;tet Holland Festival
irt vuistje
Trammg Holland Festival geopend
met De Spinoza
immentaar
Sieraad wordt liefst
gekocht bij juwelier
Ook Avro heeft
informatieve
verlangens
krant van formaat
Heilloze artistieke onderneming
f
Nettowinst Fa. Goudsmit iets lager
Kamervragen over
incident voor
Haagse rechtbank
usse
13
WOENSDAG 16 JUNI 1971
dagen, waarin de program-
i nrrovxcib omrsloövi in nm.
dagen, waarin de program-
I groepstherapieën in psy-
i ziekenhuizen niet van het
jn weg te branden, is het
ongelukkig idee om een
a over "sensitivity-trai-
te zenden. Na de toepassin-
roepswerk in de psychiatrie
wel een anti-climax wor-
jon omdat je na wat je
e weken had gezien, voort-
j idee had, dat er iets van
orde, iets minder essen-
het gebeuren was op het
(elen daarmee niet, dat sen-
lining minder noodzakelijk
■ou zijn dan groepstherapie.
i alleen vast dat we het
T „Training in g&voel"
>1 minder gespannen beke-
fhijnlijk omdat de televisie
Verbracht van wat er ge
le moment dat we werke-
(n meevoelen, kwam toen
de deelnemers verklaarde
Ji opgelucht voelde dat hij
<el had overschreden en dat
Ijk op zijn gezicht was te
\e het er toch over hebben:
nt de verschillende zend-
den 'er geen gewoonte van
aan- of afkondigingen of
ëiding te herinneren aan
l's van anderen over een
|tderwerp. Dat kan houvast
voor de kijkers. Hier en
jiter het Nieuws doen iets
op de maandagavond als
Komt, maar voor zover wij
iet buiten deze actualitei-
en geen gewoonte. Het met
terband brengen van pro-
toet zinvol zijn voor de
doen alsof anderen niets
liet.
citaten uit Televizier
torenner Gijs van Lennep
taktiek in Le Mans: „We
■snellingsbak en remmen
tn dan hard de hoek om",
'an Lennep over de komen-
ijden in Zandvoort: ,Je
hele race je poot laten
sïot een verspreking tuan
Hoogendijk: „De confessio-
m de zwangerschap niet le-
We misten de eerste afle-
,De rode kamer" maar we
Williams optreden in een
:ts van in de studio. Dat
kolossaal verschil in dit
de in de studio opgeno-
oneindig veel meer het
ird zijn. Daarin verschilt
met een artiest als Her-
t.
C.J.L.
-fc
rg
kendr-
llng: De Jaarlijkse Kluwer-
voor een „meer dan gewone
P het gebied van de maat-
ïschappen" ls uitgereikt aan
nans voor zijn boek „De be
ter de rijksbegroting". Op dit
Uteur gepromoveerd tot doctor
eleerdheld aan de rljksunlver-
tlngen.
door R. N. Degens
AMSTERDAM De officiële
opening van het Holland Festi
val met de eerste uitvoering van
de opera „Spinoza" van Ton de
Kruyf woensdagavond in de Am
sterdamse Stadsschouwburg, is
helaas een teleurstelling gewor
den.
Met veel geduld en best bereid het
allemaal mooi of interessant te vin
den, heeft het premièrepubliek het
langdurige stuk uitgezeten. Na het
eerste van de twee bedrijven was er
na het vallen van het doek een
schuchter applausje, alsof men diep
onder de indruk was van de verban
ning van Spinoza uit de joodse ge
meente, die zich zojuist op het toneel
had voltrokken.
Daartoe was echter niet de minste
aanleiding, want de muziek van Ton
de Kruyf bij het libretto naar het
toneelstuk „Spinoza" van Dimitri
Frenkel Frank, had het wekken van
ontroering, of van mee-beleven van
de lotgevallen van de hoofdfiguur en
de diverse personages om hem heen
(onder wie Remtfrandt) danig gehin
derd. Er was af en toe wat hilariteit
in de zaal geweest om een lekkere
platte Amsterdamse uitval van Rem
brandt, of van een typisch joodse
„Witz" van Rabbi Morteira, maar dat
gebeurde dan in het algemeen 'Op
plaatsen waar het stuk in een gewone
gesproken toneeldialoog overging, en
derhalve herinneringen wekte aan de
opvoeringen in 1964 van Frenkel
Franks toneelstuk. Dat toen uiteraard
door echte acteurs veel beter over het
voetlicht kon worden gebracht.
