Recreatie-pastoraat hoort bj
dienstenpakket van camping
Verkeer
bedreig
en vuile lucht
en kathedraal
mi Ij
k
Prins Claus
opent
De Drieburg
SHEPARD ROEPT
OP TOT VREDE
Toepassing in preek overbodig
Puzzelboek
BISSCHOPPEN
ALS POSTBODEN
Onvriendelijkheid jegeif
joden is toegenomen l
Een noord voor vandaag
BEROEPINGSWERK
WELKE PREDIKANT WIL 'S ZOMERS HELPEN
Herstel
26
vergt
oen
ds.j.wT:.ort
overleden
Ruimtepreek voor aarde
GROEPSMENIN'GIN „VOORLOPIG":
DINGDAG 9 FEBRUARI 19
"Wie is toch deze, dat Hij ook aan de winden en aan het water
bevelen geeft en zij Hem gehoorzaam zijn?" (Lucas 8:25).
Merkwaardige reactie. Als de discipelen in nood zijn roepen zij de
Here aan. Van Hem verwachten zij uitkomst, maar als die uitkomst
wordt gegeven zijn zij, zoals Lucas schrijft, bevreesd en verbaasd te
gelijk.
Zo kan het ook ons vergaan. Bidden om iets wat ons als een
wonder voorkomt en als dat wonder gebeurt, toch verbaasd zijn.
Hoe is het mogelijk
De discipelen zijn ook nog bevreesd. Waarom bevreesd? Het ant
woord geven zij in het gesprek dat zij met elkander voereh: "Wie is
toch deze?"
Voor de discipelen een groot Wonder. Hij bestraft de wind en
de wilde wateren, en zij zijn Hem gehoorzaam. Zijn zij bang voor
de macht die de Here bezit? Zij zullen zich nog meer gaan verba
zen, en misschien ook meer bevreesd worden. Het stil worden van de
wateren en de wind is in feite nog maar kinderspel. Straks komt het
grote: Hij zal zich aan het kruis laten slaan, Hij zal in het graf
worden gelegd en dan de dood overwinnen; de dood, de laatste
vijand van de mens, geen triomfator meerWie is deze?
We lezen vandaag: Exodus 1 vers 15 tot 22.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Houten; te Scherpenis-
se; te Goudswaard en te Zegveld:
kand. G. S. A. de Knegt te Delft.
Aangenomen naar Wieringermeer
M. Bergsma te Driesum, die bedankte
voor Colijnsplaat.
Bedankt voor Voorst: G. R. Bruinis
te Glanerbrug; voor Hasselt: A. Gooij-
er te Delft
GEREF. KERKEN
Beroepen te Hoofddorp: P. Popma
te Zutfen; te Zwartebroek: W. D. Om-
ta te Daarle; te Valkenswaard: kand.
S. W. J. Zoutman te Zwolle; te Stads
kanaal: J. B. Kuhlemeier, voorh.
christ. geref. pred. te Aalten.
Aangenomen naar Monster: Tj.
Ausma te Lexmond. die bedankte
voor Barendrecht; 's-Gravenzande,
Marum en Oosterwolde.
GEREF. KERKEN (buiten verb.)
Beroepen te Eindhoven: D. J. v.
Stelten, miss. pred. op West-Irian, tij
delijk woonachtig te Nieuw-Loos-
drecht
GEREF. KERKEN (vrUgem.)
Aangenomen naar Assen (vac. O. J.
Douma): H. J. Begemann te Droge-
ham, die bedankte voor Blij a en voor
Emmen.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Beroepen te Noordsche Schut: kand.
A. W. Wubs te Apeldoorn.
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt voor Veen: A. Bregman te
Rijssen.
Beroepen te Apeldoorn: J. v. Hagen
te Amersfoort.
Bedankt voor Scherpenisse: W. Ha-
ge te Krabbendijke.
;hou-
(Van een
verslaggeefsters)
LOOSDRECHT In de zo
mer zijn steeds meer grotestads
kerken gesloten en er is tot dus
ver geen duidelijk alternatief.
