Dr. Riemens
vol
en
nog
jr.: 96 jaar
activiteiten
Lutheranen bestrijden
hongersnood in Ethiopil
UNIEK JUBILEUM VAN PREDIKANT
Geref. Zendingsbond
bestaat 70 jaar
Kerkeraadsboeken
naar vuilnisbelt
Uw probleem
is het
onze....
Preekt nog zoveel hij
maar gevraagd wordt
COMMENTAAR
Ziektekosten
Een ivoord voor vandaag
BEROEPINGSWERK
Protestanten
inspraak in
concordaat
Veel verloop bij
vrij gema akten
Personalia
Gereformeer
minder vacati
Eerste Kerke
in Denemar
UC
WOENSDAG 17 MAART 1971
Brieven die niet *tin voorzien
van naam en adres kunnen niet In
behandeling worden genomen. Ge-
helmhouding Is verzekerd. Vragen
die niet onderling met elkaar In
verband staan moeten in afzonder
lijke brieven worden gesteld. Per
brief dient een gulden aan postze
gels te worden ingesloten.
Vrftag: Waar vandaan komt de fa
milienaam Walderveen? Bestaat de
mogelijkheid daarnaar onderzoek te
doen in het plaatsje zelf, dat behoort
tot de gemeente Ede?
Antwoord: De buurtschap Walder
veen heette oorspronkelijk Wolder-
veen, zodat de verklaring van het
woord niet moeilijk is. Over het
plaatsje zelf worden geen bijzonder
heden vermeld, zelfs niet in Van der
Aa, die vrij uitvoerig placht te zijn.
Een wapen konden we niet ontdek
ken.' Het beste is eens te pluizen in
het bevolkingsregister en het archief
van Ede. De buurtschap bestaat uit
slechts enkele haardsteden en er is
(of was) een prachtige stenen koren
molen.
Vraag: Onlangs hebben we een
huis gekocht, bewoond door een oud
echtpaar. Binnenkort komt het leeg.
Kunnen mijn zuster en ik (28 en 24
jaar oud) een woonvergunning krij
gen, eventueel op voorwaarde dat
we een kamer verhuren? Kunnen
we als particulier een bouwaanslui-
ting van licht, water en gas krijgen,
daar we verhouwen willen en een
kamer verhuren? Hoe lang kunnen
we, als een bouwaansluiting de eni
ge weg is, daar dan op aangesloten
blijven?
Antwoord: Alles hangt af van de
bepalingen en van de praktijk in de
gemeente en bij de gemeentebedrij
ven. De enige weg is bij de gemeen
te en bij deze bedrijven te informe
ren of eerst eens met een raadslid te
gaan praten, omdat die op de hoogte
is van de praktijk in uw gemeente.
Vraag: Waar kan ik een loonbe
lastingtabel (weeklonen) krijgen?
Deze stond wel eens afgedrukt in
uw blad, maar de laatste jaren mis
sen we deze. Bestaat er ook de mo
gelijkheid, dat deze bij iedere veran
dering automatisch wordt toege
stuurd?
Antwoord: Bij elke kantoorboek
handel of bij de staatsdrukkerij in
Den Haag. Ook kunt 'u in een open
bare leeszaal inzage krijgen. Verder
zijn er in de boekhandel belasting-
gidsen. Automatisme toezending kan
moeilijk zijn. maar u kunt een af
spraak maken met uw boekhandel.
Vraag: Mijn aanslag in de inkom
stenbelasting 1968 bedroeg ƒ12.909
(groep tabel 2), ingehouden loonbe
lasting 1488, verschuldigde belas
ting 1587, bij te betalen volgens
aanslag ƒ99. Over 1969 inkomen
19.604, l.b. 1372, verschuldigde be
lasting ƒ3498, nog te betalen ƒ2126.
Hoe kan er nu zo'n ontzettend groot
verschil in het nog te betalen bedrag
bestaan? Is de aanslag wel juist?
Moet ik bij eventuele terugbetaling,
toch bovengenoemd bedrag eerst
volledig betalen?
Antwoord: Kennelijk heeft u over
1968 reeds ouderdomsaftrek genoten,
gezien het bedrag van uw aanslag.
