Compliment aan p
Comité wil aan scholieren
brochure Couvée uitreiken
Oecumenische school groeit
snel in leerlingental
1
Onder a.r.-stemmers
veel gereformeerden
en „noorderlingen"
Ongeveer tien procent,
ouders op ouderavond
Küng: kerk
is voor mij
verlaten
verraad
Uit de
kerkbladen
Uw probleem
is het
onze..
Tegen dogma van de evolutie
Lanser: Evangelie
blijft uitgangspunt
van samenwerking
...TI5XZM
EE\
WO\I)ËK
I IiEBEITST
Veel christenen
praten anderen na
BEROEPÏNGSWERK
Dr. J. Schelhaas
privaat-docent
aan de VU?
Rector Bremer: Goede ervaringen
Een woord voor vandaag
Voorlopige indruk niet geweldig
alles
goed
en
wel
Brieven die niet zijn voorzien
van naam en adres kannen niet In
fehandellng worden genomen. Ge
heimhouding ls verzekerd. Vragen
die niet onderling met elkaar In
verband staan moeten In afzonder
lijke brieven worden gesteld. Per
brief dient een gulden aan postze
gels te worden Ingesloten.
Vraag: Een paar dagen geleden
ontving ik een nieuwe tafel, noten
donker. De verkoper zei: Alleen on
derhouden met spons en zeem en
geen meubelspray. Nu gooide mijn
visite er een warme kop koffie over
met slagroom. Het is niet ingebeten.
Ik heb het direkt koud afgesponsd
en gezeemd, maar als ik tegen het
licht in kijk, zie ik toch een vlek.
Van het licht af zie je de vlek niet.
Wat kan ik hiertegen doen?
Antwoord: Het is te vrezen dat de
doffe vlek niet van uw tafel verwij
derd zal kunnen worden. Misschien
is deze al iets minder geworden nu
het hout weer volkomen droog is.
Het is echter te vrezen dat door de
hete koffie de beschermende laag
(vermoedelijk een soort celluloselak)
beschadigd zal zijn. Misschien wil
men in de zaak waar u de tafel
heeft gekocht de celluloselaag ver
nieuwen, maar dat brengt natuurlijk
onkosten mee. Is het een niet zo op
vallend plaatsje, zet er dan een
vaasje op. Het is ook te proberen de
doffe onbeschermde plek met wat
donkere was bij te werken, maar als
dat niet mood uitvalt, moet u die was
er weer afhalen en dat is weer een
hoofdstuk extra.
Vraag: Kan een der echtgenoten
nog voor dat de uitspraak in een
echtscheidingsprocedure is geschied,
goederen verkopen, die tot het ge
meenschappelijk huishouden van
beide echtgenoten hebben behoord?
Het huwelijk was in gemeenschap
van goederen gesloten.
Antwoord: In ;en dergelijk geval
waarschuwe de andere partij onmid
dellijk zijn advocaat. Deze weet,
welke maatregelen moeten worden
genomen. Wanneer men zich in der
gelijke omstandigheden niet van een
advocaat heeft voorzien, kan men de
kwalijkste gevolgen verwachten.
Van een onzer verslaggevers
DEN HAAG Er heeft zich een landelijk comité van ongeveer
vijftig personen gevormd, dat zich tot de besturen van alle scholen
voor christelijk voortgezet onderwijs heeft gericht. Bedoeling: het
uitreiken aan eindexamenkandidaten dezer scholen van de brochure:
„Mag het? Tegen het evolutiedogma" van ds. D. J. Couvée, emeritus
predikant van de gereformeerde kerken.
In zijn brief aan de schoolbesturen
spreekt dit „Comité-brochure-Cou-
vée" uit, dat in de kwestie van de
evolutionistische mensbeschouwing
de grondslagen van de christelijke
levens- en wereldbeschouwing in zo
sterke mate in het geding zijn, dat
er alle aanleiding is voor een appelle
rend getuigenis. Een appèl, aldus het
comité, dat het Openbaringsgegeven
aangaande de mens weer in het
brandpunt van geloof, bezinning en
levenspraktijk plaatst.
