Stevig inzake debat over bestrijding besluit racisme ALLEEN FILMKEURING De gangmaker. WERELDRAAD IN ADDIS ABEBA Dr. Markus Braun moet Zuid-Afrika verlaten Kerkgang is goed voor het hart Nationaal pastoraal beraad acuut nodig O O O 0 O Christus in centrum van werk Wereldra Een woord voor vandaag BEROEPINGSWERK Voortzetting concilie Advies nationaal protestants centrum Puzzelboek VOOR BENEDEN DE 16 O 0 0 De Protestant 4- De Weg Tenminste Doorbraak van oud dilemma Journaalredat heeft insprai ,.Ik heb de goede strijd gestreden, ik heb mijn loop ten einde ge bracht (2 Timotheus 4:7). Paulus staat aan het eind van zijn leven en hij kijkt terug. Nog eenmaal trekken de gebeurtenissen aan zijn geestesoog voorbij, de belangrijkste gebeurtenissen, de onbelangrijkste, ach, ze zijn al lang door de zeef, die de tijd is. heengegaan. En terugkijkend constateert Paulus, dat hij de goede strijd heeft gestreden. Nu hij afstand van de dingen heeft genomen ziet hij duidelijker dan ooit tevoren het waardevolle en het waardeloze. Paulus heeft zijn taak volbracht, de opdracht uitgevoerd. Hij heeft zware ogenblikken gekend, ogenblikken, waarin het scheen alsof hij onder de last zou bezwijken. Maar hij heeft volgehouden, hij heeft weten te schiften, dit niet, dat wel. En nu tot slot die geruststellende constatering: ik heb het goed gedaan. Ieder mens zal eenmaal terugblikken. Wat zal hij dan zeggen? Zal hij met schaamte moeten erkennen, dat hij veel heeft nagejaagd wat de moeite niet waard was, of zal hij, met Paulus, kunnen verklaren: Ik heb de goede strijd, de strijd des geloo fs, gestreden? I We lezen vandaag: Matth. 11 vefs 25 tot 30. DINSDAG 12 JANUARI 191 door H. BIERSTEKER ADDIS ABEBA Teleurstelling klonk gistermorgen door in de stem van John Kamau van de prysbyteriaanse kerk van Ke nia toen hij de westerse gedelegeerden in het centraal comité van de wereldraad vroeg: „Wij leven hier in Afrika en in de derde wereld erg ver verwijderd van Genève en wij kunnen werkelijk niet meer volgen wat bij u de bezwaren zijn tegen het program ma tot bestrijding van het racisme van de wereldraad. Legt u dat ons eens uit.' Samen met Bantoe naar de kerk (Van onze kerkredactie) JOHANNESBURG Dr. Markus Braun (38), een Duitse lutherse dominee, die sinds drie jaar in Zuid-Afrika verblijft met een studieopdracht van de Lu therse Wereldfederatie, moet het land binnen drie maanden ver laten. Zijn visum is niet verlengd. Braun hield zich bezig met de so ciologische en kerkelijke proble matiek van de bantoes in de stadsge bieden. Hij had nog minstens een jaar nodig, om zijn studie af te ron den. Vorige maand zorgde hij voor voor paginanieuws. Met een Bantoevriend ging hij een nederduits-gereformeer- de kerk ln Maraisburg bij Johannes burg binnen, om een „blanke" kerk dienst bij te wonen. Dat was het eerste bezoek aan een nederduits gereformeerde kerk in het kader van een test. in hoeverre alle rassen in de kerkdiensten welkom zijn. Eerdere bezoeken met bantoes aan andere kerken hadden geen moeilijk heden gegeven. In Maraisburg hadden de twee nog maar enkele minuten op een van de achterste banken in de kerk gezeten, of hen werd gevraagd even in de consistorie te komen. Daar werd Braun uitgemaakt voor een „commu nistische agitator" en eert „onruststo ker". Doorgegeven Het incident werd door de kerke- raad blijkbaar doorgegeven, want kort daarop werd Braun ondervraagd door de veiligheidspolitie. Vooral deze houding van de kerkeraad heeft in de pew veel kritiek ondervonden. Overigens had Braun reeds voor dit incident