Oecumene is echt op wej Schrotenboer: zwenking in gereformeerde kerken Bijbelgedeelten meer in trek dan bijbels Uw probleem is het onze. Kabinet Een woord voor vandaag COM M ENTAAR Neiging tot terugkeer naar belijdenis BEROEPINGSW Remonstranten: 2000 gulden voor strijd tegen het racisme Stichting v\ kerklied i de maal^ Puzzelho Brieven die niet rijn voorzien vu naam en adres kunnen niet In nehandHing worden genomen. Ge- nelmhoudlng is verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar In verband staan moeten in afzonder lijke brieven worden gesteld. Per •>rlef dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. Hulp van lezeres: Mejuffrouw N. C. Otgaar. die jarenlang als be stuurslid de hoofdleiding had van Zonnewende, schriftelijke arbeid on der zieken, schrijft ons dat het nieu we adres voor dit werk is: mevrouw G. A. Ottens-Duursema, Camstrabu- ren 95, Leeuwarden. Dit werk is in 1912 begonnen door Jonkvrouwe M. C. W. Calkoen. Hieruit is de vereni ging het Zonnehuis gegroeid. Mejuf frouw Jo de Visser, die dit werk begon met sparen van stuivertjes, was als patiënte leidster van een Zonnewendeafdeling. Er zijn geen andere kosten ver bonden aan het meeschrijven dan de porti. Er komen altijd vrijwillige bijdragen voor de blaadjes en kerst kaarten die gratis verzonden worden aan 400 a 600 adressen. De drukker, de heer J. van der Burgh, Prinse gracht 176, Den Haag, doet heel veel belangeloos voor Zonnewende. Vraag: Wij ontvingen een plastic zakje met niet nader te determine ren takjes, verdorde blaadjes en platgedrukte besjes, met het verzoek na te gaan of de krampen van een klein kindje, dat met deze dingen gespeeld had, met het wel of niet vergiftig zijn van deze heester, sa menhingen. Antwoord: Als dit een vergiftigde plant was geweest, had men dit nu zeker geweten en nooit meer hebben kunnen vergeten. Wij willen graag, voor zover het ons mogelijk is, ant woord geven op soms heel moeilijke problemen, maar als het gaat over ziekten van kleine en grote mensen of van dieren, hebben we slechts één dringende raad: de huisarts en de dierenarts raadplegen. Als er onge rustheid is over de gezondheid van een aan ons toevertrouwd leven, hoort het advies van een vakman gevraagd te worden en liefst direct. Voorts moeten mensen met kleine kinderen weten, wat ze in hun tuin of op de vensterbank hebben. Hier van kan het leven van de kinderen afhangen. Het probleem van onz§ le zeres was inderdaad het onze: Wij waren ontsteld. Vraag: Bij het overlijden van een familielid was er een testament voor de langstlevende. De vrouw wenst geen testament te maken. Gaat nu bij haar overlijden alles naar haar neven? Kinderen zijn er niet. Antwoord: Als de vrouw overlijdt zonder een testament na te laten, gaat alles naar haar familie. Familie van haar man erft niets. Vraag: Ik ben in het bezit van een aquarel, genaamd „De oude schip per" (in het Frans), geschilderd door Paul Rink, .afmetingen 100 bij 67" cm (in kleur). Voorts van een olieverf schilderij, voorstellende een pot bloemen o.a. Phloxen en rozen, ge schilderd door C. A. Streefkerk, 1950, afmetingen 70 bij 50 cm. Heb ben beide schilders naam? Antwoord: De schilder Paul Phi lippe Rink, geboren 26 december 1862 te Oosterhout en overleden 2 september 1903; heeft inderdaad be kendheid. Het schilderij zal als het echt is, zeker waarde hebben. Hij studeerde aan de Haagse en Ant werpse academie, reisde in Spanje, Italië, Frankrijk. Algiers en werkte in Den Haag, Volendam, Edam, Hat tem en Amsterdam. De schilder C. A. Streefkerk is ons niet bekend, doch er zullen zeker lezers zijn, die ons inlichtingen kun nen geven. Vraag: Hoeveel korenaren zijn er gemiddeld nodig