HOE KON TOBIAS VAN ZEEWIER RIJK WORDEN Wedergeboorte van de Bijbel vernieuwt Spaanse theologie FILOSOOF ONTMOET HET EVANGELII 1 Maak iets voor Moederdag Ruzie in de keuken Vanavond te zien id te horen PROGRAMMA'S Zendag Ie zie Zondag te her ZATERDAG 1 MEI 1971 1 Door Coby Mos (Vervolg) Toen Tobias het haventje binnenvoer, zag hij zijn twee zoons op de kade staan. Hoe wel zij bemerkten dat hun oude vader uitgeput was van kou en vermoeidheid en dat zijn handen bloedden, staken ze geen hand uit om te helpen. De oudste vroeg: „Hé ouwe, waar is je hemd?" „Had je het soms zo warm?", spotte de jongste. Tobias keek zijn zoons aan en vertelde het hele verhaal. Toen hij uitverteld was, barstten de jongens In een schaterlach uit. „Domme, ouwe man", zei de een, „een bosje zeewier voor een hemd. Je had die zeermeer- man moeten vangen en verko pen. We waren meteen uit de zorgen geweest; Maar nee, onze vader ruilt zijn hemd voor een bosje zeewier". En weer volgde er een lachsalvo. Tobias dacht over de woorden van zijn zoon na. Nee, hij had die gewonde zeemeerman niet gevangen kunnen nemen. Hij keek om zich heen en toen hij zag dat alles klaar was, ging hij naar huis. Helaas was het in zijn huisje niet al te geriefelijk. Het laatste tfcetje geld dat hij nog had, hadden zijn zoons op gemaakt met drinken Plotseling dacht Tobias aan het zeewier. Hij liep het huis uit en begon het stukje grond erachter te bewerken. Zijn zoons kwamen kijken wat hij aan het doen was. Toen ze za gen dat hij het zeewier aan het planten was, begonnen ze weer te grinniken. Tobias trok er zich echter niets van aanen ging ijverig verder. Elke dag gaf hij het zeewier water. Op een goede dag kwam hij bij het zeewier en zag hij iets blinken. Het bleken twee gou den munten te zijn die aan het wier hingen. Zijn zoons, die bij de opgewonden kreten van To bias naar buiten snelden, wil den de munten dadelijk afpluk ken Maar zodra ;zij de munten aanraakten kwamen hun han den onder de zweren en blaren. Tobias kon ze echter gewoon aanpakken en plukken. Toen de zoons dat zagen, wer den ze verschrikkelijk kwaad. Ze besloten met hun bootje de zee op te gaan om de zeemeer man te gaan zoeken en hem ook zeewier af te dwingen. Ze zijn nooit teruggekomen. De mensen in het dorp vertel den dat de zeemeerman hen ge straft had. En Tol/ias werd rijk, toant elke dag zaten er twee gouden munten aan hef zeewier. Hij hoefde nu niet meer bang te zijn voor geldzorgen. Tobias vergat echter nooit de armen in liet dorp en zo leefde hij nog lange tijd tevreden in zijn huis je. (Slot) JARIGEN Van harte gefeliciteerd met jullie verjaardag. Veel plezier! 4 mei: Jaap v. d. Bent, Jullana- straat 4, Bleiswi|k. 12 jaar, Peter Evers, Zeezwaluwstraat 108, Sche- veningen, 9 |aar, Hans v. Leeuwen. Tou8salntstraat 55, Alphen ad Rijn, 11 Jaar, Marja v. Rijn, Lange Kruisweg 51, Maasdijk, 11 iaar en Alie Terlouw, B 8,t Bleskensgraaf, 12 jaar. 5 mei: Nine de Jong. Gorin- chemeestraat 78. Meerkerk. 9 jaar. 8 mei: Irma de Mots, Meijenha- ge 422, Rotterdam-23, 10 jaar. 10 mei: Netty v. d. Wel. Maas dijk 20. 'e-Gravenzande, 11 jaar. Puzzeloplossing De vier namen zijn: matroos - arm Toos; parkiet - ark Piet; balans - bal Ans; kanarie - kan Arie. Prijswinnaars De prijswinnaars van deze week zijn: Marjan Backer in 's- Gravenzande en Yvonne Vcth in Capelle a.d. IJssel. Meisjes en jongens, 't is gauw moederdag, volgende week zon dag al. Misschien willen jullie nog iets leuks voor je moeder maken? Wat zouden jullie den ken van een ketting van schel pen of een beschilderde fles, waar ze bijvoorbeeld bloemen in kan zetten of als wattenpot kan gebruiken? Een schelpenketting maak je zo. Het mooiste zijn kleine witte schelpjes, iets verschillend van grootte. De grootste hou je dan voor het midden. Je prikt met een stevige naald voorzichtig ln elke schelp een gaatje. Een sterke nylondraad heb je nodig