Bisdom Breda wil overleg met paus over celibaat O Ned.Chr. Vrouwenbond zag presidente komen en gaan Ze hebben allemaal trauma,s I Blindenbibliotheek nam computer in gebruik BOEKENHOEK Gehuwden als pastoraal werkerBEROEPINGSWERK Burgess Carr streeft naar Afrikaans christendom Puzzelhoek Een woord voor vandaag in Zwitserland UIT DE KERKBLADEN Meer Kamervragei j*j over Van Gelder Nieuwe Testament in volksvertalingen Wie terugkeert op plaatsen, waar hij jeugdliefdes heeft gekoesterd, slaat onvermijdelijk aan het mijme ren. Fabricius keerde na vijfentwin tig jaar terug in Indonesië. Als toerist bevond hij zich in een reisgezelschap; door middel van een charter ging hij vliegensvlug langs oude sporen. Zijn ervaringen in Indonesië omspannen de Tem poe Doeloe van voor de eerste wereldoorlog, tot de tijd van Suharto. Uiteraard treurt hij in dit rijkelijk met foto's opgesierde memo om wat verdween, zoals de romantiek van Bali. Maar de grijze Fabricius is vol doende levensfilosoof om van zeer veel de betrekkelijkheid te aanvaarden. In Sentimental journey blijft het niet bij weemoed en teleurstelling. De schrij ver is een scherp waarnemer, die aan dit weerzien een gezien de aard van zijn reis vluchtige inventarisa tie van het huidige Indonesië ver- bindt. Vooral voor hen, die met Fabricius het oude Indië hebben gekend, zijn de boeiend geschreven kanttekenin gen lezenswaard. Rfs Paul Gallico: „Het geheime front" (The secret front, vertaling C. H. Schaap). Uit gave Wereldbibliotheek N.V., Prijs ƒ13,90. Gallico heeft betere romans ge schreven. „Het geheime front" speelt io 1939 en 1940. Dat heeft voor de lezers die zich in die jaren op bekend terrein wanen het voordeel dat ze het raam van de geschiedenis herkennen. De inval van de Duitsers (op 3 sep tember 1939) in Polen, de barbaarse bombardementen op Warschau, de dood van generaal Freiherr von Frltsch in Praga, een voorstad van Warschau, het huzarenstaaltje van luitenant Prien, die met zijn U-47 in de Britse basis Scapa Flow wist door te dringen en het slagschip „Royal Oak" tot zinken bracht, waarbij om streeks 800 mensen het leven lieten, de torpedering van de Athenia, het Britse passagiersschip dat het eerste slachtoffer werd van Duitse torpedo's en tenslotte de Engelse miss Mitford, die verliefd was op Hitier, allemaal historische gegevens die de oplettende lezer in deze roman, zij het in ge transponeerde vorm terugvindt. Prien heet bij Gallico Grön, de Royal Oak" heet „Magnificent", miss Mitford wordt lady Pamela, generaal Freiherr von Fritsch wordt generaal Von Webel, en het Britse passagiers schip „Athenia" wordt in de fantasie van Gallico het Nederlandse ss „Haa- ken". Allemaal geoorloofd natuurlijk, wa re het niet dat Gallico de Amerikaan se oorlogscorrespondent Hiram Holli- day zo vaak mazzel laat hebben dat het boek alleen maar storend on waarschijnlijk is geworden. Het maakt de lezer een beetje kriebelig. Daar komt bij dat Gallico een we reldbeeld hanteert dat verouderd is. V. Zw 'Mctromoord' door Jan Dijkstra, uitg. Wyt, Rotterdam, 192 pag., prijs 9.50. We hebben hier weer te maken met een oorspronkelijke Nederlandse politieroman, gesitueerd in Rotter dam. Ditmaal geen topografische de tective (zoals Pirn Hofdorp) en in na volging van hem Cor Dokter publi ceerden, de laatste eveneens bij Wyt, Rotterdam, maar een gewoon speur- dersverhaal. Dijkstra biedt een leven dig geschreven boek en we kunnen hem niet genoeg dankbaar zijn dat hij van zijn brigadier Boomgaard en van zijn inspecteur