Volkstelling: meedoen of niet? Alternatieve belijdenisvragen zijn onaanvaardbaar Politieke staking kan niet rechtmatig zijn REACTIE OP DS. KROP Dr. Bruins Slot nam afscheid Ds. W. A. Hoek zestig jaar in ambt COMMENTAAR Israël Weer priester uit Zuid-Afrika gezet Raad van kerken Tsjeehoslowakije opgeheven Praagse schrijver Prochazka overleden Weer bezwaarschrift van geref. Urk Een woord voor vandaag BEROEPINGSWERK krant van E formaat WE LI (door dr. A. A. Spijkerboer) AMSTERDAM Het is merk waardig, maar de hervormde kerk heeft de vragen, waarop de nieuwe lidmaten bij de openbare belijdenis van het geloof ant woorden, nooit helemaal offi cieel vastgesteld. Zeker, er zijn wel hervormde belijdenisvragen en wid ze lezen wil kan ze vin den op bladzijde tachtig van het dienstboek. Maar het dienst boek is een dienstboek-in-ont- werp en dus is niemand aan deze vragen gebonden. Het is geen geheim, dat ze veel nieuwe lidmaten zwaar op de maag liggen, en dat niet eens zo zeer om wat de vragen bedoelen te zeggen, als wel om de manier waaróp ze het zeg gen. De eerste vraag is een samen vatting van de apostolische geloofsbe lijdenis en daar hoeft niemand over te vallen. In de tweede vraag beloof je onder meer „tegen de duivel" te strijden en ik kan me indenken, dat nieuwe lidmaten niet weten hoe ze kijken moeten, als ze die vraag moe ten beantwoorden. In de derde vraag wordt de hervormde kerk genoemd. Daar ligt een moeilijkheid waar ik zo dadelijk op terugkom. Het is niet te verwonderen dat er ook in het verleden al gewerkt is aan een nieuwe formulering. De nieuwe vragen van de commissie-dienstboek van 1967 zijn goed en veronderstellen een zeer gedegen catechisatie. De vragen uit het vrijzinnige dienst boek van 1956 zijn toegesneden op de gevoeligheden van nieuwe lidmaten en formuleren de vragen uit het offi- Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Op een informele bijeenkomst in Hotel Polen heeft dr. J. A. H. H. S. Bruins Slot gistermid dag van de redacteuren en medewer kers afscheid genomen als hoofdre dacteur van Trouw. Vergezeld van korte toespraken werden hem namens de redactie een envelop-met-inhoud en namens de directie een reisnécessaire aangeboden. De heer Joh. C. Francken, secreta ris van de hoofdredactie, memoreerde in een lichtvoetige speech de eigen stijl waarmee de heer Bruins Slot zijn hoofdredacteurschap heeft uit geoefend. De lunches die de heer Bruins Slot met zijn naaste medewer kers hield, noemde de heer Francken hoogtepunten van geestelijk en poli tiek beraad. De heer O. Postma, directeur van De Christelijke Pers, merkte op dat de heer Bruins Slot een gebouw heeft neergezet „dat men zou kunnen bena men met de geestelijke inhoud van ons dagblad met portalen van hoop, van verwachting en liefde in het licht van één grote doelstelling". Ten slotte zei de heer Bruins Slot zelf er het volste vertrouwen in te hebben dat de krant in haar nieuwe samenstelling zo wordt voortgezet dat hij er zich niet voor hoeft te scha men. Zodra hij dat wel zou moeten doen, kondigde hij aan, zou hij zijn zaterdagse artikelen niet meer schrij- cieuze dienstboek gewoner en sober der. Maar ook in minimum-vragen, als (ik neem telkens de eerste): „Wilt gij Christus volgen?" en „Gelooft gij het evangelie?" wordt de aandacht ge richt op Jezus Christus en daarom zijn het echte belijdenisvragen, al zou ik ze