schaak
Dit jaar veel Dürer-zegels
Liefde maakt
vindingrijk
rs
M
I
fcl
m
2
s
m
m
A
A
m
t
fl
Klassieke wals
in topvorm
dialoog
Langharig
I
i
ZATERDAG 22 MEI 1971
De grote Duitse kunstenaar Albrecht Dürer
werd 21 mei 1471 in Neurenberg geboren.
Zijn vader, een goudsmid, was in 1455 uit
Hongarije weggetrokken. Hoewel de zoon
was voorbestemd in het ambacht van zijn
vader te worden opgeleid, ging hij wegens
zijn uitzonderlijk tekentalent enige tijd lessen
volgen bij Michael Wolgemut. Naar het ge
bruik van die dagen maakte de jonge Dürer
als gezel een trektocht door West-Europa.
Terug in Neurenberg huwde hij in 1494
Agnes Frey, maar vertrok weer spoedig voor
een korte studiereis naar Venetië. Hoewel
Dürer al eerder een monogram gebruikte ter
bescherming van zijn eigendomsrechten, is
het thans bekende in zwang sedert het jaar
1497. Een tweede studiereis naar Italië volgde
van 1504—1506. Dürer is een kunstenaar, die
als een bezetene moet hebben gewerkt. Hij
maakte tekeningen, houtsneden, gravures en
schilderijen. Daarnaast heeft hij op latere leef
tijd nog een aantal kunsttheoretische studies
geschreven.
In 1512 kreeg Dürer belangrijke
opdrachten van keizer Maximiliaan,
alsmede een jaargeld. Toen de kei
zer in 1519 gestorven was. trok hij
naar de Nederlanden om bij Karei V
de continuïteit van zijn inkomsten
veilig te stellen. Bij die gelegen
heid heeft hij de bekende tekening
van Erasmus gemaakt. Dürer stierf
te Neurenberg op 6 april 1528 op
57-jarige leeftijd.
In de loop der jaren zijn reeds
vele werken van Albrecht Dürer op
postzegels gereproduceerd. Ter ge
legenheid van de herdenking van
het feit. dat Dürer 500 jaar geleden
geboren werd, is in een aantal lan
den aan deze uitzonderlijke kunste
naar ook door middel van postze
geluitgiften aandacht bestead. En
er zullen dit jaar heus nog wel
meer postzegels voor hem ver
schijnen.
Zijn geboorteland Duitsland
loopt terzake en terecht
vooraan. De Bondsrepubliekelijke
posterijen zijn deze keer wel heel
bijzonder voor de dag gekomen.
Behalve dat een 30 pf-zegel, waar
op het befaamde monogram van
Dürer. is verschenen, heeft Bonn
ook vijf prentbriefkaarten met be
kende en minder bekende werken
ter ere van hem uitgegeven. Aan
de adreezljde Is de frankering
voorbedrukt door middel /an een
monogramzegel van 20 pf. Een
beetje tè gekunsteld is dat de eer
ste stok van de letter A en die van
de D van dat monogram !n rood
gedrukt zijn. terwijl de rest de
groene kleur heeft, zodat het cijfer
'71 naar voren komt.
West-BerlIJn heeft van de fraaie
gravure „De doedelzakspeler" een
detail op zijn postzegel weergege
ven. In de serie Westduitse toeris
tenplaatsen, waarin al panorama's
van Rothenburg. Oberammergau,
Cochem en Freiburg zijn versche
nen, komt nu mede als bijdrage tot
de viering van het Düreriaar ook
een zegel van de stad Neurenberg
in omloop. Al deze Westduitse uit
giften zijn 21 mei in de verkoop
gekomen. „Zowel te Bonn. West-
Berlijn en Neurenberg zijn of wa
ren bijzondere afstempelingen in
gebruik; in het Berlijnse stempel
komt het monogram voor; de ande
re hebben alleen teksten.
Ook Oost-Duitsland bleef niet
achter in het filatelistisch eren van
de grote landgenoot. Sinds dinsdag
18 mei zijn daar drie herdenkings
zegels in omloop gekomen. De af
beeldingen zijn: een zelfportret uit
1500, de „Drie pratende boeren"
uit dezelfde periode en een portret
van Melanchthon (1526).