Van Dongen nor male mensen heeft gemaakt en geen krompratende onderhorige met een chef-met-een-tic. die we tot verve lens toe in detectives zijn tegengeko men. De plot van 'Metromoord' is niet origineel: inzet is de formule van een chemische stof, die binnen de kortste keren alle plantaardige leven op aar de kan doden. Er is op papier al heel wat om dergelijke formules afgevoch ten. Hindert niet, temeer daar de mensen in het boek en wij met hen een tijdlang denken dat het om drugs gaat. Dijkstra weet wel een verhaal op te bouwen en langs welgebaande wegen te voeren, maar het mankeert hem nog aan sfeertekening. Hij komt met een paar hardgekookte scènes (vooruit dan maar), maar hij zet ze te plompverloren in een bar-huiselijke omgeving neer. En van het slothoofd stuk had-ie ook méér kunnen maken. Overigens hebben we dat slot zonder moeite bereikt en dat pleit natuurlijk voor het boek. AJK BREDA Een meerderheid binnen de diocesane pastorale raad van het bisdom Breda acht het zinvol om paus Paulus een brief te sturen, waarin hij geconfronteerd wordt met „een ernstig per soneelstekort voor wat betreft te kerkelijke bedieningen en pasto rale werkzaamheden" in het bisdom Breda. Met name acht de raad het gewenst, dat bisschop Ernst met paus Paulus in overleg zal treden „om te bezien of naast het celibataire priesterschap ook niet de mogelijkheid zal kunnen bestaan van een gehuwd priester schap". Tevens zou de raad het waarderen als op korte termijn gehuwden in sommige situaties zouden worden aangesteld als pastorale werker. On der pastorale werker verstaat men dan iemand, die werkzaam is in de zielzorg uitgezonderd het voorgaan in de eucharistie en het bedienen van de sacramenten. Op de achtergrond van deze wens speelt de omstandigheid dat onlangs naar aanleiding van een Romeinse beschikking een pastoraal werker, voorheen priester, STUTTGART Radicale verande ringen in de verhouding van de Afri kaanse kerken tot de zendingsorgani saties, die hij beschouwt als „kolonia le departementen" van de kerken in Europa en Noord-Amerika, wenst de Liberiaanse theoloog Burgess Carr (35), die 1 juni secretaris-generaal wordt van de pan-afrikaanse kerken- conferentie in Nairobi. Hij ziet het als zijn voornaamste taak, „een werkelijk Afrikaans chris tendom" te ontwikkelen, dat van het Europese en Amerikaanse wereld beeld moet worden ontdaan. Alleen zo zullen de Afrikaanse christenen in staat zijn hun eigen en eigensoortige bijdrage in de oecumene te leveren, zei Carr in een gesprek met het Duit se tijdschrift Evangelische Kommen- tare. Hij wees op de wetenschappelijke prognose, dat er omstreeks het jaar 2000 in Afrika 350 miljoen christenen zullen zijn. Dat betekent dat het cen trum van het christendom dan ver legd zal zijn van de blanke Noordat- lantische wereld naar Afrika. Het christendom zal dan de godsdienst zijn van de armen, de machtelozen, de zwarte mensen. Als voorbeeld van echt Afrikaans christendom noemde Burgess Carr de in het Brabantse Teteringen zijn werk als zielszorger moest neerleg gen. Meelevendheid De hoofdmoot van de gesprekken in de Bredase diocesane pastorale raad centreerde zich rond een omvangrijke discussienota, die als titel draagt ..Kerk onderweg vormen van ge loofspraktijk". In deze nota worden voorstellen gedaan om te komen tot nieuwe vormen van kerkelijke meele vendheid, dit vooral tegen de achter grond van het sterk teruggelopen zondags kerkbezoek. Bisschop Ernst leidde de besprekingen in door erop te wijzen, dat de kerk