Kerkelijke achterban maakt
IKOR vaak tot zondebok
Wim Koole verbijsterd door recente kritiek
Vatikaanse regels vooi
oecumene onvoldoen
Kwestie dienstweigering
in hervormde synode
Puzzelhóek
BEROEPINGSWERK
COMMENTAAR
Ralph Waver
Onrecht
Een woord voor vandaag
Zes Amerikanen
op de bres voor
Ralph Waver
Ook Al Fatach wil
aftreden Hoessein
Uw probleem
is het
onze
Lavastroom i
Etna bedreij:
twee dorpel
Brand op booreil:
Te gemakkelijk
Wij burgers kunnen er aan mee
gaan werken, dat bankovervallen zo
veel mogelijk worden voorkomen.
Wanneer het een bankovervaller on
mogelijk wordt gemaakt, een auto
te stelen, komt hij wellicht niet zo
gemakkelijk tot zijn daad. Dus: wan
neer u uw auto verlaat, neem dan
niet alleen het contactsleuteltje mee,
maar zorg er ook voor dat alle dêu-
ren zijn afgesloten.
A. Neuteboom
ROTTERDAM
Israël en profetie (14)
Het bijbels gedachte Israël mogen
wij niet tot onze dagen doortrekken,
ook niet met een beroep op Rom. 11,
want in Jezus Christus heeft een ver
bondsvolk opgehouden te bestaan en
zomede ook een staat Israël. Israël
moet dan ook de veroverde gebieden
prijsgeven en zich meer op zijn gods
dienst en staat bezinnen;
In onze tijd veranderen de gods
diensten snel; er is behoefte aan een
gemeenschappelijke reformatie. Mij
staan voor ogen; een wereldvrede via
het internationale gerechtshof in Den
Haag en een algemene verzoenings
leer (geen aanval op het verzoenend
lijden en sterven, maar een uitbreiding
daarvan).
P. C. van Wyk
ROTTERDAM
1
2
3
4
S
6
7
8
9
2
i
i
6
7
8
9
Kruiswoord-puzzel
zonder zwart
Horizontaal: 1. zeemacht - vogeleigen
schap; 2. wildzwijn - schande; 3. verbor
gen - baan voor balspel; 4. in loco (afk.) -
tussentijd; 5. bijrivier van de Weichsel -
plaats in Zeeland - landbouwwerktuig;
6. foefje (ind.) - naar omlaag; 7. bijl -
scheik. element - toespraak; 8. koor van
zangers - streek op de O.-kust van Su
matra - dat is (afk.); 9. hoek balkon - aan-
Vertlcaal: l. witte suiker - rivier in Zwit
serland; 2. wisselborgtocht - bouwland;
3. netvlies van het oog - geit; 4. godin van
de vreA - bergplaats; 5. knopje op een
priktol - teer; 6. loot - rivier in Duitsland
- lidwoord (Fr.); 7. Europeaan - muziek
noot - plaats in Gelderland; 8. vroeger -
dat is (afk. Lat.) - hoofdwerk van de oud-
noorse letteren9. gewicht - gewicht.
Oplossing vorige puzzel
Horizontaal: 1. prestatie; 2. aas - tam -
oer; 3. titel - er - do; 4. elger - roes; 5. Neel
- ijk - Sri; 6. terek - mare; 7. alert - ader;
8. adé - Ira - dia; 9. rede - akant
Verticaal: 1patent - aar 2. rail - Eelde; 3.
Est - gereed; 4.steel - Erie; 5. talrijk - tra;
6. Amer - knaak7. toros - Adda8. leder -
re in; 9. erosie-rat
HILVERSUM De IKOR-televisie leidt
een bestaan in een sfeer van tegenspraak. Op
de schoorsteenmantel in de directiekamer
rijen de trofeeën zich aaneen (drie in totaal;
gewonnen op twee festivals) en een gezel
schap van tv-critici stelde vorig jaar voor het
eerst een „eervolle vermelding" in, om het
totale programma-heleid van IKOR-televisie
te kunnen huldigen. Aan de keerzijden van al
deze medailles treft men een groot onbehagen
aan in sommige sectoren van het kerkelijk
erf over datzelfde programma-aanbod.
