Dus toch confessioneel Hippe happening op evangelisatiecongres Kerkeiiconferentie in politiek vaarwater Uw probleem is het onze BEROEPINGSWERK Geref. gemeenten breiden het zendingswerk uit Geloofskennis in Rome zeer gering COMMENTAAR Coalities Eigen maandblad geref. kerken Een woord voor vandaag 1 Combinatie* van drie vakken bij eindexamen Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres, kunnen niet In behandeling norden genomen. Ge heimhouding is verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar In verband «taan moeten In afzonder lijke brieven worden gesteld. Per hrlef dient een gulden aai gels t« worden Ingesloten. Vraag: Het glas van mijn groente- kas moet als de zon te sterk wordt witgekalkt worden. Ik wilde er door middel van goten regenwater van opvangen om binnen de planten te begieten. Maar nu kan dit niet ge- bt-uikt worden omdat er kalkdelen in zijn, waardoor de planten zouden verbranden. Is er nu geen ander middel om dat glas wit te maken, zodat het water gebruikt kan wor den om de planten te begieten? Antwoord: Aangeraden wordt de ramen te bespuiten met temperzon. Dit middel wordt veel gebruikt door veel bloemisten te Aalsmeer en is in speciaalzaken te koop. NED. HERV. KERK Bedankt: voor (Hijkersmilde: M. J. Kalvenhaar te Vlagtwedde. GEREF. KERKEN Beroepen: te Geleen; H. Kuiper te Mijdrecht. Bedankt: voor Oldekerk: G. D. Ha- nemaaver te Bergum. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen- te Lutten-Gramsbergen; B. van Riet te Bolnes-Slikkerveer. Bedankt: voor Velp: K. Drost te Hillegersberg. GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Oud-Beijerland: C. de Ridder te Nunspeet. Bedankt: voor Poortvliet: M. G. Mouw te Oudemirdum. NED. HERV. KERK Afscheid: van Scheveningen: D. v. d. Plas, ber. te Zeist; van Ugchelen: F. U Verbaas, ber. te Dedemsvaart; van streekgemeente Maas en Waal: H. G. v. d. Vlist. wegens ben. indus- tripred. te Deventer; van Putten: J. Smit. ber. te Hilversum; van Eiber gen: J. Kok, ber. te Doetinchem; van Ridderkerk: J Noltes, ber. te Olde- broek; van Eindhoven: G. P. Post we gens em.; van Borssele: W. A. Vrij- landt wegens em.; van Dordrecht: J. Hovius wegens em. Intrede: te Amsterdam-Buitenvel- dert: J. >C. Greive uit Utrecht; te Spijeknisse: G. E «Huizing uit Haam stede. Per 1 mei is em. verleend aan; 'J. C. J. Dijkstra uit Rotterdam, J. G. Abbring uit Hoevelaken en Stouten- burg. J. C. van Eizenga te Zwolle en J. A. de Klerk. pred. voor buit-werkz. te Den Hezenberg te Hattem die ech ter wel bij De Hezenberg werkzaam blijft). GEREF. KERKEN Met ingang van 1 mei is emeritaat verleend aan J. L. Wielenga. Afscheid: van Almelo: P van den Beukei; ber. te Voorburg; van Neder- horst den Berg: H. H. Wind. wegens ben. legerpred. te Seedorf (W.-Duits land). Intrede: te Waarder: A. C. Lange- dijk uit Scheemda; te Kralingen: P. Melse uit Boechout (Belg.); te Dwin- gelo: kand. M. Mellema uit Amster dam; te Woudenberg: kand. S. W. J. Zoutman uit Zwolle; te Hoogstede: kand. R J. Visser uit Deventer. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Intrede: te Assen: H. J. Begemann uit Drogeham. De bevestiging vond op 26 april plaats. Van eeu onzer verslaggever* B.4AR.\ Dat de komende gereformeerde evangelisatieconfe rentie (6 tot 8 mei op Woudxclw- tentoch teel een tikkeltje het karakter van een zij het opge voerde happening draagtzeker op de eerste (donderdag)avond, zal niemand in Baant ontkennen. Via jongeren, direct dan wel indirect betrokken bij wat gewich tig experimentele alternatieve levensstijr. of, nog gewichtiger nieuwe subcultuurwordt ge noemd, teil men door de belevings- vorm het hippe wereldje en wat zich daarin en omheen afspeelt waf dichterbij brengen. De belevingsvorm is gekozen, om dat in deze tegencultuur bij jongeren, alsook wel ouderen, in toenemende mate van religieuze uitingen, of wat daarvoor door moet gaan (ja, wat is het nu eigenlijk, zal op de conferentie een kernvraag zijn) sprake