Kerken moeten zich uit terugtrekken" IKOR V Beste voor uw kat In W.-Duitsland staai 25.000 vrouwen aan\ hoofd van een bedrijj Uw probleem is het onze. V Prof. Van Itterzon tot Confessionele vereniging BEROEPINGSWERK Israël en de Sowjetunie Spoorwegen pvwarortiirainnrrr COMMENTAAR Minder geld voor universiteiten Een woord voor vandaag De kerk in de wereld KENMERK OVER LÜ FRANSE ABD$to Puzzelhoefc SïH Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet tn behandeling worden genomen. Ge heimhouding Is verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar in verband staan moeten in afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. Vraag: De olieman heeft petro leum gemorst op een nieuwe ruige deurmat. We hebben geprobeerd met een ruime hoeveelheid wasbenzine de vlek eruit te krijgen, doch dit heeft geen enkel resultaat gehad. Wij durven geen andere middelen te gebruiken omdat we vrezen dat er in de donkergroene kleur van de mat een lichte vlek zal blijven. Antwoord: U zult Inmiddels mis schien al gezien hebben dat de pe- troleumvlek kleiner wordt. Het zal wel langer duren dan u leuk vindt, maar op den duur verdampt de pe troleum en laat geen sporen meer achter. Het proces zou bespoedigd kunnen worden als u een grauw pa pier op de vlek legt en met een warm ijzer er voorzichtig over heen strijkt. Het nadeel zou echter kun nen zijn dat de ruige mat geplet wordt en dan zou het middel erger zijn dan de kwaal Vraag: In mijn kamer zitten ach ter het behang klopkevers. In de ka mer staan oude boeken en nu ben ik bang, dat die klopkevers, als ze ach ter het behang vandaan komen, schade aan de boeken zullen aan richten. Antwoord: Het is een moeilijk probleem met die klopkevers. Ze blijven niet achter het behang en daarom is 't het beste, de zaak krachtig aan te pakken. Het behang moet er af, en de er achter gelegen houten spanten of planken moeten vervangen worden door ander ge prepareerd hout. De niet zo er aan getaste delen kunt u behandelen met rentokil of een ander in de handel zijnd middel. Dit moet wel herhaald worden. Als er nu ruimte over blijft tussen behang en muur (zogenaamde beten- geling) zoudt u daar wel een Vapo- nastrip kunnen neerleggen of han gen. U weet dat het niet ongevaar lijk is dergelijke dingen in een woonvertrek te hangen. Een strip in -die afgesloten ruimte kan voor u "geen gevaar opleveren. Als uw boeken nochtans aangetast worden door dit ongedierte, dan doet u het volgende: Zet de boeken ge opend in een grote koffer of kist en plaats op de onderkant een schotel tje met vergiftig en vreselijk stin kend zwavelkoolstof. U doet de kof fer of kist dicht en dekt het geheel af met een oude deken. Het spreekt vanzelf dat u dit doet onder een af dak buiten of in een schuur, waar niemand gevaar kan lopen. Na een dag of tien is er gegarandeerd geen kever meer in de boeken en daarna legt u de boeken op een droge plaats om te luchten. Let op nieuwsgierige kindertjes. Van een onzer verslaggevers WOUD SCHOTEN Onder duchtig applaus verklaarde prof. dr. G. P. van Itterzon gistermiddag op de drukbezochte jaarvergade ring van de confessionele vereniging in de hervormde kerk dat de kerken zich uit het IKOR dienen terug te trekken omdat „hier het geld door de overheid aan de kerken verstrekt, voor haar getuige nis via de televisie, gebruikt wordt om de kerken grondig te ruïne neren". Prof. Van Itterzon noemde het IKOR een „achterlijke in stantie" die