Geen fruitslaatje van
religies maken
Hervormde jeugdraad naar
Driebergen verhuisd
R.K. KERK NIET
BINNEN 5 JAAR
BIJ WERELDRAAD
VU-directeuren zeggen
medewerking aan
studentenblad op
Vernieuwing wal-radi
langs Nieuwe Waterwl
Een woord voor vandaag
Discussie over wereldgodsdiensten
Uw probleem
is het
onze.
Wegens kwetsende artikelen
Drie leden van
Joodse defensie
liga vervolgd
Bucher nog steeds
niet vrijgelaten
Twee statenkringen
CHU contra Kikkert
Akkoord Polen
en Wereldraad
Wijziging van
grondwet voor
autorijscholen
Vijf jeugdorganisaties in De Drieburg
Doodstraffen
voltrokken
in Kameroen
BEROEPINGSWERK
Rijk verruim
subsidie vooi
jeugdwerk nii
Studierichting
planologie 1
Duitsland kri
5000 km2 va
continentaal p
ZATERDAG 16 JANUARI 1971
yrEn zij raakten volkomen hun verstand kwijt en spraken er met
elkander over wat zij Jezus zouden doen" Lucas 6:11). Jezus past
niet in de wereld van de Farizeëen en schriftgeleerden. Hij is in we
zen te lastig. Hij gooit te veel omver.
Ach, zo is het altijd gegaan tot op de dag van vandaag. Er is eens
gezegd, dat Jezus veel meer volgelingen zou hebben als Hij hen
maar meer vrij liet. Dat is het kardinale punt. Waar Jezus ver
schijnt, grijpt Hij in in het leven van de mens. En de mens begint
zich te verzetten. Met Jezus leven? Het is veel te zwaar. Hij wil
wegen bewandelen, die wij willen mijden. Jezus wil Zijn stempel op
onze handel en wandel drukken! Het is de strijd, die de mens heeft
te voeren. Hij heeft te kiezen: of zichzelf of Jezus.
Jezus is te lastig. Hij wil ons hart breken, Hij wil, dal we ons naar
Hem wenden, Hij wil, dat we onszelf in Hem verliezen.
De Farizeeën beraamden plannen om met Hem af te rekenen. Hoe-
velen hebben al niet met Jezus afgerekend, omdat Hij de Wereld
waarin zij leven omver wil werpen?
We lezen vandaag: Lucas 1 vers 46 tot 55.
We lezen morgen: Lucas 7 vers 18 tot 23.
(Door H. Biersteker)
ADDIS ABEBA Een zeker spanning wordt voelbaar wanneer
de leden van het centraal comité van de wereldraad van kerken zich
bezighouden met die dialoog met belijders van andere godsdiensten,
een van de belangrijkste thema's van deze zitting.
Spanning tussen hen die het gesprek met de synagoge voeren en
de openbaring van God in de geschiedenis benadrukken en bijvoor
beeld diegenen, die temidden van een hindoe-cultuur leven. Maar
ook spanning tussen twee generaties christenen uit eenzelfde Afri
kaans land.
Zo vraagt ds. Kibongi uit Kongo-
Brazzaville: 'Is de bijbelse openba
ring niet het antwoord op de religies
der mensen? Moet ik nu gaan dialo
giseren met zonen van de religie, die
ik juist met zonen van de religie, die
ik juist heb opgegeven voor de zaak
van Christus? Moet ik nu mijn geloof
eerst weer als een van de vele reli
gies gaan zin? Als ik me nee nani-
Brieven die niet zijn voorzien
van naam en adres kannen niet In
oehandeUns worden genomen. Ge
heimhouding Is verzekerd. Vragen
die niet onderling met elkaar (n
verband staan moeten in afzonder
lijke bileven worden gesteld. Per
brief dient een galden aan postze
gels te worden Ingesloten.
Vraag: Ruim een jaar geleden
kreeg ik zaden van een amaryllis.