te verstaan gekregen, dat hij er rekening mee moest houden dat zijn verblijfsvergunning niet zou worden verlengd. De chef van de veiligheidspolitie Van der Merwe heeft tegengesproken, dat telefoons afgetapt worden en dat andere geheime afluistermethodes ge bruikt worden om informatie over geestelijken te krijgen. Wel voegde hij daaraan toe: „Het feit dat iemand geestelijke is, maakt hem niet im muun voor controle." De anglikaanse bisschop Tomkins van Bristol had tevoren in het debat rondom de veelbesproken tweehon derdduizend dollars van de wereld raad voor vrijheidsbeweging gezegd: Ik heb het besluit na de nadere toe lichting uit Genève door dik en dun verdedigd, maar ik moet hier zeggen, dat ik in het centraal comité in 1969 voorgestemd heb zonder dat ik de volle draagwijdte ervan voldoende besefte. Het besluit heeft verdeeldheid in de gemeenten veroorzaakt, terwijl het in de praktijk niet veel anders is dan wat we altijd al doen, ook via inter kerkelijke hulp aan vervolgden. Waarom kan het niet gewoon daar bij onder gebracht worden? Ik blijf van mening dat het besluit gerecht vaardigd was, maar we zullen nog een lange weg moeten gaan voor we onze gemeenten overtuigd hebben, dat dit te maken heeft met het chris telijk geloof en niet met een of ande re ideologie. Duidelijker Bisschop Tomkins reageerde op het rapport van secretaris-generaal Bla ke, die de leden van het centraal comité een zachte wenk had gegeven om voortaan duidelijker te staan voor wat zij besloten hebben (dit gold vooral enige westduitse leden, die het thuis in de verhitte discussie over het besluit lieten afweten). NEW YORK Dr. George Comstock van de John Hopkins universiteit in Baltimore meent pp grond van een onderzoek te^kun- nen stellen, dat kerkgang goed is voor lichaam en ziel. In het tijdschrift "Time" zegt hij. dat mensen die geregeld naai- de kerk gaan, minder vatbaar zijn voor verkalking van de kransslagader en daarmee voor hartaanvallen. Uit het onderzoek was gebleken, dat er gemiddeld per jaar 500 van de 100.000 kerkgangers aan deze ziekte sterven. Van de 100.000 mensen, die minder dan eens per week naar de kerk gaan, zijn dit er 900. Comstocks onderzoek heeft ook aangetoond, dat mensen die regelmatig naar de kerk gaan. minder kans hebben op andere hartziekten, levercirrose. tuberculose, bepaalde vormen van kanker en chronische bronchitis. Ook zijn zij minder geneigd tot zelfmoord en minder vaak betrokken bij dodelijke verkeersongelukken. Blake zei: „Al onze ledenkerken en met name haar leiders, de leden van het centraal comité inbegrepen, zul len op een of andere manier moeten leren op een betere manier in het openbaar een standpunt in te nemen, wanneer de wereldraad een besluit heeft genomen dat controverseel blijkt te zijn en hen in verlegenheid brengt. Van ons allen mag verwacht wor den op grond van ons gemeen schappelijk geloof en de verplichtin gen die wij gezamenlijk op ons heb ben genomen dat wij meer ver trouwen hebben in elkaar en in het proces van besluitvorming van de wereldraad, dan in de weken na de beslissing van Arnoldshain is geble ken". De secretaris-generaal had lof voor de zwarte en blanke kerkleiders in zuidelijk Afrika, die veel moed en in zicht hebben getoond, ook al heeft een aantal hunner zich gedistantieert van deze actie, waarbij zij overigens hun lidmaatschap van de wereldraad handhaafden ondanks de druk die op hen werd uitgeoefend. Heel nuttig De discussie over de vraag of de kerk indirect geweld mag ondersteu nen achtte Blake heel nuttig, en hij zou