voor het meel om één brood te makken? Antwoord: In een korenaar zijn gemiddeld 45 korrels. U begrijpt dat de kwaliteit voor elke soort en aar uiteenloopt. Een korrel weegt onge veer 40 mg. Voor een brood van 800 gram is 750 gram bloem nodig, en voor 750 gr. fijne bloem 1 kg tarwe, of ongeveer 25.000 korrels, wat weer gelijk staat met ongeveer 555 aren. Dit geldt voor fijn wittebrood. Voor bruin brood is 750 gram tarwe nodig, of ongeveer 418 aren. Vraag: We lezen in Zacharia 14 vers 4 dat de Olijfberg in tweeën zou scheuren, een gedeelte naar het zuiden en een ander naar het noor den. is dit nu zo? Antwoord: Deze profetie is nog niet vervuld. Vergeet overigens niet dat profetieën zeer moeilijk te ver staan zijn. Illegale intercommunie op Pfingsttreffen in Augsburg: door TON VAN DER HAMMEN AUGSBURG De oecumene is officieel op weg in West-Duits land. Het Oekumenisches Pfingsttreffen 1971. thans in Augsburg afgesloten en niet ten onrechte een toetssteen genoemd, heeft over wegend positief in die richting gewezen. Mochten velen der deelnemers op de eerste en zelfs ook twee de dag van vaak traag verlopen de (ordekwesties!), soms ver warrende gedachtenwisselingen over zes verschillende thema's met nogal polariserende effec ten (wederzijds onbegrepen in zichten, die mijlenver uit elkaar lagen) aan een zekere moedeloos heid amper zijn ontkomen, aan het slot, toen „zaken moesten worden gedaan" en resoluties in stemming kwamen, klaarde de hemel weer wat op. Ondubbelzinnig blijkt uit die reso luties, zonder bindende kracht maar toch duidelijk indicatief, de vastbe sloten wil het in de tojekomst samen te doen, omdat, zoals dr. Visser 't Hooft, erepresident van de Wereld raad het in de indrukwekkende open luchtkerkdienst (Rosenau-stadion) zo goed samenvatte: „wij zichtbaar moe ten maken, dat wij, christenen van verschillende kerken, werkelijk een „familia Dei", allemaal kinderen van dezelfde God, zijn met een gemeen schappelijke opdracht voor de hele mensheid". Men kan daar natuurlijk nuchter tegenin brengen, dat in Augsburg slechts een initiatief van leken ge stalte heeft gekregen, dat er alleen rk en protestantse „geëngageerden" (de verhouding was ongeveer fiftv-fiftv) en dan nog maar zevenduizend uit heel West-Duitsland bijeen waren (de vorige Kirchentag alleen al telde 30.000 deelnemers). En dan lijkt de vraag gewettigd: Lééft die zaak nu werkelijk onder Duitse christenen, temeer als erkend moet worden, dat zo weinig mensen uit Augsburg en omgeving zelf aan de eigenlijke groepsdiscussies hebben deelgeno men? Maar dan moet men weten, dat dit door leken zo moeizaam bevochten Pfingsttreffen met opzet (voorzichtig heidshalve) klein van omvang was en dat het in de slotdienst, waarbij het stadion als kerk fungeerde, boven het lekengebeuren werd uitgetild door de aanwezigheid en inbreng van kardi naal Julius Döpfner. voorzitter van de Duitse bisschoppenconferentie, en Landesbischof Hermann Dietzfelbin- ger. die daar beiden spraken en aan de liturgie deelnamen. Dat was toch iets wat als een min of meer officiële ijking van het Pfingsttreffen werd ondergaan. ;En wat de Augsburgse christenen betreft, zij mogen dan niet zo aan het eigenlijke discussiewerk hebben deel genomen (de hoge toegangsprijs moet voor velen een beletsel zijn geweest), zij waren wel in groten getale aan wezig bij de kerkdiensten die het „Treffen" begeleidden en vooral ook Kardinaal Julius Döpfner leidde mede oecumenische massa-dienst in het stadion, waar uiteraard geen toegangsprijs werd geheven. Men telde daar immers 18.000 men sen, wat 'betekende: meer dan 10.000 uit de ontvangende stad en zijn om geving. Het warm en geestdriftig ap plaus dat