Max Stackhouse ziet in de VS militair-industriële pseudokerk Geen groei meer bij baptisten Met eigen theologie Wat er tegen te doen Prof. J. Th. Snijders fel tegen de „K" van de 'jmeegse universiteit COMMENTAAR Identiteit Zondebok Concordaat in Spanje blijft zo Joden trekken uit Chili Uniebureau naar Vinkenhof? Een woord voor vandaag Doopsgezinden in debt over Brazilië r> BEROEPËVGSWERK i WOENSDAG 31 MAA'RT 1971 Door H. BIERSTEKER Bq de herdenking van de komst van de Pilgrim Fathers naar Amerika om geloofsredenen uitge weken uit Europa hebben opmerkzame schrijvers niet nagelaten te vermelden, dat er 350 jaar later Amerikanen zijn die bij duizenden hun land verlaten om redenen die evenzeer een geestelijke achtergrond hebben. Dat zijn de tienduizenden jongeren omstreeks de dienstplichtige leeftijd die de wijk zoeken naar Canada, Zweden en andere Europese landen, en die wonderlijk genoeg sa men met Palestijnen, Soedanezen enzovoort onder het vluchtelingenprogramma van interkerke lijke hulp vallen. En er konden er nog wel eens heel wat meer komen sinds het Amerikaanse hoog gerechtshof het selectief dienstweige ren als legitieme mogelijkheid heeft afgewezen. Zij willen niet naar Vietnam. Een dergelijke massale weigering om aan «en oorlog deel te nemen is iets nieuws voor de Verenigde Staten. Zelfs toen de isolationistisch ge stemde Amerikanen in de tweede we reldoorlog gesleept werden heeft men Iets op deze schaal niet gezien. Er zit dus meer achter. Een wenkende horizon waarachter iets nieuws zou moeten worden opge bouwd in overeenstemming met hun inzichten zoals voor de Pilgrim Fathers is er niet voor hen. De dienstweigeraars hebben grote moeite om zich in hun nieuwe omgeving aan te passen, maar machteloze weerzin tegen de machtsontplooiing van hun land deed hen een ander oord zoeken. En op hun lippen bestorven ligt het woord, dat sinds Eisenhower het ge bruikte tot pe draak in het sprookje geworden: het militair-industriële complex. ONGEKEND De mate waarin wetenschapsmen sen van allerlei faculteiten zich op het ogenblik met dit verschijnsel in de Amerikaanse politiek bezighouden, maakt duidelijk hoe nieuw en onge kend het is. Ook theologen doen al hun best om dit beest uit de afgrond te determineren, maar hun diagnose en hun remedie zijn ontoereikend en gebrekkig en vooral te veel ingegeven door allerhande modieuze wind van leer. Dat vindt tenminste Max Stack house (ethicus aan de theologische school van Andover-Newton) en in "Christianity and Crisis" heeft hij eens omschreven waarom hij dat vindt. Ten eerste maakt hij duidelijk dat het geen beest uit de afgrond is, waarmee een samenleving ineens wordt geconfronteerd. Het militair-industriële complex is er daarentegen helemaal mee verstren geld. Zijn mogelijkheden vloeien lo gisch voort uit een hoogontwikkelde verstedelijkte samenleving eri zijn moraal is niet vreemd aan het gees- tespatroon van Amerika. Het is een pseudo-kerk met een pseudo-theo- logie die heel veel gemeen heeft met de overgeleverde waarden maar er toch beslissend van verschilt, zozeer dat zij die waarden dreigt te vernie tigen. BEHOUD Stackhouse geeft daar een paar aardige voorbeelden van. Nationale planning voor de veiligheid is een weg tot behoud. Democratische ver kiezingen die op minimale wijze een aandeel in de gezamenlijke beslissin gen mogelijk maken worden be schouwd als tekenen van een verloste gemeenschap. Verantwoordelijkheid voor de vorm van de wereldgemeen schap, die inhoudt de redding van zielen en