Geen blijver
Ton de Kruyf heeft met zijn eerste
opera beslist geen blijvertje voor het
muziekdramatische repertoire ge
schreven. Bij al zijn verdiensten als
componist van min of meer geavan
ceerde kamermuziek, heeft hij kenne
lijk te weinig begrip voor wat van
een opera, of een muziekdrama, of
totaaltheater (je komt er niet uit wat
hij met dit werk beoogd heeft) vereist
wordt.
Het is globaal aangeduid, wat de
vorm betreft een ouderwets zangspel
geworden, waarin dan de diverse scè
nes elkaar modern-snel kunnen op
volgen dank zij de regie van Bodo
Igesz die verschillende op het toneel
klaarstaande scènes door belichting
in elkaar laat overgaan.
Van de bedoelde muzikale typering
door het laten „begeleiden" van diver
se figuren met een eigen instrumen
tatie, komt in de praktijk weinig te
recht; uit de orkestbiak komt een con
stante ondoorzichtige, en veelal één-
kleurige, muziekstroom, waarin men
bij een voor- of naspel weieens wat
HOULAND reSTTMU.71
pikants kan ontdekken, maar waarin
nauwelijks enige congruentie met de
in de handeling verbeelde situaties
te ontdekken valt. Wat ik deze avond
nog van het overigens voor een
opera naar mijn mening volstrekt on
geschikte libretto heb kunnen
waarderen, komt op rekening van de
tekstschrijver. Want ook de vertol
king van de zang- en spreekrollen
ston$ in het teken van de krampach
tigheid en de onmacht; dit in hoofd
zaak vanwege de onmogelijke eisen
die De Kruyf aan zijn spelers stelt.
En dat weer, doordat hij duidelijk
niet weet wat op het muziekdrama
tisch toneel wel en niet kan.
Moed
Laten we, los van het resultaat, be
wondering hebben voor de moed van
iedereen die aan deze opvoering mee
werkte om zich in dit artistiek heillo
ze avontuur te storten. Dat geldt zo
wel voor de vertolkers van de voor
naamste rollen: Meinard Kraak (Spi
noza), Rembrandt (Bert Beinen), en
Rabbi Morteira (Pieter van den Berg)
als voor Sophia van Santé, René
Claassen, Jan Blinkhof, Emmy Gre-
ger en Maria Franssen. Een totaal
Nederlandse bezetting, zoals men ziet,
die er onder de muzikale leiding van
Francis Travis het beste van heeft
gemaakt. Wat helaas bitter weinig
bleek te kunnen zijn.
ROTTERDAM De consu
ment geeft er de voorkeur aan
sieraden te kopen in een juwe
lierszaak. Dit is gebleken uit een
onderzoek dat de Federatie Goud
en Zilver heeft gehouden bij ca.
1000 consumenten van 15 jaar
en ouder.
Ongeveer 80 procent van de onder
vraagden gaf te kennen voor de
aankoop van een gouden sieraad
naar een juwelierszaak te willen
gaan. Als positieve kanten voor het
kopen bij een juwelier werden ge
noemd; het vertrouwen dat men in
een juwelier stelt, de prettige en
volledige bediening, de vakkennis,
de goede sortering, de ruime keuze
mogelijkheid en de goede service.
dei
sschied
Icranter
het ge,
Gisteren is 't grote
kunstgebeuren begonnen.
Opera, ballet, concerten, toneel.
Mag kaas uit 't vuistje meedoen''
Als rappe rhapsodie in goudgeel.
Als pittige pas de deux met de tong.
Als mals meesterwerk van elke
Gouden Eeuw. Zijn onze vaderlandse
kazen niet een Holland Festival
uit 't vuistje-
héél het jaar door? j
Van onze parlementsredactie
DEN HAAG De kamerleden mej.
Barendregt en de heer Dankert, bei
den PvdA, hebben de ministers van
binnenlandse zaken en justitie vragen
gesteld over een incident, dat zich
vrijdag afspeelde voor het gebouw
van de Haagse rechtbank, terwijl
binnen de zaak-Waver werd behan
deld.
Een arrestant werd door drie ge-
uniformeerde politiemannen met het
hoofd tegen een deurpost gegooid en
vervolgens naar binnen gesleurd. Een
in burger geklede hogere politiefunc
tionaris zou hen daarbij hebben aan
gespoord.