Had u over 1969 evenveel inkomen
genoten als over 1968, dan was de
aanslag over 1969 zelfs nog iets lager
geworden, namelijk 1553. Uw inko
men over 1969 was echter aanmer
kelijk hoger, terwijl u iets minder
loonbelasting moest afdragen. Dit
verklaart het enorme verschil, want
ook over 1969 is ouderdomsaftrek
toegepast. Over 1968 had u over een
dergelijk inkomen ƒ3506 moeten be
talen. Aan de hand van uw gegevens
lijkt ons de aanslag niet onjuist. U
kunt altijd inlichtingen vragen in de
vorm van een bezwaarschrift, maar
we geven u geen hoop.
Van onze kerkredactie
ZEIST Hij ig 96 jaar en preekt nog zoveel hij maar
gevraagd wordt. Als bijstand in bet pastoraat draait hij
volop mee in bet kerkewerk in Zeist. In een vacante wijk
doet hij huis- en ziekenbezoek. Hij leidt begrafenissen
en bijbelkringen. En nog elk jaar begeleidt op de her
vormde predikantenconferentie na Pasen zijn welluidend
pianospel de zingende dominees.
Vandaag herdenkt dr. J. Riemens jr. het unieke feit, dat
hij zeventig jaar predikant is. Op 17 maart 1901 deed hij
zijn intrede in de hervormde gemeente van Hoogland. En
wie met hem praat en naar hem luistert, krijgt de indruk
van een man in de kracht van zijn leven.
Dat ,jr" om daar maar even mee te beginnen wil hij niet
kwijt, ondanks zijn 96 jaar, want zijn vader was ook predikant
en had ook de doctorstitel en zo zou er anders misverstand ont
staan in de bibliotheken.
..Oude mensen lopen gevaar, van de
goede oude tijd te spreken. Ik heb
bijzonder fijne herinneringen, ook wat
de kerk betreft. Maar ook nu is er
heel veel, wat je hoop geeft. Het is
niet allemaal zo naar, als sommigen
wel menen. Waar ik bijzonder dank
baar voor ben in mijn leven, is dat ik
de blijdschap van het evangelie heb
mogen leren kennen. Als je de gena
de hebt gekregen om dat te zien,
geeft je dat kracht voor je hele leven.
Als je nu vraagt, of mijn preken in
de loop van die zeventig jaar veran
derd zijn... Ik lees nog wel eens na,
wat ik vroeger heb geschreven. Het
was toen sterk gebonden aan de nor
men, waaraan ieder gewoon was. Het
ging formeel: de opening, de liturgie,
de manier van zingen (ik ben voorzit
ter geweest van de commissie, die de
gezangenbundel van 1938 heeft voor
bereid). Er was toen veel stijl, maar
men was niet zo dicht bij elkaar. Ik
had meer het gevoel van het plech
tige, het statige
Tegenwoordig merk je in de kerk
dienst meer geestelijke kameraad
schap. Om het eens gek te zeggen: ik
ben minden dominee geworden. Je
voelt bondgenootschap met elkaar.
Dat zit in deze tijd, die bijzonder ge
hecht is aan gezelligheid. Vandaar
ook de bijbelkringen. Maar de inhoud
van mijn prediking is steeds hetzelf
de gebleven.
Dr. Riemens ziet zich niet graag
een richtingsetiket opgespeld. „Ik
houd me graag aan het evangelie en
wil verder geen naam hebben. Dat
staat ook nergens in de Bijbel". Wel
vertelt hij, dat het de stemmen van
de ethischen en de confessionelen sa
men waren, die hem in 1917 in Lei
den brachten. (Hij stond er tot zijn
emeritaat in 1944. Daarna werkte hij
als bijstand in het pastoraat in Delft,
Utrecht en sinds 1962 in Zeist).
Broederschap
Hij speelde een belangrijke rol bij
de overwinning van de richtingen
strijd in de hervormde kerk. Om
streeks 1915 was hij een van de in
itiatiefnemers voor een predikanten
vergadering in Utrecht, waar verte
genwoordigers van alle richtingen
(van gereformeerde bond tot ultra
vrijzinnig) bijeenkwamen. „Het was
voor die tijd ongelooflijk, dat we el
kaar bleken te kunnen benaderen."
Daaruit resulteerde de Hervormde
Broederschap, die de voorloper en de
bron werd van zowel Kerkherstel als
Kerkopbouw. Na Noordmans was hij
ook enige tijd voorzitter van Kerkop
bouw.