De mensen trekken naar buiten
en als je niet de uiterste zorg
besteedt aan het pastoraat op de
campings verloopt de zaak.
Daarom moeten er predikanten
beschikbaar zijn voor het recre
atiepastoraat. Ze moeten dan bij
voorbeeld een paar weken op de
campings kunnen verblijven.
Ds. G. Kerssies (36) signaleert, dat
door bovengenoemde ontwikkelingen
een nieuwe fase ir het kerkelijk re-
creatiewerk is aangebroken. Sinds
Dit is een unieke foto van de
Saint Paul's kathedraal. Er is
namelijk geen enkele auto te
zien in de Cannon Street, ter
wijl de klok tien voor half ne
gen wijst. Normaal davert hier
dag en nacht het verkeer langs
en dat is een van de oorzaken
van het verval van de kathe
draal. De toestand op deze ar
chieffoto was het gevolg van
een staking.
Vlak links naast de koepel is
nog juist de tweede toren te
zien. Omdat beide torens naar
elkaar toe beginnen te leunen,
wil men tussen hen in stalen
dwarsbalken aanbrengen.
Dat onderkennen de campinghou
ders zelf ook en het recreatiepasto
raat ondervindt steeds meer goodwill
bij hen. „Er is een duidelijke vraag
van campinghouders naar geestelijke
verzorgers. Vaak wordt aan de ker
ken om een domir.ee of priester ge
vraagd. Een van de twee, het maakt
ze niets uit.
Vorig jaar bijvoorbeeld had een
campinghouder speciaal een caravan
beschikbaar voor een pastor. Het is
hem toen niet gelukt iemand te vin
den. Nu probeert die campinghouder
hij woont in Nunspeet het
weer"
Zakelijk
Op de campings groeit de relatie
met kerken en kerkewerk. Recreatie
pastoraat hoort bij het dienstenpak
ket. Al moet wel worden gezegd, dat
dit vaak meer zakelijk dan ideëel
wordt gezien.
Op het ogenblik worden vier
dikanten gezocht, die drie
kunnen werken op campings in
sen, Nunspeet, Walcheren of Krj
genburg. Inlichtingen zijn verkrf
baar bij ds, G. Kcrssies, Oud-I
drechtseweg 148, LoosdrechL
Al sinds een paar jaar heeft de
node ruimte gegeven voor dit w(
dat nog maar al te vaak wordt
als een hobby. Ds. Kerssies is de
ste en enige officiële gereformeej
recreatiepredikant, maar hij wq
wel bijgestaan door een groep
zich hevig interesseert voor j
braakliggende terrein. Dit teri
heeft overigens dp landsgrenzen
overschreden, want Nederlandse ij
tores worden ook voor campingsj
het buitenland gevraagd en om
keerd Duitse pastores voor de v
Duitse gasten op de Nederlarf
campings.
DS. G. KERSSIES
nieuwe fase
LONDEN De befaamde
Londense kathedraal de Saint
Paul's moet hoog nodig worden
gerestaureerd. Wat de eeuwen
niet hebben kunnen doen en
evenmin de Duitse bommen
tijdens de Blitz van de Tweede
Wereldoorlog, schijnt nu te
gaan lukken aan enige factoren
van het moderne leven: het ver
keer en de luchtvervuiling.
De Saint Paul's is veel scheuren
gaan vertonen en grondig ingrijpen is
noodzakelijk. Vandaar, dat een groot
scheepse actie is begonnen. Men heeft
drie miljoen pond (26 miljoen gulden)
nodSg.
De twee grote torens van de mach
tige kerk beginnen naar elkaar toe te
leunen. Elk is ruim 73 meter hoog en
weegt twaalfduizend ton. De bogen
die de torens verbinden, komen onder
een te grote druk te staan.
De grond onder een van de torens
ls verzakt, doordat er een riool onder
zit die niet deugt Bij de andere toren
ls de grond verzakt als gevolg van
een bom, die er in de buurt terecht-
Driehoek-puzzel
1. medeklinker. 2. wintervoertuig. 3.
fraaie zangvogel. 4. lading. 5. elk. 6.
steenvlas.
