Hervormden kunnen slechts van één kerkgewoon' lid zijn KERNï MINI-PREDIKANT' Puzzelhoe/ WORDT KAMERHEER VAN DE KONINGIN Werkgevers houden gedachte over klassestrijd in stand" GASTLIDMAATSCHAP WORDT UITGEBREID n HVD in centrale vormingswerk Geen protestmars tegen gift van Koningin Ramsey is tegen racismefonds Wereldraad BEROEPINGSWERK Een woord voor vandaag Ontwikkeling van arme landen nog niet bevredigend CHRISTELIJK ZIEKENHUIS IN TANZANIA Gematigde leider Braziliaanse bisschoppen CNV-voorzitter Lanser: 12000m2 woorüdeeën (toekomst) keuken het Jweede' huis SiC tuincentrum win een prijs met tafeldekken vele noviteiten OONOEROAG 18 FEBRUARI 1971 (Van onze kerkredactie) DRIEBERGEN kerk Hervormden mogen maar van één „gewoon" lid zijn. De hervormde synode heeft tenminste een voor stel om een bijzonder lidmaatschap te creëren, waarbij iemand van meer dan één kerk (bijzonder lid) kan zijn, met 24 tegen 21 stemmen verworpen. Een minder vérgaand voorstel (van ds. F. H. Landsman) Om het gastlidmaatschap in de Hervormde Kerk uit te breiden, werd aangenomen: leden van andere kerken kunnen voortaan gast- lid zqn in de hervormde kerk, ook al is er in hun woonplaats een gemeente van hun eigen kerk. Steeds meer mensen willen lid wor den van meer dan één kerk. Niet alleen gemengd gehuwden uiten deze wens. Het zijn met name ook jonge ren, voor wie de kerkelijke geschei denheid elke betekenis heeft verloren. Om aan deze wens tegemoet te ko men. had de hervormde raad voor het verband met andere kerken aan de synode het voorstel tot het bijzonder lidmaatschap gedaan. Aan dit bijzon dere lidmaatschap zouden precies de zelfde rechten en plichten verbonden zijn als aan het gewone lidmaatschap. Het woordje bijzonder moest alleen maar onderstrepen dat het inderdaad om een bijzondere situatie ging. De «ynode vond dit te ingrijpend. Alle begrip vertelde dat in de grote steden thans zestig procent gemengd trouwt Meer dan vroeger blijken de gemengd ge huwden in beide kerken volwaardig mee te willen leven. Minder waarde ring hadden vele synodeleden voor de groep Utrechtse studenten, die lid willen worden van alle zeven kerken, die samenwerken in het studentenpas toraat In het verzoek vande Utrechtse studenten horen we, aldus de nota, van de raad voor het verband met andere kerken een appèl op de kerk om te breken met de bestaande structuur. Hun verzoek is een vraag om ruimte, opdat zij experimenteel en vooral ge richt op de daadwerkelijke beleving van het christenzijn op een geheel nieuwe manier kerks kunnen zijn. De meeste synodeleden vreesden van dit bijzonder lidmaatschap grote prakti sche moeilijkheden. Ir. P. J. Baauw te Velp zag al een gereformeerd ouder ling praeses van de hervormde synode worden. Ds. mr. C. B. Posthumus Meijjes te Amsterdam zou zeker een inleidende gesprek, een soort cateche se nodig vinden voor deze bijzondere leden, opdat ze weten in wat voor kerk ze komen en meteen ambtsdra ger kunnen worden. Ir. Baauw vond dat je aan de verantwoordelijkheid voor één kerk de handen al vol had. Hij vreesde ook dat deze mogelijkheid van bijzondere lidmaten de éénwor ding der kerken zou afremmen. Pricipiële bezwaren ontwikkelde ds. F. J. Goethals uit Geldermalsen. „Kun nen we het gesprek tussen de kerken, waar het gaat om de waarheidsvraag nog wel voeren, als we door bijzonde re lidmaatschappen toe te staan al hebben gezegd, dat verschillen er ei genlijk niet toe doen?,, Ds. L. G. Zwa nenburg uit Huizen achtte het zonder De synode had overigens alle begrip voor de problematiek van de gemengd gehuwde. Dr. C. P. van Andel Azn. (Van onze kerkredactie) DRIEBERGEN De landelijke commissie Hervormde Vrouwen Dienst (H.V.D.) gaat samen met de Centrale voor vormingswerk vanwege de hervormde kerk. Deze integratie is noodzakelijk in