Welk ander rapport over
abortus wil de synode
Gré Brouwenstijn:
groots afscheid
Vooral medicamenten
naar Oostpakistaanse
vluchtelingenkampen
Paus uitgenodigd
voor bezoek aan
gevangenen
Vrije evangelische»
niet in raad kerken
COMMENTAAR
Wachten met hulpverlening
Meer doen aan
kankeronderzoek
Rus moet God met
kleine letter
hrijven
Studenten willen
uitkering ineens
Een woord voor vandaag
sc
Filmportret van
Prins Bernhard
BEROEPINGSWïg
DEN HAAG Amnesty Interna
tional heeft paus Paulus dringend
verzocht, naar aanleiding van het
feest van de heilige Jacobus op 25
juli naar Spanje te gaan voor een
bezoek aan de priestergevangenis van
Zamora.
Dit bezoek zou een teken kunnen
zijn van daadwerkelijke inzet van de
paus voor gerechtigheid en verzoe
ning. De straffen voor deze. overwe
gend tot de Baskische minderheid be
horende, priesters staan volgens de
organisatie in geen enkele verhouding
tot de aanklacht.
Hun isolering in speciale gevange
nissen, een van de bepalingen van
het concordaat, maakt het volgens
Amnesty International mogelijk, dat
de priesters slechter behandeld wor
den dan andere politieke gevangenen.
Het concordaat wordt volgens de or
ganisatie op vele punten misbruikt in
het nadeel van de aangeklaagden.
Ook al zouden de priesters niet in
overeenstemming met de regels van
de kerk gehandeld hebben, dan ont
heft dit de kerk niet van de verplich
ting zich om hen te bekommeren
LAGE VUURSCHE De bond van
vrije evangelische gemeenten heeft
op zijn tweedaagse bondsvergadering
besloten, om niet toe te treden in de
raad van kerken in Nederand.
Tegelijk werd uitgesproken, dat ge
meenten en personen, die wel contac
ten met andere kerken wensen en
zich bij voorbeeld bij een plaatselijke
raad aansluiten, daarin vrij zijn. Het
besluit werd genomen met 85 tegen
25 stemmen bij drie onthoudingen.
Studenten: collegegeld
van 1000 gulden te veel
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM Berichten als
zouden de regeringsfracties-in-spe
het eens zijn geworden over een op
trekking van de collegegelden van
200 naar 1000 gulden, hebben in stu
dentenkringen onrust verwerkt. De
Algemene Studentenvereniging Am
sterdam (ASVA) heeft al gepro
testeerd tegen deze verhoging, die zij
gigantisch noemt. Maandag zullen de
landelijke studentenorganisaties zich
gezamelijk in Groningen beraden.
GEREFORMEERD
WEEKREAD
Redactie: Dr. G. C. Berkouwer
Dr. Herman Ridderbos
Serie interessante en boeiende
DISCUSSIE-INTERVIEWS
van Rik Valkenburg
De komende nummers bevatten
de interviews met
Prof. Mr. L A. DIEPENHORST
Ds. D. J. COUVÊE
Dr. B. RIETVELD
Prof. Dr. J. VERKUYL
Het thema van al deze en verde
re interviews is de huidige ker
kelijke en geestelijke situatie.
Abonnementsprijs 6,40 per
halfjaar
J. H. KOK N.V. KAMPEN
BON
Indies u zicb nu abonneert ontvang!
u de vier nummers to! 1 september
graüs
Ondergetekende, abonneert zich hier
bij op het Gereformeerd Weekblad.
Adrec
Woonplaats
Deze bon ln een gesloten enveloppe
zenden aan J. 11. Kok N.V., Machti
ging nr. 18. Kampen. Geen postzegel,
die betalen wij.
Door W. F. Geradts
Hoe moet de afwerende houding gezien worden die de hervormde
synode vorige week tegenover het abortusrapport van de raad voor
kerk en gezin heeft ingenomen? Is de synode in feite pal gaan staan
voor een van de fundamentele christelijke waarden in onze samen
leving, nl. de heiligheid van het leven, of is zij in feite op weg een
levensvreemd oordeel uit te spreken op grond van feitelijk achter
haalde overwegingen?
