Banning was groot getuige van de mense lijkheid JODENDOM IN WEZEN EN VERSCHIJNING ,Ds. Ruitenberg doet niet anders dan antwoorden geven Geref. Bond bezwaar tegen werelddiakonaat rffclONG Paus wilde Vaticaan in Portugal hebben Een woord voor vandaag Gezinsverzorging bundelt bladen Opvoeden tot inzicht, verantwoordelijkheid en liefde „Reformatorische Politiek?" Uw probleem is het onze.... Dr. J. Soetendorp schreef boek „Plastic is een verwerpelijk weggooiprodukt" Groei-hormonen in lalioratoriiim vervaardigd Reis naar Amerika voor winnaar van de ruimtevaartwedstrijd „Wegenwacht ter zee" in geldnood Baard voor diakonaat «eëËlfER Bisschoppe zwijgen Uitwijzing Rudi Dulschke In tweede wereldoorlog BEROEPïNGSWEg ZATERDAG 9 JANUARI 19i „Ik zal voortaan niet meer met u zijn, indien gij niet de ban uit uw midden uitdelgt" (Jozua 7 12). De Israëlieten hebben de strijd tegen de mannen van Ai ver loren. Het ging allemaal zo best en nu ineens de nederlaag. Waarom? Jozua begrijpt er niet veel van Hadden wij maar besloten aan gene zijde van de Jordaan te blijven". Maar God opent hem de ogen. .Zij hebben Mijn verbond, dat Ik hun geboden had overtreden en ook iets van het gebannene weg genomen Zij hebben Mijn verbond overtreden! Het is het punt, waar het hier om gaat. Het is het punt waar het in elk mensenleven om gaat. God stelt Zijn eisen en wijkt daar niet van af. De mens kan met God geen handel drijven, niet marchanderen. De weg is afgepaald, neergelegd in Zijn Woord. De mens, die Gods Woord kent, hoeft nooit te zeggen: Ik heb het niet geweten. Wie Hem tot zijn Leidsman wil zoeken, zal zich aan Zijn wil hebben te onderwerpen. Moeilijk? 't Kan ontzettend moeilijk zijn. Wie het ontkent heeft nooit in ernst geprobeerd zich helemaal aan God over te geven. Maar er staat tegenover: Hij, die er om bidt zal kracht ontvangen om de verzoekingen, die de mens van God kunnen afhouden, te weerstaan. We lezen vandaag: Joh. 12 vers 20 tot 33. We lezen morgen: Matth. 5 vers 1 tot 11. UTRECHT Voor gezinsverzorg sters en gezin shelpsters is een nieuw maandblad verschenen. dat VIP (Voor Ieder Persoonlijk) heet. VIP komt in de plaats van drie an dere bladen: het rooms-katholieke „Goed Gezind", het protestants-chris telijke „Tijdschrift voor Gezinsver zorging" en het algemene „De Ge zinsverzorging". Deze bundeling is een van de ge volgen van het proces van samenwer king, dat zich op landelijk niveau voltrekt tussen de algemene en le vensbeschouwelijke organisaties voor gezinsverzorging. Van protestants-christelijke kant zijn hier de generale diakonale raad van de Nederlandse Hervormde Kerk en de stichting landelijk orgaan voor de gereformeerde gezinsverzorging bij betrokken. Hierover schrijft drs. D. Schouten in het januari-nummer van „PROTESTANTS NEDERLAND" Vraagt gratis toezending: Noordeinde 48a te Delft. Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet In oehandellng worden fenomen. Ge heimhouding Is verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar in verband staan moeten in afronder- Ujke b. leven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. Vraag: 'Indien iemand ongeveer 400 leent onder getuige en een schuldbekentenis op een kladblaadje ondertekent, doch later weigert te betalen, is er dan iets aan te doen? Antwoord: Het beste is, zich in verbinding te stellen met een advo caat, deurwaarder of incassobureau. Het is natuurlijk mogelijk zelf een eenvoudige procedure aan te span nen, doch bij een dergelijke zaak komen altijd dingen kijken, die een leek te