r. Bruins Slot: „We snijden „voiksteiungj$
ever in andermans vlees"
mam
niet anoniem
Prachttapijt!
Comité Waakzaamheid:
jib Goudriaan
Grote trek
Surinamers
naar ons land
15 c nederiand 1
Mij geneeskunst:
vertrouwen
in volkstelling
Thuis meer, in
verkeer minder
ongelukken
7
WOENSDAG 27 JANUARI 1971
AERDENHOUT
grote gebeurtenissen, maar ook het tragische en bittere van
|d lijkt hij diep te hebben doorleefd. In ons gesprek toont
pvankelijk een soort gelatenheid en stroeve ernst; later
er meer besliste uitspraken en ook schertsende opmerkin-
jaak zwijgt hij lange tijd.
iekt hij iets uit dat fundamenteel voor hem is, dan is het
lij zich schrap zet, alsof hij zich teweer stélt tegen de buiten-
fan Albertus Hendrik Johan Sieuwert Bruins Slot is deze
65 jaar geworden en gaat heen als hoofdredacteur van
d Trouw. Na sinds 1963 alleen nog als journalist, en daar-
(s vooraanstaand anti-revolutionair politicus en verzetsman
.meest intensieve periode") de publieke zaak te hebben ge
hoopt hij zich voortaan te bepalen tot het schrijven van zijn
igse beschouwingen voor dagblad Trouw en van een min of
tutobiografisch boek, waarom een uitgever hem heeft ver-
Iruins Slot werd 8 janu-
'6 geboren in Drachten,
fijn vader burgemeester
in 1924 tot 1928 studeerde
iten aan de Vrije Univer-
i promoveerde hij op een
irijt over Groen van
•er en de Aprilbeweging.
18 tot 1933 was hij advo-
Amsterdam, waarna hij
l 32 keer voor een burge
spost gesolliciteerd") in
burgemeester werd be'
jpan Adorp in Groningen.
kwam de oorlog. De
■f schaften de gemeente
er en Bruins Slot, die dit
Sii accepteren, vroeg ont-
i burgemeester. Hij ver-
fe schriftelijk contact met
Gtag en in 1942 werd hij
ufn-
1
Rverzet
iw
els had hij illegale pamflet-
Ireven, zich beziggehouden
„jjganisatie van de illegaal ge-
Tpti-Revolutionaire Partij en
3lj betrokken bij het nog jon-
Alpondse Trouw.
is Slot groeide in het ver
een van de persoonliikhe-
•achtig en bewust bijdroe-
ït „geestelijk weerbaar hou-
volk."
•rlog benoemde de Trouw-
iem tot hoofdredacteur. Bij
i na-oorlogse verkiezingen
tot Tweede-Kamerlid geko-
ileide'- dr. Jan Schouten gaf
ioofdtaak de buitenlandse
..iet als gevolg dat Bruins
IJlerd van de Raad van Euro-
Jn de Europese Kolen- en
■Efleenschap.
[eden van Jan Schouten als
Jvoorz'tter in 1954 bete-
Eflr dr. Bruins Slot het leider-
15 l de fract'e Tn 19P3 na
Izwaai in de Nieuw Guinea-
r advisee"de de dokter hem
kalmer aan te gaan doen.
Q(jnt verl'et de Kamer en
gehe°i aan het hoofdre-
y»n van T'ouw.
Ri; Bruins Slot. welke veriode
uuj herinnering de
des Nihilismus" van de ex-nazi Her
mann Rauschning, die het nationaal-
socialisme had doorgekregen in zijn
perversiteit. Toen ik dat boek had ge
lezen, dacht ik: hier komt het meest
geperfectioneerde heidendom op ons
af. Voor mij was de oorlog ook niet in
de eerste plaats een nationalistische
strijd ik ben geen nationalist
maar voor mij was het een gods
dienstoorlog."
De strijd tegen de anti-Christ?
Bruins Slot: „Ja."
U ziet nu in uw zaterdagse artike
len in Trouw, die een verzetshouding
ademen tegen bepaalde ontwikkelin
gen in de wereld, continuïteit met het
verzet in de oorlog?
Bruins Slot: „Ja, in het jubileum
nummer van Trouw heb ik dat ook
geschreven. Trouw van na 1963 is in
wezen identiek met het illegale
Trouw."
De tijd na 1963 zouden we de pe
riode na uw „bekering" kunnen noe
men, als ik dat zo mag uitdrukken,
hoewel u dat misschien minder pret
tig vindt..