Het handelen van de synode zal op
velen de indruk van een pal-staan
maken. Ik vrees met anderen dat het
gevaar van het tweede, een levens
vreemd oordeel, nu pal om de hoek is
komen te liggen. De synode heeft om
een ander rapport gevraagd, een rap
port dat een specifieke christelijke
benadering geeft, nadat van het Kerk
en Gezin-rapport gezegd was dat het
zo „•kil" aandeed.
Ik denk dat de synode zo handelend
het slachtoffer gaat worden van een
eenzijdigheid waaronder onze hele
samenleving krom ligt. In plaats van
die eenzijdigheid te kunnen aanwij
zen en door te prikken vertoont de
synode de neiging er nog een christe
lijk schepje bovenop te gooien, die
eenzijdigheid tot een christelijke
deugd bij uitstek verheffend.
Wat is die eenzijdigheid? Het is de
ze: dat wij in onze samenleving met
de heiligheid van het leven op alle
•mogelijke manieren maar aan doen,
om opeens onze edelste gevoelens
naar boven te halen als een moeder
het waagt om een andere reden dan
ernstig levensgevaar van bij haar kie
mend leven afstand te doen. Het lijkt
er wel op dat we ons collectieve falen
afschuiven op de kwestie van de
abortus, in plaats van deze ingreep
nuchter te waarderen in relatie tot
wat er nog meer aan leven te be
schermen is.
Heilig en veilig
Zelf denk ik zo langzamerhand dat
we de abortus daarom zo overtrek
ken, omdat we fundamenteel twijfe
len aan de vraag of ons eigen leven
heilig en veilig is. Maar laten wij die
fundamentele twijfel dan onder ogen
zien en aanpakken en onze onlustge
voelens niet afreageren op de vrouw
die een onbedoeld kind niet wil.
Ik wil graag toegeven dat het me
enkele jaren heeft gekost om tot dit
standpunt te komen. Ik hoorde er het
eerst van door de Engelse predikant
die secretaris was van de commissie
welke over de nieuwe moraal rappor
teerde aan de Engelse raad van ker
ken. Ik weet nog hoe ontzet ik de
man heb aangekeken toen hij ter
loops zei: is het wel christelijk een
vrouw een kind op te dringen dat ze
niet wil? Wat een vraag dacht ik
toen. Door haar daartoe te dwingen
verhef je haar juist tot christin...
Ik wil maar aangeven dat ik me
niet hoogmoedig wil verheffen omdat
ik me bezorgd maak over de her
vormde synode. Maar ik heb intussen
wel ontdekt waar de crux zit: die zit
in onze hooggestemde lofzangen op
het christelijke of niet-christelijke
gezinsleven, op het vaderschap op het
moederschap en op het kinderen krij
gen. Verdenk mij er niet van dat ik
al die zaken niet van waarde zou
vinden. Maar neem wel van mij aan,
dat al die onzijdige instituten (hèt ge
zin, hèt vaderschap enz.) niet mogen
gaan heersen over de mensen. Onze
fout zit in de verheerlijking van i-
deeën waardoor 's levens dynamische
werkelijkheid verdwijnt onder de on
zijdige eenzijdigheden. Dezelfde ele
menten hebben de kerken lange tijd
parten gespeeld bij de geboorterege
ling.
Eerlijk
Het kinderen krijgen is niet altijd
zo'n mooie, ontroerende, hooggestem
de zaak als we beweren. Het is fijn
als het krijgen van een kind zo be
leefd kan worden, maar het is lang
niet altijd zo en het Hoeft ook niet.
Het kost moeite om hier dwars
door die collectieve mythe heen
eerlijk te zijn. maar er zijn vrouwen
te over die met diepe bezorgdheid
hun kind hebben verwacht en slechts
hebben moeten berusten omdat het
niet anders was. Dat kinderen al
tijd en overal een zegen zijn is er
van jongsaf ingest \mpt. Dat er gren
zen aan die zegen zijn is erg moeilijk
te erkennen. Ik spreek bij voldoende
vrouwenbonden om te weten dat de
weerstanden, die het woord abortus
oproept voor een groot deel zijn t~rug
te voeren op dit eenzijdige verstaan
van het begrip kinderzegen. Als ik de
vraag stel: wat is het verschil tussen
anti-conceptie en abortus, is globaal
het antwoord steevast: in het tweede
geval dood je leven, in het eerste
geval voorkom je het.