De bezwaren en klachten werden vorige week nog eens
geuit op de jaarvergadering van de confessionele ver
eniging in de hervormde kerk. Het IKOR zou doende zijn
de kerken „grondig te ruïneren", werd bij die gelegenheid
vastgesteld (zie de krant van 2 juni). Een deel van het
IKOR-publiek blijkt meervoudig onverzadigd te blijven
bij de uitzendingen van deze zendgemachtigde. Uit wat
tv-directeur Wim Koole zegt over de kritiek, kun je
afleiden dat het met name de kerkelijke waardigheids
bekleders zyn die zich roeren, namens hun achterban.
Over de aantijgingen die hem zijn toegevoegd in de
confessionele vereniging; in het bijzonder door de profes
soren Van Itterzon en Lekkerkerker spreekt hij met
bitterheid. Hij komt er zelfs toe te denken dat deze ver
eniging haar bestaansrecht ontleent aan het zoeken van
zondebokken.
Ook vindt hij het „onbarmhartig" dat er is toegeslagen
op een moment dat er een zekere communicatie met de
vereniging tot stand was gekomen. Een communicatie die
niet steeds feilloos blijkt te verlopen, want terwijl de
confessionele vereniging zegt het IKOR op haar jaar
vergadering te hebben uitgenodigd, loopt Koole er bij
wijze van spreken nog naar te zoeken.
Ds. W. J. Koole
Maar goed, eind september vorig
jaar was er een gesprek tussen IKOR
en confessionelen. Het was een sa
menspraak waarin dan wel bezwaren
naar voren kwamen, maar waarin
geen ruïneuze klanken werden verno
men, integendeel, in het jaaroverzicht
van de confessionele, vereniging werd
gesproken van „een plezierig onder
houd".
De heer Koole neemt zelf liet
woord „ruïneus' in de mond wanneer
hij de houding van de kerkelijke pers
(met uitzondering van Hervormd Ne
derland) moet karakteriseren. In zijn
achtjarige loopbaan bij het IKOR is
er van die zijde uiterst zelden een
goed woord opgeklonken over de
IKOR-programma's, al was het maar
NED. HERVORMDE KERK
Beroepen: te Huizen (N.H.), H. Jon-
gerden te Veenendaal.
Aangenomen: naar Hillegom, H. L
Boonstra te Haarlem; naar Haamste
de (toez.), G. Wassenaar te Hoornster-
zwaag.
Bedankt: voor Ommen, J. J. Poort,
legerpredikant te Oisterwijk.
BAPTISTENGEMEENTEN
Beroepbaar: kand. A. A. Boescho-
ten te Utrecht; kand. A. Hofman en
kand. J. H. Hofman te 2e Exloër-
mond.
Beroepen: te Hengelo, .H. J. Stuk-
ker te Arnhem; te Nieuwe Pekela,
kand. A. Hofman te 2e Exloërmond
Bedankt: voor Haarlem, J. Schuil
te 2e Exloërmond.
een motivering in de geest van: wat
bezielt jullie. Nul komma nul".
Volgens Koole wordt er geprofi
teerd van het feit dat het IKOR een
gemakkelijke zondebok is. Hij maakt
zich kwaad over het feit dat een flink
deel van de kritiek zich hecht aan
incidenten: „Zolang er niemand piept
is er niets aan de hand".
Verbijsterend
Er wordt zo nu en dan wel degelijk
gepiept. „De dominees", zegt Koole,
..laten klaarblijkelijk hun oren han
gen naar het onbehagen uit de ach
terban. Er zit soms iets inhumaans in.
Als je dan doorpraat; als het om ar
gumenten gaat, verschuilt men zich
achter die achterban. Dat is geen me
thode. We willen wel kritiek, maar
dan in een open discussie". Hij om
schrijft het IKOR als een gemakke
lijk te pakken prooi; de jager weet
zich verzekerd van applaus en in die
situatie ontstaat het beeld van het
IKOR als enige veroorzaker van te
rugloop en de-confessionalisering.