vandaag vele taken tot de hare kan rekenen, „bij voorbeeld hulp aan politieke gevan genen, vredeswerk en het bestrijden van discriminatie en racisme" en dat in verband daarmee ook op verschil lende wijzen iemands kerklijke mee levendheid kan blijken. De Bredase diocesane pastorale raad besprak een vijftal aanbevelin gen gegroepeerd rond de gedachte „dat kerkbezoek niet langer het voor naamste kriterium van kerkelijke meelevendheid is". De aanbevelingen zeggen, dat zondagdienst niet perse altijd een eucharistieviering behoeft te zijn, dat experimenten gestimu leerd moeten worden en dat een kerkdienst waarbij minder dan de helft van het kerkgebouw bezet is, ongewenst is en uiteindelijk moet kunnen leiden tot sluiting van dat kerkgebouw. De Bredase raad liet tij dens ide besprekingen blijken, dat men zich terdege er van bewust is, dat er slechts sprake was van aanbe velingen. ii A, S5f Kruiswoord-puzzel Horizontaal1. stuk stof, 4. inhoudsmaat,' 9. boterton, 11. muziekinstrument, 12. be stuur, 16. honingdrank, 17. welaan, 18. oproermaker, 21. papegaai, 22. vlakte maat, 23. moeilijk, 25. voorzetsel, 27. troefkaart, 28. geldhandelaar, 31. tijding, 32. water in Limburg, 34. filosoof, 35. dui venhok. Verticaal: 1. maanstand. 2. vis, 3. bijprijs, 5. meisjesnaam, 6. geweven band, 7. voge leigenschap, 8. oude rekening, 10. klink nageltje, 13. part, 14. teken in de dieren riem, 15. brandverf, 17. geest van de rijst cultuur, 19. lijkvaas, 20. dunne twijg, 21. sportman, 24. teken, 26. vaartuig, 28. rechtsgebied, 29. ontkenning, 30. koor van zangers, 31. pers.voornaamw., 33. Royal Licence (afk.). Oplossing vorige puzzel Hor.: 1. passagier, 8. ma, 9. engel, 10. al. 12. sta, 13. elk, 15. uil, 17. ral, 19. bom, 21. smak, 23. berm, 24. om, 25. armee, 26. ge, 27. leem, 29. Egir, 31. erg, 32. ene, 34. eer, 35. one, 37. rek, 39. me. 41. Edens. 43. AJC.. 44, litera tor. Vert: 1. pa, 2. set, 3. snar, 4. Ag, 5. geel, 6. Ill, 7. ra, 8. mausoleum. 11. lommerrijk. 12. sla, 14. koe. 16. immer. 18. Almen, 20. orgie, 22. kam, 23. bee, 28. ego, 30. gek, 32. Eede, 33. Erna, 36. net, 38. Est, 40. El, 42. er, 43. ar. NED. HERV. KERK Beroepen: te Scheveningen: J. C. de Bruijne, stud. pred. te Utrecht. Aangenomen: naar Assen: A. G. Soe- ting te Franeker. Bedankt: voor Putten: G. H. van Kooten te Delft. GEREF. KERKEN Beroepen: te Rotterdam-IJsstlmonde en Dubbeldam: J. C. Langeveld, voor heen missionair pred. te Buenos Aires, wonende te Soest. Bedankt: voor Barendrecht: H. Groe- neveld te Vlissingen. GEREF. KERKEN (VRIJ) Beroepen: te Drachten: J. van der Haar te Leiden. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Slikkerveer: A. Hooger- land te Werkendam. BAPTISTENGEMEENTEN Beroepen: te Stadskanaal: A. Visscher te Alblasserdam-Dordrecht. VRIJE EVANG. GEMEENTEN Beroepen: te Zwolle: kand. P. Vreug- denhil te Kampen. Vier mannen, gewapend met ma chinegeweren, hebben gisteren ver geefs geprobeerd de Franse consul in San Sebastian te ontvoeren, zo is gis teren uit Franse consulaire kringen vernomen. De mannen reden na hun mislukte poging weg in een auto. Aangenomen wordt, dat het hier Baskische nationalisten betrof. En zij waren voortdurend in de tempel, lovende God" (Lucas 24:5 Zo eindigt Lucas zijn evangelie. Daar, in de tempel, was het de plaa waar God Zijn volk wilde ontmoeten. Daar kwam het volk altijd w< bijeen, om boete te doen en Gods Naam groot te maken. Daar war dan ook steeds de discipelen in de tijd tussen Hemelvaart en Pinksterei Wel was het goud van