het kader van de be zuinigingsmaatregelen van deze kerk. Het moderamen van de hervomrde synode heeft de H.V.D. Laten weten dat het geen kans ziet om een op volgster te benoemen voor mej. dr. W. Timmermans, de secretaresse van de H.V.D., die in juli de pensioenge rechtigde leeftijd bereikt. Toch zei dr. Timmermans gisteren ter synode, dat ze wel degelijk positieve kanten in deze ontwikkeling ziet. (Het streven van de H V.D. is immers steeds gericht geweest op volledige integratie van man en vrouw in de kerk. Het is de •bedoeling dat de H.V.D. ook na de Integratie een eigen gezicht blijft be houden. -De provinciale en plaatse lijke H.VJD.-commissies blijven ge woon op de oude voet doorwerken. In de centrale-nieuwe-stijl zal naast de vorming ook de toerusting tot allerlei taken in de gemeente de nodige aan dacht krijgen. Het is dus niet zo dat het dienstbestoon, naast de vorming vanouds een van de pijlers van de H.VJ3., door deze integratie uit het oog verdwijnt. Ook is er contact met de werkgroep-Steyn, waarin gerefor meerde organisaties en synodale or ganen zoeken naar pooling van mate riaal voor toerusting en kadertrai ning. Een verbreding van de centrale tot een hervormd-gereformeerd orgaan is niet uitgesloten. Israël Egypte is bereid Israëls bestaansrecht als een souvereine Joodse staat te erkennerl, op voorwaar de dat deze staat in de toekomst de immigratie van Joden uit het buitenland zal beperken. Deze con cessie is door de Egyptische afgevaardigde bij de VN aan een Amerikaanse krant meegedeeld. Het is duidelijk, dat Israël dit aanbod nimmer zal kunnen accepteren. Israëls oprichting was er juist op gebaseerd dat dit het land was van de Joden en dat de Joden waar zij zich ook mogen bevinden een volk zijn. De meest fundamentele wet van Israël, de „wet op de terugkeer", die Joodse immi granten onmiddellijk en onvoorwaardelijk het Isra ëlische staatsburgerschap verleent, is op dit prin cipe gegrond. Zelfs tijdens de ergste economische crises werd immigratie van Joden aangemoedigd, ook al kon het land deze toevloed nauwelijks verwerken. De zionistische organisaties en de staat Israël hebben bij herhaling voor de uitreisvergunning van. Joden uit de communistische landen „hoofdgeld" moeten betalen, d.w.z. honderden dollars per persoon. Dit ondanks het feit, dat deze „hoofden" voor de eco nomie of landsverdediging waardeloos waren, om dat het ouden van dagen betrof of ernstig zieken. Sinds de jaren dertig hebben de Arabieren regelmatig de beperking of de totale afschaffing van Joodse immigratie naar Palestina geëist. De Identiteit' Bij het afscheid van de heer Borstlap van het CNV heeft de heer Lanser duidelijke woorden gesoroken over de identiteit van de christelijke vakbeweging. Zijn woorden moet men mede zien tegen de achtergrond van de besprekingen die aan de gang zijn over een mogelijke federatieve sa-ienwerking tussen de drie grote vakcentrales. Daarbij is het moeilijke punt, dat samenwerking in federatief verband de eigen identiteit voor de achterban nog ondoorzichtiger kan maken als bij de huidige samenwerkingsvormen al het geval is. De heer Lanser stelde, dat het CNV geen rede nen ziet zijn identiteit prijs te geven. Het verbond wil bij al zijn arbeid en bezieling blijven zoeken bij het licht van het evangelie. Dit betekent dat toekomstige federatieve samenwerkingsvormen zodanig gestructureerd dienen te zijn, dat de eigen identiteit duidelijk zichtbaar blijft. meer onmogelijk dat een hervormde die zijn belijdenis serieus neemt tege lijk lid kan zijn van de rooms-katho- lieke kerk. De visie van beide kerken op het heilswerk van Christus spreekt elkaar precies tegen. Andere synode leden, zoals Ph. Cornelder te Rotter dam en ds. J. C. H. Jörg te Apeldoorn, vroeg aan de synode om het lid wil len