder meer de aandacht op
zich vestigde door in Maastricht een
steen te gooien door de ruit van een
sexboetiek.
Tijdens de eucharistievieringen die
in het afgelopen weekeinde in de
Delftse interparochie zijn gehouden,
heeft pater Krekelberg de aanwezi
gen de brief voorgelezen die hij heeft
geschreven aan de provinciaal.
Daarin liet de pater onder meer
weten dat het hem moeilijk valt om
te voldoen aan de wens van de over
ste, hoewel hij beseft dat een weige
ring hem in conflict brengt met zijn
belofte van gehoorzaamheid.
Hij vraagt zich echter af of men
door hem over te plaatsen wel juist
handelt. Vooral ook omdat de beslis
sing is genomen naar aanleiding van
eer. aantal conflictsituaties. Naar zijn
mening worden de spanningen die er
thans zijn in de Delftse patersge
meenschap door zijn vertrek niet
weggenomen maar slechts omzeild.
Of pater Krekelberg uiteindelijk
gehoor zal geven aan de wens van de
provinciaal is niet bekend.
„Wees mij genadig, o Here, want tot U roep ik de ganse
zegt David in psalm 86. Dat „want" geeft aan dat er een veir
bestaat tussen wat God doet en wat de mens doet en is. Op g
van het feit, dat hij ellendig en arm is, durft hij God te vragen
hem te luisteren. Op grond van het feit dat hij godvrezend is,
hij de Heer zijn ziel te behoeden. Nu vraagt hij om gênade,
hij bidt. In dat zinnetje, dat met „want" begint, zijn twee h'ol
veel belangrijker dan de woorden: „roep ik". De nadruk valt o]
„tot U". „Tot U roep ik." David verwacht geen genade, oma
bidt, maar omdat hij 'weet, dat hij het heil niet kan verdienen,
volledig van God moet ontvangen. Daarom .gaat hij tot Goa
omdat hij het van zijn gebed verwacht, maar omdat hij het vai
verwacht.
We lezen vandaag: Jesaja 7:10-16.
lis
I.PH
uffeu
niddi
die
Van onze parlementsredactie van de begrotingsbehandelingen ijweg
Europese Gemeenschap", aldus iting
Bromfietser
verongelukt
ROLDE Gistermiddag is de
16-jarige Jan Brouwer uit het Drent
se Eldersloo (gem. Rolde) dodelijk
verongelukt. De jongen reed op een
bromfiets van een landweggetje plot
seling do nog niet gereed zijnde rijks
weg 34 op en wérd gegrepen door een
personenauto. Hij was vrijwel op slag
dood.
De Tweede Kamer is gisteren
in grote meerderheid akkoord ge
gaan met een verschuiving van
Prinsjesdag ^varl de derde dins
dag in september naar de laatste
dinsdag in augustus.
Het voorstel om de grondwet in de
ze zin te wijzigen, ingediend door de
Kamerleden Westerterp (KVPï, Boers-
ma (AR), Van Mierlo (D'66), Van
Thijn (PvdA) en Wiegel (VVD), werd
ondanks grote bezwaren van de rege
ring met 93 tegen 35 stemmen aange
nomen. De Kamer hoopt door een
vervroeging van Prinsjesdag voortaan
de begrotingsbehandelingen voor het
nieuwe jaar rond te krijgen.
Nadeel
De regering en de tegenstanders
zien als belangrijk nadeel van dit
voorstel dat het streven om in de
Europese Gemeenschap begrotingsbe
handelingen te synchroniseren, wordt
doorkruist.
„Ik heb er begrip voor dat natio
naal een vervroegde indiening van de
begroting voordelen kan hebben,
maar het past niet in de coördinatie
nister Witteveen. De liberaal Pofy
ne meende dat ook de vervroeg
van prinsjesdag geen zekerheid
dat de begrotingsbehandeling op
klaar zal kunnen kfcmen.
VVD, KVP, AR, CHU en D'6
den verdeeld over het voorstel c
eerste lezing, begin dit jaar dod
Kamer in de oude samenstelling i'
aangenomen. Als ook de Eersterurd'
mer met het voorstel akkoord ?n3u
zal prinsjesdag 1972 in augustusfen^
len. M'f
De
Kiesrecht P!t'
jvonc
rkB:
35=
onb
De Tweede Kamer ging gistel
vens akkoord met de verlaging!
de leeftijd voor het actieve kiesr
tot achttien jaar. Dit voorstel rfi
met algemene stemmen aangeno
Met grote meerderheid hecht!