de tempel verdonkerd. De discipelen zullen zie als zij in de tempel waren, wel herinnerd hebben wat hun Meester geze\ had over de wijze, waarop men van dit prachtige complex een roversh gemaakt had. Maar toch bleef die tempel het middelpunt van hun de ken. In hun loven van God in die tempel lag nu, na de ontmoeting met Chri tus, een diepe zin. Zij hadden geleerd, dat God vlees was geworden Zich vrijwillig aan de dood had overgegeven voor de redding van me sen. En hier, midden in de drukte en het rumoer als op een markt, moeten als in een visioen hebben gezien, hoe het zou zijn, als de Heilige Get door deze gebouwen zou gaan waaien en ieder zou aanvuren tot lofi u aanbidding van die God! Weiezen vandaag: Handelingen 926—31. Van een onzer verslaggeefsters UTRECHT De Nederlandse Christen Vrouwenbond heeft gis teren afscheid genomen van zijn presidente, mevrouw A. H. Rich ters-Wolvius uit Rotterdam. Mevrouw G. J. Strikwerda-van Klinken uit Amsterdam, een van de vier vice-presidentes is me vrouw Richters, die er vier jaar op heeft zitten, opgevolgd. In haar toespraak tot de ruim dui zend afgevaardigden van de totaal Bisschop Ernst ■.miaicuuuiii i.wcinuc lanascne Diinuenuiuiiuuiectt. aai aSankdCijke0klhrkenXe Raad Vail kerkeil de Noordwal in Den Haag i: Van onze Haagse redactie DEN HAAG In de Neder- landsche blindenbibliotheek aan is Oostenrijkse kerk tegen 200.000 dollar WENEN De evangelische kerk van Oostenrijk heeft het antl-racis- me-program van de wereldraad af gekeurd. maar tegelijk „elke vorm van rassendiscriminatie" veroordeeld. De synode zal een eigen lijst samen stellen van projecten ter bestrijding van de rassendiscriminatie en die aan de gemeenten aanbevelen. Het besluit werd door het synode- moderamen uitdrukkelijk zo geïnter preteerd, dat het geldt voor alle in stellingen in de kerk. Eerder hadden de zendingsraad en het werelddiako- naat besloten, een project in Zambia in het kader van het anti-racismepro- gram financieel te steunen. Het syno debesluit komt neer op een verbod om deze actie voort te zetten. BERN In juli zal in Zwitserland een landelijke raad van kerken wor den opgericht. In deze raad werken de twee grote kerken, de hervormde kerk (3 miljoen leden) en de rooms- katholieke kerk (2,5 miljoen) samen op basis van pariteit. Elk hebben zij tien leden in het bestuur. Verder doen mee de 30.000 oud-katholieken, de 17.000 methodisten en de 1.500 baptisten, die elk twee bestuursplaat- sen bezetten. Het leger des heils be raadt zich nog op toetreding. In Denemarken is de rooms-katho- lieke kerk toegetreden tot de sinds 1939 bestaande raad van kerken. Ons leger. Generaal-majoor bulten dienst H. J. Amelinlc zal per 1 juni drs G. H. J. M. PeIJnenburg opvolgen als voorzitter van de koninklijke nederlandse vereniging „Ons Leger" De heer Amellnk was tot aan het begin van deze maand comman dant van de kinlnklljke marechaussee en gouverneur van de residentie. gistermiddag een belangrijke nieuwe fase ingeluid in de lectuurvoorziening voor blinden. Voor het proces van automatise ring van boeken in brailleschrift is een computer in gebruik genomen. Door het inschakelen van deze computer behoeft de telex-typist, die de ponsbanden maakt voor de bestu ring van de brailledrukmachine, niet meer gespecialiseerd te zijn op het terrein van de braille-coderingen. Een belangrijke bijkomstigheid is ook, dat de computer ponsbanden in braille kan omzetten, die kunnen worden betrokken van de grafische industrie. Zoals bekend sturen deze