ISRAEL 23434 naar grotere eenheden Programma tegen racisme volgens Duitsers verzwakt Dr. Aryeh Pincus leidt CIA-inzameling in Dalend kerkbezoek gereformeerden ook in morgendienst Voor Sona Bata al 10.000 gulden Den Alerdinck kan eindelijk bouwen A Eindhoven wil synode-uitspraak Christelijk onderwijs moet over abortus Puzzelboek Een woord voor vandaag Zendingsaktie van baptisten Sta achter Israel. BEROEPINGSWERK Moeder duikt onder met dochtertje Dopperpredikant k naar Nederland EINDHOVEN De verenigde ker- keraad van de gereformeerde kerk in Eindhoven en van de hervormde wijkgemeente Tongelre-Stadscentrum heeft zich in een gezamenlijke brief gericht tot de synodes van de Gere formeerde kerken en de Hervormde kerk met het verzoek het voorbeeld van de r.k. kerk na te volgen en zich uit te spreken over de abortus provo- catus. De verenigde kerkeraad verlangt een uitspraak omdat, zo wordt ge zegd. verschillende leden van de twee kerken in gewetensnood blijken te verkeren. Het zwijgen der hervormde en gereformeerde kerken, zo meent de kerkeraad, zou uitgelegd kunnen worden als een stille instemming met de propaganda voor de abortus pro- vocatus Bovendien, zo zegt de kerke raad. verkeert een aantal artsen in onzekerheid over het al dan niet toe laatbaar zijn van opzettelijke zwan gerschapsonderbrekingen, gezien van uit het evangelie. De kerkeraad meent zelf abortus provocatus te moeten afwijzen, waar bij hij zich baseert op overwegingen vanuit het evangelie, al waren de meningen ten aanzien van uitzonde ringsgevallen verdeeld. Een deel van de kerkeraad en de gemeente was bo vendien van mening dat een persoon lijke afwijzing van abortus provoca tus geen erkenning van de noodzaak tot legalisatie uitsluit, zo besluit de brief aan de synodse. Ds. Delbeek niet in moderamen synode DEN HAAG Ds J. C. Delbeek te Hardegarijp heeft zijn benoeming tot assessor tertius in het moderamen van de hervormde synode niet aan vaard. Hij ziet geen kans, naast zijn werk In Hardegarijp voldoende tijd vrij te maken voor de'wekelijkse vergade ringen van het moderamen in Den Haag. In juni zal de synode dus nog een assessor tertius moeten benoe men. Van onze onderwjjsredactie DEN HAAG Het besturen van een bijzondere school is al lang geen aantrekkelijk ere baantje meer. De tijd is voorbij waarin de taak van een school bestuur beperkt bleef tot het zoeken van een goed hoofd of directeur aan wie je alles kon overlaten en als het een druk jaar was het maken van een snoepreisje naar Den Haag om daar een nieuw gymnastiek lokaal te versieren. Niemand hoeft tegenwoordig een bestuursfunctie te ambiëren. Op elk moment van de dag kunnen leerlin gen je dagvaarden op een teach-in over het verschijningsverbod dat de schoolkrant is opgelegd. Ouders me nen zich met onderwijszaken te moe ten bemoeien en zijn allang niet meer tevreden met de vroeger nooit be zochte jaarvergadering. Kritische leraren zorgen af eo toe voor zeer enerverende en tijdrovende ontslagprocedures. Het aantal leerlin gen is op sommige scholen zo snel gestegen dat de taak van het school bestuur vergelijkbaar is met die van de raad van commissarissen van een mammoetconcern. Vele schoolbestu ren hebben meer dan één school on der hun hoede. Het ergste van alles is tenslotte het gevoel van onzekerheid dat veel bestuurders moet bekruipen, wanneer zij zich realiseren dat zij als „bevoegd gezag" onderwijskundig vaak leken zijn. Het bijzonder onderwijs heeft altijd een voorsprong gehad op het open- f (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG Ter inleiding van de nieuwe inzamelingsactie-1971 van de Keren Hayesod de Collectieve Israël Actie komt voorzitter en penningmeester dr. Aryeh Louis Pin cus van