Ik zaaide ze, plantte ze voor de
winter uit in bakjes en liet ze tot
.half september buiten staan. Het
waren mooie bollen. Half september
rooide ik ze en legde ze op zolder te
drogen. Hoe nu? Men heeft me ver
teld dat ze na drie jaar gaan bloeien.
Antwoord: Pot de bollen op in een
mengsel van twee delen bladaarde,
een deel oude mest, een deel zand.
slechts de helft of een derde van de
bol bedekken. Wees voorzichtig met
de vlezige delen van de wortel en
druk niet te stijf aan. Temperatuur
17 tot 19 graden C. Houd ze aan de
droge kant (anders komt er te veel
blad en kan de knop zich niet ont
plooien). Als de bloemknop boven de
bol uitkomt, meer water geven.
Plaats de plant voor een zonnig
raam in de verwarmde kamer.
Komen de bloemen uit, geef dan
eenmaal per week kunstmest. Na de
bloei verzorgen met water en een
maal in de week kunstmest tot eind
september.
Als de bladen afsterven, stopt u
bemesting en gieten en zet de pot in
de kast van een verwarmde kamer.
In januari pot u de bol opnieuw op.
Dan kunnen de jonge bollen, mits
voorzien van wortels, eraf genomen
worden. Ze moeten een omvang van
18 20 cm hebben. Wil men dat de
plant met de kerst bloeit, dan de bol
in augustus laten afsterven en begin
november oppotten.
Vraag: Ik heb een paar
licht-crème-kleurige zeemleren
handschoenen, die erg vuil zijn ge
worden. Hoe kan ik die reinigen? En
verven?
Antwoord: Handschoenen wassen
Js een secure bezigheid. Leer, ook
zeemleer, mag niet met een synthe
tisch middel gewassen worden. Wel
mag u huishoud- of vlokkenzeep ge
bruiken. Drogen niet bij de kacnel
en in de zon. Tijdens het drogen ze
zo nu en dan aantrekken om de
vorm er in te houden.
Twijfelt u aan de wasbaarheld
van de handschoenen, dan met tetra
of wasbenzine behandelen. (Denk om
het brandgevaar!) Laat ze een kwar
tier weken. Knijp ze voorzichtig uit
en strijk ze met een droge schone
doek schoon en glad. Trek ze niet
aan voordat ze volkomen droog zijn.
Met bont gevoerde handschoenen
kunt u in een goede shampoo was
sen. Eerst de bultenkat drogen en
dan omdraaien en het bont laten
drogen. U kunt uw handschoenen
het beste bewaren, wanneer u ze
met wasknijpers aan een lint in uw
kast ophangt. Verven is werk van
vakmensen.
Vraag: Er lopen maar steeds mier
tjes in onze kasten en we weten niet
waar ze vandaan komen. Hoe be
strijden we ze?
Antwoord: Suikermiertjes zijn een
zeer hardnekkig soort ongedierte. Ze
hebben vaak als centrum een verge
ten fles, waarin zoetigheid, limonade
of stroop heeft gezeten of gember.
Door een klein gaatje, bjjvoorbeeld
van de kurketrekker. gaan ze in en
uit en maken broodtrommel en sui
kerpotten onveilig.
Verdrijven door wat stroop, ver
mengd met gist, op de plaats te zet-
ten. waar ze het meest voorkomen.
Meestal helpt dit wel. Zet verder
eens een schoteltje met gesneden
komkommer neer. Tenslotte houdt
geen enkele mier ervan als er veel
gelucht en gesopt wordt. In het ui
terste geval spuiten met een Insecti
cide, maar dat is gevaarlijk voor
kinderen en vergiftig.
VRAAG: Wat te doen tegen hout
worm?
ANTWOORD: Neem twee de'en
zuivere gele was. vijf delen terpen
tijn en twee delen cayennepoeder.
Was lost snel op in terpentijn (ver
warmen is gevaarlijk). Is dit meng
sel klaar, dan roeren we de cayen
nepeper erdoor Wie dit mengsel
steeds gebruikt bij het opwrijven
van de meubelen, kan er zeker van
*ijn dat de houtwormen, indien aan
wezig, vernietigd worden en dat hun
komst verhinderd wordt.