Bij juiste oplossing vormen de begin
letters de naam van een bloem.
Oplossing vorige puzxel
Hor. 1. smalt, 5. deels. 9. restant, 11. AP..
13. naald. 14. nu. 15. Alda, 17. eden. 19.
Dee. 20. ski, 22. ert, 23. Umea, 24. Norg.
25. pré, 26. pro, 28. eek, 30. lire, 32. Anna.
33. as. 34. totem, 37. s.l, 38. seladon, 40.
kaars, 41. ereis.
Vert 1. smaad, Z ar. 3. Lena. 4. tsa, 5.
dal, 6. ende, 7. et, 8. stunt, 10. taak, 12.
pleuris, 14. nergens, 16. Demer, 18. de
ren. 20. sap, 21. Ino, 25. plank. 27. rata,
29. kalis, 51. eter. 32. Amor. 35. Ols, 36.
Ede, 38. sa, 39. Ne.
kwam en een gat in de grond boorde
van negen meter diep. Dat gat is
nooit goed opgevuld.
De riool zal «noeten worden omge
leid en de kanten van nieuw beton
worden voorzien. Aan de voet van de
twee torens moeten betonnen palen
in de grond worden gedreven. Om de
bovenstukken van de torens op hun
plaats te houden, moet daartussen tot
onderlinge steun een versterking van
stalen balken worden aangebracht.
Er is nog veel meer te doen. Be
paalde muren lijken op het eerste ge
zicht solide, maar dat is bedrog. Er
zal veel aan moeten worden veran
derd en versterkt.
SPONS
Op bepaalde plaatsen heeft de
bouwmeester, sir. Christopher Wren,
toen hij zijn kathedraal bouwde in de
zeventiende eeuw, het mengsel voor
zijn specie verkeerd berekend. Dat
begint zich nu te wreken Vooral door
de inwerking van het regenwater, is
de hele kerk volgens een deskundige
al een reusachtige spons.
Vooral het zware, dag en nacht
doordenderende verkeer is er schuld
aan, dat het machtige gebouw danig
is verzwakt. Daarbij veroorzaakt de
luchtvervuiling steeds meer erosie
van het gesteente.
Men wil tevens liften aanbrengen,
die de brandweer kan gebruiken als
er ergens brand zou uitbreken
VIJFDE
De huidige Saint Paul's is de vijfde.
Alle kerken van die naam werden op
dezelfde plaats gebouwd. De eerste,
die tot stand kwam in het jaar 604,
verbrandde. De tweede Werd door in
vallende Noormannen verwoest
De derde en de vierde werden door
het vuur verteerd, de vierde tijdens
de grote brand van Londen in 1666.
Tijdens de restaratie zal de kerk
voor het publiek geopend blijven.
Het aantal bezoekers bedraagt onge
veer twee miljoen per jaar.
De andere grote kerk van Londen,
de Westminster Abbey, wordt ook ge
restaureerd. Voor deze kerk wordt
een actie' gevoerd, die twee miljoen
pond (17 miljoen gulden) moet op
brengen.
1967 is hij als eerste en enige recrea
tiepredikant van de Gereformeerde
Kerken werkzaam, niet helemaal
vrijgesteld, want hij heeft ook de
zorg voor de kleine gereformeerde
kerk van Oud-Loosdrecht.
Werkte men in de aanvang bij het
recreatiewerk vanuit de evangelisa
tiegedachte („zieltjes winnen voor
eigen parochie"), in later jaren viel
het accent meer op dienstverlening.
Men wil de mensen een prettige va
kantie bezorgen en tevens aandacht
besteden aan een geestelijk gezond
klimaat.
Nadruk
De nieuwe fase in de ontwikkeling
is nu, dat de nadruk valt op de pasto
rale kant. Bij de evangelisatiegedach
te ging men ervan uit, dat er veel
onkerkelijken zijn op de campings.
Dat is ook wel zo. maar er is ook een
groot percentage gasten, dat wel bij
een kerk is aangesloten en dat in de
vakantietijd niet wordt opgevangen.