zich totaal afsluit voor iedere inspraak uit de kerken zelf. Als bewijs hiervoor zag de hoogle raar het feit dat vertegenwoordigers van het bestuur van het IKOR, of schoon uitgenodigd op deze bijeen komst, niet aanwezig waren. De be langrijkste bronnen van ergernis wa ren twee "Dubio"-uitzendingen, „waarin de stelling verkondigd werd dat dood dood is, en waarin door het optreden van ds M. A. Krop uit Gro ningen de indruk gevestigd werd dat de hervormde predikanten allang klaar zijn met deze stelling, maar dat de gereformeerden er alleen nog een beetje tegenaan staan te trippelen, zoals prof. dr. A. F. N. Lekkerkerker zei. Volgens diens waarnemingen heeft de uitzending in het noorden van het land „verwoestend gewerkt". Tien andere (waaronder ook her vormde) theologen werd om hun me dewerking gevraagd. Hij kon zioh dat ook voorstellen omdat het zo'n uiter mate delicaat onderwerp is. Een aan wezige merkte op dat ds. Krop ook de man is, die het pleit gevoerd heeft voor de alternatieve belijdenisvragen, die de synode door de hervormde jeugdraad waren voorgelegd. Volgens deze spreker is het feit dat ds. Krop ervoor pleitte voor hem al voldoende om te zeggen: weg er mee (applaus-. Ook de dominees-strip „Werken op zondag" kreeg felle kritiek van prof. Lekkerkerker. „Er wordt een volko- NED. HERVORMDE KERK Bedankt: voor Houten, B. Haver kamp te Nijkerkerveen; te Brakel, G. Veldjesgraaf te Wouterswoude. Benoemd: tot bijstand i.h. pastoraat te Bergeijk, D. M. Jalink te Hoorn (Terschelling). Aangenomen: naar Wirdum c.a., A. Verstraaten te Ede. GEREFORMEERDE KERKEN Aangenomen: de benoeming i.h. pastoraat te Wassenaar, E. Ver'orug, a.s. em. pred. te Winschoten. CHR. GEREF. KERKEN Aangenomen: naar Apeldoorn-Z., I. de Bruyne te Rotterdam-C. men verkeerd beeld in gegeven van het werken van de kerk, vooral door de opvoering van een predikant, die voortdurend in hemdsmouwen loopt. Er zijn wel rand-kerkelijken die rea geren met: Goddank, een dominee is tegenwoordig blijkbaar ook een ge woon mens. Maar ik heb ook buiten kerkelijken gesproken die het bene den het niveau van de kerk Vinden. Het programma geeft geen verant woorde informatie over het pastoraat en bovendien heb ik van t.v.-mede- werkers uit Hilversum gehoord dat het ook als toneel onverantwoord is." Op de vraag van een der aanwezi gen of het niet een gunstig bij-effect is, als randkerkelijken ontdekken dat een dominee ook maar een gewoon mens is, antwoordde prof. Lekker kerker „Is de dominee dan nog iiet genoeg onttroond?" Wel vestigde hij er de aandacht op dat t.v.-maken bij zonder moeilijk is. „Je moet altijd de harde lijn volgen, dat is de enige ma nier om gehoord te worden. De pro grammamakers zitten bovendien in tijdnooden dan is het wel begrijpe lijk dat er wel eens ongelukken ge beuren". Hij wilde niet ontkennen dat het IKOR ook veel belangrijk werk doet. al ging de voortdurende aandacht van „Kenmerk" voor de strijd tegen het racisme in zuidelijk Afrika hem wel eens grondig verve len. De verontrusting gold op deze ver gadering niet alleen het IKOR, maar ook de alternatieve belijdenisvragen, waarvan het binnenlaten in de kerk volgens prof. Lekkerkerker neerkomt op het toelaten van een alternatieve kerkorde, omdat het doen van belij denis daarin is losgemaakt van het Avondmaal. ,De hervormde synode was diep bezorgd over het vasthou den van de jeugd en dat heeft geleid tot dit verkeersongeluk", zei hij. Er