de Jewish Agency eind van deze maand zelf naar Nederland. De Jewish Agency Is de organisatie, waarin alle Israëlische hulpacties, zoals de Jeugd Alyah, de Collectieve Israël Actie, de vrouwenorganisatie WIZO en andere zijn gebundeld. Dat werk heeft allemaal niets met de spanningen ln het Midden-Oosten te maken, maar veel meer met de noodtoestand van vele Joden in aller lei landen, ook ln Europa. Sovjet- Rusland heeft, zoals bekend, in dit opzicht de laatste tijd op een hoogst bedenkelijke manier van zich doen spreken. In het kort gaat het er bij al deze samenwerkende hulporganisaties om Joden in nood te helpen naar Israël te komen en ze daar te helpen een bestaan op te bouwen, ze maatschap pelijke begeleiding te bieden, ze zo nodig ook materieel bij te staan. Die hulp gaat, volgens goede Joodse tra- tr.tie. zeer ver. De naar Israël komen de Jood vindt er een woning voor hem en zijn gezin, een volledige wo ninginrichting. vergaande hulp bij de opvang van zijn gezin en de opleiding van zijn kinderen, zo nodig omscho ling, alle medische hulp die nodig is. Dr. Pincus is geboren in Zuid-Afrl- ka, studeerde kunstgeschiedenis, eco nomie en rechten aan de universiteit in Johannesburg en promoveerde in 1934. In 1948 vestigde hij zich voor goed in Israël. Hij werd secretaris-generaal en ju ridisch adviseur van het ministerie van transport en in 1949 werd hij benoemd tot directeur van de lucht vaartmaatschappij El AL Na zijn aftreden opende hij een ad vocatenkantoor in Tel Aviv, waaruit hij zich in 1961 terugtrok om zich geheel aan zijn activiteiten bij het Jewish Agency te wijden. Drie jaar geleden nam hij zelf de leiding op zich van de afdeling voor immigratie en Integratie van het Jweish Agency, waarmee Pincus de man werd, die vooral de verantwoor delijkheid heeft voor het besteden van de gelden die door de hulporga nisaties bijeen worden gebracht baar onderwijs door zijn efficiënt en democratisch bestuur. Die efficiency was mogelijk door de geringe afstand tussen school en bestuur. Als het dak lek was, om een voorbeeld te noemen, belde het schoolhoofd even naar het bestuurslid dat tevens aannemer was, en dezelfde middag was het lek voor een spotprijs gedicht. En democratisch was zo'n bestuur ook. want het waren de ouders die de school hadden opgericht. Geklets over „inspraak" zou antiek moeten aan doen op bijzondere scholen die im mers eigendom van de ouders zijn. Maar wie een voorsprong heeft moet oppassen dat hij geen achter stand oploopt. Dat gevaar is niét denkbeeldig nu de taak van het schoolbestuur zo ingrijpend veran derd is. Eevi bestuurder moet zich nu bezighouden met schooladviesdiensten en leerplannen, het organiseren van scholengemeenschappen en de demo cratisering. Als hij echt „besturen" wil zal hij iets moeten weten van nieuwe ontwikkelingen in het onder wijs (mammoetwet, nieuwe wet voor het basisonderwijs). De planning van nieuwe schoolgebouwen moet tien jaar eerder gebeuren en de financiële regelingen zijn voor de pred'kant- voorzitter steeds moeilijker te door gronden. Schoolraden Om aan al die nieuwe problemen het hoofd te kunnen bieden heeft de directeur van het bureau van de be- sturenraad van het protestants- christelijk ondetvijs, mr. L. Brijder, een plan gemaakt voor het organise ren van grotere bestuurlijke eenhe den. Hii denkt aan regionale school raden. die een aaneensluitend geheel van onderwijsvoorzieningen in een bepaald gebied verzorgen en dan ook kunnen beschikken over een admini stratief en onderwijskundig apparaat. Het staat nog niet vast hoe die schoolraden precies opgezet kunnen worden. Mr. Brijder denkt zelf aan de mogeli jkheid een school voor voor bereidend wetenschappelijk onder wijs (atheneum en gymnasium) als uitgangspunt voor het opzetten van rayons te kiezen. Niet omdat het gymnasium het allesbeheersende middelnunt van het onderwijsbestel zou zijn maar omdat de aanwezig heid van een v.w.o.