(Van een onzer redacteuren)
AMSTERDAM Het voort
bestaan van Pharetra, studen
tenblad aan de Vrije Universiteit
is aan een zijden draad komen te
hangen doordat de universiteit
niet langer meewerkt aan de
verspreiding van het blad.
In een brief aan Pharetra schrijven
de directeuren van de VU, dat in de
nummers van de laatste maanden
„gevoelens, welke men uit religieus
en ethisch gezichtspunt in de publici
teit behoort te respecteren, dermate
veelvuldig en ernstig gekwetst wor
den", dat directeuren in overeenstem
ming met curatoren tot dit besluit
zijn gekomen. De verzorging van
adresbanden is op staande voet ge
staakt.
De redactieleden hebben tevens elk
persoonlijk een brief ontvangen,
waarin zij uitgenodigd worden om
maandag voor het college van toe
zicht en tucht van de universiteit te
verschijnen, waarvan rector magnifi
cus prof. mr. W. F. de Gaay Fortman
voorzitter is.
WASHINGTON Twee leden van
de militante Joodse defensie-liga in
de VS en een nauwe medewerker van
de Liga die in Israël zou zijn, zijn
gisteren officieel beschuldigd van
overtreding van de federale wetten
op de wapencontrole. Minister van
justitie Mitchell deelde dit gisteren
mee.
Het trio zou valse namen hebben
gebruikt om in juli wapens te kunnen
kopen bij een erkend wapenhande
laar in Woodburne. De beschuldigden
zijn de 20-jarige Sandor Stemberg,
de 32-jarige David Sommer en de
22-jarige Aaron Blumenthal.
Stemberg staat aan het hoofd van
de defensie van de liga en is chef-in
structeur van de karateschool. Zoals
bekend heeft de defensieliga een be
langrijke rol gespeeld bij de jongste
demonstraties In de VS tegen de be
handeling van de Joden in Rusland.
De Sowjetunie heeft Amerika verwe
ten dat zij de intimidatie van Rus
sische personen in de VS door Zionis
tische extremisten oogluikend heeft
toegestaan.
RIO DE JANEIRO Zowel in
Brazilië als in Zwitserland groeide
vanmorgen de bezorgdheid over de
veiligheid van de ontvoerde Zwitser- j
se ambassadeur Bucher, die nog l
steeds werd vastgehouden, hoewel
de 70 politieke ruil-gevangenen al 1
dagen vrij.
De ontvoerders hadden beloofd
Bucher direct na aankomst van de
gevangenen in Chili los te laten. Er
werd rekening gehouden met de mo
gelijkheid, dat de vrijlating tot een
„veilig moment" was opgeschort. In
Rio is een grote politiemacht op de
been.
GRONINGEN Twee Oostgro-
ningse statenkringen van de CHU
(Winschoten en Oude Pekela) hebben
besloten de kandidatuur van de heer
H. Kikkert voor het lidmaatschap
van de Tweede Kamer niet te steu
nen.
Zij hebben hun vertrouwen in de
heer Kikkert opgezegd in verband
met het door hem gelanceerde plan
een militair oefenterrein in de ge
meente Vlagtwedde aan te leggen,
het plan, waartegen in Oost-Gronin-
gen veel 'weerstand bestaat.
Redacteur Gerbrand Feenstra zei
ons geen flauw vermoeden te heb
ben om welke artikelen het gaat.
„Eventueel zouden ze overal over
kunnen vallen, maar het behoorde
absoluut ndet tot ons redactiebeleid,
om religieuze of ethische gevoelens te
kwetsen. We hebben heus wel wat
anders te doen".
De huidige redactie week in zover
re van haar voorgangsters af, dat zij
zich meer bezig heeft gehouden met
zaken in het raakvlak van universi
teit en maatschappij, terwijl de vori
ge vooral op de literaire toer gingen.
