Nieuwe spelregels in unie van baptistengemeenten Dominee bad voor GPl Duits r.k. bisdom houdt jaarvergadering in Israël mi is Graham uitgenodigd Over Vinkerihofnog geen beslissing in Indonesië Sanering Op hol COMMENTAAR UÊÊÊ^gÊÊ P riester proces in Boedapest BEROEPÏNGSWERK DENTOFIX. voor va ndaag Algemene vergadering raad Kerken Uw problem het onze UIT DE KERKBLADEN BILLy GRAHAM DJAKARTA De Indonesische raad van kerken heeft de Ameri kaanse evangelist Billy Graham uil genodigd, om in september 1972 te spreken op massabijeenkomsten in Djakarta, Soerabaja en Medan. Graham is gevraagd, de nadruk minder op de beslissing voor Christus te leggen, dan wel op de noodzaak voor christenen, om in hun omgeving getuigen van Christus te zijn en de samenleving te dienen. Op deze wijze wil men spanningen met de islamiti sche meerderheid in Indonesië ver mijden. Van een onzer medewerkers VEENDAM De algemene vergadering van de unie van baptis ten-gemeenten heeft een aantal reglementswijzigingen behandeld, die een beter en krachtiger samenspel bij de uitvoering van de lande lijke taken moeten brengen. Eén van de belangrijkste punten van de agenda kwam wel in bespreking, maar werd niet afgerond. Het betrof een nieuwe opzet van „De Vinkenhof" te Bosch en Duin en de daarmee gepaard gaande verplaatsing van het Unie-bureau te Arn hem naar Bosch en Duin. Over dit voorstel zullen de gemeenten zich vóór 15 juni schriftelijk uitspreken. Je kunt je afvragen, of in een tijd, waarin vele grote en belangrijke vra gen aan de orde zijn te stellen, de naar binnen gerichte behandeling van reglementszaken nog wel een zinnige reden is om samen te komen. Is er „buitengaats" niet veel te doen, dat meer de moeite van het vergaderen en confereren waard is? Met dat „buitengaatse" werk heeft de vergadering zich ook wel bezigge houden, maar het is natuurlijk niet mogelijk elk jaar een spectaculaire agenda te ontwerpen. Veel kerkelijk werk verloopt langs lijnen van gelei- Van een medewerker JERUZALEM Onder leiding van kardinaal Hoefner van Keulen zullen binnenkort 58 rooms-katholieke geestelijken uit dit bisdom hun jaarvergade ring in Israël houden. De vergadering zal gedeeltelijk aan het meer van Ti berias en in Jeruzalem worden gehouden. Het is de bedoeling dat de West- duitse prelaten tijdens hun verblijf in Israël contacten onderhouden met de geestelijke leiders van andere christelijke groepen in Israël en met Joodse prominenten. In een verklaring, die door het bisdom is uitgegeven wordt het plan de jaarvergadering van West-Duilsiand naar Israël te verleggen een „historische gebeurtenis" genoemd, omdat de conferentie zakelijke besprekingen combi neert met een pelgrimage door „het land van de geboorte van Christus". In de verklaring wordt verwacht dat „andere bisdommen in Duitsland het voor beeld ongetwijfeld zullen volgen en soortgelijke bijeenkomsten in het Heilige Land zullen houden". delijkheid ook het naar buiten ge richte. Evangelisatie en kerkbouw, zending en diaconaat kregen deze keer niet zoveel tijd, maar voldoende om de betreffende commissies de ga ranties te geven, dat ze op de volle steun van alle gemeenten kunnen re kenen bij het voortzetten en voor zichtig uitbouwen van hun werkter rein. Het is van betekenis, dat de commissies het vertrouwen van de gemeenten genieten en daarom mag er dan ook nu en dan aan de interne relaties wel aandacht geschonken worden. De reglementewijzigingen brachten niet zozeer een wijziging in de orga nisatie zelf, maar betroffen de sa menstelling van het bestuur der Unie, de zgn. Unie-Commissie. Deze com missie vormt de „top" van de unie, waarin verschillende commissies hun vertegenwoordigers