gaarne zien dat de kerken die daarmee grote problemen hebben, bijdragen tot een gemeenschappelijke studie niet primair moeten worden verbonden- aan het programma ter bestrijding van het racisme, want dan kunnen zij gebruikt worden als een onoirbare afleiding van het pro bleem van het racisme." Hierbij bood de secretaris-gene raal de kerken, die de eens genomen beslissingen in hun uitwerking moei lijk kunnen vèrtében, gelegenhéid'om middelen in te brengen voor een stu die over geweld en geweldloosheid. Het is bekend dat ook de Indiërs op dit punt meer van de wereldraad hadden verwacht. Maar deze beslis sing van de wereldraad ondersteunen zij. Morele steun De voorzitter van het centraal comité de Indiër dr. M. M. Thomas zei: „Sinds Amsterdam 1948 was er een duidelijke consensus in de we reldraad aangaande oorlog en geweld. Het zijn kwaden die kerken en chris tenen tot het uiterste moeten trachten te mijden. Het was de bestaansreden van onze commissie voor internatio nale zaken. Maar de wereldraad is niet in staat geweest om een gemeenschappelijk inzicht te verwerven over de vraag of oorlog en geweld gerechtvaardigd kunnen worden als laatste toevlucht om onderdrukking, tyrannie en ge weld te weerstaan in situaties, waar alle niet-gewelddadige methoden om verandering te krijgen, onwettig en ongrondwettig zijn verklaard. Zolang we daar geen overeenstem ming over hebben en zolang als si tuaties als die in zuidelijk Afrika be staan, kan de werelraad zijn morele steun niet ontzeggen aan bevrijdings bewegingen, ook niet als deze hun toevlucht hebben gezocht in de ille galiteit. In feite is zulke steun niets meer of minder dan een protest van de we reldraad tegen de status quo-ideo- logie van het geweld en een poging om de morele en religieuze sancties daarachter te breken. De discussie over het programma ter bestrijding van het racisme wordt voorlopig voortgezet in een der ad viescommissies. Het wordt nog moge lijk geacht dat leden zullen proberen de zaak tot vóór Canterbury 1968 te rug te draaien door bijvoorbeeld de ondersteunde bewegingen voortaan te vragen aanwijsbaar niet-combattant werk te tonen alvorens steun te ge ven. Maar dat zal bij veel gedelegeerden verzet wekken, omdat dit het prin cipe van ongeconditioneerde over dracht van macht waar de wereld raad zich al zo vaak voor heeft uitge sproken zou ondergraven; een prin cipe, dat door de Afrikaanse raad van kerken als een revolutie in het denken van donor's is begroet. NED. HERV. KERK Beroepen te Lunteren (vac. R. de Bruin), J. C. Schuurman te Putten: te Nieuwerkerk aan den IJssel (b.w.i.w.) H. J. van Leeuwen te Al- men; te Vlissingen (vac. L. M. Verse- put), Sj. van der Zee te Uitwijk. Aangenomen de benoeming tot leraar g.o. chr. scholengemeenschap Oostergoo te Dokkum, G. J. de Vries te Marrum. GEREF. KERKEN (vr(jgem.) Beroepen te Ureterp, R. Hoogsteen te Enumatil. Bedankt voor Den Helder, J. Bom- hof te Bergentheim. Emeritaat verleend aan.T. H. Mee- dendorp te Ureterp. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Rijswijk, J. Plantinga te Rozenburg. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Hilversum, E. Venema te Zwijndrecht. BAPTISTENGEM. Bedankt voor Almelo (Geranium straat) en voor Haarlem, J. Bouritius te Emmen. Als de stoelgang meer *n moeilijke zit wordt, doet hij zijn voortreffelijk werk. De gangmaker van Istizin. Laxerende tabletten met 'n beschermend laagje. Aktief op de plaats waar 'n beetje hulp dringend nodig is. Istizin tabletten in doordrukstrip. Gewoon de beste oplossing. (Van onze kerkredactie) DEN BOSCH Op initiatief van de pastorale raad van het bisdom Rotterdam is gisteren in Den Bosch een vergadering bijeen geroepen van vertegenwoordigers van deze en an dere pastorale raden (colleges van in spraak- red.). Daar is besloten er by de bisschoppen van de Nederlandse kerkprovincie op aair te dringen op korte termyn een wat men noemt na tionaal pastoraal beraad tot stand te i brengen. Hiermee bedoelt men in feite een voortzetting (in eventueel andere vorm) van het inmiddels opgeheven pastoraal concilie van Noordwijker- hout. Een dergelijk breed landelijk rooms- katholiek beraad wordt acuut nodig 2 3 i 5 6 7 8 9 Invul-puzzel Horizontaal woorden Invullen die be tekenen: 1. van kunstvaardigheid ge tuigend. 2. slottoneel ener voorstelling, 3. procesvoering. 4. vijfhoek. 5. werk tuig om plano's te stemmen, 6. zeer fijne regen, 7. uitnodigen. 8 gebruik van een symbool. 9. uitmuntende boven Bij juiste oplossing leest men in de Cirkeltjes de naam van een beroep Oplossing vorige puzzel 1 etage, 2. ester, 3. negus, 4. fabel, 5. lepra, 6. arena. 7. traan. De zegswijze luidt: Een flater slaan. (Van onze kerkredactie) DEN HAAG Filmkeuring worden vrijgelaten, binnen de grenzen van het strafrecht. De filmkeuring voor beneden- zestienjarigen moet geschieden op vertoonbaarheid op grond van de vraag of de in de film aanwezige schokken zonder scha de verwerkt kunnen worden. Ze dient dan nog in twee etappes te worden verdeeld: films waarvoor 16 jaar en films waarvoor 12 jaar de limiet is. Dit is kort samengevat het advies, dat het Nationaal protestants cen trum voor de geestelijke volksgezond heid aan de hervormde synode heeft uitgebracht. Het raoderamen van de synode had om een advies inzake de filmkeuring gevraagd. Schokken De commissie van het NPC be schouwd schokken onmisbaar voor persoonlijke groei en het komen tot een eigen houding. Wel moeten de schokken aangepast zijn aan het draagvermogen. Dat leidt tot een glo bale bescherming van beneden-zes tien en -twaalfjarigen via een film keuring. Deze keuring zou moeten worden verricht door mensen die vanwege hun beroep deskundig zijn ten aanzien van de jeugd. Volgens de commissie moet de schadelijke invloed van de film niet overschat worden. Voorzover onder zoek beschikbaar is, blijkt de per soonlijke situatie van de toeschou wers beslissend voor de vraag, wat hij met bekeken sadisme, agressie en wellust doet. Deze zaken vormen intussen een stuk menselijke werkelijkheid, waar tegenover ieder zijn houding zal moe ten vinden. Belemmering van de mo gelijkheden om die houding te vin den, dient op psycho-hygiënische gronden ontraden te worden. Binnen de grenzen van het normale straf recht zou daarom voor bovenzestien- jarigen iedere film vrijelijk vertoond kunnen worden, onder verantwoorde lijkheid van de filmimporteur. Luchtverontreiniging Het moderamen van de hervormde synode heeft het advies van een reac tie voorzien, die zich vooral toespitst op de vraag of een dergelijke regeling van de filmkeuring niet zal bijdragen tot de geestelijke luchtverontreini ging. In antwoord op die vraag stelt de commissie, dat de film de geestelijke luchtverontreiniging eerder aanwijst en als uitlaatklep dient dan veroor zaakt of bevordert. Handhaving van de keuring in oude stijl betekent een maskering van die luchtverontreini ging. Het moderamen had verder vragen bij het nut van geschokt-worden, zoals de commissie dat stelde. De commissie geeft ten antwoord dat zij de schok niet het belangrijkste peda gogische middel vindt, maar een