PORNOGRAFIE VRAAGT aa"
ZORGZAAM PASTORAAT
Een telegramgeen bloemetje
VVD: psychiatrische
diensten niet onder
sociale verzekering
uit de
kerkbladen
Uw probleem
is het
onze.
Nota hervormde raad voor gezin nP dnirnnpp
steribed
Welterusten
...synode?"
Kruisinga wil
onderzoek
Twee
gevallen
van polio
in Meppel
COMMENTAAR
Midden-Oosten
Regionalisme
1 Oud-predikant
nu pastoor
berorpWgswerk
Een woord voor vandaag
BrleveD die niet zijn voorzien
van naam eo adres kunnen niet In
oehandellnR worden genomen. Ge-
■elmhoudlng Is verzekerd. Vra*en
die niet onderling met elkaar ln
verband staan moeten In alzonder-
'IJke b. 'even worden gesteld. Pet
orlet dleni een gulden aan postse-
eels te worden Ingesloten-
Vraag: In ons huis, ongeveer 35
jaar oud, hebben we een douchecel
laten maken. Het is mooi geworden,
helemaal betegeld met een flinke
wastafel en aardgasverwarming.
Voor het werk begonnen is, heeft de
metselaar formulieren met tekening
ingediend. Hoeveel bedraagt de ver
goeding, die door de gemeente wordt
uitgekeerd? Is dat bedrag voor alle
gemeenten gelijk? Bestaan daarvoor
vaste lijnen?
Antwoord: De regelingen verschil
len volgens het ministerie van ge
meente tot gemeente. Het eenvou
digst is te informeren op het ge
meentehuis of bij een raadslid. Ook
kunt u zich wenden tot het bureau
woningverbetering van het ministe
rie van volkshuisvesting, Wethouder
Alferinkstraat 300, Zwolle, telefoon
05200 - 76654. Men deelde ons mede
dat de ambtenaren, die hieraan wer
ken, goed op de hoogte zijn, zodat u
ln geval van meningsverschillen niet
veel kans heeft, gelijk te krijgen.
Van een onzer verslaggevers
DEN HAAG Het pastoraat ten aanzien van de pornografie vraagt grote behoedzaamheid,
mede omdat ook voor veel pastores zelf de pornografie een probleem is. De pastor die het zich
driftmatig van het lijf houdt (hetzij omdat hij constateert, dat pornografie „natuurlijk uit den
boze'* is, hetzij omdat hij integendeel beweert, dat er „helemaal geen problemen zijn") doet de
gene, die zijn pastoraat vraagt, alleen maar onrecht.
eindelijk om positieve of om nega
tieve gevolgen van de pornografie
gaat, aldus de nota.
De nota kan worden aangevraagd
bij de raad voor kerk en gezin, Car-
negielaaci 9, Den Haag.
Verslagboek AKV
Dat zegt de hervormde raad voor
kerk en gezin in een zojuist versche
nen nota over pornografie en pasto
raat. De nota omschrijft pornografie
als „literatuur waarin personen wor
den beschreven, wier gedachten en
handelingen min of meer uitsluitend
draaien om seksueel genot, die het
daarbij niets uitmaakt bij wie zij het
halen, die alle omstandigheden daar
toe voor zover dat nodig is naar hun
hand zetten en die door verdere
DEN HAAG Staatssecretaris
Kruisinga (volksgezondheid) staat
niet afwijzend tegenover de suggestie
een (landelijk) onderzoek in te stellen
naar het voorkomen van communes
en de situaties in deze gemeenschap
pen.
Hij zei dit gisteren in een vergade
ring van de vaste commissie voor
volksgezondheid in de Tweede Ka
mer in antwoord op vragen van me
vrouw mr. E. Veder-Smit (lib.). Ze
had de communes omschreven als
'vaak een verzamelplaats van ver
waarloosde, zwervende jongeren, die
niet werken willen'.
Naar haar mening laat de
hygiënisohe toestand in deze commu
nes te wensen over. Ze vroeg zich af
of de communes geen besmettings
haarden voor de geestelijke en
hygiënische gezondheid zijn.