om ze er afzonderliik aan te knopen, een klein eindje van el kaar af. Met een klein slotje is de ketting klaar. Voor het beschilderen van een fles neem je bijv. een stopfles, die heeft een leuk model. Je maakt 'm eerst heel goed schoon. Met glasverf. die je ze ker in een verfzaak kunt kopen, schilder je nu, om maar iets te noemen, om en om rode en blauwe vierkantjes. De boven rand laat je vrij en je hebt zo een heel mooie fles gekregen, waarmee moeder zeker in haar schik zal zijn. REN ATA v.d. MEIDEN stuurde dit leuke versje. Kaatje Ketel in de keuken kijtt rnet een lepel aan het rek. „Kijk dat nare spook daar han gen. met haar lange dunne nek". Doortje Dweil ligt in de goot steen e zegt tot een bosje prei: „Hoor die twee eens ruzie ma ken. ivas Dien. de meid, er toch maaibij". Kijk de lepel eens boos kijken. o daar springt ze van het rek boven op die nare Kaatje, en.... nu is de ketel lek. Als Dien de meid naar binnen gaat. is heel de keuken uitgepraat. Meisjes en jongens, deze week weer eens een kruiswoordpuzzel. Je weet wel, de pijltjes bij de afbeeldingen wij zen aan hoe je de na men moet invuller, ,'t Is niet zo'n moeilijke puzzel, jullie hebben 'm vast gauw klaar. De oplossing insturen vóór dinsdag 4 mei. Dag meisjes en jongens Het Is weer tijd voor ons babbel- tje. Een plezierige dag gehad giste ren? Nog in optochten meegelopen of met school bij het stadhuis ge zongen? Velen van jullie zouden ook meedoen in een lampionop tocht. Dat is altijd erg leuk. 't Valt alleen niet mee om je kaarsje aan te houden hè? Als het waait en dat doet het nogal eens wil het gauw uitgaan en doordat je het dan weer moet proberen aan te krijgen is het soms moeilijk de groep bij te houden. Jammer dat het défilé op Soest- dljk dit keer niet doorging. Maar de Koningin en de Prins hadden nu natuurlijk geen zin in feestvieren. In welk kostuum heb ii| in de optocht meegelopen Marion Ver heul? Je zusie was zeker wel mooi als bruidje. Lida en Bram den Haan mocht jij ook mee In de lampion optocht. Bram? Zouden de kalfjes het buiten nog niet te koud vinden? Peter en Aleid Boerman leuk dat jullie meègedaan hebbefl, Mar tin de Zoete leeft hfet andere vooeltje nog? Jeanet de Jong Ja, tante Chris heeft het bloemencorso ook wel eens gezien. Mooi hè. Wat ver schrikkelijk veel bloemen worden er daarvoor gebruikt. Corrie Smo kers je jurk mooi geworden? Nely Hagen nou, dat zal wel een qezelliqe schoolavond zijn ge weest. Nog een prijs gewonnen met de fietsrally gisteren? Wat moet je altijd goed opletten. Henk Verveer heb je al schelpen? Jenny Kweekei weer beter? Marja in 't Veld jij hebt al haast schoolreisje, 't Zal best een qezelliqe dag worden. Hans van Duyn typ jij de brieven zelf? Dan kan je het goed hoor. Tonnie de Jong jij hebt nu een fl|ne hut om In te spelen met je vrienden. Jeanette de Rover nog rid ders tegengekomen In het kasteel? LIesbeth van Berkel gelukkig dat je toch nog mee kon doen met de wandeltocht. Denise Snijders mooi postpapier was het waar je óp schreef. Je hebt een goeie veriaardag gehad, hè? Rob Bokhorst heb |e nog meer kranten opgehaald? Donder dag ook vrij geweest? Jan Haitsma dat was een leuke dag met de Dadvlnderlj. Thea van Duyvenbode, Heleentje en Nelly Terlouw stuur den tekeningetjes, Jij tekent graag, Is 't niet Nelly? Nina de Jong jullie oaan met vakantie naar Dren te. Je hebt er natuurlijk al veel zin in. Meis es en jongens, ik ben weer aan het slot gekomen van mijn brief. Ik wens jullie een fijne zon dag. een plezierig schoolgaan en de jariqen v?n deze week een ge zellige dag. Tot de volgende keer. Hartelijke groeten van TANTE CHRIS „De wedergeboorte van de Bij bel biedt ons heerlijke verrassin gen" dat fs een prachtige uit spraak. Het verrassende evenwel is, dat hij te lezen staat in een boek van een Spaanse katholieke theoloog. Prof. José Maria Gonzlez Ruiz, nieuwtestamenticus aan het seminarie