Steun vrijheidsbewegingen aanvechtbare zaak een Gezinnen oefenterrein gebedscultuur voor ONE GOVAART IN BIDDEN NU: Diplomatiek offensief Vaticaan tegen pil In Israël leven bijna 75.000 christenen Een noord voor vandaag Uw probleem is het onze. Protest van medische faculteiten NIEUWE LEIDING ELISABETHBODE Verschillen BEROEPINGSWERK Opener Spanningen door nationalisme Velen onbekend met werkelijkheid Kerkeraad wil geen vrouw als consulent Estafette in. snel bijbelfj voorlezen Gironummer] Sona Bata Een van de wonderlijkste teksten uit het eerste hoofdstuk van het boek Richteren is vers 19. Daar staat: „En de Here was met Juda, zodat hij het gebergte in bezit nammaar hij was niet in staat de bewoners van de vlakte te verdrijven, want deze hadden ijzeren strijdwagens. Waar was de Here dan, toen de vlakte veroverd moest worden? Was de Here niet groot genoeg toen de „tanks" van die tijd in de strijd geworpen werden? Was Hij niet bij machte om Juda in die strijd te helpen? Het lag niet aan de Heer. Natuurlijk is Hij machtiger dan een tank, of welke aardse oorlogsuitvinding ook. Maar de Here kan niet altijd Zijn macht openbaren. Christus heeft beloofd: „Ik ben met u", maar als wij plotseling van de weg afdwalen en onze eigen richting inslaan, kan Hij ons niet altijd volgen. Zo is het ook met Gods macht. God kan ons alleen Zijn macht openbaren als we op Hem vertrouwen, als we in Zijn kracht vooruitgaan. Maar als er iets op onze weg komt waarvoor we bang zijn, en we deinzen terug, verbezen we onmiddellijk Zijn kracht. Gods kracht beleven we al leen als we op Gods weg vooruit gaan. We lezen vandaag Lucas 19 vers 1 tot 10 Brieven die niet rtji van naam en adres kunnen niet In oeliandellnR worden genomen. Ge- ■leiml.ourilng Is verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar ln verband staan moeten In afzonder lijke b. 'even worden gesteld Per orlel dletu een gulden aan postze gels te worden Ingesloten VRAAG: Waar kan ik tekeningen van een miniatuur molen bestellen? ANTWOORD: Inlichtingen over miniatuur molenbouw bij de Vere niging De Hollandse molen, Regu liersgracht 9, Amsterdam. Vraag: Is voor een klein bedrag aan geld een verklaring op een ze gelpapier van een gulden geldig? Antwoord: Op het postkantoor is een plakzegel van een gulden te krijgen en dit is voldoende voor een bedrag onder de 100.D00. Gaat het om een legaat, erfenis of schenking, dan is het vermaken of schenken bij onderhands stuk onmo gelijk. Dit kan niet zonder de hulp van een notaris. Vraag: Het Nederlands instituut voor verkeersonderwijs NIVO heeft een boekje „Foutloos rijden" uitge geven. Daarin staat op pagina 17: „Motorvoertuigen op drie wielen en motorvoertuigen op meer dan drie ■wielen, die na 31 december 1966 in Nederland in gebruik zijn genomen, moeten voorzien zijn van drie rem men, n.l. een bedrijfsrem, een nood rem, een parkeerrem. De remmen mogen delen gemeenschappelijk hebben (voetrem is bedrijfsrem, handrem is parkeerrem)". Voorts staat in het boekje „250 examenvragen voor het theoretisch' examen", de volgende vraag: Vraag 103: Hoeveel remmen moet een auto hebben, die na 31 december in gebruik is genomen? Volgens de bijbehorende antwoordlijst luidt het antwoord: drie (bedrijfsrem, par keerrem en handram). Is dat juist? Zo ja, wat is dan een noodrem? Antwoord: Dit klopt niet helemaal meer met de nieuwste drukken, die wij in ons archief hebben. U kunt beter aansluiting zoeken direct bij de Wegenverkeerswet (3e vraagt je alleen af welke onpraktische geest zoveel woorden heeft kunnen combi neren tot een zo onverteerbaar ge heel). In de praktijk is een parkeer rem hetzelfde