is. De voorbeelden daarvan liggen voor het oprapen. Velen dragen vre- deskruisjes (al zijn het heidense sym bolen, maar dat is doorgaans niet be kend). zingen ..AU we are saying is (Van een onzer verslaggevers) HILVERSUM Meer dan achtdui zend mensen hebben vrijdag de lan delijke zendkngsdag van de gerefor meerde gemeenten in de Exps-hal te Hilversum bijgewoond en zich laten voorlichten over het zendingswerk van deze gemeenten in West-Irian en in Nigeria. In West-Irian is het zendingswerk inmiddels van twee tot drie posten uitgebreid en daartoe werden op deze dag weer twee zendingsarbeiders uit gezonden. het zijn de heren H. Looyen en J. Louwerse, die beiden als landbouwkundigen aan deze zen- dingsposten worden toegevoegd. In Nigeria doen de gereformeerde gemeenten vooral medisch zendings werk in het Igedde-getXed. waar veertien zendingsarbeiders actief zijn. Een grote kliniek en een paar buiten klinieken verschaffen daar tot dus verre de enge medische hulp voor ongeveer tachtigduizend mensen. IN 1970 waren er meer dan 220.000 be handelingen en werden er ruim dui zend mensen verpleegd. Op eeh recente reis door Afrika hebben de zendingsdeputaten ds. A. Vergunst en ds. L. Huisman ook in lichtingen ingewonnen over het ge bied van de Izzi-stam, waar nog geen zendingswerk is verricht. De gerefor meerde gemeenten denken erover om ook daar posten te openen, evenals in Swazland in zuidelijk Afrika. Finan cieel wordt deze uitbreiding van het zendingswerk, gezen de grote offer bereidheid in de gereformeerde ge meenten, zeker mogelijk gemaakt. De inkomsten bedroegen vorig jaar onge veer één miljoen gulden en de totale kosten waren vorig jaas begroot op 650.000 gulden. De morgen- en mid dagcollecten op de zendingsdag in Hilversum brachten 20.294 gulden op. Give peace a chance", en irAll you need is love", waarin vrede en liefde als sleutelbegrippen worden gehan teerd, branden wierook, hebben aan dacht voor yoga en meditatie, maken een opera ..Jesus Christ Superstar", al geven ze daar dan een heel andere dan een evangelische inhoud aan. De „happening" op Woudschoten is als volgt gedacht. Een spelgroep wil in een aantal hoofdtendenties, qua sfeer, qua beleving, dus gevoelsmatig de aanwezigen confronteren met de vaak onbegrepen samenlevingsuitin gen van moderne jongelui. Dus met wat de hippies, kabouters of hoe ze maar heten mogen zoal doen als ge maar heten mogen zoal doen als ze Compleet met lichtjes in de kring, het ten gehore brengen van reli-pop- muziek, het projecteren van vloeistof dia's met hun typische kleuren asso ciaties, het brengen van vaak wrange protestsongs, filmfragmenten, decla maties en wat daar maar verder aan te pas komt. Ook de meditatie krijgt aandacht. Meditaties over je eigen zijn in deze tijd, over de huidige machtseven- wichten die als reactie een zich afzet ten tegen de samenleving veroorza ken met als vervolg daarop een po ging tot omvorming van de maat schappij, die, zo lijkt het, bij een om vorming van het bewustzijn beginnen moet. zodat de mens geen slaaf blijft van de technologische samenleving, maar zich vrij kan gaan maken en gaan gevoelen van de gevestigde or de. De bedoeling met dat alles is een zo eerlijk mogelijke benadering van de ze bevrijdingsbeweging (want dat wil ze zijn), die vanwege haar voor velen merkwaardige, soms onthutsende, in elk geval onbegrepen presentatie, vaak alleen maar afweer en niets meer dan dat. ooroept, waarmee aan het hele verschijnsel geen recht wordt gedaan. Vandaar dat in een op de „happe ning" volgende bezinning vragen aan de orde moeten komen als: is het al leen maar raar, of graven deze jonge ren dieper, bewust of onbewust? Heb ben ze wat te zeggen en zo ja, herken nen we daar iets in van onszelf? Is hun leven een invoelbaar leven? En: zijn de religieuze tendenzen van hun alternatieve levenspatroon inderdaad religieus? Zijn deze jonge ren dus geestelijk meer aanspreek baar dan ooit? Of zoeken ze die reli- uitingen