van Malaga,- en aan de universiteit van Salamanca, schreef een boek dat gns In zijn aanpak en inhoud herinnert aan de baanbrekende geschriften van de |onge Luther. Eenzelfde vreugde, die Luthers vroege geschriften kenmerkte, komt de lezer ook te gemoet uit Rulz' „Het Christendom is geen humanisme". Het zijn kanttekeningen bij een theologie van de wereld en met de Bijbel in de hand treedt deze Spanjaard zowel zijn eigen kerk als onze moderne wereld tegemoet. Voor geen gaat hij uit de weg. Wat zijn kerk betreft, is zijn bpek een felle aanval op het systeem; wat de wereld betreft gaat hij een dialoog met het Marxisme aan. Op beide fronten vraagt hij nauwgezet, wat de Bijbel te zeggen heeft. Zijn exegese is werkelijk ver rassend. Uitgaande van de plaats van de mens in de we reld, zoals deze ons in Genesis 2:19 getekend is, waar aan de mens de opdracht wordt gege ven elk levend wezen een 'naam' te geven, d.w.z. te heer sen en zorg te dragen voor het leven op aarde, (m.a.w. cul tuur-scheppend te zijn), toont hij met een woord van de Franse filosoof Paul Ricoeur aan, dat Prometheus door het christendom niet veroordeeld wordt: Anders dan de Griekse wijs heid veroordeelt het christen dom Prometheus niet: voor de Grieken is de 'zonde van Pro metheus' dat hij het vuur gesto len heeft, het vuur van de tech niek en van de kunsten, het vuur van de kennis en van het benmstzijn; de 'zonde van Adam' is niet de zonde uan Prometheus; zijn ongehoor zaamheid bestaat hiet hierin dat hij een technisch en wijs man is. maar in het feit dat hij in zijn menselijk avontuur de le vende band met het goddelijke verbroken heeft: daarovï is de eerste vorm van deze zonde de misdaad van Kain, de zonde te gen de broeder en niet de zonde tegen het bestaan als dier en zonder geschiedenis". Deze visie heeft vérgaande gevolgen. Hij maakt de mens mondig. Hoewel Ruiz niet laat blijken Bonhoeffer zelf gelezen te .hebben, is de problematiek van deze „mondigheidstheoloog" 1 ook de zijne. En niet alleen de problematiek maar ook de aan pak. Evenals Bonhoeffer is Ruiz een door de Bijbel gegrepene. Hij is niet alleen van zijn vak, maar ook vanuit zijn we zen een exegeet. Men moet van Ruiz dan ook geen systematis- sche uiteenzetting verwachten. Zijn boek draagt als ondertitel dat het 'apuntes' zijn bij een theologie van de wereld. Mijn bezwaar tegen de Nederlandse titelvertaling (overigens een goede vertaling van dit indruk wekkende boek door J. A. Ja cobs) is dat hier gesproken wordt van een 'schets'. Dat is nog veel te systematisch ge dacht. Ruiz' beschouwingen dragen veelmeer het karakter van kanttekeningen. Zoek bij hem geen systematiek, laat staan dogmatiek. Lees hem zoals men Luther en Kohlbrugge leest: ka- leidoscopische flitsen van Bij bels licht op God en mens en wereld in hun onderlinge ver houdingen. En als altijd, waar de Bijbel in het geding is: ver rassend. Uiteraard heeft prof. Ruiz nog last van zijn scholastiek, syste matisch verleden. Hij is vaak nog niet los van metafysieke termen als transcendent, reli gieus, mystiek, spiritualiteit, moraal etc. Maar men dient de ze termen met een nieuwe in houd te vullen, die telkens dui delijk voor zichzelf spreekt. Zijn boek is ingedeeld in drie delen en men zou inderdaad denken met een systematische uiteenzetting te doen te hebben Bij nader, toezien blijkt zo'n in deling nog een atavisme van 'vroeger'. Men kan het boek heerlijk kris kras door elkaar lezen en waar men het opslaat is het interessant en baanbre kend. Om u enige indruk te gsven van de veelheid van onderwer pen: in het eerste deel (de God Christendom is geen humanisme van Abraham, Isaak en Jakob) wordt o.m. aangegeven dat het 'heilige' naar Bijbelse visie niets magisch meer aan zich heeft; dat de God van de Bijbel geen 'immanente' verklaring is van het raadsel van de mens (geen filosofische werkhypothese, geen 'begrip' waarmee