Staphorst: wat het gelooft is dorp beslissend Billy Graham komt in Amsterdam Uw probleem is het onze.... Voorzitter visitatoren-generaal: Kerkelijke tuchtmaatregelen zouden niets uithalen Vakbeweging en politiek (1) Vakbeweging en politiek (2) Een woord voor vandaag COMMENTAAR Nu 37 polio patiënten in Staphorst Fonds voor slachtoffers van geweld BEROEPINGSWï T t STICHTING „DE OPEN POORT" EO tevreden over eerste jaar Half miljoen voor bijbelactie Ds. G. Toornt houdt civondrrfi ,eA Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet tn behandeling worden genomen. Ge- helmhouding is verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar In verband staan moeten in afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden ingesloten. Vraag: Na behandeling enige tijd door een tandarts kom ik tot de con clusie dat hij een gouden brug uit mijn mond heeft gehaald en een paar gewone kunsttanden er voor in de plaats heeft gezet. In dat gedeelte van mijn mond had hij niets te ma ken. Het ging over voortanden. Hoe moet ik handelen? Wil niet meer in relatie treden met de bewuste tand arts. Antwoord: Het is wel een beetje moeilijk hierin raad te geven. Was bijvoorbeeld uw bezoek aan uw tandarts het verplichte halfjaarlijkse bezoek voor controle, dat verzeker den brengen, dan spreekt het van zelf dat alles, wat behandeld moet worden, achter elkaar afgedaan wordt. Ging u als particulier dan spreekt het toch ook vanzelf, dat al les wat behandeld moet worden en verouderd is, achter elkaar aan de beurt komt. Het is usance dat de patiënt aan het begin van de behan deling vraagt wat er gebeuren moet en in vele gevallen ook, wat het moet "kosten. Dit is voor allebei de partijen wel zo prettig, want voor een particulier is het tegenwoordig een bijzonder zware zaak zoiets te financieren en ook de tandartsen zitten op zeer hoge kosten. Wat de kunsttanden betreft, te genwoordig gebruikt men liever ma teriaal, dat de natuur zo dicht moge lijk benadert, dan vroeger. Als u de gouden brug terug wilt hebben, moet u daarom vragen. De goud- waarde valt echter verschrikkelijk tegen en wat zou u er mee moeten doen? Meestal wordt de goudwaarde in de rekening verdisconteerd. In elk geval is het zaak eerst overleg te plegen met de tandarts, maar we vrezen dat de gedachtenwisseling reeds tot onaangenaamheden heeft geleid. Vraag: We hebben een bankstel met licht beige dralonflanis bekle ding. Waarmee kan ik deze schoon maken? Antwoord: Als zo'n bekleding vuil wordt, is het mooiste er wel af en blijft men met schoonmaken aan de gang. Het eenvoudigste is het te pro beren met een sterk schuimend omo-sopje (we geven liever geen merken op maar in dit geval is dit wel het beste). Het schuim hiervan (dus niet het water) schept u er af cn verspreidt het gelijkmatig over het te reinigeh meubel. Borstel het schuim er goed in en zuig het er met de stofzuiger, als het gedroogd is, weer weg. Vraag: Graag zou ik meer willen weten van het Gilde van vrijwillige Molenaars. Is er. ook een leeftijds grens voor het examen? Antwoord: Voorzitter is de heer D. Prins, gemeenteambtenaar te Rijsen- hout, die gaarne alle inlichtingen zal verstrekken. U kan ook informe ren bij Ver. De Hol. Molen, Regu liersgracht 9, Amsterdam-C. (Van onze kerkredactie) DEIN' HAAG De Nederlandse Hervormde Kerk is zeer geschakeerd. Wanneer we aan de rechterzijde denken, dan noemen we meestal de Gereformeerde