Andere politiemannen gaven op op
merkingen van het publiek over deze
behandeling tot antwoord: „U hebt
kennelijk niet gezien wat er buiten
gebeurd is". Hieruit concluderen vra
genstellers, dat er duidelijk sprake
was van wraakgevoelens ten opzichte
van de arrestant. Zij vragen de mi
nisters welke maatregelen tegen de
betrokkenen genomen zijn of zullen
worden genomen.
Slechts 4 procent van de onder-
waagden antwoordde een gouden
sieraad in een warenhuis te willen
kopen. Bij de jongeren was er wel
enige belangstelling voor aankoop
in een boetiek, maar ook bij hen was
de voorkeur voor de vakzaak op
merkelijk.
Deze resultaten uit het onderzoek
publiceert NV v.h. Eduard Goudsmit
in het jaarverslag over 1970. De ju
weliersbranche heeft, volgens het
verslag, een goed jaar achter de rug.
Ondanks stijgende -omzet en meer
brutowinst was de nettowinst van
Goudsmit echter iets lager als ge
volg van de toegenomen kosten. Het
saldo exploitatierekening steeg van
1,1 miljoen tot 1,2 miljoen; de net
towinst bedroeg 622.347 (638.982).
Zoals bekend, wordt voorgesteld een
dividend uit te keren van 5 procent
in contanten en plus 5 procent
in aandelen ten laste van de agio-
reserve (v. j. 10 pet in contanten).
Door de voortgaande groei nam de
behoefte aan financieringsmiddelen
toe. Hierin kon worden voorzien
door vreemd geld op lange termijn
aan te trekken 1 miljoen). De
directie acht het echter noodzakelijk
de te verwachten expansie zo veel
mogelijk met eigen vermogen te fi
nancieren en daartoe, meer dan in
voorgaande jaren, winst in de on
derneming te houden. In de eerste
vier maanden van 1971 is de omzet
bij de groothandel gestegen, hetgeen
de directie vertrouwen geeft voor
het gehele jaar.
HILVERSUM Na het NOS-bc-
stuur en de Federatie van omroep
verenigingen heeft nu ook de AVRO
een brief gestuurd naar de kabinets
informateur met wensen voor een
toekomstig omroepbeleid. Volgens het
bestuur van de AVRO beschikken de
omroeporganisaties over te weinig
zendtijd om te kunnen voldoen aan
de taken die zij volgens de omroep
wet hebben.
De NOS met haar beperkte taak
beschikt daarentegen over een on
evenredig grote hoeveelheid zendtijd,
aldus 't AVRO-bestuur. Er wordt op
erkend als „super-omroep", maar dat
die erkenning geen extra televisie
zendtijd heeft opgeleverd.
Het AVRO-bestuur vindt dan ook
dat de omroepwet strikter en recht
vaardiger moet worden toegepast.
„Het evenwicht dient te hersteld te
worden en daartoe is zendtijduitbrei
ding ten behoeve van omroeporgani
saties noodzakelijk. Hierbij denken
wij aan uitbreiding van de televisie
zendtijd, doch ook aan een volledig
bezette zender Hilversum 3 en uit
gewezen dat de AVRO dan wel is
breiding van Hilversum 1 en 2, aldus
de AVRO.
In de brief wordt ook gezegd dat de
financiële situatie bij de omroep het
niet toelaat dat de zendtijd wordt
uitgebreid. Om toch een oplossing
voor dit probleem te vinden, stelt het
AVRO-bestuur voor om het NOS-
aandeel in de zendtijd terug te
schroeven, dat de kleine zendgemach
tigden worden ondergebracht bij de
NOS- en dat de financiering van de
NOS met door het rijk te garanderen
leningen over een langere periode
moet worden uitgestrekt.
Vanavond te
zien
NEDERLAND I/NOS
19.05 Den Haag vandaag
19.10 k Dubbeldekkertjes, jeugdserie
20.20 Uitzending CHU
20.30 Uitzending Socutera
20.35 k Wereld der insecten, docu
mentaire
21.00 k Stem in de mist, hoofdfilm
22.45 Studio Sport
NEDERLAND 2/AVRO
19.05 k Tarzan tv-serie
20.21 k Duel in de wind, reportage
21.40 k Oude muziek
Vanavond te
horen
HILVERSUM I NOS
19.00 uur Openbaar Kunstbezit
19.20 uur Snif
20.00 uur Holland Festival 1971
22.38 Mensen, ontmoetingen, menin
gen
HILVERSUM II VARA
19.35 uur Met de muziek mee
20.30 uur Interview met Gerard Cox
21.05 uur Ierse volksmuziek
21.30 uur Trio Louis van Dijk
21.40 uur Surbahar en tabla: klas
sieke muziek
22.50 uur Radio Jazz Magazine
23.15 uur Stereo-Pop
176
Er gleed een licht door de wagon, verhief de gezichten uit de
duisternis, liet hen daar weer in verzinken, bleef even op het gezicht
van Vera rusten. Verblind sloot zij,haar ogen; het licht kwam van
haar tafellamp in het huis van professor Golowkin in Samara en zij
moest het aan Alexander vertellenZij moest het hem vertellen,
maar zij kon het woord niet vinden, het was iets, ze hoefde er alleen
maar goed over na te denken, het zat in haar achterhoofd
"Vraag het haar toch zelf", zei iemand; de woorden leken Vera
uit de verte te komen, terwijl zij ook geen betekenis voor haar had
den.