ponsbanden de zetmachines van het zwart-wit schrift. Verder kan de computer worden gebruikt voor de verwerking van de uitleenadministratie. Ze kan gemak kelijk worden bediend door een blin de programmeur. Een van de medewerkers aan de gereformeerde jeugddag, afgelopen hemelvaartsdag in Dronten gehou den, was de Amsterdamse studen tenpater Huub Oosterhuis. In het ge reformeerde jeugdblad RISICO vroeg Mary Michon hem wat hij van het thema: „Wat heb je eigenlijk aan God" vond Huub Oosterhuis: „Ik vind dat zo'n waanzinnige onbijbelse vraag... Wat heb je eigenlijk aan God?...Niks...Hij lost niks op... Maar het intrigeert me enorm om mensen te ontmoeten die zeggen iets aan God te hebben. Ik vraag me dan af: hoe zien ze eruit, en wat zeggen ze allemaal... Ik vind het ook interes sant om zoveel gereformeerde jonge ren te ontmoeten, omdat ik geloof, dat zij in veel opzichten op de Roomskatholieken lijken. Ze hebben allebei trauma's en remmingen, en ze zijn ook allebei zo gézaggebonden en autoritair. En als ze hier van loskomen, dan worrlen ze zo ongeremd en neurotisch... Nou ge neraliseer ik hoor....Ik heb van beide partijen mensen in m'n gedachten, die zo gereageerd hebben..." Mary Michon vraagt ook naar de positie van de Amsterdamse r.k. stu dentengemeente, die diensten in de hervormde Amstelkerk houdt sinds de bisschop van Haarlem geen ver antwoordelijkheid ken dragen voor deze diensten, waarin o.m. de getrouwde Huub Oosterhuis voorgaat in de eucharistieviering. Raakt deze studentenparochie door deze gang van .zaken niet in een isolement? Huub Oosterhuis (in RISICO nog steeds): „Sorry, maar deze vraag zou vijf jaar geleden misschien aktueel zijn geweest, maar nu niet meer." De bisschop van Haarlem zal na melijk nooit zeggen, dat wij niet of ficieel zijn. 't Enige wat hij gezegd heeft, is, dat de hele gang van zaken niet meer onder zijn verantwoorde lijkheid valt. Er bestaat een typische taak in de r.k.-theologie, die inhoudt, dat de eucharistie in binding moet feebeu- ren met de bisschop. Dit is historisch zo gegroeid en ik kan die gedachte ook wel volgen, maar wij zijn van mening, dat die gedachte hier niet van toepassing is. Wij vragen ons af, óf de bisschop wel de verantwoorde lijkheidsdrager is, en óf, binnen deze hele beweging de verantwoordelijk heid niet elders ligt. Deze punten hebben wij discutabel gesteld; maar daarom is er van schismatiek of sek tevorming geen sprake. Ook het feit, dat onze liturgieteks ten in verschillende andere gemeen tes gebruikt worden, weerlegt het goedkope verwijt, dat wij ons in een isolement drijven. Wij hebben het gevoel, dat wij door ons zelf duidelijk te profileren, veel meer betekenen voor een groot aantal mensen. Men weet waar wij staan en waar wij mee bezig zijn; wij willen nu niets anders doen, dan hec Evangelie gaan behouden in aktie, diakonie en prediking". In Kerk en theologie is een „twee de poging tot gesprek tussen sociolo gie en theologie" opgenomen in de vorm van een nogal stevig debat tussen dr. H. D. de Loor en de Gro ningse hoogleraar dr. F. R. J. Knetsch. Het is niet doenlijk hier de hele discussie op de voet te volgen. Daarom alleen een enkele zin van beide gesprekspartners, om aan te tonen dat het (ook) gaat om dingen waar ieder kerkmens mee te maken heeft. Dr. De Loor: „Dit verontrust-zijn duidt op de onmacht van velen om godsdienstig een nieuw klimaat te verwerken, in samenleving en kerk beide. Het kwalijke bij de „verontrusten" was, dat de synode in haar vergadering aan hun brief ruime aandacht be steedde, hoewel deze brief niet tot de synode gericht was. Tijdens deze zitting, die ik zelf meemaakte (als notulist), bleek hoeveel krypto-ver- ontrusten er onder de synodeleden zaten". Prof. Knetsch „Voor het publieke en apostolaire karakter van de kerkdienst is het jarenlange geëxperimenteer met „proefbundels" van allerlei gading (Dienstboek met formulieren, psal men, gezangen. 