Hij heeft een nieuwe vrijzinnigheid
zien opkomen, die veel positiever
staat tegenover het evangelie. Aan de
andere kant constateert hij thans on
der midden-orthodoxe dominees soms
verschijnselen, die hem weer doen
denken aan de ultra-moderne predi
kanten uit zijn jeugd, die de gemeen
ten in verschrikking brachten. „Je
hoort hier en daar wonderlijk wilde
uitingen, zoals de God-is-dood-theo-
logie. Dat is geen eerbied voor het
werkelijk heilige. Wat heb je er aan,
om zo'n beetje mee te praten. Zeg
liever: ik houd mij afzijdig, ik doe
daar niet aan".
Bijzonder blij is hij met de inter
kerkelijke contacten, die er gekomen
zijn. In zijn jeugd maakte hij de Do
leantie mee. Zijn vader was toen
predikant in Middelburg. Het ging
hard tegen hard. In zijn studententijd
in Utrecht was de Maliebaankerk de
meest verguisde kerk onder de stu-
Sinds jaar en dag is in ons land een discussie
gaande over de vraag hoe de structuur van de ge
zondheidszorg in Nederland verbeterd kan worden.
Wat dat betreft is er momenteel sprake van een
onoverzichtelijke warwinkel. Er zijn drie ver
schillende ziekenfondsverzekeringen, uitgevoerd
door bijna honderd ziekenfondsen, verdeeld over
ambtenarenverzekeringen en meer dan honderd
particuliere verzekeringsinstellingen, gegroepeerd
in vier overkoepelende organen.
De kosten van de gezondheidszorg stijgen voort
durend. De laatste jaren geschiedt dat in een
orde van grootte van twaalf tot vijftien procent.
Van kostenbewaking is in dit systeem nauwelijks
sprake met als gevolg dat door de sterk stijgende
premies bepaalde groepen in de samenleving tel
kens opnieuw in moeilijkheden komen.
De vraag is hoe te geraken tot een beter
systeem, waarin een grote mate van efficiency kan
worden betracht en de lasten meer evenredig wor
den verdeeld dan thans het geval is en waarbij men
niet voortdurend het onbehaaglijke gevoel heeft,
dat er grote bedragen onnodig worden vermorst.
De discussie over verbeteringen in de structuur
van de Nederlandse gezondheidzorg heeft dezer
dagen nieuw reliëf gekregen door een rapport, sa
mengesteld door enkele vooraanstaande figuren
uit de wereld van de particuliere ziektekostenver
zekeraars. Het rapport is verschenen onder de
titel „Zeven pijlers voor een nieuwe structuur van
de gezondheidszorg" en bouwt voort op denkbeel
den, die in de loop der jaren reeds gelanceerd zijn
en ten dele ook reeds min of meer gemeengoed
zijn geworden.
De opstellers van het rapport zijn zoveel moge
lijk uitgegaan van de historisch gegroeide situatie.
Zij stellen voor over te gaan tot de invoering van
een beperkte volksverzekering. Daarin zou aan de
voet een zeker eigen risico moeten worden inge
bouwd (maximaal 60.per gezin per jaar), ter
wijl een eind zou moeten worden gemaakt aan het
huidige onderscheid in behandeling van de fonds
en particuliere patiënten.
De financiering (het gaat om een basispakket
voorzieningen dat jaarlijks rond f 6 miljard vergt)
is tweeledig gedacht. Uitgegaan wordt van een
algemene premie van 5% over het inkomen van
iedereen (te compenseren door een evenredige
loonsverhoging). Dit geld wordt gestort in een
door de overheid gecontroleerde „ziektekostenkas".
De overheid doet daar ca 700 miljoen per jaar bij,
d.i. het bedrag dat zij ook thans reeds voor de
gezondheidszorg beschikbaar stelt. Uit deze kas
kunnen de noodzakelijke subsidies worden betaald
aan instellingen voor gezondheidszorg. De rest van
het benodigde geld moet worden bijeengebracht
door de verzekeringsinstellingen zelf. Deze kunnen
van de verzekerden een aanvullende premie vra
gen, afhankelijk van de samenstelling van de por
tefeuille, waardoor een concurrentie-element kos
tenbesparend zal blijven werken.
Een ander ingrijpend voorstel is dat alle „mede
werkers (specialisten, huisartsen en apothekers)
de thans bestaande abonnementen- en maandkaar-
tensystemen zouden moeten verlaten en overgaan
op een honorarium per verrichting, zoals ook in
het buitenland allerwege gebruikelijk. In deze
opzet zou elke gedachte aan discriminatie van de
minder draagkrachtige patiënten voorgoed kun
nen verdwijnen.
