SOMMIGE DOMINEES HEBBEN KERK AL AFGESCHREVEN Ombudsman moet er snel komen Kerken-zelf stimuleren Raad van Kerken niet Kamer beslist vandaag over subsidie kerkbouw Verwondering over benoeming Schuring Em woord voor vandaag Motie voor subsidie aan kerken BEROEPI1VCSWERK H. van der Linden hoogleraar VU TH Twente versnelt opleiding Puzzelboek Reactie van ds. Couvée Beraad van Kerken in midden-Nederland Grote meerderheid Kamer: Ds. Miedema: hand in eigen boezem Vragen van Eerste-Kamerlid DON06R0AG 4 FEBRUARI 1971 „Maar Jezus riep 2e tot Zich en zeide: Laat de kinderen tot Mij komen en verhindert ze niet; want .voor zodanigen is het Koninkrijk Gods". (Lucas 18:16) Ach nee, de discipelen hebben niets tegen kinderen. Ze willen al leen dat Jezus wat rust krijgt. Hij heeft het druk genoeg. Dat lam men en blinden tot Hem komen, daar kunnen ze inkomen, maar dat nu ook nog moeders Hem hun kinderen brengen, dat gaat hun werkelijk te ver. Maar dan grijpt Jezus in en Hij zegt een merkwaardig wootd. Ouders en ouderen kunnen blijkbaar heel goed een belemmering zijn voor kinderen om tot Jezus te komen. Beseffen wij dat? In onze verhouding tot God kunnen wij voor kinderen een hinder paal zijn om God te zoeken. Kinderen zien scherp. Indien wij niet door ons leven tonen, dat Hij daarvan voor ons het begin en het einde is, kunnen wij er de oorzaak van zijn, dat onze kinderen zich van Hem afwenden, althans niet naar Hem toewenden. Verhinder ze niet. Wij lezen vandaag Johannes 4 7 - 26. (Van onze parlementsredactie) DEN HAAG In de Tweede Ka mer is gisteren door de heer Voogd (soc.) een motie ingediend, waar in om subsidie wordt gevraagd in de toekomst aan kerkgenootschappen en genootschappen op geestelijke grond slag. Aan de commissie-Verdam, die de afkoopregeling als vervanging van de financiële band tussen staat en kerken ontwerpt, zou dan moeten worden opgedragen de mogelijkheid van subsidiëring te onderzoeken. Minister Witteveen van financiën voelde niets voor deze motie. De re gering maakt principieel bezwaar te gen subsidies aan kerken. Daarom heeft ze er ook geen behoefte aan om de kwestie te bestuderen. Iedereen mag de kwestie in stu die nemen. Maar de regering doet het niet, aldus de bewindsman. De commissie-Verdam hoopt deze zomer een voorlopig rapport uit te brengen over de afkoopregeling. Beëindiging of verlenging? De dood (2) Dezer dagen hoorde ik in een Vara- uitzending een interview met de ma- •ker van de NCRV-film en de radio- uitzending over de stervende. Daaruit dat men de patiënt zelf de film heeft laten zien die van hem gemaakt was tijdens het gesprek. Naast de toestem ming van de patiënt voor dat radioge sprek was uitzending via de televisie hem toch wel te erg. Waar bleef de „christelijke" naastenliefde van deze christelijke omroepvereniging tegeno ver de patiënt als mens? Mag men ter wille van een interes sante medische ervaring zover gaan dat de mens als belangrijk object wordt gezien en men de microfoons en de camera's inschakelt bij zijn einde? Ik wil hier een fel protest tegen laten horen. Zou prof. Van der Meer zelf ook een dergelijke publiciteit bij zijn sterven toestaan? We weten allen dat we een maal moeten sterven. Wanneer je nie mand achterlaat kun je dat misschien zonder innerlijke strijd aanvaarden, maar! zodra er maar één mens' achter blijft voor wie je zorg draagt, zal die strijd er wel degelijk zijn. De maker van de film maakte zich er gemakkelijk af: de patiënt had zich flink gedragen en hij en zijn