Oostenrijk heeft begin van deze
maand in de serie „Oostenrijkse
kunstschatten" dat bijzonder fraaie
portret „De jonge Venetiaanse"
voor een zegel van 3.50 S geno
men. Dürer maakte dit portret in
opdracht tijdens zijn tweede Ve
netiaanse reis. Het portret is overi
gens al een paar maal op postze
gels gereproduceerd; namelijk op
een toeslagzegel van Duitsland in
1939, in Ecuador in 1967 en on
langs nog ten behoeve van een
zegel van het Zuid-Arabische
staatje Kathiri. Bovendien kunt u
de Venetiaanse schone op de te
genwoordige muntbiljetten van 5
mark van de Duitse Bondsrepu
bliek terugvinden.
Zoals ik u hierboven aanqaf. zijn
al vele werken van Albrecht Dürer
op postzegels weergegeven. Te
veel om allemaal op te noemen.
Voor de verzamelaars van het the
ma „postgeschiedenis" wijs ik er
nog op dat in Frankrijk en Algerije
uitgegeven postzegels ter qelegen-
heid van de „Dag van de Postze
gel 1956" de beeltenis van Frans
van Tassis te zien is. Dat is een
werk van Dürer; zij waren tijdgeno
ten.
„Albrecht Dürer op postzegels"
is een thema dat u zeker zal beval
len.
J. J. M. KIGGEN
Correspondentie en oplossingen
aan de heer H. J. J. Slavekoorde,
Goud rtï nets tra at 125, Den Haag
Zwari in mineur
Deze keer drie stellingen, waarin
telkens de zwartspeler aan het
kortste eind trekt, terwijl het hele
maal niet voor de hand lag dat de
door zwart gespeelde zet zo duide
lijk en zo radicaal tot zijn onder
gang zou leiden.
Wie zou vermoeden dat de zo
op het oog vrij onschuldige zet
c7-c5 (diagram 1) een fatale mis
greep zou zijn? In diagramstelling
2 ligt de zaak iets anders, maar
ook daar had de zwartspeler iets
redelijks uitgedacht. Hij dacht na
melijk met 1.... g5 na 2. hxg5 Pxg5
3. Txg5 Thxf6 voordeel te behalen.
Misschien een beetje optimistisch
in een stelling die er toch niet al te
leuk uitziet, maar daar blijft het
dan ook bij. In zijn optimisme had
hij echter toch iets over het hoofd
gezien; de opgave vraagt U eigen
lijk dat „iets" te ontdekken.
In opgave 3 maakte de wrtspeler
gebruik van een mogelijkheid die
reeds in de diagramstelling duide
lijk klaar ligt. Achteraf zegt men
natuurlijk altijd: Dat ligt toch voor
de hand?l Maar als men achter het
bord zit dan liggen die zaken min
der eenvoudig, zelfs als men we
reldkampioen is.
Het lot dat de drie zwartspelers
in de diagramstellingen trof, moge
U enerzijds troosten, maar U aan
de andere kant aansporen om altijd
bedacht te zijn op onverwachte ri
postes van de tegenstander.
OPLOSSINGEN
TxcS Txc8 2. Lxd5 exd5 3. Ph6t I
D«7* kg? 5. «61! (Daar ia de v«rraas«n-
de zet 5. Lxb2 6. txb6 axb6 7. Pg4 Lc6
8. Pe5 LxeS 9. Dxe5» Kg8 10. «4 Te8 11.
Dd4 bS 12.85 (En p.iet I2.axb5 Lxb5 13.
Dxd5? Tel* 14. kg2 Lc6) 12. Te6 13. f4
h6 14.Kf2 Kh7 15.g4 f6 16. Db6 en zwart
overschreed in deze hopeloze stelling de
hem toegestane bedenktijd.
(2) Moroni-Fletcher. Hier komt de offer
orgie: 1. Td7!Dxal 2. Txg7t Kxg7 3. Lh-
6t Kh8 4. Pg6tl hxo6 5. fxg6l (En nu zelfs
en stille zetl) 5.
Itl Kxg7 8. Dh7 r
(3) Popp-Bauer. En hier gaat het ook
warm toe: 1.Pe5 De6 2.Lc4l bxc4 3.f5!
Dxe5 4. Pg6tl hxg6 5. fxg6l! Dxg5
6. Thlt Kg8 7. Dc4l Dd5 8. Th8t Kxh8 9.
Dh4t Kg8 10.Dh7 mat.