De samenstellers zijn zich ervan bewust dat er
nog heel wat weerstanden overwonnen zullen
moeten worden om hun voorstellen gerealiseerd te
krijgen. Het rapport dat gepaard gaat met uit
voerige documentatie- en cijfermateriaal heeft
de verdienste dat het aan de lopende discussie een
nieuwe dimensie geeft. Het biedt uitzicht op een
efficiëntere structuur en stelt kostenbesparing be
nevens premie verlaging in het vooruitzicht. Daar
aan kan niet achteloos worden voorbijgegaan. Elk
zinnig voorstel om tot verbetering van de huidige
structuur te geraken verdient serieuze overweging.
Het aankweken van grotere prijsbewustheid en
meer verantwoordelijkheidsbesef bij de gemid
delde Nederlander inzake de besteding van de gel
den benodigd voor de gezondheidszorg is beslist
geen overbodige luxe. En daar behoeft de gezond
heidszorg als zodanig geen schade van te onder
vinden.
KWARTET
TROUW
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Durdts Dagblad
Trouw
Commissie van hoofdredactie:
J. de Berg (voorzitter),
H P. Ester, G. J. Brinkman,
J. van Hofwegen.
er zoveel losgeslagen jongeren zijn.
Veel meer dan men denkt, zijn op
zoek naar het evangelie. Ik spreek
ook wel eens voor Youth for Christ.
Toen ik pas predikant was, heb ik
eens een lezing gehouden over het dy
namische van het evangelie en daar
ben ik nog altijd blij om. Je kunt, ik
weet niet hoeveel theorieën over het
evangelie opzetten, maar Paulus zegt:
het evangelie is een kracht Gods voor
wie gelooft. Kracht, in het Grieks
„dunamis", dynamiet.
Die kracht van het evangelie van
de verzoenende liefde van Christus,
de kracht van zijn overwinnend le
ven in de gemeente door de Geest is
steeds de inhoud van mijn preken ge
weest. Ik ben bijzonder dankbaar, dat
ik dit nog steeds mag doen. En als
iemand zegt: ik bewonder u, dan zeg
ik: wilt u a.u.b. Gods genade bewon
deren?"
Als Christus spreekt over de wijnstok, en- de ranken, sprt
over gereinigd worden, over verhoring van gebed en ook ove
Alle drie die dingen hebben te maken met ons vruchtdrager.
We worden gereinigd opdat we meer vrucht dragen.- We on
gebedsverhoring opdat we veel vruchtdragen. Ook de oproep
de heeft te maken met vruchtdragen. Want liefde voor eiken
leen mogelijk als we in Christus, in de wijnstok blijven.
Maar liefde is ook een opdracht. Dat vergeten we in onze tij
Christus zegtHebt elkander lief, gelijk Ik u lief gehad h
had Hij lief? Hij had zondaren lief. Mensen die God de rug
toegekeerd. Hij had hen lief in gehoorzaamheid.
En dat bepaalt al tevens deze opdracht van Hem. Wij vi
liefde zo vaak met sympathiek vindenWij hebben alleen
pathieke mensen,.die een beetje bij ons passen lief. Maar
zegt: Hebt elkaar allemaal lief.
Kan dat dan maar-zo? Ja,-want liefde groeit op het veld
overgave. Waar wij ons aan de ander geven, daar zien we
de liefde in ons hart opbloeit.
We lezen vandaagJ ozua 3 vers 7 tot 17.
DR. RIEMENS
denten. Dat was immers de kathe
draal van de dolerenden, waar
coryfeeën als Abraham Kuyper en
Klinkhamer preekten. Tot zijn genoe
gen zaten nu vorig jaar hervormden
en gereformeerden broederlijk onder
zijn gehoor in diezelfde Maliebaan-
kerk.
Vorig jaar preekte hij in Zeist zelfs
in een rooms-katholieke kerk tijdens
een oecumenische week. „En toch ben
ik nog altijd anti-rooms". Ik zou niet
graag willen, dat het één kerk werd.
Als je zulke verschillende tradities
hebt, kun je beter gemeenschappelijk
om de ene Christus en het evangelie
staan, dan eenvormig worden. Maar
elkaar leren begrijpen, en samen de
krachtbronnen van het evangelie ont
dekken, dat lijkt mij van veel be
lang".