,/het IKOR is grijpbaar; het is die
kast (tv-toestel). Het kerkewerk voelt
zich daardoor gehandicapt. Als je op
huisbezoek komt en die kast draait,
dan is dat vervelend, dat begrijp ik
best. Maar ik vind het verbijsterend
dat door twee hoogleraren in zulke
ongenuanceerde termen je geloofsin-
tenties verdacht worden gemaakt".
Het gesprek komt terecht op een
van de stenen des aanstoots, de serie
„Werken op zondag". De serie moest
wat opiniëring doorgeven via begrij
pelijke situaties in een ontspannende
vorm.
Niet gelukt
Het was dus geen documentaire
over wat een dominee is. De onkerke
lijke vrouw is een bedachte figuur,
wier functie het is de buitenkerkelij
ke kijker een aansluiting te geven op
de gebeurtenissen". Koole constateert
dat het hem niet is gelukt van tevo
ren duidelijk te maken wat de bedoe
ling was.
De ervaring heeft bovendien ge
leerd dat „het vervreemdings-effect"
in de laatste aflevering niet of nau
welijks heeft gewerkt. In dié afleve
ring werd de dominee bedreigd met
een lectorschap in Amsterdam en zijn
gemeente zoekt naar slinkse wegen
om die benoeming te voorkomen.
Zelfs het optreden van Ton Lensink
als professor in de theologie, een rol
die hij ook speelde in de NCRV-serie
De Kleine Waarheid, slaagde er niet
in de protesterende kijkers eraan te
herinneren dat het niet echt was.
Koole: „De vervreemding deed het
niet. Als iets van ons komt, verwacht
men geen komedie, maar ernst". De
auteur van de serie, Lowik Eijkman,
schijnt tijdens een discussie zijn op
ponenten te hebben beschuldigd van
zogenaamd pervers kijken, dat wil
zeggen: kijken in de hoop dat je een
stimulerende erkenning te zien krijgt
van je vak. Naast alle edelman-, dok
ters-. advocaat-helden, werd ook een
dominee-heïd verwacht. Dat gebeurde
niet.
Het is zeker dat de serie het ko
mende winterseizoen niet zal worden
voortgezet. Inplaats daarvan zal een
andere dramatische serie gemaakt
worden. Toen het er nog naar uitzag
dat Werken op Zondag in het nieuwe
seizoen wel zou doorgaan speelde
Koole met het idee om de kritiek in
de serie zelf op te vangen. Er werd
aan gedacht om naast zijn jonge do
minee een oudere collega te plaatsen,
die hem tegenspel zou bieden. „Dat
zou een authentieke man hebben
moeten zijn, iemand die de kritiek
vlees en bloed kan geven. Geen E.O-
lid".
Alle kritiek op Werken op Zondag
heeft niet kunnen verhinderen dat
het onzalige IKOR-half uur op zon
dag een verdubbeling van de kijk
dichtheid ten deel is gevallen, uitslui
tend en alleen dankzij deze serie. Het
was vroeger zo dat de jeugdserie van
de NOS (Vrijbuiters, op het ogenblik)
op het tweede net gevolgd door Stu
dio Sport een zodanig kijkers-bol
werk was, dat voor het IKOR een
procent of vijf aan kijkers overbleef.
Dat is nu tien. De waardering
schommelt rond de 7,2 en 7,3. „Dat
zegt wel iets over het tv-programma
en daar mag je een keertje blij om
zijn."
Plannen
Tot slot een greep uit de plannen
van de IKOR-televisie.
De opnamen voor een musical over
Jona zijn gereed. In de hoofdrollen
staan Luc Lutz (Jona), Coen Flink
(zeekapitein) Therèse Steinmetz
(Stem des Volks); de teksten zijn van
Karei Eijkman, de muziek is van Ger
van Leeuwen, de regie van Joes Odu-
fré.
Er wordt gewerkt aan een musi
cal over het Hooglied op teksten van
Judith Herzberg
Karei Eijkman is een musical
aan het schrijven over Ruth en Boas
(nog onlangs aan de orde geweest in
Woord voor Woord)
Van Ditvoorst zal met. een speel
film vertegenwoordigd zijn in het
nieuwe seizoen. Het scenario van de
film komt uit „De Val" van Camus.
