Helft rooms-katholieken niet elke week naar kerk „Geen ander trekt ten tegen evangelie" strijde pornografie Ander patroon van geloofsbeleving Standbeeld voor ds. Van Lunzen Promotie van drs. De Moor COMMENTAAR LANDBOUW Kruisinga gaat Kamer inlichten over Arntszhoeve Een woord voor vandaag Anglicanen voor vrouw in ambt Elk jaar 25 procent meer 40.000 priesters sinds 562 uit ambt Veel priesters lezen nooit opinieblad Kerkelijke fusieplannen Kritiek Vaticaan op Israël Uw problee is het onze.... BER0EPINGSWE Van onze kerkredactie DEN HAAG Nog niet de helft van de ruim -vijf miljoen rooms-katholieken in ons land gaat elke zondag naar de kerk: tellingen hebben uit gewezen dat maar 47,2 procent van hen regel matig de mis bezoekt. Dit blijkt uit het pas vei Paus: bisschop geen schenen memorandum van het Kaski (r.k. socio logisch instituut)„De rooms-katholieke kerk in Nederland landelijk en regionaal gezien; ge- 1 gevens per 1 januari 1970". Het aantal kert gedelegeerd bestuurder gangers neemt regelmatig af. Toen in 1966 voor het eerst de misbezoekers geteld werden, kwam men nog tot 64,4 procent. Het Kaski tekent hierbij aan dat dalende kerkgang inderdaad kan worden gezien ais een symptoom van dalende kerkelijke meelevendheid. Intussen wil men voor ogen houden dat onregelmatige kerkgang «nog) niet wil zeggen: géén kerkgang en ook wenst het Kaski te verdisconte ren dat er een ander patroon van ge loofsbeleving ontstaan is, waarbij deelneming aan liturgische vieringen een minder belangrijke plaats in neemt dan bijvoorbeeld de vertolking van evangelische waarden in het per soonlijk en maatschappelijk leven van de mensen. Intussen kan een en ander de na delen van verminderd kerkbezoek niet verdoezelen: „Omdat de kerke lijke activiteit voor het overgrote deel op liturgische en sakramentele bedie ning is afgestemd, en de „buitenker kelijke" aktiviteit gering is, zelfs af neemt. zullen degenen die de vierin gen niet bijwonen, weinig van het kerkelijk leven ervaren. Zij worden niet benaderd en reageren daarop met een afnemende belangstelling. Zeker op langere termijn zal daar door het dalende kerkbezoek dalen de meelevendheid als konsekwentle hebben", aldus het Kaski-rapport. Schmelzer: uiet tot elke prijs met VVD ST. NICOLAASGA .De drie christelijke -partijen, KVP, ARP en CHU zijn niet bereid tot elke prijs met de WD te gaan regeren. Dit zei drs. Schmelzer. fractievoorzitter van de KVP in de Tweede Kamer, op een verkiezingsbijeenkomst in het Friese St. Nciolaasga. Hij voegde eraan toe dat de drie partijen ook niet bereid zijn tot elke prijs zitting te nemen in de nieuwe regering. Als wezenlijke voorwaarden daarvoor noemde hij het antwoord op de vraag welk programma - valt te verwezenlijken en in welke vertrou wenssfeer dit zal gebeuren. Die ver trouwensbasis tussen -KVP, AR en CH en de WD is, zei hij, tot nu toe op zichzelf aanwezig. Drs. Schmelzer concludeerde dat de drie christelijke regeringspartijen hun -programma's 1967-1971 hebben waargemaakt, waarbij hij er op wees dat in de afgelopen vier jaren „op praktisch alle -punter, het actiepro gramma van de drie vakcentrales voor de jaren 1967-"71 is gerealiseerd. Adviescommissie voor dagbladpers ingesteld DEN iHAAG Minister - Klompé heeft een commissie ingesteld, die de regering op korte termijn moet advi seren over de instelling van een be drijfsfonds voor de dagbladpers. De persraad heeft in zijn rapport over concentratie in de dagbladpers van 29 januari 1968 een dergelijke commissie al vermeld. Tot voorzitter is benaderd prof. mr. dr. M. Rooij. hoogleraar ir. de leer der massacommunicatiemid delen aan de universiteit van Am sterdam. In de commissie zijn verte genwoordigd: de Vereniging De Ne derlandse Dagbladpers, de Vereniging Nederlandse Nieuwsbladpers, de Ne derlandse Vereniging van 'Journalis ten, de Algemene