Vindt dr. Riemens, dat de kerk
achteruit gaat? „In Middelburg had
je in mijn jeugd zes predikanten. Va
der was. zou je kunnen zeggen, ruim-
orthodox. Dan waren er twee confes
sionele dominees, twee modernen en
je had er ook nog één van de oude
evangelische (voorloper van de vrij
zinnige; red.) richting.
Men beweerde, dat er bij die laat
ste niemand in de kerk zat. Dat intri
geerde je als jongetje van tien jaar
natuurlijk geweldig. Daarom ben ik
er eens naar toegegaan. Ik herinner
me nog, dat de dominee met zwarte
glacés aan de preekstoel beklom, ze
met een plechtig gebaar uittrok en op
de rand van de kansel legde. Dat is
helaas ook het enige, wat mij van die
dienst bij bleef. Er zat inderdaad
haast niemand in de kerk. Maar bij
mijn vader en de andere predikanten
zat de kerk zo vol, dat zelfs de gang
paden bezet waren.
En zo is het nu nog precies zo. Als
de mensen voelen, dat er geen evan
gelie wordt gebracht, blijven ze weg.
Maar heb je als predikant de genade
ontvangen, om ze te pakken met het
evangelie, dan komen ze nog net zo
goed als 85 jaar geleden. Dat geldt
ook van de jeugd. Ik geloof niet, dat
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Katwijk a.d. Rijn: M.
Heymans te Varsseveld; te Ugchelen:
E, P. v. d. Beek, kand. te Apeldoorn:
te Vinkeveen: C. -J. v. d. Broek te
Weesp.
Aangenomen: naar Giessen-Oude-
kerk: kand. J. W. Glashouwer te
Driebergen, die bedankte voor Aus-
terlitz.
Bedankt: voor Katwijk a. Zee: G.
H. v. Kooten te Delft; voor Bodegra
ven: J. v. Winterswijk te Zeist.
GEREF. KERKEN
Beroepen: te Barendrecht: P. S.
Veldhuizen te Dedemsvaart.
Aangenomen: naar Dieren: D. N.
Verschoor te Moordrecht, die be
dankte voor Dubbeldam, Oosterbeek
en Oudewater; de benoeming tot le-
gerpredikant in lang verband, H. E.
Wijnja te Arnhem. Beroepbaar: R. J.
Sisser, Wezenland 438 te Deventer.
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Beroepen: te Neerlandia (Alta
Can.): R. Hoogsteen te Enumatil.
Bedankt: voor Zaandam-Krom-
menie: A. Geelhoed te Hasselt; voor
Delft (evang. buitenl. studenten): C.
Bijl te Hilversum; voor Zuidhorn: S
Cnossen te Vollenhoven.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen: te Boskoop: A. Vergunst
te Rotterdam-Centrum.
GEREF. GEMEENTEN IN NED.
Bedankt: voor Barneveld en Rhe-
nen: F. Mallan te Gouda.
Van een onzer verslaggevers
ZEIST De Gereformeerde
Zendingsbond, de zending van
de rechtervleugel in de Neder
landse Hervormde Kerk, bestaat
zeventig jaar. In haar maand
blad „Alle den volcke" maakt
zendingsdirector ds. H. Harke
ma duidelijk, dat de oprichting
in 1901 een indirect gevolg was
van de Doleantie.
MADRID Ook de pro
testantse kerken in Spanje zul
len een stem hebben in de onder
handelingen tussen Spanje en
het Vaticaan over de herziening
van het concordaat.
Er is daartoe in Spanje een geza
menlijke rooms-katholiek-protestant-
se commissie ingesteld, die tot taak
krijgt aanbevelingen te doen over de
godsdienstvrijheid, met name inzake
het onderwijs, het huwelijk en de
financiële overheidssteun aan kerke
lijke instellingen.
In de commissie zijn onder meer
vertegenwoordigd de episcopale kerk,
de hervormde kerk en de unie van
baptistengemeenten.
AMERSFOORT Van de 110 pre
dikanten, die destijds met de Vrijma
king zijn meegegaan en nu nog in
leven zijn, behoort nog precies' de
helft (55) tot de Gereformeerde Ker
ken (vrijgemaakt). Van hen i6 37
dienstdoend predikant en 18 zijn
emeriti. Dit blijkt uit een overzicht in
het Nederlands Dagblad.