culturen van het communis me, is een eerste ethische verplich ting. Wet en orde zijn de garantie voor het behoud van beschaving en maat schappij. Onderlinge onafhankelijk heid in teamwerk met een specialisa tie in elke functie geeft ieder mens een eigen competentiegebied waar door het geheel gediend wordt. Ty- HILVERSUM (KNP) „Ik zie meer in katholieken aan een universiteit dan in een katholieke universiteit", aldus prof. dr. J. Th. Snijders, voormalig voorzitter van het pastoraal concilie en thans voorzitter van het Groningse universiteitsbestuur. Gisteravond reageerde hij hiermee in de rubriek „kontekst" van de K.R.O.-radio op het rapport-Schillebeeckx over de „K" van katho lieke universiteit van Nijmegen. Partij van de Arbeid. Langs onoffi ciële weg kreeg ik het verzoek dat lidmaatschap op te geven, om alsnog in Nijmegen benoemd te kunnen worden. Ik weigerde dit natuurlijk. En eerlijk is eerlijk, aan de andere kant van de tafel zat toen ook een hoogleraar in de exegese, een zekere Alfrink. Het is natuurlijk te dwaas om te veronderstellen, dat deze man als kardinaal nog achter deze beslis- ring zou staan. Maar kunt u mij ga randeren wat voor kardinaal katho liek Nederland over tier, jaar zal heb ben?, aldus prof. Snijders. Prof. Snijders: „Ik zie eigenlijk wel grote gevaren in dat opnieuw door denken van de katholiciteit. Er. dan nog alleen door Nijmeegse hooglera ren. die tot de conclusie komen, dat je een orgaan in het leven moet roe pen dat dan binner. die Nijmeegse structuur een beetje over die katholi citeit gaat filosoferen". Volgens prof. Snijders getuigt dit van „een separatisme en een inteelt- mentaliteit", die hij niet gezond vir.dt. „Je schept op die manier de garanties voor een hernieuwde juri- disoh-hiërarchische structuur, die in onze tijd wel niet veel gevaar ople vert, maar wie garandeert mij, dat die open mentaliteit over tien jaar nog aanwezig is. Als de standpunten dan weer verhard zijn, acht ik ook een hervatting van visitaties uit Ro me niet ondenkbaar." Volgens prof. Snijders had de com- .lissie-Schillebeeckx maar één con clusie kunnen trekken: „en dat is, dat de beslissing van 1923 om een katho lieke universiteit te stichten, een ver keerde is geweest." Getto-mentaliteit „Ik kan er nu wel zonder rancune over spreken, maar het is die getto mentaliteit, die de benoeming van mij als psychologie-hoogleraar in Nijme gen in de weg heeft gestaan. Dat was in 1948, toen het afkomen van mijn benoeming slechts nog een kwestie van formaliteit was. Op het laatste moment hoorde ik dat het niet door ging. Later bleek dat die beslissing berustte op mijn lidmaatschap van de PROF. DR. J. H. SNIJDERS De christelijke vakbeweging heeft na langdurig beraad besloten alleen mee te werken aan een samenwerkingsverband tussen de drie vakcentrales wanneer daarin de zelfstandigheid van de eigen centrale volledig gewaarborgd is. Met andere woorden: een federatieve samen werking zoals die de andere vakcentrales en dan vooral het NW voor ogen stond en waarbij op kortere of langere termijn de eigen identiteit ver loren zou gaan, is afgewezen. Dit besluit viel te verwachten na de beleids conclusie die het CNV in het najaar van 1970 heeft aangenomen naar aanleiding van het rapport „Een onbeweeglijke beweging". Federatieve samenwerking, die zou leiden tot bet verlies van eigen identiteit, zou met aan zeker heid grenzende waarschijnlijkheid tot gevolg heb ben gehad dat binnen de huidige confessionele vakbeweging min of meer grote minderheden in