Bruins Slot: „Dat mag, bekering is
in het licht van de bijbel gezien een
heel goeie zaak."
«pen jc u
nrdevolle?
'W: .Tn de
de eerste plaats de
O-Mn het verzet en in de twee-
Se periode na '63 toen ik me
lan Trouw heb kunnen wij-
lorlog beleefde ik de meest
tiid van mijn leven. De
Jek was simoel en duide-
het was ook gevaarlijk: in
'I winter kon 1e stellen dat de
e levensduur van een ille-
ir drie maanden was
rctle van het illegale Trouw
oorsDronkelijk uit Jan
de latere prof. Van der
fElerie van der Molen), E. van
ik Na het tweede nummer
luten gevangen genomen en
i met z'n dr'eön o"er. We
^^en met z*n drieën de krant
|^ven."
:re»nstnor'og
in die tijd grote angsten
□k
:eVt: Er bestaan geen hel-
Nptuurlijk bpn ie bang
roof niet aan helden Na
laar komt de reactie
iSiCeb tot dusver bii voorbeeld
intf"**1 angstdromen. Wel heb
mekken in mijn geheugen
'og betreft
in het verzet geïnspireerd
Vn door het geloof?
aki
:e Blot: „Ja, dat was het. Ik
IQ de oorlog al wat over het
iocialisme gelezen, bij
-•het boek „Die Revolution
Niet plotseling
U hebt met Jan Schouten de poli
tiek van handhaving van het Neder
landse gezag in Indië verdedigd, een
beleid dat nu kolonialistisch wordt
genoemd, én door de kwestie Nieuw
Guinea bent u plotseling anders gaan
denken.
Bruins Slot: „Het is natuurlijk een
geleidelijk proces geweest. Na het
Akkoord van Lingadjatti heb ik tegen
Schouten gezegd: We moeten onze
politiek veranderen. Schouten was
daar op tegen; ik heb zijn politiek
hij was een man voor wie ik de
meeste hoogachting had verdedigd,
maar met een zekere innerlijke reser
ve."
„Ik heb twee politionele acties in
Indonesië beleefd, die geen resultaat
hadden, en toen een openlijke oorlog
om Nieuw Guinea ging dreigen heb
ik gezegd (en ik werd daarin ge
steund door bijna de gehele AR-
Tweede-Kamerfractie, de anti-revo
lutionaire ministers en het partijbe
stuur): Dit doen wij niet meer, want
wij zien voor Nieuw Guinea maar
één alternatief, dat het Indonesisch
wordt. Het trieste van de zaak was
natuurlijk dat de Nederlanders de
Papoea's de illusie hadden bijge
bracht, dat ze zelfstandig zouden zijn.
Maar het kon eenvoudig niet anders,
er was geen andere weg."
Er was dus geen plotselinge omme
keer in uw denken, er was daarvoor
al een proces van anders denken
gaande?
Bruins Slol: „Ja, van twijfel en
aarzeling of ik het eigenlijk wel goed
deed."
Destijds heeft de toenmalige hoofd
redacteur van Vrij Nederland, H. Af.
van Randwijk in verscheidene arti
kelen gewezen op de parallel die aan
wezig was tussen het verzet van de
Nederlanders tegen de Duitsers en
dat van de Indonesiërs tegen de Ne
derlanders. Volgens Van Randwijk
streden wij als Nederlanders tegen
een soortgelijke verzetsbeweging als
wij in de oorlog in Nederland kenden.
Bruins Slot: „Daar had Van Rand
wijk gelijk in."
Romeinen 13
Maar toen was u het niet met hem
eens.
Bruins Slot: Nee; dat is een heel
wonderlijke zaak geweest. Het kwam
doodeenvoudig hierdoor: We hadden
als anti-revolutionairen een zeer
theoretische opvatting over Romeinen
13. Wij redeneerden als volgt: Wij
zijn de wettige overheid en de wetti
ge overheid moet zijn gezag handha
ven. Vanuit dat gezag kunnen we
zien wat we kunnen doen. Maar we
begrepen helemaal niet wat de Kam-
pense zendingshoogleraar (wijlen)
nrof. H. Bergema toen al tegen mij
zei: „Je moet goed begrijpen dat een
Nederlands gezag in Nederland, wel
iets anders is dan een Nederlands ge
zag in Indonesië."
