Nieuwe belijdenisvragen: afscheid van individualisme BINNENHUIS 7i EÈ Geen samenspreking Geref. Gemeenten en Clir. Geref. Kerken NIEUW LIEDBOEK VOORJAAR 1972 UIT Een woord voor vandaag BEROEPINGSWERK Studentengemeente: stop steun aan Portugezen Halve ton voor ds. J. Overduin COMMENTAAR Vogel B 12000m2 woon.ideeën B (toekomst) keuken B het fweede'huis SC tuincentrum B win een prijs met tafeldekken B vele noviteiten Door ds. M. A. KROP Sinds de vorige eeuw spelen de belijdenisvragen in de hervormde kerk een grote rol. Temidden van alle verwarring en richtingstrijd vormden zij een vast punt. Evenals de belijdenisdienst zelf op de palmzondag. Deze was immers een hoogtepunt in het kerkelijk jaar. Prof. dr. G. C. van Niftrik kon er ter synodezitting met weemoed over spreken. Vanuit deze achtergrond is het begrijpelijk dat in het ontwerp-dienstboek naast verschillende formulieren en orden van dienst maar één vraagstelling voor de geloofsbelijdenis voorkomt. Drs. M. A. Krop ind „Dit geslacht is een boos geslacht. Het begeert een tekt-fl, wln< het zal geen teken ontvangen dan het teken van Jonc (Lrer 11:29): fc€ Als de boze geest is uitgedreven, komt de verwondering en mé£ 1 verwondering de nieuwsgierigheid. De nieuwsgierigheid naar hetv heim van de krachten, die in Jezus schuilen, waardoor Hij dat j maal kan doen. En hoe ver gaan Zijn kracht en macht? De gedachte rijst aan een teken uit de hemel. Er is toch i nieuws onder de zon. Eén teken uit de hemel. Door hoevelen r het niet begeerd? En het antwoord van de Here luidt: Dit geslacht is een boof\(. slacht. De begeerte naar een teken. Het is het bewijs van ongefa Niet zien, geen teken, toch zeker weten. T fc Geen teken anders dan Jezus Christus zelf, Die voor ons wpj storven en wederom opgestaan uit den dode, opdat wij zouden le Jezus Christus, het grote teken van Gods onbegrijpelijke en or\ minderde liefde voor de zondige mens. We lezen vandaag: Exodus 16 vers 1 tot 7. (Van onze kerkredactie) UTRECHT De Gerefor meerde Gemeenten hebben een verzoek van de Christelijke .Ge reformeerde Kerken om tot sa menspreking te komen afgewe zen. Reeds eerder had de synode van de Gereformeerde Gemeenten uitgespro ken, dat er beletselen waren om tot samenwerking over te gaan. Christe lijke gereformeerde deputaten voor de eenheid van de gereformeerde be lijders vroegen toen een gesprek, om toe te lichten welke beletselen dit waren. Een commissie van de synode van de Gereformeerde Gemeenten heeft nu geantwoord, dat het haars inziens geen zin heeft, „over deze zaken te spreken en in een gesprek hierover een uiteenzetting te geven, daar deze zaken duidelijk bekend zijn". De commissie van de Gerefor meerde Gemeenten wijst op het ver schil van opvatting over het verbond der genade, „dat naar onze mening toch een groot verschil veroorzaakt in de prediking wat betreft de beloften des verbonds". Verder wordt gezegd, dat de predi king in de Christelijke Gereformeer de Kerken steeds oppervlakkiger wordt, terwijl ook andere ontwikke lingen in deze kerken oorzaak zijn, dat de scheiding groter is geworden. Ds. J. H.- Velema, secretaris van het deputaatschap, toont zich in het christelijke gereformeerde weekblad De Wekker zeer teleurgesteld over deze reactie. Ontwikkeling Hij schrijft, dat de Gereformeerde Gemeenten toch ook een ontwikke ling hebben doorgemaakt. „Al is dit niet direct met citaten te bewijzen, het is vrijwel zeker dat in de Gere formeerde Gemeenten niet strikt meer wordt vastgehouden in de prak tijk van de prediking aan de uitspra ken van 1931. (De synode van de Ge reformeerde Gemeenten deed toen een zestal uitspraken, waarin gesteld werd, dat alleen de uitverkorenen waarlijk in het genadeverbond begre pen zijn; red.) ven en tegelijk niet in de geest v de uitspraak de ambtelijke arb« verrichten. Ook in andere opzichten deden Gereformeerde