MEPPEL Maandagavond zijn in
de gemeente Meppel in de buurt van
Staphorst twee nieuwe gevallen van
polio geconstateerd. Het aantal ge
vallen van polio in en om Staphorst
is daarmee gekomen op 13.
Twee kinderen van drie en elf jaar
uit een gezin moesten maandagavond
met polioverschijnselen in het zieken
huis in Meppel worden opgenomen.
De oudste van de twee kinderen werd
later overgebracht naar het beade
mingscentrum van het ziekenhuis in
Enschede.
Het gezin waar de beide polioge-
vallen werden geconstateerd woont
in het eertijds Staphorstse gebied dat
ten behoeve van de uitbreiding van
Meppel werd geannexeerd.
aardse zorgen niet of nauwelijks wor
den gekweld."
Geconstateerd wordt, dat de por
nografie maar betrekkelijk anders is
dan zeer veel andere literatuur. Voor
al de verachting van de vrouw, die in
de pornografie zo'n grote rol speelt of
althans schijnt te spelen, komt in
ontzaglijk veel moderne literatuur
voor.
Moralistisch
Heel veel pornografie gaat uit van
een in veel opzichten verouderde mo
ralistische levenshouding en roept bij
de beschrijving van allerlei voortdu
rend: Wat toch een schande! De nota
laat in het midden of dat de burger
lijkheid van de auteurs is, dan wel
een handigheidje.
Overigens gaat het in de nota niet
om de pornografie als zodanig, maar
over het pastoraat. Wat doet de lezer
met wat hij leest? Het lijkt niet ver
standig om bij voorbaat aan te ne
men, dat dat wel niet zo best zal zijn.
Het kan zijn, dax heel veel lezers van
pornografie een oplossing zoeken van
innerlijke problemen. Hoewel het
laatste woord er nog niet over gezegd
is, zijn er toch wel aanwijzingen, dut
het aantal seksuele delicten bij de
vrijgave van de pornografie dialt.
99
Bevrijdend
Misschien gaat het nog verder. Dc
pornografie kan in individuele geval
len een hulp zijn bij het overwinnen
van eeuwenoude angsten, die er rond
om de seksualiteit zijn en die even
tueel de innerlijke vrijheid waarmee
alleen maar menselijk te leven valt,
voortdurend bedreigen.
Natuurlijk behoeft het zo niet te
zijn. De pornografie kan ook een ge
vaar zijn of worden voor de inner
lijke vrijheid en zo voor de omgang
van de betrokkene met zijn mede
mensen.
In ieder geval heeft het pastoraat
zijn punt van inzet bij de persoon
lijke problematiek van de betrok
kene. ongeacht de vraag of het uit-
De Egyptische bekendmaking dat het bestand
aan het Suezkanaal niet meer verlengd wordt,
heeft twee consequenties. Ten eerste is er nu geen
enkele formele belemmering meer om de vijande
lijkheden te heropenen. Ten tweede is de mogelijk
heid om een werkelijk doeltreffende regeling te
treffen voor de nabije toekomst verkeken.
De strijd zal voorlopig niet ontbranden. Aan
Israëlische kant beseft men dat een herhaling van
de blitz van 1967, gezien de massale Russische aan
wezigheid in Egypte, onmogelijk is. De Russen
kunnen hun bondgenoot, waarin zij zo veel poli
tiek, militair en economisch kapitaal hebben ge
ïnvesteerd, niet opnieuw laten verliezen. Aan
Egyptische kant beseft men zelfs in de legerleiding
dat een Egyptische herovering van de Sinai, zonder
een grote Russische inzet, voorlopig is uitgesloten.
De deplorabele organisatie van het Egyptische le
ger is nog zeer onlangs bij massale Egyptische
legeroefeningen gebleken.
Dus zullen Egypte en de Sowjet-unie nu nog
meer politiek tegen Israël te velde trekken dan
voorheen. Maar dat Egypte het ook daarin niet
meer alleen af kan, blijkt wel uit het feit, dat
president Sadat door de Sowj et-leiders even
vóór de afloop van het bestand naar Moskou
werd ontboden en met hen uitvoerig de te volgen
richtlijnen uitstippelde.