schok toch positief kan waarderen. De NPC-commissie bestond uit dr. A. Dronkers, theoloog/fllmdeskun- dige, prof. dr. N. S. Speyer. psychia ter. dr. H. S. Visscher. filmcriticus, drs. S. J. Steenstra, medewerker cri minologisch instituut van de Vrije Universiteit en de heren W. F. Ge- radts en J. Lieveose, stafleden van het NPC. Het staridpunt van het nationaal protestants centrum zal tevens ken baar worden gemaakt op de hearing, die vanwege het parlement morgen wordt gehouden. geacht in verband met recente ont wikkelingen als die met betrekking tot de benoeming en de benoemings procedure van dr. Simonis tot bis schop van Rotterdam. In de gisteren gehouden vergade ring zijn verschillende aspecten van deze kwestie, alsook de verklaringen die erover zijn afgelegd en de reacties die daarop zijn gevolgd, besproken. Zo lang er nog geen nationaal pas toraal beraad in officiële zin is zal men het gisteren begonnen geïmpro viseerde beraad voortzetten, d.w.z. wil men op deze wijze regelmatig bijeen blijven komen al naar gelang de ver dere ontwikkelingen dat nodig maken. In het bisdom Roermond, waar een bisschopsvacature is ontstaan in ver band met het voorgenomen vertrek van mgr. P. Moors, bereidt men een inspraakprocedure voor in verband met de benoeming van een nieuwe bisschop. Die lekeninspraak moet dan gelden: het komen tot een voordracht van drie personen, die men voor de vervulling van deze vacature in aan merking zou willen laten komen. Iedereen die dat wil moet binnen het bisdom de kans krijgen zijn wensen kenbaar te maken. Inmiddels is van andere zijde erop aangedrongen dat er nieuwe rechts regels komen, waarin de inspraak bij benoemingen nader en waterdicht wordt geregeld, met andere woorden: via welke de inspraak in de breedste ■zin veilig wordt gesteld. HAILE SELASSIE (Van onze kerkredactie) UTRECHT „De Protestant" „De Weg", twee maandbladen die enige tijd samengevoegd waren, h ben thans één nieuwe naam gel gen. Met ingang van het nieuwe j heet het blad „Tenminste". Het blad wil informatie geven behoeve van het gesprek Reform Rome. De Protestant was een ui ve van de Evangelische Maatscha en de Nederlandse Gustaaf Vereniging. De Weg werd uitL onder auspiciën van deputaten Re matie/Rome van de Gereforme Kerken. De redactie bestaat uit zeven tl logen onder leiding van de gere meerde ds. A. T. Besselaar. Aan redactieberaad wordt verder dee nomen door twee rooms-kathol theologen. In het decembernummer sch ds. Besselaar waarom als naam minste gekozen is. „Omdat wij niet oecumenisch len zijn alleen omdat het „in" is. dat wij weigeren vriendelijk elkaar te zijn zonder de zaken het onder christenen in deze tij aankomt, terdege aan de orde te len." „Wij stellen elkaar als protests en katholieken een voorwa waarvan wij menen dat die v het evangelie op ons toekomt, n lijk dat ons gesprek gericht blijven op de Heer Jezus en Ziji vrijdend woord en verlossend hs len in deze wereld. Daarom wij het elkaar binnen één kerk verschillende kerken over en danig lastig blijven maken. Wan hebben geen van allèn enige i om vergenoegd te zijn over de sentatie en de verwerkelijking r het christelijk geloven in deze den." Door H. Biersteker ADDIS ABEBA Opmerke lijk was gisteren een poging van de voorzitter van de Wereldraad van Kerken, de Indiër dr. M. M. Thomas, om de kwestie horizon taal-verticaal te doorbreken en een andere meetkundig beeld te gebruiken, namelijk van het cen trum, de stralen en de periferie. Hij zei daarover onder meerDe gemeenschap van kerken die wy vor men is geconcentreerd