..Wij hadden dat niet door omdat
wij opgegroeid zijn bij een vrij ab
stracte overheidsopvatting op grond
van Romeinen 13 Door de ontwikke
ling van de theologie, met name zoals
die door prof. Berkouwer aan de
Vrije Universiteit is gedoceerd, heb
ben we langzamerhand een totaal an
dere visie op de bijbel gekregen, dus
op de manier waarop we met de bij-
DR. J. A. H. J. S. BRUINS SLOT
(foto Herbert Behrens)
bel moeten werken. En dat is van
invloed geweest op de wijziging van
opvattingen ten aanzien van de
Indonesië-politiek."
Dus u wijt de hele. achteraf als
verkeerd beschouwde Indonesië-po
litiek aan een foutief theoretisch
uitgangspunt?
Bruins Slot: „Ja, aan een verkeerde
theologische benadering van de bij
bel."
Is het gevaar dan niet groot dat we
theoretisch nu weer van een
verkeerde theologische benadering
uitgaan?
Bruins Slot: „Ik wil best toegeven
dat dit gevaar in theorie aanwezig
is."
Hebt u Van Randwijk goed ge
kend?
Bruins Slot: „Ik heb hem in de oor
log een of twee keer ontmoet, maar
na de oorlog heb ik hem veelvuldig
ontmoet. En later, na de politionele
acties in Indonesië, waren we het
eens. Ik heb ook op verzoek van (uit
gever) Bert Bakker en mevrouw Van
Randwijk het voorwoord geschreven
in Van Randwijks boek „In de scha
duw van gisteren"; ze wilden beiden
dat ik dat zou doen."
Vervelend woord
Meneer Bruins Slot. na 1963 toen u
zich meer met de krant bent gaan
bezig houden, is Trouw een progres
sieve koers gaan varen...
Bruins Slot: „Het woord progressief
vind ik een vervelend woord. Ik ging
me inderdaad meer met de krant be
moeien, dus ook met de problematiek
van de verschillende rubrieken van
een krant. Als fractie-voorzitter werd
mijn tijd natuurlijk in sterke mate
geabsorbeerd door andere zaken; ik
schreef toen bij voorbeeld wel hoofd
artikelen maar ik hield me niet in
tensief met de krant als geheel bezig
Toen ik dat na '63 wel kon doen,
hebben we samen met een stel
Toede journalisten geprobeerd van
die krant wat te maken; laat ik het
zo zeggen."
Wat uw opmerking over het woord
.progressief" betreft kan ik met u
■meegaan, maar in Nederland wordt
het toch zo gezien dat Trouw een
nrogressieve of linkse richting is op
aegaan?
Bruins Slot: „Nee, ik wil het woord
links per se niet gebruikt hebben
Naar mijn mening is Trouw geen
linkse krant. We proberen een chris
telijke krant te maken, we proberen
goede informatie te geven en we pro
beren de dingen van de dag te be
lichten vanuit het evangelie. En dc
'voorden progressief en conservatief
of links en rechts wil ik hierbij niel
gebruiken."
Hoe ziet u de protestbeweging van
jongeren in de hele wereld in brede
zin: van Provo's tot New Left en van
New Left tot Kabouters?
Bruins Slot: „Die protesthouding
kan ik mij zeer goed indenken. Een
groot deel van de jongeren in de we
reld vinden dat de ouderen het erbij
hebben laten zitten. Er is een techno
logische ontwikkeling gekomen, die
veel welvaart heeft gebracht, maar
die men levensbeschouwelijk, filoso
fisch of religieus niet heeft kunnen
beheersen, die dus uit de hand loopt.
De kernwapenwedloop is daaruit ont
staan (ook de milieuvervuiling). En
de jongeren verwijten de ouderen:
Dat is de erfenis, die jullie ons nala
ten en wij zitten straks met de brok
ken. Ik kan mij dat verwijt wel in
denken, het is namelijk gerechtvaar
digd."
Alleen Christus
Sommige protesterende jongeren
laten zich inspireren door filosofen
als bij voorbeeld Marshall McLuhan,
die een nieuwe mens voorspellen.
McLuhan schrijft in een van zijn be
schouwingen: „Ik verwacht in de ko
mende tientallen jaren de planeet te
zullen zien veranderen in een kunst
vorm; de nieuwe mens, opgenomen in
een kosmische harmonie die over tijd
en ruimte heenreïkt, zal elk facet van
het aardse kunstvoorwerp zinnelijk
strelen, kneden en vormen"... Hoe
denkt u als christen over deze utopis
tische filosofieën?
Bruins Slot: „Ik geloof niet aan die
filosofieën en ik geloof ook niet aan
die nieuwe mens. Ik geloof alleen aan
een nieuwe mens, die uit een beke
ring tot Christus geboren wordt."