moeilijk zijn. U kunt begin nen met een aanmaning en waar schuwing dat u gerechtelijke maat regelen zal nemen. Vraag: Mag een tandarts voor een particulier bezoek zoveel rekenen als hij zelf wil? Mijn vrouw ging met drie kinderen naar de tandarts om te boren en te vullen. Ze zijn met elkaar nog geen uur binnen geweest, en allen door één tandarts na elkaar behandeld. De rekening bedroeg ƒ270 plus driemaal ƒ7,50 voor het maken van de afspraak. Antwoord: Voor de tandartsen geldt een regeling, berustend op een vrijwillige afspraak tussen het di rectoraat-generaal voor de prijzen en de tandartsen zelf. Het is dus geen regeling, die van rijkswege af gedwongen wordt. Bovendien is het volslagen onmogelijk om van rijks wege alle technische details te rege len. Daarom is het 't beste, redelijke klachten (de klachten moeten dus goed gegrond zijn) met uitvoerige omschrijving van de aard der werk zaamheden en de tijdsduur voor te brengen bij de Koninklijke Neder landse maatschappij tot bevordering van de tandheelkunde, Lomanlaan 103, Utrecht. Daar zijn deskundigen, die de materie door en door kennen en er belang bij hebben de tarieven binnen redelijke grenzen te houden. Al zal er altijd een marge blijven, die niet te beoordelen is. Op grond van de brief valt onmo gelijk te zeggen of de klacht redelijk is. De ene trekking is de andere niet. Ook ten aanzien van de aard der boringen en het gebruikte materiaal bestaan grote verschillen. (door ds. J. H. Grollc) GRONINGEN Dr. J. Soetendorp heeft een boek geschreven, dat tot titel heeft De wereld van het optimis me, het jodendom in wezen en ver schijning. De auteur is zeer bekend ki Nederland. Persoonlijk weet ik mij met hem verbonden, zowel in ons eigen land sinds 14 mei 1948 en in latere jaren, alsook in de tussenperio de in Jeruzalem. Ik ben van diep ont zag vervuld voor zijn stalen werk kracht. In dit boek worden tal van vragen aan de orde gesteld. Eerst de eeuwige vraag: Wie is een Jood? Dan volgt de geschiedenis van de joodse volksver huizingen, de geestelijke verschillen binnen het jodendom in het verleden en in het heden, enzovoort. Het is een boek over letterlijk alle aspecten van het historische en hedendaagse joden dom. boordevol nuchter-zakelijke in formatie. Ik wens het in veler han den. Zelf werd ik het meest getroffen door wat ik las op pagina 204. „Vele goede christenen hebben in deze pe riode (die van de tweede wereldoor log) de Joden gesteund en verborgen, vaak met inzet van eigen levenZij hebben meer gedaan dan dat. Zij hebben de voortgang van het Chris tendom mogelijk gemaakt." Wat is dat waar! De christelijke kerk heeft de Joden nodig. Haar eni ge kans om de crisis van het einde der tijden te overleven ligt in de te rugkeer tot haar oorsprong en in het gezamenlijk mét Israël luisteren naar Gods Woord, bovenal in het levendig bewustzijn van de eenheid van al Gods volk. Optimisme? Moet niet elke behoorlijke recensie ook kritiek bevatten? Dan geef ik die ook. Ik heb bezwaar tegen de eerste titel: „De wereld van het optimisme", namelijk tegen dat woord: optimisme. Trouwens ook tegen de uitdrukking „Joodse wereldbeschouwing", die ik herhaaldelijk tegenkwam. Deze woor den: optimisme, ook pessimisme en wereldbeschouwing geven geen bij belse begrippen weer, en hebben een „heidense" bijsmaak. Wie in de god van Abraham gelooft is geen optimist. „Ploegers hebben op mijn rug hun voren lang getogen". De zonen van Israël dragen dan ook de groeven van het lijden op hun gelaat. Maar ze zijn ook geen pessimisten, want