Nederlandse Gra fische Bond, de Nederlandse Katho lieke Grafische Bond, de Nederlandse Christelijke Grafische Bedrijfsbond, de ministeries van CRM, economische zaken en financiën. Het totaal van de ln Nederland verblijvende r.k. doopleden bedraagt: 5.380.000. Het aantal doopleden dat op 1 januari 1970 was ingeschreven in parochies, rektoraten e.d. ligt 53.000 hoger dan het aantal op 1 januari 1969. Dit is een groei van één procent, tegenover de 1,25 procent waarmee de totale Nederlandse bevolking toenam. Het aantal toegediende doopsels is niet gelijk aan het aantal pasgeboren kinderen, dat bij de burgerlijke stand als r.k. werd aangegeven: 93,5 procent werd gedoopt in 1969 (ki 1968: 95,4 procent). Voorts attendeert het me morandum van het Kaski erop, dat het geboortenniveau van de rooms- katholieken steeds dichter bij het landelijk gemiddelde is komen te lig gen. Lag het in de jaren 1955 tot en met 1964 nog 2,7 procent hoger, ki 1969 was dit nog maar 0,7 procent. Het Kaski-rapport tekent hierbij aan: „Onder de Nederlandse katholie ken valt een duidelijke verschuiving waar te nemen van een vroeger ne gatieve stellingname tegenover ge- boortenregeling en geboortenregelen- de middelen naar 'n positieve stelling- name. Aanpassing van het kindertal aan tegenwoordige maatschappelijke verhoudingen, en de toepassing daar bij van voorbehoedmiddelen kunnen als karakteristiek voor de ontwikke ling van de laatste jaren worden be schouwd". Persoonlijke keus Het Kaski vindt het verder ken merkend dat de Nederlandse rooins- katholieken steeds meer „op een be wuste en persoonlijke wijze op kerk en geloof ingaan. De persoonlijke keus en persoonlijke beslissing wor den toenemend positief gewaardeerd". Deze opstelling kan tot gevolg hebben dat ouders de doop van hun kind naar latere leeftijd verschuiven „op dat het kind zelf kan beslissen". De gesignaleerde groter wordende af stand tussen het aantal geborenen en het aantal gedoopten wijst in die richting. Een ander aspect van de ontwikke ling binnen de r.k. gemeenschap is ook, dat een steeds positievere ge zindheid groeit jegens het (kerkelijk) gemengde huwelijk. De laatste jaren was van alle voor de kerk gesloten huwelijken ook een toenemend aantal gemengd: in 1960 was dat nog maar ruim 5 procent, maar in 1969 was al 12.4 procent gemengd. Deze positie vere gezindheid impliceert dat de niet-r.k.-partner minder dan voor heen neiging of reden heeft om tot de r.k.kerk over te gaan voor zijn of haar trouwdag. Hierover gesproken, het aantal tot de r.k. kerk toegetrede- nen is dan ook achteruitgelopen. Het aantal priesters, broeders ai zusters is in 1970 afgenomen met 1,325; in 1969 was er een teruggang van 1.150 leden. mag rekenen, die zij in het verleden heeft verkregen. Er moet rekening mee worden ge houden, dat de kerk in deze samenle ving een kleiner forum vindt. Men kan dat als kwalijk beoordelen, wan neer ervan wordt uitgegaan, dat zo veel mogelijk iedereen zich bij een kerk moet aansluiten. Men kan daar tegenover ook een positief of neu traal standpunt innemen, omdat het in de kerk niet op kwantitatief maar op kwalitatief geloven aankomt. Het is niet belangrijk dat iedereen is aan- gesloten, maar wel dat de aangeslote nen hun geloof op authentieke wijze gestalte geven. Het publiceren van gegevens heeft dan als zin de realistische onderken ning, dat de positie van de kerk in de samenleving niet alleen verandert, maar ook dat zij met een kleinere groep kerkleden te maken krijgt; vervolgens de voortdurende herinne ring aan de noodzaak om tot een be leid op langere termijn te komen met betrekking tot de aanpassing van de kerkelijke voorzieningen aan de zich wijzigende omstandigheden". Voedselhulp voor Chili Van een verslaggever DEN HAAG ALs het waarls dat de Verenigde Staten hun overeen komst met Chili over de levering van