Bond. Maar daarmee hebben we niet de uiterste rechterzijde bereikt. Het gaat niet om een georganiseerde groep of iets dergelijks, maar men weet van elkaar: daar staan altijd „goeie dominees", en dat zijn er in ons land dan een stuk of vijf. De rest (en dat is inclusief de Gereformeerde Bond) leeft niet in de Waarheid. Da» schrijft ds. M. Groenenberg in een artikel over Staphorst in het weekblad Hervormd Nederland. Ds. Groenenberg is voorzitter van het college van visitatoren-generaal, het college dat opzicht uitoefent over het geestelijke leven van de hervormde gemeenten in ons land. In het artikel zet hij uiteen, waar om de leiding van de hervormde kerk geen maatregelen kan nemen tegen de hervormde kerkeraad van Stap horst en zijn predikant ds. P. J. Dors man. Geen enkele maatregel van bo venaf is in staat, het denkpatroon van de Staphorster bevolking te wij zigen, schrijft hij. Er leeft uiterst rechts in de her vormde kerk een zelfde vroomheids- type als in de Gereformeerde Ge meenten. een van de konsekwenties van het geloof, dat de Staphorsters belijden, is dat men de kinderen niet laat inenten. Natuurlijk wordt men niet uitgestoten, als men het wel doet, maar men wordt dan wel bedenkelijk bekeken. Als je echt gelooft, doe je het niet. Bijkomstig Dc predikant is helemaal bijkom stig. Men gelooft en doet deze dingen niet omdat de dominee ze zegt. Men zoekt, als er een vacature is, een do minee die bij de inzichten past, die men al heeft. Zou de dominee, die er nu is, gedreven door wat hij nu heeft meegemaakt, zeggen: mensen, we hebben het helemaal bij het ver keerde einde gehad, dan, zou men in Staphorst niet zeggen: gelukkig, nu mogen we het van onze dominee, maar men zou toch vasthouden aan de leer en alleen maar bedroefd con stateren, ,dat de dominee uit de Waarheid gevallen is. Hij kan daarna schuld belijden of vertrekken. Zelfs zij, die hun kinderen laten inenten of het suikerklontje gebruiken, zullen zeggen: maar de Waarheid zegt toch, dat het niet mag en moet. Maar ja, w zijn maar zwakke, ongelovige men sen. De dominee is dus maar een bij komstig verschijnsel. Wat het dorp gelooft, is beslissend. Sluit de predi kant daarbij aan, dat is het goed. Wijkt hij er van af, dan dwaalt hij. Deze epidemie zal het Staphorster ge loof niet doen vallen. Ze .zal slechts een gespletener leven veroorzaken. De leer zegt: nit intenten, en daar houdt men aan vast en in de praktijk zal men in veel groter percentage wel inenten. Maar al zou iedereen in het dorp het uiteindelijk doen, van één man zal men blijven verlangen, dat hij in de zuivere leer blijft staan: de dominee! Zichzelf blijven Ds. Groenenberg schrijft dan, dat hij eerbied heeft voor de eigen stijl en voor het gemeenschapsbesef, dat in Staphorst leeft. Laat Staphorst zichzelf zijn, vraagt hij. Dat betekent kerkelijk, dat men tot de hervormde kerk behoort, ook al is die hervormde kerk voor 99 procent anders dan de Staphorster hervormde gemeente is. Er is in Staphorst geen gereformeer de gemeente moglijk. Men blijft hervormd, zondr veel contacten met de rest van de her- vorde kerk. Men breekt maar moei- contacten met de rest van de her- voerde kerk. Men breekt aar moei zaam met tradities. Niet in de kleder dracht, niet in gewoonten, ook niet wat kerk betreft. Men blijft bi de hervormde kerk, want Staphorst is altijd hervormd geweest. Dat de rest van de hervormde kerk anders denkt, is evenmin