graag voller geformuleerd wil len zien. VRAGEN Maar de alternatieve belijdenisvra gen, die de generale synode in haar jongste zitting heeft aanvraagd, rich ten de aandacht op de kérk. Dat kan niet en daarom zijn het geen belij denisvragen. Ze luiden immers (voor de ongedoopten): „Verlangt u door de doop in de gemeente van Christus te worden opgenomen?" en (voor de ge- doopten): „Wilt u ter bevestiging van uw doop, waardoor u in vroeger jaren in de gemeente van Christus werd opgenomen, thans door uw ja-woord te kennen geven tot de gemeenschap der kerk te behoren?" Moet.de predikant, die de doop be dient, dan ook maar niet zeggen: „Ik doop u de gemeente van Christus in", in plaats van „Ik doop u in de Naam des Vaders en des Zoons en des Hei ligen Geestes?" Als de nieuwe lidma ten nu eens vragen waar die „ge meenschap der kerk" te vinden is, wat moet je dan antwoorden? „Over al" misschien? Nu, in vage formule ringen als die van de alternatieve be lijdenisvragen ligt „overal" heel dicht bij „nergens". De belijdenis, ook in haar oudste en indrukwekkende vorm: „Jezus Chris tus Heer!" is het vaandel waaraan de christelijke kerk te herkennen is. Mag daarvan niets te zien zijn in de dienst, waarin nieuwe lidmaten hun geloof belijden? De alternatieve belij denisvragen richten de aandacht op de kerk, terwijl juist het bijzondere van de kerk is dat je er leert om de aandacht te richten op Jezus Chris tus. De nieuwe vragen komen uit het kamp van de vernieuwing, maar je kunt eraan zien, dat hele bergen ver nieuwing wel eens een kleine kerkis- tische muis willen baren. NIET AANDOEN Juist dat mogen we nieuwe lidma ten niet aandoen! Want wanneer wij de openbare belijdenis van het geloof afleggen, zeggen wij „ja" tegen Jezus Christus omdat Hij „ja" tot ons ge zegd heeft. Wij zijn geen geloofshel den en daarom hebben de aarzelende formuleringen van het vrijzinnige dienstboek iets sympathieks. Wie belijdenis doet bereikt geen eindstadium en hij klimt niet het po dium der gelovigen op. Nee, hij doet zijn intree in de discipelkring van Je zus Christus en naar goed oosters ge bruik zitten discipelen niet op een podium, zelfs niet op een stoel, maar op de grond. De Heilige Geest wil ons, zittend in de discipelkring, het geloven leren. Ieder jaar zeg ik op de belijdenis catechisatie. dat we de kerk eerst maar even moeten vergeten, omdat het om Jezus Christus gaat. Als dat duidelijk is, komt als tweede punt de kerk aan de orde. Natuurlijk hebben nieuwe lidmaten nogal eens bezwaren tegen de kerk. Maar wat er ook van de kerk te zeggen moge zijn, ze heeft ons het evangelie geleerd. Die kerk is dan voor ons hervorm den de hervormde kerk. Waarom zou den we dan niet in een hervormde gemeente ons geloof mogen belijden? Je verklaart daarmee echt niet. dat zij de enige ware is, wel dat ook zij openbaring van de ene christelijke Ds. A. A. Spijkerboer kerk is. We hoeven ons voor deze moeder niet te schamen, ook als ze ons razend maakt door haar dwaze gedrag. TROOST Maar als de belijdenis van het ge loof in Jezus Christus wegzakt in een „ja" tot de gemeenschap der kerk, wat dan? Ja, dan gaat de Heer schuil in zijn gemeente en dan maak je de enige reden waarom je belijdenis zou doen onzichtbaar. Ik zou in dat geval geen belijdenis hebben gedaan. Dat de Heer anders, trouwer, barmharti ger, strenger en genadiger is dan zijn kerk, is