hebben en waar overleg gepleegd wordt over het ge zamenlijke beleid. In Veendam vergrootte men het aantal rechtstreeks door de algemene vergadering te kiezen leden van vijf op acht, terwijl men de indirect ver kozen leden in aantal h^veerde. Dat versterkt enigszins de directe invloed van de vergadering op het „topbe- leid". Ook wenste men een verbre ding van de commissie door voortaan ook vertegenwoordigers uit de vrou wen- en jeugdbeweging als leden te kiezen, voor wie twee zetels werden ingeruimd. Het voorstel om deze nieuw ge vormde Unie-Commissie Unie-Raad te noemen, verkreeg wel een meer derheid, maar deze was niet groot ge- Zeventien jaar lang heeft het betaald voetbal zich in de richting van een bankroet gewerkt. Maar de steeds grotere verhezen konden de orga nisaties hooguit verontrusten; de verslechterende positie van het profvoetbal bleek voor de clubs geen stimulans om de oorzaken op te sporen en maatregelen te treffen. Pas nadat de clubs zich verenigd hadden in een werkgeversorganisatie (de FBO, Federatie van Betaald Voetbal Organisaties), kwam het zelf-onderzoek op gang. De FBO liet de tekorten becijferen en de voetbalmarkt analyseren; de FBO maakte ook duidelijk dat de clubs niet meer op twee gedachten konden hinken door ener zijds het betaald voetbal vanuit de emotionele, amateuristisch-sportieve kant te benaderen en an derzijds een functie in de passieve recreatie te willen vervullen. De voornaamste taak van een profclub ligt in de recreatieve sfeer, maar te veel clubs schieten juist daarin tekort. Toen dit seizoen de positie van de meeste clubs zo verslechterde, dat een rigoreuze sanering onvermijdelijk werd, hanteerde de FBO bij het aanwijzen van de te verdwijnen clubs dan ook terecht de belangstelling van de voetballief hebber als enige norm. Het afgelopen weekeinde werd die sanering (ge deeltelijk onder druk van buitenaf) een feit. Het aantal organisaties dat betaald voetbal bedrijft, zal het volgende seizoen van 51 tot 38 zijn terug gebracht. De vele praktische problemen die nu zijn gerezen,, moeten vóór augustus, wanneer het nieuwe voetbalseizoen begint, worden opgelost. Daarvoor heeft het voetbal de door overheid toe gezegde „premie" (de 38 resterende en de 13 ver dwijnende clubs kunnen bij de sanering rekenen op in totaal 3,8 miljoen gulden uit de sporttoto) te hard nodig. Met de sanering is de verlangde „gezondmaking" echter nog geenszins bereikt: de uitvoering garan deert niet dat het voetbal van de ene dag op de andere tot een gezonde bedrijfstak is uitgegroeid. De bevolking van de stad New York is er ach ter gekomen dat in haar behoefte aan meer elek triciteit op geen enkele manier kan worden voor zien. Kernenergiecentrales wil men niet de buurt hebben, want radioactiviteit is gevaarlijk, vinden de burgers van New York. Elektriciteitscentrales die met fossiele brandstoffen worden gestookt, wil men ook niet in de buurt hebben, want die stinken, en het stinkt toch al, vinden de burgers van New York. Centrales ver buiten de stad zouden dus de oplossing zijn, maar de hoogspanningsleidingen die de elektriciteit dan naar de stad moeten brengen, ontsieren het landschap, en dat is ook een onaanvaardbare aantasting van het milieu, vinden weer andere burgers. De enige mogelijkheid die dan nog overblijft, is, dat de burgers van New York genoegen ne men met minder elektriciteit. Maar deze gedach te is hun geheel vreemd, en daarom zitten zij met een in wezen onoplosbaar probleem. Dat duurt nooit lang, want New York is een nijvere stad. De gekozen oplossing zal in het nadeel van de stankbestrijders uitvallen, want de burgers van New York krijgen er een met olie