Baarnse villa gereformeerde kwart eeuw uitkijktoren Christelijke krant ook voor anderen BEROEPINGSWERK Supporters Z.-Afrika betreuren gift van koningin Juliana o Daniël de Lange uit W illibrord v ereniging Pottekijkers Zendingscentrum jubileert COMMENTAREN Dubbel werk Een woord voor vandaag Van een onzer verslaggevers BAARN De rijke planter uit Nederlands-Oost-Indië die in 1900 aan Wilhelminalaan 3 in Baarn een kast van een huis liet zet ten om zijn vrouw een pleziertje te bereiden, heeft wellicht nooit vermoed, dat er een halve eeuw later geen huis in Baarn zou zijn waarin men zich zo intensief voor voormalige wingewesten zou in zetten als juist in dit huis. Het is sinds 1946 zetel van het gerefor meerd zendingscentrum. Figuurlijk gesproken is deze Baamse villa nu een kwart eeuw de uitkijktoren van de gereformeerde kerk waarop veel calvinisten over de dijken hebben leren heenkijken en veel zijn gaan zien, veel zijn gaan verstaan en veel zijn gaan geven voor de mission&ire inspanningen. Want dat is he* opmerkelijke plus van wat er in dit centrum gebeurde: het ging er niet alleen om recrute- ring, opleiding en geldwerving voor het werk in de verte, maar via dit centrum veranderde er heel wat in het bewustzijn van de gereformeer den. Wat heel solide en berekenbaar het thuisfront werd genoemd kreeg als een boemerang allerlei consequenties van de evangelieprediking gepresen teerd en verwerkte die in vele druk bezochte conferenties. In de docu mentatie van „Baarn" over het kwart eeuw bestaan van het zendingscen trum komt dit boemerang-effect van de gereformeerde zending nauwelijks aan de orde, misschien ziet men het daar als een interesaant bijproduct, waardoor men zijn aandacht niet wil laten afleiden. Maar het mag wel eens vermeld worden. In zijn schulp Bij dit zilveren jubileum kruipt de staf in zijn schulp voor elk huldebe toon, die schulp is de kapel waarin vanmiddag om half vijf voor de me dewerkers een dankdienst wordt ge houden. Een receptie is er dus niet. Men kan ia deze dankbaarheid slechts delen door op giro-215600 een gift over te maken voor het jubi leum-beurzenfonds, waar inmiddels al 33.605 is binnengekomen. Ér was overigens al een halve eeuw gereformeerd zendingswerk toen in 1946 het centrum werd opgericht. Maar in 1896 was op de synode van Middelburg gekozen voor een gede centraliseerde opzet. Er waren negen zendende kerken die ieder ongeveer een provincie vertegenwoordiden. all*' een stukje zendingsterrein op Midden Java of Soemba toegewezen kregen en onafhankelijk van elkaar te werk gingen. Maar na de tweede wereld oorlog was afdoende duidelijk dat het anders moest, terwille van de coördinatie, de noodzakelijke uitwis seling van ervaring de gemeenschap pelijke voorlichting en opleiding. Barend Richters Wijlen ds. Barend Richters was de gene die deze centralisatie doorvoerde en de boot van de bureaucratie wist af te houden. Men spreekt in Baarn nog van de zakelijkheid en de vroom heid die in deze figuur samengingen. Enerzijds: elke werkdag werd met alle medewerkers begonnen in de morgenwijding, de maandelijkse ge- bedsbrief ging naar duizenden adres sen, de kanselgebedsbrief aan alle predikanten, gebedskringen werden opgericht, elke vergadering werd be gonnen met schriftlezing, meditatie en voorbeden. Anderzijds: hij had de kracht om deskundigen om zich heen te verza melen. die onmisbaar zijn in een goed gerund bedrijf; hel conferentie-oord werd naast de vergaderingen en con ferenties en cursussen ook benut als horecabedrijf, dus verhuurd aan der den; een modern administratiesys teem werd ingevoerd. „Ds. Richters begon in 1946 met