111 1 1 I 1
1
ufSOQO
1
X
r
i
1
JL
m
m
IT
1
I
JL
T
A
A
i
J
A
-T-i
lï
A1
'r#
H
JsL
j
ji]
A
IP
U1
i
X
X
ji
I'S'
j
i
Zwart aan zet speelde 1. g5 en hoop
te daarmee voordeel te bereiken. Was
dat juist of onjuist? Waarom?
Zwart aan zet speelde 1. f6 en
hoopte daarmee een goede stelling te
bereiken. De tegenstander echter door
kruiste dit voornemen. Hoe ging dat?
Correspondentie aan de heer A. i.
Ivens, Frankenslag 69, Den Haag.
Kampioensspel
De strijd om de provinciale titel
en die om de belangrijke tweede
plaats voor de halve finale lands
kampioenschap is over de helft
Conform onze prognose Is het ge
drang hevig. Na de vijfde ronde
begint er echter enige tekening In
de ranglijst te komen.
Holstvoogd en Ivens Jr. voeren
de lijst aan, op de voet gevolgd
door titelhouder Toet en studenten
kampioen Riesenkamp. Een verras
sing was de nederlaag van Toet
tegen de jeugdkampioen Jan Storm.
Laaststgenoemde heeft de goede
mentaliteit te spelen voor wat hij
waard is zonder vrees voor verlies.
Niettemin kan de wedstrijd voor
hem niet meer dan een zeer goede
training betekenen. Tegen Toet
stond hij onder zware druk en had
het moeilijk totdat zijn tegenstan
der een misrekening maakte en ge
lijk capituleerde.
Dat Is misschien wel karakteris-
C. BAKKER
tiek voor het tomooi. Er doen vele
gereputeerde, sterke en niet oude
spelers mee, die hun partijen veel
al goed opzetten. Maar dan komt
er in menig geval een in dit milieu
niet verwachte fout, waardoor de
partij niet meer voor een schoon
heidsprijs in aanmerking komt.
Enige fragmenten:
(1) Zwart: 2. 9. 10, 11. 12. 13,
15. 17. 18, 22. 23. 27
Wit: 26. 29. 3133. 34. 36/40. 43.
49. Spelverloop; 37-32. 2-7; 32x21.
22-28; 33x22, 18x16: 29x18. 12x23;
39-33, 17-22. 38-32, 11-17; 43-38.
7-12; 49-43. 13-18; 32-281. 23x32;
38x27 9-13; 40-35, 10-14; 34-30.
15-20 (Het lijkt dat 14-20 meer ver
dediging geeft); 33-29. 20-25;
30-24, 25-30; 24-20, 14x25; 35x24.
16-21. 27x16 p 1.
L. P. KAÏN
(2) Zwart: 1/4, 6, 8. 10/13, 15,
17. 18. 20. 23. 25, 26
Wit: 24, 27, 29, 32, 34, 3>/42. 44,
45, 47/50.
7-12?; 37-311, 26x46 beste;
49-43, 46x28; 27-22, 18x27; 29x16,
20x29; 34x12, 8x17 en wit heeft
een schijf gewonnen. Echter niet
de partij, want even later ontstond
deze positie
(3) Zwart: 16/19, 24. 29
Wit: 27,30, 32, 33. 35. 38. 41
Het is de vraag of in deze stand,
ondanks het materiele voordeel,
nog winst aanwezig. Wit speelde
hier 41-37 waarna zwart er als de
kippen bij was om de remise af te
dwingen door 16-21; 27x16, 19-23;
30x28, 18-22; 33x24, 22x31
A. J. Ivens
ÖSTERR^ICH
Onder de titel „Grande Valse Bril-
lante" is een DGG-langspeler uit
gekomen waarop een aantal be
roemde walsen zijn vastgelegd.
De onsterfelijke wals, de enige
dansvorm die in de negentiende
eeuw zijn klassieke indicaties
kreeg. Tevoren hadden vele ze
delijkheidsapostelen gefulmineerd
tegen deze „ongezonde" dans.
doch niettemin kreeg zij vaste
voet en verdrong hij zelfs het
hoofse menuet. Een voorbeeld
daarvan werd het Vredescongres
in Wenen (1814/'15) waar de wals,
door lieden die er vroeger niet
over gepeinsd zouden hebben, vol
esprit en extase werd gedanst.