een blijvende troost. De hervormde jeugdraad heeft met zijn aandrang op alternatieve belij denisvragen het oog op de jongeren. Het is tijd om te zeggen dat iedereen altijd zijn jongeren heeft. Natuurlijk Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM De 85-jarige her vormde emeritus-predikant W. A. Hoek, te Rheden, die van 1922 tot 1951 de Amsterdamse hervormde ge meente heeft gediend, is 26 februari zestig jaar predikant. Het laatste nummer van het „Kerkblaadje", uit gave van de „Kring van Vrienden van Kohlbrugge", is aan ds. Hoek ge wijd. Dr. D. Kalmijn uit Eindhoven betoogt in zijn artikel dat men ds. Hoek (auteur van: „H.F. Kohlbrugge, de onheilige heilige") niet als „kohl- bruggiaan" moet aanduiden. Dr. Kal mijn noemt ds. Hoek „volbloed e- thisch". Trouwens, ds. Hoek is secre taris van de Ethische vereniging ge weest. Hij werkte ook mee aan het blad „Stemmen voor waarheid en vrede" van dr. A. W. Bronsveld. Afgelopen zondag heeft ds. Hoek een gedachtenispreek gehouden in de kleine hervormde kerk in de Vinken- buurt van Ommen. zijn er jongeren die de alternatieve belijdenisvragen goed vinden. Zoals er jongeren zijn die het geheel ook zo „een gillertje" vinden. En zoals er jongeren zijn, die dank zij èn on danks de kerk, hun geloof in Jezus Christus belijden. In het heidense kabaal waarin de nu opgroeiende jongeren hun weg moeten vinden, zijn ze al leen maar gebaat met heldere en beknopte formuleringen van het geloof in Jezus Christus. Ook zij mogen leren van de kérk af te zien, en om Christus' wil ook een beetje van de kerk te hou den. De generale synode heeft hun dat met haar alternatieve belijdenisvragen niet gemakke lijker gemaakt. PRETORIA (AFP) Een in Na- tal wonende roomskatholieke priester, pater J. L. C. Paulsen, heeft van de Zuidafrikaanse regering opdracht gekregen voor eind maart het land te verlaten. Een reden is niet opgegeven. Pater Baulsen is de tweede priester die deze maand uit Zuid-Afrika wordt uitgewezen. Hij was in 1966 uit Amerika naar dat land gekomen, waar hij werkte in parochies te Poet Sheptone en Margate. (Van onze kerkredactie) PRAAG De sinds 1954 bestaande Raad van Kerken in Tsjeehoslowakije is bij besluit van het bestuur opgehe ven. In plaats daarvan zijn thans twee raden gesticht: een Tsjechische en een Slowaakse. Het was bekend, dat er na de Rus sische inval in Tsjeehoslowakije in 1968 zekere moeilijkheden in de Raad van Kerken waron, niet ongelijk aan de problemen ir, de Praagse Christe lijke Vredesbeweging. Het is niet be kend, of deze moeilijkheden de door slag hebben gegeven bij de likwidatie van de raad. „Wij zijn vastbesloten, om de ge meenschap van geioof en liefde in de geest van de bestaande tradities te behouden, te versterken en te verdie pen", aldus de verklaring van het be stuur. In deze verklaring wordt ver der aanhankelijkheid betuigd aan het „socialistische systeem." Tot de nieuwe Tsjechische Raad van Kerken behoren negen kerken. Voorzitter is ds. Vilem Schneeberger, superintendent var de Evangelisch- Methodistische Kerk. Over de Slo waakse raad is niets bekend gemaakt. WENEN Na een langdurige ziek te is zaterdag in Praag de schrijver Jan Prochazka overleden. H(j is 42 jaar geworden. Prochazka was een van de leidende openbare figuren tij dens de liberaliseringsperiode van Alexander Doebtsek. In oktober 1969 is hij samen met schrijvers