Gemeenten van zi spreken. Officieel veranderde er w< invaar niets, maar in de persoonlij sfeer scheen er wel iets te verand ren. Destijds werkte men con amo mee met het Gereformeerd Sociol gisch Instituut. Het was een verrassing, dat predikanten uit de Gereformeer Gemeenten mee wilden doen aan h Gereformeerd Convent, destijds in oprichting.la ter uitgegroeid tot Contact Orgaan Gereformeerde G zindte. De huidige voorzitter van c orgaan is zelfs een predikant van Gereformeerde Gemeenten; ds. Rijksen te Gouda. Niet haalbaar Destijds was het een vreugde, toe de nu reeds overleden predikant^ Verhagen en J. W. Kersten zich ven voor dit Werk. Helaas is het noir tot officiële medewerking gekornP namens de synode van de Gerefo® meerde Gemeenten. Dit was nl11 haalbaar. Men zou hieruit kunn# concluderen, dat predikanten en gp' meenteleden persoonlijk meer wild# dan de synode van hun kerken. f. p Ook de soms zeer goede vertegei woord iging van de Gereformeer» Gemeenten op de COGG-conferenti« was voor velen een „openbaring Veel leden van de Gereformeerd Kerken synodaal en vrijgemaafc moesten eerlijk bekennen, dat een verkeerde voorstelling van det kerkgroep hadden. jt In andere verbanden waren er pet soonlijke contacten. En al wisten yl dat er bepaalde verschillen ware! toch was er in deze tijd een groeieni toenadering." p Ds. Velema schrijft aan het shl „Is men als persoon anders dan aj synodelid? Of kunnen de koplopej dc synode niet meekrijgen in een st menspreking, die een verzwakkil van het isolement zou kunnen betj kenen?" Sinds 1955 (het jaar waarin de eer ste druk van dit dienstboek ver scheen) is veel veranderd. De tijd gaat snel. Het aantal mensen dat be lijdenis wil doen neemt even snel af. Precieze gegevens zijn moeilijk te krijgen. Er bestaat een begrijpelijke gêne. Tegelijkertijd wordt met aller lei vragen druk geëxperimenteerd. Van de aanvankelijke eenheid is wei nig overgebleven. De landelijke hervormde jeugdraad is over deze ontwikkeling weinig ge lukkig. Daarom heeft hij aan de sy node gevraagd de belijdenisakte on der de loep te nemen en haar een andere vraagstelling voorgelegd. Men wilde deze niet houden in de sfeer van het vrijblijvende experi ment, omdat men van mening was dat de gehele kerk (d.w.z. ook de an dere kerken) er recht op hebben te weten dat jongeren ook op een ande re wijze hun geloof en gemeentelid zijn kunnen beleven dan volgens het gebruikelijke patroon gangbaar wordt geacht. De vraagstelling luidt; in geval de volwassen doop bediend wordt: „Ver langt U door de doop in de gemeen te van Christus te worden opgeno men"; in geval de kinderdoop ont vangen werd: „Wilt u ter bevestiging van uw doop, waardoor u in vroeger Jaren in de gemeente van Christus werd opgenomen, thans door uw ja woord te kennen geven tot de ge meenschap der kerk te behoren". Doop centraal Het spreekt vanzelf, dat wanneer gesproken wordt over de verhouding gemeente persoonlijk geloofsbele- ven de doop centraal staat. De doop ls het teken van verkiezing en gena de. Hij kan in elke levensfase worden gevraagd en bediend. De kerk houdt terecht vast aan de kinderdoop. Maar dan dient zij daar de consequentie uit te trekken, n.l. dat elke gedoopte vol- JBelijdeniscatechisatie De hervormde synode heeft een al ternatieve vorm van belijdenisvragen aanvaard. Daarbij kwam méér aan de orde dan een wijziging in woordkeus en formulering. De nieuwe vragen ontstonden in het Groninger studen tenpastoraat. We hebben de Gro ninger hervormde Ptudentendomtnee M. A. Krop om een nadere toelichting gevraagd. NED. HERV. KERK Beroepen te Bodegraven: J. v. Win terswijk te Zeist; te Katwijk a. Zee: J. Ewoldt te Rotterdam-Zuid; te Rouveen: A. v. Brummelen, die be dankte voor Papendrecht en voor Putten: te N.O.