elk oecumenisch aforisme ontlokte kwam, kwantitatief gezien, immers overwegend voor hun reke ning. Daarnaast dan nog de 'bijzonder grote gastvrijheid die duizenden Augsburgse gezinnen aan de deelne mers hebben bewezen, waarbij steeds katholieken protestanten ontvingen en omgekeerd. Men putté zich uit om het zijn gasten naar de zin te maken, reed hen overal heen, vroeg aan pro testanten het is enkele malen voorgekomen bedeesd of de ander zich niet aan een Mariabeeld met lichtje, bij Duitse rooms-katholieken nog veel voorkomend ergerde en had herkennende en vaak diepgaande geestelijke gesprekken: oecumene op het grondvlak. Gaat men na welke gespreksonder werpen op het „Treffen" de meeste belangstelling hadden, dan is dat een aardige aanwijzing hoezeer men nog overwegend met persoonlijk geloof en binnenkerkelijke problemen bezig is (tussen de 85 en 90 procent) en hoe schuchter nog maar het „samen voor de ander" (probleem van de buiten landse gastarbeiders: ontwikkelings hulp) blijkt te vigeren. Aan de andere kant moet gezegd worden, dat de Gi- deonsbenden van laatstgenoemde twee werkgroepen bijzonder veel werk hebben verzet en tot veelal ver gaande uitspraken konden komen. Men ging „hete hangijzers" niet uit de weg, waarvan intercommunie, die velen onmiddellijk in praktijk zouden willen brengen een der meest bespro kene was. Geestelijken, die zulks on mogelijk achtten wegens o.m. de apostolische successie (huiselijk ge zegd: het een in de Heer zijn via dit sacrament ook in relatie met bis schoppen en paus belijden) werd dit geenszins in dank afgenomen. Niet als in Nederland uitte men dit met voetgetrappel, gefluit of boe-ge roep, maar met een beheerst, zacht Duits gesis (de spreker behoefde zijn relaas niet te onderbreken). Merkwaardige ogenblikken hebben ongeduldigen beleefd, die min of meer illegaal intercommunie hielden in de propvolle Johanneskirehe, georganiseerd door progressieve jon gerengroepen, waarbij de liturgie in handen was van Nederlandse pasto res: ds. IH. Johannes (Luthers), pas toor J. Keet, mevrouw ds. E. W. H. Laman Trip-Kleinstarink. (Rem) en ds. A. H. van den Heuvel (Wereld raad). Voor in de kerk spandoeken met onder meer „Intercommunie, waarom stilletjes?" en „Doet dat ook in confessie gescheiden tot Mijn ge dachtenis". In de kerk tientallen blit- zende en opdringende persfotografen, felle tv-lampen en camera's, die het geheel een wanordelijk aanzien ga ven. Jongeren, onder wie studenten uit Kampen, deden mee aan het uitdelen van brood en wijn. Volgens sommigen, een „ontwijdende gebeurtenis", vol gens velen toch een goede zaak, ook al liep deze qua regie uit de hand omdat men dit niet had voorzien. Tussen haken: tijdens de intercom munie werden de -spandoeken wegge zet. Jongerengroepen hebben door hun vaak felle engagement overwegend positief bijgedragen tot het slagen van dit Pfingsttreffen, ook al zijn ze er zelf (je zou haast zeggen: natuur lijk) helemaal niet tevreden over. Omdat door de leiding zo nadruk kelijk was gesteld dat het van dit „Treffen" af zou hangen hoe 't nu verder zal gaan en zij daarvoor de mening van de deelnemers essentieel achtten, zetten ze eigenhandig een enquête op onder alle deelnemers met vragen als: Beantwoordde het geheel aan uw verwachtingen? Wat hebt u gemist? Hoe kunnen de kerken beter Gepromoveerd: Aan de Landbouwhoge school te Wagenlngen tot doctor in de landbouwwetenschappen ir. G. H. de Bruyn; aan de Katholieke Universiteit van Nijmegen tot doctor ln de rechtsgeleerd heid mr. V. A. M. van der Burg; aan de Vrije Universiteit te Amsterdam tot doctor in de wiskunde en natuurwetenschappen J. L. Vlsschers en H. W. Jongsma; aan de Rijksuniversiteit