"Laat haar, kameraad 1" zei de stem van de dikke boerin. "Zij
heeft haar kind verloren, ze heeft koorts
"Ze was in de achtste maand, dat kon ook niet goed gaan", zei de
stem van de vroedvrouw.
"En toch moet het vastgelegd worden, kameraden", zei de stem
van een man. "Heeft iemand haar papieren gezien?"
Ik moet het hem zeggen, dacht Vera. Nu Ik moet het hem toch
vertellen...
De Tsjeka-man schermde met zijn hand zijn carbidlamp af, boog
zich over Vera heen, greep naar haar schouder en schudde haar zacht
door elkaar. Vera deed haar ogen open, keek naar hem en begon
toen te glimlachen.
"Alexander?" zei ze. "Ben jij het. Alexander?"
"Hoe heet je, kameraad?" vroeg de Tsjeka-beambte. VeraEn -
verder?"
Vera keek in 'het slechts vaag te herkennen over haar heengebogen
gezicht. Dat was Alexander niet. Ze lag op een gewone bank in
de trein die naar Moskou reed, ze voelde zich ellendig, zwak en deze
man wildé weten hoe zij heette
Waarom?
"Hoe?" vroeg de man weer. "Hoe heet je?"
Vera sloot haar ogen, bleef rustig liggen terwijl ze vervolgens de
stem van de dikke boerin hoorde zeggen
"Waarom valt u haar lastig, kameraden? Zien jullie niet dat zij
jullie niet eens hoort?"
"Haar kind is gestorven, ze heeft koorts - jullie denken echter
alleen maar aan een protocoll" zei een verbeten mannestem achter
uit de wagon.
"Ze is niet eens bij bewustzijn", zei de boerin.
Zij vergiste zich echter. Vera was klaarwakker. Ze hoorde elk
woord dat er werd gezegd, zij het dan van ver weg alsof zij onder
een glazen stolp lag.
Zo werd er nog een tijdje gediscussieerd; toen gingen de twee
Tsjeka-mannen weg. En weer een tijdje later spreidde de stilte van
de slaap zich over de mensen in de wagon uit.
Voorzichtig deed Vera haar ogen open.
De lamp die bij de deur aan een haak hing schommelde heen en
weer. Rode lichten en schaduwen speelden over de wanden, de weer
schijn van het vuur iri het oude, kapotte kacheltje. De wielen ratel
den over wissels, remmen knarsten, de trein begon langzamer te rij
den en bleef staan. Buiten liepen stappen voorbij.
Vera richtte zich op, zette haar voeten op de grond terwijl het
beter ging dan ze had gedacht. Ze sloeg haar wollen sjaal over haar
hoofd en haar schouders, pakte haar reistas op en keek secondenlang
naar de boerin die met haar hoofd tegen de houten bank leunde en
sliep.
(Wordt vervolgd)
Smidje Verholen en de veedieven van Texas
»pe (2J
5SEN
tt I. 402 ra. NCRV
p. NOS 18.00 Open-
hstbezlt Politieke
tot vijf10 ultzendlns van
PH>rm
it
19.20
Signalementen,
formatie en feiten
van lichte mu-
Voor blinden en
1. 20.00 (S) Holland
reportages, Inter
en nabeschouwin-
iles en persover-
Rotterdams Fil-
Orkest en solist.
22 38 <S) Mensen,
meningen.
[euws.
II. 298 m. VARA:
18.11 Actualiteiten,
tijen: 18.20 Ult-
de KVP. VARA:
Ink Klaar - zonder
Nieuws. 19 35 (S)
k mee: Metropo-
otp nn¥ solisten. 20.30 in-
K6e "F* Gerard Cox. 21.05
n verklfmuzlek' 21-30 (S>
iimentaal trio. 21.40
newee >r en tobla: klassle-
1 ®'<opn.) 22.30 Nieuws.