de kou zouden zijn blijven staan. Met alle gevolgen van dien. Dit is bij een uiterst belangrijke beslissing als deze niet aanvaardbaar. In beslissingen waarbij de toekomst van de eigen vakcentrale op het spel staat dient er algehele, althans vrijwel algehele een stemmigheid te zijn. Die was er bij het CNV ken nelijk niet. En dan.is het verstandig nare conse- Het proces tegen luitenant William Calley, be schuldigd van het doden van 102 burgers in het Zuidvietnamese dorpje Son My, moet voor het Amerikaanse leger een pijnlijke zaak geweest zijn, omdat het door de publieke opinie gedwongen was een van zijn eigen mensen te vervolgen, wegens het overtreden van de regels voor oorlogsvoering. Cal ley was het produkt van het Amerikaanse militai re systeem, dat hem opleidde om te doden, dat hem leerde bevelen te gehoorzamen en dat hem hem tenslotte voor een massa-moordenaar heeft uitgemaakt. Het schuldig dat de militaire jury over deze jon ge luitenant heeft uitgesproken heeft veel veront waardiging gewekt in de Verenigde Staten, omdat men gelooft dat welbewust een laag geplaatste officier uitgekozen is als zondebok voor het hele incident. Slechts drie andere officieren (twee ka piteins en een kolonel) moeten nog voor de krijgs raad verschijnen, maar het risico van een doodstraf lopen zij niet. rannie van een persoonlijke autoriteit kan niet bestaan. Leven met risico's is heel waardevol voor het geloof, maar je kunt zoiets een heel land niet tegen zijn wil opleggen. De pseudo-theologie ervan blijkt volgens Stackhouse juist hierin, dat liet complex bijna dwingende defini ties van zonde en verlossing heeft en overzichtelijk naast elkaar zet wat de moeite waard is om voor te leven en om voor te sterven. Verder haalt het mensen uit hun lokale bindingen in een nieuw alomvattend en zingevend verband. FATAAL Maar het fatale gemis in leer en leven van het complex is, dat de vei- ligh-idsbehoefte niet wordt doorge trokken naar minderheden of naties die thans aan machtswillekeur onder worpen zijn, dat democratische struc turen op langere termijn altijd beter zijn voor alles, maar dat democrati sche economische verdeling net nooit in dit rijtje staat. Dat de mensheid wet en orde nodig heeft is op zich niet onjuist, maar in deze zienswijze ontbreekt nu juist weer het gezag van de wet in de situaties waarin met gerechtigheid en vrijheid van min derheden een loopje wordt genomen. Enzovoort. Stackhouse meent dat de kerken met hun vermaningen en de jongeren met hun protesten maar zo'h beetje slordig tegen dit gebouw staan aan te blaffen onverantwoordelijk als je ziet wat er op het spel staat, vindt hij. Dat de kerken zo weinig kunnen doen tegen een proces, dat de demo cratische besluitvorming in gevaar brengt, heeft er volgens Stackhouse ook mee te maken, dat zij een sterk individueel gerichte theologie hebben en daardoor ongeschikt voor de bouw van werkelijk invloedrijke, effectieve en gedisciplineerde contra-organisa ties. VRIENDELIJK VERZOEK om niet zelf het abonnementsgeld te gireren, maar de ACCEPT-GIROKAART af te wachten, en uitsluitend daarmee te betalen. MADRID De Spaanse bis schoppen en de regering Franco zouden het er over eens gewor den zyn, om de hernieuwing van het concordaat voorlopig te la ten rusten. Zij willen nu de verhouding tussen kerk en staat van geval tot geval of van sector tot sector bij afzonderlijke overeenkomst regelen. Volgens het KNP heeft het Vaticaan gunstig gereageerd op het voorstel, om de impasse op deze manier te