-school meestal het bestaan van vele andere onder- wijstypen garandeert. Overlappen De ongeveer honderd christelijke middelbare scholen zijn redelijk goed over het land gespreid. Hier en daar zullen de regio's elkaar overlappen en zal het beter zijn twee of drie v.w.o.- Kruiswoord-puzzel Horizontaal: 1. balk. 5. wiel. 7. hark. stapel, 10. plaats, in Gelderland. 11. dwaas. 12. muzieknoot, 13. scheik. ele ment. 14. eikenschors, 15. stok, 16. plaats in de N.O.P.. 17. muziekinstrument, 18. slot, 20. streek op de grens van N. Br. en Limburg, 21. buitenhaven. 22. over zetveer. 24. Utel (afk.). 25. Myth, figuur, 26. lidwoord. 27. schoorsteenzwart, 28. sprookjesfiguur. 29 maal. 30. ovenkrab ber. Verticaal: 1. schriel. 2. plaats in Zee land, 3. kweekgras (ZJ4.), 4. maand- stand. 5. moerasvogel. 6. spil van een wiel. 8. deel van een boom. 9. landman. 1L snijwerktuig. 12. mikpunt, 14. eind. 15. oevergewas. 16. een zekere, 17. meis jesnaam, 19. Europeaan, 20. wijnsoort, 22. vrucht, 23. zoutziederij, 25. bijwoord, 26. rivier in Engeland. 27. muzieknoot, 28 afk. van folio. OPLOSSING VORIGE PUZZEL Hor.: 1. regionaal. 10. rad. 11. mare. 12. op 14. les. 16. neg. 17. oot. 19. mat. 21. Ne, 21 tram. 24. rat. 36 Uel 28. kol, 31. keer. 33. las, 35 ar. 37. leek. 39. t-O. 40. Ria. 41. geep. 44. noot. 45. peek. Vert: 2 er. 3. gal. 4. idem. 5. nm., 6. aan. 7 aren. 8. leges, 9. moot, 13. port, 15. sar. 18. taak. 20. tak. 23. meel. 25. tol. 27. leeg. 29. lat, 30. karn. 3Z reep, 34. sol, 36. rio, 3a koe. 41. Ao.,43. p.e Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM We kunnen niet meer beweren dat de ge reformeerden 's zondags twee keer naar de kerk gaan: de mor gendienst wordt door maar 47 procent van de gereformeerden (van jon? tot oud) bezocht en slechts 33 procent van hen maakt zich op om naar de mid- dagkerk te gaan. In Amsterdam zijn de cijfers nog lager en is de situatie zo dat een kwart van de kerkleden minder dan eenmaal per maand naar de kerk gaat. Je hoort in gereformeerde kring wel praten over het probleem van de tweede dienst, maar het proces van het dalend kerkbezoek beperkt zich beslist niet tot de middagdienst. Men doet beter met te spreken over het probleem van de kerkdienst in het algemeen. Aldus een paar cijfers en conclusies uit een zoiuist verschenen rapport over de ontwikkeling in kerkgang en deelname aan het avondmaal in de Gereformeerde Kerken. Het is opge steld door het instituut voor prakti sche theologie aan de Vrije Universi teit te Amsterdam (waarvan de theo loog prof. dr. J. Firet directeur is en de socioloog dr. G. Dekker de dage lijkse leiding heeft). Er is, zo blijkt, de laatste tien jaar over de gehele gereformeerde linie een sterke daling in het kerkbezoek te constateren. Het bezoek aan de middagdienst daalt sterker dan dat aan de morgen dienst en de algemene daling is de laatste vijf jaar iets sterker dan in de daaraan voorafgaande vijf jaar. In 1954 ging 54 pet. van de gerefor meerden naar de morgendienst, en 49 pet. naar de middagdienst: in 1959 zijn de percentages nauwelijks lager, nl. respectievelijk 54 pet. en 48 pet. In 1964 zijn de cijfers: 50 pet en 42 pet. en in 1969: 47 pet. en 33 pet. Zuiden t laagste Het kerkbezoek is in het westen en zuiden van ons land lager dan in het noorden, het oosten en het zuidwes ten In het noorden gaat 50 pet. van de gereformeerden zondagsmorgens naar de kerk en 's middags 45 pet. In het westen zijn deze percentages res pectievelijk 45 en 25 en ln het zuiden zijn ze nog lager: 41 en 21. In het zuidwesten daarentegen: 52 en 39. Hierbij kan nog opgemerkt worden dat de daling in het westen veel gro ter is dan die in het noorden: van scholen samen te nemen. In zo'n rayon zitten in elk geval een aantal kleuterscholen, iets minder basisscho len, enkele mavo's, als het goed is een l.t.s. en een nijverheidsschool en dan tenslotte een v.w.o.