L 11- |ellngen. 22.43 Ac-
22.50 Radio Jazz
15 (S) Stereo-Pop.
kundig!
leeft
1
n aan G
EVISIE
y\voM>
1 I. NOS: 18.45 (K)
leeuw. STER: 18.50
<K) Reclame. NOS: 18.55 (K)
Journaal. STER: 19.00 (K) Re
clame. NOS: 18.55 (K) Jour-
NOS: 19.05 Den Haag vandaag.
19.10 (K) Dubbeldekkertjes, tv-
serle voor de Jeugd. IKOR-
/CVK/RKK: 19.30 Kenmerk: in
formatierubriek over kerk en
samenleving. STER: 19.55 (K)
Reclame. NOS: 20.00 (L) Jour
naal. STER: 20.15 (K) Reclame.
20.20 Zendtijd politieke par
tijen: Uitzending van de CHU.
20.30 Uitzending Stichting So
cutera. NOS; 20.35 (K) Uit de
wereld der Insekten: 2. Ke
vers. filmreportage. 21.00 (K)
Een stem ln de mist, speel
film. (Rijkskeuring: 18 Jaar).
22.45 Studio Sport. 23.10-23.15
(K) Journaal.
Nederland II. NOS: 18.45 (K)
Tim en de leeuw. STER: 18.50
(K) Reclame. NOS: 18.55 (K)
Journaal. STER: 19.00 (K> Re
clame. AVRO: 19.05 (K) Tar
zan. TV-serie. STER: 19.55 <K>
Reclame. NOS: 20.00 <K) Jour
naal. STER: 20.15 (K> Reclame
AVRO: 20.21 (K) Duel in de
wind. filmreportage. 21.40 (K)
Ensemble Syntagma Musicum:
oude muziek op autentleke in
strumenten. NOS: 22.05-22.10
(K) Journaal.
BELGIE NEDERLANDS
18.30 Kleur: Fabeltjeskrant.
18.35 JevanJong. 19.39 Weerbe
richt. 19.43 Mededelingen. 19.45
Nieuws. 20.10 Kleur: Gunsmo-
ke. tv-western (l)
21.00 De goudtrek. documentai
re over Zuld-Afrlke. 21.50
Volksconcert. Vier zee-interlu
dia van Benjamin Britten.
22.15 Gastprogramma. Het vrije
woord: Het Humanistisch Ver
bond. 22.45 Nieuws.
Hilversum I. 402 m. KRO: 7.00
Nieuws. 7.11 Het levende
woord. 7.16 (S) Badlnerie:
klassieke- en amusementsmu
ziek (gr). (7.30 Nieuws; 7.32-7.40
Actualiteiten; 8 00-8.10 Nieuws).
8.25 Overweging. 8.30 Nieuws.
8.32 Voor de hulsvrouw.
(9.00-9.10 Gymnastiek voor de
hulsvrouw). NOS: 10.00 Wat
heeft dat kind? pedagogische
rubriek. 10.20 (S) Muziek uit
de Barok (opn). KRO: 11.00
Nieuws. 11.03 Voor de zieken,
11.55 Mededelingen. NCRV:
12.00 Los-Vast: gevarieerd pro
gramma. (12.26 Mededelingen
t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30
Nieuws: 12 41 Hier en Nu: ac
tualiteiten: 12.58 Rebus). 14 00
(S) The Manchester C W.S.
Band (gr). 14.35 (S) Cello en
plano. 15 00 Gerecormeerde
middagdtenst. NOS: 15.30 In
formatie en muziek uit de
Bondsrepubliek. 16.00 Nieuws.
16.03 Meer over minder: De
stem van de sprekende min
derheid. NCRV: 17 30 NCRV en
Bloc: actueel programma met
muzikale Illustratie.
Hilversum II. 298 m. AVRO:
7 00 nieuws 7 11 Ochtendgym
nastiek. 7.20 (S) Dag met een
plaatje: lichte grammofoonmu-
ziek. 8.00 Nieuws. 8.11 Radio-
Journaal 8.20 (S) Dag met een
plaatje (vervolg). <8.30-8.33 De
groenteman). 8 50 Morgenwij
ding NOS: 9.00 Herhalingen
en Incidentele programma's
9.35 Waterstanden. AVRO: 9.40
Schoolradio. 10.00 Voor de
kleuters. 10.10 Arbeidsvitami
nen (gr). (11.00-11.02 Nieuws).