doorbreken. De besprekingen over de herziening van het concordaat, dat van 1953 da teert, waren op een dood punt geko men doordat beide partijen van be paalde privileges geen afstand wilden doen. Franco wil zijn recht behouden bisschoppen voor te dragen, terwijl de rooms-katholiëke kerk het gods dienstonderwijs op alle niveaus voor zich opeist, alsmede de erkenning van het kerkelijke huwelijk door de staat. In de Noordspaanse stad El Ferrol zijn twee priesters gearresteerd. Vi cente Couce Ferreira en Angel Leira Lopez worden ervan beschuldigd, steun te hebben verleend aan natio nalistische bewegingen in de pro vincie Galicië. NEW YORK Sinds de verkiezing van Salvador Allende tot president van Chili heeft reeds tien procent van de joodse bevolking dit land ver laten. De rest volgt de politieke ont wikkelingen gespannen en vreest, dat de resultaten van de gemeenteraads verkiezingen in april Allende zullen stimuleren om zijn nationaliserings program te versnellen. Volgens „Benai Berith", de liga tot verdediging van de joden in de Ver enigde Staten, zijn het niet alleen materiële maar in de eerste plaats ideologische redenen, die tot deze uit tocht leiden. Het vertrek van de eer ste vierduizend joden heeft intussen al pijnlijke gevolgen voor de achter blijvers, omdat zij tot de meest draagkrachtigen behoren. Zo staat de rabbijnenschool thans aan de rand van een bankroet en valt het ver schillende synagogen zwaar hun financiële verplichtingen na te ko men. kwenties te vermijden. Trouwens dat zou slechts geleid hebben tot een verzwakte vakbeweging. Daar is ook niemand mee gediend. NKV en NVV zullen hiervoor, al zijn ze teleurgesteld, toch begrip moeten opbrengen. Trouwens, het Chr. Nat. Vakverbond heeft zich bij haar beleidsbeslissing niet slechts van de ne gatieve kant doen kennen. De christelijke vakbe weging blijft bereid te zoeken naar mogelijkheden van nauwere samenwerking. Het wijst daarvoor ook bepaalde wegen aan. Voorop blijft echter staan het behoud van eigen identiteit en het verantwoord handelen vanuit eigen (evangelisch geïnspireerde) uitgangspunten. De christelijke vakbeweging heeft daarmee een oude, vertrouwde beleidslijn doorgetrokken zonder een verantwoorde vernieuwde structuur in de weg te staan. Hieraan kan worden toegevoegd dat onder be paalde omstandigheden een krachtig samengaan in een hechter samenwerkingsverband beter is dan een opgedrongen en niet gewilde eenheid, waarin de eigen identiteit er gewoonweg niet meer aan te pas komt. Het zou ook maatschappelijk gezien een stuk verarming hebben betekend wanneer de denkpatronen van thans in een soort eenheids vakbeweging waren geüniformeerd. Natuurlijk is Calley niet onschuldig aan het bloedbad in Son My. maar even natuurlijk is hij niet alleen schuldig. Hij is niet alleen verantwoor delijk voor wat op die verschrikkelijke dag in Son My gebeurde. Daarvoor is het hele Amerikaanse leger verantwoordelijk. Daarvoor zijn ook verant woordelijk de toenmalige opperbevelhebber in Vietnam, generaal Westmoreland, en zijn opdracht-- gever Lyndon Johnson, omdat door diens politiek mensen als Calley schietschijven werden in het verre Vietnam. Want als het Amerikaanse leger nu openlijk ver klaart, dat het doden van onschuldige burgers een misdaad is, dan is daarmee tevens een duidelijk oordeel geveld over de opperbevelhebber, die op dracht heeft gegeven tot het bombarderen van Vietnamese dorpen en tot het instellen van „vrije vuurzones", waarin soldaten mogen schieten op alles wat beweegt. Zolang