voedsel en geneesmiddelen niet zullen vernieuwen, wil het Twede kamerlid drs. Th. E. Westerterp (KVP) dat de Nederlandse regering bevordert dat Chili zowel vanuit Nederland als van de EEG voedselhulp wordt aangebo den, indien Chili daarom zou vragen. In vragen hierover aan minister Udink wijst de heer Westerterp erop dat Chili in het afgelopen jaar van, het wereldvoedselprogramma voor' meer dan tien miljoen dollar aan voedsel en medicijnen uit Amerika heeft ontvangen. ROME (KNP) „De om haar bis schop geschaarde plaatselijke kerk, welke in eenheid leeft met de univer sele kerk en met de paus van Rome, vormt de oer-structuur van het mys tieke lichaam, in welke dienst de bis schoppenconferenties staan". Aldus •gisteren paus Paulus in een Latijnse toespraak tot de deelnemers aan de vergadering van de Europese bis schoppenconferenties. De paus keerde zich scherp tegen de opvatting van degenen, die een uitsluitend charismatische kerk wil len. In verband hiermee zei de paus, dat het onmogelijk is om kerkelijke instellingen te organiseren naar het voorbeeld van de burgerlijke, econo mische >of politieke samenleving, waarin >de 'hoogste ambten bekleed worden krachtens een delegatie van de leden. Een dergelijk kerkbe grip", verklaarde de paus, „is in strijd met het wezen van de kerk zelf". ODOORN De kerkeraad van de hervormde gemeente te Odoorn hoopt op 30 oktober een bijna twee meter hoog bronzen standbeeld van ds. H. van Lunzen te kunnen onthullen. Op die dag is het namelijk twee jaar ge leden dat ds. Van Lunzen, de militan te voorman- van de links-vrijzinnige Zwingli-groep, om het leven kwam bij een ongeluk. De gelden voor het door Marie An- driessen te vervaardigen monument komen -binnen door Zwingli-aanhan- gers en in het laatste nummer van het maandblad Zwingli kan ds. A. J. Roodzant, die destijds ds. Van Lun zen- ih Odoorn opvolgde, melden dat al 12.057,67 bijeen is. Het beeld zal niet in de directe omgeving van de kerk geplaatst worden om de nage dachtenis van andere predikanten niet tekort te doen: het komt te staan in de tuin van het jeugdgebouw te O doorns voor welk centrum ds. Van Lunzen heeft geijverd. AMSTERDAM Drs. J. C. de Moor, lector in het Hebreeuws aan de theologische hogeschool van de gere formeerde kerken te Kampen, is van morgen aan de Vrije Universiteit ge promoveerd tot doctor in de letteren. Zijn proefschrift is getiteld „The sea sonal pattern in the ugaritic myth of Balu". Promotor was prof. dr. \V. H. Gispen. In de Syrische havenstad Ugarit dicteerde tussen 1380 en 1360 voor Christus een hogepriester een mytho logisch verhaal omtrent de god Balu (Baal) aan de schrijver Ilimilku, die het omvangrijke dichtwerk in een simpel alfabet vastlegde op zes kled- tafeltjes. Deze tafeltjes waren be doeld als leerboek voor de priesters, die de mythe op het Nieuwjaarsfeest uit het hoofd moesten reciteren. Pas rond 1930 kwamen ze weer bij opgra vingen aan het licht. Dr. De Moor toont aan, dat de my the een primitieve verklaring biedt voor de oorsprong van de seizoenen en het daarmee samenhangende cul tische jaar van de Kanaanieten in Ugarit. De tekst bewijst verder vol gens hem, dat het klimaat aan de Syrische kust de laatste 3500 jaar niet significant veranderd is. Dr. De Moor is 35 jaar. Hij stu deerde theologie en Semitische letteren aan de Vrije Universiteit en in Lei den. Sinds 1962 is hij verbonden aan de Kamper Hogeschool. Schade Het Kaski-rapport gaat ook in op de vraag of het wel zin heeft, al deze gegevens die toch alleen maar op „te ruggang" wijzen, openbaar te maken: dit dient het kerkelijk leven toch niet, het berokkent eerder schade. Het Kaski-memorandum: „Wij kunnen deze zienswijze wel begrijpen maar niet delen. De dalen de trend, die uit vele gegevens te voorschijn komt, kan zo menen wij alleen worden gezien als uiting van het feit, dat