vrouw hadden toestemming voor de opname en de uitzending gegeven. We hebben geen behoefte aan dit soort uitzendingen. Naarmate we ouder worden, worden we ook meer geconfronteerd met ziekte en dood in onze eigen kring en dat bezorgt ons allen reeds leed genoeg. RIJSWIJK (ZH) MEVR. F. EISELIN-HOON De dood (3) Zelden heb ik zo'n mooi programma op de televisie gezien. De manier waarop prof. Van der Meer de dood letterlijk en figuurlijk benaderde vond ik uniek. Het meeleven van hem met de patiënt was echt en spontaan zon der opsmuk en ook heel eenvoudig. Ik begrijp niet waarom evrouw Bol zo'n programma niet op de tv wil zien. Het is een eerlijke zaak, waar mee iedereen op Gods tijd mee gecon fronteerd zal worden. Ook voor de wijze waarop het programma „ge bracht" werd heb ik niets dan lof. Ik heb de NCRV gevraagd de uitzending te herhalen. De vergelijking van mevrouw Bol met de sex vind ik absurd. Dat heeft er niets mee te maken. (Van onze parlementsredactie) DEN HAAG In de komen de vier jaren zullen nog 125 ker ken met subsidie worden ge bouwd, waarvan 50 R.K. kerken, 40 gereformeerde en 30 her vormde kerken. Minister Schut van volkshuisvesting en ruimte lijke ordening deelde dit gisteren in de Tweede Kamer mee bij de voortzetting van het debat over de verlenging van de wet premie kerkenbouw. De bestaande regeling zou 1 maart 1971 aflopen. De wet van minister Schut wil de werking van de regeling met vier jaar verlengen. Maar mr. W. Scholten (C.H.) dr. Van Schaik (Kath.v.) en de heer Franssen (Soc) dienden een amendement in, om te voorkomen, dat de wet een eindda tum van de regeling bepaalt De wet zou alleen een verlenging van de re geling moeten bepalen. Dan ligt er nog een motie op tafel, waarin wordt uitgesproken dat na de beëindiging van de landelijke rege ling het ongewenst is, dat de gemeen ten de bouw van kerken en bezin- ningsgebouwen subsidiëren. Tijdens het debat deed zich nog een schermutseling voor tussen dr. Boer- Barendrecht J. B. Schilt NED. HERV. KERK Aangenomen naar Hilversum-cen- trum: J. Smit te Putten. GEREF. KERKEN Beroepen te Veendam-Meeden: J. Niemantsverdriet te Haren (Gr.) GEREF. KERKEN (vrflgcm.) Beroepen te Wapenveld en te Zuid- broek-Veend am: kand. W. Bruinius te Groningen. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Hillegom: kand. A. W. Wubs te Apeldoorn. GEREF. KERKEN Beroepen te Kapelle-Biezelinge: C. Molenaar te Amsterdam-noord. Bedankt voor Hilversum: E. Vene- ma te Zwijndrecht. AMSTERDAM De Vrije Univer siteit heeft dr. H. van der Linden te Oegstgeest benoemd tot gewoon hoog leraar In het oud-vaderlands recht. De nieuwe hoogleraar werd in 1922 in Alphen aan de Rijn geboren. Hij studeerde in Utrecht. In 1955 promo veerde hij cum laude op „De Cope, Bijdrage tot de rechtsgeschiedenis van de openlegging der Hollands- Utrechtse laagvlakte". Sinds 1959 is hij secretaris-rentmeester van het hoogheemraadschap van Rijnland. Tot lector in de politicologie is be noemd dr. J. van Putten te De Bilt en tot lector in de waarschijnlijkheids leer (een wiskundevak) dr. P. J. Hole wijn te Zoe termeer. ENSCHEDE HTS'ers, die van plan zijn te gaan studeren aan de Technische Hogeschool Twente, zul len met ingang van het komende stu diejaar in de gelegenheid worden ge steld. reeds na één jaar een prope deutisch examen af te leggen. Dit betekent, dat zij in twee en een half jaar de baccalaureaatsgraad kunnen behalen in de afdelingen werktuigbouw, elektrotechniek, che mische technologie of technische