werden ook bedenkingen ge maakt tegen de beginselverklaring van de Raad van Kerken, omdat naar het gevoelen van vraagsteller deze de gehoorzaamheid aan de wil van God onmiddellijk herleidt tot dienst in de wereld, en omdat men wèl „schuld belijdt voor politieke en raciale te genstellingen in de wereld, maar niet voor de zonde tegenover God". Prof. Lekkerkerker zei dat hij de beginselverklaring zo onbelangrijk In Stockholm heeft mevrouw Golda Meir, de premier van Israël, verklaard te hopen dat de diplomatieke betrekkingen met de Sowj et-Unie hersteld zullen worden. Deze uitlating werd ver gezeld door het bericht in een betrouwbare Zweed se krant dat mevrouw Meir ergens in Finland in het geheim besprekingen heeft gevoerd met twee functionarissen van de Sowjet-Unie. De Israëli sche ambassade in Stockholm heeft weliswaar de. waarheid van dit bericht ontkend, maar dit is nog niet direct een reden om aan te nemen dat het contact van mevrouw Meir met de Russen inder daad niet heeft plaats gevonden. In de politiek is liegen met een stalen gezicht bepaald niet onge bruikelijk. Hoe het ook zij, men kan slechts wensen dat de hoop van mevrouw Meir in vervulling gaat. Het herstel van de diplomatieke betrekkingen tussen de Sowjet-Unie en Israël zou een wezenlijke ver betering betekenen in de situatie in het Midden- Oosten. Tijdens de zesdaagse oorlog van juni 1967 belegde het Kremlin in Moskou een spoedconfe- rentie van de lid-staten van het Pact van War schau. Joegoslavië werd eveneens uitgenodigd en liet voor een ogenblik zijn streven naar een neu trale politiek varen. Het ging naar Moskou en sloot zich aan bij het besluit van de Sowjet-Unie om de diplomatieke betrekkingen met Israël te verbreken. Roemenië was het enige socialistische land van Europa, dat niet wenste mee te doen aan deze maatregel en er daarna zelfs in slaagde zijn be trekkingen met zowel de Arabische landen als met Israël te verbeteren. Indien het de bedoeling was Israël zoveel mo gelijk te isoleren, dan is het in Moskou genomen Het spoorwegongeval bij Duivendrecht van eer ste Pinksterdag heeft de vragen rondom de auto matische treinbeïnvloeding van de Nederlandse Spoorwegen weer actueel gemaakt. Had aanvan kelijk de ramp van Harmeien in 1962 voor het onderzoek en de ontwikkeling van deze ATB een grote psychologische stimulans betekend; door al lerlei technische teleurstellingen is er de laatste tijd een beetje de klad in gekomen. Daar komt nog bij dat de Spoorwegen de laatste jaren met grote tekorten moeten werken die het is bekend dikwijls op de voortgang van allerlei ontwikkelingen een vertragende invloed hebben, al kan het oorzakelijk verband niet meteen worden aangetoond. Mede naar aanleiding van de berichtgeving over het achterblijven van deze ATB in onze krant van gisteren, hebben nu twee Kamerleden de staats secretaris van Verkeer en Waterstaat vragen ge steld en gesuggereerd eventuele financiële belem- Prof. Van ITTERZON vond dat hij er nog geen vijf minuten over had nagedacht, maar ds. G. Pet- tinga achtte het gevaar niet denk beeldig dat deze verklaring een eigen léven gaat leiden. Ds. W. A. B. Hagen uit Zwolle illustreerde dit aan de hand van een conflict rond de Raad van Kerken in Zwolle, waarbij de strijd gaat over de zaken die voor rang hebben in de oecumene en waarbij het onderhouden van het eigen kerkelijk leven met een beroep op deze beginselverklaring naar het tweede plan wordt