zij zingen het hoogste lied, het lied hatikwa, het lied der verwach ting. Of ben ik nu plus royaliste que le roi? Dr. J. Soetendorp, De Wereld van het optimisme, het jodendom in we zen en verschijning Uitgave W. de Haan.' Bussum, prijs 16,90. EDE De werkgroep Ede-Benne- kom-Wagen in gen is gisteravond be gonnen met een actie tegen de ver pakking van levensmiddelen in plas tic, Volgens de werkgroep vormt plastic een verwerpelijk weggooipro- duct, dat op langere termijn het leef klimaat ernstig kan bedreigen. Ze dringt er op nan meer gebruik van glas als verpakkingsmateriaal te ma ken. Tijdens de actie die regelmatig op de koopavond zal worden gehouden, werden lege flessen ingeleverd en reikte men pamfletten uit waarin werd opgeroepen plastic verpakkin gen te boycotten (Het zou nog beter zijn als er ver teerbaar plastic ontwikkeld en ge bruikt zou worden, daar het tegen woordig vaak statlegeldloze glas ook een onverteerbaar product is -*red.) Hongerende priester met geweld naar ziekenhuis gebracht BARCELONA Een rooms-katho- liek priester dit op 24 december in zijn parochiekerk buiten Barcelona in hongerstaking is gegaan om grotere burgerlijke vrijheden te eisen is door de politie met geweld verwijderd. De geestelijke verklaarde echter gijn actie voort te zullen zetten in een ziekenhuis, waarin hij opgenomen Is Volgens artsen is zijn toestand rede lijk goed te noemen voor iemand die twee weken niet gegeten heeft (door dr. J. M. van Veen) Na al meer dan vijf jaar buiten gevecht gesteld te zijn, is dan nu prof. Banning van ons heengegaan en daarmee een man, die grote invloed heeft uitgeoefend op onze Nederlandse cultuur, op de samenleving, de politiek, de kerk en het godsdienstig leven. Banning was een Fries, die onderwijzer werd en ook als predikant altijd schoolmeester gebleven is. Hij werd al vroeg gedreven door een socialistisch idealisme en hü heeft voor dat socialisme zijn leven lang gevochten. Hij is het ook trouw gebleven. Maar hij streed deze politieke strijd vooral als opvoeder door middel van zijn boeken, brochures, artikelen, tijdschriften, lezingen, discussies. Hij leidde vergaderingen, waaronder het oprichtingscongres van de Partij van de Arbeid. Hij was een voortreffelijk voorzitter van de vergadering en besprekingen. een keiharde en onbarmhartige we reld recht heeft op arbeid, op wel vaart. op vrede en geestelijk leven. GELOOF Dit idealisme berustte bij Banning op een krachtig en eenvoudig geloof, een bijbels door zijn Heer, door Christus gedragen geloof. Wij herin neren ons kerkdiensten door hem ge leid die onvergetelijk blijven. Hij was bovendien een groot en warm pastor, die ik weet niet hoevelen be geleid heeft in crisistoestanden of op weg naar de dood. Hij was er diep van overtuigd dat politieke en sociaal-culturelen arbeid een diepere grondslag moeten heb ben om ons verder te kunnen helpen. Die grondslag was voor hem het evangelie. En om dat evangelie te verkondigen in woord en daad was de kerk nodig. Maar als er voor de laatste oorlog één ding duidelijk was, dan was het wel dit dat zijn kerk, de Nederlandse Hervormde Kerk, die grondslag niet bood. Verteerd door rightingstrijd, ver lamd door een slechte organisatie, weigerachtig om de mensen op te roepen tot evangelische aktie had deze kerk niets te betekenen. Maar samen met mannen als Kraemer, Gravemeijer en Van der Leeuw heeft Banning in en na de oorlog een be slissende rol gespeeld in de reforma tie, de vernieuwing van het kerkelijk en godsdienstig leven tot ver buiten de grenzen