na tuurkunde. Tot dusver volgden deze studenten het normale studiepatroon, dat in drie en een half jaar opleidt tot de titel baccalaureus technische wetenschap pen. Tijdens de voorlichtingsdagen op 5 en 6 april zullen geïnteresseerden na dere informatie kunnen verkrijgen. tien van de ARP en de heer P. Jongeling van het GPV. Dr Boertien herinnerde de heer Jongeling eraan, dat hij zich fel keer de tegen de nu nog bestaande band tussen staat en kerk, zoals nog is vastgelegd in de grondwet. Ook sprak de heer Jongeling zich uit tegen sub sidiëring van kerken en was het GPV tegen de wet premie kerkenbouw. Maar de vrijgemaakte kerken maak ten wel gebruik van deze wet. De heer Jongeling verklaarde, dat vrijgemaakte kerken van de subsidie regeling gebruik hebben gemaakt, omdat dit recht bestaat en om rechts ongelijkheid te vermijden. Bovendien moest na de vrijmaking in veel ge meenten opnieuw worden gebouwd. Er zijn ook vrijgemaakte kerken, die de subsidie niet hebben gewild, aldus de heer Jongeling. Vandaag zou over wet, motie en amendement worden gestemd. UTRECHT Ds. D. J. Couvée ver zocht ons het volgende te plaatsen: Nu er zoveel brieven na mijn arti kel over het gesprek met prof. dr. H. M. Kuitert mij bereikten, mag ik wel met een gemeenschappelijk antwoord hier volstaan. Allereerst dank ik voor de zeer ge varieerde bewijzen van instemming uit drie onderscheiden kerkgemeen schappen. Eén persoon vond mij (per telefoon) te slap. Ik had moeten zeg gen: en nu er uit! Alle anderen wil den met mij liever geduld oefenen, wat mij nog steeds bijbels lijkt. Enkelen drongen er op aan, dat ik meer zou schrijven. Dat kan ik alleen op uitnodiging. Maar ik schrijf me nigmaal in Centraal Weekblad en Ge reformeerd Weekblad (uitgave Kok) over verwante en andere onderwer pen. Iemand vroeg of ik nog preek. Ja, elke zondag, maar alleen wanneer men mij haalt en brengt. Met herhaalde dank en hartelijke groet aan bekenden en onbekenden, Uw D. J. Couvée (Van een onzer verslaggeefsters) AMSTERDAM „Niemand van ons zal beweren, dat het werken in en aan de Raad (van Kerken) tot nu toe een inspire rende zaak is geweest. Het te gendeel is het geval. De over gang van de voormalige Oecu menische Raad naar de nieuwe opzet van de Raad van Kerken heeft de raad belast met moei lijke, soms frustrerende proble men, die veel tijd vragen, tijd die zoveel beter gebruikt zou kunnen worden voor positieve opbouw." Prof. dr. H. B. Kossen, hoogleraar aan het seminarie van de Doopsge zinde Sociëteit, geeft zijn visie op de Raad van Kerken, waarvan hij in het bestuur zit. Hij schrijft in Gemeen schap der Kerken, het orgaan van de Raad van Kerken. De grootste moeilijkheid ligt vol gens hem bij de kerken zelf, die de raad gevormd hebben. Ze maken niet bepaald de indruk dat ze vol onge duld staan te trappelen om zich in een resolute opbouw van de raad van hun aangegane verplichting te kwij ten. Omschakelen Nu is dat nuchter beschouwd ook nauwelijks te verwachten, meent hij. Zolang hebben de kerken al hun eigen boontjes gedopt, dat een om schakeling zoals beoogd wordt met de oprichting van de raad, niet één twee drie tot stand komt. Toch ziet prof. Kossen nog een an der aspect als hij denkt aan de zo genaamde „gedistantieerde kerkelijk heid", waarmee het verschijnsel be doeld wordt, dat steeds meer kerk leden zich onttrekken aan een gere gelde deelname aan de traditionele kerkelijke activiteiten zonder de kerk de rug toe te keren. Aan de betekenis van dit verschijn