Het comité is van oordeel, dat in
de (enige tijd geleden bij Buijten en
Schipperheijn te Amsterdam uitge-
UTRECHT CNV-voorzitter J.
Lanser herhaalde gisteren dat het
CNV bereid is tot samenwerking met
de andere vakcentrales, maar dat het
zijn beleid niet wil laten dicteren
door de feiten maar door het Evan
gelie en dat het een eigen standpunt
wil bepalen.
De heer Lanser zei dit op een bij
eenkomst in Utrecht ter gelegenheid
van het 75-jarig bestaan van Unitas,
de Nederlandse Christelijke bond van
werknemers in de textiel en kleding
bedrijven.
geven) brochure van ds. Couvée „een
profetisch en sprankelend verweer
wordt geboden tegen wat ook in
christelijke kring is doorgegeven aan
voorlichting, die het bijbels gegeven
aangaande de mens verwerpt en
daardoor het christelijk levensbesef
afsnijdt van zijn meest fundamentele
voedingsbronnen".
In het comité namen zitting: de
dames mevrouw C. L. Beerman-Roos,
Rotterdam, en mej. T. E. N. Ozinga,
Middelburg; Voorts de heren: dr. W.
Aalders, den Haag; H. Algra, Leeu
warden, ds G. Boer, Zoetermeer. ds
J. Bos, Houten. G. Bramer, Den Ham;
ds W. C. van den Brink, Nieuw
Loosdrecht; ds. G. Brinkman, 't Har
de; prof. dr. A. C. Drogendijk, Am
stelveen, drs. C. van Dijk, Bussum;
C. Hoogerwerf, Rotterdam; ds J. C.
Houtzagers, Soestdijk; ds L. J. Ge
luk, Dirksland; prof. dr. W. H. Gis
pen, Amstelveen; ir. J. van der
Graaf, Huizen, ds H. Heule, Den
Haag; prof. dr. H. J. Hommes, Bus
sum. J. van 't Hul, Zwolle, H. H. de
Klerk, Rotterdam; D. Knol, Utrecht,
W. van der Kraan, Rotterdam; ds J.
J. van der Krift, Ermelo; ds L. H.
Kwast, Leeuwarden; prof. dr. G. A.
Lindeboom, Amsterdam; M. Meeuw-
sen, Emmeloord; drs. F. H. von
Meyenfeldt, Groningen; J. Mieras,
Axel, Dr. A. Nap, Amsterdam, drs. J.
Poot, Wassenaar; L. H. Postma Ede;
Prof. dr. ir. H. van Riessen, Aerden-
hout; ir. R. P. H P. van der Schans,
Bennekom; R. Schierbeek, Groningen;
dr. A. E. Schouten, Den Haag; ds B.
van Smeden, Amersfoort, ds. A. G.
Van onze onderwysredactie
DEN HELDER In de dis
cussie over samenwerkings
scholen van verschillende levens
beschouwelijke richtingen neemt
het drie jaar oude Johannes-
cóllege in Den Helder nog altijd
êen tamelijk unieke plaats in
vanwege zijn oecumenisch
karakter.
Rector J. T. Bremer heeft er wel
eens moeite mee, dat zijn oecume
nische school nog steeds niet voor vol
wordt aangezien door de officiële in
stanties van het protestantse en
rooms-katholieke onderwijs. Ver
klaringen van die zijde gaan nog
altijd in deze richting, dat samen
werking met het openbaar onderwijs
ontoelaatbaar is, en oecumenische
scholen kunnen er dan net op door,
maar meer als noodoplossing dan als
een mogelijkheid die je eigenlijk zou
moeten stimuleren.
Voor drs. Bremer ligt de zaak net
andersom. In deze tijd vindt hij de
oecumenische school waar katho
lieken en protestanten samen optrek
ken eigenlijk de meest ideale opzet.