en gas ge stookte centrale in hun stad bij. Een elektriciteitscrisis zoals die in New York, hing al een tijd in de lucht. Er is in Amerika bij na geen industriële activiteit meer denkbaar zon der een bijbehorende actiegroep die foei roept. Dat is een heel gezond verschijnsel. Die actie- De overblijvende clubs staan voor de taak het be taald voetbal op langere termijn veilig te stellen en de voorwaarden te scheppen dat ook zij niet binnen enkele jaren aan sanering toe zijn. Het meest urgente probleem hierbij is dat, zodra er volgend seizoen enige tekening in de nieuwe eerste divisie komt, de Tager geplaatste clubs het gevaar lopen af te sterven. Om dat gevaar af te wenden zal moeten worden gezocht naar mogelijkheden tot doorstroming naar en vanuit de hoogste amateur- klasse. Te denken valt ook aan de oprichting van een klasse van onafhankelijken. De betaald-voetbalorganisaties zullen ook moe ten beseffen dat zij een bedrijf voeren, dat momen teel nog volgens een verouderde conceptie werkt. Wat organisatie en presentatie betreft, valt iedere vergelijking met de rest van het Nederlandse be drijfsleven in het nadeel van de clubs uit. Op lan delijk niveau zullen de verhoudingen tussen orga nisaties van werkgevers en werknemers (en de KNVB, waaronder het profvoetbal nog steeds res sorteert) moeten worden verduidelijkt en aange past aan de elders geldende normen. Bij de clubs zelf zullen meer en meer daartoe opgeleide, prof- fessionele krachten de plaats van „hobbyisten" moeten innemen. De presentatie zal meer op de binding van de supporters (de klanten) gericht moeten zijn: af braak voetbal in een onoverdekt en onverwarmd stadion jaagt de klanten weg. Toch zal het betaald voetbal vermoedelijk ook dan nog met structurele tekorten werken. Het be lang voor de passieve recreatie is nu reeds voor veel gemeenten een aanleiding tot subsidiëring van die tekorten. Het is -wel te verwachten, dat die ge meenten hun steun gaan koppelen aan een pakket voorwaarden, zoals professionele leiding, eventueel gemeentelijke participatie in het bestuur en een controle op de begroting. Wanbeleid, zoals dat de afgelopen jaren door veel clubs is gevoerd en dat mede heeft geleid tot onnodige tekorten, zal dan praktisch uitgesloten zijn. groepen plegen de toestand erg eenzijdig te be kijken. Ook dat is gezond, want de industriële machten kijken nogal eens eenzijdig de andere kant op, en op die manier kan een gezonde af weging van belangen ontstaan. In Amerika breekt nu kennelijk de tijd aan dat de actiegroepen mèt hun eenzijdige kijk gewoon de overhand krijgen. Dat kan even scha delijk zijn als een eenzijdig overwicht van de in dustrie. Dat geldt zeker voor de actiegroepen tegen kerncentrales, die naar onze mening al te hard strijden tegen nauwelijks bestaande gevaren. In New York hebben zij nu bereikt, dat het harder zal stinken. Veel dingen gebeuren in Amerika eerder dan hier, en dat geeft ons de kans, van andermans fouten te leren zonder ze eerst zelf te hoeven ma ken. De eerste Nederlandse kerncentrale, die van RCN in Petten, werd destijds, toen het allemaal nog onwennig was, bewust in een dunbevolkt ge bied neergezet. Sindsdien hebben wij de industriële kernéner gie als een uitzonderlijk veilige bedrijfstak leren kennen. Toch werd onlangs bijvoorbeeld ook in West-Duitsland raar geschutterd met de bouw van een kerncentrale in een dichtbevolkt gebied. Te hopen valt, dat de Nederlandse openbare me ning op dit punt het hoofd koel blijft houden. Aan Newvorkse tonelen hebben wij geen be hoefte. DS. W. VEENSTRA noeg om de Statuten op dit punt ver anderd te krijgen, zodat de oude naam van Unie-Commissie bleef ge