De Driebui*
land
heeft nog
voor anderen
1
I
Hervormde synode en geld
Kerken verkocht oni,
gehuwde priesters
te salariërent
Paus vraagt Tito
vrijheid voor kerk
in Joegoslavië
Puzzelboek
„Hosea" musical
Le«fer des Heils
Simonis wijst pastoraat
gehuwde priester niet af
Ds. Abma en
Staphorst
Lutherbübel wordt
weer herzien
f
Een maand leek op
proef
COMMENTAAR
Pakistan
BER0EPINGSWE
f1
r
-Ei
V ATI KAAN (UPI. Reuter. AP.
DPA, AFP) Paus Paulus heelt pre
sident Tito van Joegoslavië gevraagd,
de rooms-katholieke kerk in zijn land
vrij te laten in het uitvoeren van
haar geestelijke werk. Hij voegde
eraan toe, dat Tito niet bevreesd
hoefde te zijn voor kerkelijke inmen
ging in de binnenlandse aangelegen
heden van Joegoslavië.
Tito was gisteren met alle eerbe
wijzen voor een staatshoofd op het
Vatikaan ontvangen De paus zei tot
de 78-jarige président, nauwgezet
diens inspanningen voor vrede en
ontwikkeling te volgen. De doelein
den van Tito komen in dit opzicht
overeen met die, welke de paus zelf
nastreeft.
In zijn antwoord zei Tito, zijn ui
terste best te doen voor een vreed
zame regeling in hét Midder>Oosten.
Het verheugde hem, dat de opvattin
gen van de paus over de belang
rijkste internationale vraagstukken
en de noodzaak, deze op vreedzame
wijze op te lossen, gelijk zijn.
Joegoslavië heeft de kerkelijke ju
risdictie van het Vatikaan over de
rooms-katholieke kerken erkend.
Hoewel deze kerken nog geen volle
dige vrijheid genieten en de kerke
lijke pers nog in haar werk wordt
belemmerd, beschouwt het Vatikaan
de betrekkingen met Joegoslavië toch
ala „model" voor de onderhandelin
gen met andere communistische lan
den.
(Van een onzer verslaggeefsters)
DRIEBERGEN Misschien is de notenbalk van zes gelakte
planken, die als een onbeschreven lei voor het landelijk jeugdwerk-
centrum De Drieburg staat te wachten om met namen beschilderd
te worden symbolisch voor de toekomst? Het kantoorgebouw aan
de Hoofdstraat 248 in Driebergen telt maar vijf bewoners en waarom
dan die zesde plank? Als prins Claus vrijdagmiddag officieel het
gebouw komt openen zal het raadsel wel zijn opgelost, want zo'n
klusje als namen schilderen gebeurt meestal als finishing touch
op het laatste moment.
1
2
3
4
S
6,
7
8
9
2
3
4
5
6
7
8
9
Kruiswoord-puzzie
zonder zwart
Horizontaal: 1. volgeling van een sek
te; 2. rivier in Duitsland - ketting zon
der einde; 3. verfbordje van de kunst
schilder - droogoven; 4. vriend (Fr.) -
bep. aank. voornaamwoord; 5. schatten
- plaatsje bij Trier; 6. vuur (mal.) - eer
- familielid: 7. voorzetsel - zelfkant -
redactie (afk.); 8. Myth, figuur - slot; 9.
verdieping - evenredig aandeel.
Verticaal: 1. scheiding; 2. plaats in
N.H. - onmiskenbaar; 3 divanbekleding
- meisjesnaam; 4. stap - leuk; 5. hoek-
pijler - nummer (siTk.) - een zekere; 6.
schade - rivier in Duitsland; 7. titel
(afk.) - water in Friesland - ga (Eng.) -
meisjesnaam. 8. vordering - msekten-
verterende plant; 9. houten klepper -
rivier in ïtaUe.
OPLOSSING VORIGE PUZZEL
Horizontaal: 1. fakkel - ork; 2. alert -
aker; 3. relaas - Ede; 4. Umea - garen5.
sen - leg - ert; 6. Aneta - iema; 7. atlas -
odol; a rob - aera - Da; 9. dreg - ramen.