geschoven. Prof. dr. G. P. van Itterzon gaf als commentaar dat de verklaring voort durend spreekt over de eenheid maar dat de waarheid niet in het ge ding komt. „En als ds. Kunst in de gereformeerde kerken de belijdenis wil handhaven, bedoelt hij dan soms deze belijdenis?" zo vroeg hij. Als lid van de commissie tot sa- menspreking met de gereformeerde kerken verklaarde prof. Van Itterzon dat er legio moeilijke punten zijn voor een samengaan gereformeerd- hervormd. „Het spant in de gerefor meerde kerken", zei hij, „men heeft er moeite om elkaar vast te hou den. Een groot gedeelte zou je nu al besluit om de diplomatieke betrekkingen te ver breken een fiasco geworden. Maar wel zal deze houding van de Sowjet-Unie de Arabische staten gestijfd hebben in hun weigering Israël als staat te erkennen. En juist deze weigering is de voor naamste oorzaak van alle spanningen in het Mid den-Oosten. Een bevredigende regeling in het Midden-Oosten is alleen mogelijk indien de Arabische staten het bestaan van een Joodse staat in hun midden als een voldongen feit accepteren en deze houding tot uitdrukking brengen in de bereidheid te komen tot normale betrekkingen, wat nog niet wil zeggen vriendschappelijke betrekkingen. De Sowjet-Unie neemt het standpunt in dat Israël recht op bestaan heeft en kan geen enkele behoorlijke reden aanvoeren waarom de diploma tieke betrekkingen met Israël verbroken moesten worden. Het argument, dat Israël „een agressor" is, gaat niet op, want Rusland heeft er nooit over gepiekerd de diplomatieke betrekkingen met Ame rika te verbreken, ondanks de Amerikaanse aan vallen op het socialistische Noord-Vietnam en on danks het feit, dat de Verenigde Staten onophou delijk in de Sowjet-pers worden afgeschilderd als de meest agressieve staat ter wereld. Nu de Sowjet-Unie zich meer en meer opwerpt als de machtige protector van de Arabische wereld en met succes, zoals uit het juist met Egypte gesloten verdrag blijkt zou het herstel van de betrekkingen met Israël een matigende invloed kunnen hebben op de houding van de Arabische landen jegens de Joodse staat. Het zou dan ook een wezenlijke stap kunnen zijn in de richting van een vreedzame regeling. meringen voor de algehele invoering van de ATB weg te nemen. Met de in deze vragen besloten suggestie kunnen wij alleen maar instemmen. Wij zouden zelfs nog iets verder willen gaan en aan dringen op een duidelijke aanpassing van de ver antwoordelijke bewindsman bij de veranderde op stelling van de NS. Dit bedrijf heeft de laatste jaren blijk gegeven op een zeer positieve en ook creatieve wijze te willen meedenken over zijn eigen plaats in het geheel van de Nederlandse samenleving. Het moet voor deze NS'ers bijzonder frustrerend geweest zijn op het ministerie in Den Haag een bewindsman tegen te komen die zich zo'n meester heeft getoond in het op de lange baan schuiven van alles wat Utrecht had uitge broed. Het is daarom te hopen dat deze bewindsman in zijn demissionaire periode zich op het laatste ogen blik zal revancheren door een duidelijke stelling- name t.a.v. de gehele NS-problematiek. KWARTET I TROUW De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Durdts Dagblad Trouw Commissie van hoofdredactie: J. de Berg (voorzitter), H. P. Ester, G. J. Brinkman J. van Hofwegen. kunnen rekenen tot wat je bij ons de midden-orthodoxie zou noemen. En of het nu zo plezierig is om die door een. invasie van gereformeerden in onze kerken