binnen hedendaagse maatschappelijke verhoudingen de kerk niet langer op de massale steun (Van onze kerkredactie) BONN Met een door dui zend mensen bijgewoonde pro testbijeenkomst tegen de ver zachting van de pornögrafiewet- geving in de Bondsrepubliek heeft de belijdenisbeweging „Geen ander evangelie" haar vijfjarig bestaan herdacht. De meeting was georganiseerd door de „conferentie van belijdende ge meenschappen in Duitsland", die on langs is gevormd. Hierin werken ver schillende groepen verontrusten sa men: „Geen ander evangelie", de strikt lutherse „Kerkelijke samen komsten rond Schrift en belijdenis" in Noord-Duitsland en Beieren, de piëtische Ludwig-Hofackervereni- ging in Wttemberg en de „Evange lische samenkomst" in West-Berlijn. De voornaamste spreker, het CSU- bondsdaglid dr. Richard Jaeger, pleit- Dr. Sicco Mansholt, voor wie de afgelopen weken menige galg is opgericht, heeft gisteren voor een belangrijk deel toch zijn zin gekregen. De land bouwministers van de zes EEG-landen hebben niet alleen het agrarisch prijsniveau verhoogd, maar ook een besluit genomen over een gemeenschappelijk structuurbeleid. En daarover hoeft niet alleen Mansholt zich te verheugen. Het gisteren bereikte akkoord kan een belang rijke stap zijn op weg naar een gezonde Europese landbouw, die de gemeenschap niet te veel geld kost. Tot nu toe werd de structuurpolitiek overge laten aan de afzonderlijke lidstaten. De een deed daar aanzienlijk meer aan dan de ander. Neder land sloeg (en slaat) met zijn ontwikkelings- en saneringsfonds in dit verband een zeer goed figuur. Het marktbeleid was wel helemaal gemeenschap pelijk geregeld. In de loop de/ jaren is er een uiterst gecompliceerd stelsel van vastgestelde prij zen opgebouwd, dat de Europese boeren uitstekend beschermde tegen de wisselvallige en lage prijzen van de wereldmarkt. Deze bescherming had enkele nare neveneffec ten. Ze stond de noodzakelijke afvloeiing van land bouwers in de weg en stimuleerde de produktie. Dit leidde tot de berucht geworden overschotten, die de Europese gemeenschap op zeer hoge kosten joegen. Met het bedrag, dat nu besteed werd aan het wegwerken van de boterberg, om maar wat te noemen, hadden heel wat saneringsmaatregelen kunnen worden betaald. De overschotten bezorgden de boeren niet alleen ten onrechte de naam volstrekt overbodig te zijn. ze drukten ook zwaar op het agrarisch prijsniveau. Jarenlang werden de prijzen voor de belang rijkste produkten door de ministers bevroren. De boeren zagen in diezelfde periode hun kosten wel flink stijgen en de onrust waarvan ze al geruime tijd blijk hebben gegeven, is daarom volkomen begrijpelijk. Het is ook redelijk, dat, nu het met de overschotten op dit moment wat meevalt, de prij zen wat verhoogd worden. Gelukkig is dr. Mansholt er nu in geslaagd aan die prijsverhogingen structuurmaatregelen te kop pelen. Anders waren ze voor de niet-agrariër (belastingbetaler en consument) een stuk moei lijker te verteren geweest. De prijzen zijn welis waar wat meer verhoogd dan de Europese com missie aanvankelijk toelaatbaar achtte, maar zij blijven in elk geval aanzienlijk beneden de vol strekt onrealistische eisen die in België en Duits land zijn gesteld. Dat kan trouwens in Duitsland nog wel even donderen worden, want minister Ertl heeft daar de suggestie gewekt, dat er meer in zat dan er nu uitgekomen is. Hij zal de Duitse boeren nu toch moeten vertellen, dat hun visie op de landbouw problematiek wat uit de tijd is. Trouwens de land- bouwvoormannen in alle zes landen zullen er goed aan doen hun achterban te vertellen, dat hun eerste doel nu niet meer prijsverhogingen hogen zijn, maar structuurmaatregelen, die leiden naar een gezonde Europese landbouw. te voor een volledig verbod van por nografie. Aanneming door de Bonds dag van het voorstel van de regering- Brand