als compensatie na een vlucht uit het engagement en hebben deze verder niets te betekenen? Op de (hopelijk) intense ervaring ter conferentie vnlgt dus de «erwer- king zo dit mogelijk is. Niet alleen in de zin van: hoe kunnen wij, dit we tende en beter begrijpende, met het evangelie er wellicht „in" komen ROME De stad Rome telt 35 tot 40 procent praktiserende rooms-ka tholieken, maar de kennis van de meest elementaire „geloofswaarheden is bij hen schokkend gering". Dit is gebleken uit een sociologisch onder zoek van de pauselijke Gregoriana- universiteit. Vicaris-generaal kardinaal Dell' Acqua, die dit bekend maakte, ging ook in op het priestertekort in Rome. Officieel zijn er in Rome 8000 pries ters (een voor elke 250 inwoners), maar in voorsteden met 30 - 40.000 inwoners komt het voor, dat er niet meer dan twee priesters werken. Ettelijke perscommentatoren en diverse politici hebben uit de verkiezingsuitslag de conclusie ge trokken, dat een coalitie van de confessionele drie met de WD en DS'70 de aangewezen regerings combinatie is. Stellig berust deze conclusie meer op eigen rekenkundig verdedigbare voorkeur dan op het oordeel der kiezers. Dat oordeel is immers, althans op dit stuk, onbekend. Zeker is slechts, dat de kie zers aan geen van de twee combinaties die zich als potentiële coalities hadden aangediend, een parle mentaire meerderheid hebben willen verschaffen. Zo'n meerderheid te scheppen, is nu de taak van de gekozen parlementariërs zelf. Of onder hen vol doende animo voor een kabinet van de confessio nele drie met de WD en DS'70 bestaat, zal nog moeten blijken. Voorlopig kan moeilijk worden aan genomen, dat de KVP, de ARP en de CHU pope len om zich te laten omhelzen door DS'70. waar van de lijsttrekker zijn afkeer van partijen op confessionele grondslag zo hartgrondig heeft ge uit. Voorts mag ernstig worden betwijfeld, of hun programma zich wel met dat van de WD en van Drees jr., voor zover gereed, laat verenigen. Die vraag zal vooral klemmen voor wie zich herinne ren, met hoeveel nadruk confessionele kopstukken in de verkiezingscampagne hebben gesuggereerd, dat regeren voor hen ongeveer gelijkstond met het uitvoeren van hun programma. Te vrezen valt, om het maar heel voorzichtig te zeggen, dat die sug gestie zich niet gemakkelijk laat rijmen met het deelnemen aan een kabinet waarin ongeveer een derde van de posten door liberalen en democra- tisch-socialisten wordt beheerd. Ten slotte: volgens de heer Biesheuvel, die wij hierin graag bijvallen, heeft Nederland, vooral ge zien de zorgelijke economische situatie, behoefte aan een sterke regering. Aan die behoefte kan niet worden voldaan door een minderheidskabinet, van welke signatuur ook. en vermoedelijk evenmin door een regering van de confessionele drie met de WD en DS'70. Weliswaar zou zo'n kabinet steunen op vijf partijen die samen over 82 Kamer zetels beschikken, mafcr het staat wel vast, dat de bezetters van die zetels niet allemaal door dik en dun een confessioneel-liberaal-democratisch-socia- listische regeringsploeg zullen volgen. Met andere woorden: sommige belangrijke stemmingen zou met enige afvalligheid in het regeringskamp moe ten worden gerekend. Sterk kan de positie van zo'n kabinet dan ook niet heten. Het zou overigens niet onbegrijpelijk zijn, als, ondanks deze bedenkingen, in confessionele kring de gedachten uitgingen naar een coalitie met de WD en DS'70. Want wat is het alternatief? Het zou mooi zijn, als het antwoord kon luiden: een kabinet, gevormd door of door bestanddelen van de linkse en de confessionele drie; anders gezegd: een niet-conservatieve regering met een kloeke parlementaire meerderheid, die. in het po litieke spectrum enigszins links van het midden zou moeten worden gesitueerd. Maar die mogelijk heid lijkt door de linkse drie te zijn verijdeld, nu de heer Den Uyl ook na de verkiezingen te kennen heeft gegeven, niet met de confessionelen te willen praten. Dat is, tactisch