Het was ook in deze eeuw dat
de wals haar klassieke impulsen
kreeg waaraan de namen zijn ver
bonden van o.a. Mozart, Haydn,
Beethoven en Schubert en niet
het minst die van Weber die met
zijn bekende „Aufforderung zum
Tanz" voor piano een wereldschla
ger schiep die later door Berlioz
meesterlijk werd geïnstrumenteerd.
Zeer juist heeft men voor deze
l.p. de walsen uit de genoemde
periode gekozen die stuk voor
stuk voorbeelden zijn van de klas
sieke vorm. Van Léo Delibes uit
de Coppélia Balletsuite. Van Fre
deric Chopin twee walsen, de be
kende Valse Triste van Sibelius
en de wals uit Berlioz' Symphonie
Fantastique. Hekkensluiters zijn
Tsjaikofsky's Bloemenwals en de
wals uit zijn bekende strijkers-
serenade en de onsterflijke wals
„An der schonen blauen Donau"
van Joh. Strauss, de walsenkoning
bij uitstek.
De werken zijn uitgevoerd door
de Berliner Philharmoniker o.l.v.
grootmeester Herbert von Karajan,
die ze tot in de fijnste details en
In prachtig beheerste tempi tot
een feestelijk klinken brengt. Ro
mantische ontspanningsmuziek in
de schoonste vorm. De kwaliteit
van deze l.p. is bijzonder goed.
(DGG stereo 2538 095)
Charles Lloyd
„Charles Lloyd in the Soviet
Union", op de markt gebracht
door Atlantic (SD 1571), ia be
paald geen succes. Vreemd dat
niet de man opvalt die zijn naam
gaf aan de plaat, maar meer zijn
begeleiders. Dat zijn pianist Keith
Jarrett en de rhythme sectie be
staande uit Ron McCure op de
bass en Jack DeJohnette met
slagwerk.
Charles Lloyd zelf kan zijn fluit
beter thuis laten. Met zijn tenor
sax zou hij het evenwel nog eens
kunnen proberen. Maar op deze
plaat bespeelt hij dit instrument
ook middelmatig.
MEVROUW N. N. TE SCHE-
VENINGEN heeft een aantrek
kelijk huis voor logees, vlak bij
zee. „Aan mensen die het niet
kunnen betalen, verleen ik van
zelfsprekend gratis onderdak.
Een cadeautje kan er altijd wel
af. Toch heb ik liever geld. Dat
gireer ik naar: de Ondergrond
se Kerk te Amsterdam, giro
249300. Met logees, die goed
bij kas zijn, regel ik het bedrag
van tevoren, dat geeft nooit
moeilijkheden. Ze mogen de
keuken gebruiken en houden
hun eigen slaapkamer schoon,
anders zou het me te druk wor
den. Ik schrijf dit om dat er
vast wel meer mensen zijn die
gunstig wonen en op deze ma
nier iets willen doen voor de
christenen achter het IJzeren
Gordijn".
Geloven, zegt die jongen van
zeventien in dialoog, is: wat
kan ik voor mijn naaste doen.
„Dat brengen ongelovigen soms
beter in de praktijk dan gelovi
gen. Daar ben ik het mee eens.
wij moeten met de hand ons
gelovig zijn tot uitdrukking
brengen. Geloven, zonder God
als onze hemelse vader te er
kennen kan niet. Een mens die
nergens aan doet. kan veel
voor zijn medemens betekenen,
hij doet het echter niet omdat
hij God liefheeft. Bij de gelovi
ge dringt de liefde tot God tot
goede werken", aldus mevrouw
Fontijn, Werkendam.
Mevrouw Eiseling, Rijswijk
kreeg op haar stukje in dialoog
een telefonische reactie die
drie kwartier duurde. „De „op
beller" was een volgeling van
de heer Maasbach: je moet zie
ke mensen van hun bed afhalen
en de duivel uitdrijvenl Volgens
deze meneer genezen ze zelfs
zeer ernstige zieken net als Je
zus dat deed. of liever gezegd,
doet Jezus dat ook vandaag
nog door middel van,deze men
sen zoals hij. Waarom lees ik in
mijn christelijke krant nooit
over deze genezingen? Dat zou
toch de moeite waard moeten
zijn!"