zou betekenen, dat „het Duitse volk nog eens zou wegzinken in de barbarij". De voorzitter van „Geen ander evangelie", ds. Rudolf Baumer, deelde mee, dat reeds 120.000 handtekenin gen de brief aan de Bondsdag onder steunen, om 't wetsonlwerp te ver werpen. „Wie in deze weken lam is. staat precies zo schuldig als zij, die tijdens het Derde Rijk gezwegen heb ben", aldus Baumer. In de brief van de belijdenisbewe- gingen aan de Bondsdag wordt een vergelijking gemaakt met de „geest van Auschwitz". „Zoals tijdens het Derde Rijk de verachting van ander mans leven, zo zal thans de verach ting van andermans eer ons volk on der Gods gericht brengen". Van een onzer verslaggevers DEN HAAG Staatssecretaris Kruisinga zal dinsdagmiddag de Tweede Kamer informeren over de situatie op de psychiatrische inrich ting Willem Arntszhoeve te Den Dol- der. Dit als antwoord op schriftelijke vragen van de Tweede-Kamerleden mevrouw Veder-Smit (WD) en Lam berts (PvdA). Dr. Meijereng, inspec teur voor de geestelijke volksgezond heid in Utrecht en Noord-Holland, heeft deze week een rapport aan de minister uitgebracht over de spannin gen. in de psychiatrische inrichting. Aan de hand daarvan zal de heer Kruisinga de vragen beantwoorden. Kruiswoord-puzzel Horizontaal: 1. glijvoertuig, 4. water kering, 7. onhartelijk, 8. slaapziekte, 9. welpenleidster. 11. lof, 12. man, 14. boom. 15. zandheuvel. 16. Economische Zaken (afk.). 17. plaats in Drente, 19. spoedig. 21. trompetvogel, 23. verharde huid. 24. plaatsje bij Trier, 25. tochtje, 26. hoofdpersoon van een treurspel van Shakespeare. Verticaal: 1, korte kous, 2. oningewij de, 3. maat van Noors hout, 4. mikpunt, 5. plaatsje onder Gramsbergen, 6. soort zeil, 7. almanak, 10. plaats in Zwitser land, 13. treurdicht, 17. koemestvocht, 18. brilslang, 20. koor van zangers, 22. Middeleuropees Reisbureau (afk.). OPLOSSING VORIGE PUZZEL Hor.: 1. salep, 4. aster, 7. leest, 9. kar veel, 11. Odin, 13. lade. 15. nip. 16. pré, 17. pui, 18. sar. 20. vol. 22. tras. 24. nego, 25. steiger, 28. aleer. 29. koers, 30. loods. Vert: 1. salon, 2. elan, 3. per, 4. Ase, 5. stel, 6. ramee, 8. evaluatie, 9. kip, 10. lap, 12. dinar. 14. droog, 18. strak, 19. ras, 20. ver, 21. loens, 23. star, 24. Nero. 26. els, 27. gel. Herezegt Philippus. als Petrus gewaarschuwd is dat hij Cl it "•al verloochenen, en Thomas de weg gewezen is naar hel k'ad*' loon ons de Vader". Drie jaar lang hebben Zijn dtscipelei j Christus geleefd. Hij heeft hen leren bidden „Onze Vader, die hemel is..." en nu komt deze vraag. Maar laten we ons niet -en, want na bijna tweeduizend jaar christendom, wordt opme P vraag naar God gesteld. Wij willen God wel eens zien zoals Is'. bevrijd van gedachten die we in het verleden om Hem heen g$n| oen hebben. Hel antwoord van de Heiland is onze aandacht r. Ben Ik zo lang bij u, Philippus en kent gij Mij niel?" Wie is tl Christus zegt: „Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien <r vinden God niet door diep met onze gedachten te graven. We Hem niet langs filosofische wegen. We vinden Hem met door hemel op Ie klimmen, of in het dodenrijk neer Ie dalen. God i i Christus is. Wie God wil vinden moet Christus... neen, niet a P Wij zoeken niel. Hij zocht ons. Wij komen niel lot Hem, ma tol ons. En dan zegt Hij: Kom tot Mij. En als we lol Hem men zijn, zijn we tot de Vader gekomen. We lezen vandaag: Jesaja 53 vers 1 tot 7. NAIROBI De consultatieve raad van de anglicaanse kerken heeft voor de vrouw in het ambt het sein op groen gezet. Dat gebeurde overigens met een uiterst kleine meerderheid. Met 24 te gen 22 stemmen sprak de raad uit, dat iedere anglicaanse bisschop voortaan met toestemming van zijn kerkprovincie vrouwen tot het ambt kan ordenen. Tegelijk deed de raad een .beroep op alle kerkprovincies, om de avondmaalsgemecnschap met die bisdommen die de