een halve secretaresse", zo staat er een voudig. maar van deze primitieve wreedheid is men toch snel verder geëvolueerd". Nu werken er 55 men sen die een taak vinden op de zeven verschillende afdciingken. Ook predikanten Het overzicht van het aantal zen dingsarbeiders (op het ogenblik 70 er zijn vijf vakatures) toont de uit waaiering van het werk naar andere landen die plaats vond in de crisis tussen Nederland en Indonesië (Ran- da. West-Pakistan. Brazilië en NED. HERV. KERK Beroepen te Stolwijk: J. M. de Raad te St. Annaland; te Heteren: kand. J. Gijsbertsen te Woudenberg; te Dordrecht: A. Gooijer te Delft: te Papendrecht: kand. H. Visser te Epe. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Dwingelo: kand. M. Mellema te Amsterdam, die be dankte voor Echten. GEREF. KERKEN (Vrijgem.) Beroepen te Bilthoven: J. Rijne- veld te IJmuiden. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Goudswaard: J. C. Weststrate te Meliskerke; te Ooster- land: C. Wisse te Elspeet; te Herkin- gen: Chr. v. d. Poel te Yerseke, die bedankte voor Nijkerk; te Stolwijk en te Berkewoude: A. Hoogerland te Werkendam. Bedankt voor Nieuw-Beijerland: M. G. Mouw te Oudemirdum. Zendingscentrum te Baarn Argentinië) en de terugkeer naar Indonesië, waar nu weer 43 zendings arbeiders werken. Het toont ook de opkomst van de niet-theoloog in het corps. „Vroeger zeiden we defensief- er zijn ook niet- predikanten bij. Tegenwoordig zeggen we bijna even defensief: er zijn ook nog predikanten bij", aldus directeur ds. A. Vos. Het totaal is nu: 21 pre dikanten, 10 artsen, 27 docenten, 5 bouwkundigen, 2 lectuurdeskundigen, 2 internaats- of jeugdleiders, 4 ver pleegsters/verloskundigen, 2 maat schappelijk werksters, 2 administra tief/economisch deskundigen. Kerk - sawali Een middagje praten in Baarn maakt duidelijk dat de zelfstandig heid van de verschillende jonge ker ken die worden bijgestaan steeds meer tot een opgave voor deze kerken zelf wordt. Hoe kunnen de kerken op Midden-Java ook materieel op eigen benen komen te staan? Financiële zelfstandigheid betekent bijvoorbeeld, dat deze kerken voor de salariëring van haar 175 predikanten geen steun uit Nederland meer nodig hebben en ook niet voor de pensio nering van een kleine 2000 onderwij zers! De bedoeling is nu dat deze ker ken mogelijkheden krijgen om meer Geen sterke man Het Tweede-Kamer-debat over het wetsontwerp- Van Thijn c.s. bezegelt het failliet van bijna alles wat in de afgelopen kabinetsperiode leek heen te wijzen naar vernieuwing van ons staatsrechtelijke en partijpolitieke bestel. Het is er steeds om be gonnen geweest, de kiezers meer rechtstreekse in vloed te geven op de vorming van een regering, maar er is niets van terecht gekomen. Zoals het wel meer gaat met dergelijke verheven idealen, blijkt het doel gemakkelijker te kunnen worden aangegeven dan bereikt zonder dat daarbij andere, even essentiële waarden in het gedrang komen. Het ligt voor de hand te denken aan een direct gekozen formateur: hij presenteert zijn programma en de kandidaat-ministers waarmee hij het hoopt uit te voeren, en komt met een persoonlijk man daat van de kiezers op het regeringskussen. Het is duidelijk dat het volk, en niets anders, het zo gewild heeft. Maar dat laatste verschaft hem wel een bijzonder sterke positie tegenover de 150 eveneens direct ge kozenen, die geroepen zijn zijn beleid te contro leren. Van Thijn c.s. heeft nadrukkelijk in een wetsontwerp vastgelegd, dat de Kamer te allen tijde het recht zal behoüden, de leider van het ka binet naar huis te sturen, ook als hij direct ge kozen is. Maar het valt niet te ontkennen, dat het