sel wordt nog te weinig aandacht be steed. Men blijft over het algemeen diegenen, die nog wel aan de traditio nele activiteiten deelnemen dat is doorgaans een kleine minderheid als de ware gemeenteleden beschou wen. Voor de doorvoering van een wer kelijk oecumenisch beleid heeft dit echter zijn consequenties. Onderzoek heeft uitgewezen, dat deze zogenaamd trouwe gemeenteleden over het alge meen niet diegenen zijn die van harte bereid zijn zich in de zendingsop dracht van de gemeente te engage ren door tezamen met christenen van andere kerken en met allen die van goeden wille zijn, de uitdagingen van de samenleving tegemoet te treden. Vertrouwd Veeleer is het zo, dat zij hun ker ken beleven als plaatsen, waar zij zich in vertrouwde omgeving terug kunnen trekken om daar beschutting en er kenning te vinden, die zij elders vaak moeten missen. Zolang deze leden als trouwe kern van het kerkvolk be schouwd worden, valt van de leiding der kerken geen resoluut oecume nisch beleid te verwachten. Haar ach terban van getrouwen staat in de weg. De ontwikkeling en uitbouw van de raad zijn in de eerste plaats afhanke lijk van de mentaliteit van de aange sloten kerken. Zullen de kerken teza men hun roeping in de wereld kun nen vervullen en daartoe is de raad opgericht dan vraagt dat om een mentaliteitswijziging. Dan vraagt dat om nieuwe vormen van gemeente-zijn, die de zogenaamdè trouwe leden helpen te ontdekken, dat hun trouw aan Christus implica ties heeft voor hun staan in de samen leving, maar die bovendien beter aan sluiten op die gedistancieerde wijze van gemeentelidrzijn, die zich in onze moderne samenleveing aan het ont wikkelen is. Dit alles is een zaak van lange adem, van eindeloos geduld en van vaste bereidheid elkaar als kerken hierin niet los te laten. Daarom heb ben wij zoiets als een Raad van Ker ken nodig. Want die moet ons hel pen om tezamen werkelijk kerk te kunnen zijn voor de wereld. Nog al tijd biedt de kerk mogelijkheden tot verzoening onder mensen en volken, die nergens anders gevonden worden, aldus prof. Kossen. Kruiswoord-puzzel Horizontaal. 1. boterton, 4. hondenver- blijf. 9. eer. 10. duw, 11. plaats in Gelderl., 12. brede grove lat, 14. plaats in Limburg, 15. kever, 16. vlaktemaat, 17. voegwoord, 19. geen enkel mens, 22. koeiemaag, 24. spoedig, 25. baan voor balspel, 27. ellendig, 30. voormiddag (afk. Lat.), 32. doorweekt, 33. papegaai, 35. bijb. figuur. 37. vogelbek, 39. voorko men, 40. huwelijksgift, 41. ik (Lat.), 42. schade, 43. slaginstrument. Verticaal. 1. kruiderij. 2. papegaal. 3. overschot, 4. schrobnet, 5. voorvoegsel. 6. insektenverterende plant, 7. plaats in Gelderland, 8. soort kabeljauw, 10. valse smaragd, 13 denkbeeldige inhoutsmaat, 14. tijdrekening, 16. purpere herfstbloem. 18. vogelbek, 20. eer, 21. afk. van Doctoranda, 23. benauwd, 26. vis, 28. teken in de dierenriem, 29. wel dra. 31. dreef, 34. nakomeling, 36. pro jectieplaatje, 37. muzieknoot, 38. ik (Lat.), 40. lidwoord. Oplossing vorige puzzel 1. last, 2. agio, 3. sire, 4. toendra, 5. doel, 6. reel, 7. alleman, 8. mare, 9. Ares, 10. nest DEN HAAG Vertegen woordigers van verschillende kerken in Utrecht, Gelderland en Overijssel hebben gisteren tij dens een vergadering in Utrecht besloten tot de oprichting van een Beraad van Kerken in Midden-Nederland. Dit is van hervormde zijde bekendgemaakt. Het beraad is met name bedoeld als contact tussen de beleidsfiguren van de kerken op interprovinciaal niveau ter bevordering van de