DRIEBERGEN Prins Claus zai
vrijdag 2 april het nieuwe kantoorge
bouw van de stichting De Drieburg in
Driebergen officieel openen.
Hier zijn gevestigd: het christelijk
jongeren verbond, de christelijke
jeugdraad, de hervormde jeugdraad,
het landelijk centrum voor gerefor
meerd jeugdwerk, de stichting evan
gelisch herstel en opbouw.
ZUTPHEN In de leeftijd van ne
gentig jaar is overleden ds. J. W. C.
Ort, emeritus hervormd predikant
Hij was sinds 1905 predikant, ach
tereenvolgens in Dongjum, Spanke-
i-en. Aardenburg, Paramaribo, Borculo
en van 1927 tot zijn emeritaat in 1946
voor de tweede maal in Spankeren.
De begrafenis is morgenmiddag om
twee uur op de hervormde begraaf
plaats te Spankeren bij Dieren.
(Van onze kerkredactie)
HOUSTON Alan Shepard,
commandant van de met razen
de snelheid naar de aarde terug
kerende Apollo-14, heeft in een
directe tv-uitzending de mens
heid in een bewogen oproep op
gewekt tot een hartstochte
lijk (er) werken aan de vrede.
Deze rede kan als reactie be
schouwd worden op de verzoeken die
Julian Scheer van de NASA-admini-
stratieve afdeling aan de Apollobe-
manning vlak voor hun vertrek heeft
doorgegeven. Verzoeken van vele
mensen, onder wie de Nederlandse
mevrouw Patricia van Emst-Back te
Voorburg, die schriftelijk verzochten
dat de bemanning van de Apollo-14
van de gelegenheid in de wereldbe
langstelling te staan gebruik zou ma
ken om de mensheid op aarde op te
wekken tot gebed en ijveren voor
vrede in de wereld.
SHepard wees op de geweldige
K"
(Van onze kerkredactie)
LONDEN Als gevolg van de Britse poststaking hebben de angli- I
caanse bisschoppen het werk van de postbode moeten overnemen.
De bisschoppen hadden deelgenomen aan een intern tweedaags
bisschoppenraad in Lambeth Palace, het paleis van aartsbisschop Ram
sey in Londen. Bij hun vertrek moesten zij hun auto's volstuwen met
postpakketten.
Het ging om de agenda en de stukken voor de voorjaarszitting van
de generale synode, die 16 februari begint.
Aartsbisschop Ramsey wilde geen enkel risico nemen en droeg de
bisschoppen op, om de stukken persoonlijk te bezorgen aan de synode
leden. die in hun ressort woonden.
(Van onze kerkredactie)
DELFT Wij moeten ophouden
eikaars geloof te organiseren. Als de
kerk daarvoor ooit gediend mag heb
ben, dan is die tijd nu wel voorbij, zo
concludeerde een groep uit de redactie
van het maandblad Voorlopig, dat
..evangelisch commentaar bij de tijd"
wil geven. Het geldt hier een wat
men noemt „gebruiksartikel" dat als
een bijdrage tot verdere discussie
wordt doorgegeven. Zoals gemeld
werd, is door Voorlopig een gesprek
over de kerkdienst op gang gekomen,
dat nu ook via de ether wordt ge
voerd.
De „toepassing" in een preek is in
het beste geval eigenlijk overbodig,
zo gaat het artikel voort, waaruit wij
een aantal citaten lichten. In het
slechtste geval is de „toepassing" een
aanwijzing voor de slechte kwaliteit
van de preek.
Preken is: Het Woord bedienen.
Wanneer deze bediening doet wat er
van verwacht mag worde.i, namelijk
het getuigenis van profeten en apos
telen In zijn geheel (integraal - red.)
doorgeven, dan is de verdere integra
tie van dit getuigenis niet meer de
taak van de prediker. Anders is ken
nelijk het profetisch/apostolisch ge
tuigenis niet terzake doorgegeven.
De Schriften kunnen hun eigen
woord wel doen. De hoorders, die le
ven in veelvoud, moeten de rest zelf
invullen. Niet alleen ouderwetse, ook
moderne toepassingen worden al
gauw bevoogdend. Dat is een gebrek
aan fiducie in het Woord en in de
mondigheid van de gemeente.