Amerika weigert die consequentie te trekken, is luitenant William Calley inderdaad een zondebok. Van onze kerkredactie ARNHEM De groei van het baptisme in Nederland is vrijwel tot stilstand gekomen. Per 1 januari 1971 telden de zeventig gemeen ten van de unie 9664 leden, 53 meer dan het jaar daarvoor. Deze toch al geringe aanwas werd vrijwel geheel veroorzaakt door toetreding van een gemeente te Doetinchem (49 leden). In het jaarverslag van de unie van baptistengemeenten stelt unie-secre taris ds. Th. van der Laan de vraag: „hebben wij nog recht van bestaan? wat is onze identiteit? wat is het eigene en wat is het bijkomstige?" Ds. Van der Laan: „Sommigen di« vanuit andere gemeenschappen tot ons overkwamen, worden vooral ge troffen door de sfeer in onze gemeen ten, door de warmte, de spontaniteit, de eenvoud. Maar dit vindt men ook bij andere groeperingen en is geen essentieel onderscheid met andere kerken. Ook is dat b.v. niet gelegen in een bepaalde leer aangaande de laatste dingen of de inspiratie van de bijbel; ook daarover verschillen wij wat accenten betreft van mening. Het eigene is gelegen in de sterke nadruk, die wij in leer en leven wen sen te leggen op het begrip- gemeente. Het bevrijdende nieuws van Christus, de Verlosser en Heer, is toevertrouwd aan de gemeente. Deze gemeenten van mondige navolgers van Christus belijden Hem in en buiten hun kring door hun getuigenis, dienst en door hun daadwerkelijke leven. Deze ge meenschap, die gemeente heet, is niet statisch, niet uit op erkenning en aanzien, maar inventief als het gaat om de liefde tot elkaar. Deze gemeen te heeft veel verbeeldingskracht en durf als het erom gaat de Christus der Schriften te verkondigen in deze tijd." Voorstellen De algemene vergadering van de unie van baptistengemeenten, die 12 - 14 mei in Veendam wordt gehouden, krijgt te maken met een voorstel, om in het kader van het streven naar een grotere efficiëntie, het unie-bureau^ (nu in Arnhem) over te brengen naar' De Vinkenhof te Bosch en Duin, dat ook het seminarie huisvest. KWARTET TROUW De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Trouw Commissie van hoofdredactie: J. de Berg (voorzitter), H. P. Ester, G. J. Brinkman, J. van Hofwegen. DS. H. v.d. LAAN Ds. T. Jansma, sinds 1946 in dienst van de unie, thans als algemeen pen ningmeester, heeft om medische rede nen met ingang van 1 oktober ver vroegd emeritaat aangevraagd. In zijn plaats zal een admnistrateur worden aangetrokken, die tevens be last zal worden met de bedrijfsvoe ring van het seminarie, daar dit voor de rector drs. J. Reiling te veel is geworden. Een ander voorstel wil de naam van de „commissie der unie" veran deren in unie-raad. Zo zal het karak ter van dit beleidsorgaan te verge lijken met een synodemoderamen in andere kerken beter uitkomen. De ze unie-raadz al ook (ivorden uitge breid van 11 tot 13 leden, onder wie een vertegenwoordiger van de vrou wenbond en een van de jeugdbond. Roeanda De stilstand in groei in Nederland en enkele andere landen, zoals ook Engeland, steekt merkwaardig af bij soms geweldige groei van baptisten gemeenschappen elders. De grootste groei is al enkele jaren in Roeanda te zien. Een jaar of tien geleden waren daar nog praktisch geen baptisten. In juli 1970 waren er 9717. Voor januari 1971 laat de statistiek een getal van 13.881 zien. Dat is een groei van 43 procent in zes maanden. Hier werkt de Deense baptistenzending. In de gehele wereld zijn thans ruim 31 miljoen baptisten in 129 landen. De