een reden met de her vormde kerk te breken als van kledi te wisselen, omdat heel Nederland zich anders kleedt. Als de vertegenwoordigers van de hervormde kerk (classis, visitatie enz.) Staphorst bezoeken, zal men ge duldig luisteren naar wat er wordt gezegd (ook als het gaat om inenten!), maar men zal de eigen eeuwenlang bestaande opvattingen niet wijzgen, integendeel: men zal alleen met droefheid constateren, dat de bezoe kers niet in de waarheid staan. Schorsing? Van alle kanten kwam de vraag: wat doet de kerk? Men denkt dan De heer A. H. Kloos heeft zijn vertrek bij het NVV bijzonder snel benut om iets te doen, dat hij als NW-voorzitter niet heeft willen doen: stem adviezen geven aan werknemers. Als lid van het verkiezingsteam van de Partij van de Arbeid wil hij zijn als vakbondsleider ver worven populariteiten benutten om de confessio nele werknemers „uit hun oude politieke verban den te halen". Met zijn stemadvies richt de heer Kloos zich niet tot zijn eigen NW-ers, maar tot de leden van de beide andere vakcentrales. Daarmee brengt hij zijn oud-collega's van CNV en NKV in een moeilijke positie. Deze collega's kunnen immers over het verhaal van de heer Kloos bezwaarlijk een oordeel geven zonder te doen, wat zij nu juist niet willen doen, namelijk zelf een stemadvies aan hun eigen leden geven. Het is nauwelijks aan te nemen, dat de heer Kloos zich dit gevolg niet terdege bewust is. Enkele maanden geleden hebben de heer Kloos en CNV-voorzitter Lanser nog aangedrongen op een samenwerking van de drie confessionele par tijen met de P.v.d.A. Gebleken is echter opnieuw, plat wanneer twee mensen hetzelfde zeggen dit lang niet altijd betekent dat men ook hetzelfde bedoelt. Lansers bedoeling waren duidelijk. Als vakbonds leider wenste hij een regering, die begrip voor de mensen van de vakbeweging toont. (De drie con fessionele partijen en de P.v.d.A. hebben een dui delijke aanhang onder de leden van de drie vak centrales.) De woorden van de heer Lanser hielden ook in, dat het CNV veel gereserveerder staat tegenover een partij als de WD dan tegenover de P.v.d.A. De confessionele partijen hebben in over eenstemming hiermee gehandeld. Zij hebben alle kansen gegeven aan een goed overleg met de P.v.d.A. voor de vérkiezingen, maar zij kregen dooi de starre opstelling van de P.v.d.A. nauwelijks de kans te tonen hoever de bereidheid tot samenwer king ging. Het keiharde standpunt van de P.v.d.A. was voor de drie confessionele partijen terecht on aanvaardbaar. De heer Kloos had kennelijk iets anders bedoeld met het begrip samenwerking. Hij had zich ten doel gesteld zoveel mogelijk confessionele werk nemers naar de P.v.d.A. toe te trekken. Leden van CNV en NKV moesten hun traditionele politieke tehuis verlaten. Binnen de kring van de drie vakcentrales be staat de bereidheid voor de toekomst te komen tot nog verdergaande vormen van samenwerking. Wanneer daarmee echter van de zijde van de socia listische vakbeweging zou worden bedoeld de le vensbeschouwelijke organisaties overbodig te ma ken, met name door hert specifieke geluid van CNV en NKV uit te hollen, dan vindt men het CNV en een niet onbelangrijk deel van het NKV tegenover zich. Een dergelijke vorm van samenwerking zal binnen de kring van de vakcentrales geen succes worden. Bij de confessionele vakcentrales is men zich van dit gevaar bewust. De heer Kloos heeft er zowel in de vakbeweging als in