als een handrem en daar komt eigenlijk alles op neer. Het hele verhaal over de noodrem zoals die wordt voorgeschreven in de aanvulling no. 132 van de Wegen verkeerswet codenr. B 4 is samenge vat in een gedeelte van artikel 73c. Hier leest u waaruit de noodrem mag bestaan. Een man die midden in de prak tijk zit van autolessen, schudde het hoofd en zei o.a. „Volgens mij kan een kandidaat voor het rijexamen volstaan met te zeggen dat hij zijn handrem ook als noodrem kan en mag gebruiken. Als hy een DAF heeft,kan hij wijzen naar de berg- rem. Hij kan zijn sleutltje om draaien, terwijl in een leswagen al tijd nog een dodemansknop aanwe zig hoort te zijn". Conclusie: In een normale auto is de handrem zowel parkeerrem al3 noodrem. De gemeenschappelijkheid van de delen is hier namelijk 100 procent. DINSDAG 26 JANUARI 1L (Van een onzer verslaggeefsters) ROERMOND Voor haar bij drage „Gebedscultuur in het ge zin" in de bundel „Bidden nu", waaraan veel prominente rooms- katholieken hun medewerking hebben verleend, heeft Tine Go- vaart-Halkes een kleine enquête gehouden. Een vragenlijst aan zeventig echt paren toegezonden werd door 48 veertig rooms-katholieken en acht protestanten beantwoordt. Zij ver telden daarin over hun gebedsge woonten, vooral het gezinsgebed. Bij de samenstelling van de groep was geen sprake van volledigheid en een juiste selectie. Van de ondervraagden meende 95 procent, dat het „voor henzelf zin heeft om te bidden", de rest „weet het niet". Zeventig procent bidt meerdere keren per week buiten de tijd dat ze in een kerk zijn, bijna tien procent een of een paar keer per jaar. ROME Het Vaticaan viert een geheim diplomatiek offen sief tegen campagnes voor ge- boortenregeling. Het Amerikaanse weekblad Time heeft onthuld, dat de staatssecretaris van het Vaticaan, kardinaal Villot, in een strikt vertrouwelijk document een beroep heeft gedaan op alle pau selijke diplomatieke vertegenwoor digingen in de wereld, om regeringen en internationale organisaties als de VN ervan te weerhouden, campag nes voor geboortenregeling in ont wikkelingslanden te bevorderen. Het verbod op alle kunstmatige anti- conceptie-methoden, zoals neer- LEIDEN De vergadering van medische faculteitsvereni gingen heeft in een brief aan de minister van onderwijs en we tenschappen haar ernstige be zwaren uiteen gezet tegen het plan voor de studie aan de me dische faculteiten een landelijk beoordelingsselsel in te voeren. Daarbij wordt een laag percentage van gezakten aan de ene faculteit op geofferd aan een hoger percentage aan een andere faculteit. In deze brief constateert de vergadering een ge brek aan beleid ten aanzien van de problematiek rond het medisch we tenschappelijk onderwijs. Verder zegt de vergadering de in druk te hebben dat de minister in een landelijk beoordelingsstelsel een op lossing heeft willen vinden om de onvermijdelijke invoering van wacht lijsten zo goed mogelijk te doen val len. Een landelijk beoordelingsstelsel kan niet los worden gezien van een landelijk propedeutisch examen, om-, dat alleen als doelstellingen van het eerste jaar en de manier waarop de ze vervuld en geëvalueerd worden, identiek zijn, men landelijk kan be oordelen. De vergadering van medische fa culteitsverenigingen noemt in haar brief als belangrijkste bezwaar, dat het landelijk beoordelingsstelsel een om politieke redenen gepousseerd voorstel is, dat onvoldoende op nood- derwij skundige merites is bekeken. Wachtlijsten zijn al erg genoeg, ma nipulaties met cijfers nog erger. De vergadering heeft de minister daarom verzocht van zijn plan af te zien. LOCHEM Ds. E. I. F. Nawijn en ds. W