per soonlijk mandaat van de kiezers hem een speel ruimte verschaft, dieaanmerkelijk groter is dan die van een kabinet dat volgens de huidige proce dure is gevormd, en dat de positie van het parle ment. wordt verzwakt. Op die manier neemt het wetsontwerp-Van Thijn met de ene hand terug wat het met de andere de kiezers zo genereus heeft toebedeeld. De heer Van Thijn heeft gisteren gezegd dat tegen de sterke man geen enkel staatsrechtelijk systeem opgewassen is. Daartegenover zou men kunnen beweren dat het in een open veel-par tij en- stelsel met zijn evenwicht van machten zoals wij dat nu nog kennen, voor elke man bijzonder moei lijk is zich sterk te maken. Als veel concurrenten elkaar in toom houden, Pi is weliswaar geen spectaculair beleid te verwach- het totaal budget van 625.000 gulden ten. maar het is wel goed voor de democratie. Het in 1946 tot acht mUioen in 1971 gesloten systeem van twee machtsblokken waarin de oppositie het bestel had willen wringen, zou in elk geval dit voordeel ontberen. De hervormde synode heeft toch de aanbeveling van haar raad voor het verband met andere ker ken, gesteund door haar rapporteurs, verworpen om een buitengewoon lidmaatschap in te stellen voor die leden, die tegelijk lid van andere kerken willen zijn. Wanneer het hier alleen maar een strikt theoretische kwestie betrof, opgeworpen door een paar liefhebbers, dan zou deze beslissing er weinig toe doen, maar er is veel meer aan de hand. De kwestie van het meervoudig lidmaatschap wordt in toenemende mate het middel waarmee het eenheidsverlangen zich van onderop uit. Ver scheidene plaatselijke raden van kerken worden erop aangesproken en dringen er nu bij de lan delijke raad van kerken op aar£ zich over dat meervoudig lidmaatschap te beraden. Jongeren willen alleen nog maar belijdenis doen in „de kerk van Christus" en niet binnen het raamwerk van één bepaalde kerk en vragen mogelijkheden daar toe. Elders wordt weer geijverd voor een samen voeging van de doopregisters nu er immers een doopconsensus bestaat. Er zijn plaatsen, zoals Zeist, waar het meervoudig lidmaatschap in de praktijk al functioneert men ziet er roomska- tholieken een kerkelijke bijdrage aan bijvoorbeeld de gereformeerde kerk ter plaatse betalen! Die praktijken mogen dan allemaal als erg ver warrend en lastig overkomen in synodes zij zullen er toch mee moeten rekenen dat vele mee- levenden in hun gemeenten „vlottend" raken. Dat bleek ook uit moties van de algemene kerkverga dering. Daar doet men niets aan door, zoals in de hervormde synode gebeurde, alleen een gastlid- maatschap voor leden van andere kerken te aan vaarden. Vooral niet als een kerk-in-haar-eentje zo'n principebesluit neemt. Dit soort zaken behoort eerst in de raad van kerken aan de orde te komen. Anders krijgen we een nodeloze vermenigvuldi ging van theologisch denkwerk (tijdverspilling) en een voor de voeten lopen van de raad van kerken, die nu juist voor zulke dingen bestaat. Vriendelijk verzoek om niet zelf het abonnements geld te gireren, maar de acceptgirokaart af te wachten, en uitsluitend daarmee te betalen. geregelde eigen inkomsten te verwer ven, bijvoorbeeld door de aankoop van „kerk-sawahs" en dat zo in de loop van de komende 5 a 6 jaar de financiële steun uit Nederland lang zamerhand „afgebouwd" kan worden. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. De zorgen, waaraan men in Baarn meetilt, zijn legio. Werkelijke partners Dezelfde drang naar zelfstandigheid ziet men bij de pas tot stand geko men Verenigde kerk van West-Paki stan. De gereformeerde zending die daar ook zijdelings bij betrokken is samen met andere buitenlandse zendingen heeft hier duidelijk te horen gekregen: overdonder ons niet met oplossingen, hoe goed bedoeld ook, laat ons eerst eens een paar jaar onze eigen problemen uitzoeken. Men ziet daar, evenals in Indonesië, in toenemende mate gebeuren, dat de kerken zeggen: uw Europese oplei ding is voor het werk hier niet vol doende. u moet eerst hier nog een opleiding volgen voordat wij u ge schikt vinden. Dr. Anwar Barkat, rector van een college in Lahore, zei, na het aanbod van een Nederlands docent te hebben gekregen „Akkoord, dan wil ik daar naast eenzelfde bedrag voor een Aziaat of een Afrikaan te mijner keuze". Men beschouwt dat ia Baarn als een gelukkige ontwikkeling: dezè kerken worden werkelijk partners. Zij zeggen: laat ons samen rentmees ters zijn over de middelen die we hebben. Problematiek Overal grijnst een verbijsterende sociale problematiek de gereformeer de zendingsmedewerkers toe: op Mid den-Java, maar bijvoorbeeld ook in Rwanda, waarvan ds. L. R. Krol ver telde hoe het jeugdwerk, hier vrije tijdsbesteding, daar de enige serieuze bezigheid van tal van jongeren is, want ze zijn werkloos. Het is nu al een vol landje (2/3 maal Nederland) en de bevolking groeit met 3Vs percent per jaar, een van de hoogste groeipercentages. Ruim 44 pet. van de bevolking is roomskatholiek iedere gedachte aan family-planning is taboe. Slechts 8Vt percent is vrotestant en de Eglise Presbytérienne. die assistentie van Baarn krijgt, telt 15 gemeenten met 8 predikanten. Bij de vele onzekerheden, waar de gereformeerde zending mee kampt is er altijd één zekerheid geweest, na melijk dat de collecte volgend jaar weer méér op zou brengen. Zo steeg ..En het geschiedde, terwijl Hij ergens in gebed was, dal a Zijn discipelentoen Hij ophield, tot Hem zeidfe: Here, lee>oi den...ii! Er zullen mensen zijn, wie dit verzoek van de discipelen niet t wcje vreemd in de oren klinkt. Zij hebben het met het bidden o< tikkeltje moeilijk. Wat is bidden feitelijk? Kort ge ze gij: conta ken met God, tot de Vader gaan, met alle noden en behoej deze Hem voorleggen. Er zijn mensen, die prachtig kunnen l in fraaie volzinnen, bij wijze van spreken met komma's en pui e Moéten we dat leren? Er is een oud spreekwoord: Nood lee j den. Er zit veel waarheid in. De mens, die geen uitweg met die de grens van het draaglijke heeft bereikt, weet het ineens hij fraaie volzinnen? Neen, hij gooit eruit wat hem op het ha soms maar in enkele woorden. Maar zijn gehele nood ligt sloten. De discipelen wisten wat bidden was toen hun schip meer in een storm dreigde te vergaan. Here, red ons! Dat is biddeh: Tot God zeggen wat er aan scheelt. op leei We lezen vandaag: Exodus 14 vers 19 tot 25 Kruiswoord - puzzel Horizontaal. 1. uithangteken, 4. bede laar, 8. rund, 10. volksnaam van de kauw, 12. plaats in Gelderland, 15. schande, 17. boom. 19. broeibak, 20. huisdieren, 22. plaaggeest, 23. plaats in Italië, 24. eikeschors, 26. buitenhaven,. 27. meisjesnaam, 29. glijvoertuig. 30. wijzer van een kompas, 31. doorweekt, 33. voorvoegsel. 37. pers. voornaamw. 38. houten klepper, 39. zangstem. Verticaal. 1. kapmes (Ind.), 2. over blijfsel bij verbranding, 3. bouwland. 5. telwoord, 6. pers. voornaamw., 7. half god, 9. waterstand, 11. onderricht, 12. ondervinden, 13. werkkring, 14. plaats in de N.O.P., 16. spijker, 18. zuidvrucht, 21. eer, 24. organische verbinding, 25. wig. 27. vernis. 28. gifslangetje. 32. slede. 34. rondhout, 35. water in Friesland. 36. muzieknoot, 37. ga (Eng.). Oplossing vorige puzzel Hor. 2. rafel, 7. kreuk. 8. lover, 9. skaat. 