„Ik geloof helemaal niet, dat
mensen omdat ze ziek zijn,
door de duivel bezeten zijn,
daarvoor heb ik teveel zieken
gezien met een goed en fijn
karakter zonder een spoor van
iets demonisch in zich. Ik mis
hier ook de liefde, wanneer je
tegen een ziek mens gaat zeg
gen dat zij of hij van de duivel
bezeten is! Die meneer kwam
maar steeds terug op God als
een soort boze boeman die
klaar staat om straffen uit te
delen, daar somde hij weer bij
belteksten voor op".
„Als ik op die manier in God
moest geloven, was ik ,iog lie
ver een vrijdenker, op gevaar
af dat ik na mijn dood door een
God wordt opgewacht met de
.roe in Zijn hand. Geloven kan
men echter niet onder dwang.
Wat ik persoonlijk qeloof. doe
ik vrijwillig, daar wil ik ook zelf
de verantwoording tegenover
God voor dragen
„Geloven met de daad heb
ben we vrijdagavond kunnen
zien aan dat moedertje dat zo
in zorg en verdriet zit om wat
haar kind is overkomen. Ze kon
toch nog aan de dader denken
en pleiten: doé er iets aan dat
die man genezen wordt. Ze
heeft nog heel wat steun nodig
om straks haar kind te helpen
er over heen te komen, maar
dan moeten wij niet ach en wee
roepen", aldus mevrouw J. de
Weerd-De Haan, Hoogvliet.
„Als wij alleen op zo.ndag
christen zijn en in de week on
ze medemensen laten verkom
meren, dan heeft dat geen
waarde voor God, dan zijn wij
huichelaars. Geloof moet je in
daden omzetten. We zijn vaak
zo vervuld van onszelf dat we
de nood niet (willen) zien, noch
daadwerkelijk helpen", schri|ft
mevrouw S, Dordrecht.
„Als je een kind hebt dat
geen honderd procent is en je
verzorgt het met liefde, met ge
stoorde mensen optrekken, een
zamen opzoeken, dat zijn moei
lijke opdrachten. Mensen op
vrolijken, naar hen luisteren,
hen te eten vragen (al zijn ze
soms niet gemakkelijk.). Auto
bezitters kunnen met qebrekki-
gen een tochtje gaan maken,
die mensen kunnen zo intens
genieten dat je er zelf schik in
hebt. Het loont de moeite het te
proberen, want wat we aan an
deren doen, doen we aan
Hem", zo ziet mevrouw van Es,
Dubbeldam, het daadwerkelijke
geloof.
Rudi Pijper dicht over ons
onderwerp: geloof is doen ge
hoorzamen niet zeggen amen
maar gaan - gelijk Abraham
geloof is ov.ergave vertrouwen
dat het goed is wat Vader wil.
Zend mij Heer opdat ik ga
opdat Ik - open ogen open
handen - blijde in Uw wereld
„Langharig werkschuw tuig".
Deze generaliserende en on
barmhartige betiteling wordt
niet zelden gebezigd door ie
mand die weinig vertrouwen
heeft in de jeugd van vandaag.
Een onderwerp voor onze dia
loog. Graag uw mening en er
varingen, uw hoop en verdriet
als het gaat om de jonge gene
ratie. Na plaatsing van uw bij
drage ontvangt U een pakje:
Dokter I of II, tipparade of een
verrassing naar keuze.
Igor ron Percha
156
Voor hem, die een nieuwe
reld wil opbouwen mag er niets ónaantastbaars zijn. Misschien -
sprak hij na een pauze verder, "misschien moeten wij het op dc
manier bewijzen. Misschien moeten de mensen op deze manier in
dat de oude wereld dood is."
"Ilec waren kinderen... Kleine meisjes. Kinderen, hoor je?
die jonge knaap die geen soldaat wilde worden, - was hij soms o<
een symbool? Was hij dat?"
"Waar wil je heen?"
"Naar huis."
"Met - Vera?"
"Ik wil met haar naar huis, als je ons laat gaan."
"Waar heb je haar gevonden? In Samara?"
"Nee. Niet in Samara. Ze moet naar huis. Ze verwacht een kind."
"Wie is de vader?"
"Dat is niet belangrijk. Ze krijgt een kind."
"Is het - Berckheim?"
"Nee."
"Wanneer?"
"Gauw. Over drie weken. We moeten ons haasten. Geef ons
papieren en Iaat ons gaan, Andrej!