De brief is volkomen onverwacht
gekomen, zonder ook maar één waar
schuwing vooraf. Gezien de vrij brus-
ke toon vreest de heer Feenstra, dat
de beslissing wel onherroepelijk zal
zijn. Dat betekent vrijwel zeker, dat
Pharetra na een bestaan van 26 jaar
verdwijnt, want zonder de medewer
king van de universiteit bij de ver
zorging van de adresbanden is ver
zending onmogelijk.
Pharetra wordt gezonden aan 3500
studenten. Het abonnementsgeld is
begrepen in hun lidmaatschapsgeld
van de grondraaci van de VU. Daar
naast heeft men nog circa vierhon
derd losse abonnees (wetenschappe
lijk staf, oud VU-mensen). Het blad
is een uitgave van de studentenraad
aan de Vrije Uhiversiteit (SRVU).
GENEVE De Poolse regering en
de Wereldraad van Kerken hebben
ren drie-jaren-overeenkomst gesloten
voor de verbetering van de welzijns
zorg in Polen.
Het plan zal worden uitgevoerd
door de Poolse raad van kerken. Het
voorziet in jaarlijks honderd aanvul
lende verpleegplaatsen voor chronisch
zieke bejaarden in staats- en kerkin-
stellingen, audiovisuele hulpmiddelen
voor de opleiding van verpleegsters
en maatschappelijk werkers, medi-
ohe apparatuur voor researchwerk en
voedselpakketten met een hoge calo-
riewaarde.
De kosten bedragen voor de We
reldraad acht ton, voor de Poolse re
gering drie ton.
mist samen moet bidden, wat zeggen
we dan, tot wie spreken we dan?
Voorzover ik weet heeft hij het tot
zijn voorvaderen en ik tot God..."
De jeugdgedelegeerde Tsoubaloko,
eveneens uit Kongo-Brazzaville: 'Wij
in Afrika hebben het evangelie niet
bepaald in de dialoog ontvangen. De
missionarissen wisten meteen al dat
al onze tradities onchristelijk waren.
En onze broeders die zich tegen die
opruiming verzet hebben, zijn dat nu
degenen, met wie wij de dialoog moe
ten gaan voeren? Is het niet belang
rijk dat wij eerst weer eens uitzoeken
wat goed is in onze Afrikaanse tradi
ties? Westelijke en oostelijke tradities
hebben Afrika 'ZO door elkaar ge
schud, dat we ons eigen erfdeel niet
meer kennen.'
Verlegenheid
Er is bezorgdheid dat men het
christelijk geloof mét de andere reli
gies op één hoop gaat gooien. John
Coventry SMith, de wijze Ameri
kaanse oudgediende in de wereld
raad, citeert een rabbijn: 'Dat jullie
zo goed met elkaar kunt praten, en
het zo eens wordt, komt doordat geen
van jullie echt nog iets gelooft...
'Maar tegelijk zegt Smith nog altijd
onder de indruk te zijn van een Hin
doese chirurg die in zijn Japanse 2en-
delingentijd zijn vrouw had moeten
opereren en daarvMr tegen hem ge
zegd had: 'Ik bid voor uw vrouw,
bidt uvoor mij?' Verder herinnert hij
zich, dat een christelijke zendeling
eens tegen radhakrisjnan had gezegd:
'Het brengt mij in verlegenheid u te
moeten zeggen, dat Christus het licht
der wereld is.' Waarop deze -ant
woordde: .Waarom broeder, dat staat
toch in uw Nieuw Testamentje?'
Persoonlijk vlak
Het zijn vragen en opmerkingen,
waarmee de hindoekenner dr. Stanley
Samartha van de verenigde kerk van
Zuid-India, die de betrokken 'initia
tieven van de wereldraad leidt, in
zijn referaat geducht rekening heeft
gehpuden. Het gaat niet om een ge
sprek 'tussen het christendom en de
andere wereldgodsdiensten, zegt hij,
'maar tussen christenen en mensen
van andere geloofsovertuigingen.' Dus
ontmoetingen in het persoonlijke vlak
Er worden ook niet, zoals gesugge-
reed ls, gezamenlijke godsdienstoefe
ningen gehouden. 'We zijn écht niet
van plan om er een fruitslaatje van
religies van te maken. Maar u moet
wel bedenken, dat we elkaar alleen
van onze geschriften kennen. In de
dialoog in Ajaltoun in maart vorig
jaar hebben de anglicanen in het bij
zijn van moslems, hindoes en boedd
histen de eucharistie gevierd en de
betekenis ervan aan hen uitgelegd.