de politiek geen geheim van gemaakt een verklaard tegenstander te zijn van confessionele organisaties. (Wanneer het past in zijn plannen dan wil hij desnoods wel tijdelijk sa menwerken met de confessionele partners.) Er zijn voorts geen aanwijzingen, dat het beleid van het NVV onder de nieuwe voorzitter anders zal wor den. Door met klompen op de tenen van confessionele werknemers te gaan staan, heeft de heer Kloos in het verleden grote groepen werknemers tegen zijn samenwerkingsvoorstelling in het harnas gejaagd. duidelijk in termen van schorsing of afzetting en dergelijke zaken. Ds Groenenberg verbaast zich daar wel over. Waarom richt men zich zo emo tioneel tot de kerk? We leven in Ne derland en daar is gewetensvrijheid, ock ten aanzien van vaccinatie. Maar nu vraagt men van de kerk, dat ze aan deze gewetensvrijheid geen ruimte zal geven, maar kras gaat op treden. Dat is toch vreemd. Dan moet men zich toch wenden tot de regering en zeggen: het is nu duidelijk, dat het ontoelaatbaar is, dat een zaak als de vaccinatie wordt overgelaten aan het individuele geweten, u moet vaccina tie verplicht stellen. Ds. Groenenberg beveelt dat niet aan, maar noemt het wel de weg, die men moet gaan, als men verontwaar digd is over de gevolgen van de ge wetensvrijheid. Want in Staphorst en andere plaatsen gaat het om vragen, waarmeeh et gefweten gemoeid is, ook al kan een ander daar niet helemaal of helemaal niet inkomen. Praten Wel meent ds. Groeneberg, dat or broederlijk gesproken zal moeten worden met de kerkeraad van Stap- Judas of, zoals hij ook genoemd wordt, Thaddeus het tijd de wederkomst van Christus gezien als een groot ren. Daar zou de wereld van opkijken. „Here, en hoe het, dat Gij uzelf aan ons zult openharen en niet aan c reld?" vraagt hij verbaasd. In Zijn antwoord spreekt Christus hier niet over. W L komt Christus alleen tot de gelovigen en waarom z ur wereld Hem nog niet komen? Het antwoord is te vinfa Joh. 14 31 „Maar de wereld moet weten, dat Ik de liefheb." Eer Hij de gerechtigheid Gods openbaart in c derkomst, openbaart Hij Zijn liefde voor God. Hij opei die liefde door gehoorzaamheid, de gehoorzaamheid t kruis, de gehoorzaamheid die Hem ons de Heilige Gees schenken, opdat ook wij de Vader zullen kunnen liefh En die gehoorzaamheid werkt ook in de kerkgeschi door. Hoe vele malen keerde de wereld zich niet tegei Hoe vele malen faalde niet Zijn Kerk. Hoe vele male\ niet het moment gekomen voor het grote oordeel. Christus kwam niet. Nog was het Gods tijd niet. Nog God dat alle mensen tot het heil geroepen zouden to™ En steeds weer, waar het oordeel op zijn plaats leek, e] baarde Christus Zijn liefde, Zijn vergeving, Zijn genaó, We lezen vandaag: Jesaja 53 vers 8 tot 12. We lezen morgen: Mattheus 12 vers 1 tot 8. Van één onzer verslaggevers STAPHORST Het aantal polio- patiëhtén in Staphorst is weer mét één toegenomen en daardoor gestegen tot 37. „Jammer", aldus de genées- kundige inspectie voor Overijssel te Zwolle, „wij hadden na enkele dagen van stilstand gedacht het einde te hebben bereikt." Berichten als zou een zestal Stap horster gezinnen onder de druk van de polio-explosie besloten hebben naar elders te verhuizen, konden op het gemeentehuis niet worden beves tigd. Mogelijk worden hier twee din gen door elkaar gehaald. Enkele kin deren uit Staphorst logeren op het ogenblik bij familie in Urk. Sommige Urkers staan daar heel nuchter