Deze hele constellatie draagt er nauwelijks toe
bij om Israël tot inschikkelijkheid te dwingen,
wat betreft zijn basis-eisen: erkenning binnen ver-
dediebare grenzen. Hoewel dit concept van ver-
ded'Pbare grenzen on het eerste gezicht negen-
tiende-eeuws moge lijken, is het voor Israël
meer nog dan vóór de juni-oorlog van essentieel
be'ang om de Russen met hun vliegtuigen en ra
ketten binnen Egypte zo ver mogelijk van de
belangrijke Israëlische centra te houden.
Vandaar, dat de Israëli's in hun jongste voorstel
len niet alleen de kwestie van de grenzen hebben
aangesneden, maar ook die van de non-participatie
aan vijandelijke bondgenootschappen en het sta
tioneren van vijandelijke legers.
Die Israëlische eis is evenzeer de crux van het
Midden-Oosten-probleem, als het probleem van de
grenzen. Het is een uitnodiging aan Egypte om het
regionale conflict van het mondiale conflict van
de grote mogendheden los te koppelen en beide
zijden een zekere neutraliteit te verzekeren. Ten
slotte ging zowel Israël (bij zijn geboorte) als
Egypte (na de revolutie van Nasser) uit van het
droombeeld, dat men een tussen-positie tussen de
grote mogendheden zou gaan innemen.
Het is duidelijk, dat dit Israëlische voorstel voor
de Russen veel onaantrekkelijker is dan voor de
Amerikanen. Want alle Sow jet-hulp aan de Ara
bieren ten spijt, kunnen de Russen zich bepaald
niet verheugen in de populariteit van de Arabieren.
Een vredes-situatie zou derhalve het westen te veel
kansen bieden.
De Egyptisch-Russische poltiek wordt ondanks
de concessie van Cairo, dat het bereid is Israël te
erkennen en er een vredesverdrag mee te sluiten
nog steeds door een ultimative toon gekarakte
riseerd. De Israëli's uit alle bezette, Arabische
gebieden weg, ofoorlog. De wettige (politieke)
rechten van de Palestijnen herstellen, ofoorlog.
Ook Israël zwaaide tot voor enige dagen met een
soort ultimatum. „We zullen onder geen beding
naar de bestandslijnen van 1967 terugkeren", luid
de de leus. Onafhankelijk van wat Egypte of de
andere Arabische staten zouden doen. Eind vorige
week heeft vice-premier Allon laat, zeer laat, aan
geboden om alle a priori's aan beide zijden te laten
varen en eindelijk serieus te gaan onderhandelen.
Cairo en dus ook Moskou heeft hierop niet
gereageerd. Dat is de uiteindelijke reden, waarom
men over een regeling van de crisis in het Midden-
Oosten niet optimistisch kan zijn. Het is tevens de
verklaring, waarom de VS tot dusver geen al te
zware druk op Israël hebben uitgeoefend.
Het probleem van de gewestelijke vertegen
woordiging in de politiek is weer aan de orde
gekomen, nu een bekend Tweede-Kamerlid van
de PvdA niet zal terugkeren, omdat hij niet in
'zün' gebied (Groningen) wil gaan wonen.
De vraag is gewetttigd. of in sommige discussies
over de vertegenwoordiging er niet te veel van
wordt uitgegaan, dat een Kamerlid zich beter voor
een streek kan inzetten, als hij die streek speci
fiek vertegenwoordigt en daar ook zijn woonplaats
heeft. Dat zo'n vertegenwoordiging voordelen
bi°dt, is stellig te verdedigen.
Maar dat een dergeliik systeem ook nadelig kan
worden voor het betrokken gebied, is niet minder
juist. Het gevaar dreigt namelijk, dat de regio
zich steeds meer op zichzelf terugtrekt en daar
door in een isolement geraakt.