102 geestelijke liede ren) de genadeslag geweest. Aan de weigering van de gereformeerde bond aan deze dingen mee te doen ligt, behalve conservatieve halsstar righeid en een onhoudbaar vooroor deel tegen gezangen, ook het zeer juiste inzicht ten grondslag, dat de openbare godsdienstoefening niet het jachtveld van experimenterende liefhebbers mag zijn, op straffe van zwaar functieverlies". In hetzelfde nummer van Kerk en theologie houdt prof. dr. G. C. van Niftrik zich bezig met de kwestie van de zgn. geboorteleden. Uit zijn opmerkingen de volgende fragmen ten: Ik neig er ook steeds meer toe om te zeggen, dat de hervormde kerk in onze dagen de moed moet hebben om al die mensen, die in haar kaar tenbakken staan ingeschreven, voor de vraag te stellen, of zij nog iets met de kerk te maken willen hebben en of de kerk zich nog met hen be moeien mag. Wordt op die vragen „neen" geantwoord, dan zal de kerk dit „neen" hebben te aanvaarden, ook al gaat het om doopleden of om mensen, die uit hervormde ouders geboren zijn. Een mens kan nu een maal „neen" zeggen tegen God en zijn heil. Ook dan houdt de kerk haar apostolaire taak Bij al deze en dergelijke discussies zullen wij ons in ieder geval moeten hoeden voor de vrees niet langer de „grote" kerk te zijn. Wij moeten niet krampachtig proberen de „grote" kerk te blijven. Dat zijn wij al lang niet meer. Dat is ook niet erg. Geen enkele kerk heeft van God de belof te ontvangen de meerderheid van een volk te omvangen. De synode van de hervormde kerk zal het ook nog moeten afleren om om te vallen zo spoedig zij door de één of de an der bedreigd wordt met het verlies van ..de jeugd", wanneer zij dit of dat niet accepteert. In een wanhopi ge poging tot „survival" zijn wij ge neigd de gekste dingen te aanvaar den, éls wij de mensen en „de jeugd" maar vasthouden. De alter natieve belijdenisvragen zijn door de synode aanvaard onder de angst, veroorzaakt door de bedreiging, dat de kerk anders „de jeugd" zou te leurstellen en verliezen". De Mindenbibliotheek kon de com puter kopen dankzij de financiële steun van de abonnees van de NRC, die ter gelegenheid van het 125-jarig bestaan van de krant een fonds ter beschikking stelde. Ook ontving de bibliotheek bijdragen van tal van particulieren. Een braille-drukmachine vervaar digt ongeveer 100 braillebladen per dag. In de bibliotheek staan zes ma chines. Er zijn er zeker tien nodig om aan de aanvraag te kunnen voldoen. Totale kosten ƒ300.000, aldus direc teur J. van Rossem. Het in gebruik nemen van de com puter is slechts het begin van een lange ontwikkeling in het belang van de communicatie van de blinde. Het vervaardigen van braille neemt veel tijd in beslag en de boeken veel ruimte. Technisch gezien moet het mogelijk zijn, meent de heer Van Rossem, een zodanige apparatuur te ontwikkelen, dat de brailleboeken en brailletijd- schriften niet langer behoeven te worden gedrukt. Men zou moeten kunnen volstaan met het reproduce ren van ponsbanden, die dan kunnen worden uitgeleend aan braillelezende blinden. Met de ontvangen ponsban den voeden de blinde lezers het ont