A Wiersinga zijn afgetreden als redactieleden van het gerefor meerde evangelisatieblad De Elisa- bethbode. Vele jaren hebben zij de redactie gevoerd, de laatste tijd samen met ds. G. van den Berg en Ds. E. Th. Thijs gelegd in de encycliek Humanae Vitae, wordt bevestigd. De kerk, al dus het document, verzet zich niet tegen beperking van de gezinsgroot te, maar wel tegen de kunstmatige methoden, die daarvoor gebruikt worden. Erkend wordt, dat de bevolkings explosie een crisis heeft geschapen, maar dit wordt voor een groot deel geweten aan de onvolkomenheid van het geoorloofde middel van de perio dieke onthouding, „als gevolg van het gebrek aan belangstelling van de medische stand." Vooral de Verenigde Staten wor den gelaakt als de grote internatio nale voorvechter van geboortenbe- perking. Het document keert zich ook tegen de heftigheid, waarmee anti-conceptie tegenwoordig wordt gepropageerd. De westerse propagan da onder nauwelijks of helemaal niet' ontwikkelde volken „gelijkt soms op een schending van de vrijheid." In negentig procent van de gezinnen j bad men wel op de zogenaamde „ba- wordt er gebeden bij de maaltijden, zige manier". God dwingend aandacht voor het grootste deel hardop. 1ssa „Er zijn met betrekking tot het ge zinsgebed ingrijpende verschillen op te merken tussen een nog recent ver leden en het nu", schrijft Tine Go- vaart-Halkes. Hoewel doctorandus in de Neder landse taal, is zij vooral bekend door haar werkzaamheden op theologisch terrein. Zij studeerde onder andere theologie te Utrecht en Nijmegen. Zij is betrokken bij de pastorale werk groepen aan de universiteit van Nij megen en de Willibrordvereniging. „Het gezinsleven, de geloofsbeleving, het kerkelijk leven en de persoonlijke vroomheid zijn ingrijpend veranderd. Was er vroeger een duidelijk gefor muleerde gebedspraktijk, met veel vastgestelde voorschriften en een wel omschreven ritueel, nu lijkt alles wat op herhaling en op gezette tijden terugkomt uit den boze, moeten we het van het spontane, eigen .gemaakte gebed hebben en bestaat er nauwe lijks nog een formuliergebed. Waren er elke dag een mis en vaak een lof in de kerk, zodat velen daar hun gebed deden, nu wordt het aan tal kerkdiensten steeds kleiner, ko men we er niet meer als ze ons niet aanspreken. Dat betekent dat onverhoeds kerk (en school) ook in dit opzicht erg veel naar de ouders toespelen, waarvoor dezen nooit zijn toegerust Maar het houdt ook de uitdaging in aan de ge zinnen vindingriike oefen- en werk plaatsen te worden voor gebedscul tuur De schrijfster tekent" de problemen die het bidden in het verleden voor het heden kan opleveren. Vroeger Een belangrijke delegatie in de vas gehouden vergadering van de We reldraad van Kerken te Addis Ab- beba was die uit West-Duitsland. Vooraan bisschop Kurt Scharf, van Berlijn, die zich een jel tegenstan der van hulp aan vrijheidsbewegin gen betoonde. Naast hem, delegatie lid ds. R. von Weisziicker, Kirchen- president tevens vooraanstaand lid van de CDU; verder Adolf Wisch- mahn en ten slotte de Australische bisschop F. Woods, die de verdeeld heid betreurde welke door het be sluit van de wereldraad is ontstaan. aan ons te schenken. „En nu zitten we in een impasse: na eerst God te hebben doodgepraat dreigen we hem nu dood te zwijgen. Onze kinderen zijn kritisch en in ho ge mate autonoom, tillen zwaar aan him verantwoordelijkheid voor de wereld en geloven niet in geschenken die door bidden uit de hemel komen vallen. Onze activiteit is zo veeleisend, on ze greep op de gang van zaken wil zo intens zijn, dat we aan stilte om te luisteren en ontspanning om weer ruimte te krijgen