Verticaal: 1. farus - aard; 2. ale -
mentor; 3. kelen - el - bè; 4. kraal -
Taag; 5. etage - Aser; 6. las - agio - ra;
7. oker - eed - A.M.; 8. reder - mode: 9.
krent - elan.
Dat echter op de onderste regel de
naam van de Katholieke Jeugd Raad
komt is misschien toekomstmuziek,
maar niet meer voor deze week.
Landelijke jeugdwerkorganisaties,
die in De Drieburg onderdak hebben
gekregen zijn we herhalen het nog
maar weer eens; 'het Landelijk Cen
trum voor Gereformeerd Jeugdwerk,
het Christelijk Jongeren Verbond, de
Christelijke Jeugdraad, de Hervorm
de Jeugdraad ai Evangelisch Herstel
en Opbouw.
Daaruit blijkt dat niet alle jeugd
werk organisaties meedoen. Zo mis
sen we bijvoorbeeld namen als Wer
kende jeugd van het CNV, de Christe
lijke Plattelands Jongeren Bond en
de al genoemde Katholieke Jeugd
Raad.
Dit is zonder bijbedoelingen ge
beurd, maar de bouwplannen waren
indertijd zover, dat eens een punt
moest worden gezet. Dat dit geen de
finitieve stop hoeft te zijn bleek giste
ren op de persconferentie waar het
nieuwe gebouw geshowed werd
toen ds. A. Broek, directeur van de
Christelijke Jeugdraad met een breed
gebaar achter zich wees om te illu
streren, dat er nog terrein genoeg over
is om later met anderen in zee te
gaan.
In beweging
„Het wil niet zeggen, dat deze
structuur met dit beperkte aantal
participanten voor jaren is vastge
legd. Er verschuift veel in ons land
en daardoor komt de jeugdraad in
beweging."
Het kan niet anders of deze toe
komstvisie moet in de komende jaren
gestimuleerd worden door het schitte
rende wijde uitzicht uit het kantoor
gebouw over weiden, boomgaarden en
straks het zonneteraas voor het
schaftuurtje van de personeelsleden,
waaraan nu de tuinlieden nog wer
ken.
Het interieur van het gebouw is
bijzonder vrolijk. Er is een verdie
ping met rode, een met oranje en een
met olijfgroene gebeitste deuren. Met
eenvoudige middelen is zo efficiënt
mogelijk gewerkt.
Vrijdagmiddag zal prins Claus in
tegenwoordigheid van vijfhonderd
gasten de officiële opening verrich
ten. Vrijdagavond van zeven tot tien
AMSTERDAM Na het succes
van vorig jaar komt het Leger des
Heils dit jaar opnieuw met een musi
cal. De naam is „Hosea"; de musical
heeft in Engeland en Australië al
triomfen gevierd en de première is
maandag 31 mei in de Amsterdamse
RAI.
Daarna volgt een reeks uitvoerin
gen door het hele land, onder meer
zaterdag 19 juni in de Grote Schouw
burg, Zuidplein te Rotterdam en vrij
dag 22 oktober in De Doelen in Delft.
uur en zaterdagmorgen van elf tot
een uur wordt "open huis" gehouden
voor iedereen die komen wil.
Om nog even in de ontstaansge
schiedenis van De Drieburg te dui
ken: .in 1965 werd het Landelijk Cen
trum voor Gereformeerd Jeugdwerk
opgericht als overkoepelend service
orgaan voor de twee landelijke gere
formeerde jeugdbonden. Inmiddels
zijn deze beide bonden, de Bond voor
Gereformeerde jeugdorganisatie en de
Bond voor Gereformeerde jeugdver
enigingen tot één organisatie het
LCCJ geïntegreerd.
De huisvesting op drie plaatsen,
namelijk Utrecht, Amersfoort en Huis
ter Heide, vond men te lastig en daar
om viel de keus op de villa en het
omliggende terrein aan de hoofd
straat 248 in Driebergen. Samenwer
king is gevonden met de Christelijke
Jeugdraad, het overkoepelend orgaan
van praktisch al het protestants
christelijk jeugdwerk, de Hervormde
jeugdraad (die niet onder de CJR
valt), het Christelijk Jongeren Ver
bond en de stichting Evangelisch Her
stel en Opbouw voor club en buurt
huiswerk voor sociaal achtergebleven
groepen.