van zijn eigen kerk. SOCIOLOGIE Op de grondslag van het belijden van de ene Heer Jezus Christus, in het gemeenschappelijk geloof, in het komende Koninkrijk hebben wij ieder op zijn wijze gemeenschap pelijk in oecumenisch verband te strijden tegen het nationaal socia lisme, tegen het nationalisme, tegen het conservatisme dat de kerk ziet als een instituut, dat alleen persoon- Maar Kamerlid wilde hij niet wor den. Hij wilde het volk opvoeden tot inzicht en verantwoordelijkheid, tot kennis van zaken en liefde voor mens en volk. Hij heeft dat gedaan met zijn leerlingen op school, met zijn catechisanten en gemeenteleden in Haarlo en Sneek, als directeur van Barchem en Bentveld met cursisten, als docent aan de school voor maat schappelijk werk in Amsterdam, als hoofd van de opleiding van het in stituut Kerk en Wereld in Driebergen en als hoogleraar te Leiden met zijn studenten, met duizenden en duizen den Nederlanders die De Blijde Wereld, De Blauwe Vaan en later Tijd en Taak en Wending lazen. Hij schreef en sprak altijd zo dat de mensen begrepen waarom het ging. Het sterkst was hij in discus sies en besprekingen naar aanleiding van vragen die hem gesteld werden. Hij kon bijzonder goed luisteren. Hij is een van de stichters van het vor mingswerk in ons land. Dit vormingswerk diende echter om zijn cursisten en lezers door middel van inzicht en kennis aan het werk te zetten, mede de schouders te zet ten onder de zware taak van de de mocratie en dat dan in de volle zin van het woord: alle mensen op aarde dezelfde rechten, politiek, sociaal- economisch, cultureel en godsdien stig. Wij hebben de schatten der aar de gemeenschappelijk te delen, zo wel de materiële als geestelijke schatten. Deze verbondenheid met de ande ren brachten hem en zjjn .vrouw tot een uitermate sober leven, wars van alle vertoon en opmaak. Alle ener gie werd gericht op studie en aktie terwille van een mensheid, die in NEW YORK In een laborato rium van de universiteit van Californië is men erin geslaagd men selijke groei-hormonen te produceren. Deze ontdekking wordt van groot be lang geacht voor de menselijke ge zondheid. Voor het eerst heeft men ook genen geproduceerd de bouwstenen die alle menselijke karakteristieken be heersen en uit delen van andere cellen had men een nieuwe levende cel opgebouwd. Dit opent mogelijkheden nieuwe typen organismen samen te stellen die gebruikt zouden kunnen worden voor de bestrijding van ziekten of het yerteren van chemische afvalstoffen. Het groei-hormoon kan worden ge bruikt bij het bevorderen van de groei van kinderen. Het is ook van I belang voor de kankerbestrijding en het helen van wonden. BERGEN OP ZOOM De 15-ja rige Christo Beniers heeft de eerste prijs 1 een reis naar Amerika gewonnen in een internationale wed strijd over ruimtevaart De wedstrijd was georganiseerd door de Raiffeisen- en Boerenleen bank-organisatie in Italië, Oostenrijk, Wcst-Duitsland, Frankrijk, België en Nederland. In Amerika zal de winnaar worden ontvangen door dr. Werner von Braun samen met de hoofdprijswin naars uit andere landen. Zij zullen o.a. Cape Kennedy bezoeken, in Mün- chen zullen zij het ruimtevaartcen trum Raisting aan de Ammersee be kijken. De reis duurt van 24 maart tot 10 april. Christo Beniers en de vijf andere eerste prijswinnaars zullen 5 februari in Keulen voor de Duitse televisie verschijnen. (Van onze kerkredactie) HUIZEN Ds. L. H. Ruiten berg legt weinig zelfkennis aan de dag. Dat is de mening van de oud-voorzitter va nde Gerefor meerde Bond ds. G. Boer te