nauwelijks toeko men." Tine Govaart vervolgt dan: „De overtuiging waartoe ik ben gekomen is de volgende: wie gelooft in het ge zin als een structuur van relaties en van communicatie, die schept een gunstig klimaat voor de grondhou ding en de noodzakelijke voorwaar den om tot gebed te komen. Immers: hoeveel definities en be schouwingen we ook vinden aangaan de bidden, een aantal elementen keert daarin telkens terug: bidden heeft een dialogisch karakter; het is een omgang met God die de beperkt heid van ons kleine bestaan door breekt, er de grond, de diepte en de horizon van is. Eerder dan een „spreken tot God" veronderstelt bidden een houding van horen, van attentheid om te luisteren naar Gods woord en oproep aan ons, om daaroD dan antwoord te zijn en antwoord te geven." Ntd. Herv. Kerk Beroepen te Burgwerd (toez), kanri. H. Roozenial te Lettelbert; te Nagele (toez.), M. ue Jong te Metslawier. Aangenomen naar Nieuwerkerk aan den IJssel (b.w.i.w.), H. J. van Leeuwen h- Almen; de benoeming to: voorganger te Voorthuizen (b.w.i.w.)* A. van der Wade. emeritus schippers pred. te Antwcipen; naar Amerongen (toez.). Sj. van der Zee te Uitwijk, die bedankt voor Viissingen (vac. L. M VerseputU Bedankt voor Terheyde, G. C. Vij zelaar +e Veenendaal (b.w.i.w.). Geref. Kerken Beroepen tc- Barendrecht en te Oos- terwolde (Er.). Tj. Ausma te Lex- mond-Ameide. Beroepbaar kand. P. Kuizinga, Reid domp 30, Pokkum. Emeritaat verleend aan Jac. Andiee te Harderw.jk, T. Lopers te Vlagt- wedde, O. "Fr. Noort te Nieuwend'jk (NB), M. Ros te Nijkerk en P. Visser te' Schoonbeek. Ontheffing. De classis Dordrecht heeft dr. M. J. Arntzen op zijn ver zoek met leedwezen ontheven van zijn ambt als difnaar des Woords in d*. Gereformeerde Kerken. Geref. Kerken (vryg.) Beroepen te Ede-Wageningen, M. Brandes te Hengelo; te Urk-Nagele C. Bijl te IT;lversum. Geref. Kerken (buiten verb.) Bedankt voor Oostelijk Flevoland L. W. G. Blokhuis te Wezep. Chr. Geref. Kerken Aangenomen naar Enschede-Oos: G. Bijkerk te Zaandam. Geref. Gemeenten Beroepen te Schepenisse, W. Hage te KrabbendijkeJ te Utrecht,, D. Hak kenberg te Dordrecht. Oud Geref. Gem. in Ned. Bedankt voor Werkendam J. van den Poel te Ede Baplistengcm. Emeritaat verleend aan H. P. dc Boer te Enschedé. Zij constateert, dat de gezinnen opener zijn en daardoor meer op de wereld en zijn noden gericht, zodat deze ter sprake worden gebracht in het gebed. „Naarmate de gezinnen kleiner zijn zal de behoefte aan com municatie in groter kring toenemen," De schrijfster acht cultuur van het gebed hard nodig, d.w.z. verzorging van het gebedsleven, voortdurende aandacht, vindingrijkheid, verande ring en afwisseling, aanpassing aan de concrete leeftijd en leefsituatie van kinderen en ouders/ De bundel „Bidden nu" is een uit gave van Romen en zonen en telt 290 pagina's. Hij is bedoeld als weten schappelijke bijdrage voor het con gres over bezinning, dat van 14 tot 17 april in Heeswijk wordt gehouden. Horizontaal. 1. hoekpijler, 4. getn fen, 7. Royal Licence (afk.), 8. steekw pen, 10. voorzetsel, 12. lokspijs, 14. sne van een hengel, 15. honingdrank. slede, 18. muzieknoot, 19. strafwerktu H 22. boom, 24. op zeer geringe afstand, vogel, 26. slingerplant, 28. in loco (afl £pï 30. en anderen (afk.), 31. priem, 33. t pwi gelbek, 35. drinkgerei, 37. welaan. sS kleurstof. 40. rondhout, 41. zoutziede :_- 42. gewicht. VerticaaL 1. op de wijze van, 2. schi element, 3. plaats in de N.O.P., 4. v tragingstoestel, 5. telwoord. 6. rundj knol. 9. kreet, 11. meekrap, 13. loon. j moeilijk te smelten metaal. 17. c' niet, 18. evennachtslijn, 20. maat. 21. niet dicht opeenstaande, I gestold vleesnat. 