worden van zeven kerken tegelijk maar even als een lachertje buiten beschouwing te laten. Buitenbeentje De heer J. J. Brörens uit Voorburg, sprekend namens de hervormde jeugdraad, zei dat het deze jongeren er niet om ging een buitenbeentje te zijn. Hun vraag komt voort uit een hartstochtelijk verlangen naar de een heid van de kerk. Bigamie is bij de wet verboden, zei prof. dr. P. J. Roscam Abbing uit Groningen, maar hij kende geen kerkordelijke bepaling die verbiedt van twee kerken tegelijk lid te zijn. Wel dacht hij dat het fysiek onmogelijk was. Prof. dr. A. J. Bronkhorst uit Utrecht hield tenslotte een indrukwekkend betoog ten gunste van het bijzondere lidmaatschap. De meest barre heiden, die ergens in de JOHANNESBURG De Nederlan ders in Zuid-Afrika zullen geen pro testmars naar de Nederlandse ambas sade in Pretoria houden om uiting te geven aan hun ongenoegen over de gift van koningin Juliana 'aan het fonds van de Wereldraad van kerken ter bastrijding van racisme. Fritz Bourquin, directeur van de „Dietse immigrasie stigting", heeft meege deeld dat het plan daartoe is opgege ven. (Het protest zal worden overgela ten aan de afzonderlijke Nederlandse gemeenschappen, waarbij de gift vol gens Bourquin veel -ontstemming heeft gewekt. achttiende eeuw een voorvader in de hervormde kerk heeft, willen we erbij laten, maar als er iemand is die door zijn situatie, huwelijk of anderszins zich in wil zetten voor onze kerk, zonder dat hij de banden met zijn eigen kerk wil opgeven, dan vinden we dat opeens confessioneel onmoge lijk. Ik kan mij het verzet tegen dit voorstel goed begrijpen, zei prof. Bronkhorst. Mijn eigen oude her vormde Adam voelt er ook niets voor, maar als we geloven dat de oecume nische beweging het grote werk van de Geest in de twintigste eeuw is, dan is het een zaak van geloofsgehoor zaamheid om deze in wezen maar heel kleine stap te gaan, zei hij. De synode wilde deze stap ook wel gaan, zij het dan met de verandering van het bij zonder lidmaatschap in het gastlid- maatschap-zonder-kiesrecht Het is de bedoeling dat het principebesluit eerst ter kennisneming en beoorde ling wordt gezonden aan de kerken die lid zijn van de raad van kerken in Nederland. LONDEN De aartsbisschop van Canterbury heeft de schenkingen van de Wereldraad van Kerken aan Afri kaanse bevrijdingsbewegingen ver oordeeld omdat deze „emotionele oor logvoering" in de hand zouden weer- kem Dr. Michael Ramsey, de geestelijke leider van de Anglrcaanse Kerk, heeft op de openingszitting van de alge mene synode van zijn kerk verklaard dat de schenkingen van de wereld raad er slechts op gericht waren om blank racisme te bestrijden. Waarom, zo vroeg dr. Ramsey, moeten deze symbolische schenkingen uit naam van een groot gedeelte van het wereldchristendom beperkt blij ven tot de bestrijding van het blanke racisme. Dit geeft slechts een eenzij dige indruk van dit probleem. NED. HERV. KERK Beroepen te Molenaarsgraaf: kand. P. Molenaar te Lunteren; te Maarssen (wijkgem. 1): D. J. Cuperus te Aalst (GLd.). GEREF. KERKEN Beroepen te Velp: P. Wijbenga te Vijfhuizen. GEREF. KERKEN (vrljgem.) Beroepen te Harderwijk: J. Bomhof te Bergentheim. DOOPSGEZ. BROEDERSCH. Aangenomen naar Holwerd, c.a.: prop. H. Th. Ament te Vlieland. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Hoogeveen: A. v. d. Veer te Nieuwe Pekela. Britse regering heeft in haar Witboek van 1939 aan deze Arabische druk toegegeven, juist op het ogen blik dat miljoenen Joden in Europa in doodsnood waren en niet in andere landen werden toegelaten. Op grond van al deze historische en emotionele overwegingen staat Israëls afwijzing al van tevo ren vast. Afgezien daarvan zal geen enkele souve reine staat het dulden, dat zijn immigratiepolitiek door buitenlandse mogendheden gecontroleerd wordt. Niettemin is het Egyptische voorstel interes sant, als het tenminste ook in de Egyptische pers vermeld wordt. Dan zou men er nl. de betekenis aan kunnen hechten, dat de Egyptische regering haar bevolking geleidelijk erop voorbereidt, dat een erkenning van Israël op den duur onvermijde lijk is. Indien Zayyats „concessie" echter niet door de Egyptische massamedia vermeld wordt, kan men het voorstel slechts zien als een nieuwe zet in de propaganda-oorlog, die Cairo sinds december in verhevigde mate tegen Israël voert. Twee jaar geleden heeft de minister van bui tenlandse zaken, Mahmoed Riad, zich ook al eens in Kopenhagen vergist. Hij sprak toen over het feit, dat Israël bestaat. Teruggekeerd in Cairo slikte hij deze woorden onmiddellijk in. De pers zo zei hij had hem verkeerd begrepen of verkeerd ge citeerd. Terecht heeft de heer Lanser er voor gepleit bij de veel hardere confrontatie methoden, die zich in de samenleving aftekenen, toch primair voorrang te blijven geven aan de christelijke sociale gedach ten van overleg en samenwerking. Daarmee wordt een beleidslijn doorgetrokken die het CNV al vanaf de oprichting in zijn vaandel heeft geschre ven. Maar het CNV heeft ook al van het begin af aan gesteld, dat het zich altijd en in elke samen levingsstructuur kritisch zal opstellen bij het zoe ken naar recht en gerechtigheid. Dat is dan de houding van positieve ontevreden heid. Men kan ook zeggen evangelisch kritisch. Zo'n houding is nooit negatief. Evangelisch-kriti- sche gedachten uitgedragen in de samenleving, zullen ook nooit ledig wederkeren. Daarom is het bewaren van deze eigen identiteit altijd verant woord. Vriendelijk verzoek om niet zelf het abonnements geld te gireren, maar de acceptgirokaart af te wachten, en uitsluitend daarmee te betalen. MANILLA De Boliviaanse schil der Benjamin Mendoza heeft buiten de rechtzaal een bijbel in brand ge stoken nadat hij had gehoord, dat de rechter niet 'bereid was hem van rechtsvervolging te ontslaan. Mendo za moet zich verantwoorden wegens een poging tot moord op Paus Paulus. Zijn verdediger had 'voorgesteld Mendoza van rechtsvervolging te ontslaan omdat de officier van justi tie er niet in geslaagd is te bewijzen, dat de 35-jarige kunstenaar het voor nemen heeft gehad de paus dood te steken. Rechter Bautista wees het verzoek af, maar stond de verdediger een uit stel van de behandeling tot 26 fe bruari toe. y LEK „Want Maria heeft het goede deel uitgekozendat van haai zal worden weggenomen" (Lucas 10:42). Twee zusters: Martha en Maria. Het verhaal leert, dat M een en al bedrijvigheid is. Als de Here haar woning betreedt ze maar één zorfe: een goede gastvrouw te zijn. .Maar nu Maria. Zij zet zich neer aan de voeten des HerMf luistert naar Zijn woord. En intussen laat zij Martha haar gaan. Het steekt Martha. Misschien heeft zij in het haar mond nog gehouden, maar ten slotte wordt het haar te Here, vindt Gij dat allemaal maar goed, zeg tegen mijn zustei zij mij een handje helpt! Helemaal onbegrijpelijk is die uitval niet. Waarom zij zich u ven en Maria maar niets- doen Dan zegt de Here dat merkwaardige woord: Maria heeft het de deel uitgekozenEen woord om eens even in dat jachtige van vandaag 'de dag aandacht aan te schenken. We hollen door, we hebben voor niets tijd, zelfs niet om te-luisteren naai Jezus ons heeft te zeggen. We lezen vandaag: Exodus 14 vers 9 tot 18. DEN HAAG De ontwikkeling van de arme landen verloopt nog niet bevredigend. Minister Udink (ontwik kelingssamenwerking) zei dit dinsdag in een rede in ZagTeb tijdens zijn bezoek aan Zuid-Slavië. Het standpunt van de minister stoelt op het feit dat de beruchte kloof tussen arme en rijke landen in de afgelopen tien jaar eerder ver breed dan versmald is. Hij zei verder dat de EEG haar