Andrej Paddas balde zijn handen tot vuisten en preste die teg
het raam, tot hij dacht dat dit zou springen. "Ik heb haar al
keer laten gaan", zei hij. "Kun jij je herinneren wat je eens tegen
gezegd hebt, toen ik met haar met de bal wilde spelen? Zij is nit11
voor jou. Zij is jouw meesteres. Waarom? yroeg ik mijzelf af. Bi n
ik minder waard dan die leeghoofden van landgoedbezitterszone e
alleen maar omdat mijn vader een bediende is?"
"En daarom ben jij commandant van deze trein geworden?
idioot! Jij armzalige, egoïstische idioot!"
"Houdt je tong een beetje in bedwang, vader!"
"Wil je mij li ten doodschieten?" vroeg de oude man. Zijn st« Ij
klonk moe van medelijden.
"Nee. Ik zal je niet laten doodschieten. Je krijgt je papieren.'
"En Vera?"
"Zij niet."
"Wat ben je van plan, Andrej?"
"Haar kind gaat naar een tehuis. Dan zal ik met haar trouwi
Hoor je? De dochter van jouw meester. Ik, de zoon van een tuinma
die nooit de moed vond te bekennen dat hij een slaaf was."
"Je houdt dus niet van*haar?" vroeg de oude man rustig. "Is
voor jou ook niet meer dan een symbool? Begrijp ik dat goed, A
drej?"
Andrej Paddas gaf geen antwoord. Hij keek naar Vera's gezic1
achter het glas terwijl hij zichzelf vervolgens bij het raam van ht
tuinmanshuisje zag staan kijken naar het landhuis. Hij zag Vera d
grote trap af komen, een slanke, vrolijke gestalte met de glanc v.
de zon op haar haar. De hoofdingang is alleen voor de heren. Jij m
de dienstdeur aan de achterkant gebruiken. Het leek hem alsof
die woorden van toen van zijn vader hoorde en hij voelde de 01
bitterheid en de oude haat in zichzelf opwellen.
"Een symbool?" zei hij. "Misschien."
"Je bent machtig geworden, Andrej zei de oude man;
woorden vielen als druppels gesmolten staal in de stilte.
(WORDT VERV(
PLAN
Het plan voor het afspel kan veelal wor
den gevormd nadat de uitkomst is bepaald.
Met dat gegeven moet verder worden ge
werkt. zodat het contract op een veilige en
verantwoorde wijze kan worden bereikt. Nu
is het eindcontract natuurlijk niet zo maar
uit de lucht komen vallen, doch gebaseerd
op informatie. verkregen tijdens het bied-
verloop. Die informatie is niet altijd zo dui
delijk dat het eindcontract inderdaad het juis
te is. In dat geval moet een corrigerend af
spel worden gevonden.
Ook dat lukt vanzelfsprekend niet in alle
gevallen; des te meer voldoening geeft het
wanneer ten slotte het beoogde doel wordt
bereikt, zoals in onderstaand spel.
Na schoppen en klaveren duidelijk te
hebben aangegeven, vonden noord en zuid
elkaar m vijf ruiten, een nogal hoog uitge
vallen bod als men de kaartverdellng be
kijkt. Gesteld dat de troeven snel vallen, dan
iog blijft er een pijnlijk matige bijkaart over.
Zuid vond nu een plan dat de problemen
onderving. West was nl. met harten uitge
komen voor de aas van noord. Het zal de
A V 4 2
10876
O 874
B 8
lezer Inmiddels duidelijk zijn dat de enige
kans ligt In over en weer introeven, al zal
dat met beleid moeten gebeuren. Zuid ba
seerde zijn hoop op schoppen aas en vrouw
bij west, die dan fraai gedwongen kunnen
worden, waarna noord die slagen aftroeft.
Inderdaad is dat de winnende speelwijze.
Na harten aas volgde In de tweede slag kla
veren aas en een klaveren getroefd. In de
Correspondentie aan de heer B.
Burg. Baumannlaan 163c, Rotterda
vierde slag zette zuid schoppen boer v
na de vrouw volgde een troef.
Andermaal werd een kleine klaver
getroefd, waarna in de zesde slag sd
3as werd gedwongen. Daarna werd
maal een klaveren hoog ingetroefd, zo
schoppen tien noord een hartenv
kwijt kon.