De gescheiden protestantse of katho
lieke school komt bij hem op de
tweede plaats, de zogenaamde „open
school" van christenen en niet-chris-
tenen ziet ook hij nog nauwelijks als
een reële mogelijkheid. Al zegt hij
erbij dat zijn bezwaar tegen die brede
samenwerking waarschijnlijk meer
emotioneel dan rationeel is. Mis
schien ligt dat over tien jaar minder
moeilijk, zegt hij.
Meteen
De school voor HAVO en athe
neum-gymnasium in Den Helder Is in
1968 meteen op oecumenische leest
geschoeid. De school werkt samen met
twee MAVO's, een katholieke en een
protestantse. Het aantal leerlingen
groeit snel: in augustus zal het leer
lingental de 700 overschrijden.
„Het is een tamelijke unieke start",
zegt de heer Bremer. „Op verschil
lende plaatsen in het land komt men
nu wel tot interconfessionele samen
werking, maar bij mijn weten is het
Dichterbij
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM Van degenen die van plan zijn op de ARP
te stemmen is 76 procent gereformeerd, 16 procent hervormd,
twee procent rooms-katholiek, drie procent heeft een andere
kerkelijke gezindte en drie procent behoort tot géén kerk.
Een ander kenmerk van de ARP-
stemmers: ze wonen voor een naar
verhouding groot deel (24 procent)
in de drie noordelijke provincies
(waar twaalf procent van de Ne
derlandse bevolking woont). Twaalf
procent woont in Amsterdam, Rot
terdam of Den Haag (daar woont
zeventien procent van alle onder
vraagden), zesendertig procent
woont in de rest van West-Neder
land, twintig procent in het oosten
van ons land en maar acht procent
in het zuiden.
MPO
Dit alles blijkt uit een onderzoek
van het Nederlands Instituut voor
de Publieke Opinie, dat sinds eind
januari een paar duizend Nederlan
ders regelmatig gevraagd heeft op
welke partij ze zouden stemmen op
de dag van het onderzoek.
Het NIPO constateert dat de
potentiële a.r. stemmers op veel
punten een doorsnede van het Ne
derlandse kiezerspubliek vormen
maar dat er op een aantal punten
toch afwijkingen zijn: behalve de
grotere percentages gereformeerden
en „noorderlingen" betreffen die
afwijkingen onder meer het feit dat
het percentage arbeiders onder de
a r. iets lager ligt dan het lande
lijke gemiddelde (18 tegenover 23
procent) en dat het welstandsni
veau iets hoger dan dat landelijke
gemiddelde. Het NIPO neemt 7
procent van de a.r. stemmers „wel
gesteld", (tegenover 8 procent van
ons hele volk). 57 procent behoort
tot de middengroep (hele volk: 51).
31 procent is „minder-gesitueerd"
(35) en vijf procent is het „minst
gesitueerd" (zes).
Wat de opleiding van de a.r.
stemmers t>streft: onder hen zijn
minder mensen met alleen maar la
gere school dan onder ons hele volk
(56 tegenover 60 procent), en méér
mensen met ULO of MULO (27 te
genover 23 procent). Op het niveau
van middelbaar en universitair on
derwijs zijn de ax. stemmers pre
cies gelijk aan de rest van alle Ne
derlanders (13 en 4 procent).
Verder zijn er onder de
potentiële a.r. kiezers iets méér ge
pensioneerden dan onder de hele
groep ondervraagde Nederlanders
(15 tegenover 13 procent) en iets
meer kantoormensen (10 tegenover
8 procent) en ambtenaren (elf te
genover 10 procent) en boeren (vijf
tegenover vier pet). Vergeleken met
het hele Nederlandse volk hebben
iets minder a.r. stemmers een lei
dinggevende functie: tien tegenover
twaalf procent.
De heer Bremer: "Ik erken het kli
maat van de afzonderlijke katholieke
of protestantse school in het voort
gezet onderwijs niet meer. Bovendien
vraag ik me af wat bedoeld wordt
met "homogeen katholiek". Als lid
van de hervormde kerk sta ik in veel
opzichten dichter bij mijn katholieke
collega's dan. laten we zeggen, Huub
Oosterhuis en iemand van het Mi-
chael-legioen, ook al zijn die dan lid
van een en dezelfde kerk.