gemiddelde groei is twee procent per jaar. En zij naderden het dorpn aar zij heengingenen Hij deed. Hij verder zou gaan. En zij drongen sterk bij Hem aan en z( Blijf bij ons, want het is tegen de avond en de dag is reeds gei En Hij ging binnen om bij hen te blijven (Lucas 2428, 29). Wat een voorrecht, als Christus ons levenspad, dat uit zichzelj dode neigt, komt kruisen en ons trekt uit de macht der duisti tot Zijn wonderbaar opstandingslicht, ja steenkoude harten ontbranden met de vuurgloed van Zijn Geest. Dat overkwam de Emmaüsgangers. De vreemdeling, die met meegelopen was, deed, alsof Hij verder zou gaan. Maar Hij niet verder. Hij moest heden in dit huis zijn. Hij had hen dooi trekkingen van Zijn liefde al onlosmakelijk vastgesnoerd aan Middelaarshart. Daarom dwongen zij Hem „Blijf bij ons". De dedwang van de Vorst van Pasen blijft nooit zonder uitwerkin de zijnen, maar wordt beantwoord door liefdedwang. Zij kenden Christus nog niet als de Opgestane en toch voelden dat Hij het was. „Was ons hart niet brandende in ons. terwijl onderweg tot ons sprak?", zeiden ze later. Daarom: f,Blijf bij 1 Ze waren thuis gekomen, maar toch niet echt thuiswanneet niet met hen meeging. Zonder Hem ging het niet. Hoe is het ons O God, hoe kunt U bij mij komen? Ik heb U niets te bieden, slechtheid. Maar wij hoeven niets aan te bieden. Toen Christus nenkwam bij de Emmaüsgangers, werd Hij zelf meteen de gasth Wij lezen vandaag Mattheüs 1238—42. Chili als alternatief voorgesteld Van onze kerkredactie AMSTERDAM Het voorzichtige pleidooi van prof. dr. J. Oosterbaan, om als Nederlandse doopsgezinden toch mee te do k. aan het doopsgezinde wereldcongres, dat volgend jaar Curitiba, Brazilië wordt gehouden, is in eigen kring op sterk i zet gestuit. Het houden van het wereldcongres in Curitiba kan en zal door het Bra ziliaanse regiem als een erkenning en zelfs ondersteuning Worden uitgelegd, schrijft prof. dr. W. F. Golterman in het Algemeen Doopsgezind Weekblad. De liefde tot de broeders (in dit geval de Braziliaanse mennonieten, die een Nederlandse weigering om te komen, hoog op zouden nemen) mag in geen geval ten koste gaan van de profeti sche opdracht die de christelijke ge meente -heeft, om te protesteren in Christus' naam tegen elike onderdruk king. Voor prof. Golterman is het niet onbegrijpelijk, dat de Braziliaanse mennonieten achter het regiem daar staan, -gezien hun verbondenheid met de vroegere Pruisische dopers. Hij gelooft niet in de mogelijkheid, hen in de wandelgangen te beïnvloeden, omdat op het congres geheime politie aanwezig zal zijn. Gewetensbezwaren Een beslissing van de komende ADS-vergadering om de motie van vorig jaar in te trekken en toch naar Curitiba te gaan, zou volgens prof. Golterman velen voor ernstige en schier onoverkomelijke gewetens bezwaren stellen. Drs. S. L. Verheus herinnert aan het oude doperse adagium „niet van de wereld, maar in de wereld". In Curitiba zal het volgens hem precies omgekeerd zijn. Een officiële mani festatie met voorkennis aan de hoge- re-politie-en-veiligheidsdienst-leider "is honderd procent „van de wereld", terwijl als men niet zal mogen- komen waar men juist zou moeten wezen. Walter Hollenweger naar Birmingham GENEVE Dr. Walter J. Hollen- weger, secretaris evangelisatie van de Wereldraad van kerken, is benoemd tot hoogleraar in de zendingsweten schappen aan de universiteit van Bir mingham. Hollenweger (43), geboren in Ant werpen uit Zwitserse ouders, gold als de expert van de Wereldraad met be