als Pawel Kohout en Loed- wik Watsoelik uit de partij gestoten. Vorig jaar is hij verschillende malen heftig aangevallen door de nieuwe leiders in Praag. Het buitengewoon knap opgezette, Egyptische politieke offensief tegen Israël, dat in december ge lanceerd werd, heeft nu zijn bekroning gevonden met de mededeling, dat Egypte onder bepaalde voorwaarden tot een vredesregeling in het Mid den-Oosten bereid is. Afgezien van het feit. dat deze voorwaarden voor Israël uiterst onaanlokke lijk zijn, is het duidelijk dat er voor de eerste maal in 22 jaar een reële verschuiving in het Egyptische politieke denken te bespeuren is. Terwijl men in Kairo tot dusverre een „politieke regeling" als een maximale concessie zag, wordt nu voor het eerst het begrip „vredesregeling" ge bruikt. Dat wil zeggen, dat men van het concept is afgestapt, dat de Israëlische troepen het in juni 1967 bezette Arabische gebied moeten opgeven, zonder dat hierdoor aan het Arabisch-Israëlische conflict voor eens en voor altijd een einde wordt gemaakt. Niettemin is men in Israël bepaald niet gelukkig met deze revolutionaire ontwikkeling. De redenen voor het Israëlische wantrouwen zijn duidelijk. Ten eerste zijn de voorwaarden die Kairo aan een vredesregeling stelt, uiterst onaanlokkelijk: geen vredesverdrag, maar documenten die, los van el kaar, aan de Veiligheidsraad worden aangeboden: geen geregelde betrekkingen met Israël, maar een passief tolereren van dit land: gedemilitariseerde zones in de Sinai en in Israël van een gelijk op pervlak (dus een veel groter 'gemilitariseerd' ge bied voor Egypte dan voor Israël); troepen van de grote mogendheden in die gedemilitariseerde zones, (d.w.z. Russen in Israël)de opening van de Straat van Tiran en het Suezkanaal voor de Israëlische scheepvaart in ruil voor wat Kairo een bevredigende regeling van het Palestijnse vluch telingenvraagstuk vindt; het opgeven van iedere Israëlische claim op ander Arabisch grondgebied, d.w.z. met name op het oude deel van Jeruzalem en de Golan-hQogten. Israël wil in ieder geval Jeruzalem en de Golan- hoogten behouden, afgezien van de andere stukken gebied waarover de opinie in Israël bepaald niet eensgezind is. Bovendien neemt het gevaar toe. URK De kerkeraad van de gere formeerde kerk van Urk zal zich op nieuw met een bezwaarschrift tot de komende synode, die dit jaar in.Dor drecht zal worden gehouden, wenden. Dit bezwaarschrift zal aan alle gere formeerde kerkeraden in het land worden gezonden. De kerkeraad schrijft niet bereid te zijn de stellingen prijs te geven. Verder is in verband met de heer sende bezwaren tegen de predikan ten-opleiding in Amsterdam en Kam pen besloten niet meer te collecteren voor de theologische faculteit van de Vrije Universiteit, terwijl het doel van de collectie voor de Hogeschool in Kampen zo wordt gewijzigd, dat hiervoor door de kerkeraad verant woord geachte boeken zullen worden aangeboden aan de bibliotheek van de school. De collecte voor het landelijk jeugdwerk, tegen de geest waarvan men eveneens bezwaren heeft is ge schrapt. Wel gaat men uit waardering voor de houding van enkele hooglera ren van de medische faculteit van de VU voor deze faculteit een collecte houden. Aan de collecte voor het werelddia- cobaat is een andere bestemming ge geven. Deze wordt verdeeld tussen de Internationale Christelijke Handrei king