de spe culatieve mens kan opereren, enz.); dat God een God van Ge-, nade is,v'd.w.z. een 'belangeloze' God, die zich aan de mens openbaart als een gave; dat God geen rivaal is van de schep pende mens; dat de Genade de natuur niet vervangt, maar als een onverwachte rijke gave als van 'buiten' inkomt en vreugde geeft en vrede. Het tweede deel houdt zich bezig met de verantwoordelijk heid van de 'religieuze' mens (d.i. de mens die van Genade weet) voor de geschiedenis. De 'mystiek' van de Bijbel (d.i. de boodschap der Genade) is niet een mystiek van de vlucht (we reldonthouding. ascese, 'christe lijkheid' van dit of dat) maar een mystiek van het engage ment (het Woord voor de we reld). Prachtig is hier het ge sprek ipet de marxisten opge nomen. Het derde deel tekent de Kerk, volk Gods in de wereld. De Kerk is een teken der Gena de, geroepen om in de wereld een 'sacrament der geschiedenis' te zijn. Vandaar het missiewerk, want overal dient deze bood schap verkondigd te wcfrden. Hierin behandelt prof. Ruiz de theologie van de wereld zoals deze in Vaticanum II behandeld is. Het is wellicht het meest 'systematische' hoofdstuk van het boek, maar ook hier blijft de exegeet niet buiten staan. De titel van het boek: Het christendom is geen humanisme, krijgt hier zijn verklaring. Als het christendom een 'huma nisme' was, zou de kerk een in termenselijke aangelegenheid zijn, een instituut om een nieu we, en andere, concurrerend ethiek te verwerkelijken. D zou tekort doen aan de mondig heid van de mens. De mens 'va góede wil' heeft zijn ethie reeds, heeft reeds zijn indruk wekkende geschiedenis in cu tuur, samenleving en technie Een geschiedenis die voluit dcx de Kerk gerespecteerd dient worden. Maar de boodschap der Ker is die van de Genade; het is ee eschatoliserende boodschap, de Opstanding verkondigt. Jui omdat er een Verrijzenis heeft de menselijke geschied< nis an und für Sich zin. Jui omdat er een Hemel is, kan h christendom de aarde zo trou zijn, zoals Paulus dit zo vaak zijn brieven heeft uiteengez< De katholieke Spaanse the< loog Gonzalez Ruiz heeft voortreffelijk in zijn exege van verschillende brieven v, Paulus (met name de Rom< nenbrief) duidelijk gemaakt. Een heerlijk, moedgevei boek. Wanhoop toch niet aan toekomst van het christendo Zelfs vanuit het katholie Spanje komt God verrassei bewijzen, dat Hij zijn Woo niet ledig laat voorbijgaai Zelfs in spleten en holen v i een steenachtige plaats kiemt het Zand. EJ/. GROL Prof. Jo9è Maria Gonzale9 Ru1 Hot chrlatendom Is gsen humanisn: VertallnQ J. A. Jacobs. Ultfl. H lissen, Bllthoven. 214 blz. 14,90. Denken is het handwerk van de filosoof. Geen van de moderne denkers is daarvan zo overtuigd als de Franse filosoof Paul Ri coeur, hoogleraar aan de universi teit van Nanterre. Hij weet echter, en daarvan is heel zijn oeuvre doortrokken dat dit denken een menselijk denken is, gebed in de menselijke traditie, voortgekomen vanuit de oertijd van het menselijk bestaan .gebaseerd op de mythen van het nimmer achterhaalbare ver leden, geleid door de menselijke droom, verwoord in menselijke taal en taal is naar zijn uitspraak: essentieel symbolisch. Het is voor de filosoof niet mogelijk een tabula rasa te ma ken, zoals Descartes en Spinoza nastreefden, een zuiver denken ontdaan van alle vooronderstel lingen. Dat zou geen „mense lijk" denken zijn, maar het denken van een Creator, die Al les vanuit het Niets tot aan schijn riep. Dat loopt in het beste geval uit op een eenzijdig, louter logisch depkengébor- neerd en steriel, zonder hef 'le venwekkende contact met de ervaring, de werkelijkheid, de verbondenheid met het verle den, de meelevendheid met de medemens. Het wordt een den ken in het ledige. Vanuit wat hij aantreft, denkt de filosoof. Paul Ricoeur heeft dit op een indrukwek kende wijze neergelegd in zijn uit 1960 daterende standaard werk „La Symbolique