-Polder (wijkgem. Ens- Kraggenburg) - loez. M. J. Kalven- haar te Vlagtwedde. Aangenomen naar Voorschoten (vac. E. Saraber): A. K. v. d. Schoot te Appelscha; naar Oss: kand. J. J- v. Lienden te Bennekom. Bedankt voor Huizen (toez.): T. Poot te Groningen. GEREF. KERKEN Beroepen te Valkenburg (Z.H.: kand. H. Rooze te Boechout (België), die be dankte voor Winsum en voor 't Zand; te DokkumW. Netjes te Luiten, c.a.; te Dieren: D. N. Verschoor te Moor drecht. Beroepen te Wildervank en Veen- dam: A. P.roersma te Goes. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Benthuizen: J. v. Haa- ren te Amersfoort. waardig gemeentelid is en naar de gegeven mogelijkheden in de ge meente mag leren leven. De kinderdoop is geen religieuze verkrachting. Er komt een ogenblik, dat iemand mag uitspreken er bij te behoren, zoals hij ook moet kunnen zeggen dit niet te willen. Het is een aanfluiting wanneer iemand zegt, dat hij alleen maar gedoopt is. Geloofso verdracht in gezin en gemeente houdt in dat we jongeren, die als kind ge doopt zijn, duidelijk maken dat deze doop vraagt om aanvaarding of ver werping. Belijdenis doen is dus niet iets nieuws. Het is een akte van opname of bevestiging in de gemeente. Deze kan te allen tijd en op verschillende wijze plaats vinden. Ook in een open bare kerkdienst, die dan een bijzon der feestelijk karakter mag dragen. Geen individualisme Doordat in deze vraagstelling de doop en daarmede de gemeente cen traal staat betekent zij een afscheid van het individualisme van de 19e eeuw. De huiver voor het belijdenis doen vloeit o.m. voort uit het afslui tend karakter van deze akte. Zij ver wordt tot een allerindividualistische expressie van een allerindividualisti sche emotie enerzijds en tot een zich voegen in wat voor waar gehouden moet worden anderzijds. Daar knap-, pen velen op af. Een veel gehoorde opmerking: „Wanneer ik weer belij denis zou moeten doen dan weet ik het nog zo net niet Je weet niet wat je allemaal op je neemt". Dat is natuurlijk vrij dwaas. Door de doop ben je in de gemeente opge nomen en daarin mag een mens leren leven. Ik ben nu 57 jaar en dus geloof ik op dit ogenblik anders dan toen ik 18 was. Dat spreekt vanzelf. Oecumenisch Men heeft ter synodezitting ge vraagd waarom elke kerkvermelding achterwege bleef." „Hervormd is toch geen vies woord?" Het tegendeel is het geval. Maar ook hier zou het meerdere het mindere betekenen. De doop is aan alle kerken gemeen, hij wordt nadrukkelijk over en weer er kend. Wanneer nu die doop gevraagd of bevestigd wordt, dan spreekt het vanzelf dat daarbij geen kerk apart wordt genoemd. Niet omdat de kerkelijke geschei denheid daarmede aanvaard zou zijn. Het zijn jongeren, die op de synode tafels der gereformeerde en hervorm de kerken heel concrete voorstellen hebben gelegd om de hereniging bin nen een aantal jaren te realiseren. Deze voorstellen zijn ook geconcreti seerd. Zij zijn geboren in hetzelfde gedachtenklimaat als waarin deze vragen tot stand kwamen. De kerkelijke organisatie wordt niet veronachtzaamd en de kerkelijke structuur niet geminacht. Maar deze wordt ook niet verheerlijkt. Alle kerken zitten met hetzelfde probleem n.l. dat de geloofsover dracht bijzonder moeilijk is. Laat men zich dan gezamenlijk afvragen wat daarvan de oorzaken kunnen zijn. Tot nu toe is het veelal zo, dat een andere vorm van theologiseren als de grote boosdoener wordt aange wezen. In het pastoraat merkt men dagelijks dat gevraagd wordt om een kerkstructuur, die ruimte biedt voor zeer uiteenlopende geloofsbeleving. Niet met mondjesmaat, maar even gul en royaal als Gods verkiezing is. Hèt oecumenisch probleem is niet de samenvoeging van kerkelijke or ganisaties. maar of mensen bereid zijn zozeer het eigen denken te laten kruisigen dat men zich verheugen kan over de geloofsbeleving van de ander. In de toelichting op deze vragen wordt gesteld dat leven in de ge meente een voortdurend leerproces