van de ICCC en het zendings terrein op Soemba. En eii dan, gij Farizeeën, de buitenzijde van de beker eri schotel reinigt gij, maar van binnen zijt gij vol roof en slechtighi (Lucas 11:39). l Als de Here gaan aanliggen om de maaltijd te gebruiken, Hij het bij de Farizeeër, die Hem uitnodigde, ineens verbruid. x_ is iets niet in orde. „Hij verwonderde zich toen hij zag, dat Hij j voor het eten niet eerst wies". De Farzeeër is erg gesteld op voi\ en voorschriften. En dan zegt Jezus hem hard de waarheid, en Hij doet dit I een tegenstelling: de binnen- en de buitenkant. Bij veel mensen 1 het in het leven nog altijd om de buitenkant, ook ten aanzien I de geestelijke dingen. f Maar die binnenkant! Zeg bij de mens het hart. Dat roerige dat we voor een ieder afsluiten, waarin we, door die soms zo vn de overleggingen niet graag iemand een kijkje zouden laten nev Dat hart, dat precies zegt wie en wat wij zijn. God let niet op de buitenkant, Hij dringt door tot in ons hart We lezen vandaag: Exodus 16 vers 8 tot 15. Ministers in memorie van antivoord: Van onze Haagse redactie DEN HAAG „Een politieke sta king zal onder een democratisch be stel, dat onbelemmerd en onbedreigd functioneert, niet rechtmatig kunnen zijn." Dit schrijven de ministers Rool- vink (Sociale zaken) en Polak (Justi tie) in hun memorie van antwoord op het voorstel, wettelijke regels voor een werkstaking te geven. Zij menen dat een politieke staking wel een positief element in een dic tatoriaal bestel kan zijn om grotere volksinvloed af të dwingen. Ook wij zen zij een politieke staking in prin cipe niet af als die tot doel heeft, on middellijk gevaar voor de democratie tegen te gaan. De ministers vinden echter, dat er in een goed functione rende democrat!; voldoende andere middelen zijn, zoals verkiezingen, de monstraties en vergaderingen cm een bepaalde invloed aan het volk te ge ven. De ministers Roolvink en Polak menen overigens, dat een algemene regeling ten aanzien van politieke sta kingen niet is te treffen. „Ook van een solidariteits- of sympathiestaking kan niet zonder meer worden gezegd, of ze rechtmatig of onrechtmatig is", al dus de memorie van antwoord. Het doel van het wetsontwerp is een verruiming van de juridische moge lijkheden om te staken. De ministers Polak en Roolvink zijn het met som mige Kamerleden oneens, dat deze regeling de rechter te ver gaande mo- HET KWARTET De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant D.,.rdts Dagblad TROUW Commissie van hoofdredactie: J. de Berg (voorzitter), H. P. Ester, G. J. Brinkman, J. van Hofwegen. gelijlcheden biedt, om werkstakingen onwettig te verklaren. Zij zijn van mening dat de rechter wel over de procedure kan oordelen,' maar dat deze niet de aangewezen man is om de gerechtvaardigdheid van stakings- eisen te beoordelen en het eigenlijke sociale conflict tussen werkgevers en werknemers te beslechten. Een recht om altijd en onder alle omstandigheden te staken, achten de beide ministers overigens niet goed denkbaar. Het wetsontwerp, „dat een regeling inhoudt om enerzijds be staande juridische belemmeringen weg te nemen en anderzijds ten doel heeft, dat er fair play wordt betracht bij een werkstaking", is niet in strijd met de democratie, aldus de memorie van antwoord. GEREF. KERKEN Beroepen te Oudewater: D. N. Ver schoor te Moordrecht. Aangenomen naar Woudenberg: kand. S. W. J. Zoutman te Zwolle; naar Workum: B. de Boer te Hellen- doorn. GEREF. KERKEN (vrijgem.) Aangenomen naar Rotterdam-Delfs- haven: Jac. v. Nieuwkoop te Scheve- ningen. Bedankt voor Vlaardingen: Ch. Rupke te Zuidlaren; voor Noordber- gum: K. D. v. Dijk te Terneuzen; voor Drachten: M. Brandes te Hengelo. Lagere rente van ziekenhuislening AMSTERDAM Op 3 maart staat de inschrijving open op een 30-jarige lening groot 9 min. ten laste van de „Daniël de Brouwerstichting" te Boekei (Noord-Brabant). Na een serie 8,75 pet. ziekenhuisleningen wordt deze nieuwe lening tegen een lager rentepercentage uitgegeven, namelijk 8.5 pet. De koer^ van uitgifte is 99 pet. De lening wordt overgenomen door een syndicaat van tien banken onder leiding van de Nederlandse Credietbank N.V. De storting is op 1 april. Kruiswoord-puzzel Horizontaal. 1 I 4. insektenetend 2 waad, 8. gekheid, 1 12. papieren puntzakje 16. lof. 18. plaats in N. Br. 20. pers. m naamw. 21. titel van turkse landvoogj Vc den. 23. doorweekt, 25. meisjesnaam, 2Tpd plaatsje bij Trier, 29. papegaai, 3(*ooj zwak, 32. afk. van Dona, 34. bijb. figuui; te 36. plaats in N.H. 38. opera van Verdij 40. bijrivier van de Oker, 42. pers. voorj naamw. 43 meisjesnaam, 45. lof, 47. Eng' titel,'48. waterdiepte. Pini Verticaal. 1. rivier in Italië, 2. hoek-1" l' pijler,. 3. stok, 4. oude lengtemaat, Sne' gindse, 6. meisjesnaam, 7. gelijk, 9. ko-l de ker, 11. gein, 13. voorteken. 15. jongens- In naam. 17. kleurstof, 19. telwoord, 22. Z»ed< Amer. thee. 24. meisjesnaam, 26. voor^ni lichting; 28. .Bele- kiraelzandstoon. aocav bijb, figuur. 31. Ierland, 33. water iC"J N.Br. 35. zijtak Moezel, 37. part, 39. nie:^ dicht op een staande, 41. vernis. 44. n« dato (afk.), 46. maanstond. OPLOSSING VORIGE PUZZEL |,er Hor. 1. tent, 4. kervel. 9. are, 10. los. ll,t ere, 12. marbel, 14. Argo, 15. oog, 16. PanjQU 17. as, 19. mutatie. 22. mes, 24. aar, 25. sop, 27. caravan. 30. sa, 32. non, 33. sap^^ 35. ende. 37. nopens, 39. ree, 40. dol, 41, lee, 42. korrel, 43. Aser. I Vert. 1. tamtam, 2. era, 3. Nero, 4. kol, 5. es, 6. vernis, 7. erg, 9. Leon, 10. Ie- guaan, 13. bom, 14. A.A.T. 16. parasol, 18 sec, 20. t.a.v. 21. Eos, 23. sander, 26. pas-J ser, 28. roe, 29. nap, 31. perk, 34. pels. 36j neo, 37. nol. 38. nee, 40. de. JID WO ila dat de nieuwe, door Kairo voorgestelde regeling de grote mogendheden een zodanige directe greep op het Midden-Oosten geeft, dat het gebied nooit ont voogd zal worden en opnieuw een soort mandaat systeem zal worden ingevoerd. Het probleem voor Israël is, dat het belang van de Arabische landen op economisch en strategisch gebied voor alle grote mogendheden te gewichtig is dan dat deze bereid zouden zijn (Amerika incluis) om aan de Israëlische belangen evenveel waarde te hechten als aan de Arabische. Om die reden staat Israël zo sceptisch tegenover de garanties van die grote mo gendheden. Niettemin is het duidelijk dat de grote mogend heden de een of andere regeling aan het Midden- Oosten willen opleggen, of Israël dat nu accep teert of niet. Naarmate Israël meer tegenstribbelt hoewel het later toch de politieke wensen van de groten moet opvolgen, zoals vorig jaar herhaalde lijk is gebeurd, isoleert het zich politiek van zijn bondgenoten. Vandaar dat het hoog tijd wordt dat men in Is raël definieert wat „verdedigbare grenzen" zijn en welke graad van