-school. Bovendien zullen er ln sommige rayons nog h.t.s.- en pedagogische akademies zijn. Vaak zal een pedagogische aka- demie meer dan een rayon moeten bedienen. Voor mr. Brijder is het een uitge maakte zaak dat scholen in de toe komst niet meer op eigen houtje be zig kunnen zijn. Vooral voor christe lijke scholen is het een absurde zaak, wanneer ze maar wat langs elkaar heen werken en de kinderen naar el kaar door verwijzen, zonder zich erom te bekommeren of die scholen wel goed op elkaar aansluiten. Een kleuterschool en een basis school zouden volgens velen beter één school kunnen vormen, maar zolang dat nog niet zo is kunnen schoolbe sturen bevorderen dat die scholen wel goed op elkaar aansluiten. De afstand tussen basisschool en voortgezet on derwijs zal in de praktijk nog wel moeilijker te overbruggen zijn. Maar ook bij deze overgang zou een schoolraad veel van de aanslui tingsproblemen kunnen overwinnen. Ook binnen het voortgezet onderwijs valt nog heel wat te integreren. De mammoetwet heeft daar wel Iets aan verbeterd, maar we maken ons sterk dat menig rector van een gym nasium zelfs niet weet waar de dichtstbijzijnde l.t.s. is. Samen Dc rayonschoolraad maakt het mo gelijk gemeenschappelijke problemen op te lossen. Een afzonderlijke school kan geen schooladviesdienst hebben met een staf van pedagogen, didacti ci, maatschappelijk werkers, medi sche medewerkers en andere deskun digen. Een rayonschoolraad kan dat wel, eventueel samen met andere rayons en desgewenst samen met het openbaar en rooms-katholiek onder wijs. Als er een nieuwe school moet ko men kan dat beter per rayon bekeken worden dan vanuit één bepaalde school. In sommige plaatsen is spra ke van samenwerkingsscholen, sa men met rooms-katholieken en open baar onderwijs, ook daarover kan een rayonraad beter oordelen. De administratie van de scholen kan veel efficiënter worden opgezet, wanneer er een bureau is met een eigen administratieve staf (nu vallen scholen vaak in handen van dure commerciële instellingen, zegt mr. Brijder). Een rayonschoolraad zou ook een oplossing kunnen bieden voor urenleraren, uie aan meer dan een school lesgeven. Zij zouden in dienst kunnen komen van het rayonbestuur en zo toch een volledige betrekking kunnen krijgen. Vooral nu er steeds meer keuzevakken komen, kan dat heel belangrijk zijn. MR. L. BRIJDER lijke problemen kunnen ze een rayonschoolraad oprichten. In die raad kunnen besturen, directies, do centen, ouders en zelfs leerlingen met elkaar het onderwijsbeleid voor hun hele rayon bepalen. Als Christus de tempel gereinigd heeft, vragen de joden Hem om een teken. Zij willen weten wat Zijn gezag is. Christus geeft een merkwaardig antwoord: Breek deze tempel af en na drie dagen zal ik hem weer opbouwen." Als later de joden nog eens een dergelijke vraag stellen, zegt Hij dat zij alleen het teken van Jona, die drie dagen en nachten in de buik van de vis was, zullen ontvangen. Het werd Zijn discipelen pas later duidelijk, waarop Hij doelde. Hij dacht aan Zijn eigen kruisiging en opstanding. Het enige teken wat ons ook gegeven wordt om Zijn gezag te erkennen is het kruis en de opstanding. De joden hier, en ook wij vaak, draaien de zaak van Gods Woord om. Wij willen tekenen zien om te geloven. De bijbel echter zegt dat de tekenen het geloof zullen volgen. Op een gegeven ogenblik