vrouw in het ambt toelaten, te handhaven. Dr. Michael Ramsey, aartsbisschop ven Canterbury en primaat van de anglicaanse gemeenschap, verzette zich tevergeefs tegen dit besluit. Hij wilde, dat eerst de theologische aclv tergronden nog eens bestudeerd wer den en dat de opinies in de verschil lende anglicaanse kerken gepeild zou den worden. Verwacht wordt, dat de kerken van Hongkong en van Ganada het eerst de vrouw volledig tot het ambt zullen toelaten. De consultatieve raad, een nieuw coördinerend beleidsorgaan van de anglicaanse wereldgemeenschap, be staat uit vijftig bisschoppen, geeste lijken en leken. Zij vertegenwoordi gen 47 miljoen anglicanen in de we reld. ROME De golf van ambtsverlatingen, die sinds een tiental jaren de toekomst van de rooms-katholieke kerk bedreigt, neemt jaarlijks met 25 procent toe. Sinds 1962 hebben naar schatting 15.000 geestelijken officieel dispensatie aan Rome gevraagd, om hun ambt te mogen verlaten. Naar schatting is het aantal verlatingen zonder dispensatie beduidend hoger: tussen de 22.000 en de 25.000, inbegrepen de priesters en religieuzen, die na een huwelijk hun functie blijven uitoefenen, zoals in Amerika veelvuldig gebeurt De schattingen van de godsdienstsociologen zijn gebaseerd op cijfers die spaarzaam uitlekken. Volgens de persdienst van het Vaticaan liep het aantal wijdingen ln 1970 met twaalf procent terug. UTRECHT Zestig procent van de Nederlandse priesters, werkzaam in de parochiële zielzorg leest zelden of nooit een opinieblad, 8,3 procent van hen leest geen landelijk dagblad. In 't algemeen zijn priesters meer georiënteerd op traditionele commu nicatiemiddelen als het geschreven woord dan op „nieuwe" massamedia als radio en tv. Dat zijn enkele, voorlopige conclu sies van een onder 350 pastores uitge voerd onderzoek door het instituut voor massacommunicatie (IMC) van de Nijmeegse universiteit .en door In- tomart. Doel van het onderzoek was meer inzicht te krijgen in het aandeel dat de massamedia in het dagelijks leven van de ongeveer 3.350 bij de basis zielzorg betrokken priesters hebben. Slechts zes procent haalt het aan knopingspunt voor de preek uit de krant, 5 procent uit een tv-, één pro cent uit een radio-psogramma. Maar voor een gewoon gesprek daarentegen vormde voor 44 procent tv een aan knopingspunt en voor 39 procent de krant. Radio vormde voor geen enke le geënqueteerde een aanknopings punt. Van onze kerkredactie GENèVE De twee hervormde en de twee lutherse kerken in Frankrijk overwegen de instelling van een „permanente raad", die zich zal be zighouden met de studie van Wereld raadzaken, de betrekkingen tot de Rooms-Katholieke Kerk, de predi kantsopleiding en de organisatie van een „gemeenschappelijke synode", de volgende stap naar de ene evangeli sche kerk van Frankrijk. Ia Schotland is er een voorstel om de episcopale kerk (de Schotse equi valent van de anglicaanse kerk in Engeland) te maken tot een „episco paalse synode" binnen de Kerk van Schotland. Het voorstel komt dit jaar op de synoden van beide kerken in besprekeng. Vertegenwoordigers van drie grote kerken in Canada, de anglicanen, de discipelen van Christus en de ver enigde kerk, hebben een ontwerp- verenigingsplan aanvaard. In 1965 hebben de drie kerken zich al in principe voor een fusie uitgesproken. In Kenia en Tanzanië onderhande len zes kerken over de stichting van een Verenigde Kerk van Oost-Afrika: anglicanen, lutheranen, methodisten, moraviërs. presbyterianen en de Afri kaanse christelijke kerk. Men i3 het er over eens, dat de nieuwe kerk bis schoppen zal hebben met historische successie, maar verschilt nog van me ning over de concretisering. ROME Het Vaticaan is verbol gen over het besluit van de Jeruza- lemse gemeenteraad om 75.000 joden te vestigen in de heuvels rond de stad. De Osservatore Romano schrijft, dat dit besluit degenen, die zich wer kelijk inzetten voor een duurzame vrede in het Nabije Oosten, niet overschillig kan laten. Het blad spreekt van een Israëlisch streven om het Arabische gedeelte van de stad zijn soevereiniteit te ontnemen". Het blad herhaalt, dat het Vaticaan Jeruzalem onder toezicht van een in ternationale commissie gesteld wil zien, om de rechten van christenen en moslims veilig te stellen. KWARTET I TROUW De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant D.