du Mal", waarvan thans bij Lemniscaat te Rotterdam een Nederlandse vertaling van J. A. Meijers in twee. delen verscheen onder de titel: Symbolen van het kwaad. Dit boek is in feite een twee de deel van een veel groter werk onder de titel: Philosophie de la Volonté. Het eerste deel uit deze reeks verscheen reeds in 1950 onder de titel: Le volon taire et l'involontaire. Het twee de bestaat uit: L'homme fail- lible en het reeds genoemde La symbolique du Mal. Een derde deel is in voorbereiding, dat de filosofie van de fout behandelt. De uitgever is van mening, dat La symbolique du mal een zo op zichzelfstaand merk is, dat het gevoeglijk op zichzelf- staand kan worden uitgegeven. En dat is ook zo, want in de symbolen Van het kwaad be-* - handelt Paul Ricoeur het kwaad in het menselijk leven in zijn vele facetten. Direct de eerste zin van het eerste deel voert midden in de zaak: „Hoe komen we van de mogelijkheid van het mense lijke kwaad tot zijn werkelijk heid?" Als willend wezen kan de mens zondigen, dat is zijn grootheid; als gevallen schepsel doet hij het, dat is zijn ellen de. Ricoeur toont met prachtig gekozen voorbeelden aan, dat Paul Ricoeur over symbolen van hef kwaad dit voor de Westelijke cultuur (de Grieks-Joodse) de levens vraag is geweest. Het kwaad, en dat is uiteindelijk de con clusie, wordt ondergaan als een macht, een gevangenschap. Het tast enerzijds de mens in -«el ,,goed geslapen, .slecht zijn vrijheid wel niét aah; zijn worden';'. De Servo Arvitrio schreef; slaafse wil. Onder dit teken v enerzijds de vrijheid en ande t zijds het slaaf-zijn gaat mens zijn gang door de geschi denis. De vrije telkens in lege spraak tqj zichzelf, der Mens im Widerspruch. In het tweede deel behand i Ricoeur de 'mythen' van het'l gin en het einde. Vanaf de o< tijd heeft de mens nagedai over de vraag hoe komt mens tot zo'n slaafse wil, anderzijds de keerzijde 1 komt hij er vanaf. Hier gaan Grieken en Joc uiteen. De Grieken hebben de filosofische analyse van h mythen voortdurend opgebo tegen een boosaardige God, de mens in deze tragische st had gebracht. Zij hebben v wegen gezocht, maar het a woord altijd trachten te vine in een zijn van mens en wer< j Het Jodendom evenwel zet mens in zijn beslissen en hi delen centraal. Hij is een sch -.■PHWl r' zijn wil ïs blijvend, maar ander zijds bezwijkt de mens voor de verleiding van het van buiten af komende kwaad. Luther heeft deze paradoxale oersituatie eminent weergege ven, toen hij tegen Erasmus zijn Smidie Verholen en de veedieven van Texas 43: Juist op dat ogenblik kwam smidje Verholen weer bij zijn positieven en hij greep bekommerd naar zyn arme hoofd, dat verschrikkelijk bansde. "Waar b ben ik...?" mompelde hij, doch in zijn zenuwen vergat hij Engels te spreken. Harry D. trok dus onmiddellijk een levensgroot schietijzer en richtte dat tril lend op de smid. "Haha!" zei hij bars. "Een vreehide taal, hè? Ben jy misschien een spion van achter het ijzeren gordijn? In dat geval heb je lelijk pech gehad, want wie tegen Harry D. Flat- foot aanloopt, die is er gloeiend bij! Vooruit, mee naar he: bu reau!" Smidje Verholen kon niets anders doen dan de plichts getrouwe Harry volgen en het duurde niet lang of ze Vvaren aangekomen bij het politiebureau. "Asjeblieft, commissaris! Ik heb een spion gevangen van achter het ijzeren gordijn! Hij spreekt een volkomen onverstaanbare taal!" "Wa wa wat zeg je me n nou!" riep de commissaris uit en vloog nerveus overeind. "Een spion van achter het ijzeren gordijn? Maar dat is verschrikkelijk! Daar kunnen internationale spanningen uit ontstaan! Vooruit, kerel! Laat me je paspoort zien!" Ver moeid tastte de smid in zijn binnenzak, maar helaas, Platvink Jantje en Franse Sjarl hadden hem alles ontstolen en daarom vond hij niets"Zie je wel!" riep Harry D. Flatfoot uit. "Meneer heeft geen paspoort! Allicht niet! Meneer is een gehéime