kan Christus niet vele wonderen doen om het ongeloof van de mensen. Niet de tekenen wekken het geloof, maar het geloof wekt de tekenen, want het zijn tekenen van het nieuwe rijk, van de toekomst. We lezen vandaag: Exodus 19 vers 16 tot 25. BERLIJN (EPD) De synode van de Evangelische Kerk in DuitsJand heeft zich achter het anti-racisrne- program van de Wereldraad van Kerken gesteld. De synode meent, dat de oorspron kelijke besluiten van Arnoldshain door het centraal comité van de We reldraad op zijn vergadering in Addis Abeba in januari zo afgezwakt zijn, dat de Westduitse kerk ondanks haar aanvankelijk verzet haar steun thans aan het programma kan geven De uitspraak van de synode luidt: „De synode neemt er dankbaar ken nis van, dat op de conferentie van het centraal comité van de Wereldraad van Kerken in Addis Abeba verhel deringen voor de alle christenen op gedragen strijd tegen de rassendiscri minatie gevolgd zijn, die een gemeen schappelijk optreden mogelijk maken. Deze verhelderingen zijn:- 1. De kerk is tegen elke sanctione ring van geweld, maar de fundamen tele vragen over het gebruik van ge weld in gebieden van sociale omwen teling vragen grondige en omvattende oecumenische studies, ciale omwenteling vragen grondige en omvattende oecumenische studies. 2. De kerk kan in de dienst aan noodlijdenden en onderdrukten ook samenwerken met politieke bewegin gen, maar zij mag zich niet volledig met hen identificeren of voor hun karretje laten spannen. 3. De ontvangers van de hulp zijn om begrijpelijke redenen gekant te gen elke vorm van binding en con trole, maar uit verantwoordelijkheid jegens de gevers moeten ook duide lijk omlijnde projecten aangeboden worden. In deze zin keurt de synode het oecumenisch program tot bestrijding van het racisme goed, zoals het in Addis Abeba geformuleerd is, en be veelt zij het in de aandacht van het moderamen. de lidkerken en de ge- meetenn aan". Dit besluit werd genomen met vier (van de ruim honderd) stemmen te gen en zeven onthoudingen. Eenwording 1959 tot 1969 daalde het kerkbezoek der gereformeerden in het noordon met 13 pet. en in het westen met 27 pet. Ook is het zo dat naarmate een gemeente meer verstedelijkt is, het kerkbezoek geringer is De deelname aan het avondmaal ontwikkelt zich op dezelfde manier als het kerkbezoek, maar de daling ervan zette ongeveer vijf jaar later in. Ook hier de hoogste cijfers voor het noorden en oosten van het land, nl. respectievelijk 84 pet. en 81 pet., en ook hier de laagste voor het wes ten en zuiden: 61 pet. en 55 pet. Versnellend proces Aan de verzamelde gegevens knoopt het rapport de opmerking vast dat alles er op wijst dat we met een zich versnellend proces te maken hebben. Niets wettigt de gedachte aan een afnemen of een tot stilstand komen van dit proces. Nog een opmerking in het rapport: in het kerkelijk leven wordt de kerk dienst nog steeds als de kern be schouwd. en de sterk verminderde belangstelling voor de zondagse kerk- dienst(en) brengt mee dat een toene mend aantal kerkleden de binding met die kem en daarmee met het hele kerkelijk Instituut verliest. Vraag: zijn andere vormen van ge meente-zijn naast en eventueel in plaats van de kerkdienst niet gewenst (vormen, die dan evengoed tot de kern van het kerkelijk leven gere kend kunnen worden)? En: gaat het aan dat de theologische opleiding nog steeds volledig is afgestemd op de be staande. maar zich sterk wijzigende, kerkelijke situatie? Amsterdam Wat Amsterdam betreft, de resulta ten van een onderzoek verricht in drie wijkgemeenten van de Amster damse gereformeerde kerk(centrum) worden daarom vermeld, omdat wat thans in deze stad gebeurt, straks ook elders geschiedt. Welnu: 12 pet. van de