gezien, best te begrijpen, al was het alleen maar, omdat de weg naar maximale winst bij nieuwe verkiezingen voor links vermoe delijk niet via een coalitie met de confessionelen loopt. Toch mag men zich afvragen, of links er verstandig aan doet enig reëel contact met de con fessionele drie te blijven afwijzen, ook al zou dit betekenen, dat de kans op een sterk landsbestuur wordt opgeofferd aan het partijpolitieke spel. Geldt in dat geval niet zoals ene J. M. den Uyl 25 jaar geleden in het voorwoord van het boek „Weerzien der schaakmeesters" schreef dat „het spel is vervalst", omdat het „in plaats van een voorwerp tot een meester, een heerser van onze neigingen en onze wil is geworden"? Gelukkig is het niet helemaal ondenkbaar, dat de heer Den Uyl binnenkort wel met bij voorbeeld de KVP zal moeten praten. Over een kleine twee weken zal de Tweede Kamer debatteren over de voordracht van een formateur. Als ze daar, zoals menigeen verwacht, niet uitkomt, dan zal om freule Wttewaall van Stoetwegen te citeren de Koningin het aanwijzen moeten opknappen. In dat geval zal Hare Majesteit zich vermoedelijk het eerst tot de aanvoerder van de grootste fractie wenden. Dat is sinds woensdag de heer Den Uyl. Of hij dan nog zal weigeren, met confessionele par tijen contact op te nemen, is een vraag die in elk geval ruimte laat voor hoopvol speculeren. maar ook: Hebben zij met dit alles, dit zoeken naar een „beleefbaar para dijs" op hun beurt een boodschap? Zenden ze misschien signalen uit, die door ons niet worden verstaan? Aan een zo groot mogelijke duide lijkheid dragen dan, na ook een bij belstudie met als thema „beleefbaar paradijs1' een aantal min of meer deskundigen (prof. dr. H. R. Wijn gaarden, dr9. N. A. Schuman, ds J. Goumare) bij. Min of meer deskundi gen, omdat het verschijnsel nieuwe subcultuur tot op heden eigenlijk nog onvoldoende is bestudeerd. De spaarzamelijke publikaties op dit ge bied bewegen zich hoogstens nog op het vlak van een eerste duiding, ter wijl de maatschappij er overwegend afwerend, dus negatief, op blijft rea geren. Bij de staf van hef gereformeerd evangelisatiecentrum heeft men una niem het gevoel, dat het reli-ver- sc-hijnsel een grote uitdaging voor de kerk betekent, een uitdaging die moet worden aanvaard. De opzet van de conferentie kan in dat verband als een eerste bescheiden stap worden gezien. UTRECHT Een dezer dagen is verschenen het eerste nummer van Kerkinformatie, een maandblad dat officieel wordt uitgegeven in op dracht van de generale synode van de gereformeerde kerken. Het blad be vat de officiële mededelingen van de synode en van deputaatschappen van de synode ten behoeve van de kerke raden en andere kerkelijke colleges, maar het is ook bestemd voor de kerk leden. Ook worden er synoderap porten in gepubliceerd. Tot nog toe waren deze rapporten in het alge meen vertrouwelijk maar de vorige synode besloot deze regel niet langer te handhaven, afgezien dan van bij zondere gevallen. Behalve deze officiële berichtgeving treft men in Kerkinformatie ook re portages, interviews en artikelen aan over allerlei werk dat vanuit de gere formeerde kerken in binnen- en bui tenland gebeurt en over oecumenisch werk waarbij deze kerken betrokken rijn. prof. dr. J. Plomp, hoogleraar te Kampen verzorgt in het blad >een kroniek. Zenden zij, deze „hippe" jonge ren, signalen uit die wij (nog) niet verstaan? Dit is een van de vragen waarmee gereformeerde evangelisatiewerkers de volgende week bezig zullen zijn. "!e~"s ^wam en Hij nam het brood en gaf het hun en evenzo de vis. Dat lezen we nog in het verhaal van de wonderbare visvangst in Johannes 21. Al weer een merkwaardige zin: „Jezus kwam." Waarom kwam Hij? Hij was er toch al? Komen niet de discipelen tot Jezus met het net vol vissen? Ja, maar dit verhaal heeft voor de schrijver een diepere betekenis. Een probleem waar de discipelen mee zaten, die opdracht hadden om in hun wereld het evangelie te prediken