Kamer voorts haar goedkeuring* |%i
twee andere grond we tswijzigj*"'
met betrekking tot de vrijheid
onderwijs, waardoor controle o l
rijscholen mogelijk wordt, en m«
trekking tot het lidmaatschap v<u
koninklijk huis. Deze wijziging*-™
paalt dat wettelijk rhoet w(*nc™
vastgesteld wie nu precies lid
het koninklijk huis. "V
zich
cha
ikelc'
GEREF. KERKEN
Beroepen: te Barneveld, J. Rads-
taak te Berkum; te Lutten-Slagharen,
J. F. ter Hart te Vlaardingen; te
IJmuiden, J. L. Bel te Hoek van Hol
land.
Aangenomen: naar Maassluis: drs.
A. E. van der Woude te Lisse; naar
Leeuwarden: G. H. Gerritsen te Pa-
pendrecht, die bedankte voor Grijps-
kerk.
GEREF. KERKEN VRIJG. (B.V.)
Beroepen: te Arnhem, G. Mul te
Deventer.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen: te Dokkum, kand. G. L.
Born jr. te Apeldoorn.
Einde kopy
KWARTET I TROUW
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
D.,rdts Dagblad
Trouw
Commissie van hoofdredactie:
J. de Berg (voorzitter),
H. P. Ester, G. J. Brinkman.
J van Hofwegen.
Door H. BIERSTEKER
De Amerikaanse kerken doen
steeds meer ervaring op in de bij
stand aan verwaarloosde en uitge
buite groepen in de samenleving.
Negers, Indianen. Mexicanen, slum-
bewoners die met hun blote handen
tegenover stadsbesturen, big bus
iness en federale en staatsinstellin
gen staan, worden met hulp van
mankracht en geld uit de kerken
weerbaar gemaakt. Speciaal inge
stelde pastoraten zoals het Missis
sippi Delta Ministry slagen er ook
nog in de ontdekte mistoestanden
onder de aandacht van de hele natie
te brengen en daarmee macht tegen
over macht te ontketenen. Natuur
lijk gaat het gebabbel over de vraag
of zoiets op de weg van de kerk ligt
eindeloos voort maar ondertussen
wordt er door kerkelijke voorhoedes
pionierswerk gedaan.
Zo kon men onlangs in tal van
Amerikaanse kerken oproepen horen
om „besmette" sla te boycotten
afkomstig van een groot bedrijf in
Californië dat weigerde de nog maar
jonge landarbeidersbond van Cesar
Chavez te erkennen. Landarbeiders
waren tot voor kort uitgesloten van
de sinds 1935 bij de Wagner-act be
staande wettelijke mogelijkheden tot
eigen organisatie. Nu echter tiendui
zenden druivenplukkers in Califor
nië, zich onder Cesars leiding toch
verenigd hebben en voor hun bond
wettelijke erkenning hebben afge
dwongen spant alles samen om te
voorkomen dat zij ook andere cate
gorieën landarbeiders in hun bond
bijeenbrengen.
De naam van Cesar Chavez, een
druivenplukker van Mexicaanse af
komst, wordt in veel Amerikaanse
kerken met dezelfde liefde en eer
bied genoemd als die van Martin
Luther King. Wie het boek Druiven
der gramschap van Steinbeck heeft
gelezen, moet wel erkennen dat
Chavez daarvan een soort happy en-
ding heeft geschreven, want hij
heeft machtige landbouwsyndicaten
in Californië op de knieën gekregen.
In 1962 streek een pastoraal team
van de regionale raad van kerken in
v een van de vruchtbare valleien van
Californië neer, waar seizoenarbei
ders onder onmenselijke omstandig
heden hun werk deden.
In datzelfde jaar begon Cesar Chavez
in de vallei van San Joaquim zijn land-
arbeidersbond op te bouwen. Sinds
Steinbecks tijd was er nog een levens-
verkortende factor voor deze arbeiders
bijgekomen, namelijk het overvloedig
gebruik van insecticiden. De gemiddel
de levensduur van deze seizoenarbei
ders was 49 jaar. Bij een onderzoek van
de staat Californië was gebleken, dat
van 800 ondervraagden er 163 harnek-
kige symptomen van vergiftiging ver
toonden.