10. eek, 12. een, 13. Ede, 15. speer, 17. Demer, 19. te, 20. n.m., 21. Edens, 24. steno, 26. non, 27. Let, 29. nor. 30 degen, 32 malie, 33. regie, 34. spoel. Vert. 1. troep. 2. Rus, 3. akker. 4. eland. 5. lot. 6. Eeelde, 10. Essen, 11. ke ten. 13. Emmen. 14. error, 16. een, 18. ent, 22. Donar, 23. sleep, 24. stère, 25. notie, 28. eg, 30. dis, 31. nel. h ens sch taar tgst len ev )e s eidi (Van onze Ilaagse redactie) DEN HAAG De Nederlands-Zuid- afrikaanse werkgemeenschap (NZAW) betreurt het ten zeerste daj koningin Juliana een gift heeft gege ven aan de actie „betaald antwoord", die in het kader van de wereldraad van kerken geld verzamelt voor orga nisaties die het racisme bestrijden. Ds. G. J. H. Gijmink, hoofdbe- tuurslid en oprichter van de gemeen schap zei gisteren op een persconfe rentie te overweger de koningin per soonlijk een brief over haar beslissing ie schrijven. Hij zei: „Ik zou haar onder meer aan de hand van films duidelijk kun nen maken dat haar adviseurs onjuist hebben gehandeld door haar de gift aan te bevelen. „De heer Gijmink sprak nadrukkelijk over adviseurs omdat hij de persoon van de Konin gin buiten beschouwing wilde laten. ..Ik wil niet zeggen dat haar advi seurs ongeschikt zouden zijn, maar een beperkte visie hunnerzijds is be grijpelijk," aldus ds. -Gijmink; De N.Z.A.W. telt in Nederland tweeduizend leden. Voorzitter ii AR-kamerlid Schakel. Drs. Klatter te. lioli ora iraj ist< rt Drs. J. Klatter, eind-redacteui het blad „Zuid-Afrika nu" zei volgende onder aandacht van d ningin te willen brengen: „Een Afrikaanse kleurlinge zei me dankbaar te zijn voer het in Zui< jQ0 rika gevoerde beleid. Het is eeij raplu waardoor ons bestaan ge^ borgd wordt bestond het sy itr niet dan zouden we aan de vei|t 1 ging ten prooi zijn." Drs. Klatter wist overigens exact aan welke organisaties de reldraad van Kerken het geld v actie zou geven. In een commi namens de werkgemeenschap klaarde hij wel: „Het argument van de steun\ ning is, dat deze organisaties he cisme zouden bestrijden. Het tt deel is waar. Vast staat dat bed organisaties geen. verbreiding vai christelijk geloof of zelfs maar v| vredesgedachte beogen, maar <j benamingen als bevrijdingsfroir „eenheidbeweging" bruut geweld| diken en in talrijke gevallen ool| schuldige mannen, vrouwen en deren onder de niet blanke bevo wreedaardig laten - ombrengen veelal communistisch opgeleide rillastrijders en infiltranten." (Van een onzer verslaggeefsters) DELFT Is het begrip chris telijk een etiket? Wat pretende ren we als we dit begrip gebrui ken? Kunnen we nog concreet aangeven waarin het christelijke uitkomt in de christelijke organi saties, scholen, politiek, maat schappelijk werk of vakbewe ging? Deze actule vragen vormden giste ren het thema van een bijzonder ge slaagde studiedag in Delft van de bond van gereformeerde vrouwenver enigingen, waar mejuffrouw J. van Leeuwen, A.R.-lid van de Tweede Kamer spreekster was. Spreekster merkle op, dat de vraag of christelijk een etiket is in deze tijd volop in het geding is. Van buitenaf wordt het bestaansrecht, misschien op een heel andere wijze dan vroeger, aangetast. Maar ook van binnen uit de gereformeerde kring wordt aan de noodzaak getwijfeld. Er zijn onder ons, die dat laatste Behoeden Kwestie-Simonis teken aan de tv and Dat de Rubber Cultuur Maatschappij Amster dam onaangenaam verrast althans onaangenaam getroffen is door de kritische belangstelling voor haar Surinaamse suikeronderneming, getoond door het Amsterdam Rubber Komitee, is begrij pelijk. Als echte pottekijkers al irritant zijn. hoeveel te meer moet dit dan niet gelden van lieden die op grote afstand van de keuken lopen te beweren, dat er