U gelooft dus beslist niet dat de
mens op eigen kracht tot een nieuwe
aarde kan komen?
Bruins Slot: „Nee, helemaal niet,
totaal niet. Ik ben meer onder de in
druk van de onmacht van de mens,
dan van de macht van de mens. Ik
ben daarbij ook geen pessimist, want
ik geloof dat met de komst van
Christus in de wereld er voor de we
reld een nieuw begin is gekomen. Ten
slotte is duidelijk gebleken dat de
mens het niet kan en dat de mensen
er niks van terecht brengen. Daarom
heeft God gezegd: Nou stuur ik mijn
Zoon in de wereld omdat jullie het
niet kunnen. En dat is het begin van
een nieuwe wereld maar dat hebben
de mensen niet gedaan, dat deed Hij
En wij. als mensen, kunnen maxi
maal Zijn mede-arbeiders zijn."
Veel mensen zitten tegenwoordig
wat hun geloof betreft in een crisis
situatie. Door de communicatiemidde
len worden we bijvoorbeeld met de
neus op de nood van de wereld ge
drukt. Miljoenen worden geboren ter
wijl we ons afvragen wat de zin hier
van is, omdat we weten in welke om
standigheden deze kinderen zullen
gaan leven. Waarom dit alles, waar
om staat God dit toe, wordt dan ge
vraagd. Zit u ook met deze vragen?
Bruins Slot: „Ik zit natuurlijk wel
met de nood van de wereld. De grote
problematiek is de Oost-Westverhou
ding en de Noord-Zuid verhouding.
waarbij de vraag niet is waarom God
het toelaat maar wat wij ervan te
recht brengen. En wij brengen er be
roerd weinig van terecht Als we
meer naar het evangelie leefden zou
den we er meer van terecht brengen."
Het is toch dikwijls zuiver machte
loosheid van de mens.
Bruins Slot: „Ja natuurlijk, ja dat
staat al in de Heidelbergse Catechis
mus. Het is de onmacht èn de onwil
van de mens: het egoisme. Ik ben van
mening dat de wereldstructuren ver
anderen moeten, willen we tot een
oplossing van de grote problemen ko
men. Maar dat zou betekenen dat we
in eigen vlees moeten snijden en de
mensen snijden liever in het vlees
van anderen dan in het vlees van
zichzelf."
Revolutie?
In de kerken zijn er de laatste ja
ren stemmen, die pleiten voor de
„kerk buiten de kerk". Steeds meer
christenen vinden ook dat de kerk
zich meer moet inzetten voor sociale
qerechtioheid dan voor het individue
le zieleheil. Deze christenen wordt
dan weer „horizontalisme" verweten.
Wijst u dat zogenaamde horizontalis
me af of vindt u de hele term onqe-
lukkig?
Bruins Slot: „Ik vind de term onge
lukkig, omdat horizontalisme en ver-
ticalisme geen tegenstellingen beho
ren te zijn,. Ze horen bij elkaar. Wan
neer je alleen horizontalistisch denkt,
wijs ik dat af, maar ik wijs het hori
zontalisme niet af, als je tegelijker
tijd goed begrijpt dat dit horizonta
lisme zonder verticalisme niet moge
lijk is. Verder ben ik een beetje be
nauwd voor de „kerk buiten de
kerk". Ik sta sterk op het standpunt
dat de prediking in de kerk centraal
moet staan. De prediking heeft voor
mij persoonlijk, voor mezelf en in
mijn werk, altijd veel betekend."
Er is de veelbesproken gezagscrisis
en een theologie van de revolutie.
Sommigen spreken over „ontbin
dingsverschijnselen." Hoe ziet u dat?
Bruins Slot: „De Anti-Revolutio
naire Partij is uit een revolutie gebo
ren en de tweede generatie calvinis
ten bestond uit tirannenbestrijders.
Onder bepaalde omstandigheden aan
vaard ik de revolutie. Laat ik maar
zeggen de revolutie die stadhouder-
koning Willem III in Engeland en die
Willem de Zwijger in de Nederlanden
ontketende. En zo kan ik mij ook in
deze tijd revoluties voorstellen."
„Voor mij is niet de revolutie, maar
het geweld in de wereld het pro
bleem. En dat geweld kan schuilen in
mensen die huizen kraken, maar ook
'n een overheid die zijn taak.
Het zogenaamde structureel ge
weld?