handhaafd. INTEGRATIE De gezamenlijke commissies boden de vergadering een nota aan, waarin ze integratie van Unie-bureau en „De Vinkenhof" bepleiten. Verhoging van de dienstverlening door samenvoeging van alle administraties én het schep pen van betere mogelijkheden voor het scliolings- en vormingswerk zou den de resultaten van deze integratie zijn. „De Vinkenhof" zou dan drie on derdelen omvatten: 1. Conferentie centrum en administratief bureau on der leiding van een te benoemen ad ministrateur; 2. Seminarium onder leiding van de rector drs. J. Reiling; 3. Algemeen secretaris van de Unie onder leiding van de algemene secre taris ds. Th. van der Laan, die tevens de leiding van het vormingswerk zou hebben. Deze nieuwe opzet was mede nood zakelijk, omdat ds. T. Jansma, de al gemene penningmeester van de Unie, per 1 oktober met vervroegd emeri taat gaat en de rector van het semi narium niet langer de zakelijke lei ding van „De Vinkenhof' kan behar tigen. Ter wille van een grondige behan deling in de gemeenten werd besloten niet ter vergadering te beslissen, maar de gemeente per referendum te raadplegen. BESTUUR Het nieuwe dagelijks bestuur van de Unie-Commissie word als volgt sa mengesteld: ds. VV. Veenstra te Am sterdam, voorzitter; ds. H. van der Werf te 's-Gravenhage, vice-voorzit- ter; ds. J. Bouritius tc Emmcn, alg. adjunct. Pas dn oktqber 1972 hoopt de alge- mene vergadering weer bijeen te ko men. Er is een nieuwe regeling aan vaard, waardoor voortaan de versla gen van het achterliggende jaar en de begrotingen van het voorliggende jaar worden behandeld. Daardoor zullen de commissies meer tijd van afhandeling en voorbereiding krijgen, terwijl de gemeenten bij de samen stelling van hun eigen begrotingen op de hoogte kunnen ,zijn van hetgeen voor het landelijk werk vereist is. Door dan volgens plan in secties te vergaderen kan men de diverse stuk ken intensievere aandacht geven, ter wijl de afgevaardigden gedwongen zullen zijn de toekomst meer in hun beraadslagingen te betrekken dan thans gebeurde. In feite krijgen ze een periode van drie jaren te behan delen, wat wel eens een stimulans zou kunnen betekenen voor de op bouw van een verder vooruitziend beleid. DS. E. UT BOER OVERLEDEN IJMUIDEN Op 57-jarige leeftijd is onverwacht overleden ds. E. H. Boer. doopsgezind predikant te IJmuiden. De crematie is vanmiddag te Velsen. Ds. Boer was predikant te Berlikum, Bolsward, Koog-Zaandijk en sinds 1968 in IJmuiden. Hij be woog zich vooral actief in het doops gezinde jeugd- en zondagsschoolwerk. Gevoelt U zich onzeker met Uw KUNSTGEBIT? Met behulp von Dentofix kunt U weer alles kauwen! Bevestig Uw kunstgebit voor de gehele dag door het 's morgens eerst even met het spe ciale Dentofix-poeder te bestrooien. Dit on schadelijke, smaakloze hechlmiddel ver leent Uw tandprothese gedurende de ge hele dag een stevig en betrouwbaar hou vast. U kunt nu weer eten wot U wenst, U kunt lachen, spreken of hoesten zonder in moeilijkheden te geroken. Als U iedere och tend wat Dentofix op de gebitsplaat strooit, kunt U verder vergeten, dat Ueen kunstgebit draagt. Probeert U hot eens; U zult meteen het verschil constateren! Meer dan 40.000 landartsen in de gehele wereld raden hun patiënten aan Dentofix te gebruiken. Het is verkrijg baar in alle apotheken en drogisterijen a f. 2,67 per ploslic slrooiflacon. BOEDAPEST In Boedapest is achter gesloten deuren een proces be gonnen tegen vier priesters, een inge nieur en een studente. Zij worden be schuldigd van overtreding van de wet od verboden organisaties, omdat zij „illegale religieuze bijeenkomsten" met groepen studenten en andere jongeren zouden hebben gehouden. Zij behoren tot een groep van der tig, die in de herfst van 1970 gearres teerd werden. Het grootste deel van deze dertig is inmiddels van rechts vervolging ontslagen. Drie van de zes beklaagden werden begin januari voorlopig op vrije voeten gesteld. NED. HERV. KERK AANGENOMEN: naar Borssele: H. J. Teutscher, pred. voor buit. werk- z.