Wat die begeleiding van het cate
chetisch instituut betreft: daarom
hebben we drie jaar lang gevraagd,
maar men had het te druk met andere
zaken. En wanneer in de verklaring
van de katholieke schoolraad gezegd
wordt dat de verschillen in confessie
moeilijkheden opleveren bij het be
palen van de inhoud van het onder
wijs, kan ik dat uit ervaring tegen
spreken".
begeleiding
tan
sterremfen
f<^5op*ogKar>fna
itevan der meer
Dit boek geeft de volledige
teksten van de tv- en radio
uitzending, aangevuld met com
mentaren op de reacties van
pers en publiek.
Paperback ƒ5,95
verkrijgbaar bij de boekhandel.
Kok - Kampen
van der Stoel. Bergen op Zoom: ds P.
van Til, Middelburg; prof. dr. A.
Troost, Amsterdam: dr. C. A Tuk
ker, Kamerik; drs. S. Ubbels,
Utrecht; Prof. dr. W. H. Velema, Ug-
chelen; drs. J. Vlaardingerbroek. Er
melo; drs. W. Zoutevelle, Zeist en
drs. R. Strijker, Utrecht.
ROME (KNP) Paus Paulus heeft
ter gelegenheid van de palmwijding
in de St. Pieter zich beklaagd over de
godsdienstige onverschilligheid en
zelfs over de anti-godsdienstigheid
van de jeugd.
Hij vond de situatie des te schrij
nender omdat de taak van de jonge
generatie juist is de wereld het ware
licht, het licht van de Heiland te
brengen.
De paus gaf als zijn oordeel dat het
christelijke leven van veel gedoopten
niet boven het nulpunt uitkomt. Nog
erger: menig christen is een tegen
spraak van zichzelf. Vele anderen en
onder hen heel wat jeugdigen, zijn
als holle vaten, zoals de H. Schrift ze
ook al karakteriseert: mensen zonder
eigen persoonlijkheid, mensen zonder
christelijke instelling. Velen praten de
openbare mening, de mode en de
woorden van anderen maar na.
Beroepen: te Warns: J. de Geer,
kand. te Nijkerkerveen; te Weert: R.
F. Heine, kand. te Utrecht; te Geleen:
G. A. Odé te Wilp.
Bedankt: voor Huizen: T. v. 't Veld
te Waddinxveen.
Aangenomen: naar Enschede: P.
Steenhuis te Rotterdam-Delfshaven,
AMSTERDAM Ook de gerefor
meerde emeritus-predikant dr. J.
Schelhaas te Amsterdam, oud-voor
zitter van de persvereniging Waar
heid en Eenheid (van verontruste ge
reformeerden), heeft een verzoek ge
richt aan directeuren van de Vrije
Universiteit te Amsterdam om be
noemd te worden tot privaat-docent
aan de theologische faculteit.
Dit wordt ons. in aansluiting op ons
bericht dat dr. M. J. Arntzen een der
gelijk verzoek heeft gedaan, meege
deeld mét de toevoeging dat het in
itiatief tot deze verzoeken niet is uit
gegaan van de betrokkenen zelf,
maar van een groep studenten in de
"theologie aan de Vrije Universiteit.
Een en ander is gebeurd in overleg
met o.a. de commissie voor gerefor
meerde opleidingen; deze commissie
is ingesteld door de beleidscommissie
van de samenwerkende verenigingen
Waarheid en Eenheid en Schrift en
Getuigenis (vereniging van veront
rusten in de gereformeerde kerken).
zelden of nooit gebeurd dat een school
van meet af oecumenisch was."
De ervaringen met oecumenische
samenwerking zijn goed. Twee weken
geleden vierden de katholieke en
protestantse leraren voor het eerst
samen avondmaal. De heer Bremer
hoopt dat zoiets op den duur ook
mogelijk wordt met de leerlingen.