agent en dèèrom heeft hij geen paspoort! Als ie een paspoort had, was-ie immers niet geheim meer!" "Mijn com pliment, waarde Flatfoot!" prees de commissaris. "Ik geloof 4 dat je gelijk hebt en dat we een goede vangst gedaan hebben! Ik zal onmiddellijk de Binnenlandse Veiligheidsdienst en Bui tenlandse zaken opbellen!" "En dan stoppen we deze spion zeker zo lang in de bak?" veronderstelde Harry D. Flatfoot. Smidje Verholen vond het al lang best, want hij had een ver schrikkelijke hoofdpijn en was bly, dat hij nu de gelegenheid kreeg in een bed wat uit te rusten. Hij zou dan later wel ver der zien Het is in dit deel, dat Rico zich speciaal bezighoudt een begripsbepaling van mythe. Hij wil wel ontmytht giseren. maar niet ont-myth ren. Voor het kritisch denjj houdt de logos van de my I geen stand en kan geen gangspunt meer zijn voor doctrine (voor een gnosis, fysica, een metafysica); maar mythe houdt wel zijn symb( waarde, en dat moet het den laten staan. Dat is zelfs zijn geven uitgangspunt, want taal. zegt Ricoeur, is essent symbolisch. Denkende over symbolen van het kwaad j de filosoof hermeneutisch werk: hij geeft een uitleg de filosofische samenhang betekenis van de mythe. Op waarlijk indrukwekke wijze tekent hij het Griekst Joodse denken en stelt de g betekenis van Paulus in licht, die ons de verborgenh( van het Evangelie heeft klaard. Zijn boek vat Ricoeur sa onder de titel: „Het svm geeft te denken". Denken dat is het wat de filosoo doen. heeft als hü het Evan; Gods ontmoet. Zijn taak is „uitgaande van een cultuur bepaalde syrrtbolen onti heeft en geen andere, te tri ten door nadenken en spec |<f tie, de rationaliteit van dat dament te ontdekken". t Van deze taak heeft Paul oorur zich in zijn boek op n ■•'ijke wijze gekweten. EV. GR Paul Ricoeur: Symbolen va kwaad. Deel 1: smet/zondo/«cl held; deel 2: de 'mythen' v begin en einde. Ned. vert. Meijers. Ultg. Lemniscaat, dam. Prijs per doel j 13,50. NEDERLAND I AVRO 7.05 uur Poets: verborgen camera 8.21 uur Mountiesshow 70 71 9.15 uur Een avond met Burt Bacharach, sho programma 10.05 uur Weekendfilm. NEDERLAND II VARA 7.05 uur Arnle 7.30 uur Koning Klant 8.21 uur Een boterham met tevredenheid film 9.20 uur Euroshuw '71. amusement:programma 10.20 uur De fluisterende rots, portret van J. Broeksz. HILVERSUM I KRO 7.00 uur Finale KRO-muzlekfeest 1970 71 7.30 uur Springplank, Jonge artiesten 8.00 uur Verzo hplatenp: -mn.u 10.00 uur Kritisch programma Cursief 10.40 uur Goal, muzik.t.d .-por? pre imma HILVERSUM II VARA 7.35 uur De Scala 1918—1926 8.05 uur Nederlandse chansons 8.30 uur Land. gezwollen door geseling, hoorspel 9.15 uur Radio Filharmonisch orkest 10.45 uur Driester 11.15 uur Piggelmee. RADIO VANAVOND Hilversum I 402 ra. KRO 18.30 Nieuws 18 41 Actualiteiten. 10.00 Echo-Flnale-KRO-Muzlek- feest 1070/1971 19,30 (S) De Springplank: Jonge artiesten 20.no vcrzoekplatenprogramma. 22 00 (S) Kurslef: een program ma dat schuin tegen de tünsen aankijkt 22-25 AvondRe!*d 22 20 Nieuws. 22.40 (SJ <?oal...l een muzikaal sportprogramma met commentaren en reporta ges 23.55-24.00 Nieuws. NOS: 23.20-23.25 (K) Journaal NEDERLAND II NOS: 18 45 (Ki De Fabeltjeskrant. STER: 18.50 (K) Reclame. NOS: 18.55 (Ki Journaal STER: 19 00 Hilversum II 298 18.00 Nieuws. 18.11 Actualitei ten. 18.20 Lieve Tante Truus: levensproblomen van luiste raars. 19 03 Rebelse liedjes van altijd en overal. 19.30 Nieuws. 19 85 De Scala 1918-1926 ning Klant. STER: 19 55 <K) Reclame NOS: 20 oo (K> Jour naal STER: 29.15 (K) Reclame. VARA: 20.20 <K) Een boterham met tevredenheid, film over mensen ln grote bedrijven. 2120 <K) Euroshow '71: amuse mentsprogramma 22.20 (K) Portret bij het afscheid van J. VARA e Broeksz als voorzitter van de VARA NOS: 23.10-23.15 (K) Journaal. BELGIE - nederlands 18 00 Kleur: Fabeltjeskrant 18.05 Kh.'ur: D.F O Jeugdfeullleton 20 t*5 (Ei Nederlandse cha-vms 18 55 Klc-ur: professor Bal- met orkestbegeleiding. 