tegenover, anderen echter zijn enigszins bezorgd, Ook in Urk is het inentingspercentage inzake polio aan de lage kant. Er is deze week gele genheid gegeven om zich alsnog te laten vaccineren. Cijfers waren daar gisteren nog niet over bekend. De arts G. Rebel had de indruk, dat de opkomst „redelijk" is geweest. DEN HAAG De regering moet een duidelijke uiteenzetting geven omtrent hetgeen momenteel rechtens geldt met betrekking tot abortus pro- vocatus en hetgeen naar haar mening rechtens behoort te gelden, vindt het Tweede-Kamerlid Boot (KVP). Hij heeft vragen gesteld aan de minister en de staatssecretaris van justitie en de staatssecretaris van CRM. De heer Boot schrijft dat, zolang nog behoefte bestaat aan abortus-in grepen, duidelijke richtlijnen dienen te gelden voor de praktijk.VAN Ds. M. Groenenberg horst en dat er met de gemeente con tact zal moeten worden gezocht. „Mén zal zich ervan bewust moeten zijn, dat het gaat om de leer, en wel die van de voorzienigheid Gods. Ik meen, dat men daarover in Staphorst en in SGP-kringen onbijbels denkt, waarbij dit onbijbelse denken ontzet tende gevolgen heeft, zoals in Stap horst is gebleken. Alle geroep om maatregelen is eigenlijk de roep om leertucht, al is men zich dat totaal niet bewust want men wil nooit weten van leertucht. Die wijst men af of staat cr aarzelend tegenover, ook als het belijden der kerk fundamenteel wordt aangetast Maar in Staphorst moet het ineens gebeuren! Maar ook hier moet men bovendien bedenken, dat geen enkele maatregel het denkpatroon van de Staphorster bevolking zal wijzigen. En als dat niet gebeurt, zullen ziekte-explosies zich telkens kunnen voordoen. Maar denkpatronen die eeuwen-oud zijn, wijzigen zich maar langzaam en ze zullen geduldig moeten worden bege leid. De polio-explosie van nu zou een stroomversnelling met zich kun nen brengen. Laten we het hopen!" aldus ds. Groenenberg. DEN HAAG Het kabinet heeft gisteren zijn goedkeuring gehecht aan een wetsontwerp van de minister van justitie met een voorlopige regeling voor een fonds, waaruit in bepaalde gevallen uitkeringen kunnen worden gedaan aan slachtoffers van gewelds misdrijven. Het gaat om een vergoeding van materiële schade door zwaar licha melijk letsel veroorzaakt voor zover die schade niet op andere wijze wordt vergoed. Er komt een onafhankelijke com missie voor het beheer van het fonds voor de mogelijkheid van beroep. Op de begroting van 1972 zal voor dit doel 1 miljoen gulden worden uitge trokken. Het rapport van de commissie-Van Veen over de herindeling van de de partementen „bestemd voor de ka binetsformateur" zal volgende week wordeng epubliceerd. Het nu zittende kabinet zal zich over dit rapport 'niet uitspreken. Internationaal congres eind augustus NED. HERVORMDE KERlfe Beroepen te Papendrecht: »he Meijndert te Woudenberg. Afscheid op 28 maart. Van (r wijk: H. G. v. Duyl ber. te Rottf (geest. verz. van herv. patiënf" het St. Franciscusziekenhuis en| wegziekenhuis); van Stavenisf Heikoop ber. te Herwijnen; var g sterdam: drs. G. Prast wegenj f tot direc. v.h. centr. instit vod soc. arbeid te Amsterdam. Intrede op 28 maart. Te Oosté en Eestrum: J. L. Ravesloot uit] te Amsterdam (acad. werkz. GU) dr. G. A. Deurloo uit Eindi te De Bilt: W. A. Vlasblom uitl ge-Langerak; te Delft: H. C. Sai Drumpt; te Zeist: R. J. v.d. Holé Papendrecht. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Venlo: Rang kand. te Amsterdam, dankte voor Goor en Hellevo^ Afscheid op 28 maart. Van (Sm).: H. Veenstra wegens 65-jarige leeftijd. Intrede op 28 maart. Te Baajj Peper uit Rotterdam-Pendre< Eefde-Gorssel: P. A. Bohlmey Maassluis; te Berkel-Rodenrijs:}_ Bos uit Borne; te WesterschellM^ Midsland: kand. E. J. van Kampen. GEREF. KERKEN VRIJGDÊ Bedankt voor Goes: B. de iRc Ten Boer. in Afscheid op 28 maart Van Ui hi H. T. Meedendorp wegens eice 70-jarige leeftijd. lec \vc GEREF. GEMEENTEN pi, Bedankt voor Apeldoorn: .fee 1 11 Haaren te Amersfoort. Van onze kerkredactie AMSTERDAM De Ameri kaanse evangelist dr. Billy Gra ham komt deze zomer naar Ne derland. Hij opent zondag 29 augustus het Europees evange lisatiecongres, dat in het Rai- congrescentrum in Amsterdam wordt gehouden. Ongeveer elfhonderd mensen uit 26 Europese landen zullen aan dit con gres deelnemen, dat georganiseerd wordt door de Europese Evangelische Alliantie, samen met de Billy Gra- ham-organisatie. Ongeveer elfhonderd mensen uit 26 Europese landen zullen aan dit con gres deelnemen, dat georganiseerd wordt door de Europese Evangelische Alliantie, samen met. de Billv Gra- ham-organisatie. Het Europese congres is het vijfde in een serie van continentale confe renties, die het vervolg vormen op Hij bleek geen begrip te hebben voor werknemers, die met hun vakbond nog een andere en vaak ster kere band hadden dan die van het gemeenschap pelijk groepsbelang. Het ontbreken van dit begrip maakte de kans op scherpe tegenstellingen groter dan op intensieve samenwerking. Een groot deel van de confessionele vakbonden het hele CNV en een deel van het NKC staat op het standpunt, dat samenwerking alleen mogelijk is, wanneer de partners elkaar respecteren, de be sluitvorming op grond van eigen levensbeschou wing niet aantasten en de totale eenwording van de vakbeweging niet als doel van de samenwer king stellen. Hoe meer anderen proberen aan deze uitgangs punten te tornen, des te moeilijker zal het worden om nieuwe vormen voor een hecht samenwerkings verband te vinden. De samenwerking zowel in de vakbeweging als in de politiek wordt van socia listische zijde ernstig in gevaar gebracht Het werk- nemersbelang is hier beslist niet mee gediend. Men kan zich afvragen of de heer Kloos als VARA-voorzitter straks de strijd met de confes sionele organisaties maar dan in de omroep wereld op dezelfde harde en tactloze wijze zal voortzetten. Het officiële evangelisatieblad van de Gereformeerde Kerken in België is „De Open Poort". Voor dit blad vragen wij uw steun. Daarmee steunt u tegelijk het evan gelisatie-werk van onze kerken in België. Die steun hebben wij nodig omdat er in België slechts 2000 Gereformeerden zijn verspreid over 7 ker ken. Uw abonnement is een steunabonnement: Elk betaald abonnement in Nederland maakt een gratis abonnement in België. Wilt u onderstaande bon s.v.p. zenden aan: Adm. „De Open Poort" Hooigracht 35 Postbus 164, Leiden kan ongefrankeerd verzonden worden ANTWOORD MACHTIGING No. 60 LEIDEN Ondergetekende woonplaats geeft zich hierbij op als abonnee van het maandblad De Open Poort. De verschuldigde abonnementsprijs van minimaal 5,75 per jaar zal hij/zij voldoen door overschrijving op girorekening 49 86 89. Handtekening, het wereld-evangelisatiecongres, dat in 1966 in Berlijn werd gehouden. De andere waren Singapore-1968 (Azië, Pacific), 'Minneapolis-1969 (Verenigde Staten), Bogota-1969 (La tijns-Amerika) en Toronto-1970 (Ca nada). Van onze radio TV redactie HILVERSUM Op een april zal de EO een jaar in de ether zijn, in het programmablad "Visie" wordt daarover met tevredenheid en dank baarheid geschreven. Een aspirant- omroep heeft verplichtingen na twee jaar honderdduizend leden te hebben verzameld om recht te krijgen te mogen blijven en C-omroep te wor den. Alles wordt er nu op gezet, bin nen enkele maanden dit aantal te bereiken, opdat de EO in het na jaar een aanvrage om C-omroep te mogen worden, kan indienen Op het ogenblik is het aantal van zes tigduizend gepasseerd. Er is nu een grote ledenwerfactie gestart met langspeelplaten van het EO-kwartet als beloning voor degenen die tien nieuwe leden aanbrengen. Ds. Glashouwer schrijft in Visie dat de tevredenheid zich ook uit strekt tot het feit dat binnen de EO de samenwerking boven verwach ting goed is geworden. Er zijn wel zorgen geweest en ook tekortkomin - gen: "Want als we van één ding overtuigd zijn, dan is het wel dat we ons werk hebben verricht met veel gebrek. Daarom zijn we destemeer verbaasd en verblijd over de ontvan gen zege". AMSTERDAM Een actie van het Nederlandsch Bijbelgenootschap om steun aan de bijbelverspreiding in Roemenië, Batakland en via de ra dio in China heeft bijna een half miljoen opgebracht. Voor ieder van de drie gebieden vroeg het NBG in een brief aan 245,000 mensen om minstens 75.000 gulden. Nu deze brievenactie om streeks het dubbele (465.000 gulden) opgebracht heeft, kunnen deze pro jecten in hun geheel worden uitge voerd. Uit de meeropbrengst zal het NBG de bijbelvoorziening in Oost-Europa extra stimuleren door een gift van honderdduizend gulden aan het Euro pese productiefonds van de samen werkende bijbelgenootschappen. Ver der zullen nog enkele kleinere projec ten worden gekozen in de lijn van de oorspronkelijke actie. ho CHR. GEREF. KERK Intrede op 1 april. Te Zaï kand. D. J. van Vuuren uit spijk. BAPT. GEMEENTEN Beroepen te Emmen: C. vaien te Almelo; te Leeuwarden: C. vc raai te Muntendam. NED. PROT. BOND Afscheid op 28 maart. Van ze dinxveld-Giessendam: drs. G. voorfjir Hartersveldt, ben. tot Doorn en Driebergen. (Van een onzer verslaggevi IE BLOEMENDAAL Ds. G. vliet organiseert op Goede een avondmaalsviering voor z P' diogemeente Lange tijd heeft niet willen doen, „omdat de zouden kunnen denken, dat eigen kerk zouden willen stif1- schrijft hij in zijn blad „Contalc' onze luisteraars". Het won" open-avondmaalsviering. 's£ 1 om kwart voor negen in de hofkapel in Haarlem. Oecumenische k in Den Helde/ DEN HELDER Vai wordt in de wijk De Schoot! gemeenschappelijke r.k.-gcrefcy de-hervormde kerk feestelijk f bruik genomen. De naam van 4 is „Christus, Koning van de 1 kerk. De kerk wordt beheerd dof stichting, waarvan in het bestuf leden van elke kerk zitten. Met het oog op het aantal lidmaL verwachten kerkgangers enz. j paald, dat zestig procent van f ten zal worden gedragen rooms-katholieke kerk, 25 door de gereformeerde kerki' procent door de hervormde gen„ De stichting verhuurt het gebu. gedeelten aan de gebruikers (dfo genootschappen en anderen) L vastgestelde tarieven. g KWARTET TROU De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courai Nieuwe Leidse Courai Durdts Dagblad Trouw Commissie van hoofdred; J. de Berg (voorzitter).. H. P Ester, G. J. Brinkü J. van Hofwegen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 2