De moeilijkheid is echter dat de
protestantse "kerken het kinderavond-
maal niet kennen.
Tegen deze gunstige ervaringen
steekt de recente verklaring van de
Nederlandse Katholieke Schoolraad
een beetje schriel af, vindt drs.
Bremer. Daar wordt gezegd dat de
„homogeen katholieke" school nog
altijd de voorkeur verdient. De
oecumenische school is hoogstens als
experiment toelaatbaar. En dan onder
allerlei voorwaarden, onder meer dat
het hoger catechetisch instituut het
godsdienstonderwijs begeleidt.
1
2
3
4
S
6
7
8
9
2
3
4
7
8
9
-
Kruiswoord-puzzel
zonder zwart
Horizontaal: 1. leerwijze, 2. gifslan
getje - vaarwel, 3. Spaanse lengtemaat
- opschrift van een envelop, 4. boom -
zwemvogel - peulvrucht, 5. teugje -
voorkomen - verkeerd, 6. twaalf dozijn
- water in Friesland - hoofddeksel, 7.
deel van het oor - eekhoorn (gew.) -
muzieknoot, 8. persbureau - gindse, 9.
zinspreuk.
Verticaal: 1. gevleugelde termiet -
vernis, 2. nobel - godin van de vrede, 3.
plaats in N.-H. - land in Europa, 4. ver
haal - wandversiering, 5. spijltje -
hoofddeksel, 6. spil van een wiel - op
rolbaar zonnescherm - gewicht (afk.), 7.
snedig - loon (Z.N.), 8. inwendig orgaan
- Europeaan - heden, 9. toetsing -
hoofddeksel.
OPLOSSING VORIGE PUZZEL
Horizontaal: 1. guirlande, 2. ent - aar
- aan. 3. niet - re - rag, 4. Eems - ink
de, 5. tenue - Aa - br., 6. riek - Ariël, 7.-
'aster - Anei, 8. nier - eg - fan, 9. gala -
Be - alg.
Verticaal: 1. genet - rang, 2. unie - eis
- ia, 3. item - netel, 4. rats - uk - era, 5,
larie - ar - eb, 6. arena - rage, 7. nar -
Kain - fa, 8. daad - bee - al. 9. engerling.
Daar komt de boze schare, gewapend met stokken om Christus
vangen. Judas loopt voorop. Hij nadert Jezus om Hem te verraden.
Petrus springt voor Hem en slaat er zenuwachtig wild op los. Eq
slaaf van de hogepriester verliest zijn oor. omdat Petrus zijn hoo\^
verliest. En wat doet Jezus? Hij neemt het oor op en plaatst A f
terug op het hoofd van de slaaf.
Zij komen Hem gevangen nemen en Hij geneest Zijn beuli
Wilt u weten wat genade is, lees dan dat verhaal van Lucas 22,
47-53 telkens en telkens weer. Als tegen een rover zijt gij uitgetrl
ken met zwaarden en stokken", zegt Hij verwijtend. Maar zijn
den zeggen: „Ik wil niet dat gij, die gekomen zijt om Mij te dol
sterft. Dit is het laatste wonder voor de kruisiging. Het is niet i
spectaculair als de opwekking van Lazarus en toch, het gaat dieft
Lazarus was Zijn vriend. Deze slaaf komt als Zijn vijand en foU'e
geneest Hij. Dat is genade.
Christus lijdt niet voor de gelovigen, de weinige getrouwen, I
volgelingen. Hij lijdt voor Zijn vijanden ook. Hij treedt de vijandi
wereld met liefde tegemoet.
We lezen vandaag: Johannes 1147 57.
■OOI
kooi
|l be
wei
Van onze onderwysredactie
DEN HAAG Waarschijnlijk
heeft ongeveer 10% van de
ouders vorig jaar november de
nationale ouderavond bezocht..
De meesten van hen waren ge
wend aan het verschijnsel „ou
deravond"; scholen die geen
ouderavond-traditie kenden, heb
ben hoogstwaarschijnlijk nauwe
lijks meegedaan aan deze lande
lijke manifestatie.