Peter Oosthoek speelt de hoofdrol.
Er zal een serie gesprekken wor
den uitgezonden waarin bijbelse the
ma's en actuele gebeurtenissen met
elkaar zullen zijn verweven. Er zal
worden gestreefd naar een vorm
waarin de kijkers zoveel mogelijk
zullen kunnen inbrengen door op te
bellen of door naar de studio te ko
men.
De beslissing over het al of niet uitleveren aan
de Verenigde Staten van de Amerikaanse uit
wijkeling Ralph Waver ligt nu in handen van de
minister van justitie. Immers, de Haarlemse rech-
ter-commissaris heeft door het uitbrengen van een
advies over deze zaak aan de minister de juridische
bezwaren van Wavers advocaat tegen overlevering
op grond van het NAVO-statusverdrag als juist
erkend. Dit is een indirecte conclusie, want als de
rechter niets in de bezwaren had gezien, was
Waver waarschijnlijk ons land al uitgeweest, om
dat in het Nederlandse wetje tot goedkeuring van
het NAVO-statusverdrag geen beroepsprocedure
is voorzien.
De minister van justitie moet zich nu als
uitvoerende macht aan een voor hem oneigen
lijke taak zetten, namelijk het interpreteren van
het NAVO-statusverdrag. Het was beter geweest.
dat deze taak geheel in handen van de onafhan
kelijke rechter was gelegd, zodat niet allerlei
politieke nevenoverwegingen bij die interpretatie
hun invloed zouden kunnen doen gelden.
Gelukkig heeft de minister in het dossier nu ook
het advies van zo een onafhankelijke rechter, dat
hem een stevige steun in de rug kan geven. Het
is te hopen, dat de minister bij het nemen van een
beslissing zich zijn belofte uit 1969 herinnert (toen
hij zich bereid toonde in voorkomende gevallen
'een soepel beleid' te voeren ten aanzien van
Vietnamdeserteurs)maar ook de bepalingen van
het Verdrag van Genève, dat iedere politieke
vluchteling (en dat is Waver) beschermt tegen
uitlevering naar een land, waar hij terecht zal
moeten staan op grond van zijn politieke over
tuiging. Want dat lot staat Waver zeker te wach
ten. als hij alsnog aan de VS zou worden over
geleverd.
Er zijn onafhankelijke rechters in Zuid-Afrika
die nog recht durven spreken, maar men krijgt
sterk de indruk, dat het recht uitsluitend wordt
toegepast, zolang het in de kraam van de regering-
Vorster te pas komt.
In februari vorig jaar sprak een Zuidafrikaanse
rechter 22 verdachten vrij, die ervan beschuldigd
waren de Wet op de onderdrukking van het com
munisme te hebben overtreden. In het gerechts
gebouw werden de 22 onmiddellijk na dë uitspraak
weer gearresteerd en opnieuw in staat van beschul
diging gesteld. Nu op grond van de Wet op het
terrorisme. Voor de tweede keer sprak een rechter
de 22 vrij.
Toen vond de regering het welletjes. Achttien
van de 22 werden ditmaal zonder vorm van proces
tot gedeeltelijke afzondering veroordeeld. Zij mogen
zich maar in een klein stukje van Zuid-Afrika
ophouden en moeten zich regelmatig bij de politie
melden.
Een van deze achttien was de persfotograaf
Peter Magubane, een medewerker van het Engels
talige Zuidafrikaanse dagblad Rand Daily Mail.
Ook Winnie Mandela, de vrouw van de tot levens
lang veroordeelde Nelson Mandela, behoorde tot de
groep. Zij werd, nadat ze twee keer vrijgesproken
was, door de staat tot huisarrest veroordeeld. In
maart van dit jaar kreeg ze een jaar gevangenis
straf, omdat ze in haar huis Peter Magubane had
ontvangen, want mensen die huisarrest hebben,
mogen geen mensen ontvangen, die in gedeeltelijke
afzondering moeten leven. De zondag na zijn be
zoek aan mevrouw Mandela werd Peter Magubane
gearresteerd. Sindsdien hebben zijn familie, zijn
krant en zijn advocaat niets meer van hem ver
nomen.