onderlinge goede verstandhouding. Verder meent men dat door het beraad vermeden kan worden dat de kerken langs el kaar heenwerken bij bijvoorbeeld kerkenbouw, pastoraat en kerkelijk gemengde huwelijken. Aan de bijeenkomst waar het be sluit werd genomen werd deelgeno men door enkele van het aartsbisdom Utrecht afgevaardigde dekens, her vormde en gereformeerde predikan ten namens de hervormde provinciale besturen en de gereformeerde parti culiere (provinciale) synodes en ver tegenwoordigers van het Leger des Heils, oud-katholieken, lutheranen, doopsgezinden en remonstranten. Met de oprichting van het beraad van kerken in Midden-Nederland is nu ook voor dit gebied een interker kelijk overlegorgaan tot stand ge bracht direct onder de Raad van ker ken in Nederland. Eerder kwamen al soortgelijke verbanden van oecume nisch gezinde kerken tot stand in het zuiden (Noord-Brabant, Zeeland en Limburg), het noorden (Groningen, Friesland, Drente en de Noord-Oost polder), Noord-Holland en Zuid-Hol land. „Met het nieuwe beraad is de laatste .witte vlek op de kaart van interkerkelijk Nederland verdwenen", aldus de mededeling van hervormde zijde. Leonid Vinokurof en Juri Golovin, twee draaiers, verbonden aan het laboratorium van het instituut voor de ontwikkeling van instru menten, blijken van hun beroep in de vrije tijd ook een hobby gemaakt te hebben door kunstwerkjes van metaal te creëren. (Van onze parlementsredactie) DEN HAAG Een ruime meer derheid in de Tweede Kamer wil dat er zo spoedig mogelijk een wetsont werp wordt ingediend voor de benoe ming van een volledig zelfstandige ombudsman. Zij gaat hiermee in te gen de wensen van de ministers Beernink en Polak, die een soort par lementaire controle op de ombudsman willen toepassen. De ombudsman zou volgens de no ta, die de beide ministers over dit vraagstuk hebben uitgebracht, slechts klachten mogen behandelen, die hij via de Kamer krijgt, of, in het geval dat de klachten hem direct door de mensen worden toegestuurd, toestem ming aan de Kamer moeten vragen om deze te mogen behandelen. De liberaal mr. Rietkerk diende •gisteravond een 'motie in om deze, wat hij noemde parlementaire zeef, te laten verdwijnen. De motie was me- de-onderlekend door fractieleden van de KVP, de PvdA, de OHU en D'66. In de motie wordt er tevens op aangedrongen, dat de werkingssfeer van de ombudsman niet alleen tot de i rijksoverheid blijft beperkt, maar i wordt uitgebreid tot de lagere over- i heidsorganisatie. De heer Rietkerk i meende, dat het vertrouwen dat de i bevolking 'in de ombudsman moet kunnen stellen, cou kunnen worden 1 kunnen stellen, zou kunnen worden i het parlement. „Wij moeten ons niet aan betutte ling schuldig maken", aldus het Ka-i merlid. „De taak van de ombudsman ligt in de verdere bescherming vani de burger tegen onjuist overheidsbe-1 leid. Hij moet daarvoor volledige on-s afhankelijkheid hebben", aldus de heer Rietkerk. D'66 Mejuffrouw Goudsmit (D'66) meen de dat d.c ombudsman zich persé niet met de politiek mag inlaten. Wel be-: pleitte zij de bevoegdheid van de om budsman te allen tijde als hij dat nuttig acht, zaken in het openbaar te mogen brengen. Algemeen werd de beide ministers J kwalijk genomen dat zij een soort halfwassen ombudsman, een „om- budsmuis" zoals mejuffrouw Goud smit het uitdrukte, wilden creëren.i „We kunnen beter geen ombudsman, invoeren dan een zoals de regerinf zich die voorstelt", aldus de democra- te. De socialist Stemerdink bepleittf voorts de instelling van