is hun onderhoud. Waar moeten ze van leven? Wat zullen ze eten? Let op, zegt Johannes vele jaren later. Jezus kwam tot ons en gaf ons van Zijn brood en van de vissen die we onder Zijn zegen zelf hadden gevangen. Wal we op dat moment nodig hadden ontvingen we van Hem. Daarom is dit verhaal meer dan een wonderbare geschiedenis waar van we in verbazing zeggen: „Hoe was het mogelijk!" Het is een stuk verkondiging. Het openbaart de Heiland als de Heer die voor ons zorgt. Jezus komt. Dat is niet alleen een profetie voor de toe* komstmaar Hij komt ook al in het leven van ieder van ons Weiezen vandaag Handelingen2:14-21. Benoeming: per 16 mei Is benoemd tot burgemeester van Budel de lueer J. A. M. Boudrei, met toekenning van gelijktijdig eervol ontslag als burgemeester van Putte CNB). De jeer Boudrle (46) is sinds 16 sep tember 1963 burgemeester van Putte. Hij is r.k. en lid van de KVP. N'YBORG (AP) Dc zesde as semblee van de conferentie van Euro pese kerken in Nyborg is in woelig politiek vaarwater gekomen. Op cbm- missieniveau wordt alles in het werk gesteld een scheuring te voorkomen, die dreigt na aandrang van Oosteuro- pese vertegenwoordigers om de con ferentie een uitspraak te ontlokken ten gunste van het houden van een Europese veiligheidsconferentie. Scandinavische theologen beweer den dat de politieke kleur op de ver gadering zo sterk is geworden dat „de theologie alleen nog maar het raam van de discussies vormt". Anderen wilden niet zover gaan, de toestand op de conferentie een crisis te noe men. maar veel Westeuropse afge vaardigden gaven toe dat zij geschokt waren door het Oosteuropese optre den. Vooral het optreden van de dele gatie van de Russisch-orthodoxe kerk vormde een steen des aanstoots. Eerst verspreidde zij onder de gedelegeer den en verslaggevrs daarbij het secretariaat passerend en memo randum waarin wordt betoogd dat het streven van de vergadering „in de eerste plaats gericht moet zijn op het vinden van een oplossing voor het probleem van de Europese veilig heid". vervolgens riep zij op tot be noeming van een plaatsvervangend secretaris-generaal van de Europese hodoxe huize moest zijn en dan nog uit Oost-Europa moest komen. In het memorandum werd ook voorgesteld de conferentie te fuseren met de in Praag gevestigde christe lijke vredesconferentie, die als gevolg van de interne splijting na de invasie in Tsjechoslowakije alleen Oosteuro pese leden telt. Hel memorandum kreeg de volle dige steun vgn de andere Oosteurope se delegaties, die in groot getal naar Nyborg zijn gekomen. Het betwiste memorandum wordt thans behandeld door de politieke afdeling van de ver gadering. waar de afgevaardigden it het Westen trachten te voorkomen dat het als een formeel voorstel aan de plenaire zitting wordt voorgelegd. Zij vrezen, aldus een zegsman, dat als het toch in de plenaire vergade ring komt. het een scheuring zal ver oorzaken en dat sommige aangesloten kerken uit de conferentie treden. An deren echter geloven dat wel een compromis gevonden kan worden voor het voorstel tot ondersteuning van het houden van een Europese veiligheidsconferentie, maar zij gelo ven ook dat de oproep tot aansluiting van de conferentie bij de Praagse vredesconferentie ernstige moeilijk heden kan opleveren. Van een verslaggever DEN HAAG Voor de meeste universitaire studierichtingen zuilen binnenkort voorgeschreven combina ties van tenminste drie eindexamen vakken bekend worden. Staatssecre taris Grosheide heeft de schooldeca nen van gymnasia en athenea hiero ver een brief geschreven. De lijst van mr. Grosheide is be doeld als richtlijn voor de leerlingen die aan het einde van dit schooljaar een vakkenpakket voor de hoogste klassen gaan samenstellen. Dat pak ket omvat in totaal vijf vakken, waarvan een deel is voorgeschreven en een deel naar keuze. Het is de bedoeling dat per studie richting drie vakken worden ge noemd waarin de aspirant-student eindexamen doet. In de wettelijke re geling