Dit zijn enkele voorlopige vermoe
dens van de werkcommissie die de
nationale ouderavond organiseerde.
Leerkrachtentekort
Het is een ernstige zaak dat het la-
De commissie (samengesteld uit t
vier overkoepelende bureaus van 1
openbaar en bijzonder onderwijs j
uit de stichting nationale contaktcof
missie voor gezinsbelangen) heeft t
tpssentijds rapport uitgebracht
de 5 november-gebeurtenis.
Een definitief verslag, waarin naaf
een kwantitatieve analyse van n
aantal deelnemers ook de reacties a
via een enquête en via persoonlij
verslagen binnenkwamen kwalitati
geanalyseerd zullen worden, moet nL0o
volgen. locja
Het tussenverslag van de weiLte]
groep bevat dan ook niet veel mtjSei
dan de voorgeschiedenis van
ouderavond, en een aantal getaltfl
over de verschillende scholen in f
land, die een enquêteformulier tenl
stuurden.
In totaal blijken 1265 formulienf
teruggestuurd te zijn; daarbij zitE"r(.
dan 421 formulieren van scholen e
geen ouderavond hebben gehoud*^
Meestal hadden ze niet meegedal
omdat er te weinig bolnns«teU(r^
voor was, of omdat de voorbei
dingstijd te kort was. Voor de oud<
werden een miljoen folders met
cussiepunten aangemaakt e
spreid.
ACTIVEREN
Het doel van de ouderavond viHÉ
een aanzet geven tot een nieuw so<r
ouderavond en het activeren van h
verkeer tussen gezin en school. Vj
Ber'onïe™üs"te"kam^n heeft'mêt werkcommisjo0
ROME (AP) De Zwitserse
theoloog Hans Küng, schrijver
van een boek waarin het dogma
van de pauselijke onfeilbaarheid
wordt aangevallen, is niet van
plan de rooms-katholieke kerk te
verlaten, ofschoon „ik daarvoor
meer dan voldoende reden zou
hebben". Pater Küng (43), hoog
leraar in de theologie aan de
universiteit van Tübingen, zei dit
in een artikel in het Italiaanse
weekblad Europeo dat getiteld
was: „Waarom ik niet de kerk
verlaat".
Naar aanleiding van zijn boek over
de pauselijke onfeilbaarheid had het
jezoïeten-tijdschrift Civilta Cattolica
erop gewezen dat toen de Engelse
Jezuïet Charles Davis gewetenspro
blemen had hij de kerk had verlaten.
De vingerwijzing voor Küng was
duidelijk.
In zijn artikel schreef Küng:
„Waarom ik in de kerk blijf? Omdat
ik in deze geloofsgemeenschap
ik deze geschiedenismakende tijd.
waarin ik leef, wil aanvaarden zoals
zoveel anderen doen. Omdat ik ook
als lid van deze geloofsgemeenschap
de kerk ben en aangezien ik de kerk
niet wil verwarren met het apparaat
en de bestuurders, wil ik het niet
uitsluitend aan deze mensen overla
ten de christelijke gemeenschap
vorm te geven".
Hij noemde de r.k. kerk zijn „gees
telijke vaderland". Hij zei begrip en
men. Ook ik kon om mij te recht
vaardigen, meer dan genoeg redenen
opnoemen. Toch zou het schip verla
ten hoewel ik er niet aan twijfel
dat voor sommigen dit een daad van
moed en eerlijkheid, van protest en
ook gewoon uit noodzaak en walging
is voor mij een daad van verraad,
van zwakte, van capitulatie zijn. Zou
ik na actief te hebben deelgenomen
aan haar beste uren, nu het schip in
de stormen moeten verlaten, aan an
deren met wie ik samengestuurd heb,
de last van de strijd voor het voort
bestaan overlaten?
eerbied te hebben voor het besluit
van sommige katholieke denkers om
met de kerk te breken, „maar ik kan
niet tot een keus van die soort ko
lk heb teveel in deze geloofsge
meenschap ontvangen om nu weg te
kunnen gaan. Te zeer ben ik per
soonlijk betrokken bij de hervorming
en modernisering om nu in staat te
zijn hen die dit mij wülen, in de
steek te laten. Ik wil deze voldoening
niet geven aan de tegenstanders van
de vernieuwing of deze verbittering
onder mijn vrienden veroorzaken".