een special! functionaris onder de ombudsman di<1 zich uitsluitend met legerzaken zoi moeten bezig houden. Diepenhorst LEEUWARDEN De kerk is ziek, maar de dominees zjjn zo gezond als een vis. Niemand onder hen schijnt iets verkeerds te doen. Dit verzucht de voorzitter van de Hervormde Provinciale Kerkvergadering, ds. P. P. Miedema na een bezoek aan diverse Friese classes. Op deze PKV is onlangs besloten met de Friese hervormde predikanten te gaan spreken oyer de crisis in de kerk speciaal in verband met de vraag, huiselijk gcfottnuleerd: doen de predikanten, doen de kerkeraden het wel goed? O DEN HAAG Het liberale Eerste-Kamerlid dr. P. G. van de Vliet heeft staatssecretaris Grosheide van onderwijs schriftelijke vragen gesteld over de de benoeming van het huidige Tweede-Kamerlid dr. H. A. Schuring (c.h.) tot inspecteur van het voortgezet onderwijs, belast met het toezicht op het eco nomisch en administratief onderwijs. Deze benoeming heeft volgens de senator in kringen van het economisch onderwijs verwondering gewekt. Hij vraagt of het waar is. dat onder de sollicitanten verscheidene personen waren, die als zeer deskundig op het gebied van het economisch en administratief onderwijs kunnen worden be schouwd. Als dit zo is wil de heer Van de Vliet weten op welke gonden de staatssecretaris gemeend heeft de voorkeur aan dr. Schuring te moeten geven. Welnu, het beroep van ds. Miede ma, om de hand nu eens in eigen boezem te steken, werd naar de me ning van ds. Miedema wel wat te vlot terzijde geschoven, zo wordt gememo reerd in de Leeuwarder Courant. Ik zeg dit niet als privé-mening, zo voegde 'de predikant daaraan toe, maar als voorzitter van de PKV, die objectief probeert te zijn. Wat hem onder meer tegenviel was het gebrek aan „zelftucht" bij de pre dikanten. Nog niet de helft van de tot nu toe uitgenodigde predikanten nam de moeite om over de problemen van de kerk te komen praten. De stemming onder de collega's is niet wat zij moet zijn. Veel negativis me, defaitisme, fatalisme, of hoe men het maar wil noemen. De kracht is er wat uit. Dan zou men toch mogen constateren, dat de kerk doodziek is. Waar ligt dat aan? Hoe vinden we de remedie? Een duidelijk antwoord kwam niet. Er was een dominee, die opmerkte: „Zondags preek ik maar wat en intussen hoop ik er het beste van te maken. De Geest moet het verder maar doen". Er zijn ook dominees die zich, naar het gevoel van ds. Miedema, hebben laten kennen als mensen die nog een front optrekken, een gevel," voor de gemeente die zij dienen, maar die de zaak van Christus' Kerk eigenlijk al hebben afgeschreven. Zelf meent ds. Miedema, dat een heropbouw van de kerk in de geméénten moet beginnen en dan in de eerste plaats bij de predikanten en de kerkeraden. Wanneer bij de prediking, het on derricht, het pastorale werk in het algemeen de Man van Nazareth weer als Heer naar voren komt, als de ker keraden in staat zijn om de wereld de gestalte van deze Man van Naza reth weer te laten zien. dan moet er iets van een opstanding merkbaar worden. Het probleem van de kerk is het probleem van de gemeenten, van de kerkeraden. De werkers in de ge meenten hebben gefaald. Het moet dus anders. Vandaar het „mea culpa" van ds. Miedema. Hem werd verweten, dat hij vrome smoes jes verkondigde, die bij secten thuis horen en volkomen onbruikbaar zijn in de kerk van nu. Dominees zijn, zo constateerde hij, nogal ingenomen met zichzelf. Zij praten voor het lieve vaderland weg over „geloofscrisis", „etiketjes