van Groningen tot doctor ln de wiskunde en natuurwetenschappen A. Brusgimk en H. Weijma. samenwerken? Hoe continueren wij dit „Treffen"? Wat dat laatste aangaat er is een resolutie aangenomen, die een grote oecumenische Kirchentag over twee jaar eist. Enkele andere van de meer dan honderd, die zijn aangenomen: Betere, oecumenisch gerichte, verkondiging. Regelmatig overal oecumenische kerkdiensten. Eenheid in het. Credo door voort aan te spreken van „Ik geloof een enige, heilige en alomvattende kerk. Iedere christen de mogelijkheid in elke christelijke kerk het avond maal te vieren. Het avondmaal vast onderdeel van elke dienst. Beperkende kerkelijke bepalin gen voor gemengd gehuwden ophef fen en betere, gecogrdineerde pasto rale begeleiding. Oecumenisch," kerkelijk gerichte hulp van vakmensen in individuele huwelijks- en gezinsmoeilijkheden. Volledige gelijkstelling van bui tenlandse werknemers. Volledig men selijke aanvaarding bevorderen. Binnenlandse informatie over ontwikkelingslanden is ook ontwikke lingswerk. Ieder land heeft recht op zijn eigen ontwikkelingsweg. Ook landen met een andere maatschappij- en regeringsstructuur dan de onze. Het is over het algemeen wijs en voorzichtig, te proberen een kabinet te vormen dat kan steunen op een zodanige meerderheid in de volksvertegen woordiging dat het althans niet onmiddellijk om zeep wordt geholpen. De geschiedenis heeft in tussen wel bewezen dat wijsheid noch voorzichtig heid meerderheidsregeringen voor meer kansen behoeden kan. Van alle naoorlogse kabinetten heeft alleen het laatste zijn volle periode van vier jaar uitgezeten. Daarbij kan dan nog worden aange tekend dat de steun van de meerderheid die achter de regering-De Jong stond, waarschijnlijk alleen wegens de impotentie van de oppositie voor bederf is gevrijwaard. Een meerderheid bij het begin van een kabinetsperiode is er overigens allerminst een garantie voor gebleken dat het goed blijft gaan. Er lijkt veel voor te zeggen het maar eens zonder die toch al gebrekkige garantie te proberen nu een coalitie van de confessionele partijen met de PvdA wegens partijpolitieke omstandigheden opnieuw moet worden uitgesloten en de pogingen van prof. Steenkamp om de enige meerderheidscombinatie die nog mogelijk is aaneen te smeden, spoedig Dom Helder Camara voordragen voor Nobelprijs. Doodmoe, beladen met papieren en gematigd tevreden zijn alle deelne mers weer naar huis gegaan. Zeer te vreden zijn in elk geval de jongelui die een Derde Wereldwinkel op een der Augsburgse pleinen 'hebben ge dreven. iHun omzet: 20.000 mark. Dr. W. A. Visser 't Hooft voor hele mensheid Esther heette ook Hadassa. Dat is het Hebreeuwse woord voor i mirt was een van de vier planten, waaruit de Israëliet zijn loofhu de (Nehemia 816). In loofhutten woonden de Israëlieten elk ven dagen lang, om te gedenken dat God hen beschermd had, to tenten door de woestijn trokken. De broze bouwseltjes herinner er die week dan aan, dat Israël er ook in het beloofde land nog i Gods volk blijft volk- onderweg, zoals deze bedeling nog niet is gaan in de nieuwe bedeling. Maar al is de geur nog zo zoet, de smaak van de mirt is bitter. Z van geur voor mensen als Mordechai, die in deze wereld, die gei te verdwijnen, de geur al opsnuiven van de komende, de wereh verlossing. De geur van de mirt is hun een teken, dat de verlossin Maar bitter van smaak is zij voor de Hamannen, die helemaa wereld opgaan en die ook de kerk, het komende Godsrijk wel willen opeten, doen opgaan in deze wereld. Weiezen vandaag: Handelingen 126-17. schijnt te zullen mislukken. Er zou natuurlijk geen enkel bezwaar tegen zijn wanneer de VVD en DS'70 zouden willen gaan staan