Waar mogelijk wordt op de Drie
burg door de verschillende organisa
ties samengewerkt, zoals op het ge
bied van werkmateriaal, publiciteits
media, weekend- en kaderwerk. Gis-
.ér /te; Merischert werden Br Oder
Een beetje symbolisch voor de
verbroedering van het jeugd
werk op De Drieburg is dit
plaatje.
Tussen het werkmateriaal von
den we deze cartoon van de
tekenaar Cork.
teren viel het mooie woord „samen-
werkings-ethos". „De samenwerking
gaat nog lang niet ver genoeg", ver
zuchtte daarentegen de heer J. J.
Brörens, algemeen secretaris van de
Hervormde Jeugdraad in een soort
persoonlijk getuigenis, waaruit oecu
menisch ongeduld sprak.
LEIDEN (ANP) De nieuwe Rot
terdamse bisschop wil, net als de an
dere Nederlandse bisschoppen, een zo
groot mogelijke marge voor pastorale
werkzaamheid van de gehuwde pries
ter beple ten. Dit blijkt uit een brief
van mgr. Simonis aan de Leidse stu
dentenparochie.
Aanleiding tot de correspondentie
vormde het oecumenisch congres van
de Leidse studentenparochie, waarop
een motie was aangenomen, dat 1. de
gehuwde priesters in de Leidse stu
dentengemeenten op korte termijn
zullen voorgaan in eucharistievierin
gen. en dat de studentengemeenten
zich actief zullen inzetten voor de
vernieuwing van de kerk en de ver
andering van de samenleving, zulks
in solidariteit met andere gemeenten,
die deze weg zijn opgegaan en willen
opgaan.
Bisschop Simonis spreekt in zijn
brief zijn grote waardering uit voor
de inbreng, die de Leidse studenten
parochie kan hebben voor de kerk
van het bisdom Rotterdam, maar
„juist omdat ik hoop dat u in „oecu-
menicis" een weg bewandelt, die
reële openingen maakt naar de toe
komst. als ook om te kunnen beplei
ten dat voor de gehuwde pastores een
zo groot mogelijke marge voor pasto
rale werkzaamheid blijft bestaan,
moet ik u dringend vragen het eerste
deel. van de motie niet te aanvaar
den". Verder in zijn brief zegt dr.
Simonis: „Mocht u er toch toe over
gaan om de gehuwde priester in de
eucharistie te laten voorgaan, dan
kan ik dat onmogelijk onder mijn
verantwoordelijkheid nemen. Ik
vraag mij dan ook met zorg af of
aanvaarding en uitvoering van het
eerste deel van de motie de toch
reeds zorgwekkende polarisatie van
de tegenstellingen onder de gelovigen
niet zou verscherpen". Met deze
stellingname heeft mgr. Simonis on
geveer hetzelfde standpunt ingeno
men als mgr. Zwartkruis van Haar
lem ten aanzien van de Amsterdamse
studentenparochie.
UTRECHT De kop boven ons ar
tikel in de krant van zaterdag over
ds. H, G. Abma en Staphorst dekte,
zoals de lezer zal hebben bemerkt,
niet de inhoud. Ds. Abma „waar
schuwde" Staphorst helemaal niet.
In zijn artikel in het SGP-week-
blad De Banier sprak hij woorden
van medeleven met Staphorst en
toonde hij zich solidair met deze
plaats. Hij uitte kritiek op de wijze,
waarop „half Nederland bezig is
volksgericht te houden over Stap
horst". Hij sprak er zijn verwonde
ring over uit, dat de publiciteitsmedia
zich daarentegen nagenoeg niet druk
maken over het leed. dat veroorzaakt
wordt door echtscheidingen en door
drugs.
Pas na dit uitdrukkelijk voorop ge
steld te hebben, riep hij de eigen par
tijgenoten tot bezinning,-of het stand
punt inzake de vaccinatie in het licht
van de gebeurtenissen van de laatste
jaren niet opnieuw bezien zal moeten
worden.
HANNOVER De tekst van Lu
thers vertaling van het Nieuwe Tes
tament wordt opnieuw herzieri. De
Duitse protestanten hebben nog
steeds geen nieuwe bijbelvertaling.
Zij moderniseren liever van tijd tot
tijd de vertaling van Maarten Luther.