verdedigbaarheid een bepaalde grens überhaupt heeft. Zolang dat niet is gebeurd, moet de Israëlische regering haar bevolking met een aantal hele en halve mystificaties opzadelen, die het nemen van de zo noodzakelijke politieke beslissingen bemoeilijken. Dat is een van de rede nen waarom Israël het er zo moeilijk mee heeft zijn image van vredelievend land onder alle omstan digheden hoog te houden. Voor Israël dringt de tijd alleen al, omdat het Amerikaanse fiasco in Indochina van zeer grote in vloed zal zijn op de toekomstige Amerikaanse be reidheid zich nog met andere delen van de wereld uitputtend bezig te houden. Een Amerikaans neo- isolationisme zou, gepaard gaand met een Russisch opdringen in het Midden-Oosten, voor Israël desas treuze gevolgen kunnen hebben, als er niet voor dien een of andere regeling wordt getroffen. Dat is de reden, waarom er al stemmen in Is raël zijn opgegaan om van het zo gewenste, defi nitieve vredesverdrag af te zien en met minder ge noegen te nemen. ROTTERDAM De kerkbladen blazen hun partij mee in de discussie over de ko mende volkstelling en net als in de niet- kerkbladen lopen de meningen uiteen. In het Algemeen Doopsgezind Weekblad zet ds. A. G. van Gilse uiteen, wat zijn bezwaren zijn: „Het grote spel van tellen en noemen, zoals de regering zich dat heeft voorgesteld, gaat door. Voor sommigen wordt het een grimmig spel, om dat het hen herinnert aan zf/arte dagen in de bezettingstijd of alleen al door het dreigement met boete of hechtenis voor wie niet loyaal mee werkt. Tellen èn noemen, want deze volkstelling wordt gecombineerd met een controle van in bevolkings registers opgeslagen gegevens. Aan het tellen het verzamelen van gegevens voor statistische verwerking wil ik graag meedoen, aan het noemen van naam en adres en wat men nog meer van mij persoonlijk wil weten ook wel. maar nu zijn die twee gekoppeld en dat acht ik naar verstand en geweten onjuist. Wat moet i£ doen? Weigeren van personalia en invullen van 'de rest helpt niet. want het dienst doend personeel vult op mijn van een ingeponst nummer voorziene formulier mijn naam en adres in. Er zit dus niets anders op dan het tel-gedeelte dat mij nu juist het meest nuttig voorkomt blanco te laten. Ik doe loyaal mee met noemen maar weiger het tellen. Komt men een volgende keer apart voor een werkelijke telling, dan ben ik van de partij. Valt er straks vijfhonderd gulden bij mij te halen, dan mag de overheid die in een pot doen voor de volgende volkstelling. Met een paar dui zend niet armlastige medestanders financieren we die gemakkelijk. Nu maar hopen dat de overheid inderdaad terugkomt op haar met de huidige „volkstellingenwet" geïntroduceerde combinatie van tellen en noemen". In DE WEKKER, het weekblad van de christe lijke gereformeerden, blijge gereformeerden, blijkt ds. J. H. Velcma géén bezwaar te hebben tegen de volkstelling. Hij schrijft: „Gezien de waarborgen, die de regering heeft gegeven en nog eens extra heeft gegeven na de democratische wijze, waarop deze bezwaren zijn geuit, is er m.i. geen bezwaar om aan deze volkstelling deel te nemen, Dit niet te doen zou betekenen dat we ongehoorzaam zijn aan de wettige overheid, die niet voor het eerst een volkstelling organiseert. De straf, die hierop staat ƒ500 boete kan beter voor kerkelijke doeleinden worden gebruikt. We worden nog niet gedwongen dingen te