achter een beleid dat in redelijke mate tegemoet komt aan wat de maatschappij nodig heeft. Maar wanneer bij het overleg met de informateur vandaag zou blijken dat zij dat niet willen, dan zou het beter zijn, de voordelen van een parlementaire meerderheid te versmaden dan af te doen aan een goed regerings programma. Dan is de tijd er rijp voor dat de confessionele partijen met een minderheidskabinet laten zien wat hun programma waard is, hoever zij in feite afstaan van de bangigheid van WD en DS'70 en hoezeer een regeringsakkoord met de PvdA voor de hand gelegen had. Een goed. fantasierijk beleid zou de PvdA de wind uit de zeilen nemen en haar mogelijk zelfs dwingen weer serieus aan deel neming aan een regering te denken. Zo gezien is een confessioneel minderheidskabinet misschien de zekerste weg naar een meerderheidsregering van het soort dat we zo langzamerhand dringend nodig hebben. Van een onzer verslaggevers GRAND RAPIDS De gereformeerden in de wereld, s die samenwerken in de gereformeerde oecumenische synode (GOS), kijken met onverholen bezorgdheid naar de ontwikkeling van de gereformeerde kerken in Nederland. Dr. Paul G. Schrotenboer, de (Canadese) secretaris-generaal van de GOS, vindt echter, dat het nog wel meevalt. By zijn laatste bezoek aan ons land, vorige maand, constateerde hij een zwenking naar rechts. In het nieuwsbulletin van de GOS brengt hij ver slag uit onder de kop „GOS-secretaris-generaal vindt uitgesproken kritiek en neiging tot terug keer naar de belijdenis in de Gereformeerde Kerken in Nederland." NED. HERV. KERK Beroepen: te Poederoijen i ien: kand. Jac. Westland tel Aangenomen: naar Harff Griffioen te Nuenen; naar J. G. Kuiper te Toronto (Canail GEREF. KERKEN Beroepen: te Rotterdaq broek: P. C. Meijer te Oost Souburg. Aangenomen: naar HuizenJ Langeveld. voorheen missionci te Buenos Aires, te Soest, die te voor Dubbeldam. •s-Gravl en voor Rotterdam-IJsselmonq GEREF. GEMEENTEN IN NE Beroepen te Arnemuiden, Kruiningen, Leerdam, Nieuw. (Zlden te Terneuzen: kand.rf den Berg te Gouda. Wij citeren het rapport van dr. Schrotenboer: „Hij merkte op dat wat „de zwijgende meerderheid" genoemd wordt, nu ronduit vraagt om een nieuwe bevestiging van het gerefor meerde confessionele standpunt van dc kerk. Dr. Schrotenboer woonde de ope ning van de generale synode van de Gereformeerde Kerken bij en de schooldagen in Apeldoorn en fci Kam pen. Hij sprak verschillende kerkelij ke leiders en hij bezocht de bijeen komst van het gereformeerd confes sioneel beraad in Amersfoort. Als bewijs van de uitgesproken verontrusting citeerde hij de vele sprekers in de openbare bijeenkoms ten, vooral in Kampen en Amersfoort, die de vraag stelden wat er gedaan zou kunnen worden om de tendens naar horizontalisme terug te buigen naar het evangelie van Schrift en be lijdenis. Onder hoogleraren, predikan ten en andere kerkleden vond hij een groeiend ongeduld over de traagheid, waarmee de kerkelijke vergaderingen zich bezig houden met afwijkingen van het confessionele standpunt. Beduidende verontrusting over ont wikkelingen in de gereformeerde ker ken uitten ook leiders van andere re formatorische denominaties. Dr. R. J. Mooi, predikant in de Nederlandse hervormde kerk, schreef een artikel in Trouw, waarin hij de gereformeer de kerken tekende „in de klem tussen waarheid en eenheid". Hij prees ho gelijk de inspanning van de gerefor meerde kerken om de eenheid te be waren, maar vroeg welk soort een heid zij bewaren willen. V astbeslotenheid Als aanwijzingen van een sterke beklemtoning van de gereformeerde confessionele positie noteerde de se cretaris-generaal het samengaan van de twee groepen verontrusten, de