20 33 <S: tazar, ukcnfllm. 19 05 Door- Land. gezwollen -toor geseling.iancl verkeer. 19 35 Hier hoorspel 21.15 cS) Radlophll- spreekt men Nederlands Zoek- ti monlsch Orkest 22.30j en cultureel nieuws. Nieuws. 22 40 Mededelingen ,o Mededelingen. 19 45 22.t". Driester: ,-xuieeI pru- Nieuws. 2010 Amusementspro gramma. 2 15 (S) Piggelmee •- -- Interviews en lichte muziek. 23 55-24 00 NteuWS TELEVISIE VANAVOND grarnma vanuit Mechelen. 20;10 Echo 21 40 De ParIJse Commu ne (1871). historische documen taire 22 25 Kleur: De dief van Washington. tv-serle. 23.15 NEDERLAND I- 18 45 <K< MeUWRAmr, vr)nriPN r>e Fabeltjeskrant. STER: 13 5" RADIO MORGEN (K) Reclame. NOS: 18 55 <K) Hilversum I. 402 m. KRO: Journaal. too Nieuws 8.10 Het levende NEDERLAND I NOS 18 45 v oord. 8.15 S) Badlnerle: (K» De Fabeltjeskrant. STER: ,eke muziek (gri. 9.00 11150 (KI Reclame NOS: 18.55 Nieuws en waterstanden. 9.15 (Ki Journaal STER: 19 00 (K) j l.uudete: klassieke- en oude Reclame AVRO: 19 05 Poets:1wijde muziek. 10.Q0 Eucha- verborgen camera STER: 19.851 n uicvterlng. 1100 Nieuws U 02 <K) Reclame. NOS: 20 00 (K) I (S) Promenade-orkest 11.55 Journaal STER: 20.15 (K) Re- Icdedelirgen. NCRV: 12 00 clnme AVRO 20 21 (Kt Moun- Kerkorgelconcert 12 40 Tusscn- tles-show TOrtl 21.15 Een bolde: actuele kroniek. 13.00 avond met Burt Bacharach. Nieuws. 13.10 (S) Psalmen, showprogramrra 22 05 (K) Vier, Nieuwe berijmingen -oude Mms rond het thema Liefde, i zettingen 13.30 (S) Vocaal en- semble 13.55 Visioen en visie, literair programma. NOS: 14.15 (S) Concertgebouworkest. (In de pauze: ongev. 14.50-15.15 Adempauze: kunst, kitsch, cul tuur en sport ln het kort). 16 15 De sociale ontwikkeling In China, gastcollege. CVK: 17 00 Gereformeerde kerk dienst. 18.00 De kerk ln de krant. IKOR: 18.30 Gesprek van mens tot mens. 18.45 Kerk veraf en dichtbij. 18.58 Wilde Gonzen. NCRV: 19.00 Nieuws. 19 07 (S) Muslca Soera (opn). 18 45 WIJ zijn de vaders, le zing 20.00 (S) Klassieke ka mermuziek. 20.35 (S) Geeste lijke lledren (opn) KRO: 21.00 (S) Licht gevarieerd platenpro gramma 22.00 Kruispunt: ma gazine 22.25 Overweging. 22.30 Nieuws. 22.40 De zingende kerk. 23.00 Audio: muzikale in formatie voor kenners en lief hebbers. 23,55-24.00 NleUWS. Hilversum n 298 m. VARA: 8 00 Nieuws. 8.10 Voor het plat teland. 817 Weer of geen weer. (9 00 Sportmededelln- gen.) 9.45 Humanistisch Ver bond. IKOR: 10 00 Onderweg: van de hak op de tak. 10 30 Oud-Katholieke Hoogmis. 11.25 Wilde ganzen. 1130 Reaktlcf. een programma na kerktijd. AVRO: 12 00 (S) Muzikaal ont haal. 13 00 Nieuws. 13,10 De toestand .ln de wereld, lezing. 13 19 Radiojournaal. 13.35 Del ta: een Informatieve show. NOS: 14.30 Voor de buiten landse werknemers VARA: 17.00 (S) Populaire Muziekshow door het Vara Dansorkest met solisten. 17.50 Nieuws. NOS: 18 05 Mededelingen 1810 <S) Metro's Concert Music. VARA: 18 30 Edwin-solo NOS: 18.50 Journallstenforum. VPRO: 19 30 Nieuws. 19.35 kerkorgel concert. 20.00 Gezondheldszore bulten de ziekenhuismuren, klankbeeld. AVRO: 20.30 (S) Verzoekplatenprogramma. 22.30 Nieuws. 22.40 Mededelingen. 22.45 Radiojournaal. 22.55 (Sj Licht platenprogramma. 23.55 - 24.00 Nieuws, Hilversum III. 240 in. AVRO: 9.00 Nieuws, n 02 Licht platen- programma. 10 00 Nieuws 10.02 Juist op zondag. 11.00 Nieuws. 11.02 Muziek Mozaïek. VARA: 12.00 Nieuws. 12.02 Verzoekpla tenprogramma. 13.00 Nieuws. 13 02 NAB: Nederlandse Ar tiesten Revue. NOS: 14 00 Nieuws. 14 02-18.00 Lichte mu ziek. en sport. (15.00, 10.00 en 17.00 Nieuws.) TELEVISIE MORGEN NEDERLAND I— NOS: 15.00 Journ. 