Bruins Slot: „Ja. het geweld dat je
in de Verenigde Staten ziet ten op
zichte van de negers en de hele ras
sendiscriminatie in de wereld is een
DEN HAAG - Het „Comité Waak
zaamheid volkstelling" heeft zich op
gesteld tegen deelneming aan de
volkstelling. Naar Jan Holvast van
het comité gisteren op een persconfe
rentie in Den Haag verklaarde, heb
ben regering en CBS voor het parle
ment feiten verzwegen of onvolledig
vermeld, die met de volkstelling ver
hand houden.
„Zo worden bij de telling niet van
alle personen de schutbladen van de
rest van het in te vullen boekje ge
scheiden (onthoofdingsprocedure).
Met name voor de bevolking op va
rende schepen en in doortrekkende
woonwagens en de bevolking van in
richtingen en tehuizen geldt dat na
invulling de boekjes niet worden
„onthoofd", maar direct naar het CBS
dienen te worden gezonden", aldus
Holvast
Voorts is het mogelijk met de
adrescodering op de eerste in te vul
len kaart en met behulp van de telre-
gisters die ook naar het CBS gaan,
bij een bepaalde naam de gegevens
terug te vinden, zo stelt het comité.
„De noodzakelijke anonimiteit is bij
deze statistische enquête afwezig. De
plicht en de mogelijkheid tot vernie
tiging van gegevens in gevallen als
bijvoorbeeld een bezetting, is niet ge
regeld" aldus enkele bezwaren van
het comité.
De studentenorganisaties ASVA,
SRVU, Gronstra, en de socialistische
jeugd en Dolle Mina hebben hun le
den geadviseerd niet aan de volkstel
ling mee te doen.
PARAMARIBO De trek van Su-
ïnamers naar Nederland blijft groot,
aldus blijkt uit de cijfers over het
tweede kwartaal van 1970. Over deze
drie maanden van het vorig jaar reis
den in totaal 1641 Surinamers naar
Nederland.
Hiervan waren 873 mannen en 768
vrouwen. Meer dan 800 van deze Hol-
land-vaarders gaven op definitief te
vertrekken, 27 gaven als reisdoel stu
die, terwijl de overige 727 met va
kantie gingen.
Het grootste aantal definitief ver
trekkers zit in de leeftijdsgroep tot 40
'aar, een op zichzelf reeds verontrus
tend verschijnsel.
geweldstoepassing die onvermijdelijk
revolutie van de andere kant oproept.
Dat in Zuid-Amerika feodale heren
met behulp van, of in dienst van,
Amerikaans kapitaal een massale ar
moede enerzijds en een grote rijkdom
anderzijds instand houden, vind ik
geweld. Dat roept geweld op als dat
van Che Guevara. En dat vind ik een
heel ander soort revolutie als de
Franse revolutie, zoals Groen van
Prinsterer die bestreed."
Ds. Talma
Meneer Bruins Slot, om terug te
komen op uw leven: aan welke per
soonlijkheden meent u veel te danken
te hebben?
Bruins Slot: „Allereerst aan de rec
tor van het Marnix Gymnasium te
Rotterdam. Jaap van der Valk. in de
tweede plaats aan prof. P. A. Diepen
horst, in de derde plaats aan prof.
Anema en in de vierde plaats aan de
vader van mijn eerste vrouw, prof
Rutgers. In de vijfde plaats heeft Jan
Schouten mij bijzonder geboeid door
zijn karaktervastheid en zijn moed
tijdens de oorlog."
Is het waar dat ds. Talma letterlijk
aan uw wieg heeft gestaan?
Bruins Slot (met een brede lach):
..Ja, dat is waar. Drachten behoorde
tot het voormalige kiesdistrict Tjiet-
ierksteradeel en als Talma in dat
kiesdistrict kwam, logeerde hij bij
mijn ouders. Toen ik geboren was
stond hij bij mijn wieg en zei hij
tegen mijn moeder: „Over achttien
jaar trekt hij ook mee op." En dat is
uitgekomen!"
Toen u achttien was schreef u ooi-
hoofdartikelen voor De Vrije Fries?
Bruins Slot: „Ja, ja. dat was prach
tig. Ik kreeg er elke week een rijks
daalder voor en dat was heerlijk. Ik
heb nog een hele serie over de ge
schiedenis van de Anti-Revolutionai
re Partij voor De Vrije Fries geschre
ven, maar die ben ik kwijt geraakt:
de Duitsers hebben in de oorlog een
keer alles meegenomen."
Wat zijn uw liefhebberijen?