die nog dit jaar volgt zal voor toelating tot univérsitaire examens evenwel edn combinatie van slechts twee vakken gevraagd worden. Op dit moment is nog niqt zeker welke vakken voor welke studierichtingen geëist zullen worden. KWARTET I TROUW De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Trouw Commissie van hoofdredactie: J. de Berg (voorzitter), H. P. Ester, G. J. Brinkman. J. van Hofwegen. Door ds. A. A. Spijkerboer Wat betekent de stembusuitslag voor chris tenen, die, hoe stuntelig misschien dan ook, in Nederland en daarbuiten op willen komen voor recht en vrede? We hebben geen rede nen om ons te verheugen, want er is, dunkt me, nog maar een beperkte armslag voor een politiek, die iets anders zou zijn dan een chris telijk gegarneerd conservatisme. De progressieve combinatie is voor de verkiezin gen langs de lijn gaan staan, en in de hoop daarna met een eigen elftal in het veld te komen. Zouden de confessionele partijen bereid geweest zijn om met haar één ploeg te vormen? We zullen het nooit zeker weten, en de progressieven hebben het diege nen in het confessionele kamp, die het liefst met d« WD optrekken, erg gemakkelijk gemaakt. De progressieve combinatie heeft gezegd, dat ze ook na de verkiezingen niet met de confessionele partijen zou samenwerken, en daarmee heeft ze het isolement gekozen. Ik zou met hen meegegaan zijn in het isolement als ik er zeker van was dat het principieel de moeite waard is. Dat betwijfel ik: het oude socialistische erfgoed, waarmee ze opereren, respecteer ik, maar de inbreng van D'66 zoals de gekozen burgemeester, vind ik overbodig, en waar schijnlijk een verslechtering, terwijl ook het heime lijke dogma van onze tijd, namelijk dat alles wat kn, ook mg, htm niet vreemd is. STEMADVIES We hebbeh net ene stemadvies na het andere gekregen. Kerkelijke organen en groeperingen heb ben ons aangeraden „links" te stemmen, voor ont wikkelingssamenwerking en tegen de Portugezen. Dat laat zich horen, maar omdat de progressieve combinatie (met een voorspelbare minderheid) langs de lijn is gaan staan, en verklaard heeft daar te willen blijven staan, vond ik dat een advies om je stem te verspillen. En gaf men zijn zegen ook aan alle andere stand punten van de progressieven, bij voorbeeld ook aan het standpunt van de PvdA over de abortus? Wat de PvdA voorstaat is abortus-op-verzoek, mits dat verzoek tot een arts is gericht. In de gemeenteraden van Rotterdam en Amsterdam heeft de PvdA geij verd voor abortusklinieken. Ik heb dat erg gevon den. want ik had het socialisme in verband ge bracht met eerbied voor het leven, ook voor net ongeboren leven. (Hoe je pacifist kunt zijn en voor stander van vrije abortus, is me een raadsel, maar blijkens het programma van de PSP kan ook dat.) Het standpunt van de christelijke partijen is hier in niet te strak en het voorziet in verruiming van de mogelijkheden tot adoptie. Dat is voor mij niet de enige, maar Wel een van de redenen geweest om voor het eerst van mijn leven confessioneel te stem men, en wel met een voorkeurstem op een AR-radi- caal. Andere stemadviezen wekten de indruk, dat een christen eigenlijk confessioneel behoort te stem men. Dat heb ik nooit geloofd en ik geloof het nog niet, want liggen de zaken zo duidelijk, dat je zoiets zeggen kunt? Een goede politiek lijkt me onmogelijk zender een paar uitgangspunten, die de kiezer werkelijk kan respecteren en in de Nederlandse situatie zon der de bereidheid met anderen samen te werken. Van geen van beide kan ik bij de progressieven veel zien. VAST De zaak zit goed vast: daarover is iedereen het na deze stembusuitslag wel eens. De Nederlandse Maagd heeft haar 2CV In de sloot gereden. Mensen, van wie we een poging mogen verwachten om haar tot rede en haar wagen weer op de weg te krijgen zijn antirevolutionairen van het slag van Albeda. Idenburg en Lanser. Wat zij, met anderen, schrijven in „Beleid voor de jaren zeventig" is niet, zoals sommige andere „radicale" uitingen, gespeend van iedere zin voor de werkelijkheid, ze staan niet ter zijde, en ze willen vooruit. Hoe groot is hun invloed en hoe groot kan die worden? Ik weet het niet, maar de beste mogelijkheid, die ik zie, is om hen te steunen. Ik zeg dit zonder meteen ten nadele van alle andere confessionele politici te spreken, èn zon der alle pagina's van „Beleid voor de jar n zeven tig" voor mijn iekenlng te nemen). Het is in de ogen van velen van tiiijn vrienden een regelrechte ketterij om confessioneel- te stem men. Maar als de opstelling van Albeda. - Idenburg en Lanser je nu de juiste lijkt, en Ze blijken dan confessioneel te ,zijn, wat dan? D? confessionele partij is te verdedigen als ze niet hé r doen en laten voor evangelisch uitgeeft en a: ze ich op het evangelie aan laat spreken, zoals g(»uü vaard het stelt in „een grote taak voor kleine raense Ik wil best op de manier van Verkuyl pleiten voor een re-confessionaliserlng van de politiek. Is het noodzakelijk, dat confessionele partijen een ver gaarbak van tegenstellingen blijven, onder het mot to „gelukkig zijn we llemaal kathol -'■k, of gerefor meerd. of hervormd, en In ieder ge\ al samen oecu menisch"? Als een partij zich aan laat spreken op het evangelie wordt ze een motor, en het is in de ARP te prijzen dat ze haar identiteit niet prijs wil geven. VEILIG Verder acht ik de parlementaire democratie bij de ARP veilig, om wat je uit die kring over gezag en vrijheid hoort; men is daar in de regel open genoeg om niet in een star wet-en-orde-schema te verval len, en principieel genoeg om zich niet door de meute te laten opdrijven. Dat is nodig om de parlementaire democratie te handhaven en als niet alle tekenen bedriegen zal zij binnenkort een paar flinke stormen moeten door staan. Niet dat we hier een kolonels-regime krijgen, maar dat is dan eerder bij gebrek aan kwaadaar dige kolonels, dan omdat de democratie aan kracht wint. Welicht ten overvloede schrijf ik nog eens op dat de parlementaire democratie de enige manier is om politieke geschillen zonder gevangenissen en vuurpelotons af te handelen. chen, integendeel, maar het komt erop aan te tonen dat er metterdaad (misschien kleine, maar toch) echte stappen voor recht en vrede gedaan kunnen worden. Er is een soort „verontrusting" dat dit eigenlijk ontkent: ze heeft de naam van Christus wel met gouden letters in haar vaandel geschreven, maar ze is toch niet anders dan een feitelijke ont kenning van zijn koningschap. TWEE DINGEN Wij christenen, en met name wij predikanten, zouden ons twee dingen af moeten vragen. Ten eerste of wij niet in allerlei vormen van „verontrus ting" in feite te kennen hebben gegeven, dat er in de politiek geen weg, geen waarheid en geen leven is. Niet dat je over alles wat er gebeurt kunt jui- In de tweede plaats moeten we ons afvragen of allerlei „profetische" uitspraken die de laatste jaren aan de omheining onzer tanden zijn ontglipt, veel meer geweest zijn dan theologische zeepbellen. Van uitspraken, die geen ogenblik rekening houden met de positie van hen, die het beleid moeten uitvoeren, kun je nog niet eens zeggen: „Baat het niet, het schaadt ook niet", want ze schaden, omdat ze de indruk wekken, dat het evangelie, boven de poli tieke praktijk, ergens in de wolken zweeft. Veel door de wol geverfde politici dachten toch al zoiets. Het gaat erom, dat het evangelie daar is, waar het beleid wordt besproken, bepaald en uitgevoerd. Dat vergt kennis van zaken en nog veel meer geest kracht, om de grote strategische doelen in het oog te houden en om niet te verongelukken in tactische manoeuvres, om nieuwe beslissingen te nemen en niet gedachteloos voort te gaan in de dagelijkse routine. Met deze geestkracht kunnen we opnieuw beginnen en is er nog niets verloren. En ik zou niet weten, waar we die geestkracht unders aan zouden ontlenen dan aan het evangelie. ïda ng ats Jon ög

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 2