23. Donau-Save-/ Spoorwegmaatschappij (afk.), 25. v 27. moeraspalm, 29. mand, 32, vernis,Bl keurig, 34. jong varken, 36. behoefje 38. pers. voornaamw., 39. voorvoegsel," Oplossing vorige puzzel 1. es, 2. set, 3. erts, 4. terts, 5. stoter,, stentor, 7. storen, 8. roest, 9. ster, 10. 11. re. a (Van onze kerkredactie) TEL AVIV Slechts 2,5 pro cent van de bevolking van Israël rekent zich volgens de laatste statistische gegevens tot het christendom. Daarbij moet men dan bedenken, dat rond 30.000 van de bijna 75.000 christenen leven in het door Israël bezette West-Jordanië. Een van de zwaartepunten is Oost-Jeruzalem (de oude, Arabische, in 1967 op Jordanië veroverde stad), waar er 12.000 wonen. Er bestaat overigens het vermoe den, dat er in werkelijkheid meer christenen in Israël leven, dan de statistiek aanwijst. Men wijst daarbij op het feit, dat christelijke partners in gemengde joods-christelijke huwe lijken hun afkomst vaak verzwijgen. Dit zouden er dan nog eens vijfdui zend zijn. Onder de christenen ln Israël vor men de protestanten een kleine min derheid. Het laatste exacte getal dateert van 1967. Toen waren het er ongeveer 1700. Maar men gelooft, dat er nu ongeveer 2500 protestanten in De schrijver van dit artikel is onze vroegere literaire medewer ker en was een tijdlang Indisch correspondent van De Rotter dammer. Van 1954-1959 was hij attaché voor pers- en culturele zaken hij de Nederlandse am bassade in Zuid-Afrika te Preto ria; in 1965 maakte hij een rond reis door Zuid- en Zuidwest- Afrika, en van jan. 1969 tot nov. 1969 verbleef hij opnieuw in Zuid-Afrika. Hij bereisde o.a. ook Rhodesië en Liberia. (Van onze correspondent) HAAMSTEDE In de hervormde gemeente van Haamstede op Schouwen t i yn moeilijkheden gerezen als gevolg van het aanstaand vertrek van ds. G. Huizing, die een beroep heeft aangenomen naar SpijkenLssc. De predikant van het nabijgelegen Burgh pleegt als consulent van Haam stede op te treden. Enkele maanden geleden heeft in Burgh echter een vrou welijke predikant haar intrede gedaan, mejuffrouw A. A. van Leeuwen. In november nam de kerkeraad van Haamstede daarom het besluit, geen vrou welijke predikant als consulent te aanvaarden. Dit besluit wekte in de gemeente nog al wat reacties. In het plaatselijke kerkblad Verscheen een „open brief', waarin het kerkeraadsbesluit ernstig werd gekritiseerd, gevolgd door principiële reacties van kerkeraadsleden. die dc vrouw in het ambt om des gewetens wil niet kunnen accepteren. Om een inzicht te krijgen hoe de gemeenteleden over de zaak denken, is besloten een peiling te houden. Door het beantwoorden van enkele vragen krijgt men de gelegenheid zijn mening kenbaar te maken. door P. KORTHUYS DEN IIAAG Nu opnieuw, in Ad dis Abcln, is gesproken over de steun van de Wereldraad van Kerken aan vrijheidsbewegingen in zuidelijk Afri ka. is er a inleiding te herinneren aan de bezwaren die daartegen bestaan.. Bezwaren van velen, die het niet met het evangelie kunnen overeenstem men. dai kerkegeld ook wordt ge bruikt tot steun van groepen, die on der het mom van vrijheid de af schuwelijkste wandaden bedrijven. Ook onde- mensen van eigen stam of eigen ras. Dat is gebleken in Kenia Mau- Mau-bewsging in vjti. Belgisch Kongo, in Angola (zie o.a. Dr. P. K. HuibregU,'? Angola is énders, uitg. Ad. M. C. Stok. Forum Boekerij, Den Haag, (I9c2) en andere landen. Blan ken en zwarten werden gruwelijk mishandeld en omgebracht, soms werd een heel bantoedorp uitgemoord. Van „strijd tegen racisme" is hier geen sprane. Is de Wereldraad blind voor deze feiten? Zeggen de protesten van mei- sen