Een zeker isolement is er met name voor de
meer perifeer gelegen regio's toch al. Ze heb
ben veelal hun eigen interne communicatiemid
delen: de voor- en nadelen daarvan zullen nog toe
nemen, wanneer de regionale televisie wordt in
gevoerd. Als deze regio's dan ook op andere ter
reinen zoals in dit geval op politiek gebied al
DEN HAAG „Welterusten sy
node?" is de titel van het verslagboek
van de januarizitting van de hervorm
de algemene kerkvergadering (AKV),
dat binnenkort zal verschij'nen bij
Boekencentrum, Den Haag.
De titel haakt in op die van het
verslagboek van de eerste zitting „Ik
kon gisteravond niet slapen en nu
nog niet" en op het verlangen, dat de
AKV via de synode voortgang zal
krijgen. De prijs van deze paperback
van ruim honderd pagina's is ƒ5,90.
De eindredactie werd verzorgd door
drs. A. van der Meiden.
Er is verder een AKV-informatie-
pakket samengesteld, dat een uitvoe
rig overzicht geeft van deze gebeur
tenis. Hierin zijn opgenomen de twee
verslagboeken, de agenda en de
werkkrant „AKVerder". Het pakket
kan worden besteld door een tientje
te storten op giro 36.34.00 van Boe
kencentrum.
Over de kerkdienst, die in het ka
der van de AKV op 3 januari in de
dorpskerk te Driebergen werd gehou
den en door de radio uitgezonden op
velen indruk heeft gemaakt, komt er
een boekje „Omgang met God". Het
bevat tevens aanwijzingen voor de
behandeling van dit thema in ge
spreksgroepen. Het is te verkrijgen
door 2,25 te storten op giro 42618
van de hervormde centrale voor vor
ming J;verk te Driebergen.
LEIDEN De vroegere hervormde
predikant M. Goudkamp is benoemd
tot tijdelijk pastoor van de oud-
katholieke parochie te Leiden.
Pastoor Goudkamp was van 1941
tot 1947 hervormd predikant, eerst te
Sas van Gent en vervolgens in het
leger. Na een periode van vier jaar
als directielid van de AMVJ emi
greerde hij naar Australië, waar hij
predikant werd van de presbyte
riaanse kerk in Sydney. Later ging
hij over naar de anglicaanse kerk,
waar hij in 1965 tot priester gewijd
werd. Onlangs is hij met een stu
dieopdracht van enkele jaren in ons
land gekomen.
KWARTET TROUW
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
D.,rdts Dagblad
Trouw
Commissie van hoofdredactie:
J. de Berg (voorzitter),
H. P. Ester, G. J. Brinkman,
J. van Hofwegen.
Dr. R. H. Bremmer, Vrijgemaakt
gereformeerd predikant te Enschede,
schrijft ons:
De arts J. Huls te Andijk vraagt in
zijn gesprek met prof. Van Niftrik:
„Wat moet je dan als christen en als
christenarts van zulke mensen ver
wachten?" Hij komt tot die vraag in
verband met het feit dat veel theolo
gen volgens hem niet zouden weten
welk evangelie zij aan het sterfbed
hebben te brengen.
Het lijkt mij billijk, dat thans ook
een pastor zelf aan het gesprek deel
neemt. Ik ben tientallen malen geroe
pen om ernstig zieken en stervenden
te bezoeken, soms in de nacht. Het
merkwaardige is, dat ik daarbij
slechts zelden met dokters te maken
had. Zij hebben mij altijd rustig mijn
gang laten gaan en de enkele keer
dat ik hun een vraag over ziekte en
patiënt stelde, antwoordden zij mij,
voorzover ik kan nagaan, naar hun
beste weten. Zou het werkelijk in de
praktijk voor de dokters zo'n grote
moeilijkheid zijn, wat zij met de do
minees aan moeten?
Dokters kunnen zich inderdaad
vergissen wanneer zij zieken zeggen,
dat zij sterven gaan. Dat heb ik
wel meegemaakt. Zijn daarom de ge
sprekken die met zulke patiënten ge
voerd zijn, zinloos geworden?
In het algemeen is mijn ervaring,
dat ernstig zieken zich hun situatie
bewust zijn en toegroeien naar de be
reidheid om over het sterven te spre
ken. Er is pastorale ervaring voor no
dig om dit als dominee aan te voelen.
Vaak heb ik er tegenop gezien naar
zulke patiënten toe te gaan. Bijna al
tijd ging ik er getroost van naar huis.
Hebben „theologen" het werkelijk
zo moeilijk met het evangelie dat zij
aan ernstig zieken en stervenden heb
ben te brengen? Zitten dominees als
..theologen" aan een sterfbed? Ze
zouden hulpelozer zijn dan de ster
venden zelf. En hun evangelie? Is dat
niet het oecumenische evangelie van
de beloften van vergeving van zon
den en eeuwig leven? De laatste arti
kelen van het Anostolicum (de twaalf
artikelen van het algemeen en onge
twijfeld geloof) zijn juist bij sterven
den actueel. Is de boodschap van het
sterven gaan altijd het „omgekeerde"
van het evangelie? Is dit niet te veel
vanuit de tijdelijkheid gezien? Mogen
wij niet spreken van de „doortocht
naar het eeuwige leven" (Heid. Cat.
Zondag XVI)?
Het zou te betreuren zijn indien
jonge mensen mede door zulke dis
cussies weerhouden zouden worden
het domineesambt te kiezen. Herder
lijk werken voor anderen is één van
de mooiste levenstaken die iemand
zich denken kan. Het hoeft niet te
staan tegenover het bezoeken van
vergaderingen en theologie studeren.
Mijn ervaring is dat iemand het pas
toraat intens kan waarnemen, ook
aan ziek- en sterfbedden en daar
naast nog allerlei ander werk kan
doen. Mogen er ook in de toekomst
steeds verkondigers zijn van de blijde
boodschap van Jezus, ook op de grens
van "leven en dood.
DEN HAAG Het volgens eigen
zeggen „orthodox-katholieke" blad
Confrontatie heeft het initiatief geno
men tot een petitie voor een „goede
bisschop in Roermond". De tekst van
i de door Confrontatie verspreide peti
tieformulieren luidt: „Heilige Vader,
wij verzoeken u dringend voor de va
cante bisschopszetel van Roermond,
Nederland, aan te wijzen een bis
schop, die zich zal beijveren om de
leer en de moraal van de kerk te
verdedigen, zoals u deze herhaalde
lijk geproclameerd hebt."
NED. HERV. KERK
BEROEPEN: te Nieuw Beijerland:
F. v.d. Sluis te Utrecht; te Neerlang
broek en Randwijk: kand. P. Mole
naar te Lunteren.
BEDANKT: voor Koudum: M. de
Jong te Metslawier.
GEREF. KERKEN
BEDANKT: voor Zwagerveen: K.
J. Arwert te Balk.
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
AANGENOMEN: naar Nijverdal
(buiten verb.): D. G. v. Stelten, met
verlof te Loosdrecht, die bedankte
voor Eindhoven en voor Marknesse.
BAPTISTENGEMEENTEN
AANGENOMEN: de benoeming tot
luchtmachtpred., Ph. Lindeman Wzn.
te Utrecht.
Christus legt Zijn kleren af als Hij de voeten van de disci)
gaat wassen, maar slaat een linnen doek om. Hij kleedt zich ai
slaaf
In onze tijd wordt het woord „solidariteit" veel gebruikt. Chi
werd solidair met de mensen. Wij, christenen, moeten „soli
worden met de medemensen. Het verhaal van de voetwassing bt
dat dit woord wel modern is, maar niet geschikt om de bijbel ii
volheid weer te geven.
In de voetwassing wordt Christus niet solidair, maar meei
solidair. Hij gaat niet naast zijn discipelen staan maar onder h
Maar er zit nog meer in dit eenvoudige verhaal. De discipelt gp
het Oude Testament goed kenden werden aan meer herinnen
aan „slavendienst". Niet voor niets vertelt Johannes ons dat r®
tus een linnen doek om slaat. Was het hem alleen gegaan om
dacht te vestigen op de slavendracht dan had hij dat niet ben
te zeggen.
__We lezen vandaag: Exodus 33 vers 12 tot 17.
(Van onze parlementsredactie)
DEN HAAG De VVD wenst
niet de kosten van de geestelijke
maatschappelijke gezondheids
zorg direct over te hevelen naar
de sociale verzekering. Eerst
moet dit gehele probleem wor
den bestudeerd en dient duide
lijk te zijn in hoeverre de uit
breiding van de werking van de
alemene wet bijzondere ziekte
kosten past in de programme
ring van de sociale verzekerin
gen.
Bij de behandeling van de nota van
staatssecretaris Kruisinga over de
geestelijke gezondheid door de vaste
commissie uit de Tweede Kamer heb
ben de WD-leden mr. Rietkerk en
mevrouw Veder-Smit gisteren over
de kwestie van de financiering van
de geestelijke gezondheidszorg buiten
de inrichtingen een motie ingediend.
In de nota stelt de staatssecretaris
namelijk dat het wenselijk is, dat de
sociaal-psychiatrische diensten onder
de algemene wet bijzondere ziekte
kosten komen. Het standpunt van de
WD vond geen steun. De heer Dol
man van de PvdA diende een tweede
motie in, waarin werd gevraagd, dat
de lastenverzwaring wordt gecom
penseerd door een verhoging van de
rijksbijdrage, gekoppeld aan de loon-
premie van de AWBZ (Algemene wet
bijzondere ziektekosten) niet mag
worden verhoogd zonder de aanpas
sing van de bijdrage uit de schatkist.
Drs. A. D. W. Tilanus (ch.) legde
het accent zo: „Deze volksverzekering
(AWBZ) leent zich voor een hogere
bijdrage uit de algemene middelen.
Dat is het meest rechtvaardig."
Staatssecretaris Kruisinga vond de
motie van de heer Dolman niet zo
nodig. Het onderbrengen van de so
ciaal psychiatrische diensten zal toch
geleidelijk verlopen.
Levensbeschouwing
In dit zes weken voor de verkie
zingen gehouden belangrijke, maar
wat schimmige debat deed zich nog
een schermutseling voor tussen dr.
Lamberts van de PvdA en mejuf
frouw Van Leeuwen over de plaats
van de levensbeschouwing in de ge
zondheidsorganisatie.
De heer De Vreeze van de KVP
had opgemerkt, dat de doelmatigheid
niet uit het oog verloren mocht wor
den en de levensbeschouwing daarom
geen dwingend principe was. Mejuf
frouw Van Leeuwen wilde niet dat.
de levensbeschouwing wordt gekop
peld aan de doelmatigheid. Juist ook
in
hai
Z
raai
omdat het hier gaat om de geest
gezondheid.
In tegenstelling tot dr. Lanidhc
wilde ze de levensbeschouwing
beperken tot het ziekbed,
nog een plaats zijn voor de ch
lijke organisatie vooral bij de
zieningen in het eerste echelon
van huisarts, wijkverpleegster e
ciaal werker). Belangrijk is ii
verband ook de vrije keus
arts. Die keus moet ongemoeid
ven.
firtij
san"
-}en"
et z
A.
Kruiswoord-puzzefc
Horizontaal: 1 meubel, 4 bloedbul
stroperig bietensap, 10 noors chrisf
prediker, 12 boomloze grasvlakte it?
Amer., 14 eer, 15 familielid, 17 ei»60'
schors, 18 vlaktemaat, 20 arrondiÈ
ment (afk.), 21 soort hamer, 22 loksjj
24 bijb. figuur, 26 bloeiwijze, 27 hd.
priester te Silo, 29 duikereend, 31
gordijn, 33 keur, 35 moeraskoortsh
gewoonterecht (Ind.), 37 bijb. figuur:!
Verticaal: 1 oprolbar zonneschern
vetstof, 3 jongensnaam, 4 bijb. figuii
water in België, 6 getroffen, 8 jongd
naam, 9 graafwerktuig, 11 projectiepEI
valse smaragd. 16 zilt vocht, 19 t
plaats in Duitsland, 20 boos, 23 geu
held, 25 anders gezegd. 26 Myth, figil
27 soort bier, 28 Europeaan, 30 natuj
lijk waterbekken, 32 knaagdier,
meisjesnaam.
OPLOSSING VORIGE PUZZEL
Hor.: 1 garoe, 5 Aegir, 9 revolte, 11
13 later, 14 eg, 15 made, 17 eede. 19 k
20 mos. 22 den, 23 mede, 24 Peel, 25 r
26 sta, 28 les, 30 peso, 32 Peet, 33 osP'
dalia, 37 ra, 38 revisie, 40 darre, 41 ori d.
Vert.: 1 glima, 2 Rr, 3 oele, 4 eva, 5 llge
6 être, 7 ge, 8 regen, 10 Otto, 12 kalman
14 edeleer, 16 deels, 18 edele, 7
spa. 23 spoed, 27 tali, 29 staal, 31 C
pair, 35 avé, 36 iso, 38 r.r„ 39 eg.
te zeer 'eigen' eenheden gaan vormen, begint de
vraag wel sterk te klemmen, of ze zich niet teveel
op hun eigen wereldje gaan terugtrekken.
Die kan, figuurlijk gesproken, de afstand tot
de rest van het land slechts vergroten; en dat is
het laatste waaraan een regio behoefte heeft.
Nu kan men vaak de neiging bespeuren, bij
voorbeeld in een gebied als het noorden, om de
'eigen' Kamerleden voor bezoeken uit te nodigen.
Men hoeft de redelijkheid daarvan niet te ont
kennen, om toch in te zien, dat deze tendentie
niet teveel versterkt moet worden.
Men zal in de regio's moeten beseffen, dat er meer
Kamerleden zijn dan alleen die uit het eigen ge
bied, en dat men wellicht meer kan bereiken door
met de hele volksvertegenwoordiging te confron
teren dan door het contact te beperken tot enkel*
'eigen' vertegenwoordigers. Daarin schuilen trou
wens ook voor de volksvertegenwoordiging zelf
gevaren.
Dat de regionale problematiek in ons land een
attente behandeling verdient is duidelijk; maar
het lijkt ons, dat een sterke verprovincialisering
van de politiek hiertoe niet de juiste weg is.
In het r.k. weekblad De Bazuin is
Lambert van Gelder uitvoerig doende
met de Aktiegroep Wereldkerk, welke
zich op 9 december 1969 via pagifia-
grote advertenties in de kranten be
kend maakte als verzamelpunt voor
katholieken die niets hebben moeten
„van extreme meningen naar rechts
en links". Het verhaal in De Bazuin
is nogal kritisch maar de Aktiegroep
Wereldkerk (afgekort: AG-WK)
wordt niet heleméél afgeschreven:
„Wat begonnen is als een feitelijk
klein protest groepje van rechtse lie
den die onder veel grote woorden, be
zorgdheid voor „het midden" en voor
de zwijgende meerderheid probeerden
een kerkpolitiek te bedrijven, biedt
enkele aanzetten tot werkelijk
geëngageerd kerk-leven. Van de plat
form-gedachte (AG-WK zou het po
dium moeten zijn waarop links en
rechts in kerkelijk Nederland elkaar
zouden kunnen ontmoeten) is doordat
te weinigen en te eenzijdigen de leid
sels voeren tot nu toe niet veel te
recht gekomen. De diverse
communiqués zijn verspreid zonder
dat zelfs voorafgaand een gesprek
met de belanghebbenden (Septuagint
bijvoorbeeld) geëntameerd was, dr.
Simonis kreeg een telegram en Huub
Oosterhuis geen bloemetje bij zijn
huwelijk, enz. Evenwel zijn er nog
steeds mogelijkheden. Ook in de AG-
WK dringen democratiserende ge
dachten door en winnen terrein. Er
wordt steeds nadrukkelijker gevraagd
om iets op te zetten waarmee metter
daad tegemoet kan worden gekomen
aan de nood van veel mensen, die het
in deze tijd van snelle ontwikkelin
gen allemaal niet meer zo duidelijk
zien."
Mevrouw J. M. Verdam-Hulscher,
die lessen in bijbelkennis geeft aan
openbare scholen, vertelt iets over
haar ervaringen in het maandblad
Kerk en Israël van de hervormde
raad voor de verhouding van kerk en
Israël. Twee citaten uit het artikel:
„In het zwembad werd tegen een
joods jongetje gezegd: 'Zelfs in een
zwembroek herken je hem nog aan
zijn joodse neus.' Toen een joodse
jongen zelf eens in 'Van Dale' ging
opzoeken wat daarin bij het woord
'Jood' staat vermeld, riep een andere
jongen 'Leve Van Dale!'. Dezelfde
jongen vond tijdens de bijbelles, toen
de kinderen een kaartje van Palesti
na moesten tekenen, op zijn bank het
bewuste kaartje voorzien van een
groot hakenkruis."
„Wat mij bijzonder verontrust, is
dat de klasse-onderwijzer, 24 jaar
oud, geen verschil ziet tussen het roe
pen van scheldwoorden als 'mooi rood
is niet lelijk' en het bezigen van uit-
de minderwaardig en discriminerend,
drukkingen als 'rotjood'. Hoewel bei-
liggen zij wel degelijk op een ander
plan! Een van de joodse moeders
sprak zich tegen mij als volgt uit:
'Weer wordt er over onze hoofden
heen en tegen onze wil van alles uit
gevochten. De staat Israël is een mili
tair steunpunt voor Amerika, zoals
dat met zoveel andere landen het ge
val is (Griekenland, Spanje). Daar
door is Israël bij voorbaat een aan
valspunt voor het communisme".
Uit het maandblad In dit Amster
dam van de verenigde doopsgezinde
gemeente te Amsterdam komt dit
fragment van een artikel van ds. H.
D. Woelinga:
„Niets is zo triest en zo ontzettend
als een gemeente die zich met „dinge
tjes" gaat ophouden en niet meer
leeft uit de verkondiging. Mensen
met lokmiddelen bij de kerk te hou
den of in de kerk te krijgen is bijna
altijd een methode die ver beneden
de maat is. Daarvan krijgt men dan
ook de rekening gepresenteerd. Laten
wij het nog maar eens goed vanuit
het evangelie proberen in ons per
soonlijk leven, in de gemeente, in het
gezin, in allerlei relaties. De kracht
van de Geest is altijd groter dan wij
denken, want de Geest bevrijdt van
angst, jaagt daemonen weg en opent
de harten voor het Woord."
In De Waarheidsvriend officieel
blad van de gereformeerde bond in
de hervormde kerk, schrijft redacteur
ir. J. v. d. Graaf over de positie van
de bonders:
„We voelen ons als hervormd gere
formeerden verantwoordelijk voor
onze kerk. We willen haar d
met het profetische Woord. Wai
we, in het volle besef van onze
ping naar het Woord, in deze
staan dan heeft dit tot gevolg dL
vaak als een lastig volkje besch '*e
worden misschien moeten w se'
zeggen dat we nog niet lastig g '5
zijn. Achab heeft Elia getypeer
een beroerder Israëls. Waarop
antwoordde: Ik heb Israël nie
roerd, maar gij en uws vaders
daarmee dat gij de geboden des
ren verlaten hebt en de Baals i
volgd zijt'. We mogen ons als
vormd gereformeerden dan ook
afvragen of men het van ons in h
kerk kan zeggen dat we beroe
Israëls zijn, met name vanweg
feit dat velen in de kerk het
beroeren met leringen, die niet
naar de Schrift. Nigts is gevaar
dan de gezapigheid, de valse ru
gewenning aan de kerkelijke sil
waarin we verkeren. Anderzij
het echter verbliidend op te mi
dat telkens opnieuw in onze
mensen wakker schrikken ei
aanzien van de kern van de zaak jjj
geroepen weten om in de bress ld
staan ter verdediging van de
heid van het Evangelie en de ver
ding daarvan. Ziehier in het kor
verantwoording van onze kerki Jn
positie. We zoeken het goede voo
ze kerk. We voelen er ons van
wege geroepen. We zoeken de s
ding niet, ook het isolement
Maar wanneer het er toch van
dan komt het over ons. omdat
kerk een andere kerk wordt dl
nu nog, althans krachtens haar
den, is."