betekent. De belijdeniscatechese moet niet een al te zwaar accent krijgen. Als regel zullen mensen van te voren graag iets meer willen weten voordat zij in de gemeente ja zeggen. Maar door de belijdeniscatechese als uit sluitende voorwaarde te stellen, heeft men het verstandelijke element over- geaccentueerd. Een verstandelijk ele ment dat op tal van punten niet tot zijn recht kon komen. Gevolg mede hiervan is de weinig feestelijke bele ving van de maaltijd des Heren, die dan bovendien nog door de verschil lende kerken als scheidsmuur wordt opgebouwd. Bij deze vraagstelling wordt ook Het concept, dat de hervormde sy node in juni 1968 aanvaardde, bevatte 455 liederen. Aan de totstandkoming van dit concept hadden reeds de doopsgezinden, de remonstranten en de Nederlandse Protestantenbond meegewerkt. Nadien gaven ook de Evangelisch- Lutherse Kerk en de Gereformeerde Kerken de wens te kennen, mee te werken aan het liedboek, mits nog een eigen inbreng mogelijk was. Het gevolg daarvan is geweest, dat nog 55 liederen zijn toegevoegd, hoofdzakelijk op wens van de gere formeerden en de lutheranen. Zeven tien liederen werden uit het concept geschrapt, deels ook omdat sommige dichters een bepaald lied terugnamen. Er moeten nu nog verscheidene re gisters worden samengesteld, maar dit behoeft de uitgave niet te vertra- maar de gedachte vermeden, dat be lijdenis doen speciale toegang tot het Heilig Avondmaal zou zijn. De erva ring bewijst n.l. dat deze sterke bin ding voor velen na de belijdenisdag teleurstelling bracht. Deze velen waarschuwen nu anderen om toch vooral de stap van belijdenis doen niet te nemen. Deze vragen worden door de her vormde kerk aangeboden. Zij kunnen uit de aard der zaak ook in andere kerken gebruikt worden. Wat zouhef resultaat kunnen zijn wanneer èn in de r.k.-kerk èn in de gereformeerde kerken deze vragen ook werden aan geboden? Uit de aard der zaak wor den de andere niet buitengesloten. gen. Ook zal aan het liedboek een dpnne katern worden toegevoegd, waarin enige liturgische stukken en orden van dienst zullen zijn opgeno men. Aan deze katern wordt gewerkt door de hervormde raad voor de ere dienst en zijn commissie voor het dienstboek. De zaak van de auteursrechten is geheel in handen gesteld van de ge nerale financiële raad van de her vormde kerk. In een nota van de secretaris van de hervormde raad voor de eredienst ds. A. W. Lazonder aan de synode wordt gezegd: „Een nader overleg met de dichters heeft inmiddels plaats gevonden en biedt goede voor uitzichten op een spoedige definitieve regeling. Aan de componisten is schriftelijk een voorstel gedaan, dat naar we hopen eveneens tot een goe de regeling zal leiden." Het ligt in de verwachting dat, evenals er voor de psalmberijming een interkerkelijke stichting is opge richt, ook voor de gezangen de stich tingsvorm gekozen zal worden. Er wordt over gedacht, om tot één stich ting voor de psalmen en de gezangen te geraken. AMSTERDAM De pastores van de Amsterdamse r.k. studentenge meente hebben gisteren in de Am- stelkerk een dringend beroep gedaan op de Tweede Kamerfracties van een aantal politieke partijen alles in het werk te stellen om een einde te ma ken aan de Nederlandse steun aan de Portugese oorlogvoering in de kolo niën Angola en Mozambique. In een open brief, die mede is on dertekend door verscheidene anderen en die gaat over de leveranties van Fokker-Friendships aan Portugal, wijzen ze erop, dat in deze Portugese koloniën voor militaire transporten gebruik wordt gemaakt van door Ne derland geleverde vliegtuigen. En dat terwijl er sinds 1963 een door de VN uitgevaardigd embargo bestaat op de levering van oorlogsmateriaal aan Portugal, dat in de koloniale gebie den kan worden gebruikt. De pastores vragen de fracties voor 21 maart te laten weten welke stap pen ze denken te ondernemen, zodat deze