15.02 Weekjournaal met titels voor slechthorenden 15.22 Verkeerslef 15.26 (K) Walt Disney's wonderlijke wereld. TV-serle voor de Jeugd 1815 (K) Die goede Oude Tijd: "ariété-promamma uit Lon den. 16.55 Toto-uitslagen 17.00-17.30 Biljarten: rep van het Europ. Kampioenschap 71/2 te Heerlen. TELEAC: 18.20 - 18.50 EHBO - les 13 NOS 18 55 fK) De Fabeltjeskrant IKOR/CVK/RKK 19 00 (K) BiJ- belvertelllng voor kinderen. EKOR/CVK 19 05 (K) Werken op zondag, TV-scric. NCRV: 19.30 Russtche film over de planeet mars NOS 20 20 (K) Journaal. NCRV 20.25 (K) De kleine waarheid. TV-feullle- ton. 21.20 (K) Herkent U deze melodie? muzikale quiz. 22.20 Dagsluiting. Morele Henbewa- penlng: 22.25 (I<) Het gezin: bouwsteen van een nieuwe maatschappij, gesprek. NOS: 22 37 (K) Journ. NEDERLAND H N06: 18.56 <K) De fabeltjeskrant 19 CO (K) Journaal. 19.05 De Vrijbuiters, TV-feuilleton voor de Jeugd. 19.30 Studio Sport I 20.2o (K) Panoramlek: achter- grondlnf. over gebeurtenissen In binnen- en buitenland 20.45 Dubbeldekkers, TV-serle. 21.10 Studio Sport II 21.35 (K) Vi deo: terugblik op 14 dagen ak- tlvltelt van televisie en andere publiciteitsmedia. 22.15 (K) Journaal. RADIO MAANDAG Hilversum I, 402 m. KRO: 7,00 Nieuws. 7.11 Het levende woord. 7.16 (9) Badlnerle: klassieke muziek (er.) (7.30 Nieuws: 7,32-7.40 Actualiteiten; 8.00-8.10 Nieuws). 8.25 Overwe ging. 8.50 Nieuws. 8.32 Voor de hulsvrouw <9.00-9.10 Gymnas tiek voor de hulsvrouw). 10 00 (S) Klassiek planoconcert (gr). NOS: 10.15 De komende week ln het Nederlandse muziekle ven. KRO: 11.00 Nieuws. 11.05 Voor de zieken. 11.30 Bejaar den programma, 11.56 Medede lingen NCRV: 12.00 Los-Vast: gevarieerd programma (12.21 Voor boer en tuinder; 12.26 Mededelingen tbv land en tuinbouw; 12 30 Nieuws: 12.41 Hier en Nu: actualiteiten: 12.58 Rebus). 14.05 Schoolradio. 14.30 (S) Viool en plano. 15.00 Her vormde mlddagdlenst. NOS 15.30 Zoeklicht op Nederland: reportages en commentaren (16.00-16 02 Nieuws). 17.20 Over heidsvoorlichting. NCRV: 1730 NCRV en Bloc: actueel pro gramma met muzikale Illustra tie. 18.19 Zendtijd politieke Partijen. Hilversum II, 298 m. VARA: 7.00 Nieuws en ochtendgym nastiek 7.20 Spitsuur Amster dam: liche grammofoonmuziek en reportaces (7.33-7.30 Van de voorpagina). VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nieuws 8.U Actualiteiten. 8.22 Spitsuur Amsterdam (vervolg). 9.10 Ver zoekplatenprogramma voor de kinderen (9.35-9.40 Waterstan den). 10.00 (S) Platenprogram ma voor de hulsvrouw. NOS: 11.00 Nieuws. 11.03 (S) Reperto rium: Radlophilharmonisch Orkest met solist VPRO: 12 00 VPRO-maandag: klassieke mu ziek. met tussen 12.00 en 14.30 uur ANP-nieuws en Informatie over muziek. 14.30 Schoolradio. NOS: 14.50 Creativiteit, lezing. 15.20 (S) Eurollght: orkest van de O.R.T.F. en Radio Dansor kest van de B.R.T 16,00 Nieuws AVRO: 16.03 Muziek uit Suriname en de Neder landse Antillen. 16.30 Mlkadoo: kinderprogramma. 17.30 (S) Draaiorgelmuzlek (gr). 17 40 Overheidsvoorlichting. 17.55 Mededelingen. Hllvermm III 240 m- NCRV: 9 00 Nieuws. 9.03 Popstation (10.00 Nieuws) TROS: 11.00 Nieuws. 11,03 Suzle Cream Cheese. 12 00 Nieuws 12.03 Laatste pootoppers. KRO: 13.00 Nieuws. 13 03-18.00 Popmixture (14 00 15 00 16.00 17 00 Nieuws). TELEVISIE MAANDAG Nederland I: NOS/NOT: 10.45-12.00 School-tv NEDERLAND I NCRV 7.05 uur (CVK/IKOR) Werken op zondag, tv-seij^ 7.30 uur Russische film over de planeet Mars 8.25 uur De kleine waarheid, deel 12 9.20 uur Herkent u deze melodie? muzikale qui; NEDERLAND II NOS 7.05 uur De vrijbuiters 7.30 en 9.10 uur Studio Sport 8.20 uur Panoramiek 8.45 uur Dubbeldekkers 9.35 uur Video. HILVERSUM I NCRV en KRCt, 5.00 uur (CVK) Gereformeerde kerkdienst Amersfoort L 7.07 uur Musica Sacra 7.45 uur Wij zijn de vaders, lezing 8.00 uur Klassieke kamermuziek 8.35 uur Geestelijke liederen 10.00 uur Discussierubriek Kruispunt 11.00 uur Audio, muziekinformatie. HILVERSUM II VPRO en AVRO 7.35 uur Orgelbespeling door Albert de Klerk 8.00 uur Gezondheidszorg buiten de ziekenhuism klankbeeld 8.30 uur Klassiek Verzoekplatenprogramma 10.55 uur Voor de nacht uit, platenprogramma.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 16