De laatste herziening van het Nieuwe
Testament werd in 1956 afgesloten.
De nieuwe commissie denkt vier jaar
nodig te hebben.
Jezus zoekt gij, de Nazarener, de gekruisigde. Hij is opgewelr
Hij is hier niet Marcus 166).
Wat zoekt gij de Levende bij de doden? Hij is hier niet, maar Hv
is opgewekt (Lucas 245 en 6). U
Het way in de theologie een tijd lang mode, „de historische JL
zus" op te sporen. Men wilde daarbij door het oerwoud van „g
meentetheologie" in het Nieuwe Testament heenbreken en onder aL
dogmatische overwoekering het „authentieke Jezusbeeld" terugval,
den. Wie way Jezus van Nazareth? Wat leerde Hij? Wat deed HL
Albert Schweitzer heeft er een dik boek over geschreven: „GL
schichte der Leben Jesu-Forschung".
Het merkwaardige was, dat er toen tal van „Jezusbeelden"
voorschijn kwamen. De een schetste Hem als de revolutionaire Jn>
zus, de andere als Jezus de vrijzinnige-, de derde als Jezus de hurnË
nist.
Dat is ook geen wonder. Wie de vraag stelt: wie way Jezus, koiw<
uit bij de Profeet, de Unieke Figuurhet Grote Voorbeeld, maar
blijft Iemand uit een ver verleden. Wie de historische Jezus op
zoeken, vindt Hem nooit. Zelfs bij Zijn graf niet. „Hij is opgeweï
Hij is hier niet." Waarom zoek je dan nog langer „de Nazarenki
de gekruisigde"? |e
En we zien Lucas bij zijn beschrijven van de engelenboodschëj
deze woorden plotseling doorhalen en er resoluut voor in de plaa
schrijven „de Levende". Natuurlijk, dat Hij gekruisigd is, is óók
langrijk, maar beslissend is, dat Hij is opgestaan. Paulus zef(J
Christus Jezus is de gestorvene, wat méér is, de opgewekte, die i
rechterhand Gods is, die ook voor ons pleit. (ei
eg
Wij lezen vandaag: Mattheüs 12:22—30.
id
lel
Pr
Van een medewerker
L. KNUVELDER
Probaat middel, vindt men in Spanje
MADRID De rooms-katholieke kerkelijke rechtbanken in Spanje geven
priesters en religieuzen, die willen uittreden, gelegenheid een maand op proef
„leek" te zijn. Deze maatregel heeft volgens het Spaanse persbureau Europa
Press tot gevolg, dat velen terugkeren op hun besluit om uit ambt of orde te
treden.
Volgens een rapport van een bisschoppelijke commissie leggen ieder jaar
ruim zevenhonderd Spaanse priesters hun ambt neer. Men verwacht, dat dit
getal in de komende jaren sterk zal toenemen.
Kerk in Chili doet
aandelen van hand
SANTIAGO 1 De Chileense rege
ring en de rooms-katholieke kerk on
derhandelen over het aandelenbezit
van de kerk in particuliere banken.
Zoals bekend streeft de regering-Al-
lende naar nationalisatie van alle
banken. Staatssecretaris van econo
mische zaken Oscar Garreton en kar
dinaal Raul Silva Henriquez van
Santiago hebben al overeenstemming
bereikt over de verkoop van 12.241
aandelen.
President Jahja Khan van Pakistan heeft lange
tijd geworsteld met de vraag of hij de illusie van
de eenheidsstaat moest laten prevaleren boven de
politiek en realiteit: de erkenning van de gerecht
vaardigde verlangens van Oost-Pakistan naar een
verregaande autonomie.
Dat dit verlangen zeer algemeen was, kon niet
meer ontkend worden. Bij de eind vorig jaar ge
houden verkiezingen had de door Sjeik Moedji-
boer Rachman geleide Awami Liga meer dan 90
procent van de in Oost-Pakistan uitgebrachte stem
men gekregen. Het voornaamste programmapunt
van de Awami Liga was een zeer grote mate van
zelfstandigheid voor Oost-Pakistan, dat tot de
armste gebieden ter wereld behoort en zich als een
wingewest beschouwt van het 2000 kilometer ver
der gelegen West-Pakistan, waar de centrale rege
ring gevestigd is.