kwestie in de kerkelijke bijeen komst van 28 maart opnieuw aan de orde kan worden gesteld. De open brief werd voorgelezen tijdens een dienst, die gewijd was aan het pro ces in Lissabon tegen de priester De Andredade. Van een onzer verslaggevers VEENENDAAL Voor het jubi leumcadeau van de Veenendaalse gereformeerde dominee J. Overduin, die onlangs 40 jaar predikant was, is ruim 50.000 gulden binnengeko men, dat is 5.000 meer dan waarop men hoopte. Het geld is, conform de wens van de jubilaris, bestemd voor hulpwerk in het buitenland, onder andere kerkbouw in Depok in West- Java en een weeshuis in Italië. HET KWARTET De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant D..-rdts Dagblad TROUW Commissie van hoofdredactie: J. de Berg (voorzitter), H. P. Ester, G. J. Brinkman, J. van Hofwegen. Zionistenbond: Joodse emigratie naar Israël mislukt Van een verslaggever AMSTERDAM De snelle, grote volksverhuizing van joden naar Israël is mislukt. Dit zei de voorzitter van de Nederlandse Zionistenbond, prof. ir. M. Tels, in de jaarvergadering van de bond. Prof. Tels zei dat in 1967 het hele jodendom uit 13,5 miljoen mensen bestond. Van hen woonde nog maar 17 procent in Israël. In de Zionisti sche periode was de joodse emigratie naar de VS groter dan die naar Israël. Prof. Tels weet de mislukking van de volksverhuizing onder meer aan de politieke belemmeringen en het gebrek aan animo van joden in het Westen, omdat zij de noodzaak van emigratie niet inzagen. „Hier in het westen staat en stond de meerder heid van de joodse bevolking onver-- schillig tegenover onze (Zionistische) denkbeelden", aldus prof.Tels. Rode Kruis helpt jeugd iu geteisterd Pakistan Van een verslaggever DEN HAAG Het Nederlandse Rode Kruis zal dinsdag uit Rotter dam met de "Karotua" een grote hoeveelheid hulpgoederen zenden naar de jeugd in het door een cy cloon en een vloedgolf geteisterde Oost-Pakistan. Verzonden worden meer complete rampsets voor kin deren, die al hun bezittingen verloren hebben zien gaan, ruim 300 schrijf- sets, duizende stuks speelgoed en een aanzienlijke voorraad kindervoeding. Deze goederen zijn door vele dui zenden Nederlandse kinderen met acties op scholen en in jeugdgroepen bijeengebracht. Meer dan veertig af delingen van het Nederlands Rode Kruis zijn bij de inzameling betrok ken geweest, waarbij het Jeugd Rode Kruis als coördinerend lichaam ge fungeerd heeft. Zelfs wordt gefluisterd, dat diverse predikanten zakelijk op liet stand punt staan, dat ds. Kok destijds in nam en waarom hij werd veroor deeld. Een zindelijke zaak is dat uiteraard niet: een uitspraak handha- Uitgave van boek van Kiing betreurd Van een verslaggever ROME De commissie voor het geloof van de Italiaanse bisschoppen conferentie heeft de verschijning van het, boek „Onfeilbaar? een vraag" van de Westduitse theoloog Hans Küng openlijk betreurd. Het boek, dat kort geleden zonder kerkelijk imprimatur in Brescia in Italiaanse vertaling uitkwam, bevat meningen en thesen, die „duidelijk" van de katholieke leer, ten dele zelfs van bepaalde dogma's, afwijken, zo werd verklaard. Dergelijke stellingen kan men volgens de commissie niet ondersteunen of verbreiden zonder zich van de gehele gemeenschap met de kerk los te maken. Foto ds. K. G. Wiersma Per vergissing is in de krant van za terdag bij het artikel ,J)s. Wiersma ziet gevaar in Nieuw Links" een ver keerde foto geplaatst, namelijk die van ds. J. T. Wiersma te Wassenaar in plaats van die van ds. K. G. Wiersma te Harfsen (Geld.) Kruiswoord-puzzel Horizontaal. 1. kraam, 4. kruiderij. 9. vlaktemaat. 10. lynx, 11 eer, 12. knikker (Z.N.). 14. het schip der Argonauten, 15. gezichtsorgaan. 16. herdersgod. 17. overblijfsel bij verbranding, 19. veran dering. 