zich niet veel soeps in de pot bevindt? De keukenmeester die hen buiten de deur houdt, kan echter licht de indruk wekken, dat er toch een ongewenst luchtje aan zijn bezigheden zit. Hij doet er het beste aan. zelf het deksel voor hen (Van onze kerkredactie) DRIEBERGEN Drs. Daniël de Lange heeft aangekondigd, dat hij in de loop van dit jaar zijn functie als studiesecretaris van de Sint Willibrordvereniging zal neerleggen. Hij is tot de overtuiging gekomen, dat voor hem binnen het te verwach ten klimaat van de Nederlandse rooms-katholieke kerk in een min of meer officiële functie niet zinvol meer te werken is. De heer De Lange ziet de benoe ming van de aan het bisdom Rotter dam „opgedrongen" bisschop als een eerste stap op een weg, welke tot een geleidelijke inperking van de in ons land officieel erkende mogelijkheden zal leiden. Zijn opdracht als studie secretaris: dialoog met niet-gelovigen, het zoeken naar missionair-oecume- nische gemeentevormen, de sociaal- - - politieke dimensie van het evangelie, het suikerriet te sturen, heeft ze in elk geval niet eist z.i. een vertrouwensbasis, welke op te lichten, om hen van hun ongelijk te over tuigen. Helaas heeft de Rubber Cultuur Maatschappij Amsterdam dit niet gedaan. Geconfronteerd met een klachtenlijst over de toestand op haar Suri naamse onderneming Mariënburg, heeft ze ge weigerd, daar commentaar op te geven. Nu behoeft de Rubber Cultuur Maatschappij Amsterdam haar critici zeker niet honingzoet te "fff bejegenen, maar door hen zo met een kluitje in de indruk kunnen vestigen, dat de klachten van het .komitee' volledig ongegrond zijn. verantwoordelijke vrijheid insluit. De ze basis ziet hij gaandeweg afbrokke len. Drs. De Lange wenst er de na druk op te leggen, dat geen enkel concreet conflict hem tot zijn besluit heeft gebracht. Het hoofdbestuur van de St. Willi brordvereniging betreurt de beslissing van Daniël de Lange. Zijn besluit is voor het hoofdbestuur aanleiding ge weest om ook de eigen positie van de St. Willibrordvereniging in de Neder landse r.k- geloofsgemeenschap op nieuw kritisch te bezien. Het hoofdbestuur is overtuigd, dat de St. Willibrordvereniging haar oecu menische taak zowel ten opzichte van de andere christelijke kerken als ten opzichte van de Nederlandse samen leving als geheel, slechts vruchtbaar kan blijven voortzetten, indien de mo gelijkheden, door Vaticanum II in- principe geboden en door het pasto raal concilie van de Nederlandse kerk provincie verder uitgewerkt, ook in de toekomst verder gerealiseerd worden. Dit houdt in dat de r.k. kerk in Ne derland. met erkenning van de band met de wereldkerk, een eigen beleid moet kunnen' voeren, waarin reke ning gehouden wordt met de vorde ringen op oecumenisch terrein, die in Nederland zijn bereikt. Zoals tot dus ver wil het hoofdbestuur zijn taak vervullen in loyale dienstbaarheid aan het Nedeerlandse episcopaat; tot die dienstbaarheid behoort wezenlijk ook kritische stellingname. niet delen, maar het betekent niet, dat ze voor zijn. Een grote groep is lauw. (Alles is verworven.) Een ande re groep vraagt zich af waar maak je je druk om en een derde: we zien het in deze tijd in de vakbeweging en het onderwijs niet meer. Vertroebeld Terugziend op het verleden consta teerde mejuffrouw Van Leeuwen, dat de zaak vaak is vertroebeld doordat er overal christelijke organisaties voor moesten worden opgericht. Dat waren vaak organisaties voor de eigen mensen, naar binnen gericht (fanfarecorpsen, gymnastiekveren igingen) in plaats van naar buiten voor het geestelijk welzijn (vakorga nisaties, jeugd- en vrouwenverenigin gen). „Van die naar