Meestal is er dan wel een vrouw
<üe zegt: jawel, maar ook bij anticon
ceptie wijs je de kinderzegen af. Wel
nu, het afwijzen van die zegen wordt
dan op slag het belangrijkste onder
werp van gesprek. Hoe je die zegen
afwijst is vervolgens minder belang
rijk. Dit ondersteunt mijn gevoel dat
de abortus minstens een deel over
neemt van de last, die een bepaalde
opvatting van de menselijke vrucht
baarheid eerder op de anti-conceptie
legde. Bij alle fundamentele waarden
die in het geding zijn, is het ook een
zeer nuchtere, kille zaak, die abortus,
dat kinderen-krijgen.
Vertrouwend
Dit brengt mij op een andere kwes
tie: het specifiek christelijke stand
punt over abortus. Ik geloof niet dat
het er is in de zin zoals de hervormde
synode deze thans schijnt te zoeken.
Ik heb eens een avond bijgewoond
waarop een christen-arts uit een
christelijk publiek de vraag kreeg
hoeveel kinderen een christen moest
hebben, vergeleken bij een gewoon
mens. Het antwoord was zo: een niet-
christen regelt berekenend en een
christen regelt vertrouwend.
Het verschil, zo werd verder uitge
legd, was één kind. Vanuit dat ver
trouwen namelijk nam je één kind
meer dan je uit kleingelovigheid ge
neigd was te nemen. De fout zit
mijns inziens in de cijfermatigheid
van deze opzet. Het leven van een
christen moet niet heilig zijn in die
zin dat 'hij geen of veel minder abor
tus zou plegen. Al3 een christen wil
instaan voor de heiligheid van het
leven dan bijvoorbeeld in die zin, dat
hij het leven van twee mensen niet
laat regeren door het voortplantings-
mechanisme, als dat onbedoeld heeft
gewerkt. Dat klinkt hard; maar zo
kan het liggen, alle verhevenheid op
andere momenten ten spijt.
Vreemd
Het vreemde is, dat er genoeg
christenen zijn die deze conclusies
zouden willen onderschrijven, maar
dat niet doen. Ik heb over de her
vormde synode nog geen ingezonden
stuk gelezen. Ook de brief van de
bisschoppen over abortus heeft wei
nig protest losgemaakt. Vreemd, want
als er een anonieme enquête in Ne
derland wordt gehouden, blijkt 85
procent van de mensen vrij nuchter
tegenover abortus te staan. Zouden
hervormden en katholieken nog maar
15 procent van de bevolking uitma
ken?
Ik houd het er voorlopig op, dat
vele mensen met twee tongen spre
ken. Ze denken er in feite anders
over dan ze durven toegeven. En dat
is nu net mijn bezwaar tegen de her
vormde kerk, wanneer ze een nuchter
evenwichtig rapport (evenwichtiger
dan dit stuk!) verwerpt omdat het te
kil is. De synode helpt daarmee die
dubbeltongigheid in stand te houden.
De mensen die van de synode iets
verwachten voor hun oordeelsvor
ming, zullen zo gevangen blijven in
een onecht klimaat en blijven zitten
in die gespletenheid van moraal en
praktijk.
Verouderd
Het kan nog goedkomen natuurlijk.
Het nieuwe stuk over de heiligheid
van het leven kan alle kanten op.
Maar die echte kant, die stond al in
het oude rapport. En als men de ar
gumenten hoort, die tegenstanders ter
synode hebben gebruikt, vaak hope
loos verouderde en sterk aanvechtba
re. kan men bevroeden welk stand
punt de meerderheid ter synode het
liefst zou horen.