Een 66-jarige Zuidafrikaanse vrouw, Helen
Joseph, ligt in een ziekenhuis in Johannesburg. Ze
wordt er verpleegd wegens borstkanker. Voor het
eerst sinds vele jaren heeft ze weer echt contact met
mensen. Op 13 oktober 1962 veroordeelde de toen
malige minister van justitie, John Vorster, haar
tot een leven van afzondering. Zonder vorm van
proces. Bijna tien jaar lang brengt deze alleen
staande, gescheiden vrouw nu alle avonden,
nachten, weekeinden en feestdagen thuis door.
Zonder bezoek.
Zo wordt onafhankelijke rechtspraak in de
praktijk een farce. Er zijn rechters die recht
spreken in Zuid-Afrika, maar ze doen het in een
politiestaat.-
KWARTET I TROUW
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Durdts Dagblad
Trouw
Commissie van hoofdredactie:
J. de Berg (voorzitter),
H. P. Ester, G. J. Brinkman
J. van Hofwegen.
Ahasveros heerste over 127gewesten. Dat zegt de schrijver van het b< r
Esther ons wel een paar maal. Blijkbaar vindt hij het belangrijk.
zijn meestal geneigd zulke mededelingen in de Bijbel maar gauw v
kennisgeving aan te nemen. Ahasveros had er wat ons betreft ook 12. OEi
128 mogen hebben.
De werkelijkheid van de Bijbel is een heel andere, dan onze wérkel d ,f
heid. De joodse traditie deelde de wereld in in 254 landschappen. /Hj;uric
veros heeft precies de helft. sn.
Zijn rijk wordt genoemd Perzië- Medië. De schrijver had kortweg (i »e
in overeenstemming met ons idee van werkelijkheid) van Perzië kun *ch'
spreken. Maar hij legt er de nadruk op, dal het rijk, waar de jode ,t
ballingschap verkeren, een tweeheid is. Zoals het andere grote ball ram
schapverhaal van het Oude Testament in Egypte speelt. Egypte hei *r
het Hebreeuws Mitsraim. Dat drukt ook een tweeheid uit. Het
geweldige rijken, waarin Gods volk maar een stipje is. Ahasveros m rni
de hele wereld te beheersen. Dat doet hij ook, want hij regeert van l egg.
tot Ethiopië, zegt de Bijbel, dus praktisch de hele toen bekende wei Eer
En toch, zegt de Bijbel, heeft hij geen 254 landen. Zijn macht is i «sl
beperkt tot deze zichtbare wereld. Die andere wereld mist hij. De bik
len hebben de halve wereld. Maar ook niets meer.
Weiezen vandaag: Handelingen 12:1-5.
Dr. Lukas Visclier in Augsburg:
AUGSBURG (KNP) Dr.
Lukas Vischer, hoofd van de af
deling Geloof en Kerkorde van
de wereldraad van kerkpn, vindt
dat de bestaande regels van het
vatikaan voor het oecumenische
verkeer niet meer voldoende
zijn. Hij zei dit in Augsburg op
een bespreking na afloop van het
„Pfingsttreffen" aldaar van meer
dan tienduizend protestanten en
rooms-katholieken.
De dialoog, aldus dr. Vischer, levert
vandaag geen problemen meer op,
maar nieuwe regels, andere struktu-
ren zijn nodig om een gemeenschap
pelijk leven van gemeenten en paro
chies mogelijk te maken. Hij dacht
aan een nieuw doel voor de oecume
nische beweging: een „conciliair" le
ven tussen de kerken, zowel nationaal
als internationaal.
Met grote meerderheid van stem
men pleitte deze Augsburgse kerke-
dag voor open communie in iedere
kerk, aldus de resolutie, moet ieder
christen vrij zijn te comminiceren. In
een andere resolutie wordt volll
open communie voor gemengd!
huwden geëist. De Augsburgse li
dag wil voorts dat de evangf
kerk en de r.k. kerk duidelijk!
verlenen aan het anti-racisme"
gramma van de wereldraad
ken.