Toen Chavez' bond in 1965 een sta
king afkondigde voor betere arbeids
voorwaarden volgde er eerst een golf
van terreur: schoten uit rijdende auto's
en quasi-verkeersongevallen naar het
model van de Ku Klux Klan, arresta
ties enzovoort. Maar de staking werd
pas gebroken toen de grote druivenba-
zen andere werkloze Mexicanen van
over de grens begonnen te werven. Dat
deed Chavez van tactiek veranderen en
daarbij kon hij gebruik maken van de
kerkelijke kanalen: een nationale boy
cot van „besmette" druiven. Er kwam
een heirleger van huisvrouwen, studen
ten en jeugdwerkers op de been om
winkeliers, supermarketconcerns en
consumenten te bewerken. De boycotac
tie had een wisselend succes, maar de
•bedrijven in de vallei van San Joaquin
kregen er toch zoveel last van, dat zij
in juli van het vorig jaar de eisen van
Cesars bond inwilligden. Die voorzagen
niet alleen in loonsverhogingen, maar
ook in aanzienlijk betere werkomstan
digheden en arbeidszekerheid, verbod
van bepaalde insecticiden en inspraak
in de besproeiïngsschema's.
Het contract betekende een omwente
ling voor tienduizenden van de meest
verwaarloosde gezinnen in een van
Amerika's rijkste provincies. Waarne
mers zijn het er over eens, dat Cesar
Chavez en de zijnen roependen in de
woestijn zouden zijn gebleven als ze
RU
ttiei
orde
iers-
upei
'stal
m ni«
Cesar Chavez
via dat speciale pastoraat geen bijAAl
de kerken hadden gekregen. |k
Nu is de strijd op een ander (ldei
aan de gang: in de sla. De slak\s(iet
verzetten zich niet zo primitief ie 1
druivenkwekers maar doen het lals
mer: één dag nadat Chavez aankdde
de ook de slaplukkers te willen onnaa
seren sloten ze contracten mehdei
„teamsters" de categorale loot w<
sers die zo typerend zijn voor de lost
rikaanse arbeidsorganisatie. Die|ïoo:
tracten betroffen alleen de loortn s
waarden maar daarmee waren hulaari
beiders overige buiten hun irfops
„georganiseerd" en het was wetwo
onmogelijk om het tegen inmiddefe gi
sloten contracten op te nemen, irs
tegen stakingen als boycots kondèirei
gerechtelijke bevelen worden önd
vaardigd en Chavez verdween daarler
enige tijd in de gevangenis. Inmfetei
hebben besprekingen met de tean
tot bepaalde overeenkomsten j
waardoor ook de strijd voor all',
werkomstandigheden verder ge'
kan worden.
Verscheidene grote slatelers
toegegeven, maar één hele grote,
Antle, wiens land voor de helft Pek
is van het chemische concern Dowl 8r
mical, blijft weigeren. „Je moet jP'
voorstellen hoe moeilijk het voor®
bedrijf is", zei Jim Drake, een a
„predikant-arbeiders" rondom ClP
„Als ze hier op hun eigen grond!
paalde insecticiden die ze zelf m de
niet meer laten gebruiken, dan zai>lg<
natuurlijk ook hun wereldomvatft d
klandizie niet ontgaan!" ge
de
Grotere machten E1'
(sch
De regelingen met arbeiders d) ti
zwaar bespoten velden in moeten I
medische controle, die geëist wordtr
Chavez' bond, zijn opmerkelijk gfli
het meest onverteerbaar voor verf'"
Iers en er staan kennelijk on verb!
lijke machten achter hen. Vreenl
ook dat toen de druivenboycot plee
gelanceerd vanuit de kerken
paar jaar geleden zijn hoogtepunfIE
reikte het ministerie van Defensifl.
eens grote voorraden ging inkopefee
dat gebeurt nu bij de sla weer! Ia
Dow Chemicals' man Bud Antlepie
gewoonlijk negen percent van de Ida;
ring van sla aan het departementiish
Defensie. Toen hij geboycot werd I h
hij ineens bijna dertig percent. Efel<
terharvest. een bedrijf dat de eiseivai
de bond inwilligde ook op hetlen
van de besproeiing raakte bijnajnv
blaadje sla meer kwijt aan het Pteti
gon...