Aldus Küng.
Kt, groot personeelstekort. Dit raakt de indruk dat de opzet geslaagd is
niet alleen de leerlingen die voor hun nahonale ouderavond heeft j
toekomst goed onderwijs'moeten ont- veel scholen stimulerend rewerj
vangen, mïar ook de leerkrachten. He- de contacten tussen school I
li- «ïaatcen ouders niet lukten, bleek vaak onv*
gelmatig vallen erh name «kn Plaatsen onervarenheid roet
open van leerkr organiseren van dergelijke avond!
zijn doordat ztjieen dubbele^taak.had- de oorzaak werkcommi5(
den met kinderen uit andere klassen. (dje voorlopig wel deze ^„3
Een verzoek aan alle politieke par- werkende vorm blijft bestaan) zal t
tijen: maak er geen verkiezingsstunt ker dit jaar niet een tweede oudi
van, maar dring bij de betrokken mi- fvond organiseren. Of het in de t»
nister aan op vrijstelling van dienst- nog 66115 251
plicht voor jonge onderwijzers. leek de commissie zeer de vraag.
DEN HAAG
uitslag van het eindrapport moet t
P A. v.d. Burg op deze vraag een antwoord geven, k s
KWARTET I TROUW
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Trouw
Commissie van hoofdredactie:
J. de Berg (voorzitter),
H. P. Ester, G. J. Brinkman,
J. van Hofwegen.
Een veel gehoorde klacht van een
gedeelte van de oudere katholieken
is dat de bisschoppen de laatste tien
jaar te weinig duidelijke uitspraken
doen en dat de meeste kapelaans en
sommige pastoors hen overstelpen met
vragen zonder een duidelijke leefre
gel te geven(...).
Kennelijk vinden de bisschoppen
van ons land dat de gemiddelde gelo
vige in zaken van geloof en moraal
zelfstandiger kan zijn dan de gemid
delde gelovige van de vorige genera
ties Hun optreden is dus een compli
ment aan de gelovigen; zij vertrou
wen er op dat de gelovigen, mits goed
ingelicht, uit zichzelf het goede zullen
doen en het kwade zullen laten.
Een goed voorbeeld is mijns inziens
de brief van de bisschoppen over het
opzettelijk opwekken van miskramen.
Nu de aan hun zorg toevertrouwde
gelovigen door periodieken, de tv etc.
worden overstelpt met humanistische
argumenten voor het op grote schaal
mogelijk maken van miskramen, stel
len zij de christelijke argumenten te
gen deze praktijk, constateren dat er
uitzonderingsgevallen zijn waarbij
echt gekozen moet worden tussen het
leven van de moeder en dat van het
ongeboren kind en laten de conclusies
wat betreft geoorloofdheid of on
geoorloofdheid aan de betrokken per
sonen over.
Zijn onze bisschoppen goede her
ders, dat wil zeggen volgen zij het
voorbeeld van de goede Herder Je
zus? Wat deed Jezus in een analoge
kwestie? Toen zijn tijdgenoten aan
een getrouwde vrouw, die een „slip
pertje" gemaakt had. de straf wilden
voltrekken die door de toenmalige
„godsdienstige" wet was voorgeschre
ven, zei hij niet dat de vrouw schul
dig was dus* gestraft moest worden
zoals altijd gebeurd was; hij zei ook
niet dat de wet die in de tijd van
Mozes misschien begrijpelijk was,
ruim duizend jaar later onmenselijk
was geworden. Gezien zijn andere
uitlatingen was Jezus ervan over
tuigd dat de wetten van Mozes drin
gend aan grondige wijziging toe wa
ren. Jezus schreef in het stof en zei:
„Wie uwer zonder zonden is, gooie de
eerste steen". De omstanders begre
pen de stille wenk en dropen af. Je
zus deed in dit geval geen „duide
lijke" uitspraak over goed en kwaad,
doch liet de conclusie aan de toehoor
ders over. Dit deed hij ook in vele
andere gevallen bijv.: „Geef aan de
keizer wat de keizer toekomt, en aan
God wat God toekomt."