Na afloop van deze eerste
nische Kirchentag hebben
mers zich over het algemeen i
over- de bijeenkomst uitgelatei
het oordeel van de Jezuïet W. 1
lens, dié in het bisdom Grc
speciaal belast is met
werk, zijn" in Duitsland dezelfdej
blemen aan de orde als in
en in talrijke praktische
zoals bijvoorbeeld de open comnj
gingen de in Augsburg geuite
zelfs uit boven de voorstellen
Nederlands pastoraal concilie.
Boelens dacht niet dat zoietsj
uitjouwen van bisschop Stin
gebeurde toen deze de r
ke de open communie
klaarde) in Nederljuid z-
gekomen.
J
AMSTERDAM zes in Nederland
wonende Amerikanen, hebben in een
brief aan minister Polak uiting ge
geven aan hun diepe verontrusting
over de voorgestelde uitlevering van
Ralph Waver.
Nederland staat bekend om zijn
traditie van gastvrijheid, in het bij
zonder ten opzichte van mensen die
gevaar lopen op grond van hun over
tuiging te worden vervolgd. De uit
levering van Ralph Waver, die zonder
enige twijfel zal leiden tot gevan
genschap op grond van zijn overtui
ging, zou echter een duidelijke in
breuk op die traditie vormen, aldus
deze zes.
Zij vragen, minister Polak met
klem Ralh Waver onmiddelijk in
vrijheid te stellen en hem de ver
blijfsvergunning te verlenen die hij
heeft aangevraagd.
De zes Amerikaanse briefschrij
vers zijn Ethel Portnoy, James s. Hol
mes, Shinkichi Tajiri, Nancy Gould.
Sheila Vuysje en Nan Hoover.
BEIROET (AP-Reuter) Zeven Pa
lestijnse guerrilla-organisaties, waar
onder Al Fafach de grootste
hebben openlijk opgeroepen tot om
verwerping van het regime van Hoes
sein en de vorming van een regering
van „nationale eenheid" om het land te
besturen. „Dit is de enige manier om
een eenzijdige vredesovereenkomst
tussen Jordanië en Israël te voorko
men", aldus de gezamenlijke verkla
ring.
DEN HAAG De hervormde
raad voor overheid en samenle
ving heeft de synode van de her
vormde kerk, die op 14, 15 en
16 juni in zomerzitting bijeen
komt, geadviseerd zich positief
uit te spreken over een verzoek
tot adhesiebetuiging van het in
terkerkelijk vredesberaad (IKV)
aan e endoor het IKV uitge
brachte voorstel tot wijziging
van de wet gewetensbezwaren
militaire dienst. Uitgangspunt bij
het voorstel van het IKV is de
overtuiging, dat het de taak van
de kerken is om het geweten te
beschermen. Deze kwestie komt
dinsdagmiddag 15 juni in behan
deling.
In het advies van de raad wordt
gezegd, dat het verzoek van het IKV
de synode met twee problemen con
fronteert: het probleem van de
schrikwekkende ontwikkelingen in de
wapenwedloop en van de toename
ven het geweld, en het probleem van
het individuele geweten, dat zich
voor een keuze gesteld ziet voor wel
ke de wet geen ruimte biedt.
Met de dienstweigeringswet, die in
ons land in 1923 van kracht werd,
werd de gewetensovertuiging erkend,
dat men „den evenmensch niet mag
doden, ook wanneer dit ingevolge
overheidsbevel geschiedt". In 1962 is
deze eerste wet vervangen door de
wet gewetensbezwaren militaire
dienst, die erkenning mogelijk maakt
van „onoverkomelijke gewetensbe
zwaren tegen elk oorlogsgeweld".
Hierbij wordt het optreden van een
politie- of vredesmacht in het ver
band van de Verenigde Naties en el
ke vorm van revolutie ook gerang
schikt onder „oorlogsgeweld".
Voor wie niet wil dienen in een
nationaal leger in NAVO-verband of
in een leger uitgerust met massale
vernietigingswapens (atomaire of nu
cleaire, biologische en chemische
strijdmiddelen) en daar ook onover
komelijke gewetensbezwaren tegen
heeft, maar wel zou willen dienen in
bijvoorbeeld een VN-rampencorps, is
erkenning van deze gewetensbezwa
ren ingevolge de huidige wet meestal
uitgesloten.