Zoe- termeer in een artikel in De Waarheidsvriend, waarin hij uit voerig ingaat op ons interview met ds. Ruitenberg in onze krant van 2 januari. Ds. Boer citeert eerst uit dit inter view. „Wij horen dat het nu een tijd is om vragen te stellen, niet om vra gen te beantwoorden. Aan de andere kant geeft hij zoveel duidelijke ant woorden dat ge zegt: ds. Ruitenberg weet veel meer dan hij voorgeeft. Wat weet hij dan wel? Dat veel kerkmensen door hun behoudzucht alles blokkeren. Ook, dat niet toege geven moet worden aan de ortho doxie, de mensen van Schrift en Be lijdenis, die zeggen: Je moet het weer vertolken, de kerk moet klare ant woorden geven. Ook weet hij, dat hij zo hopeloos irritant is voor orthodoxe mensen, alsook voor de orthodoxen met een omgekeerd reken teken: de goddeloze orthodoxen. Verder weet hij, dat alle studeren doodloopt op een kerkVolk, dat al te zeer vertrouwd is met het oude ge meentepatroon. De anderen hebben geen antwoord. De mensen van Schrift en Belijdenis wel." VERZWAKT De conclusie van ds. Boer is: „Hoe weet ds. Ruitenberg dit allemaal? Hij heeft geen antwoorden, wel vragen, maar hij doet niet anders dan ant woorden geven naar de kant van de H. RUITENBERG orthodoxie. Hij weet in ieder geval, dat deze orthodoxie er radicaal naast is. Daarmee verzwakt hij zijn betoog zeer." Ds. Boer spreekt van een ivoren-to renmentaliteit. „Vanuit zijn hoogte ziet ds. R. neer op het orthodoxe kerkvolk en hij veroordeelt het, ja beschimpt het. Deze manier van be nadering druipt van de oude vrijzin nige hoogmoed." „Van mijn jeugd aan heb ik uit de hoek van ds. Ruitenberg altijd de zelfde woorden gehoord: wij moeten in relatie blijven met de cultuur. De oude antwoorden van de orthodoxie voldoen niet meer. Wij moeten kerk voor de wereld zijn", aldus ds. Boer. Volgens deze visie kreeg de Hervorm de Kerk de nodige vrijgestelden. Zij hebben zich ingespannen tot en met om de relatie met de wereld en de cultuur te onderhouden. TOPZWAAR „En wat is ervan terecht gekomen? Een kerk die topzwaar is aan raden, organen en vrijgestelden, leeglopende kerken. De kerk is bijna aan haar faillissement toe. Ik scv«rijf niet, dat I dit alleen de schuld is van de raden enz. Maar zij hebben wel een grote schuld. Zij hebben de classicale vergade ringen verhinderd van de grond te komen, overladen als zij werden door een vracht rapporten en schrijvens, die inderdaad maar door een klein deel van de kerk worden gelezen, laat staan beaamd. Hierin is behalve de traagheid, die te geselen is, ook en vooral werkzaam, dat de mensen zel den of ooit ophoorden, omdat zij de woorden Gods geheel nieuw hoorden uitspreken. Juist deze opzet van de kerkorde heeft de kerk eindeloos moe gemaakt. Zo moe, dat ze er beu van is en haar eigen leven is blijven leven rondom Woord en Sacrament. Gelukkig maar", aldus ds. Boer. (Van een onzer redacteuren) AMSTERDAM Het hospi'- taalkerkschip „De Hoop" wil van haar benaming af. Die is verouderd, schrijft de vereniging die achter het schip staat. Vis- serijhulpschip zou beter zijn, of nog liever, omdat dat aan de wal beter begrepen wordt: „wegen wacht ter zee". In 1970 legde De Hoop 35.000 kilo meter af. Gedurende deze reizen wer den 140 patiënten aan boord geno men, onder meer voor schedelfractu ren, maagzweren, oogletsel, een ge broken bovenbeen, een nierbloeding en hersenschuddingen. De technici voerden 41 reparaties uit en verschaften vele malen mate riaal. onderdelen of noodvoorraden gasolie of drinkwater. Eenmaal moest zelfs een brand geblust