werkzaamheden op het terrein van de ontwikkelingshulp aanzienlijk zoU moeten uitbreiden. Wat vooral ont breekt is een eigen, afgerond, cohe rent beleid, wat als een ernstige te kortkoming is te beschouwen, aldus minister Udink. Het Kwartet De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Durdts Dagblad Trouw Commissie van hoofdredactie: J. de Berg (voorzitter), H. P. Ester, G. J. Brinkman, J. van Hofwegen. Van een onzer verslaggevers ST. NICOLASGA De pre dikant van twee mini hervormde gemeenten in Friesland, Wolsum en Westhem, is benoemd tot ka merheer in buitengewone dienst van de Koningin. Jhr. ds. Van Eysinga (47) is daar mee de eerste predikant, die deze op merkelijke sinecure aan het hof van de koningin op zich neemt. Hoe het allemaal gekomen is en wat hij pre cies moet doen weet 'hij nog niet Evenmin weet hij wie hem heeft voorgedragen. De enig mogelijke band die gelegd kan worden, loopt over zijn vader: wijlen prof. W. J. M. van K'/singa bij wie koningin Juliana indertijd in Leiden staats- en volken recht studeerde. Overigens legt ds. Van Eysinga er wel de nadruk op dat hij slechts part-time predikant is. In beide ge meenten heeft hij niet meer dan 45 adressen. Zijn voornaamste werk vindt hij in het beheer van het fami lie-landgoed in St. Nicolaasga waar hij ook woont; 25 km van Wolsum en Westhem. Bij het landgoed hoort o.a. 150 ha bos en een stuk water, dat echter als bezit niets betekent omdat het niets oplevert als niet de dominee zich zou inspannen om op het land goed een aantal recreatie-objecten van de grond te krijgen. De taak van de kamerheer in bui tengewone dienst is om de koningin als zij de provincie Friesland officieel bezoekt, te vergezellen. Als de konin gin een stad of fabriek bezoekt is zij wel de gast van de burgemeester of de directeur, maar zij vindt het dan MOSJI In aanwezigheid van president Julius Nyerere zal eind de ze maand het christelijk ziekenhuis „De Barmhartige Samaritaan" aan de voet van de Kilimandzjaro officieel in gebruik worden genomen. Het begint met een capaciteit van 320 bedden, die tc zijner tijd verdub beld zal worden. Verder kunnen per dag 1200 ambulante patiënten behan deld worden. Aan het ziekenhuis is ook een verpleegstersopleiding ver bonden. De stichtingskosten bedragen 21 miljoen. Hiervan hebben de Lutherse kerken in Duitsland en Zweden rond 18 miljoen voor hun rekening geno men. De regering van Tanzania zal een groot deel van de uitgaven be kostigen. Het ziekenhuis is eigendom van een stichting, die geleid wordt door een zevenmansbestuur: vier vertegen woordigers van de Tanzanische ker ken en drie van de regering. ook prettig iemand in haar gevolg te hebben die de plaatselijke situatie kent en haar daar over kan inlichten (en Friestalig is). „Ik ^eek er wel even van op toen ik het verzoek kreeg, maar' ik vind het een hele eer. Ik ben ook wel blij om dat eigenaardige instituut van de monarchie, of zeg maar het Huis van Oranje, van dienst te kunnen zijn", aldus de nieuwe kamerheer. BELO HORIZONTE De 171 Bra ziliaanse bisschoppen hebben bis schop Lorschneider van Santo Angelo tot hun voorzitter gekozen. Hij volgt kardinaal Rossi op, een zeer conservatief man, die vorig jaar weggepromoveerd werd naar een ho ge positie in het Vaticaan. Lorschneider geldt als een gema tigd man. Hij is 46 jaar. Hij heeft aangekondigd, dat hij zich zal richten naar de verklaring van Medelijn. In deze verklaring hebben de Latijns- amerikaanse bisschoppen zich ver plicht tot een actieve rol in sociale aangelegenheden. all Kruiswoord-puzzel Horizontaal: 2. losgeraakte draad, rimpel, 8. gebladerte, 9. zeker kaartsp^lli 10. eikenschors, 12. telwoord, 13. plaa fcl in Gelderland, 15. lans, 17. water België, 19. voorzetsel, 20. maanstand, 2 plaats in Friesland, 24. kortschrift, 5 knopje op een priktol, 27. Europeaan. n gevangenis, 30. wapen, 32. kolfhame ter 33. spelleiding, 34. weversklos. Verticaal: 1. bende. 