Vierentwintig predikanten behoren
thans tot de Gereformeerde Kerken
(vrijgemaakt; buiten verband); 22
zijn er teruggekeerd naar de Gerefor
meerde Kerken; 6 zijn naar het bui
tenland vertrokken en 3 zijn geen
predikant meer. In totaal maakten
zich in 1944 en volgende jaren 143
predikanten vrij. Van hen zijn er na
dien 33 overleden.
Na de Vrijmaking zijn er 235 kan
didaten in de Gereformeerde Kerken
(vrijgemaakt) als predikant bevestigd.
Van hun zijn nog 126 verbonden aan
de Gereformeerde Kerken (vrijge
maakt): 57 aan de Gereformeerde
Kerken (vrijgemaakt; buiten ver
band); 14 gingen over naar de Gere
formeerde Kerken en 9 zijn thans
predikant in het buitenland.
Benoeming: binnenkort is de benoeming
te verwachten van A. M. E. Brink, tot
voor kort ambassadeur in Sar Es Salaam,
tot ambassadeur in Kingston (Jamaica) en
tevens ambassadeur in Haiti met stand
plaats Kingston. De heer Brink (53) heelt
voor zijn benoeming in Dar Es Salaam, (in
i96fl) posten bekleed in Parijs, Rabat en
Damascus.
Benoeming: Nijmegen (KU): tot gewoon
hoogleraar in de wiskunde en natuurwe-
tenschapipen dr Ir A. van der Avolrd;
Promoties: Utrecht (RU): tot doc
tor in de diergeneeskunde J. B. Utjens:
Amsterdam (VU): tot doctor in de econo-
-mlsche wetenschappen R. L. Haan; tot
doctor ln de wiskunde en natuurweten
schappen M. S. van Dijk-Salkonoja.
De arbeid van de Nederlandse Ge
reformeerde Zendingsvereniging, op
gericht in 1861, was* immers opgegaan
in het zendingswerk van de Gerefor
meerde Kerken.
Uit het gedenkboek, dat de GZB in
1926 deed verschijnen, citeert ds.
Harkema, dat ten tijde van de Do
leantie de besturen van verenigingen
voor allerlei christelijke arbeid in ge
reformeerde zin op het gebied van
onderwijs, filantropie en zending
vooral bestonden uit hen. die in stad
en dorp met deze afscheidingsbewe
ging meegingen en daarvan zelfs de
leiding hadden. Hierdoor ging voor de
hervormden ook deze zendingsveren-
niging op gereformeerde grondslag
verloren. Dit verlies bracht een grote
kring buiten alle arbeid voor de zen
ding.
Dit leidde, aldus het gedenkboek
van 1926, „tot het scheppen van een
nieuwe gelegenheid voor velen om
zendingsarbeid te vinden en te ver
richten, waaraan zij, die het gerefor
meerd beginsel zijn toegedaan, met
volle sympathie hun gaven en krach
ten, hun gebed en vertrouwen kun
nen schenken."
Hiermee is volgens ds. Harkema
precies gezegd', waarom de Gerefor
meerde Zendingsbond nog altijd recht
van bestaan heeft bij alles, wat er óp
kerkelijk terrein in die zeventig jaar
verschoven en veranderd is.
Kruiswoord-puzze
Si
Horizontaal: 1. ondergevel, 3. bil
stok. 4. dwaas. 6. vernis. 7. behoeft
'badplaats in Duitsland. 11. boon\
slede, 14. lidwoord, 15. meisjesnaar Ie
volksnaam van de kauw, 19. spil
een wiel, 20. muzieknoot, 22. afnen
getij,'23. stuk stof, 25. ventilator
woonboot, 29. puistje. 30. vaartuig
sportterm.
Verticaal: 1. vaas. 2. opening van d
fuik, 3. voertuig, 5. teken in de di« oi
riem, 7. overblijfsel bij verbrand»
famjlielid, 9. water in Frieslanc
welaan, 11. bouwland, 13. soort, 14. a'
lei. 16. vogelbek, 18. telwoord. 19. w O'
stand. 21. klaar, 22. voegwoord, 24. er
handig dier, 26. zwemvogel, 27. c]
bijl, 28. huisdier. v
OPLOSSING VORIGE PUZZEI
Hor.: 1. bast, 4. kat, 7. maan, 8. pa n
adrem, 11. aam, 12. Edens, 14. as. 15.
i
Vert: 1. bad, 2. Aare, 3. snedig, 4. W
5. ara. 6. tamarisk, 7. maraboet, 10.®/
dan, 13. Nevers, 17. Ares, 18. Eliöij)
oda, 22. lel.
tl'
_|al
Persoonlijk initiatief minister
(Van onze kerkredactie)
GENEVE De Lutherse We
reldfederatie gaat in de Ethiopi
sche provincie Goj jam een land-
bouwprogram opzetten. Sinds
1967 heerst daar droogte, die ge
leid heeft tot misoogsten en
hongersnood. In de zwaarst ge
troffen gebieden is 75 procent
van de veestapel te gronde ge
gaan.
Ook is er praktisch geen zaaigoed
meer. Veel boeren hebben zich zwaar
in de schuld gestoken, om fer nog aan
te komen.
De LWF heeft een startkapitaal
van zeshonderdduizend gulden. Het
zal gebruikt worden voor de aankoop
van zaaigoed en duizend ossen, en
voor uitbreiding van de veterinaire
dienst. Verder staan op het program
ma: een gezondheidsdienst, stichting
van coöperatieve graanhandels en
wegenbouw.
Dit project is tot stand gekomen
door de persoonlijke inzet van de E-
thiopische minister van mijnbouw
Emmanuel Abraham. Hij is voorzitter
van de Mekane-Jezuskerk, de protes
tantse (lutherse) kerk van Ethiopië.
Bespreking
Minister Abraham bracht Genève
persoonlijk op de hoogte van de si
tuatie in Gojjam, eeri provincie van
1.6 miljoen inwoners, en arrangeerde
de besprekingen tussen de LWF en
de Ethiopische regering.
Een ander luthers project in
Ethiopië is een actie tegen het anal
fabetisme in Eritrea. Sinds 1966 is in
85 dorpen aan 3.200 volwassenen (ge
middelde leeftijd 28 jaar) 1^
schrijven geleerd, zodat
voor voortgezet onderwijs kurG
zoeken. Deze campagne is 1 Jy
dank zij hulp van de Zweedp
(meer dan drie ton).
Volgens de leider van de
veertigjarige leraar Moessa A at
Eritrea, zouden veel meer mei ,rJ
holpen kunnen worden, want |j,
langstelling is enorm, als e'rci
meer onderwijzers waren. Dal 2.
nu negentig.
De Mekane-Jezuskerk telt
leden. Deze kerk groeit sn iu
vijftien procent per jaar. Zij
1959 zelfstandig, nadat de
zending in 1866 haar werk in
begonnen was.
Ook Noorse. Deense, Dut10
Amerikaanse lutherse zendin b'
de Ethiopisohe kerk nu.
UTRECHT In 1970 is \K8
eerst in tien jaar het aantap
kantsvacatures in de Gerefi
Kerken gedaald. Volgens het L
Weekblad is de oorzaak daan tat
ter niet een stijging van he
predikanten, maar verminder L
het aantal predikantsplaatsei
door opheffing of combinal
kleine gemeenten, hetzij doo >a
fing van predikantsplaatsen il [ph
grote-stadsgemeenten in het
In de periode 1961 - 1969 s
aantal vacatures van 112 tot
1970 daalde het tot 266
Gered door reinigingsmaniien
bh
Iph
el;
DEN HAAG Door de oplettendheid van twee mensen van de gemeen
telijke reinigingsdienst van Doniawerstal (Fr.) zijn enkele waardevolle kerke
raadsboeken van een hervormde gemeente van de vernietiging gered.
Een oud-kerkeraadslid had deze notulenboeken en een trouwregister voor
oud-vuil aan de reinigingsdienst meegegeven. De.kerkeraad heeft de reinigers
een attentie gegeven voor hun oplettendheid.
J 12-
KOPENHAGEN Van 4 t i»
zal in Haslev bij Kopenhaeen p®1
ste Deense Kerkedag worder ,D\
den. Het initiatief tot deze mi Crc
tie. waaraan protestanten en D
katholieken samen meedoen, i -n
gaan van een groep jongere lui'
wereldassemblee te Uppsali
verwacht rond duizend dee «b.
van wie de helft jongeren.
zijn onder meer de moderne gc
ving van de gemeente, de soci bc
antwoordelijkheid van de chri
verhouding tot de Derde W< iSc
opvoedingsvraagstukken. cs