(past. zorg „De Hezenberg") te Hat- tem GEREF. KERKEN AANGENOMEN: naar Geleen: H. Kuiper te Mijdrecht. VRIJE EVANG. GEMEENTEN Beroepbaar: kand. H. Mondeel, Ressensestraat 19, Ressen (gem. Beimmel); kand. J. Schotanus. Dol- lartstraat 230. Amersfoort; kand. M. Ullersma, Leidsestraatweg 11. Oegstgeest; kand. P. Vreugdenhil, Ja cob Catsstraat 269, Kampen; kand. S. Zuidema, Croeselaan 218, Utrecht. KWARTET TROUW De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dwrdts Dagblad Trouw Commissie van hoofdredactie: J. de Berg (voorzitter), H. P Ester, G. J Brinkman J. van Hofwegen. Johannes valt als dood aan de voeten van Jezus neer. Dan lezen „Hij legde Zijn rechterhand op mij en zeide: Wees niet bevreesd. Ik de eerste en de laatsteen de levende, en Ik ben dood geweest en :i ben levend tot in alle eeuwigheid en Ik heb de sleutels van de dood ei dodenrijk." Staande voor de' soevereine macht van de hemelse Heer, ziet John zichzelf zoals God hem ziet. Hij die vol geloof eens geschreven heeft zullen zijn gelijk Hij is, merkt dat daar nog veel aan ontbreekt. Spreekt Christus hem bestraffend toe? In het geheel niet. Hij zeg ben de eerste en de laatste. Hij is de eerste die geloofde en Hij laatste ook, want Hij wil in ons. door ons geloven. Zonder Hem z niets waard. Wat we hebben ontvangen we van Hem. Niet wij redden het, maar Hij redt ons. Door Hem zijn we Christus leeft voor onvolmaakte mensen. Hij leeft voor ons. We lezen vandaagHandelingen736—43 1 2 3 4 S 6 7 e 9 2 3 4 6 1 8 9 Kruiswoord-puzzel zonder zwart Horizontaal 1. overpeinzing, 2. hand weefwerk - plant met bittere wortel, 3. toespraak - schatten. 4. vlaktemaat - in- sekt - en anderen (afk.), 5. danspartij - gekheid - voorzetsel, 6. Ierland - ver voermiddel, 7. schrijfkosten - zwemvo gel, 8. plaats in Friesland - glijvoertuig,9. vis- reeks -lof. Verticaal 1. soort pruim - welaan, 2. eekhoorn (gew.) - strijdperk, 3. zuid vrucht - plaatsje bij Trier, 4. evenzo - schande, 5. prijslijst - sneeuwschaats, 6. op de wijze van - hogepriester te Silo - broeibak. 7. mak - soort hert - vreemde munt, 8. in eikaar - zwakke, ff. vulkaan - bloem. Oplossing vorige puzzel Horizontaal 1. sensitief, 2. Aden - er ker, 3. tegel - oase, 4. inert - etat, 5. Ran - tapuit, 6. enkel - lira, 7. akant - elan,8. ren - Orel - at, 9. Eros - Adèle. Verticaal 1. satire - are, 2. eden - anker, 3. negen - kano, 4. snert - Enos, 5. iel - tal - tra, 6. troep - leed, 7. ikat - uil - le, 8. Ees - air-aal,9. fret-tante. Van een onzer verslaggevers UTRECHT In „Gemeenschap der Kerken", het blad van de raad van kerken in Nederland, pleit dr. J. A. Hebly, adjunct directeur van het interuniversi tair instituut voor missiologie en oecumenica te Utrecht, ervoor, om de Nederlandse raad van Ijer-' ken een algemene vergadering te geven. Hij wijst op enkele voorbeelden in het Uiitenland. Zo heeft de Britse raad van kerken een „general coun cil" van 144 leden: 90 door de kerken aangewezen vertegenwoordigers; 24 toegevoegde leden, benoemd door het uitvoerend comité op voordracht van leden van de general council; 3 verte genwoordigers van zendingsorganisa ties en 27 waarnemers, adviseurs en vertegenwoordigers van interdenomi- nationele organisaties. De oecumenische raad in Hongarije heeft een algemene vergadering van 41 kerkelijke afgevaardigden, die minstens eens