^rdts Dagblad Trouw Commissie van hoofdredactie: J. de Berg (voorzitter), H. P. Ester, G. J. Brinkman J. van Hofwegen. ei Brieven die niet aijn voorst van naam en adres kunnen niet behandeling worden genomen. G helmhouding is verzekerd. Vragl'' die niet onderling met elkaar verband staan moeten ln afzondi lijke brieven worden gesteld. I Cl brief dient een gulden aan gels te worden ingesloten. Vraag: Naar aanleiding van vraag betreffende de naam (of Cappon) in een artikel in Engels kerkelijk blad, deel Ik i mede dat deze naam afkomstig Frankrijk. In de tijd van de F iet vervolgingen zijn ze naar Ze(iei uitgeweken. Er schijnt een tak de familie naar Roemenië en eejru naar Engeland gevlucht te zijn. spronkelijk w^s de naam met In Antwoord: Wij hebben ons opgestoken bij de predikant vite: English Church in Den Haag, djed ons een adres op, waar u zeker n te weten kan komen over de Capon, te wegen: Church Inf< tion Office, Church House, Yard Westminster London, En/ Dit kantoor beschikt over eer tastisch archief en zal zeker ku. helpen, misschien ook wel me men van de familie Capon of) pon, tenminste als die in de jh boeken aanwezig zijn. Wat «jj personen in Nederland, diei. naam dragen, kan u schrijven' het bureau (bibliotheek) van a lise Wallonne té Leiden, waai gegevens omtrent leden van 1812 kan opvragen tegen g« vergoeding. Informeer eerst daarnaar, want het onderzoelL wel eens ingewikkeld kunnenu Er werken daar enige studentfcj men kan belangrijke gegevens^ strekken ook over Frankrijk België. Wat er na 1812 komt isL zoeken door iemand, die veeL langstelling en veel tijd heeftf kan alles laten nakijken, maar zeer kostbaar. Slechts één waai wing: Als u gepakt wordt dol geest van het; genealogisch ondei kost dit al uw tijd, ijver en ba stelling en al uw kastruimte.L schien vindt u langs deze wej| tact met andere Capons. Vraag: Al vier jaar houdtp vrouw een school schoon voor in de maand. Ze heeft al di geen loonsverhoging en zelfs afgegaan, meer oelasting II verschillende malen naar het bestuur geweest omdat er de jaren verschillende loonsverhoi zijn geweest voor iedereen. Hf woord was: dit is niet voor u hebben geen geld. Zij maandelijks haar loonstrook, loonbelasting, A.O.W.-premie, Heeft mijn vrouw nu geen de loonsverhogingen, die de jaren zijn toegepast? Antwoord: Kan u uw eigen vereniging niet inschakelen, uw vrouw zelf zich organiser hulp inroepen. Zij kan ook zi )a het gewestelijk arbeidsbureau ven, want men zit om werkst springen, zodat u het schoolbj R vaarwel kan zeggen. NED. HERV. KERK Beroepen: te Rouveen: J. Koe Nijkerk: te Utrecht: A. van Brui) len te Hierden; te Putten: P. J. B( Ameide; te Hasselt: J. C. Schuiq te Putten. Aangenomen: naar Huissen-, ren: E. P. v d. Beek, kand. te i doorn, die bedankte voor Ugchelw voor Warns; naar Drachten (zit huispastor protestants ziekenhuwp Vroegop te Grootegast-Doezum. GEREF. KERK Aangenomen naar Rotterdi n Feijenoord (voor de arbeid ondtw> schippers; gedeeltelijk afgestaanjfw walwerk), G. Burger te Tienhovf/, GEREF. KERKEN (VRIJG.l Beroepen: te Vlaardlngen: A. Cfe hoed te Hasselt; te Blija en Holr- E. J. Oosterhuis te Lemele-Leni veld. Bedankt: voor Lincoln (CanJ Deddens te Leeuwarden GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Wolphaartsdijk: Ridder te Nunspeet EN ijk:

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 2