Als voorvechter van autonomie had de Sjeik
Moedjiboer Rachman zich ontwikkeld tot de cha
rismatische volksleider van Oost-Pakistan. Deze
man, die twee keer wegens zijn streven gevangen
was gezet, kon na de verkiezingen met recht eisen
dat nu eindelijk aan het verlangen naar autonomie
in belangrijke mate tegemoet zou worden ge
komen.
Het heeft ernaar uitgezien dat president Jahja
Khan daartoe ook oprecht bereid was. Hij vloog
zelf naar Dacca, de hoofdstad van Oost-Pakistan,
om met de leider van de Awami Liga te onder
handelen. Vorige week maandag kwam het ver
heugende nieuws uit Dacca, dat president Khan
en Sjeik Moedjiboer een soort compromis hadden
bereikt. Donderdagavond werd er plotseling ge
vochten in Oost-Pakistan. Het Pakistaanse leger
dat een instrument is van West-Pakistan was
begonnen het streven naar autonomie met militair
geweld te vernietigen. President Jahja Khan be
schuldigde Sjeik Moedjiboer Rachman plotseling
van verraad en riep uit: „Deze misdaad zal niet
ongestraft blijven."
Met deze uitspraak heeft de president van Pa
kistan in feite de oorlog verklaard aan de hele
bevolking van Oost-Pakistan, zo'n 75 miljoen men
sen, voor het merendeel op het platteland levende
paupers? Hij heeft zichzelf dan ook definitief de
pas afgesneden om de eenheid van Pakistan te her
stellen. Met behulp van zijn door Amerika, Rus
land en China geleverde wapens zal president
Jahja Khan er misschien in slagen een schijn van
orde in Oost-Pakistan te vestigen. Maar hij zal
gedwongen worden ten aanzien van de bevolking
van Oost-Pakistan voortdurend een politiek van
meedogenloze onderdrukking te voeren, waardoor
hij de proclamatie van dit gebied tot een zelf
standige staat tot een onontkoombaar politiek doel
heeft gemaakt.
Door met bruut militair geweld op te treden
heeft de president van Pakistan daarom juist be
vorderd wat hij ten koste van alles wilde voor
komen. De vraag is, hoeveel bloed zal moeten
vloeien voordat hij dit inziet.
De hervormde synode komt
vrijdag en zaterdag in een extra
vergadering (daarom niet op
Hydepark, maar op Woudscho-
ten) bijeen om te spreken over
de financiële situatie van de
kerk, mede in verband met het
werk van de stichting mechani
sche registratie en administratie
(vSMRA).
In Hervormd Utrecht zet ds. C. M.
van Endt, voorzitter van de
Utrechtse centrale kerkeraad, nog
eens de argumenten op een rijtje,
waarom de SMRA (met de compu
ter) zijns inziens maar moet worden
opgeheven. Hij vindt de SMRA-op-
zet te duur. ondoelmatig, onbruik
baar en principieel niet juist. Ds.
van Endt.:
1. Té duur! Nu, vanwege de span
ning er omheen, nog op tachtig cent
per persoon straks noodzakelijk zo
spoedig mogelijk naar 1,50. Uit
gaande van de werkelijkheid bete
kent dat, waar we in Utrecht vol
gens de SMRA bijna 40 000 pastorale
eenheden hebben met 96.384 geregi
streerde personen, dat ons dit straks
anderhalve ton gaat kosten per jaar.
Een uitgave, die we eenvoudig niet
kunnen betalen.
Reeds nu moeten er predikanten
verdwijnen, predikantsplaatsen wor
den opgeheven, gebouwen verkocht!
Van die 40.000 „adressen" hebben we
uitgezocht, wie daarvan niets bij
droeg voor het kerkewerk. Dus niet
alleen zij. die de hoofdelijke omslag
in hun geheel betalen, maar zij, die
per jaar een rijksdaalder bijdragen,
zijn daar meegeteld (afgezien van de
kerk-collecten, die natuurlijk nooit
Dat betekent, dat elk briefje, elk
drukwerk, in feite driemaal zoveel
kost als normaal, aangezien twee
van de drie niet terecht komen. Na
tuurlijk kan men die tweederde la
ten blokkeren. Alleen: er moet wel
voor betaald worden.