wikkelde apparaat, dat de tekst geeft in voor hen leesttere vorm. Het appa raat is dan de door blinden zo zeer begeerde leesmachine. Dr. A. P. Grunwald van Argonne National Laboratory in Illinois heeft reeds een prototype van een dergelij ke leesmachine vervaardigd. De ontwikkeling van een leesma chine is' zeer kostbaar, maar zeker wel lonend. De produktiekosten van boeken en tijdschriften in braille kunnen immers lager worden. Bo vendien zal er minder ruimte nodig zijn voor de opslag. De heer Van Rossem meent, dat een dergelijke research alleen moge lijk is in samenwerking met de Ver enigde Staten. Hij is juist vorige week teruggekeerd van een uitvoeri ge studiereis door de Verenigde Sta ten. Een belangrijke wens voor hem is, dat er een laboratorium wordt ge sticht, waarin wordt gewerkt aan de ontwikkeling van hulpmiddelen voor blinden en slechtzienden en waar be staande hulpmiddelen worden verbe terd of aangepast voor de meervoudig gehandicapte blinden en slechtzien den. Een "dergelijk laboratorium moet worden begeleid door medewer kers van technische hogescholen. Er moet nauw contact worden onderhou den met soortgelijke laboratoria in Amerika. De heer Van Rossem is van plan nog dit jaar concrete voorstellen hiervoor uit te werken. 89.000 leden die de Algemene jaar vergadering van de NCVB in het jaarbeurscongrescentrum in Utrecht meemaakten, zei mevrouw Richters, dat het haar bovenal in de vier ach-, ter haar liggende jaren was gegaan om de geestelijke vrijheid van de mens. Het belangrijkste in de taakstelling van de NCVB vond zij de C, maar deze letter zorgde tevens voor de moeilijkste opgave. Hoe werken wij met elkaar vanuit de C? „In de vier jaar namen ook onder de christenen de tegenstellingen toe", vervolgde zij. „Wij moeten daar niet beducht voor zijn, misschien heeft het wel zijn goede zijde, zo worden wij immers gedwongen met elkaar te spreken en naar elkaar te luisteren. De een verrijkt de ander. Onze vele gaven kunnen vele facetten aan het licht brengen, een ieder vanuit zijn eigen persoonlijkheid, vanuit zijn eigen invalshoek. Tenslotte riep mevrouw Richters op niet in kampen tegenover elkaar te gaan staan: conservatieven, progres sieven, links en rechts. Wij moeten leren zonder onszelf en de ander ge weld aan te doen met elkaar te leven en te werken in deze wereld, ons va derland én onze bond. De vele aanwezigen, waaronder ereleden en vertegenwoordigsters van andere vrouwenorganisaties konden gisteren afscheid nemen van me vrouw Richters. Zij kreeg een bedrag onder couvert en een schildpadden tas. Men kon kensin maken met me vrouw Strikwerda, de nieuwe pre dente. IE GEI krin kriri Gei aan Oes mei te heii prei Uni bon h diei ven ingi Tee U)0( 'v, kor wac hei i Mevrouw A. H. Richters Gisteren werd bekendgemaakt, de NCVB een aktie gaat voeren Bosland in Suriname. De bedoeling dat de leden ƒ80.000 bijeenbren om het een medisch docente moge te maken Surinaamse verpleegstilee' op te leiden. De Surinamezending v 'c de Broedergemeente te Zeist zal di medische docente uitzenden. ond uit DEN HAAG De kwestie Va Gelder blijft de Tweede Kamer zighouden. Na de heren Van der 1 len en Voogd (PvdA) hebben nu| heren Ter Woorst, Fievez en Vai sen (KVP) en Nypels (D'66) aan de regering gesteld. De drie KVPers informeren naar herplaatsingsmogelijkheden, in l bijzonder bij andere papierfabriek! p0( voor mensen die ontslagen zuUjh, worden. Ook willen zij weten hoe samenstelling is van het person L,, dat bij het ontslag betrokken zal zij 50l