Let wel: ik beweer niet dat abortus
ons onverschilig moet laten. Daarvoor
zijn er teveel gevallen waatbij de
vrouw er kunstmatig toe gedwongen
is. Trouwens: zolang er duidelijk een
arts aan te pas moet komen is van
Pakistan heeft een gevoelige wenk gekregen
om zich eens te bezinnen op de ellende die het
bezig- is aan te richten in Oost-Pakistan en in
India. Zoals ook ten aanzien van Indonesië is ge
beurd, hebben voor Pakistan een aantal rijke lan
den, op uitnodiging van de Wereldbank, hun in
spanningen gebundeld in een zg. consortium of
„intergouvernementele groep". Deze hulpver
lening is ook voor Pakistan nauw verweven met
het hele ontwikkelingsprogramma van het land.
Wordt die hulp gedeeltelijk opgeschort, zoals nu
gebeurt, dan stagneert het ontwikkelingspro
gramma. En dat is een ernstige zaak voor een
land waar een nek-aan-nek-race plaatsvindt tus
sen het geboortencijfer en het nationaal inkomen.
Pakistan zou tot de meest geslaagde ontwik
kelingslanden behoren, als Oost-Pakistan niet
bestond. Het heeft dan ook veel te lang gedaan,
alsof het niet bestond. En toen daarom Oost-Pa
kistan het initiatief nam om zelf te gaan bestaan,
heeft de Pakistaanse regering met gruwelijke
hardheid toegeslagen.
De gevolgen daarvan zijn afzichtelijk voor
ieder die weet, dat alle mensen als evenbeeld van
hun Schepper precies dezelfde waarde hebben.
Dat elke gewelddadige dood precies dezelfde ver
schrikking heeft. Het argument dat mensenle-
vrijgeven in werkelijke zin toch geen
sprake.
Ik wil aiieen maar helpen voorko
men, dat de synode slechts geleid)
door gevoel en traditie al te automa
tisch een richting uitglijdt, die de
kerk vervreemdt van sommigen van
haar leden, laat staan van niet-leden.
De kerk was 'er altijd juist voor de
zwakken. Laten we goed inzien, dat
in deze maatschappij zij de zwakke
is, die met haar onbedoelde en onge
wenste zwangerschap verdrukt is
door de mythe van het moederschap.
Om alle misverstanden uit te sluiten:
niet verdrukt door het moederschap,
maar door de mythe ervan.
Tenslotte zou ik de hervormde sy
node nog willen wijzen op wat de
Britse raad van kerken heeft gedaan
met haar rapport Nieuwe Moraal. Men
was het er als raad niet mee eens,
maar liet het wel publiceren. Laat dit
abortusrapport toch de kerk doorgaan
en laat er tenminste over gepraat
kunnen worden. De discussie kan niet
schadelijker zijn dan de vlucht. Dat
de synode vlucht, is gelukkig nog niet
definitief vast te stellen, maar ik
vrees het juist omdat het rapport van
Kerk en Gezin als discussiestuk al zo
bruikbaar lijkt.
W. F. Geradts is stafmedewerker
van de afdeling voorlichting en pu
bliciteit van het Nationaal Protes
tants Centrum voor de Geestelijke
Volksgezondheid. Daarvoor had hij
een soortgelijke functie bij de Protes
tantse Stichting voor verantwoorde
gezinsvorming.
Van onze
redacteur wetenschappen
DEN HAAG Prof. dr. D. W.
van Bekkum heeft als voorzitter
van de Europese organisatie voor
onderzoek van de behandeling
van kanker, een dringend beroep
gedaan op de regeringen van
acht Westeuropese landen, hun
inspanningen op het gebied van
kankeronderzoek te verhogen en
beter op elkaar af te stemmen.
Hij doet dit in verband met de
Amerikaanse beslissing, voor een na
tionaal onderzoekprogramma voor
kankerbestrijding aanzienlijke fond
sen uit te trekken. „Als de Europese
landen niet aan dit programma mee
doen," aldus prof. Van Bekkum, „zul
len we in de toekomst in Europa mis
schien niet eens in staat zijn, voor
deel te trekken uit de (Amerikaanse)
resultaten. De Leidse hoogleraar
voorziet namelijk dat de aanzienlijke
onderzoekinspanning in de Verenigde
Staten een veel snellere wetenschap
pelijke vooruitgang op dit gebied zal
veroorzaken dan tot nog toe mogelijk
was.