uit Afrika zelf, hem niets? Uc herinner aan dat van mijn vriend ds. C. F. Beijers Naudé. directeur van het Christelijk Instituut in ZA. aan dat van de president der gezamenlijke Lutherse leerken in ZA, die sprak van „een schijnheilige en onbroederlijke houding jegena ons land en zijn ge zamenlijke bevolking, aan hetgeen <u- heer Thimme. voorzitter van de Com missie voor „Interkerkelijke hulp van de Wereldraad heeft gezegd (I* hier' geen sprake van communicatiestoor nis en tegenstelling binnen de Raad zelf?). En om opnieuw een bewijs aan te voeren, dat men in deze zeker niet van strijd tegen racisme mag spreke n: ook veel bartoekerken keuren het be sluit af. Is "net de Wereldraad niet bekend, welke machten achter die zg. „vrij- heidsgroepen" werken, waar en door wie zij worden opgeleid. «edocLri- neerd en betaald? Het feit, dat er elkander beconcur-j De hoofdzakelijk Islamitische be volking dmc zou zich met de Arabi sche landen willen verenigen en uit het staatsverband van Ethiopië w;g willen. Ethiopië is immers „christe lijk" De actio wordt gevoerd door het bevrijdingsfront, het Eritrean Libera tion Front KLF. gevestigd in. Syrië Er zijn schaarse berichten doorge drongen over strijdkrachten van rer,„do 1 en zelfs bevechtende Ethiopische keizerlijke garde (cr - HAH man rïin arnt rnns „vrijheidsorgar.isaties" zijn in An gola bv. zelfs drie! doet de vraag rijzen: w'e van deze zal de kerke-, steun krijgen: allemaal een deel? En wie aan mogelijke consequen ties denkt, beseft eerst goed. op we-.k eèn boos pad de Wereldraad zien heeft begeven. Zal hij de strijders voor de .onaf hankelijkheid van Biafra steunen re gen Nigeria7 En de Fransen in Que bec tegen de regering van andere blanken? Wil de Raad ook in Ierland positie kiezen, tegen of voor de Pro testanten? Ook daar kan men van „vrijheidsstrijd" spreken. De Raad vergaderde in Addis Abeba, het ,hól van de leeuw van Juda". De heer EiersteKer gaf in dit b)ad uitstekende verslagen over Addis Ab- beba. Maar heeft de Raad ook aan dacht gegeven aan Eritrea, Ethiopië r noordelijke kustprovincie? Kan do heer Biersteker daarover iets berich ten? sprake van C000 man. die acht maan den geleden een vierdaagse veldslag met die vniheidsstrijders hebben ge leverd. Meldingen van andere ge vechten zün ook ontvangen. Maar wat er precies gebeurt is moeilijk te weten te komen. Toen i>i Libië geld werd ingezameld voor de KLF veroordeelde de Ethio pische regering deze actie „waarin een Afrikaanse zusternatie het hand vest van de Oost-Afrikaanse Unie schendt, dat de bestaande grenzen tussen Afrikaanse landep garandeert Er zou b'trover nog meer te zeg gen zijn. Ik wil slechts de aandacht vestigen op enige analogie van deze „vrijheidsbeweging" met die van dat soort bewegingen die de Wereldraad wil steunen. En op de consequentie die de Raad zal moeten trekken, nJ. ook deze beweging die tegen d. Alle waardering voor ds. P. G. Kunst dat hij niet naar Addis Abeba ging! Heeft de raad de zendelingen en missionarissen geraadpleegd? Te verwachten is, dat velen hunner het besluit diep betreuren. De nog le venden zullen met grote smart terug denken aan Evangeliepredikers en hun vrouwen die na afschuwelijke marte lingen zijn vermoord door de „vrij heidsstrijd0^" en de satanische mach ten die deze in primitieve zielen neo- ben ontketend In de geest van het Evangelie zou men toch ae vreedzame verbreiding van de blijde boodschap en niet hc: geweld de steun moeten geven. Ge schrokken van de overal ter wereld losgekomen bezwaren heeft de Raad wel verklaard dat het geld slechts voor „vreedzame" doeleinden mag worden gebruikt Maar gesteld, dat daarop vol doende controle zou kun nen worden ui;geoefend wat vrij wel onmogelijk zal blijken dan worden toch de gewelddadige acties moreel gesteund. Het zwaarst weegt echter het prin cipe. De christelijke overtuiging staat diametraal tegenover geweld, tenzij de vrijheid van godsdienst en denken dreigt te worden vernietigd zoals in de tijd van ae Duitse overweldiging. „Nkosi rikelel i Afrika", zingen c.