Verder vragen zij of de regering nv gelijkheden ziet om, met overheii steun of in samenwerking met de den, de produktie-inkrimping te beperk aangezien Renkum in hoge mate l hankelijk is van de werkgelegenhe bij Van Gelder. Tenslotte willen weten in hoeverre de produktie v krantenpapier in ons land is gewaï borgd, gezien in relatie tot de prea re situatie van de Nederlandse dl bladpers. De heer Nypels vraagt eveneens er in de plaatsen, waar volgens berichten een groot deel van het pt soneel zal worden ontslagen, voldoe de andere werkgelegenheid dat niet het geval blijkt, of de re,° ring bereid is te bevorderen dat vermindering van de werkgelege heid zo min mogelijjc gebeurt in plaatsen waar onvoldoende verva gende werkgelegenheid is. Eerder deze week vroegen PvdA-Kamerleden minister Neliss of het Rijk aandelen Van Gelder kopen om alsnog de nodige informa te krijgen over de gang van zaki Verder informeerden zij waarom i fusiebesprekingen tussen Van Geld en de KNP zijn afgesprongen. AMSTERDAM Dit jaar verschenen „volksvertalingen" van he nieuwe testament in het Engels, Frans, Spaans en Duits. Dezi uitgaven beperken zich in woordgebruik tot de betrekkelijk klei ne woordenschat van de doorsnee krantenlezer. KWARTET TROUW De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dwrdts Dagblad Trouw Commissie van hoofdredactie: J. de Berg (voorzitter), H. P. Ester, G. J. Brinkman J. van Hofwegen. Onlangs kwam de derde verbeterde druk uit van het nieuwe testament in hedendaags Engels, getiteld „Good News for Modern Man". Deze uitgave is waarschijnlijk de meest verkochte bijbelvertaling ter wereld. In zes jaar zijn er al 28 miljoen van verkocht. Op advies van bebruikers en in over leg met theologen werden enkele pas sages alsnog in duidelijker Engels ge steld en werden woorden, die de laatste zes jaar uit het spraakgebruik verdwenen ,zijn vervangen. In Frank rijk verscheen het nieuwe testament in „Francais courant". In april ging de „Version Popular" in het Spaans ter perse. Dit nieuwe testament in -hedendaags Spaans is eigenlijk de oudste van dit soort ver talingen: het werd in 1966 speciaal gemaakt voor het Latijnsamerikaanse taalgebied. Het Europese Spaans ver schilt dermate van het Latijnsameri kaanse, dat een totale revisie nodig was. Gehoopt wordt dat deze uitgave in november kan verschijnen, als het uitvoerend bestuur van de Europese bijbelgenootschappen in Madrid ver gadert. Bovendien komt dit jaar nog de Duitse uitgave van de pers. Ook in het Nederlands wordt ge werkt aan een volledig nieuw testa ment. Tot nu toe verschenen afzon derlijke uitgaven van bijbelboeken in hedendaags Nederland, die door ve schillende mensen vertaald werdi Het is nog onzeker of deze samen* bundeld zullen worden tot één uitg ve. Wel werkt een kleine vertaalco missie aan een geheel nieue vertali in het Nederlands van vandaag ve gens de vertaal principes van de zu tcrvertalingen uit de grotere wercl talen. Wanneer dit nieuwe testamci kan worden uitgegeven, is nog nl bekend. Kerk van Engelaiu overweegt eoinmuni voor tienjarigen LONDEN Kinderen kunnen va af hun tiende jaar tot het avondma in de anglicaanse kerk toegelat worden, wanneer de beleidsorgan de voorstellen goedkeuren van studentiecommissie. Volgens deze voorstellen worden kinderen die voor het eerst aan communie deelnemen, door een gee telijke gezegend. De confirmatie vol dan op het 17e jaar en laat toe tot h kiesgerechtigd lidmaatschap van kerk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 2