gereformeer de Amsterdammers gaat nooit ter kerke, 12 pet. minder dan één maal per maand, 22 pet. meer dan één maal per maand, maar niet iedere zondag, 40 pet. gaat iedere zondag één keer en 14 pet. elke zondag twee keer. Hierbij dient te worden aange tekend dat deze cijfers te rooskleurig zijn: volgens officiële gegevens is de werkelijke situatie ongunstiger. Het rapport 13 verkrijgbaar door twee gulden te storten op postgiro 63.27 t.n.v. Vrije Universiteit, Amster dam. met vermelding: rapport kerk bezoek. Mr. Brijder heeft de afgelopen ja ren veel energie gestoken in de orga nisatorische eenwording van het christelijk onderwijs op landelijk ni veau. Er is nu een „Nederlandse pro testants-christelijke schoolraad", waarin alle onderwijstypen vertegen woordigd zijn zowel via de besturen als via de personeelsorganisaties. Nu is zijn voornaamste zorg een dergelijke samenwerking op plaatse lijk niveau tot stand te brengen. Af zonderlijke schoolbesturen kunnen blijven bestaan, maar voor gezamen- Twee synodeleden, die de bespre kingen in Addis Abeba hadden mee gemaakt, Hans Thimme en dr Ri chard von Weizsacker, verzekerJen met nadruk, dat het centraal comité wezenlijk rekening had gehouden met de Westduitse bezwaren tegen de oor spronkelijke besluiten van Arr.olds- hain, die het anti-racismeprogram september vorig jaar op gang brach ten. Von Weizsacker zei, dat de „forme le fouten", op 'grond waarvan Ar noldshain veel kritiek ondervonden had. opzij gezet waren. In het kader van het nu gewijzigde program acht te hij een herhaling van Arnoldshain uitgesloten. Daarmee bedoelde Von Weizsacker vooral de geldschenkin- gen aan bevrijdingsorganisaties zon der voorwaarden vooraf. Op voorstel van de jeugd vertegen woordigers in de synode werd tevens aan het moderamen opdracht gege ven. om de synode in haar november- zitting een rapport voor te leggen over de „militaire, politieke, industriële en financiële structuren" in de Bondsrepubliek, die meewerken aan de instandhouding van racisti sche regerings- en maatschappijvor- men. Het centraal comité in Addis Abeba heeft alle kerken om derge lijke onderzoeken gevraagd. (Van een onzer verslaggeefsters) AMSTERDAM Voor het zendingsziekenhuis Sona Bata, dat tachtig kilometer ten zuiden van de Kongolese stad Kinshasa ligt, is binnen enkele weken heeft ook uw steun nodig. Stort uw bijdrage op gironummer i Collectieve Israel Actie Johannes Vermeerstraat 22 Amsterdam 10.000 gulden binnengekomen via de zendingscommissie van de Unie van Baptisten Gemeenten in Nederland. De bij de Unie aangesloten ge meenten tellen ongeveer 10.000 bap tisten. Onder hen is een extra aktie gehouden voor de meest noodzake lijke inventaris van het ziekenhuis. Daaronder worden zowel instru menten als bedden verstaan. Er is praktisch geen instrumentarium, ter wijl toch honderden mensen voor me dische hulp aankloppen. Een soort fo totoestel dient als röntgenapparaat en een zakmes moest onlangs nog funge ren als operatiemes. Verlof In onze krant van 25 januari gaven wij een verslag van de ervaringen van Corrie Brouwer, die toen met verlof in ons land was, en in Sona Bata verantwoordelijk is voor de ver pleegstersopleiding. Behalve Corrie werken er ook de Nederlanders Syts Edens, die zowel als directeur van het ziekenhuis, (on bevoegd) chirurg, automonteur en bouwer fungeert, en ds. Terbraak. verbonden aan de middelbare zen dingsschool. Het ziekenhuis werd in de vorige eeuw opgericht door de Amerikaanse baDtisten. Thans is de Kongolese bap tistengemeente er verantwoordelijk voor. ZWOLLE Na een aanloop periode van vijftien jaar kan het vormingscentrum Den Alerdinck te Laag Zuthem dit jaar begin nen met een volledige nieuw bouw. De