Toen zei een omstander: Dit is voor
het eerst in mijn leven als hindoe dat
er een andere dimensie van het chris
telijk gelocf voor me opengaat. En zo
werd voor christenen op hun beurt
voor het eerst een andere dimensie
duidelijk van het zen-boeddhisme
toen zij een -belijder daarvan zagen
mediteren. Wij kennen eikaars geloof
alleen als denkbeelden. Maar we zul-
WAARHEID EN EENHEID
Orgaan voor het gereformeerd leven.
Ultg. Karssen, Bodegraven
(vraagt proefnummer)
lenlen eikaars wezen voor elkaar
moeten openen om door de geijkte
begrippen heen te breken,' aldus dr.
Samartha.
De hele discussie is bedoeld om de
staf van de wereldraad instrucltés te
geven over de initiatieven die zij op
dit terrein moet ontwikkelen en de
manier waarop zij zal reageren op de
talrijke uitnodigingen tot gesprekken
die haar uit andere wereldgodsdiens
ten bereiken. Het is beslist niet de
bedoeling van de wereldraad om nu
ook in inter-religieuze organisaties te
gaan zitten. Het is echter wel duide
lijk. dat de kerken in verschillende
culturen al veel verder zijn dan al
leen maar praten over de dialoog. Zij
zitten er al middenin. De vraag ligt
nu voor het centraal comité hoe de
geleerde lessen en de gewonnen in
zichten uit deze praktijk gemeengoed
kunnen worden in de oecumenische
beweging 'opdat de dialoog werkelijk
een gelovige dialoog wordt'.
Over het doel van de dialoog is
men -zeer voorzichtig. Bijna onge
merkt glipt men in de paragraaf over
naar de mogelijkheden ervan, name
lijk 'dat ons verstaan van Christus
verbreed en verdiept wordt. Dat is de
ervaring van velen die eraan hebben
deelgenomen'.
Een citaat uit een der aanbevelin
gen van Uppsala (1968) wordt her
haald: „Als christenen geloven wij
dat Christus in deze dialoog spreekt,
zichzelf openbarend aan wie Hem
niet kennen en correcties aanbren
gend bij wie Hem wel kennen op hun
begrensde en verwrongen kennis van
hem."
Wel moeten volgens de voorgestelde
aanbevelingen de deelnemers aan een
dergelijke dialoog behoorlijk worden
voorgeselecteerd en dat doet dan
toch weer aan een competitie denken.
Het wordt aanvaardbaar wanneer
men van Samartha hoort dat de an
dere partners er toch recht op hebben
om mensen te ontmoeten die weten
wat zij geloven en die de geode ge
zindheid hebben om mensen te ont
moeten die weten wat zij geloven en
die de goede gezindheid hebben om
deze gesprekken te voeren. Als on
derwerpen voor de dialoog met men
sen van andere gelijksoortige geloof
sovertuigingen denkt men bij de we
reldraad vooral aan algemeen mense
lijke vraagstukken.
Het gevoeligst blijft een passage in
de voorgestelde aanbevelingen, vol
gens welke de christenen in de dia
loog hun Heer volgen die hen zal
vertrouwde kring alle dingen in ZIJN
hand houdt". Die motie was ook te
vinden in het al eerder weergegeven
betoog van de Libanese metropolite
en islamkenner Khodr. Die riep de
christenen op om met de bruid uit
het Hooglied op zoek te gaan naar
hun bruidegom: „De wachters die in
de stad him ronde deden troffen mij
aan: hebt gij ook mijn beminde ge
zien?" Onze enige taak is de voet
stappen van Christus te volgen zoals
ze in vervaagde vormen in andere re
ligies ontdekt kunnen worden, zegt
Khodr. Hij is er al, het moet alleen
duidelijk worden gemaakt, maar prof.