Als vergelijkingsmateriaal voert hij
aan dat Amerika' tweemaal eerder
een nationaal onderzoekprogramma
opzette, uitgevoerd respectievelijk
door de Commissie voor atoomenergie
(met als resultaat de eerste kernwa
pens en een sterke marktpositie voor
atoomcentrales) en door de NASA
(met als resultaat: de eerrte mensen
op de maan).
vens daar blijkbaar minder in tel zijn, zet de
deur open voor een cynisme dat lijnrecht in strijd
is met het charter van de rechten van de mens.
Helaas is die opschorting van hulp het enige
dat kan worden gedaan om Pakistan aan te spo
ren, zijn onderdrukkingspolitiek te beëindigen en
tot een regeling met de Oostpakistaanse leiders
te komen. Een actiever ingrijpen zal altijd weer
neerkomen op de beroemde „inmenging in inter
ne aangelegenheden" en bovendien is er kans op,
dat de fronten zich dan automatisch voegen in
het patroon van de tegenstelling Oost-West. Als
men alleen al rekent dat Pakistan in dat geval
zijn banden met China zou gaan verstevigen, dan
ligt zoiets zeer voor de hand.
De buitenwereld kan niets anders doen dan
haar hulp opschorten en hopen dat het helpt.
Wel valt met enig heimwee terug te denken aan
de dagen van Dag Hammarskjöld, die durfde
rammelen aan de deuren van al die souvereine
staten en die van het klimaat tussen de grote mo
gendheden behendig gebruik wist te maken, om
ze' achter zijn bemiddelingsacties te krijgen.
Op het ogenblik is dat klimaat tussen de grote
mogendheden ook bepaald niet slecht te noemen.
Vandaar de vraag: of er toch niet iets geprobeerd
zou kunnen worden.
GRONINGEN „Het ministerie
van onderwijs heeft nog niets van
zich laten horen, nadat minister Ve-
ringa bijna drie maanden geleden
had beloofd te laten onderzoeken of
de prijsatij gingen hogere normen
voor beursstudenten nodig maken."
Deze klacht hebben de grondraden
van acht universiteiten in. een brief
aan minister Veringa laten horen. Zij
willen zo spoedig mogelijk een uitke
ring van tenminste ƒ170. Dat is het
bedrag waarop de studenten volgens
de normen van het ministerie recht
menen te hebben. Overigens zijn zij
het met die normen niet eens.
Russische jodiu
kreeg twee jaar
wegens laster
MOSKOU (AP. Reuter) De
35-jarige Russische jodin mevrouw
Reiza Palatnik, is gisteren door een
rechter in haar woonplaats Odessa
veroordeeld tot twee jaar gevange
nisstraf. De aanklacht luidde: het
verspreiden van anti-Sowjet-ge-
schriften. Het proces tegen mevr.
Palatnik, een bibliothecaresse, heeft
drie dagen geduurd. Zij was in okto
ber van net vorig jaar gearresteerd.
In haar woning zou men „bezwarend
materiaal" hebben gevonden. Dit zou
onder meer 'betrekking hebben gehad
op schrijvers en op gebeurtenissen in
Tsjechoslowakije.
We mogen God aanroepen, ook als we het gevoel heb bei [bin£(
Hij er niet meer is. En toch.... doen we dat? Kunnen we /iae Uont!
onszelf? Dezelfde tachtigste psalm geeft op die vraag anlwits zuil
Maak ons levend, dan zullen wij Uw naam aanroepen." zijn
Een mens zoekt God niet uit zichzelf. Paulus schrijft di e be'
mens zelf dood is in zonden. Maar de genade is dat Goct^™
levend wil maken Er zijn altijd weer mensen die zich afvrag kan
ze wel tot God mogen gaan. Ze weten dat er veel in hun omlei
ontbreekt. Ze verlangen naar God en durven toch niet tot rt
le gaan.
Mogen ze wel? Wil God wel naar hen luisteren? Maar
dat verlangen naar God is de zekerheid dat Hij met hen bez i
Geen mens verlangt uit zichzelf naar God. Maar als God oif^
vend gaat maken, dan wordt dat verlangen wakker. Waa
mens het gemis gaat voelen, is God dichtnabij. Daar begin
nieuwe leven mee. Zoals het leven van een baby blijkt ui kkeli;
eerste huilen, zo blijkt het nieuwe Leven uit de eerste kli*n da:
Waar zijt gij, Heer.