11.30 Voor de vrouw. 01.55
Beursberichten). 12.30 Sportre-
vue. 13.00 Nieuws. 13.11 Radio
journaal. 13.30 (S) Klavecim
bel-recital. 13.57 (S) Karakte
ristieke combinaties: klassieke
muziek (Opn) 14.30 Biels Co:
strip. 15.00 Voor de zieken.
16.00 Nieuws. 16.03 Land der
Muzen: kunstmagazijn. 17.00
Mobiel: muziek, actualiteiten
en radiospelletjes, met o.m.
om 17.40 Alles voor de klub;
17.55 Mededelingen.
Hilversum III. 240 m. NCRV:
9.00 Nieuws. 9.03 Lichte vokale
muziek. (10.00 Nieuws). EO:
11.00 Nieuws. 11.03 Gospel
sound. VPRO: 12.00 Nieuws.
12,03 Felix Meurders Show.
13.00 Nieuws. 13.03 The Joe
Blow Show. KRO. 14.00-18.00
Pop-Mixture (14.00. 15.00, 16.00,
17.00 Nieuws).
GRAMMOFOONPLATEN-
PROGRAMMA
DRAADOMROEP VANAVOND
De moedige Don Kozakken,
Kamarinskaya, JIJ bent altijd
mooi. Kalinka, Een berkeboom
stond ln de welde. Lied van
de vlakten. Gedicht van de
Ukraine, Soldatendans. Paris
loves lovers. La vie en rose.
Les comédlens, A nos amours.
La mer, Chez mol, Trop tard.
Peggy O. Les feullles mortes.
J'attendral. Cheveux fous et
levrès roses. Compagnons de
la Marjolalne. C'est magnifl-
que, The poor people of Paris,
Take the ,.A" train. Ol' man
river. The lady ls a tramp.
Lullaby of Broadway, Blues
in the closet, Morning after
carnival, Vlkkl, Lazy theme;
Now hear my meaning, In a
crowd, Lined with a groove.
80De duistere schaduw,
die zulke duistere dreige
menten had uitgesproken,
had gelijk gekregen De
volgende ochtend begaven
Andy Malone en smidje
Verholen zich namelijk naar
de verschillende kralen,
waar het vee 's nachts
werd opgeborgen. Ze pas
seerden daarbij de op
wacht staande cowboys en
Andy vroeg „Nou, man
nen,was er nog onraad
vannacht „Geen vuil
tje aan de lucht, baas,"
antwoordden de cowboys.
„Er is geen sterveling langs
gekomen. We hadden voor
alle zekerheid nog een
struikeldraadje over de weg
gespannen met van die zadelbelletjes er aan. Als daar iemand op
had getrapt, geloof maar dat we hem dan een warme ontvangst
hadden bereid met ons geweerHéél slim, jongens," lachte
Andy en hij gaf de smid een vriendschappelijke slag op de schou
ders. „Geen koetje komt op die manier langs die ene weg mijn ter
rein af I De beestjes zitten hier veilig Eilaas, de beestjes zaten
aanzienlijk minder veilig dan Andy dacht, want toen ze aankwamen
bij kraal B, was die helemaal léég „Help Dieven De koeien
zijn weg brulde Andy woest. „Waar zijn ze „ik dacht, dat
ddat ze zo veilig zaten meesmuilde de smid. „Honderd koeien
zaten in deze kraal „Juistbrulde Andy. „Je weet het
preciesHonderd koeien Maar nu zijn ze verdwenen Dat is een
schadepost van minstens twintigduizend dollar Wat nu „Da
delijk de sheriff opbellen," stelde smidje Verholen voor. „Intussen
begin ik hier dan zelfstandig aan een onderzoek. Ik heb wel eens
meer vreemde zaakjes tot een oplossing gebracht. Ik weet dus wel
zo'n beetje hoe je zoiets moet aanpakken." „Misschien heb je
gelijk knarsetandde Andy en in looppas ging hij terug naar de
ranch. Hij greep de telefoon en toen dikke Fatty aan de andere kant
van de lijn de hoorn van de haak nam, knetterde het ding ervan,
zó ging de bestolen Andy te keer. Hij schold de arme dikke sheriff
op een ontzettend^ manier de huid vol en alleen al uit fatsoenlijk
heidsoverwegingen kunnen we zijn lelijke woorden hier onmogelijk
herhalen