Berkhof blijft ten aanzien hiervan
met de vraag zitten: „Er is ons toch
niet gezegd: Hij maakt alle dingen
duidelijk, maar: Hij maakt alle din
gen nieuw?"
DEN HAAG De regering heeft
bij de Tweede Kamer een wetsont
werp ingediend tot wijziging vanhet
artikel in de grondwet dat de vrijheid
van onderwijs regelt. De bedoeling is
de bestaande belemmeringen weg te
nemen voor een bevredigende rege
ling inzake de autorijscholen en het
schriftelijk onderwijs.
DRIEBERGEN Deze week
heeft als laatste de Hervormde
Jeugdraad zijn intrek genomen
in „De Drieburg". Vijf landelijke
christelijke jeugdorganisaties
hebben nu een gemeenschappe
lijke centrale huisvesting in dit
complex, tegenover „Kerk en
Wereld", vlak bij „Hydepark" op
de weg van Driebergen naar
Doorn.
,.De Drieburg" is nu het adres van
het Landelijk cenitrum voor gerefor
meerd jeugdwerk (LCGJ). Evange
lisch herstel en opbouw (EH en O),
het Christelijk jongerenverbond
(CJV), de Christelijke jeugdraad
(CJR) en de Hervormde jeugdraad
(HJR).
66-2000
Deze concentratie is een van de
uitvloeisels van de actie „Kerk
66-2000", waarbij hervormde jongeren
gevraagd werd r.aar hun wensen en
inzichten voor de kerk op weg naar
het jaar 2000. De hervorm d-gerefor-
meerde samenwerking stond hoog ge
noteerd en resulteerde in de interker
kelijke vervolgactie „Samen op weg",
namelijk naar eenwording tussen de
Nederlandse Hervormde Kerk en de
Gereformeerde Kerken, uiterlijk in
1980.
Wat is nieuw, in hoeverre is er
sprake van integratie en hoezeer heb
ben de organisaties hun eigen gezicht
behouden? De heer J. J. Brörens, al
gemeen secretaris van de HJR: er is
nog geen sprake van integratie. Voor
lopig blijft ieder nog het eigen bedrijf
runnen, al zijn binnen de ene behui
zing een aantal dingen gemeenschap
pelijk: telefooncentrale, expeditie,
kantine en dergelijke.
Formeel zijn er verschillen in aanpak
en verhouding tot de eigen kerk. Het
belangrijke LCGJ bijvoorbeeld staat
veel vrijer, dan de HJR. De laatste is
een van de organen van bijstand van
de hervormde synode, maar het
LCGJ is formeel geen enkele verant
woording schuldig aan de gerefor
meerde synode, omdat het van een
gelijknamige vereniging uitgaat. In
dit LCGJ zijn twee bonden opgeno
men: de bond voor gereformeerde
jeugdorganisatie en de bond van ge
reformeerde jeugdverenigingen.
Maar het samen wonen is ongetwij
feld bevorderlijk voor het directe
ADDIS ABEBA De kwestie
van het toetreden van de Rooms-
Katholieke Kerek tot de Wereld
raad van Kerken zal waarschijn
lijk niet binnen de komende vijf
jaar geregeld' worden, zo is gis
teren meegedeeld in kringen
rond het bestuur van de Wereld
raad in Addis Abeba.
Tot deze conclusie is men gekomen
na de discussies over rapport van de
gemeenschappelijke werkgroep van
de R.K. Kerk en de Wereldraad.