te laten verstrekken, is de vraag", aldus prof. Van Itterzon. Wel gingen er in de vergadering ver scheidene stemmen op om de contac ten met de „Vriendenkring van Kohl- brugge" en de gereformeerde bond te versterken. Speciale hulde uit de con fessionele vereniging kreeg prof. Van Itterson nu hij staat aan het eind van zijn loopbaan als hoogleraar In de kerk- en dogmengeschiedenis aan de theologische faculteit van de Rijks universiteit te Utrecht. „Men heeft u wel eens 'n "hond genoemd", zei de voorzitter ds. C. A. van Harten, „maar daar kan ik ook een loftuiting van maken: wij hebben in de confessionele vereniging uw kwaliteiten leren kennen als waak hond, als speurhond en als trekhond". Van een onzer verslaggevers GRONINGEN Het is niet uitge sloten dat het ministerie van onder wijs en wetenschappen het financieel schema voor de universiteiten zal te- rugschroevén, zeker is in ieder geval dat men er niet meer van zal afwij ken naar boven. Dit heeft het dagelijks bestuur van de universiteit van Groningen te ho ren gekregen in een gesprek met ambtenaren van het ministerie. Dit betekent dat de universiteiten de buik riem zullen moeten aanhalen, want in dit financiële schema zijn investe ringen voor gebouwen, personeelsza ken en uitgaven voor onderzoek en wetenschap begrepen. In Groningen heeft men de eerste gevolgen van de bezuinigingen al ondervonden. Het gesprek op het ministerie ging over het feit dat Groningen vorig en dit jaar ruim 20 miljoen gulden meer had uitgegeven voor bouwactiviteiten dan was voorzien. Volgens de gelden de regels zou dit bedrag in aanmer king zijn gekomen voor een „aanpas sing". Groningen heeft echter te ho ren gekregen dat dit er niet in zit. Het ministerie is bereid in liquiditeits moeilijkheden te helpen, maar meer ook niet Dit betékent voor de Gro ninger universiteit dat men zijn bouwactiviteitep_pp_een uiterst laag pitje moet zetten. De Israëlische Zwarte Panters hebben besloten hun naam te wijzi gen in Blauw-witte Panters, hoewel dergelijke dieren in de dierenwereld onbekend zijn. Blauw en wit zijn echter de kleuren van de Israëlische vlag. De leiders van de beweging be sloten tot de naamsverandering, om dat 'de Panters patriotten zijn en fatsoenlijke mensen niet willen af schrikken'. De Panters strijden in het bijzonder tegen 'de discriminatie van oriëntaalse joden'. De naam Esther betekent „Ik verberg mij" of „Ik heb mij verbor een". Namen hebben in de Bijbel te maken met het wezen der dingen.j Adam moest de dieren namen geven. Zo spreekt de Bijbel ook over Gods Naam. Het derde gebod houdt veel meer in dan een vloekvers bod. De naam voert naar het wezen. Zo houdt ook Esthers naamhE] haar verhaal in. Essentieel voor het verhaal is, dat zij haar joodsi J afkomst verborgen hield. s< Maar er is meer: in Deuteronomium 31:17 komt het woord Est he gl ook voor. Daar zegt God „Ik zal Mij verbergen". In het laatst de d dagen, als het volk afvallig wordt, zegt God „Te dien dage zal Mijt P toorn tegen hen ontbranden, ik zal hen verlaten en Mijn aangezich Jn voor hen verbergen, zodat zij verteerd worden en vele rampen e n benauwdheden hen treffen." TJ u Dat wordt in het boek Esther realiteit. De tempel is verwoest. H* volk is in ballingschap. Volledige uitroeiing dreigt. En God verberg Zl°Dit is het enige bijbelboek, waarin Gods naam niet eenmaal vooi komt. Je zou zeggen: wat een pracht kansen in dit boek om te geti gen, maar het gebeuren