J OJ' chtsk
rden,
We lezen vandaag: Filippensen 4:1—9.
We lezen morgen: Jesaja 2:2—4.
PARIJS De Russische censuur-
ambtenaren hebben nobelprijswin-
naar Alexander Solsjenitsin laten
weten dat hij zijn nieuwe boek
„Augustus 1914" in de Sowjet-Unie
mag publiceren op voorwaarde dat
hij het woord God overal met een
kleine letter in plaats van met een
hoofdletter wil laten afdrukken.
Solsjenitsin deelt dit zelf mee in
zijn in het Russisch geschreven boek,
dat onlangs in Parijs is uitgegeven.
Hij noemt de aanwijzing, om God
met kleine letters te schrijven „een
atheïstische bekrompenheid" van de
meest onwaardige soort. „Indien wij
ook de namen van districtbesturen of
van de communistische geheime poli
tie met hoofdletters schrijven, waar
om zouden we dan geen hoofdletters
gebruiken voor de hoogste scheppen
de macht in ons universum?", zo
schrijft de Russische schrijver in het
voorwoord van zijn nieuwe boek.
PRINS BERNHARD
NAAR IRAN
DEN HAAG Prins Bernhard zal
in de week van 13 tot 20 oktober de
Nederlandse koninklijke familie in
Iran vertegenwoordigen bij de vie
ring van het 25ste eeuwfeest van de
Perzische dynastie.
Prinses Beatrix en prins Claus, die -
privé door de Sjah van Iran zijn uit
genodigd om de viering bij te wonen,
hebben nog niet beslist of zij zullen
gaan, aldus heeft vanmorgen een
woordvoerder van de rijksvoorlich
tingsdienst meegedeeld.
Door Jac. Kort
AMSTERDAM Na alles wat
er de laatste maanden geschre
ven is over de persoonlijkheid en
het kunstenaarschap van de Ne
derlandse operazangeres Gré van
Van een verslaggever
HILVERSUM De Avro zendt op
29 juni een filmportret uit van Prins
Bernhard. Het portret is samenge
steld door een team van drie verslag
gevers, die de Prins vier maanden
heeft gevolgd. De verslaggevers heb
ben Prins Bernhard bij zijn werk ga
degeslagen en met hem gesproken
over onderwerpen waarbij hij nauw
is betrokken, zoals defensie, het Ver
enigd Europa, zijn betrekkingen met
het bedrijfsleven en de maatschappij,
de monarchie, de Bilderberg-confe-
rentie, het World wild life fund en
zijn gezin.
De film is gemaakt ter gelegenheid
van de zestigste verjaardag van de
Prins en wordt uitgezonden via Ne
derland 2 van 21.10 uur tot 22.40 upr.
Veronica en Nordsee
op weg naar liet einde
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG Het demissionaire
kabinet De Jong zal begin volgende
week het wetsvoorstel bij de Tweede
Kamer indienen dat, een einde moet
maken aan het bestaan van de pira
tenzenders Veronica en Nordsee.
De indiening van dit, enige weken
geleden al aangekondigde wetsvoor
stel, heeft nog zo lang op zich laten
wachten door enkele juridische moei
lijkheden.
Het wetsvoorstel vraagt de Kamer
de ondertekening van het anti-oira-
tenzendersverdrag van Straatsburg'
goed te keuren. Tevens zal goedkeu
ring worden gevraagd voor een wijzi
ging van de telefoon en telegraafwet.
Swol-Brouwenstijn, die onlangs
haar operacarrière afsloot met
een aantal voorstellingen van de
opera Fidelio van Beethoven,
valt er over haar allerlaatste op
treden tijdens het RAI-concert
van gisteravond waarin zij
werd gesecondeerd door het
Concertgebouworkest onder lei
ding van Bernard Haitink niet
zo heel veel nieuws meer te
vermelden.