Verder verloopt de zaak soepel. Een
pen getroefd en daarna een klavei
//eer een schoppen getroefd, doen h
cal slagen op elf belanden, waarna v
resterende slagen mag incasseren n
overgebleven troeven. Heeft oost sc
aas-vrouw, dan kan vijf ruiten nooit
gemaakt, evenmin wanneer zuid beslu
de troeven te verwijderen Ook vier
pen door zuid te spelen is niet hi
dat contract gaat down.
Resumerend is er dus maar één
om vijf ruiten down te laten gaan en
aen uitkomst in troef, waarmee het
weer introeven wordt tegengegaan.
OPLOSSING VAN DE
VORIGE PUZZEL
HOR.: 1. Ens. 3. kalis. 7. kat, 10. ra,
11. air. 12. kor. 14. la. 15. agent. 18
polls. 20. aek. 21. aak, 23. tod. 24. els.
25. selep, 27. gal. 29. tulp. 31 terne, 33
ma. 34. lo. 35. ka. 36. en. 37. slep. 39.
oele. 41 ren. 43. plkol. 45. rag. 47. sen.
■>9. lak. 50. eng. 51. steel. S3 traan. 55
p e. 56. lee. 53. rat. 59. ml. 60 ark. 61
kreek. 62. mis.
VERT.: 1 era, 2. nagel. 3 kit, 4 ar
5. ik. 6. sop. 8. Altda. 9. tas. 11. ank. 13
rot, 16. eest. 17. bal. 19. loge. 21. aap.
22. kei, 24. emmer, 25. sloep. 26. pekel,
lenig, 30. uil, 32. mal. 37. snee, 38. gil.
39. ook, 40. Ema. 42. ester. 44. kam, 46
agsml, 48, nel. 50. ert, 51. Spa, 52 lek,
53. tak, 54. nia, 57. er. 58. re
INZENDINGEN
Oplossingen, uitsluitend op brief
kaart. worden voor donderdag aan
ons bureau verwacht. In de linker
bovenhoek vermelden: „PUZZEL
OPLOSSING". Er zijn drie prijzen:
een van f 10 en twee van f5.
PUZZEL VAN DE WEE
KRUISWOORD-PUZZEL
Horizontaal: 1. hagedisachtig dier, 6. foedraal, 11. muzieknoot,
handig dier, 14. vreemde munt, 16. slede, 18. wijnmaat, 20. titel (i
soort hond, 22. Spaanse vloot, 23. scheik. element, 24. familii
lengtemaat (afk.). 27. water in N.Br., 28. voorrang, 30. vod, 3
peaan. 34. muzieknoot, 35. volksnaam van de kauw, 37. aardrijk!
aanduiding, 38. overblijfsel bij verbranding, 40. vrucht, 41. sd
opmerking, 42. selderij, 43. Chin, lengtemaat, 44. muzieknoot,
bouwwerktuig, 47. dierengeluid, 49. plaats in België. 51. jong scf
lof, 56. voorzetsel, 58. familielid, 59. tot (Lat.), 61. foei, 62. spel
vertrouwelijk, 65. water in Friesland, 66. bedelaar, 69. lidwoord,
hond. 72. smalle weg, 73. boom, 75. verzekeringsbrief, 67. suik(
Verticaal: 2. bouwland, 3. bewaarder van een kerk, 4. klasse
sloom, 7. rund, 8. volksvermaak, 9. voegwoord, 10. betaalplaats,
jesnaam, 13. per expresse (afk.), 15. langzaam, 17. kippenloop,
hoeftig, 19. teken in de dierenriem, 20. meisjesnaam, 25. reeds,1
(afk.), 28. Myth, figuur, 29. maanstand, 31. Griekse letter, 32. ou|
temaat, 33. woudkoe, 34. hevig, 36. Noorse god, 37. vreemde H
graafwerktulg, 44. rondhout, 46. pers. voornaamw., 48. soort ha
wachtwoord, 51. muzieknoot, 52. familielid, 54. ingang, 55. wei
kweekgras (Z.N.), 58. zware kleverige stof, 60. eettafel, 61. rust
niet gespannen, 67. waterstand, 68. afk. van Idem, 70. radio oi
bouwkundig ingenieur (afk.), 73. muzieknoot, 74. namelijk (afk.).
IIIIM