22. snijwerktuig, 24. bloeiwijze, 25. zeepwater, 27. woonwagen, 30. welaan, 32. knopje op een priktol, 33. le vensvocht in organische lichamen, 35, einde, 37. betreffende, 39. buitenhaven, 40. roeipen, 41. watering, 42. decigram, 43. bijb. figuur. Verticaal. 1. slaginstrument. 2. tijdre kening. 3. romeins keizer, 4. heks, 5. boom, 6. lak. 7. bar, 8. bergachtig land aan de Duero, 10. kamhagedis, 13. pro jectiel, 14. aan- en afvoertroepen (afk.) 16. zonnescherm, 18. zware zoete wijn 20. ter attentie van (afk 21. Myth, fi guur, 23. snoek baars, 26. tekerigereed- schap, 28. stok, 29. houten bakje, 31 bloembed, 34. bontjas, 36. nieuw, 37 zandheuvel, 38." ontkenning, 40 lid woord. Oplossing vorige puzzel Hor. 1. gaper. 4. kalis. 8. os, 10. ka, 12 Epe, 15. oneer. 17. linde. 19. kas. 20. vee 22. sar. 23. Parma, 24.eek, 26. ree, 27. Lea, 29. slede, 30. naald, 31. nat, 33. er, 37 ge, 38. ratel. 39. tenor. Vert. 1. golok, 2. as. 3. es, 5. al. 6. ik. 7 sater. 9 A P.. 11. les, 12. ervaren. 13. ele ment. 14: Ens. 16. nagel. 18. dadel. 21. ere 24. ester. 25_keg. 27. lak. 28 adder, 32 ar 34. ra. 35. Ee. 36. re, 37. go. Wie meent, dat de twisten in en rondom de Partij van de Arbeid een typisch Nederlandse kwestie vormen, althans geen overeenkomst verto nen met wat elders in de Westeuropese sociaal- democratie gaande is, kan zich in West-Duitsland van deze misvatting laten genezen. Daar heeft de populaire gekozen burgemeester van Mün- chen, de sociaal-democraat Vogel, aangekondigd, zich volgend jaar niet opnieuw kandidaat te zullen stellen voor het burgemeesterschap van de Olym pische stad, omdat met name daar, maar ook elders in de Bondsrepubliek, teveel speelruimte wordt gegund aan radicale doordrijvers binnen de sociaal democratische partij (SPD). Vogel acht zijn positie, en zijn partij, in het bij zonder bedreigd door de jongerenorganisatie van de SPD. de Jonge Socialisten oftewel, met een Duitse afkorting, 'Jusos'. Zijn verwijten aan hun adres lijken sterk op wat vele DS'70-ers vele Nieuw-Linksers voor de voeten werpen. Zo be ticht Vogel de 'Jusos' van ouderwets dogmatisme, van een voorliefde voor onuitvoerbare radicale pro gramma's, die de SPD slechts zouden isoleren van de overgrote meerderheid der kiezers, en van een gebrek aan voorliefde voor de regels van de rechtstaat. Bondskanselier Brandt zelf wegens zijn be trekkelijk milde houding jegens de 'Jusos' in ei gen kring al gekritiseerd heeft geprobeerd, de affaire-Vogel voor te stellen als een louter plaat selijke aangelegenheid. Dat is even onjuist als begrijpelijk. Het is begrijpelijk, omdat de SPD dit jaar in drie deelstaten verkiezingen voor de boeg heeft. Het is onjuist, omdat de junioren van de SPD in heel West-Duitsland hun partijbesturen voor de voeten lopen, al was het alleen maar met plannen voor gemeenschappelijke acties met com munisten. De leiding van de SPD zou een beslissende con frontatie met de 'Jusos' graag uitgesteld hebben tot na de verkiezingen in West-Berlijn, Sleeswijk- Holstein en Rijnland-Palts. Burgemeester Vogel heeft ervoor gezorgd dat ze waarschijnlijk al in haar vergadering van deze week de links-radicale koe bij de horens zal moeten vatten. Dat deze ver gadering tot genoegen van de 'Jusos' zal verlopen, lijkt zeer onwaarschijnlijk. De SPD is de laatste dertien jaar groot geworden, althans groot genoeg om in Bonn te kunnen regeren, door zich van haar versleten marxistische plunje te ontdoen. Ze zal, nu ze eenmaal de smaak van de macht te pakken heeft, dat kostum van haar oude Adam nooit meer willen aantrekken. 19t!m28februari aho/hal r'dam zuid HIK 5de internationale beurs voor woninginrichting dag.: 11-17 uur/19-22.30 uur.zond.:12-18 uur Van onze kerkredactie DRIEBERGEN Het nieuwe interkerkelijke liedboek zal, zoals de stand van zaken nu is. in het voorjaar van 1972 verschijnen. De inhoud is deze maand definitief vastgesteld. Het zijn 493 liederen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 2