Er was hier ontzettend veel publiek
(een uitverkocht huis), maar dat was
er altijd en overal als Gré Brouwen
stijn optrad. Want hoewel de geschie
denis van de Nederlandse Opera een
bijzonder teleurstellende loop heeft
genomen; de faam van deze zangeres
is daardoor bij het Amsterdamse pu
bliek niet minder groot geworden. En
er waren ovaties, die horen natuur
lijk bij een afscheid. Maar ditmaal
lag er er toch wel een heel bijzondere
warmte in het applaus, een warmte
die op de éen of andere manier te
maken had met de herinnering aan
de vele grootse momenten die velen
uit het publfek zich te binnen riepen
uit de dagen van weleer. „Dich, teure
Halle" uit Tannhauser, „Voi lo sape-
te" uit Cavaleria Rusticana, „Vissi
d'arte" uit Tosca „Ecco l'orrido cam-
po" uit Un Ballo in Maschera, „Pace,
pace" uit La Forza del Destino en „La
Mamma morta" uit Andrea Chenier.
Hoogtepunten
Stuk voor stuk hoogtepunten uit
het repertoire van Gré Brouwenstijn
passeerden de revue en ook nu weer
werden we getroffen door het nog al
tijd fraaie stemgebruik van deze zan
geres en vooral door de volstrekte
authenticiteit van de bezieling waar
mede zij haar aria's (en haar rollen)
tot het laatste toe wist te brengen.
Het Concertgebouworkest werd de
ze avond begroet en gecomplimen
teerd na zijn Amerikaanse toernee
door wethouder Lammers, waarbij
déze als blijk van waardering een op
dracht tot het schrijven van een or
kestwerk in het vooruitzicht stelde.
Een aantal door het orkest gespeelde
operafragmenten van Wagner, Mas-
cagni, Tsjaikofski, Verdi en Berlioz
omlijstten het optreden van Gré van
Swol-Brouwenstijn op voortreffelijke
wijze.
GEREF. GEM. IN NEDERLAND100 i
Beroepen: te Zetten-Andelst: a'zei
W. Arkeraats, Ouderkerk a.d. ft ze
te Dronrijp (toez.): J. W. Schaaizei
Franeker; te Driebergen: J. Poek<
Roon te Katwijk aan Zee.
Bedankt voor Nederhorst denf
J. Broeder te Ritthem.
Benoemd tot bijstand in het
raat te Bergharen-Horssen kat
v.d. Plas te Utrecht.
Afscheid van Kamperveen:
Greef ber. te Pijnacker; van
kerG. A. Soeting ber. te Assen.
Intrede te Zwijndreoht: J. M;
uit Woudsend; te Stiens: H. Bi
uit Schiermonnikoog; te Borsst
J. Teutscher, past. verzorger v.<
zen berg te Hattem; te Burgwen
lum kand. H. G. Rozendaal uit
bert.
GEREF. KERKEN
KWARTET I TROUW
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Trouw
Commissie van hoofdredactie:
J. de Berg (voorzitter),
HL P. Ester, G. J. Brinkman.
J. van Hofwegen.
Van een verslaggever
DEN HAAG Op giro 999
van Vluchtelingenhulp Amster
dam is nu bijna 18 miljoen gul
den binnngekomen voor hulp
verlening aan de Oostpakistaanse
vluchtelingen in India. Een aam
tal Nederlandse organisaties is
bezig de hulpverlening zo snel
mogelijk te effectueren.
De drie protestantse organisaties
hebben een miljoen gulden beschik
baar gesteld aan de Wereldraad van
kerken, die daarmee het werk steunt
van CASA, een hulporganisatie van
de Raad van kerken in India. De di
recteur van het prQgramma van CA
SA, de heer Joseph heeft meegedeeld
dat op het ogenblik hulp wordt gebo
den in vijftig vluchtelingenkampen.
Daar werken medische teams, er
wordt melk verstrekt en er worden
grote hoeveelheden zeep ter beschik
king gesteld.
De katholieke organisatie „Mensen
in nood" heeft in samenwerking met
Caritas Duitsland en Caritas India
een miljoen gulden besteed aan de
aankoop en de verzending van injec
tienaalden, medicamenten, medische
apparatuur en hospitaaltenten voor
medische hulp, familietenten, zeildoek
en plastic materiaal voor huisves
tingshulp en proteïne, melkpoeder,
olie en multi-vitaminetabletten. Deze
hulpgoederén zijn gezonden naar één
van de grootste vluchtelingenkampen
ten noordoosten van Calcutta. Er zijn
400.000 vluchtelingen in dat kamp.