plak ken", „vroom gedoe", „het zwarte gat van de toekomst" en wat dies meer zij. Het is wel eens een toer om tussen dit soort kreten nog geloof, nog ver trouwen te ontdekken. Op die manier helpen ze, zo meent ds. Miedema, de kerk al pratend naar de ondergang. Verder proefde hij in bepaalde uit latingen iets van zelfverheffing. Niet omdat zijn ideeën hier en daar voor „apekool" werden versleten. Daar ligt hij niet wakker van. Wel «om het onaandoenlijke door zeuren over details, terwijl de nood in de kerk zo groot is. Wel om het moeilijk kunnen aan vaarden van hulp. „Ze weten het o zo goed..." Wel om het onderschatten van ker- keraadsleden. Iedereen heeft de mond vol over teamwork, zo zegt ds. Miede ma, en dan zou je zeggen dat je dan begint met het eerste team dat in de gemeente voorhanden is: de kerke- raad. De ambten moeten weer tot leven worden gebracht. Maar verschillende predikanten menen dat de ouderlin gen het niet meer doen. Kerkcraads- leden zijn, zo was de indruk die af en toe werd gewekt, simpele zielen, waar je verre van moet blijven en die de dominees niet kritisch moeten en kunnen begeleiden. Als zo'n dominee behoefte heeft aan praten, zoekt hij wel de een of andere intellectueel in de gemeente op, met wie hij in alle vrijblijvend heid'de zaken kan doornemen. Toch houdt ds. Miedema vol: het eerste team dat om de dominee heen staat zijn de ouderlingen. En als ouderlingen dan kwalitatief zo gering zijn, dan ligt dat mede aan de domi nee. Ouderlingen worden immers in zekere zin ook gemaakt. Ds. Miedema hoorde allerlei uit vluchten van collega's over deze ge dachte. Zo zou er een tijd zijn voor het opleiden van ambtsdragers. „Maar", zegt hij: „als een dominee acht uur pier nacht slaapt, heeft hij 16 uur over om zijn werk te doen. Een macht van tijd!" Maar het ergste vindt ds. Miedema, als praeses van de PKV en er nog maals duidelijk op wijzend niet te wiHen generaliseren, dat sommige predikanten de indruk vestigden niet meer het geloof in de kracht van het eenvoudige evangelie te bezitten. Dat zou wel eens de dood in de pot kunnen betekenen. Daarom kan de PKV niet anders, zo vindt hij, dan de problemen aansnijden en mee helpen zoeken naar oplossingen. Slechts de AR-fractie, waarvoo prof. Diepenhorst sprak, en een ge deelte van de PvdA met als woord 1 voerder de heer Franssen, toonden zich gereserveerder ten aanzien vai1 de instelling van een ombudsman ei zeker tegen een totaal onafhankelijk figuur. Prof. Diepenhorst meende dat me bijvoorbeeld de Instelling van klachtenman op elk ministerie er a veel moeilijkheden zouden zijn opge lost. Hij dacht in dit verband ook aai een uitbreiding van de bevoegdhedei1 van de commissies voor verzoek schriften van de beide kamers. Mejuffrouw mr- E. A. Haars (ch was een sterk voorstandster van d ombudsman. De ministers Polak en Beernin zouden vandaag hun reacties op moties en de gestelde vragen geven. NIJMEGEN Binnen enkele ja ren zullen pokken over de gehele we reld zijn uitgeroeid. Men verwacli dat in 1971 deze besmettelijke ziekt nog slechts in zes landen zal voorko men (voornamelijk in Azië en Afri ka). In drie jaar tijds is het aanb nieuwe ziektegevallen dankzij fectieve campagne- teruggelope van circa 2,5 miljoer. in 1967 tot min der dan 30.000 in 1970. Deze toekomstverwachtingen wer den uitgesproken op een internatio nale conferentie van de Wereld Ge zondheidsorganisatie die in Washing ton is gehouden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 2