in het verhaal wordt nadrukkelijk „purir genoemd: door het lot, het toeval. God verbergt Zich dus nadrukki lijk. Zoals Esther het geheim van haar wezen verbergt en de schij wekt zo maar iemand te zijn. We lezen vandaag: Handelingen 10:23b - 33. In West-Duitsland staan op het ogenblik 25.000 vrouwen aan het hoofd van bedrijven, die meer dan tien mensen in dienst heb- •ben en die een jaaromzet van meer dan een miljoen DM ma ken. Desondanks blijkt uit een rapport over 1969, dat de meeste vrouwen handenarbeid verrichten. Tijdschrif ten, televisie en andere publiciteits media in Duitsland geven nog altijd de indruk, dat de vrouwen in dit land zich bijna uitsluitend bezighouden met de drie K's: Kinder, Kirche und Küche (kinderen, kerk en keuken). Daarom is het zo opvallend, dat vrouwen toch 1,9 procent van de di- rectieposten bekleden. Overigens ont moeten die vrouwen nogal wat moei lijkheden op hun weg „naar de top". directiepost als mannen zijn. stiel; niet voldoenfye^ ft Minder salaris j)0O7 Het vrouwelijke kaderpersohf"f< verdient gemiddeld 8000 DM per jar," minder dan hun mannelijke colleg^01*' want zij hebben bijna nooit dezelffcfte banen. In West-Duitsland vormen vrouwen een-derde van de actiep®r' beroepsbevolking. r"'1 Overigens heerst in Duitsland p71? het ogenblik een groot tekort aan ®>e™ ministratief personeel. Goede secretpeJ1 resses en typistes z;ijn moeilijker P° 7 vinden dan kaderpersoneel of £971 schoolde arbeiders. Dit blijkt uit pi personeelsadvertenties die dagelijjen in de kranten verschijnen waarin tfan rijke bedrijven hele pagina's gebrjapc ken om via een advertentie een i De cretaresse aan te trekken. \e Si ft Geen topfunctie Soci(de voordeiJz Uit een enquête, die onder 3000 be drijven werd gehouden, blijkt dat er in West-Duitsland praktisch geen vrouw is, die meer dan 40.000 DM (ongeveer ook 40.000 gulden) per jaar verdient, tegen een flink aantal man nen, dat wél boven dit salaris uit komt. Van de werkzaamheden, die altijd „voor mannen gereserveerd waren" hebben vrouwen de afdelingen perso neelszaken en financiële zaken ge deeltelijk overgenomen. Hier en daar vindt men in Duitsland ook vrouwe lijke directiesecretarissen. Een vrouw krijgt in Duitsland pas de kans op iZei Deze bedrijven bieden, behalve Q minimum maandinkomen van. v DM, vele sociale voordelen, een (b« met toekomstmogelijkheden, prettige werksfeer, moderne bureai,9 en machines en soms zelfs een flat. -e In juni 1970, toen de situatie op arbeidsmarkt bijzonder gespanx|?'e7 was, had het officiële Duitse arbei#f«< bureau 138.000 aanvragen voor ki toorpersoneel. Sindsdien is het aan met bijna de helft verminderd, ml het gebrek aan secretaresses blf W( groot. \rwo p Rij Al door II. Biersteker Er is wel eens beweerd dat de kat de Europese beschaving gered heeft door op een kritiek moment om trent de middeleeuwen een over woekering van de steden en dorpen door muizen en ratten tot stilstand te brengen en tot normale proporties te rug te brengen. Ik stap dan ook altijd vol ontzag om of over een poes heen en ik kan me voorstellen dat velen graag zo'n zelfstandig denkend dier om zich heen hebben. Maar nu lees ik in het rechtsgeaarde Amerikaanse weekblad „Christianity Today" dat de hoeveelheid vis die voor de Ameri kaanse markt uit Latijns Amerika wordt gevangen ten gerieve van Amerikaanse (huis)katten precies de zelfde hoeveelheid eiwitten vertegen woordigt, die de gezamenlijke bevol