£ Bantoes n Zuid-Afrika: God behoede Afrika. Wie hcopt niet, dat Afrika „leeuw" var Juda strijdt, geld te ge- zal worden behoed voor verdere el ven. Maar dan zal de gastvrijh/n-l lende door schofferende en moorden- van Haile Selassie voor de Wereld- de actiegroepen? Dat doet de ..zwij- raad wel in uitwijzing omslaan! gende zwarte meerderheid" zeker! Israël zijn, van wie bijna de en sekten. Meer dan de heil anglicaans. Daarop volgen bapti lutheranen en presbyterianen. De protestanten in Israël he vooral met twee moeilijkhede kampen. De ene betreft hun re positie. De andere is een gevolg het feit, dat de grote meerde van de protestanten Arabier is. Hun juridische moeilijkheden en hieruit voort, dat Israël burgerlijke stand heeft. De gfl£v lijken verrichten het werk va,V) burgerlijke stand. U De priesters van de grotere *v, telijke gemeenschappen, zoal! melkieten (grieks-katholieken), gi>v< orthodoxen en rooms-kathoP hebben in deze vanouds bevoeg" om te handelen, net als de jye, rabbijnen. tai Na een lange strijd heeft ee.frtn jaar geleden de anglicaanse kerl^ delijk staatsrechtelijke erkennii>f<j kregen. yic Zeven kerken, die zich veifep hebben in de Verenigde Christie Raad van Israël, doen al jare s pogingen, om dit recht voor de-en (1200) in Oost-Jeruzalem. bic Deze 2500 protestanten valled- een in dertien verschillende te verkrijgen. De regering stelt echter op het standpunt, dat da te klein is. Zo zijn er steedsl moeilijkheden, vooral in echtf dingsproblemen, omdat er geef rechtshof voorhanden is. Tot de hoofdproblemen bd| verder de in alle kerken best| spanningen tussen de arabische, se en europees-amerikaanse Het arabisch nationalisme is <j de kerken binnengedrongen] studiecommissie, in 1959 ing door de Verenigde Christelijke houdt zich bezig met de verhd tussen christelijk geloof en na., lisme. De anglicanen hebben de Aral in hun gemeenten volledige zelj digheid gegeven. Zij vormdjL. Evangelische Episcopale Kerk, bij de naam „anglicaans", als fc_ aan Engeland herinnerend, zo: dig vermeden werd. In alle 1 groeit de bereidheid, de leiding 1 over te geven aan arabische of geestelijken. (Van onze kerkredactieF at AVESTA (Zweden) Hoe hoe „mooier": in de ZweedsIf Avesta is een estafetteploeg I jongeren bezig met een pogVff wereldrecord in het snel vcP van de gehele bijbel te vestigen^ Dezer dagen werd voor een )ei van mensen uit pinkstergeibi met Genesis begonnen, zo mei sociated Press. De tekst werd i tempo van 17 bladzijden p 1 voorgelezen. Jai Een etmaal later waren de pi zoekers gevorderd tot het boek Koningen. Ze haasten zi t volgens om zo snel mogelijk h^ ste Amen van het boek Ope^ uit te kunnen spreken. -)e De snellezers is het er om e binnen de 70 uur te blijven, het geval dan zouden ze het (K. achtige) record hebben gebroPK nu met 70 en een half uur oW van een Engelse ploeg staat, q jaar .geleden dagen en nachl" snel lezen van de bijbel beoe/eL° Wï AMSTERDAM Helaas i; ren het gironummer van oei van Baptistengemeenten onj n de krant gekomen. Het gingM project Sona Bata, waar onzv trice, Riet Diemer, over schr> juiste nummer is 9260, U»ei Baptistengemeenten te Am§a Erbij vermelden „Sona Bati j

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 2