Geen brandglas
Misschien moet je het daarom nog
wel wat forser zeggen: de preek en
de preker hoeven niet op te treden
als een instantie, die geplaatst is te
genover de gemeente en al helemaal
niet als een soort tusseninstantie tus
sen God in de hemel en de gemeente
op aarde. De preek hoeft niet te func
tioneren als een brandglas tussen het
Woord en de gemeente.
Die rol is de ouderling „die dubbele
eer waard is" vaak opgedrongen, met
alle vermoeiende en frustrerende ge
volgen van dien. Het mag vast veel
eenvoudiger. De preker is één uit de
kring van de gemeente rondom het
Woord, die op zijn manier probeert
de anderen van dienst te zijn bij het
gezamenlijk ophalen van de verhalen,
die Jezus in omloop bracht en die te
vinden zijn zowel in het oude als in
het nieuwe testament. Vandaar dat
monoloog- of discussie-dienst ook niet
de vraag is waarvan veel afhangt.
Plet kan allebei.
Het gaat om de vraag: welke posi
tie hebben de leden van de gemeente
die op zondag samenkomen te.i op
zichte van elkaar? Als bij die gele
genheid de preker ook maar één
treedje hoger wordt gezet en hij laat
zich daar neerzetten, dan is hij ook
niet meer te redden met behulp van
liturgie of bescheidenheid in de toe
passing. Dan heb je een dominees- of
pastoorskerk.
Laten we liever elkaar het heil aan
praten. De tijd van dfe autoritaire
overdracht, als die er voor de ge
meente ooit was, is voorbij.
Niet alleen zal geen dienaar over
de andere heersen, zoals de aanvang
van de oorspronkelijke gereformeerde
kerkorde luidde, waarbij we onder
„dienaar" predikant moeten verstaan,
maar ook geen gemeentelid of zo
maar-mens zal over de ander heer
sen.
Zijn wij niet allen „dienaars"? „Gij
zult u niet rabbi (dominus) laten noe
men; want één is uw meester en gij
zijt allen broeders. En gij zult op aar
de niemand uw vader (paus) noemen,
want één is uw vader. Hij die in de
hemelen is. Laat u ook geen leids
lieden (voormannen) noemen, want
één is uw Leidsman, de Christus.
Maar wie de grootste onder u is, zal
de dienaar zijn" (Mattheüs 23 8-11).
Dat zijn de woorden van het evan
gelie. Paulus zei het niet anders! „Gij
zijt dus niet meer slaaf, doch zoon"
/Galaten 4 7). Johannes voegt er nog
aan toe: „het is nog niet geopenbaard,
wat wij zijn zyllen" (1 Johannes 3
2). Geen wonder dat op een poster
ergens in de Londense ondergrondse
geschreven staat: „Man, you are fan
tastic!" (Mens, je bent fantastisch).
De schrijver heeft het begrepen.
De preek moet de kerk uit, en niet
alleen de liturgie, zoals Noordmans
zei. Om het verband aan te geven:
Noordmans zei, dat de liturgie de
straat op moest en bedoelde daarmee,
dat de eigenlijke liturgie van de
christenen bestaat in het doen van
„goede werken". Waarom moet de
preek vandaag de straat op? Omdat
de preek van huis uit bedoeld is om
elkaar als mensen het heil aan te
praten. Als dat niet meer in de kerk
kan, omdat daar te weinig mensen
bereikt worden of omdat daar alleen
de taal van de eigen groep gesproken
wordt, dan naast de kerk
Karl Barth heeft eens gezegd, dat
de kerkelijke organisatie-vormen, die
wij kennen, in hun hoofdtypen ont
leend zijn aan de organisaties van de
wereldlijke macht.
De oosterse orthodoxie draagt ln
haar kerkelijke structuur het byzan-
tinisme van Constantinopel mee. De
rooms-katholieke kerk is in haar or
ganisatie gestempeld door de romeinse
staatsorde. En de reformatie draagt
het teken van de opgekomen burger
op het voorhoofd. Daar is niets tegen.