binnen gerichte moet je de ontstaansredenen kennen 'ze zijn vaak uit nood geboren maar vanuit de oude argumenten moeten we eerlijk toetsen of ze het nu nog doen." Mejuffrouw Van Leeuwen pleitte ervoor, dat het predikaat christelijk voor het christelijk maatschappelijk werk zou blijven staan, omdat bij dit werk de totaliteit van de mens in het geding is. Zij signaleerde echter het streven van de regering cm in verband met de grote onkosten het protestants- christelijk, rooms-katholieke en alge meen maatschappelijk werk te bun delen. Mejuffrouw Van Leeuwen zag dit als een bedreiging van de geeste lijke vrijheid. Teleurgesteld constateerde zij, dat het voorstel om alle christelijke orga nisaties op dit gebied te doen samen gaan op onwil bij de eigen mensen stuit. Enkele dames stelden gisteren aan de orde hoe het moet op de christe lijke school als de onderwijzer de eerste Genesisboeken in twijfel trekt. Spreekster: „We hebben moeilijk heden in de gereformeerde kring, waardoor we uit elkaar dreaeen te groeien, in plaats van bereid te zijn naar elkaar te luisteren. We moeten met Kuitert in gesprek blijven omdat hij een oprecht christen is. In dit verband meende ze, dat de ouders mee moeten leven met de school, want veel leraren zitten ook in de knoei. „Levende gezinnen, die achter de school gaan staan." Wat betreft de christelijke pers merkte de'spreekstei op, dat deze ook veel meer door niet-christelijke men sen moet worden gelezen. Juist de christelijke krant kan die mensen be reiken. Tenslotte kwam het woord „chris telijk" in de politiek aan de orde. „Evangelische politiek ontstaat omdat God naar ons grijpt." Als cri de coeur uitte mejuffrouw Van Leuwen de Traag of wij niet in staat zijn in de christelijke politiek af te komen van het incorporeren van groepsbelangen. En verder: „Het kost ons blgs medemensen in vrijwel alle la rij: van zuidelijk Afrika onnoemelijk offers om de loyale zwarte b kingsgroepen voor de ontstell111 terreur die elders bezuiden de Si heerst te behoeden. Moeten r christelijke kerken hen daarbij ii wetendheid tegenwerken door te verlenen aan door rode ma< 'a. geïnspireerde geweldpleging?" De Zuidafrikaanse werkgen ei schap hield de persconferentie te ei legenheid van het verschijnen een boekwerk getiteld „Twee pet 94 tegen 940. De eerste petitie oil steund door 94 Nederlanders vro 1969 om een politiek offensief I g Rliodesië en Zuid-Afrika. ge: De tweede kort daarna onderte je door 940 Zuidafrikaanse Nederlai^ onderstrepen de situatie in i Afrika in grote lijnen. 940 is be gekozen om een zeker tegenwich^ uitdrukking te brengen van de 94" dertekenaars. (Een op de tien). „Underdog" In het boekwerkje worden uit i rig de stellingen van de eerste pie weerlegd. Op de persconferentie ds. Gijmink nadrukkelijk op te i men voor de „underdog" Merkv dig genoeg heeft prof. Verkuyl zelfde woord gebruikt voor de van koningin Juliana: „Zij daarmee op voor d^ underdog, de Amsterdamse hoogleraar. Gevraagd om eer. verklaring ds. Gijmink met „underdog" be zei hij: „Daarmee bedoel ik in de Zuidafrikaanse regering. Het hele land dat de wereldopinie t zich heeft. Bepaal J niet de zv bevolking van dit land, want heeft het beter dan welke kleurling-bevolking dan ook in ka." Hij maakte no" bekend da Bantoe's in Zuid-Afrika een be van twintigduizend gulden he bijeengebracht voor de strijd het terrorisme. HET KWARTET De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant D.-rdts Dagblad TROUW Commissie van hoofdredacti| J. de Berg (voorzitter), H. P. Ester, G. J. Brinkmaj J. van Hofwegen. iacti 1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 2