worden. Naast dit wegenwachtwerk blijft de geestelijke verzorging van de vissers een belangrijke plaats innemen. In 1970 werden op De Hoop 54 kerk diensten en 58 dagsluitingen gehou den, meest in volle zee, die bezocht werden door 2500 zeelieden. De meesten daarvan werden op de visserij band uitgezonden en beluis terd door circa 1500 schepen. De financiën baren zorgen. De overheidssubsidie heeft de stijging van de uitgaven niet bij gehouden. Daarom vraagt de vereniging (secre tariaat: Beursgebouw. Damrak 62a, Amsterdam) om nieuwe contribuan ten. lijk pastoraat heeft uit te oefenen. Mensen moeten worden veranderd, jazeker, maar ook structuren. Chris telijke bewogenheid, jazeker, maar ook Marxistisch structuurdenken. Banning was een van de eerste theologen in ons land die sociologie studeerde. Hij is ook een van onze eerste Marxisme-kenners geweest. Hij wist dat nieuwe samenlevings verbanden moeten worden gescha pen om de veroverde welvaart ook te behouden en een allesvernietigen de oorlog te voorkomen. Eén demo cratische wereld, waarin één oecu menische kerk de boodschap van de liefde zou verkondigen in de per soonlijke en sociale verhoudingen. Onder het ontbreken van die ene kerk heeft Banning verlangd en hij heeft geploeterd om mee te helpen dat het zover kwam. Een doorbraak politicus en een doorbraak christen. Doorbrekend door verouderde posi ties, doorbrekend, doorborend tot de grond, de grondslagen van het men senhart 'en van de cultuur. En nu is deze eenvoudige, dap pere man met zijn warme stem en zijn warme aandacht vor zijn jongere en oudere vrienden van ons heengegaan. Wij gedenken zijn niet aflatende arbeid in ons land terwille van ons volk, ter- wille van gerechtigheid en barm hartigheid, terwille van vrijheid en recht, zoals God die wil op deze aarde. Een groot getuige van de men selijkheid en van de evangeli sche boodschap, die wist va hartstochtelijke arbeid en eerbit dige stilte. Een wijze vriend e leidsman, die altijd tijd hat wiens tijd nu op aarde is verstrt ken. Maar wiens leven werd gt wijd aan de dienst van de Hee die met hem en met ons alle blijft tot aan de voleinding va de wereld. HERNE Driehonderd marl heeft de baard van dominee Ha raid Rohr in het Westduitse Her ne opgeleverd. Veel gemeenteleden namen he niet dat hun dominee sinds enke le maanden een baard liet staan Op het jaarfeest van de vrou menvereniging, toen er weer kri tiek op de haardracht van de pre dikant werd geuit, zei Rohr da hij bereid was om van zijn baan afstand te doen, als iedere aan1 wezige een mark offerde voo ..brood voor de wereld" het Duit se werelddiakonaat. Het ge h kwam prompt bijeen. (Van onze kerkredactie) HUIZEN Het hoofdbestuur van de Gereformeerde Bond in de Nederlandse Hervormde Kerk adviseert de kerkeraden, om de collecte voor het wereld diakonaat in februari niet meer over te maken aan de Generale Diakonale Raad, maar aan de Gereformeerde Zendingsbond. In het orgaan van de Gereformeer de Bond, De Waarheidsvriend, schrijft hoofdredacteur en hoofdbestuurslid ir. J. van der Graaf, dat de Gerefor meerde Bond niet meer achter de to- taalopzet van het werk van het we relddiakonaat kan staan, hoeveel goed werk er ook verricht wordt. „Steeds meer wordt de diakonale taak van de kerk losgekoppeld van de eerste taak, dat is de evangelie verkondiging. We beginnen er moeite mee te krijgen om in de taken, die de kerk overzee aanpakt, het specifiek kerkelijke te onderscheiden. Vooral wanneer we bedenken, dat meer en meer de kerkelijke activiteiten over zee gekoppeld