vastbeslotenheid van velen om verde digers van het horizontalisme geen kans te geven de leiding in handen te nemen en het voornemen van sommi gen om te zorgen voor een atlernatie- ve leiding voor de jeugd, zowel in de plaatselijke kerken als in de theologi sche hogeschool in Kampen moet vol gens meer dan één vooraanstaand sy nodelid beschouwd worden als „de stem van de kerk". De verschijning van het herderlijk schrijven („Geai ander fundament", thans in de zevende druk), om de be slissingen inzake de „nieuwe theolo gie", genomen in november 1970, toe te lichten, duidt er ook op, dat de gereformeerde kerken op synodaal niveau niet doorgaan, om de huidige ontwikkeling onbeantwoord te laten, merkte dr. Schrotenboer op. Nog maar enkele weken geleden verscheen een nieuwe christelijke krant (Reformatorisch Dagblad). Hij 'heeft al een oplaag van 25.000. Het nieuwe christelijke veertiendaagse blad Koers gaat door en de nieuwe chris telijke radio groeit. Meer dan één zei, dat er zou moeten worden gezorgd voor een alternatieve theologische op leiding aan de vrije universiteit. De schooldag in Apeldoorn (bezocht door 1500 mensen) was geheel gewijd aan het onderwerp van de verzoe ning, dat in discussie is gekomen sinds de dissertatie van dr. H. Wier- singa in januari. Daar was totaal geen sympatie voor de nieuwe visies. De schooldag in Kampen bezag, of de traditionele kerkdienst nog voldoet in de huidige tijd. In wat gezegd werd door de sprekers of de ongeveer twintig mensen, die eich meldden voor de discussie, was weinig of niets te vinden, waarmee een gereformeerd bezoeker het niet eens kon zijn. Op de vergadering in Amersfoort van het gereformeerd confessioneel beraad sprak ds. J. Overduin over de huidige ontwikkelingen in Nederland. Hij pleitte voor een voorzichtig vast houden aan het confessioneel stand punt met een open oog voor de ge weldig grote problemen, waarmee de Nederlandse kerken geconfronte.erd worden. De discussie '.ia zijn toe spraak begon met een stroom vragen, waarom de kerkelijke vergaderingen geen strengere maatregelen nemen tegen degenen, die de belijdeoisge- DR. P. G. SCHROTENBOER schriften verloochenen en of de kerk haar bedoeling werkelijk serieus neemt om een belijdende kerk te zijn" Aldus het rapport van dr. Schro tenboer. Hij merkt tenslotte op, dat de ogen van de gereformeerden in Europa en daarbuiten op Nederland gericht zullen blijven, vooral als de synode gaat spreken over de binden de aard van de belijdenisgeschriften en over de aard van de verzoening. KWARTET I TROUW De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Trouw Commissie van hoofdredactie: J. de Berg (voorzitter), H. P. Ester. G. J. Brinkman J. van Hofwegen. AMSTERDAM Het aantal verspreide bijbels en bijbelge deelten is verleden jaar gestegen Van een verslaggever AMSTERDAM De remonstrant se broederschap zal tweeduizend gul den storten voor uitvoering van het programma van de wereldraad van kerken tot bestrijding van het racis- rqe. Dat heeft de algemene vergade ring van de broederschap met over grote meerderheid besloten. Er was wel enig verzet tegen dit voorstel. Sommigen vonden namelijk dat be wegingen die geweld gebruiken op die manier gesteund zouden worden. De voorstanders van het voorstel wa ren evenwel van mening dat het ge weld dat gebruikt wordt vaak door ander geweld wordt uitgelokt, en dus tegengeweld is. De vergadering heeft ook enige voorstellen inzake de beleidsvorming aangenomen. Zo werd onder meer besloten, een informatie- en advies centrum ten dienste van de broeder schap in het leven te roepen. Dit cen trum krijgt de taak, de beschikbare informatie op godsdienstig en maat schappelijk terrein binnen