toestemming daartoe is eind 1970 binnengekomen van het ministerie van cultuur, re creatie en maatschappelijk werk. Dit blijkt uit het zojuist verschenen jaarverslag van Den Alerdinck. Mid den 1971 beginnen de werkzaamhe den. Eind 1972 kan de nieuwbouw ge reed zijn. Het tweede huis De Vuur slag te Joppe zal dan afgestoten wor den. Directeur dr. J. D. Pienter signa leert in het jaarverslag de gehoorde klacht, dat de cursussen op Den Aler dinck soms een links karakter zouden hebben. Zijn reactie is: „Velen prikkelt het abrahamitische avontuur van het ln geloof beschikbaar zijn voor een be loofde, maar onbekende toekomst. Anderen worden kopschuw van het solidair-kritisch voortploeteren in het principieel onaffe. De volwassenheids- 35 en op: 66 - 68; 30 en op: 59-61; 25 van de mensen onder elkaar roept taaie misverstanden en weerstanden op. Wanneer hier de beweringen over „linksheid" hun oorsprong hebben, moet Den Alerdinck ze uiteindelijk links laten liggen, overigens met spijt over de verkeerde, maar onontkoom bare beeldvorming". Per 1 januari is de eerste rooms- katholieke cursusleider in dienst ge treden: de theoloog drs. J. Willems. NED. HERVORMDE" KERK Beroepen: te Almelo (als zieken- pred.) J. J. Ph. Valeton te Vrie- schelo. Bedankt: voor Vinkeveen, J. den Besten te Huizen (N.H.) GEREFORMEERDE KERKEN Aangenomen: naar Amersfoort, W. de Vries te Bedum; naar Velp, P. Wiibenga te Vijfhuizen. Beroepen: te Vorden, J. B. Kuhle- meier. predikant te Aalten, met ac clamatie. GEREF. KERKEN (VRIJGEM.) Aangenomen: naar Gorinchem en Giessendam (buiten verb.)', G. van Atten te Zwijndrecht. CHR. GEREF. KERKEN Aangenomen: naar Noordscheschut, kand. A. W. Wubs te Apeldoorn, die bedankte voor Hillegom, Lutten a.d. Dedemsvaart en voor Wormerveer. GEREF. GEMEENTEN Bedankt: voor Borssele, D. Hakken berg te Dordrecht; voor Melissant, G. Schipaanboord te Rotterdam-Zuid; voor Gorinchem, C. de Ridder te Nunspeet Van een onzer verslaggevers DEVENTER De politie heeft van de officier van justitie te Zutphen het verzoek gekregen de 7-jarige Anto- niëtta, het dochtertje van Vincenzo Piazza en Femmy de Vries, op te spo ren en in handen te stellen van de raad van de kinderbescherming. De moeder is eind vorige week weer met haar kind ondergedoken. Binnen veertien dagen zal de rechter opnieuw uitspraak doen in deze zaak, waarbij de gescheiden ouders elkan der het meisje betwisten. In eerste instantie werd Antoniëtta toegewezen fa aan de vader, die haar meenam naar Sicilië, waarna de moeder haar naar Nederland wist terug te brengen. Omdat zij vreesde, dat de Italiaan-F se familie alle moeite zou doen haar F dochtertje weer in handen te krijgen,: 5 ging Femmy de Vries met haar „on der water". Met het oog op het sa- menstellen van een psychologisch ei rapport kwamen zij uit hun schuil-li; plaats. Het meisje ging de laatste da-i gen zelfs weer naar school, maar werd wel door rechercheurs in de ga ten gehouden. |ir De raad van de kinderbeschermingch wil het kind nog vóór de recntelijkey uitspraak in een rooms-katholiekib kindertehuis te Horn (L.) laten opne-|ei men. |y POTCHVFSTROOM - De Gerefor-i meerde Kerk in Zuid-Afrika zendt binnenkort ds. K. S. van Wyk d< Vries voor een jaar naar Nederlam met een dubbe'e oodracht Zijn taa! is primair verbetering van de contac ten met de Gereformeerde Kerken. Verder zal hij zich bezig houden mei de stimulering van emigratie naai Zuid-Afrika van protestanten in N< derland en andere EuroDese landen 'Bf De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant D..rdtp Dagblad TROUW Commissie van hoofdredactie* J. de Berg (voorzitter), H. P. Ester, G. J. Brinkman. J. van Hofwegen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 2