Pater Jerome Hamer van het Vati
caanse secretariaat voor de Eenheid
der christenen, verklaarde dat inten
sivering van de samenwerking tussen
het Vaticaan en de Wereldraad een
serie ernstige vragen oproept Hij
noemde in dit verband de vraag naar
de plaats die het zoeken naar de
zichtbare eenheid van alle christenen
in een enkele kerk in het geheel van
de activiteiten van de Wereldraad in
neemt en de vraag naar de invloed
van de Wereldraad op het denken, de
politiek en de programma's van de
leden-kerken.
Voorts vroeg hij zich af wat de
concrete invloed van het lidmaat
schap van de Wereldraad is op de
crisis die de meeste christelijke ker
ken op het ogenblik zelf doormaken
en of en in hoever er thans bij de
roomskatholieken wel een echt ver
langen leeft naar het mogelijk toe
komstige lidmaatschap van hun kerk
van de Wereldraad.
Onvoldoende
Een vergelijking en onderzoek van
denkbeelden, structuren en program
ma's zijn volgens hem alleen niet vol
doende. Men moet tot een gemeen
schappelijke ervaring komen, maar
die is niet in een dag te krijgen. Pa-'
ter Hamer legde er de nadruk op dat
de R.K. Kerk in de kwestie van het
lidmaatschap van de Wereldraad zelf
het laatste woord heeft.
Dr. Lucas Vischer van de wereld
raad gaf onomwonden te kennen dat
de raad pas over het lidmaatschap
van de R.K. Kerk kan gaan praten
als deze kerk duidelijk te kennen
heeft gegeven dat zij lid wil worden.
Hij achtte het een open vraag of de
samenwerking in hetzelfde tempo kan
worden uitgebreid als in het verle
den. Verlaging van het tempo zou
niet verwonderlijk zijn.
In het gemeenschappelijke rapport
Pillen verdwijnen:
Capsules beter
AMSTERDAM De commissie
Praktische farmacie voorspelt,, dat
medicijnen in de vorm van pillen hun
tijd spoedig hebben gehad en plaats
zullen maken voor capsules.
Zowel uit medisch als uit farma
ceutisch aogpunt verdienen capsules
verre de voorkeur boven toediening
van pillen, aldus de commissie in
het Nederlands tijdschrift voor ge
neeskunde.
De voordelen van capsules zijn:
een grotere nauwkeurigheid in de do
sering, een grotere houdbaarheid,
meer hygiëne en minder kans op
aanwezigheid van ziektekiemen. Ook
het directe effect is groter, doordat
de werkzame stof sneller in de maag
vrijkomt dan die van pillen, een
voordeel dat niet geldt t.a.v. tablet
ten, die eveneens snel uiteenvallen.
In deze tabletten worden alleen de
lichte geneesmiddelen verwerkt.
JAOENDE Ernest Ouandie, lei
der van de „Beweging voor de volke
ren van Kameroen", Raphael Fotsing,
contactman tussen bisschop Ndongrrto
en Ouandie eo Gabriel Tabeu, leider
van de „Beweging van het heilig
kruis voor de nationale bevrijding
van Kameroen", zijn gisterochtend
door middel van de kogel terechtge
steld.
De terechtstelling geschiedde in het
openbaar.
De tereehtgestelden werden vorige
week ter dood veroordeeld, samen
met de bisschop van Kameroen, Al-
bert Ndongmo. De doodstraf voor bis
schop Ndongmo werd inmiddels ge
wijzigd in levenslange gevangenis
straf door president Aihidio van Ka
meroen. Maar de doodstraffen van
Ouandi, Tabeu en van Fotsing wer
den door Ahidjo bekrachtigd.
contact. De heer Brörens: je kunt zo
bij elkaar binnenlopen.
Samenwerking
Vooral op provinciaal vlak wordt al
het nodige samen gedaan en landelijk
wordt'dit bevorderd: advies verschaf
fen, trainingsweekends organiseren
voor plaatselijk en regionaal kader.
De HJR neemt deel aan de uitgave
van Novum, informatie- en documen
tatieblad mede van en voor het LCGJ
en het CJV. Ook is een LCGJ-er op
genomen in de redactie van M3 de
maandelijks verschijnende map met
losbladig programma-materiaal voor
vormingswerk met jongeren en jong
volwassenen. een HJR-publikatie in
samenwerking met de doopsgezinde
jeugdcentrale en de vrijzinnig chns-
lijke jeugdcentrale.