king van Latijns Amerika tekort komt. Kundige rekenaars, die ons in de rijke landen met recht en reden van tijd tot tijd onze eetlust bene men, hebben dit geopenbaard. Deze gegevens kreeg een redacteur van „Christianity Today" te horen toen hij een deskundige uit eigen kring ging interviewen over het vraagstuk van het levensmilieu. Hij had zich helemaal voorbereid op een wijsgerige discussie over wie of wat er nu de schuld van is, dat het levens milieu wordt bedreigd, maar het be langrijkste dat het gesprek opleverde was dit.verhaal. De historicus Lynn White had namelijk de joods-christe lijke traditie verantwoordelijk gesteld voor de verregaande exploitatie van de natuur en „Christianity Today" wilde daar wel eens een weerwoord op hebben. De redacteur bezocht dus dr. Carl Reidel, een gezaghebbend ecoloog (dat is iemand, die zich bezig houdt met de leer van de betrekkin gen tussen dieren en planten en de omgeving waarin zij leven) van Wil liams College in Williamstown, Mas sachusetts, een man uit eigen kring, namelijk lidmaat van de First Baptist Church in Williamstown. Gelukkig wist. Reidel weer een ander boek, van de sociaal-filosoof René Dubos, die omstandig heeft uiteengezet, dat de joods-christelijke beschaving met de natuur niet beter en niet slechter is omgesprongen dan andere culturen. Een zucht van verlichting vooral nadat ons zoveel jaren als het sterke punt van jodendom en christendom is voorgehouden, dat ze in tegenstelling met andere religies veel vrijer waren in de omgang met de natuur. Maar wat vindt dr. Reidel er zelf van? Alle aandacht is gericht op de christen-academicus die nu zijn bij drage zal gaan leveren in deze uiter mate gewichtige discussie. En dan komt Reidel met bovenstaand verhaal van de vissen en de poesen. „Is dat nu niet een erg geïsoleerd voorbeeld?" vraagt de redacteur een beetje katterig. Nou nee, vindt dr. Reidel, het is meer een illustratie. „We vormen met de Verenigde Staten maar zes percent van de wereldbe volking, maar we nemen 40 percent van 's werelds natuurlijke hulpbron nen in beslag". Geen discussie Zo geeft dr. Reidel het gesprek een beslissende wending, geen filosofie maar cijfers, geen discussie over onze levensmogelijkheden in de toekomst, maar feiten over de levenskansen van anderen nu. De progressieven, die strijden tegen de aantasting van het milieu zijn goede conservatieven: ze willen namelijk behouden, conserve ren wat wij hebben of terugwinnen wat we verspeeld hebben. Maar het kan ook conservatisme in de slechte zin van het woord worden. Iets daarvan is me onlangs duide lijk geworden toen de landen van de derde wereld in de Verenigde Naties tegensputterden bij een plan om wel dra in Stockholm een wereldconfe rentie te houden over het behoud van het levensmilieu. Hun voornaamste kopzorg was, dat dit nieuwe probleem van het rijke noorden zoveel aan dacht en geld in beslag zou gaan ne men, dat zij er voorlopig wel weer naast zouden grijpen. Deskundigen van wereldfaam hebben hen kunnen overtuigen, dat de milieu-aantasting ook bij hen dringend moet worden aangepakt denk alleen aan de schrikbarende erosie van het conti nent Afrika. Maar de reserves van politieke leiders in de derde wereld waren volkomen begrijpelijk: aan de welvaart van het noorden hadden hun landen al zoveel opgeofferd, wat zou er nu weer van hun gevergd worden voor het welzijn van het Noorden? Te hoog verbruik Nog even terug naar dr. Reidel: een nieuwe studie heeft aangetoond, dat de hoeveelheid ruwe energie, die thans in de wereld wordt verbruikt tien procent hoger is, dan wat er in de biosfeer door de omzetting van zonlicht in energie door groene plan ten. We leven op opgeslagen energie in de vorm van fossiele brandstoffen zoals kolen en gas. In dat te hoge verbruik hebben de Verenigde Staten een enorm aandeel: alleen al het ver bruik van electriciteit verdubbelt daar iedere tien jaar! „En dat gebrui ken we dan", zegt Reidel, „om in een gematigd klimaat air conditioners van te laten werken en om de laatste technische snufjes in onze huishou ding toe te passen. We teren nu al in op de wereld-oliereserves in een ma te, die de uitputting ervan in de af zienbare toekomst waarschijnlijk maakt". Een lichte paniek bevliegt me bij de gedachte dat ook de rest van de mensheid zijn rechtmatige aandeel in de natuurlijke hulpbronnen van de wereld komt opeisen. In het verdere verloop van het gesprek, met name over de vraag wat ons te doen staat, zoekt dr. Reidel een antwoord in vrij willige versobering, zeker bij de christenen, te stimuleren door het ge ven van tienden. Over oplossingen in de politieke sfeer wordt nauwelijks gerept, ofschoon het een niet zonder het ander kan, dunkt me. En het gesprek wordt afgesloten met de vroom klinkende maar ont stellende vraag: „Moeten wij ons dan gedragen alsof de mens bestemd is om hier voor altijd op aarde te zijn?" Schijnbaar met de vraag meegaand maar haar tegelijk vlijmend veroor delend, antwoordt Reidel: „Voor een christen zou i'k het tegenovergestelde bepleiten. Leven zoals de bijbel leert namelijk in verwachting van de spoedige wederkomst van de Heer zou ons ertoe moeten leiden om on middellijk het christelijk rentmees terschap over de aarde in praktijk te gaan brengen, dat ik.hier bepleit". HILVERSUM <-< Kenmerk, actule^, teitenrubriek van de kerken, bestaas', vanavond aandacht aan de CijE Cinser Abdij in Bretagne. In de alska] is een ontmoetingscentrum gevesf vos voor progressieve Franse christen^01 Er wordt al enige jaren geëxperinir p, teerd in meditatie en expressie, toe i derland 1, tien over zeven. fsen ii H Kruiswoord-puzzel toe d Horizontaal: 1. woonboot, 4. jaargetij "UgC 9. oningewijde, 11. opening, 12. gee kracht, 16. nieuw, 17. muzieknoot, 18. v 21. de opperste rand van een dak, 22. tfutei 23. hekeldicht, 26. voegwoord (Fr.), i de: vochtmaat, 28. lam geworden, 31. glnd v I 32. kloof, 34. ingedijkt land, 35. zaak. k; Verticaal: 1. reeds, 2. buitenhaven. 3. d V J kundige, 5. bar, 6. uitstap, 7. sprookjes t P guur, 8. salvo tltulo (afk.), 10. rood (ui nmt penkunde), 1& bloem, 14. etui, 15. dicht van 17. droog, 19. dof, 20. keer, 21. nooit, 24. dU] gegeven werk. 26. zwemvogel, 28. huid, soort hert, 30. rivier in Engeland, 31. i organUeerd overleg (afk.), 33. naschrF P (afk.). te Oplossing vorige puzzel Hor.: 1. simultaan, 8. ra, 9, alver, 10. ui, elf, 13. Ems, 15. sol, 17. ter, 19. aas, 21. ur 23. arre, 24. Ie, 25. tafel, 26. er, 27. tros, gene, 31. aal, 32. end, 34. nar, 35. mus, els, 39. te,41. Itala, 43. en, 44. televisie. Vert.: 1. sa, 2. mal, 3. Ulf t, 4. L.V., 5. teerjj". arm, 7. nu, 8. resultaat, 11. insereren, Eli, 14. sar, 16. onera, 18. effen, 20. are y-*± '22. ets, 23. alg, 28. olm, 30. Ens, 32. Este, p C ik Dell, 36. uil, 38. las. 40. et, 42. a. v„ 43. Ee. Nc van s er 'neli de jn e

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 2