RECORDWAARDE
Het Nederlandse Rode Kruis heeft
na de eerste scheeps- en vïiegtuigzen-
dingen voedsel en medicamenten de
afgelopen week twee chartervluchten
laten uitvoeren. De lading van het
tweede toestel had een recordwaarde
van meer dan een half miljoen gul
den, waarvan ruim 400.000 gulden be
steed was aan antibiotica. Wanneer
de volgende week nog eens twee
chartertoestellen met onder meer
aanhangwagens, hospitaaltenten en
multivitaminetabletten naar Calcutta
zullen zijn vertrokken, ,zal het Rode
kruis meer dan twee miljoen gulden
voor de Oostpakistaanse vluchtelin
gen hebben besteed.
De secretaris-generaal van de Liga
van Rode Kruisverenigingen, de heer
H. Beer, is in New Delhi waar hij
besprekingen voert met Indiase auto
riteiten over Rode Kruishulp in de
honderden kampen.
Het comité Vluchtelingenhulp 1971
heeft inmiddels een half miljoen gul
den ter beschikking gesteld van Uni
cef voor de aankoop van vijftig klei
ne volkswagenambulances met elk
twee stretchers, die naar het rampge
bied zullen worden overgebracht.
Volgende week woensdag zal het
comité opnieuw een vergadering wij
den aan de besteding van de door de
Nederlandse bevolking gegeven gel
den, die voor een deel zullen worden
gebruikt voor voorzieningen op lan
gere termijn ten behoeve van de
Oostpakistaanse slachtoffers.
dige
tanc
ils I
D00
Kd
lap
kans
ïn d
;zijn.
eer
j de
Afscheid van Kommerzijl: T
Potma wegens emeritaat; van Bt—
B. Slingenberg wegens verv
emeritaat om gezondheidsrede-,
van Driebergen: H. R Zijlstra
Apeldoorn; van Goes: A. Heuz(
ber. te Haarlem-Zuid. Uc|
Intrede te Hengelo (O.)W. L.f J
der uit Gorinchem; te Hoofddol
Popma uit Zutphen; te EnseheipN
H. Steenhuis uit Rotterdam DeMPh
ven; te Voorthuizen: G. Oppedijoeil
Delft. Pn
Emeritaat om gezondheidsrePorcl
verleend (m.i.v. 1 juli) aan 11
Schenk te Enter.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Boskoop:
Jonkman te Hilversum.
(ras
karf?me
ung
e N
h h)
)en i
ersl
ir e
leni
to
ann
sscl
eini
tit
de
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Waarde: kand.
van Gelder te Zwijndrecht
Aangenomen naar Bruinisse,
daat. A. van den Berg te Goud
bedankt voor vijftien andere
pen.
Aangenomen naar Barneveld:£ovjJ
J. Koster te Yerseke die beef,
voor: Aalburg, Apeldoorn, Be
zen, Bodegraven. Capelle a.d.
Enkhuizen, Enschede, Gorir
Goudswaard, "s-Grav.zande, G
gen, Herkingen, Hoogvliet, Klaa gj.'
Kruiningen, Leerdam, Mei
Middelharnis, Mijdrecht, Nieuv
Nieuwekerk, Oud-Beijerland, l 1.
dorp, Poederoijen, Poortvliet, RLJ
dam-West, Scherpenisse, St. i
land, Stolwlik-Berkenwoude, Té,--
de, Uddel, Veen, Waardenburg, UI
kapelle, Wolfaartsdijk en IJsse!^
ten
VRIJE EVANG. GEMEENTEN
Bedankt voor Leeuwarden-Bel ®.c'
Th. J. Prins te Enschede. rde]
I
EVANG. LUTH. KERK gen
Afscheid van Rotterdam: dr.
Jaanus wegens emeritaat.
GER. GEM. IN NED.
Aangenomen naar Bruinisse:
A. van den Berg te Gouda, di|
dankt voor vijftien andere beroej
het
fies
Chel
p e: