Haagse twee Comedie met mislukkingen Vara-NCRV gaan ruilen met KRO-AVRO John Mayall Lenstra en de Koninklijke HFC Nederl. Kamerorkest met Clifford Curzon Prom met cellist Michel Roche Vanowond te zien MAANDAG 1 MAART 1971 HILVERSUM Het systeem van vaste televisiezendavonden voor de omroepen dat najaar 1969 werd inge voerd, zal ook het komende winter seizoen worden voortgezet. Er zal ech ter een aantal omwisselingen plaats vinden. De Vara en NCRV, die tot dusver de beschikking hadden over de maandagavond, krijgen na 1 okto ber de dinsdagavond, terwijl de AV RO en de KRO van de dinsdag- naar de maandagavond verhuizen. De TROS en de VPRO blijven op de donderdagavond en ook de NOS be houdt dezelfde avonden. Daartoe heeft het NOS-bestuur gisteren beslo ten. De NOS zal een aantal infor matieve programma's in de voor avond laten vervallen. In enkele ge vallen worden deze programma's dan na het laatste journaal uitgezonden. De overblijvende zendtijd zal dan op de zondagmiddag of -avond worden gevuld. De zendtijd, die hierdoor in de vooravond op de maandag, dinsdag en vrijdagavond beschikbaar komt, zal worden gevuld door de dan uit zendende omroepverenigingen. Een verzoek van Teleac, om de programma's naar de vooravond te mogen verplaatsen, is door het be stuur wel juist, maar niet uitvoerbaar bevonden. DEN HAAG De Haagse Comedie is niet bepaald gelukkig geweest met zijn twee premières dit weekend: vrijdag Antigone" in het HOT, en zaterdag „Rondedans" in de Kon. Schouwburg. Om met het beste van de twee maar te beginnen: Rondedans van Arthur Schnitzler ging in de verta ling van Wilbert Bank onder regie van Guido de Moor en in dekor en kostuums van Harry Wich. Degene, die gehoopt mocht hebben gezien het vakmanschap van de Haagse Comedie op een sfeerge- trouwe vertolking van Schitzlers werk kwam bedrogen uit. Schnitzler is geen groot dramaticus, maar wel een uitnemende psychologische obser vator en een voortreffelijke weerge ver van de sfeer van zijn milieu, het Wenen van de eeuwwisseling. Hij heeft daar geademd met hart en ziel. De enige rechtvaardiging om zijn werk nu nog te spelen is gelegen in deze kwaliteiten: sfeer en psycholo gie. In de regie van Guido de Moor werd Rondedans echter een holder- de-bolderstuk, een in sneltreinvaart verorberen van tien erotische scène tjes, recht toe, recht aan. Tien vin geroefeningetjes van toneel, goed voor een eindexamenklas. Van de Weense sfeer, van het fin de siècle bleef geen flard heel; voor de psychologie kreeg niemand de kans. Het toneelbeeld van Harry Wich was nergens authen tiek en de muziek van Jurriaan An- driessen, keihard weergegeven door een combo van Thijs van Leer m.m.v. jean Toots Tillemans, mondharmoni- ka, miste ook maar elke charme. Wat de inhoud van het stuk be treft: na Sextant, Chick en Candy zijn Schnitzlers ideeën over sex en erotiek niet meer interessant. Die ideeën, hoe progressief ook indertijd, hebben na driekwart eeuw hun bete kenis wel verloren. Daarvoor hoeft het stuk nu niet meer gespeeld te worden. Van de medespelenden hebben slechts enkelen iets van de sfeer we ten over te brengen. Trins Snijders bijv. als de jonge vrouw, ook in zeke re zin Manfred de Graaf als Afred. De meeste bijval zou ik willen ge ven aan Carl van der Plas, die wer kelijk humoristisch was als de graaf en Anne-Wil Blankers, die wel iets van de allure had van zo'n toneeldiva rond de eeuwwisseling. Voor het overige: deze Schnitzler was geen Wiener Schnitzler en hoef de wat mij betreft niet gespeeld te worden. Antigone 2ER- ngen AMSTERDAM Het jaarlijkse concert van John Mayall (ten over vloede: de aartsvader van de blanke b lues, hoewel deze eretitel in feite Mexis Korner toekomt) begint voor mij zo langzamerhand iets weg te krijgen van de traditionele nieuw jaarsvoetbalwedstrijd tussen de Ko ninklijke HFC en het veteranenelftal, oftewel Oud-Oranje, waarbij de FC staat voor het steeds wisselende jonge vrolijke begeleidingsgezelschap (dit keer, vrijdagnacht, Concertgebouw, bestaande uit de beide ex-Canned Heat-gitaristen Larry Taylor en Har vey Mantel, Kaleidoscope-slagwerker Paul Lagos en violist Don 'Sugarcane' Harris, bekend [van zijn werk met Zappa en heel vroeger van het roek- duo Don Dewey) en Mayall zélf misschien het best vergeleken kan worden met iemand als Abe Lenstra. Abe, niet van het grillige leder wèg te slaan, trapte hoewel reeds dik n de middelbare leeftijd nog on langs vrolijk zijn partijtje mee in de gelederen der amateurs, terwijl John Mayall (met zijn 38 jaren ook geen jonkie meer) nog steeds de regionen van De Blues doorkruist. Maar misschien is er toch een ver schil. Abe is reeds lang een algemeen erkende discipel van Koning Voetbal, die nu min of meer op zijn lauweren rust, maar John Mayall wordt in ta melijk beperkte kring op waarde ge schat en dat komt heus niet omdat zijn muziek niet zou toelaten dat niet meer dan een klein gezelschap fijn proevers deze klanken in al hun es sentie zouden kunnen begrijpen. Mijns inziens heeft een en ander niets met 'popsmulpapen' te doen, maar gaat het hier om een aantal lieden (sorry hoor, jongens), die 'zich keer op keer in de boot laten nemen door Mayall's personeelsmutaties (elf talwijzigingen bij de KHFC); een nieuwe groep, een nieuw geluid, nou vergeet het maar: Mayall's zo onder tussen tot op het bot afgekloven ideeën omtrent De Blues blijken tel kens weer een rem te vormen op de verrichtingen van zijn 'begeleiders', een foutief taktisch concept waarmee de zeker dit keer getalenteerde F£ het veld in wordt gestuurd. Meermalen heb ik mij vrijdagnacht afgevraagd wat een schitterende vio list als Don Harris in vredesnaam uitvoert bij een dergelijke beperkte, in het solistisch gebeuren veel te veel uimte voor zich opeisende musicus ils John Mayall ('de legendarische, inbeschrijfbare', aldus de kwieke Pee White, rechterhand van organisator Paul Acket). Kreeg Harris, zoals in het langzame Wild Man In The Dark, de gelegen heid zijn kunnen te etaleren, dan kon Mayall in feite zijn biezen wel pak ken. Dat gebeurde natuurlijk niet. De aartsvader riep Harris meestentijds vroegtijdig 'tot de orde' om zo de aandacht weer op zijn eigen (matige) aktiviteiten te vestigen. Nog bekaai der kwam Harvey Mantel er van af, die zegge en schrijve twee soli voor zijn rekening mocht nemen (prima in Nature's Disappearing en You Must Be Crazy) en voor de rest het maar met de afdeling achtergrondakkoord jes moest doen. Al met al niet zo leuk dus (in weerwil van het enthousiasme van de in ferme getallen toegestroomde Mayall-fanante, die het zelfs beston den flink te applaudisseren toen het idool zeer onaardig deed tegen de fo tografen) maar in ieder geval een glansrol voor HFC-linksbuiten Har- ris, die vrijwel als enige op een aan tal geslaagde spelmomenten kan te rugzien. In het voorprogramma figu reerde "dan nog de groep Randall's Island, een rampzalige ontdekking van... Juist ja. WILLEM-JAN MARTIN John Mayall Bonter evenwel had de Haagse Co medie het de avond tevoren in het HOT gemaakt, waar „Antigone" de tragedie van Sophocles „bewerkt" was geworden door Anne-Marle Hev- ligers en Pé Hawinkels, welke laatste ook eventjes voor de „vertaling" had gezorgd. Dit was een ongelikt voorbeeld van het tegenwoordige „kapstoktoneel". Het wordt mode klassieke toneelteks ten als kapstok te misbruiken voor moderne problematiek. De „bewer kingen" zijn niet van de lucht, maar voor het merendeel zijn dit verval singen en zeker geen verbeteringen. Men heeft zo zijn eigen ideeën de bekende koekoek-éénzang van de ze tijd en vindt die mirabile dictu ineens 2000 jaar terug Dat gaat na tuurlijk zomaar niet. Eerst moet er „vertaald" worden en naar believen laat men weg, verandert de klank- en betekeniswaarde van de woorden en voegt zelfs er iets tussen van eigen makelij. De vertaling van Pé Hawinkels wil de tekst dichter brengen bij de „mo derne" mens en dit wordt bereikt door hem te banaliseren, hem een luchtje van een burgermanskamer of, naar het uitkomt, van de moderne handelscorrespondentie mee te geven. Dan kan de bewerking zijn gang gaan. Het kernprobleem was voor de bewerkers: „het konflikt tussen de autoritaire machthebber en de meer demokratisch getinte opoonenten". Mooi bedacht, maar dit was nu net niet het kernprobleem van de Anti gone. Daar gaat het om met Rudolf Bultmann te spreken om „Hades en Polis", om de goden van de dood en levenden van deze aarde. Demokratie en andere geliefde onderwerpen van deze tijd (hoe edel ook) hebben daar mee niets van doen. In de vormgeving van Anne-Marie Heyligers, Kees Coolen en Guus Hoes ging de bewerking nog een staDje verder door de liederen van Mikis Theodorakis er tussendoor te strooien. Men ontzag zich zelfs niet de mooi ste ode ooit in de wereldliteratuur op de mens geschreven telkens te onder breken door een zangregel van Theo dorakis. Zo ging deze ode naar de knoopen. Zo mag men echter niet omspringen met Sophocles en ook nipt met Theodorakis. Het resultaat was een gedrocht van toneel, een zo walgelijke dooreenhas- peling van stijlen met een zo grenze loze minachting zowel voor het artis tieke werk van Sophocles als van Theodorakis, dat men werkelijk van een schandaal mag spreken Bovendien werd dit stuk in carré gespeeld en zat men de sDelers op de lip. Een klassieke tragedie echter is een sacraal gebeuren en dat ver draagt dit op elkaar zitten van pu bliek en spelers niet. Het rammelde dan ook aan alle nr In F gi t. op. Johannes Brahms: voor piano en orkest nr. 2 In Bes gr. op. 83. Hilversum 1 402 m. NCRV 18.3018 41 Nieuws. E.O.: 19.00 Veel gevraagde geestelijke muziek. 19.25 Reformatie en reveil, lezing. 19.35 Kerkorgel- muziek. 19 40 Geloven vandaag, lezing. NCRV: 20.00 Bij de tijd: actuele Informatie over ontwikkelingen in de samenle ving. 20.20 (S) Limburgs Sym fonie Orkest en soliste (opn.) 21.40 De kerk vandaag, docu mentair programma. 22.00 (S) Meisjeskoor met instrumentaal sextet. 22.20 Avondoverden king. 22.30 Nieuws. 22 40 docu mentaire over kunst en poli tiek in Hongarije. 23 30 (S) De ze tijd. deze muziek: Pianore cital: 23.55-24 00 Nieuws. Hilversum II 298 m. AVRO: 18.00 Nieuws. 18.11 Radlojour- I naai. 18.25 Ik verbind (9). 18.25 Film. 18.30 Vergader- techniek en groepsgesprek, tv- cursus (herh.). 19.06 Sporttrl- Concert bune, 19.33 Franse taalwenken en cultureel nieuws. 19.39 Me dedelingen en weerbericht. 19.45 Nieuws. 20.10 De Keizer: een programma rond en met Rik van Looy, n.a.v. zijn af scheid van de wielersport. 20.55 De familie Tot, tv-spel van S. Orkeny. 23.00 Nieuws. Nederland I. NOS: 18.45 <K) De Fabeltjeskrant. STER: 18.50 (K) Reclame. NOS: 18.55 (KI Journaal. STER: I9.no (K) Re clame NCRV: 19.05 (K) Dier en Vriend. TV-serie. 19.25 (K) Zo Vader, zo zoon, spelprogram- ma. STER. 19.55 (K) Reclame. NOS: 20.00 (K) Journaal STER: 20.lt <K) Reclame. NCRV: 20.21 Hl-r en Nu: ac tualiteitenrubriek. 20.50 Memo randum van een dokter, TV- serle. 21.40 D'r op en d'r an: Het Spel: amusementspro gramma. 22.30 In het Voorblj- - gaan. NOS: 22.40 CK) Journaal. praatje. 18 30 Lichte TELF.AC: 22 45—23.15 Sterre- KAM© ,'yMb K'//, nORGEA Hilvei I. 402 m: NCRV: met een plaatje (vervolg). (8.30-8.33 De groenteman.) 8.50 Morgenwijding. NOS: 9.00 Uit gebreide reportage of herha ling NOS-programma. 9.35 Wa terstanden. 9.40 Muziek uit de Middeleeuwen en Renaissance. AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen. (11.00 Nieuws.) 11.30 Voor de vrouw, (m 11.55 Beursberichten.) 12.30 Voor de landbouw. 12 40 Knip perlicht: verkeersmagazlne. 13.00 Nieuws. 13.11 Radiojour naal. NOS: 13.30 Den Haag vandaag. 13.35 Spiegel van België. 14.05 Jazz uit de Jaren 1935-1955. 14.28 (S) Rostrum of composers 1970: Internationaal forum en moderne muziek van Canadese componisten. 15.00 Van ta-ta tot totale - >n - ia... AVRO: ,5,0 (S) Nieuwe grammofoonplaten: Nieuws: 16.03 Inleiding [door. muziek uit de Jaren '45 tot 19 30 Nieuws 19 35 R.VU.: 25 paar Belgisch-Nederlands Cul tureel Accoord. NOS: 20.05 Gamma van alpha en bèta: re- Iconté vorderingen In de we- unschap. 20.30 Weer es wat "anders: minder bekend buiten- repertoire. 21.10 Doer Tor Tar, programma over In- fdlsche Nederlanders (II). 2210 Sextant. NOS: 12 30 Nieuws. 22.40 Mededelin- AVRO: 22 45 RadioJour- NOS: 22.55 (S) Metro's Midnight Music: Metropole or- 1. 23.55—24 00 Nieuws. kunde - les 2 (herh.) Nederland II. NOS: 18.45 (K) De Fabeltjeskrant. STER: 18.53 (K) Reclame NOS: 18.55 (K) Journaal. STER: 19.00 (K) Re clame. NOS: 19.05 Kijken naar kinderen. wetenschappelijke TV-serie. VARA: 19.30 (K) Co ronation Street. TV-feullleton. STER: 19.55 (K) Reclame. NOS: 20.00 (K) Journaal. STER: mu zikaal feuilleton (dl. 3). 20.50 Achter het Nieuws. 21.15 Grand Hotel, speelfilm. NOS: 22.45 (K) Journaal. TELEAC: 22.50—23.20 E.H.B.O. - les 5 (herh.) BELGIë Kanalen: 2 Rulselede: 10 Wa ver en 44 Genk 18.00 Kleur: Fabeltjeskrant 18.05 Kleur: De club van de 4 In G gr. t. op. 57. 2. dubbeldekkers. Jeugdfeullleton woord. 7.16 (S) Klassieke mu ziek (gr). (7.25 Horen en zien: 7.30 Nieuws; 7.32-7.50 Hier en Nu: actualiteiten). 8.00 Nieuws. 8.11 Te Deum Laudamus (gr). 8.30 Nieuws. 8.32 (S) Voor de hulsvrouw. (9.00-9.10 Gymnas tiek voor de huisvrouw). 9.40 Schoolradio. 10.00 Bijbelse ver kenningen. 10.15 (S) Franse- en Duitse opera-aria's (gr). 11.00 Nieuws. 11.03 (S) Italiaanse opera-aria's (gr). 11.15 Voor de zieken. 11.55 Mededelingen. tot muziekbegrip: 16.25 Piano recital. 16.48 (S) Klarinetten- kwartet. 17.05 Op zoek naar het belcanto (II). 17.30 Tref punt: discussierubriek voor aktuele zaken. 17.55 Medede lingen. Hilversum m. 240 m. VARA: 9.00 Nieuws. 9.03 Plaatjes voor de pep. 10.00 Nieuws. 10.03 KRO: 12.00 (S) Van twaalf tot Licht platenproeramma. 11 00 twee. (12.22 Wij van het land: Nieuws. 12.26 Mededelingen t.b.v. land- vrolijke en tuinbouw: 12.30 Nieuws: 12.41 Actualiteiten: 13.00-13.05 Raden maar...) 14.05 Schoolra dio 14.30 (S) Interlokaal: muzi kaal middag-magazine. Een opvallend gevarieerde visite. (12.00 Nieuws.) 13.00 Nieuws. 13.03 De Eddy Becker Show. (14.00 Nieuws.) 15.00. Nieuws. 15.03 Drie-draal. 16.00 Nieuws. 16.03-18.00 Mix: rijp en groen I GRAMMOFOONPLATENPRO- 1GRAMMA DRAADOMROEP VANAVOND Voor de kleuters. 17.15 Hall: Jeugdprogramma. 18.19 Poli tieke Partijen: Uitzending van de PPR. Hilversum II. 298 m. AVRO: 7.00 Nieuws en ochtendgym nastiek. 7.20 (S) Dag met een plaatje (gr) 8 00 Nieuws. 8.11 Radiojournaal. 8.20 (S) Dag ;:-w:wx4w:wx:vx::vX-x:-x TEEEVISTE MORGEN kanten. Het werd een lekespel in popcultuur. De spelers werden dan ook het kind van de rekening. Som migen zoals Gijsbert Tersteeg, Leo de Hartogh, Eli. Blom en anderen hadden nog iets van klassieke allure, maar Kees Coolen wist van Creon niet meer te maken dan een burgermans- tyran en Maria Stiegelis trachtte iets van gepassioneerdheid tevergeefs van de grond te krijgen. Slechts een tijd, die alle besef van stijl is kwijtgeraakt, kan zich zo ver grijpen aan de Antigone wellicht het mooiste werk van de wereldlite ratuur. De Haagse Comedie mag zich wel bezinnen op zijn artistiek beleid. Zo gaat alles naar de knoppen. Ev. Grolle ROTTERDAM Er is nog geen kinderwagen met een baby er in ko men binnenrijden in de Kleine Doel enzaal zondagmiddag voor het con cert van het nederlands kamerorkest, maar er was wel een tiental heel jon ge kinderen, waarbij kleuters viet beer of pop. Het is begrijpelijk dat dit experiement van „je kunt het ze nooit jong genoeg leren" maar ge deeltelijk is geslaagd, want lang stil zitten valt niet mee. Het programma was keurig gedeeld in half modern en half klassiek. Met de „Vijf stukken voor stijrorkest op. 44 no. 4"van Paul Hindemith werd het concert geopend. De langzame de len werden prachtig gespeeld met een grote klank-intensiteit, boeiend klonk het snelle derde, maar het laatste had teveel het karakter van een perpe tuum mobile om de aandacht gevan gen te kunnen houden. De „Tien schetsen" van de Griek Mikos Skalkottas klonken niet zo mo dern meer als in de tijd van hun ontstaan omstreeks 1940. Ze werden briljant gespeeld; heel mooi klonken vooral de Passacaglia met het heftige middendeel, de sprankelende Suita en het fonkelende Rondo. Sinds Szymon Goldberg met de pianiste Lily Kraus Mozartrecitals gaf is deze componist zijn favoreit gebleven. Het was dus geen wonder, dat er twee van diens werken op het 21.40 D'r op en d'r an, amuse- ROTTERDAM Het Prome nadeconcert van het Philharmo- nisch onder gastdirigent Ferdi nand Leitner, zaterdagavond in - de eivolle Grote Doelenzaal, had als soloconcert op het programma het concerto in Bes, op. 34 voor cello en orkest van Luigi Bocche- rini. De rest van de avond werd gevuld met uitvoeringen van or kestrale composities, die ook al op de programma's van de abon nementsconcerten van de laat ste weken hadden gestaan. Solist in Boccherini's werk een sterk en in het langzame deel zelfs geheel afwijkend werk van wat men gewoonlijk onder „het celloconcert van Boccherini" verstaat, maar dat in werkelijkheid een bewerking is van de Duitse cellist Grützmacher was Michel Roohe, die o.m. als eerste solo cellist aan het Philharmonisch is ver bonden. Samen met een soms wat ge haast begeleidend ensemble, waarin Leiner tevens de cembalo bespeelde, gaf Roche een veelal virtuoze lezing van de solopartij, waarbij hij niet al tijd even gelukkig was bij het intone ren. Veel sfeer bevatte de weergave van het langzame deel, het muzikale hoogtepunt van de vertolking. De avond was vooraf begonnen met Bach's derde Brandenburgse concert, evenals eerder deze week, goed ge scandeerd en muzikaal geladen, hoe wel de zuiverheid een enkele maal te wensen overliet. Het publiek rea geerde enthousiast, evenals trouwens na de kleurrijke realisatie van Beet- hovens tweede Leonore-ouverture, waarmee het eerste gedeelte werd af gesloten. Na de pauze een herhaling van Haydns mooie symfonie no. 99 in Es, ditmaal beter verzorgd en puntiger dan afgelopen dinsdag. P. V. NEDERLAND I 18.45 (K) Fabeltjeskrant 18.55 (K) Journaal NCRV 19.05 (K) Dier en vriend, t.v.-serie 19 25 (K) Zo vader, zo zoon quiz 20.00 (K) Journaal 20.21 Hier en nu 20.50 Memorandum van een dokter. t.v.-serie programma prijkten. Voor de pauze was dat de prachtige „Symfonie no. 33 in Bes, K.V. 319", licht dansend gespeeld het eerste deel, subliem zingend het Andante moderato, fijn zangerig het Trio in het hupse Menuetto en fonkelend de Finale. Als grandioos slot van het concert diende het „Concert voor piano en orkest in d, K.V.466", in volle over gave en met vaart en schttering ge speeld met de Engelse pianist Clifford Curzon als een solist, die zijn taak met volmaakt meesterschap vervulde. Het was dan ook geen wonder, dat er na het slot-accoord een ovatie los barstte, waar geen einde aan scheen te komen. Het volgende abonne mentsconcert is op zondag 21 maart in de Grote Doelenzaal. G .M .Dersjant mentsprogramma 22.30 In het voorbijgaan 22.40 (K) Journaal 22.45 Sterrenkunde (TELEAC) NEDERLAND II NOS 18.45 (K) Fabeltjeskrant 18 55 (K) Journaal 19.05 Kijken naar kinderen VARA 19.30 (K) Coronation Street, t.v.-feuil- leton 20.00 (K) Journaal 20.20 (K) Klatergoud, muzikaal feuil leton 20.50 Achter het nieuws 21.15 Grand Hotel, speelfilm 22.45 (IC) Journaal 22.50 EHBO (TELEAC) Ik sta met haar in verbinding. Onlangs schreef zij mij een brief. Zij verzocht mij naar haar huis om te zien. Zij hoopt waarschijnlijk nog steeds dat zij op zekere dag weer.Maar, hoe het ook zij, zij schreef onder andere dat door een toeval juffrouw V. v. C. bij haar was te rechtgekomen en dat het haar goed gaat. Zij vermeldde slechts deze drie letters, maar er bestaat geen twijfel over wie zij daarmee bedoelde." "Weet u waar Julia Feodorowna is?" vroeg de dokter moeizaam na >een paar lange ogenblikken van stilte, die zich na de woorden van de bediende over het vertrek hadden gelegd. "U weet waar Vera is?" "Ik weet het." "En - wilt u het mij vertellen?" "Ik zal het u vertellen." Dit gesprek vond plaats op 12 februari 1918. Op 15 februari kwam Otto Wilhelm Schulze weer naar Petersburg om de op een dood punt gekomen vredesonderhandelingen van Brcst-Litowsk door nieuwe voorstellen van de Duitse regering weer op gang te brengenvoorstel len die meer op èen soort van ultimatum leken dan een nieuwe onder handelingsbasis. In het Hotel de l'Europe dat door de regering in beslag was geno men en waar men Dr. Berckheim een kamer had toegewezen, zocht hij tevergeefs naar zijn jonge vriend. Dr. Berckheim zou met onbekende bestemming vertrokken zijn, zei men. Nee, hij had geen bericht achter gelaten. Ook in Smolny kon men niets over zijn verblijfplaats vertellen. "Als hij vertrokken is, dan is hij illegaal vertrokken. Hij heeft in ieder geval niet om toestemming gevraagd." "Hij wist waarschijnlijk wel waarom hij dat niet gedaan heeft. Of zou hij wel toestemming gekregen hebben?" "Misschien - als hij een gegronde reden voor zijn reis zou hebben kunnen geve,n." "Gegrond in uw ogen." "Wij zijn altijd bereid het in overweging te nemen." De magere jongeman naar wie Schulze door Trotzky verwezen was, haalde zijn schouders op. Zijn heldere ogen achter de dikke, ronde brilleglazen keken de Duitse diplomaat uitdrukkingsloos aan. "In het verleden zijn wij echter veel te goed van vertrouwen gebleken. Daardoor hebben wij een serie spionnen de gelegenheid gegeven "U wilt toch niet beweren dat Dr. Berckheim een spion is!" viel Schulze de andere man nijdig in de rede. "Een volkomen idiote ver onderstelling 1" "Is die werkelijk zo - absurd? Hoe goed kent u hem?" "Goed genoeg om te kunnen zeggen dat hij net zo veel met spio nage te maken heeft als een koe met piano spelen." "Een roerende vergelijking." De jongeman glimlachte vluchtig. "Ik bedoel, hoe goed kent u hem werkelijkKunt u in zijn hart kijken? Zijn gedachten lezen? Weet u werkelijk wat hij is en wat hij doet? Vast staat in ieder geval dat hij nou bepaald geen overmatige sympa thieën voor ons koestert." "Daarom hoeft men nog lang geen spion te zijn!" bromde Schulze. "Verder staat vijst dat hij noch om reispapieren verzocht heeft, noch aan iemand het doel van zijn reis verraden heeft." "Met een goede reden - als dit doel een jongedame was, hetgeen ik voor zeer waarschijnlijk houd", zei Schulze terloops, terwijl het hem uitstekend lukte zijn onrust en bezorgdheid te verbergen. "Of zou het aan de grote klok hangen als u - laten we zeggen - een galant- avontuurtje voor u heeft. (Wordt vervolgd) Smidje Verholen en de rare alchimist 151: „Nou? Werkte het systeem?' vroeg Frans Bulle, toen hij van zijn rit je was teruggekeerd. „Fantastisch", antwoordde smidje Verholen. „Precies de twee lampjes, die jij had aangewezen, begonnen te branden'. „Knap werk, mannen", prees Harry Hommeles. „We hebben de zaak nu bijna rond. Ik wil nu alleen nog wel eens zien waar zich al dat ge stolen museumgoed be vindt". „Ik zal het U wijzen", zei de smid. „Maar laten we dan hier eerst nog even in de garage gaan kij ken. waar Nosco zijn wa gens heeft staan. Als de boel tenminste niet op slot is". „Nog niet erg", zei Harry Hommeles. „Mijn dienstrevolver is er goed voor. Ik schiet zo het slot van de deur". En dat deed hij dan ook. Het was een kleine moeite voor de smid om de resten van de deur aan de kant tte wringen. Hij werd daarbij natuurlijk goed geholpen door Harry en Frans en weldra schoyen de stalen garagedeuren dreunend op. „Nou! Wat heb ik gezegd?" riep de smid uit. „Daar staan ze, hoor! Die ene is een snelle personenwagen en die andere is de vrachtwagen, waarmee de schurk de kostbaarheden uit de musea naar huis reed. Dat spul zal daar wel allemaal in die kisten zitten. Nou, nou, hij heeft het netjes ingepakt, hoor, Er staat „voorzichtig" en „niet kantelen" op". „En is dat alles wat hij ge stolen heeft?" wilde de inspecteur weten. „Welnee, lang niet", antwoordde de smid. „Ginds in het kasteel staat nog veel meer. We moesten er maar naar toe gaan, vind ik". Inspecteur Hommeles had intussen alwéér een ontdekking gedaan. „Moet je nou 'es kijken!" riep hij uit. „Een lift! Zullen we eens kijken waar hy uitkomt?" ,Dat hoefde hij geen twee keer te vragen en even later zoefden de drie mannen al naar beneden FERDNAND 10146 v

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 7