(bijvoorbeeld de oorlogvoering in
Vietnam) af te wijzen en als dienst
plichtige deze gewetensbezwaren offi
cieel erkend en gehonoreerd te krij
gen. Niet alleen een godsdienstige of
zedelijke afwijzing, maar ook een po
litieke standpuntbepaling op gewe-
tensgronden zou dus erkenning ver
dienen.
De raad voor overheid en samenle
ving concludeert, dat het voorstel van
het IKV niet inhoudt, dat de her
vormde synode zich voor of tegen het
militaire afschrikkingsevenwicht
moet uitspreken, maar wél, dat de
synode zich uitspreekt voor meer
wettelijke ruimte voor diegenen die
zich individueel wel voor dit gewe
tensdilemma gesteld zien. Daaruit, al
dus de raad, zou tevens kunnen blij
ken dat de hervormde synode nog al
tijd, evenals in 1962, van mening is
dat het probleem van het afschrik
kingsevenwicht met atoomwapens tot
zeer ernstige gewetensnood aanlei
ding geeft.
De Duitse tenor Heinz Kraayvan-
ger is tijdens een vakantie in Spanje
overleden. Hij was 67 jaar.
Erkenning
De studiecommissie van het IKV
kwam (zoals destijds is bericht) tot
een voorstel tot wijziging van de wet,
ingevolge waarvan het mogelijk
wordt in ons land op gewetensgron-
den bepaalde wapens (bijvoorbeeld
atoombewapening), bepaalde legers
(bijvoorbeeld een nationaal leger in
NAVO-verband) en bepaalde oorlogen
Brieven die niet zijn voorzien
van naam en adres kunnen niet ln
behandeling worden genomen. Ge
heimhouding is verzekerd. Vragen
die niet onderling met elkaar In
verband staan moeten In afzonder
lijke brieven worden gesteld. Per
brief dient een gulden aan postze
gels te worden ingesloten.
Vraag: Waar wordt de cursus
bloemist-hovenier gegeven? Ik heb
me al gewend tot de directeur van
het tuinbouwonderwijs. Die verwees
me naar de lagere tuinbouwschool te
Rotterdam, maar daar wordt deze
cursus hiet gegeven.
Antwoord: Inderdaad wordt deze
cursus te Rotterdam niet gegeven,
maar aan de tuinbouwschool, Vijzel
straat 121, Den Haag, telefoon 070 -
558218. In september beginnen de
cursussen: a) bloementeelt, b) bloe-
menschikkunst, c) aanleg en onder
houd. Toelatingseisen zijn algemene
tuinbouwcursus, of lagere tuinbouw
school, mulo 4, mavo 4 of daarmee
gelijkstaand onderwijs. Eén dag per
week moet u voor de cursus reserve
ren.
Dr. Lukas Vischer
CATANIA (Sicilië) De lavas
uit de Etna, die na vier
van rust weer hevig is gaan
komt thans met een snelheid va
meter per uur af op de dorpen
Alfio en Fornazzo.
Vanmorgen was het begin v
stroom ongeveer drie kilomete
de dorpen verwijderd.
De 200 meter brede lavarivil
stond nadat zich gisteren e
gingen voordoen op 1800 en 18
ter hoogte, hetzelfde niveau du
de huidige uitbarsting, tot nu
een na de ergste van deze eeu
12 mei was begonnen.
De lavastroom volgt ongevf
zelfde richting als in mei, ti
net voor Sant' Alfio en FornaflL'
boog.
De bevolking van de twee pl epi
rtrto ooon otfar*notip
bereidt nog geen evacuatie
maar de onrust onder de ment£
ld'
)ri
It
GRIMSBY (Engeland) Ee
bemand booreiland in de Not t
op ongeveer 72 kilometer ten
van Grimsby is vanmorgen vro
brand gevlogen. De vlammen Ej
ten een hoogte van 100 meter. j,e]
De scheepvaart is onmiddelli jnj.
waarschuwd.
ilte