per jaar bijeenkomt, het beleid bepaalt en om de drie jaar de staf benoemt. Uit dergelijke voorbeelden blijkt volgens dr. Hebly, dat in het buiten land meer dan in Nederland gezocht is naar een brede representatie van de kerken. De noodzaak en het be lang van een dergelijke presentatie is duidelijk, vooral als men bepaalde aspecten van het werk der kerken wil gaan oecumeniseren in de raad. Een brede representatie kan enerzijds de leden van de kerken doen besef fen, dat het hun raad van kerken is, anderzijds de raad het besef geven, dat hij in de vertegenwoordigers van de kerken in het college met de ker ken in hun geheel te maken heeft. Brieven die niet zijn van naam en adres kunnen ni< Behandeling worden genomen, aeimhoudlng ts verzekerd. Vn die niet onderling met elkaai verband staan moeten In afzon lljke brieven worden gesteld, brief dient een gulden aan poi gels te worden Ingesloten. Vraag: Welk materiaal moe gebruiken om tinnen voorwer solderen en daarbij de natu kleur te krijgen, die donker is Antwoord: Volgens deskuni het praktisch niet mogelijk solderen, tenzij men dit hee zichtig en vakkundig doet n gedeelte van het te reparerei werp, dat van een onopi plaats is afgenomen. Tin is namelijk een elem in allerlei verbindingen wordt en zelden hebben tw( werpen precies dezelfde sai ling. Onze deskundige ried alle opzichten op te passen voordat je het weet zit er eer en dan is alles bedorven. Vraag: In de voortuin heb jaar zo erg veel mieren. V voorhekje op het tegelpad voordeur. Iemand had me bo basterdsuiker door elkaar 4 den, maar dat hielp ook niet; Antwoord: Mieren kunt u ven door een paar eetlepels stM mengen met een stukje gist. u op de plaats, waar de mier daan komen. In de regel zij een week voor goed verdwen schaaltje met in stukjes komkommer helpt ook als u kommer geregeld ververst. B nekkig ongerief helpt agrocid dit is gevaarlijk, vooral vooi ren en huisdieren. We hebben al veel gehoord over en gelezen van gerefor meerde dominees die adviseer den PPR of althans links te stemmen en over andere gere formeerde dominees die op wekten dat vooral niet te doen en het op de ARP te houden, we hebben daar genoeg van ge hoord en gelezen, zodat het alleszins verfrissend is te ver nemen dat er óók een gerefor meerd dominee is die aan de kant van het GPV stond. We lazen over hem in het Neder lands Dagblad, dat weliswaar geen kerkblad is maar toch wel een krant van en voor kerk mensen, nader: vrijgemaakte gereformeerden. In deze kring, dit nog ter toelichting, heten de „gewone" gereformeerden: synodalen of synodaal-gerefor- meerden. En hier is dan het verhaal uit het Nederlands Da- blad: „Nog een hartverwarmend voor val. Ik hoorde het uit de mond van de dame die het zelf beleefde. Ze woont ergens in de provincie Utrecht, in een kleine plaats waar ook enkele (vrijgemaakte - red.) kerkleden wonen die zelfs nu nog vasthouden aan de ARP. Deze vrouw trok erop uit om pro- p.agandafolders van het GPV rond te brengen. Ze kwam o.m. bij een sy- nodaal-gereformeerd boerengezin en probeerde er een folder af te geven. De boer weigerde. „Nee, mevrouw het hoeft niet! Ik heb er al eentje gekregen van de PSP en ook een van D '66. Ik weet niet, van welke richting u nu weer bent, maar ik heb mijn keus al gemaakt". „Zo, is u er klaar mee?" „Ja. helemaal! Onze dominee heeft zondag in de kerk gebeden: „Heere, wilt U de verkiezingsactie van de heer Jongeling en van het GPV ze genen, want het is zo dringend nodig dat die stem wordt versterkt". Nou, daar was ik het mee eens en daarom weet ik al op wie ik ga stemmen!" Het hart van die vrouw sprong op van blijdschap. De folder werd gre tig aanvaard, toen de boer hoorde dat het nu .net een propagandage schrift van hét GPV was!" Karikatuur Lectuur van kerkbladen kau dui delijk maken dat niet iedere predi kant compleet gelukkig is met het IKOR-telcvi&ieprogramma „Werken op zondag". In Hervormd Utrecht zegt ds. M. Groenenberg er o.a. dit van: „Je voelt de neiging opkomen om hem (nl. de jonge dominee in deze t.v.