De verwachting is, dat zodra de
betrokken organisaties goed gewend
zijn aan de nieuwe gemeenschappe
lijke behuizing meer vormen van
samenwerking en collectieve actie tot
ontwikkeling zullen komen. Wat dia-
konale hulpverleningsprojecten be
treft, is al een studiegroepje met de
eerste verkenningen begonnen.
J GEREF KERKEN (buiten verband)
I Beroepen te Oostelijk Flevoland: L.
W. G. Blokhuis te Wezep.
DR. LUCAS VISCHER
van de Wereldraad en de R.K.
wordt ook gewezen op de kwestie
het gemengde huwelijk. Dr. Vis
was van mening dat men beter
gemeenschappelijke opvatting
het huwelijk in deze tijd kan uit
ken dan uitsluitend de nadruk te
gen op de kerkrechtelijke kant
de zaak.
RIJSWIJK Van het rijk is
nig te verwachten voor het pla
lijk jeugd- en jongerenwerk, d
financiële nood is geraakt. Het j
culier initiatief, dat dit werl
stand brengt, zal meer dan vooi
een beroep moeten doen op de p
selijke overheid, aldus Drs. K. L
ma van het ministerie van Crm.
De regering is wel bereid in i
tuele noodgevallen de subsidie v
personeelskosten te verhogen vl
tot 47 procent.
DEN HAAG Het Acade
Statuut zal zodanig worden gew
dat kan iworden overgegaan t
instelling van de studierichtin
planologie (het probleem var
ruimtelijke ordening), zowel in
culteit der sociale wetenschappi
in de interfaculteit der aardrijk l:
de en prehistorie.
De inrichting en d£ omvang
examens van een afzonderlijke
ding tot bestudering van en
zoek naar de facetten, die
ruimtelijke ordening betrekking
ben, werd noodzakelijk geacht
in de maatschappij een steeds g
vraag naar op dit terrein w
schappelijk geschoolde onderzo
ontstaat.
Het kabinet is gisteren akkoor
gaan met een ontwerp-besluit
ke, waarin nog wordt voorgeste
aan de inwerkingtreding daarvi
rugwerkende kracht, te verlenen
september van het vorige jaar.
DEN HAAG Van het
landse deel van het continental
zal 5000 vierkante kilometer
Duitsland overgaan. De Neder
regering is gisteren akkoord
met een verdrag daarover.
Dt begrenzing van het contin
plat onder de wateren van de I
zee is gedurende enige jaren eei
van een conflict geweest tussei
derland en Duitsland enerziji gi
tussen Denemarken en Duitslar
derzijds. Dit conflict bracht p
voor het internationaal gerei
en gezien de uitspraak van het
Nederland bereid tot het doe J
concessies. Van het aanvankelij
van het plat, ter grootte van
km2, zal Duitsland 5000 km2
wezen krijgen, waardoor het
deel wordt gebracht van 23.00
op 28.000 km2.
DEN HAAG Het rijk zal
een financiële bijdrage verlenen
in de kosten, verbonden aan de
vernieuwing en verbetering van
de wal-radar langs de Nieuwe
Waterweg.
Minister Witteveen (financiën)
deelde dit gisteravond mee na afloop
van het wekelijkse kabinetsberaad.
De kosten van dit project bedragen
enige tientallen miljoenen guldens (40
tot 50 miljoen) en het rijk zi i
tweederde daarin participeren, lai
De installatie langs de Nieuv
terweg wordt van steeds groten)
tekenis gezien mede de toenai ui<
het aantal in- en uitgaande s y,
en de toename in grootte vatDe
schepen. a
Het plan tot vernieuwing ent 1
tering van de wal-radar zalPaa
met de gemeente Rotterdam ^ei
besproken. Het ls waarschijnlr»
nog dit jaar een begin met de Paa
ring zal worden gemaakt