op onze ge meenschappelijke belijdenis van ge loof in Jezus Christus en ons eerbe toon aan de drieënige God door jiet samen najagen van onze gezamenlijke roeping, die in deze belijdenis beslo ten ligt. De centrale zorg is geloof uitgedrukt door gehoorzaamheid. De centrale zorg is theologisch, niet in de zin van een werkelijkheid die losstaat van het totale leven, maar van een werkelijkheid die tot uiting komt in de aantrekkingskracht die zij op het totaal uitoefentchristocen- trisch en daarom zoekend en han delend. In feite is het centrum van iedere cirkel een zeer klein, bijna onzichtbbaar punt in verhouding tot zijn stralen en de totale oppervlakkte maar de betekenis van dit centrum is dat alles erom draait". Alle activiteiten van de wereldraad moeten volgens Thomas georiënteerd d< DR. M. M. THOMAS concentreren worden aan het theologisch et de gebeurtenis in Jezus en de gehoorzaamheid aan Als al onze ijver niet verder dan alleen maar verheldering verschillende kerkbegrippen, ke ideologieën of vormen van ethiek die de verscheidene dierbaar zijn, dan is dat onvoli Die moeten we ook kunnen cenderen" (overstijgen), we bereid zijn alles in en buitel kerken te relativeren behalve beuren in Christus en ons gelj Hem, we moeten al het andere licht van het oordeel en de ver/ van Jezus Christus rOaatsen". De cirkel van de wereldraad isj beperkt geweest tot de noordal sche wereld, waar hij ontstaan Thomas haalde daarvoor uitsi aan van de vroegere secretaris! raai dr. Visser 't Hooft („de raad heeft nooit de weg van ste culturele weerstand gel en sprak er zijn blijdschap oj dat de wereldraad thans zo groeid dat „de hoop en wanh< de landen en culturen van van de wereld er door wordt". De voorzitter van het cent mité had wel gemerkt, die nieuwe situatie een gr< van onze traditionele aanhi nerveus heeft gemaakt". In gesprekken met Ethiopië* het soms ineens over „him", I01 dat er verder duidelyk is gema/e dat is. Welnu, dat is H.I.M. EF perial Majesty, Keizer Haile Stp- die zondag van zyn belangtbr blyk gaf by de opening van 'bii ting van het centraal comité \an wereldraad van kerken in Addibe ba. Zondagmorgen kwam hy tyte rode Mercedes 600 naar de XrUjkt kerk voor dc openings-kerl 's middags met een zwarte i grote Afrikahal. waar de van het centraal comité wor<| houden. Opmerkelijk was zijn drini roep op de nieuwe commi! ontwikkeling van de wereldi zijn land bij te staan in zijn keling. Wel waarschuwde hij via christelijke organisaties ten zijn van politieke en idi motieven. HILVERSUM Volgens ee schrijven van het hoofd NOS programmadienst televi rel Enkelaar aan dc mede van het NOS-journaal, zuil inspraak krijgen in de bel wijzigingen op de redactie voor de deur staan. „De Raad van Beheer, grammaleiding en de hoofc aldus luidt de brief, „zijn vi ting dat belangrijke wijzigini organisatie van het journaa kunnen worden doorgevoerd leg met een representatieve 1 woordiging van de medewerl concept-reorganisatieschema de programmaleiding is zal in deze vorm aan de Beheer ter goedkeuring wor< Daarbij ligt het in de ongeacht andere voorstellen! trekking tot de topstrucÉ nieuw te benoemen chef I nicuwsproduktie W. Stokli chef nieuwsverwerking H. I Werf elk op eigen terrein T ten met plaatsvervanging hoofdredacteur. De beidt reeds lid van de journal gaan met het voorstel leen wil Hans va nder Werd nadere taakomschrijving hei| Het standpunt van de Beheer in deze kwestie getoetst aan die van de de groepsraad en de subc uit de dienst.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 2