Bruins Slot: „Mijn enige echte hob
by is eigenlijk schrijven. In de va
kantie mag ik graag flink wandelen.
En als ik lees zijn het historische
werken."
Blijft u nu nog journalistiek werk-
Bruins Slot: „Ik ga misschien een
boek schrijven. Ik heb fle Anti-Revo
lutionaire Partij meegemaakt van
voor de oorlog tot nu, ik heb heel wat
evoluties beleefd. En misschien.... als
ik er toe komen kan. schrijf ik een
boekje. Verder, als ik me fit genoeg
voel, blijf ik de zaterdagse artikelen
schrijven voor de krant."
Ongeveer op dat ogenblik
komt mevrouw Bruins Slot de
kamer in. Wil het gesprek wel
vlotten, zijn we al aan het eind?
Bruins Slot: „Nee, nee maar
't gaat leuk!"
Later, als we de Merellaan in
Aerdenhout uitrijden, staan ze
beiden voor het raam. Zij zwaait
een keer, en ndg eens.
Van 16 februari tot 31 maart zal deze
bijzondere postzegel, gewijd aan de
volkstelling, op de postkantoren ver
krijgbaar zijn. De voorstelling op de
15 cents-zegel, welke in purper is
uitgevoerd, is een beeld waarin ele
menten voorkomen, ontleend aan de
volkstelling-ponskaart.
UTRECHT De Koninklijke Ne
derlandse maatschappij tot bevorde
ring der geneeskunst zal geen gevolg
geven aan het verzoek de artsen aan
te bevelen bij de volkstelling de vra
gen over invaliditeit en ziekten niet
te beantwoorden.
Het bestuur van de maatschappij
vertrouwt erop dat de loskoppeling
van gegevens door het centraal bu
reau voor de statistiek de anonimiteit
zal waarborgen.
Het bestuur van de maatschappij
vindt dat het beroepsgeheim van de
arts niet in het geding is, indien het
gaat om zelf invullen van vragenlijs
ten. Het beroepsgeheim komt eerst
aan de orde, indien met name genees
heer-directeuren van inrichtingen,
waar patiënten worden verpleegd ge
gevens met betrekking tot deze pa
tiënten zouden moeten verstrekken.
Het beroepsgeheim is er primair
ten dienste van de patiënt en de arts,
oog hebbend voor het aan de volks
telling verbonden maatschappelijk
nut, moet zorgvuldig overwegen of
het gerechtvaardigd is een beroep te
doen op het verschoningsrecht dat in
de Volkstellingenwet is ingebouwd.
Het Kamerlid, mejuffrouw Goudsmit
(D'66) heeft de kwestie in schriftelijke
vragen aan minister Nelissen voorge
legd.
DEN HAAG Recente gegevens
tonen aan, dat de ongevallen rond
huis en werkplaats vergiftiging en
geweld in ons land nog steeds toene
men. Deze ongevallen nemen sterker
toe dan de ongevallen door het ver
keer
Staatssecretaris Kruisinga (volksge
zondheid) heeft dit gisteren meege
deeld bij de behandeling in de Twee
de Kamer van de wet op het ambu
lancevervoer.
In de jaren 1967 tot en met 1970
bedroegen de aantallen ongevallen
rond huis en werkplaats 3835, 3895,
4271 en (naar raming) 4372. De ciifers
in dezelfde jaren voor het aantal on
gevallen door het verkeer waren al»
volgt: 3091, 3070. 3192 en (naar ra
ming) 3116.
Niet alleen in ons land, doch ook in
de meeste andere landen van Europa
is een stijging van de sterfte ten ge
volge van ongevallen thuis te consta
teren. De belangrijkste doodsoorzaak
bij huis-ongevallen is de val en de
sterfte tengevolge van huis-ongeval
len ligt in de steden hoger dan op het
platteland.
WARSCHAU De Poolse regering
zal de eigendomsrechten op de
rooms-katholieke kerkelijke goederen
in de voormalige Duitse gebieden
overdragen aan de Rooms-Katholleke
Kerk in Polen.
Het gaat om kerken, kloosters en
landerijen. De Poolse regering be
schouwde ze in 1945 als oorlogsbuit,
maar gaf de Rooms-Katholieke Kerk
wel het vruchtgebruik.
Het besluit komt zes weken nadat
kanselier Brandt het verdrag teken
de, waarbij West-Duitsland de Oder-
Neissegrais erkent
Fijn om over de vloer te hebben.
5 jaar slijtage garantie
ivvyers staat er achter)