Men zou hieruit kunnen conclude
ren dat de gemiddelde joodse toe
hoorder in zijn tijd even zelfstandig
was als de gemiddelde katholiek nu.
Voor de „onduidelijke"- argumentatie
van onze bisschoppen in hun recente
brief geldt waarschijnlijk wat voor
de uitspraken van Jezus is gebleken:
dit type „onduidelijke" uitspraken is
onder heel andere omstandigheden
nog geldig!
„Het zal natuurlijk nog moetej
blijken, in hoeverre de gedachten
de minister zich zullen concretises
tot artikelen van de wet. Wél ge«
deze gang van zaken ons een heldei
illustratie van de gevaarlijke coni
quenties van de grootscheepse sub"
die-politiek De kolossale uitgroei
de subsidies noopt zowel de overh^
tot kostenbewaking als de
dieerde faculteiten en studenten
studie-reductie.
Nu is de Vrije Universiteit
gemiddelde joodse toe- handen en voeten gebonden aan i
beleid van de minister. Des te meLrJ
mogen 3e gereformeerde kerken h
prijzen, dat zij tot nu toe, voor w
de opleiding tot de dienst des Wool
betreft, 'soeverein in eigen krii
zijn. Ongetwijfeld is dat een du
vrijheid. De man, die niet voor
zelfde zaak tweemaal wil betalen, i
ook hier reder, tot klacht hebben.
Maar de gang van zaken bij gesu )of
sidieerde ondernemingen leert öag;
meer. dat wij onze vrijheid moet at
bewaken, resp. hernemen, willen v nti,
onszelf kunnen blijven. hr.
Elk ogenblik kan de overheid ve
plichten tot reductie van de do
haar gefinancierde onderneming TW
of kan zij aandringen op schaalve
groting, deconfessionalisering of fus He
met gelijksoortige bedrijven (b.v. te eng
zake van de kinderbescherming). 1 ijk
dat alles is billijk en begrijpeli; lort
wanneer wij het vanuit het stan
punt van de overheid trachten te b V0I
kijken.
Hebben wij echter in zo'n gevllier
geen andere bronnen dar. de schatk:
van het rijk, dan zijn wij aan al delwei
reducerlngs-maatregelen weerlo ,rge
Minister Veringa wenst, zoals be
kend, een verstrekkende verkorting
van de universitaire studieduur en
tegen diens plannen rees o.a. verzet
van de theologische faculteit der
Vrije Universiteit. Doctorale studie
theologie vroeg -tot dusver gemiddeld
acht jaar studie, de V.U. zou juist in
september starten met een nieuw stu
dieprogram dat in totaal een verkor
ting van twee jaar zou bewerken,
maar in het schema van de minister
zou de verkorting tot vier jaar (de
helft dus) moeten worden uitgebreid
Onaanvaardbaar, zei prof. Mulder.
Terecht, vindt in De Reformatie de
Kampense vrijgemaakte gereformeer
de hoogleraar dr. C. Trimp. Prof.
Trimp vervolgt:
uitgeleverd
De vrijheid van de kerk en haétrbe
hulporganen zal een al duurdere zaï i_
worden. Wij doen Wijs ons dat op ti a
te realiseren. Anders verschalken vi?re<
onszelf met onze kortzichtige arg Us5i
mentaties en wordt ons standaard-a 0r c
gument inzake de aanvaardbaarhe
van subsidies die onze zelfstandiche
niet mogen aantasten, snel tot e('an
machtig stuk zelfbedrog." rrrf