3. Principieel onjuist: de kerkorde
stelt, dat tot een hervormde gemeen
te behoren: zij, die openbare belijde
nis des geloofs hebben afgelegd; zij,
wier inlijving in de gemeenschap
der kerk is bekrachtigd door de Hei
lige Doop. En zij, die uit hervormde
ouders geboren zijn. Dat wil zeggen,
dat hier wordt uitgegaan van de re
gisters van de kerk.
Dat bleek echter geen werkelijk
haalbare kaart meer te zijn, zodat
SMRA nu uitgaat van wat mensen
zelf opgeven aan de burgerlijke
stand! Daar is dus geen enkele ker
kelijke maatstaf meer bij.
Het sterkste punt tegen de ophef
fing van de SMRA is, dat men geen
alternatief weet. Mag ik een eenvou
dig voorbeeld geven: U heeft in de
dagbladen kunnen lezen, dat de PTT
voor de bundeling van meerdere
poststukken voor grote bedrijven en
het bij elkaar houden van een groep
adressen voor de bestellers dure
pakmachines heeft aangeschaft,
maar dat deze machines nu voortij
dig zijn afgeschreven, omdat men
op naam te brengen zijn). Dat aantal ontdekt heeft, dat met eenvoudige
ligt tussen de zeven- en achtduizend, elastiekjes en handarbeid méér dan
Dat wil niet zeggen dat ieder, die
niet betaalt dient afgeschreven te
worden, maar het betekent wel, dat
er in de groep van 32000 adressen
waar geen enkel respons van komt,
het overgrote deel in feite al lang
niets meer met de kerk te maken
heeft. Maar wij gaan door met naar
die kennelijk onjuiste gegevens onze
administratie op te bouwen. Daar
gaan we failliet aan!
Nutteloos
2. Onbruikbaar. ondoelmatig:
Wanneer ik een adrcssensysteem
hanteer, dat voor driekwart niet
meer zinvol is (ik liet met opzet een
ruime marge van twijfelgevallen),
betekent dit, dat ik bij alles, wat ik
er mede onderneem, driekwart als
nutteloos laat meedraaien.
een miljoen bezuinigd kon worden
en een beter produkt werd bereikt.
Leervrijheid
Naar aanleiding van het herderlijk
schrijven „Geen ander fundament"
had drs. N. Schept van het week
blad KERKNIEUWS een gesprek
met de Haagse predikant dr. C. Gil
huis, assessor van de laatste gerefor
meerde synode. Op de vraag „Vindt
u, dat er sinds november leervrij
heid in de Gereformeerde kerken
is?", antwoordde dr. Gilhuis.:
„Naar mijn mening is die er niet.
Men zou met beweringen, dat de sy
node de eenheid heeft bewaard ten
koste van de waarheid en dat er
leervrijheid-is, gelijk hebben, als er
niet gezegd zou zijn, dat er thans
geen nadere beslissingen zouden
moeten worden genomen.
Dat woordje thans staat-niet per
ongeluk in de synodale uitspraken.
Dat houdt in dat het niet langer zo
kan gaan als het gaat. Men zal op
den duur dus toch moeten optreden.
Dat hoeft overigens nog niet te bete
kenen, dat men tuchtmaatregelen
neemt."
Kerkbezoek
In het gereformeerde Amsterdams
kerkblad schrijft ds. E. Pijlman:
„Over het algemeen wordt het
dalend kerkbezoek, ook en vooral in
onze stad geweten aan het wegblij
ven van de jongeren. Zij zouden niet
meer geïnteresseerd zijn, alles be
langrijker vinden dan de kerkgang,
kortom begrepen zijn in een enorm
vervlakkingsproces. Maar is dit
waar?
We hebben het hier niet over al
die andere oorzaken waardoor het
kerkbezoek met name in de laatste,
jaren een klap gekregen heeft, als
daar zijn: verhuizingen naar buiten-
of randgemeenten, het bezitten van
een uitwijkplaats voor de weekends
en dergelijke.
Maar zelfs als we aan al die din
gen niet denken dan valt het meer
deren op dat er naar verhouding nog
zoveel jongeren in de kerkdiensten
zitten. En we vragen ons dan ook
wel eens af: zijn zij werkelijk de
wegblijvers bij uitnemendheid?