2. Europeaan, bouwland, 4. soort rendier, 5. loteri briefje, 6. plaats in Drente. 10. plaats Duitsland, 11. ketting, 13. plaats Drente, 14. dwaling, 16. telwoord, 1 m< loot, 22. Myth, figuur. 23. afhangend git i deelte, 24. inhoudsmaat, 25. begrip, landbouwwerktuig, 30. eettafel, 3jj h troefkaart ,V( Oplossing vorige puzzel Hor.: 1. Ase, 5. keg, 8. plataan, inu smak, 12. Rome, 14. tor, 15. enk, 17. seini< 18. ketel, 20. stoer, 21. roest, 22. adder, 2j qj erf, 26. eel, 27. Ans, 29. Edom, 3L ergiu; 32. negende, 33. adé, 34. ent Vert: 2. spar, 3. elk, 4. stunt, 5. kar, Enos, 7. ast, 9. ren, 11. mosterd, 13. mes*"e; sing, 15. Eerde, 16. kerel, 18. Kea, 19. lo»r\ 23. degen, 24. eek, 25. fond, 27. aren, 2( d sok, 30. mee, 31. Ede. be iel UTRECHT „Door het verzet van werkgevers en anderen tegen volledige democratisering van de onderneming worden opvat tingen over belangenstrijd en klassetegenstellingen in stand gehouden." Dit zei de voorzitter van het CNV, de heer J. Lanser, gisteren in Utrecht op een ver gadering van de Maatschappij voor Nijverheid en Handel. De heer Lanser zei dat belangente genstellingen en klassenstrijd ook be vorderd worden door de houding van de werkgevers ten aanzien van het geven van financiële bijdragen aan vakbondsactiviteiten. „Het is in strijd met het wezen van de onderneming om werkgeversorganisaties door de onderneming te laten financieren en die middelen aan de werknemersor ganisaties te onthouden. Zoals de si tuatie nu is betalen de werknemers 19tlm28febraari ahoyTial r'dam-zuid 5de internationale beurs voor woninginrichting dag.: 11-17 uur/19-22.30 uur*zond.12-18 uur in feite mee aan de werkgeversoiL nisaties", aldus de heer Lanser. Hij gaf met zijn rede ook een al woord aan de werkgeversvoorzitL drs. S. C. Bakkenist, die vorige vvf een harde strijd over de financier' van de vakbondsaktiviteiten door onderneming voorspelde. De heer Lanser zei dat de betn kelijk lage organisatiegraad vanr werknemers voor een belangrijk moet worden toegeschreven aan hoge contributies die zij uit e! zak moeten betalen. De contri ties voor de werkgeversorganisa komen uit de onderneming. Hoe h die zijn is niet eens bekend. De heer Lanser wilde niet ple voor financiering van alle activite van de vakbeweging. Maar, zei als men wil meewerken aan een p tiever beeld van de onderneming hier een van de mogelijkheden. De CNV-voorzitter, die de onden. ming ziet als een samenwerkings' band van mensen, zei dat de on< neming niet mag worden gezien een vijand van de werknemer, gedachte als zou dat wel het g< zijn valt te verklaren uit de ondei schikte plaats die de werknemer het werknemersbelang is toegek terwijl een overmatig accent wi gelegd op grotere produktie, hoj omzet en betere rentabiliteit. De derneming moet volgens hem zo v den georganiseerd, dat de werkne wordt uitgedaagd, zijn mondigheit verantwoordelijkheid waar te ma! De particuliere ondernemingsgel ze produktie ziet de heer Lanser middel niet als doel. „Als er een b middel is en dat is op het ogen geloof ik niet het geval verd dat de voorkeur." In hoeverre de particuliere on< neming ook in de toekomst een I drage kan leveren aan de groei welvaart en welzijn, hangt in st< mate af van de houding van werkgevers tegenover een ver< democratisering en vermenselijl van het produktieproces. De heer Lanser meent dat de g ondernemingen in ieder geval particuliere karakter niet geheel len kunnen behouden. De m schappij zal meer bij de ontwikke van deze ondernemingen ma worden betrokken naarmate hun vloed op de nationale economie ei de gehele samenleving groter w<

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 2