het bereik van de broederschap te brengen. De voorzitter van de broederschap, jhr. ir. A. C. D. de Graeff heeft na zeven jaar afscheid genomen, hij wordt op gevolgd door mr. W. H. Fockema An- dreae. DEN HAAG De Interred Stichting Psalmberijming is d? een wijziging van a« statuten men tot een bredere doelstel! gebeurt in verband met de kg] uitgave van het interkerkelij boek, waarin 491 gezangen]11 opgenomen. De naam van r' ting zal worden veranderd i kerkelijke Stichting voor hel j lied, met als doel de bevordei de bloei van het kerklied inp derlandse taal en het gebrulv van in binnen- en buitenlaj name ook in de Nederlanq kende kerken. Concreet betekent dit ondl het verzorgen van de berijm de psalmen in de Nederland* het stimuleren van nieuwe P deren in de Nederlandse taaf krijgen en beheer voeren f auteursrechten en 't uitgeven* uitgeven van psalmen en an<p kelijke liederen. De gewijzig* ten moeten eerst na kennisgej_ de aangesloten kerken in t zing door het bestuur wore gekeurd. F Aan de interkerkelijke r nemen deel: de hervormde F gereformeerde kerken, de f doopsgezinde sociëteit, de strantse broederschap en de| lisch lutherse kerk. van ruim 145 miljoen in 1969 tot ruim 172 miljoen. Toch is er geen sprake van een drastische verbetering in de bijbel verspreiding. Het aantal verspreide volledige bijbels is nauwelijks toe genomen en bedraagt voor de gehele wereld slechts vijf miljoen. Hierbij werden niet de bijbels geteld die door commerciële uitgeverijen op de markt worden gebracht. De „bestseller" in het Engelse taalgebied, de New Eng lish Bible, waarvan er vorig jaar in maart een miljoen van de pers kwa men, is bijvoorbeeld niet begrepen in dit aantal, omdat deze bijbel niet werd uitgegeven door het Britse bij- belgenootschap. Er zit wel enige groei in de ver spreiding van de nieuwe testamenten via de bijbelgenootschappen. Er wer den er twaalf miljoen verspreid, een miljoen meer dan vorig jaar. Boven dien zijn er vier miljoen méér afzon derlijke bijbelboeken verspreid. Daarvan gingen er in 1970 ruim 36 miljoen van de hand. De geweldige groei in het totaal aantal heeft vooral betrekking op de enorme toename van het aantal ver spreide selecties. Dat zijn kleine uit gaven van minder dan een boek en vaak niet meer dan een pericoop. De ze worden vooral in de Verenigde Staten in grote oplage verspreid. President Joseph Moboetoe heeft opdracht gegeven tot sluiting van de Lovanium-universiteit en inlijving gedurende twee jaar van alle 3 000 studenten in het leger. De aanleiding voor deze straf is een gevecht, dat op de campus tussen studenten en mili tairen is gevoerd. 1 2 3 4 6 7 2 3 4 5 6 7 8 9 Kruiswoord-puz zonder zwart Horizon!..!: 1. verdienstoli] werktuig van de goudsmid; 2. de s - eenjarig kalf; 3. zijtak Ebro - ve ten voermiddel - woede; 5. pers. vooi 'te - bereide dierenhuis - atmosbeer 2 plaats in Frankrijk - ontbr koord - muzieknoot; 7. zijde voorhoofd - deel van een fornuis di komen - gemak - aardri jkskund duiding; 9. tokkelinstrument - de bijbel. Verticaal: 1. nevelig-vruchten tor vier in Duitsland - bedelaar; 3 aki vreemde munt; 4. Europeaan - n >en opeen staande-vis; 5. twijg-mui J«e -kern; 6. loot - kippenloop - Nod®1" 7. myth, figuur - geneesheer - vol sel, 8. troefkaart - inhoudsmaat koemestvocht tft Oplossing vorige puzzel r Horizontaal: 1. marine - leg;! oneer ;3. latent - tra; 4. IJ. - interiién. - Eede - eg; 6. akal - neder; 7. ak p. rede;8.rei-Deli-di;9.erker-ela j Verticaal: 1. melis - Aare; 2. av li ker;3.retina -sik;4.Irene - lade t tenger; 6. ent - Eder - Ie; 7. Let - 8. eer - ie - Edda9. gr a m - g rein. bei Ie (in;

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 2