doen, die tegen God en Zijn gebod ingaan". De baptisten hebben hun eigen problemen. Daarover ds. J. van Dam in het weekblad DE CHRISTEN: „Van de zijde van de Uniecommissie werd zowel in 1947 als in 1960 die beide volks tellingen herinneren we ons er bij de baptis ten-gezinshoofden op aandrongen ook voor hun onmondige kinderen als kerkelijke gezindte de baptistengemeente op te geven. We herinneren ons ook, dat sommigen bezwaar hadden tegen dat „advies", want zeiden ze je bent pas baptist als je door de doop toegetreden bent tot een bap tistengemeente. Hoewel deze mensen formeel gesproken het grootste gelijk van de wereld hebben, zouden wij op deze plaats er nu eveneens op willen aandrin gen „baptistengemeente" in al die gevallen in te vullen waar mensen volwassenen zowel als kinderen zich gesteld hébben of staan onder de geestelijke invloed en bearbeiding van een onzer gemeenten. Om dat aantal te kennen gaat het de overheid. Het mag veel mensen ontgaan welk direct nut de overheid ervan heeft wanneer de afmetingen van onze keukens statistisch bekend zijn. Het nut van statistische gegevens omtrent d< kerkelijke of niet-kerkelijke gezindte van ons volI_ is zonder meer duidelijk. Op grond van deze gege-j vens immers kunnen rechten worden toegekend en gewaarborgd". J0l br Een andere veel besproken kwestie roert prof.^, dr. Herman N. Ridderbos in het GEREFOR MEERD WEEKBLAD aan: „De kwestie van het fonds van de wereldraad van kerken ter bestrij-k ding van het racisme is niet eenvoudig. Men helptiU er organisaties mee, die in allerlei landen de strijd voeren tegen onderdrukking, racisme, discrimina-U, tie, etc. en die, als alle andere middelen falen, ook| niet tegen geweld opzien als uiterste middel. DeL gelden, waarmee het fonds van de wereldraadL steunt, zullen NIET voor wapenen en geweld ge-'e bruikt worden maar voor humanitaire steun aan^ ontrechten en veroordeelden. Men kan echter allesj, niet nagaan. Ook zijn de organisaties, die me»a wil steunen, uiteraard vrij om met wie ter wereldL verder ook verbindingen aan te gaan; wie dus van;c de kerk verlangt, dat zij alleen van doen wilg hebben met mensen of organisaties die kerkelijk«L of christelijke maatstaven hanteren, zal hier heef^ wat vinden, dat hem niet aanstaat. Maar het is dej- vraag, of het christelijk is te wachten met hulp totdat de hulpbehoevende zich in alles conform dqc maatstaven van de hulpverlener gedraagt. Boven-4a dien: weet iemand hier, die in vrijheid en vredeL leeft, wat degenen, die onder onrecht en ondew drukking doorgaan, wèl en niet mogen? En wan-j^ neer iemand meent, dat hij anderen, die in de knel zitten betere wegen en middelen kan wijzem dan waarvan zij gebruik maken, is het dan niet zaak hun althans eerst in datgene te hulp te ko-l men, waarin zij gebrek lijden en waaraan zij voou alles behoefte hebben? Daarom kan ik verstaan! dat de generale zendingsdeputaten akkoord ge-j gaan zijn met het besluit van de Ned. zendings-t raad om 7000 dollar te schenken aan het fonds teiji bestrijding van het racisme en kan ik een voorj beeld zien in de gift, die H. M. de koningin gege-j i ven heeft op de actie Betaald Antwoord, waarvahj de opbrengst aan het zelfde doel ten goede komü (Voor alle zekerheid: giro 75651, Crediet- GfLbank, Utrecht, tb.v. Betaald Antwoord)." liet- en,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 2