trekking tot de Pinksterbeweging. Hij was zelf voorganger van een Pink stergemeente in Zurich, voordat hij in 1961 overging naar de hervormde kerk. Zijn belangrijkste succes was, dat de een miljoen leden tellende pinksterkerk „Brazilië voor Christus" in 1968 lid van de Wereldraad werd. NED. HERV. KERK Beroepen: te Appelscha: kand. J. de Gier te Nijkerkerveen; te Neerlang broek: A. Baas te Papendrecht; te Lunteren: B. M. Meijndert te Wou denberg. Aangenomen: naar Arkel: kand. J. Wolswinkel te Woudenberg GEREF. KERKEN Beroepen: te Haarlem-Z.: A Heu- zeveldt le Goes; te Barneveld B. J. Kuhlemeier, voorheen pred. van de chr. geref. kerk te Aalten; te Harder wijk: L. G. Pleijsant te Hilversum. Aangenomen: naar Kampen: J. Baaijens te Treebeek. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen: te Zevenbergen: R. Kool stra te Driebergen. GEREF. KERKEN (VRIJG.; BUITEN VERBAND) Beroepen: te Marknesse: H. Smit te Den Helder; te Dronten: F. v. Deur- sen te Haarlem (verb. ber.). Aangenomen: naar Zeist (leger - ored.): M. van Veelen, legerpred. te Steenwijk. CHR. GEREF. KERKEN Aangenomen: naar Schiedam: W van Sorge te Bennekom VRIJE EVANG. GEMEENTEN Bedankt: voor Genk (Belg.): W. Kos le Hengelo (Vrije bapt. gem.). namelijk bij de misdeelden en volgden, men helemaal niet „in wereld" is. „Heel nuchter HoLlj zeggen wij in zo'n geval: dan 1 nérgens", aldus dr. Verheus. - Ds. F. R. van der Meulen te t sterdam stelt Chili als alternf10 voor. „Daar zijn geen dopersen, if" er is wel een regering aan de rrr'1 gekomen langs demokratische ®di waaraan ook de christen-democr®1"' medewerking geven. Het is een?4 giem met een menselijk gezicüit licht is uit dit experiment hoof, v putten voor alle volken. Het 20V dopersen sieren, wanneer zij daaruit hun solidariteit met de derdrukten gingen betonen. Dat: een positief getuigenis zijn en t voorlopig belangwekkender dan praat over religieuze zaken." aj.jE ds. Van der Meulen. £r Geldgebrek treft5™ scholen gehandicapt! Van een verslaggever UTRECHT Geldgebrek is ee b oorzaak van dat drie scholen slechthorende en spraakgebreWkoi kinderen het vanaf 1 april zoitie maatschappelijk werker moeten v De Nederlandse Vereniging vo< Slechthorenden moet de werkzafceh heden op het gebied van het mjrol, schappelijk werk staken. Momen wordt overleg gepleegd met het nisterie van CRM, maar de betro nen verwachten niet dat op korte mijn een oplossing zal worden ge den. 2 3 4 S 6 7 8 Kruiswoord-puzzel: c zonder zwart Horizontaal: 1. overeenkomstig; ketting zonder einde - boterton; 3. k men iets in bewaren - muzieknoot meisjesnaam; 4. hetzelfde - enig; 5.1 zit - een weinig; 6. mondwater - doo achtige sierplant; 7. bode .aan een u versiteit - drietenige struis; 8. Eng. I - maangodin; 9. muziekterm - kliekje' Verticaal: 1. blauwe kleurstof sportterm; 2. steenvrucht - nobele; fl C kleur - rivier ih Duitsland;-4. vorderii - beschadiging; 5. koers van het geltP* onderricht; 6. rivier in Rusland - knik ivoor; 7. slappe koffie - water in N.B 8. platvis - slaapziekte; 9. reus - hooft deksel. OPLOSSING VORIGE PUZZEL Horizontaal: 1. sektariër; 2. Eder noria; 3. palet - eest; 4. ami - degene;' ramen - Igel; 6. api - ere - opa; 7. ter neg - red.; 8. Irmin - eind; 9. etage - ri>R* Verticaal: 1. separatie; 2. Edam h apert; 3. kelim - Irma; 4. trede - enig;ii_. ante - nr - ene; 6. roegie - Eger; 7. Irrur Ee - go - Ria; 8. eis - nepent; 9. ratelk.n, Adda. P°J ach —ft d test :zet m [dei Igïlart

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 2