Het betekent slechts, dat we niet
met de bestaande organisatievorm ge
trouwd zijn. Sterker, dat we haar
broodnodig dienen te verwisselen
voor de zoveel vrijere structuurtypen
die de leefwereld van de twintigste
eeuw kenmerken, aldus Voorlopig.
Shepard tijdens zijn toespraak to-
aarde vanuit de Apollo-14 in i:
rechtstreekse televisie-uitzendh'
vooruitgang in de communicatief
niek, dank zij de ruimtevaart. Hik
letterlijk: „Ik ben er zeker van,,
deze rechtstreekse uitzending via®
tellieten wordt gevolgd door milf
nen mensen in hun huiskamers. I
mogelijkheid tot communicatie
zeker meehelpen als het er om I
wereldproblemen, zoals de vrede*
te lossen. Problemen ook in tekoF
aan communicatie tussen verse
lende volken en verschillende I1
den".
Shepard vervolgde zijn medii*
uit de ruimte: „Terwijl we op
terugweg vanavond naar de gliri>:
rende sikkel kijken, die de aardf
worden wij er pijnlijk aan herinrir
dat er op die aarde nog steeds p
vochten wordt."
„Mijn collega's en ik, we helh
alle drie kennissen, vrienden en
familieleden in Vietnam. We woi
eraan herinnerd, dat sommige val
mannen die naar Vietnam zijn)'
gaan niet terugkeerden, dat zij e
zijn gesneuveld, of worden vastgel)
den omdat zij krijgsgevangenen zij
„Daarom is onze wens dat door1'
werk, dat door het ruimteprogran
op de een of andere manier kan r
den bijgedragen tot meer begrip:5
der de volkeren en een opwekf
van die volkeren in het algemeed5
aardbewoners, zich meer aan de vr
gelegen laten liggen".
(Zoals gemeld werd, heeft meviv
Van Ernst aan zowel de Amerika)
regering, andere regeringen enn
NASA met klem verzocht te bevofe
ren dat de Apolloreis met de 14.
worden aangegrepen om de mis
heid op te roepen tot meer bi<fe;
en werken voor vrede in de werq-1
red.). t.
E
Jaarverslag zionistenbond
(Van een onzer medewerkers)
AMSTERDAM Hoewel het
absurd is Nederland thans als een
anti-semitisch land te beschouwen, is
het wel zo, dat het aantal net niet
anti-semitische opmerkingen in de
massamedia niet onbelangrijk is toe
genomen.
Dit constateert de Nederlandse Zio
nisten Bond in zjjn jaarverslag, dat
van de hand is van de voorzitter prof.
ir. M. Tels.
Dat de onvriendelijkheid jegens jo
den is toegenomen, word.t in het ver
slag toegeschreven aan de veroorde
ling van mr. G. B. J. Hiltermann in
het proces hem door De Volkskrant
aangedaan. Publicisten schijnen „goe
de nota genomen te hebben van de
mogelijkheden, die het formele ver
schil tussen antisemitisme enerzijds
en anti-israëlisme of anti-zionisme
bieden", zo wordt gesteld.
Het jaarverslag wijst verder onder
meer op de instelling „van weerL
nieuwe commissie, die moet onL
zoeken of het concentratiesyndifc
werkelijk bestaat, terwijl aan.{
slachtoffers onvoldoende hulp \vb
geboden."
(Mr. Hiltermann zei 10 oktober
in een radiouitzending, dat De Vt
krant „rondweg anti-semitisch,
thans anti-Israël is geworden".
Amsterdams gerechtshof veroordea
de heer Hiltermann op 8 januari
tot herropeping van zijn uitlatir t
z
De Raad voor de journalistiek i n
evenwel eind december 1970 de kl r
van De Volkskrant tegen Ce heer e
termann ongegrond verklaard,
raad sprak uit. dat het het goed i
von de heer Hiltermann was. ..i
neer hij gevaarlijke ontwikkelU
in de voorlichting over het confix [5
het Nabije-Oosten ziet, deze als
nalist te signaleren en te bestriji
red.)
I