-serie, red.) spelenderwijs een zetje te geven en te zeggen: kom, kerel, lach eens! Maar ik vrees, dat hij me dan alleen maar verwijtend aan zal kijken en zeggen: vindt u dat er iets te lachen valt in kerk en wereld? En dan zou ik verward mijn blik neerslaan, want ik ben niet he lemaal onkundig van alle misère op deze terreinen. De vraag komt op: wat bedoelt men met dit programma? Misschien zegt men: echt een domineesvraag, je moet er altijd iets mee bedoelen, mag je echt ook eens niets bedoelen dan maar even mensen in het zon- netje zetten: zo'n jong dominees echtpaar, gemeenteleden, kerke- raadsleden? Natuurlijk moet je ze dan net iets scheef trekken, een tik keltje karikaturaal maken, anders is er geen aardigheid aan, maar mag je niet verwachten dat men zo slim zal zijn om in het karikaturale de ern stige werkelijkheid te zien? Natuur lijk, zeg ik dan haastig en zo wil ik ook wel kijken. Maar ik heb langs mijn oren ho ren waaien dat men er toch wel een pietsie bedoeling mee had, n.l. iets te doen aan de image van het domi neesschap, mede om jonge mensen te doen zeggen: hé, dat is nog zo'n gek beroep niet! Kom ik ga theologie studeren! 't Is mogelijk, dat er van dat gerucht niets waar is, maar als er wel iets van die bedoeling achter gezeten heeft, dan zal „werken op zondag" niet doeltreffend zijn. Deze norsige, wat kortaf sprekende domi nee zal slechts een „neen" oproepen. En al die karikaturale gemeentele den roepen niet het verlangen o hun pastor te worden. Omgaan met zoveel mail mensen mag een psychiater kolfje naar zijn hand vinden, een predikant niet. Nou, dat vil eigenlijk jammer, want ik vind dikant zijn nog altijd een boeiende zaak en zou dat graag anderen overdragen. „Werken zondag" is een luchtig geval, wat ik me niet verveelde, ook niet ontwaardigd werd, maar daar het dan ook bij." Kmclercomimmie In het gereformeerde Centr Weekblad schrijft prof. dr. Hartvelt weer over de kinden munie. We geven hier het slot zijn artikel door: „Ik zie nu dat woord en ss ment. prediking en avond eigenlijk zoveel gemeenschappen hebben. En wanneer sommigen van ooi mochten zijn dat men toch tot oordeel kan eten en drinken, voeg ik daaraan toe: men kan tot zijn oordeel horen. Ik kom, tot deze merkwaaL conclusie dat wij pas goed over t avondmaal kunnen spreken war n, wij wat beter over de verkond leren denken. Ik had deze lange omweg eige wel nodig, om te voorkomen dal discussie over de kindercomm geheel zou opgaan in de vr rondom de openbare geloofsbel nis. Het is gewoonte geworden avondmaal en belijdenis aan el gekoppeld worden; het behoeft noodzakelijk zo te zijn (en te ven) al vind ik voor mijzelf een delijk moment van positiekeuzi een mens tegenover de kerk v Heer een goede zaak die ik graag zou zien verdwijnen. Ik pleit dus voor ontkoppelingfej avondmaal en openbare belijd 0] wil het in de prediking toch niet eerst een examen af wal n wij ze meenemen naar de kerk. k wijl het in de prediikng toch tr gaat om de toeleiding tot ons woord? Mij dunkt dat vade^m moeder het met hun kinderen lijk moeten kunnen maken wal het in het avondmaal gaat. Ai c dat willen beamen door te eten drinken wie zou hen houden? Wij betuigen toch alti zij door hun doop in Christus gemeente zijn ingelijfd?" ri

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 2