Moeten die wegblijvers uit eigen
wijkkerk of uit iedere kerk alleen
-gezocht worden onder de jongeren?
Wij missen ook veel ouderen en on
der hen vooral de mensen die tussen
jong eij oud instaan.
Het zou wel eens zo kunnen zijn
dat juist zij verstek laten gaan.
Mensen die tientallen jaren geregeld
de kerkdiensten bezocht hebben la
ten het erbij zitten. Vrijwel van de
ene dag op de andere. Onder hen
zijn er die soms jaren meegedaan
hebben aan het werk van de kerk in
of buiten het ambt. Vrijwel zonder
opgaaf van redenen zie je ze niet
meer. Een veeg teken.
En laat nu niemand aankomen
met de opmerking dat men best
christen kan zijn zonder aan de
kerkdienst die toch al in discussie is,
deel te nemen (gedistantieerd lid
maatschap als moderne versie van:
't zit 'm niet in 't kerkgaan) want de
kerkdienst, in welke vorm ook, is
nog altijd en zal dat m.L heel lang
bli ven: de ruggegraat van de ge
stalte van de kerk in de wereld. Wie
de kerk hieraan laat lijden is mede
verantwoordelijk voor haar verlam
ming."
ARNHEM De algemene IP
denvergadering van het Michatü
legioen, de organisatie van ve
ontruste rooms-katholieken, wr
slecht bezocht. Algemeen secr
taris Louis Knuvelder sprK.
voor een paar honderd legiona
ren over de plaats, waar de c
thodoxe katholieken thans staa
Die plaats is in deze tijd, wa t
het sluipend en slopend modf
nisme veel geestelijk en lichan*
lijk lijden veroorzaakt, niet grt^.1
meer. ,e*
t c
Zielzorgers vermoorden de zielen!
plaats van te helpen en de bisschopj,J'
zien zwijgend toe. Zelfs in de kloi
ters wordt de mis vaak in een b\(
gerpakje opgedragen, soms in de r(w<
ter. Ook zijn er kerken, waar de
luidsband het gesproken woord volp11
dig vervangt. Orthodoxe priest?^.-
worden op dood spoor gezet of vluiti;
ten naar het buitenland of naar der
missiegebied. n.
De opzet is het mystieke lichaiel
van Christus te vernietigen. De k« 8'
ken worden steeds leger en met
geld van de verkochte gebouwen 4jb
larieert men de gehuwde priesters, in
moet toch wel iets mis zijn geweM>
met de vorming van de geestelijkhl?
in de laatste halve eeuw, dat dit alL_
kon gebeuren. Net als bij de Amei
kaanse bisons dreigt de hele kuddeljj
het ravijn te vallen, als de leider
verkeerde kant op gaat. Zaak is ra(
caal te zijn, de hoogmoed van H
eigen credo op te brengen, zijn gelill
niet te laten ontfutselen en de
aan de wortel van het kwaad te 14;
gen. Een bijl zo scherp als
zwaard van Sint Michael!
Wij moeten aldus Louis Knuv)
der belijden en getuigen. Pral
met KVP of KRO laat staan infp
treren heeft geen zin meer.
eigen radio-Michael moet sterk
maakt worden. Dan komt er weilij
een eind aan dat onzindelijke spel
met woorden. Dan kunnen bisscht
pen zich niet meer verschuilen achj
vicarissen en anonieme commissies!
dan kweken de godsdienstlerai
misschien geen jonge heidenen, z(
nu, maar jonge christenen.
nff>
Hi? i
:h»
ie
Zn
td
GEREF. KERKEN
Beroepen: te Zwolle: K. LijesenHe
Noordwijk. Aangenomen: naar Dl
men - Watergraafsmeer - Bijlmer:Jnt
S. Veldhuizen te Dedemsvaart, die I K
dankte voor Barendrecht. Geref. Kul
ken (vrijg.. buiten verb.): Beroeperf>el
Dronten. F. van Deursen te Haarl<ue
KWARTET TROUW
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dwrdts Dagblad
Trouw
hc
reé
Commissie van hoofdredactie?^
J. de Berg (voorzitter), r,
H. P. Ester, G. J. BrinkmanJo
J. van Hofwegen. H;