worden aan politieke activiteiten." „De diakonale taken worden niet meer, in de lijn van de woorden en daden van Christus, als werken van barmhartigheid gezien, maar zijn meer en meer gericht op het gestalte geven aan de gerechtigheid, met al de konsekwenties die men momenteel aan dit woord verbindt. Vandaar dat ook het diakonale werk verbonden wordt met de revolutie Door revo lutie moet immers gerechtigheid in de wereld gestalte krijgen, zo wordt dan autoinzittenden brand rechtsbijstand Snaim reis storm wettaijhe aansprulielijkheid voor ziektekosten omzékertezijnl «raag uw assurantieman inlichtingen over Rijnmond-verzekeringen of I I wend u rechtstreeks tot gfi I >ff\ gezegd. Maar of dit dan inderdaad] bijbelse gerechtigheid is, die al| eerst op de eer van- en de dienst k God gericht is, is een tweefc schrijft ir. Van der Graaf. jS „Willen wij onze gelden inzake t werk overzee goed besteden, dan i maar één verantwoorde mogelijkh dat is via de GZB." Ir. Van der Graaf schrijft, dat kele grote gereformeerde-bonc meenten, zoals nulzc», Vcenenda. Rijssen al besloten hebben de j lijkse collecte voor het werelddii riaat te bestemmen voor projei van de GZB. Dat vergroot bovem de offervaardigheid volgens hem, dat men weet Waarvoor men g UTRECHT Vanmor# anderhalve dag nadat de schoppen hun spoedberaad 1 den beëindigd, hadden zij toegezegde communiqué steeds niet uitgegeven. De Volkskrant van vanmorgen fen culeert daarom, dat de bisschop besloten hebben bepaalde konsekdee ties aan de benoeming van dr. A c Simonis tot bisschop te verbinden» dat zjj het Vaticaan hiervan in k, nis hebben gesteld. Zolang de refer van het Vaticaan niet bekend is.jt de publikatic van het communerc worden opgehouden. sui Inmiddels houdt de stroom F°> recaties uit het hele land en v<| h uit Zuid-Holland pro en contra benoeming aan. j In Lisse, de geboorteplaats van Simonis, is een huldigingscomité l« de nieuwe bisschop gevormd. DeL cretaresse, mevrouw J. H. de Br* Beyefsbergen van Henegouwei gistreen reeds vele instemi reacties te hebben ontvangen. LONDEN Paus Pius de twaalfde heeft in 1940. overwogen het Vaticaan te verplaatsen naar Portugal, aldus sehryft de Guardian, nadat het een bronnenstudie over die jaren had verricht. Het plan, aldus het blad, werd door de Engelse inlichtingendienst ontdekt nadat het Vatikaan een Engelse advocaat had benaderd voor de aankoop van een residentie in Portugal. De Guardian zegt verder dat uit onlangs door het ministerie van buiten landse zaken vrijgegeven documenten uit de oorlogsjaren blijkt, dat de Engelse regering graag zou hebben gezien dat de paus naar Portugal zou zijn uitgeweken. Dit zou immers bij de Engelse en Amerikaanse Rooms-katholieken de indruk hebben gewekt, dat hij niet in een land, behorende tot de as-mogend- heden, wilde verblijven. LONDEN De vroegere duitse studentenleider Rudi Du ke heeft vrijdag zijn hoger tegen de beslissing van de Brit! gering om hem uit te wijzen, ren. Het tribunaal voor immigi zaken heeft geen datum vastge waarop Dutschke Engeland zou ten verlaten. D zoi K 3n SS li? Ma Geref. Kerken (vrjjg.) !pp Beroepen te Surhuisterveen-< 10 de, K. D. van Dijk te Terneuzei 5r,e 01 Vn ibr< Geref. Gemeenten Beroepen te Veenendaal, J. Haaren te Amersfoort. Bedankt voor Rotterdam-Wei *U< Ligtenberg te Genemuiden; voor £et faartsdijk, Chr. van den Poel te seke. WAARHEID EN EENHEID Orgaan voor het gereformeerd leve Uitg. Karssen, Bodegraven. (Vraagt proefnummer) e O A

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 2