AKV spreekt vernieuwing uit: geestelijke eerste vereiste Veel woorden... uit ig hart een Grondvlak herv. kerk blijf bij beleid betrokken Een ivoord voor vandaag NA GROTE STILTE LANGDURIG APPLAUS Dialoog met andere christelijke kerken Duidelijker stem tegen onrecht PAUS HOUDT VAST AAN SIMONIS Uw probleem is het onze.... Prof Lescrauwaet tot AKV: Puzzelboek Synode r.k. kerk W.-Duitsland: BEROEPINGSWERK Turken moete na Mekka ir quarantaine Deskundigheid kan handicap zijn Uw Kunstgebit DINSDAG S JANUADI 10 „Moge maar de Here, uw God met u zijn, zoals Hij met Mozes 5eweest is" (Jozua 117). ozua heeft zijn opdracht ontvangen en hij neemt zijn maatregelen. De opzieners van het volk krijgen hun bevelen. Zij weien precies wat zij hebben te doen. En als zij zich aaraan houden, kan er niets mis gaandan zal de belofte worden vervuld. Het antwoord, dat Jozua wordt gegeven, wekt vertrouwen. >H4l wat gij ons bevolen hebt, zullen wij doen, en overal waarheen gij ons zenden zult, zullen wij gaan...." En dan volgt: „Moge maar de He- re, uw God, met u zijn, zoals Hij met Mozes geweest is." Het is alsof de opzieners willen zeggen: Ach Jozua, je kunt nu wel plannen maken, op papier alles regelen, maar denk er om, het gaat ten slot te om één ding: Dat dé Here, uw God, met u is. Zonder Hem komt van alle plannen niets terecht. God, de Here met u, met ons. Het woord zouden we op de muur van onze huiskamer moeten schrijven, opdat we het elke dag zouden kunnen lezen. We willen het zo graag zonder God doen. We denken er soms niet eens aan Hem te vragen of Hij met ons wil zijn. We vragen ons niet eens af of we handelen naar Zijn wil. We maken plannen, we stippelen ons een weg uit, maar door de wereld gaat nog ajtijd de bede van de opzieners: Moge maar de Here, uw God bij u zijn. Wc lczcii vandaag: Lucas 2 vers 33 tot 40. (Van onze kerkredactie) DRIEBERGEN De gemeente van Christus moet in al haar gestalten weer vor de wereld herkenbaar worden. Dat houdt de noodzaak van geestelijke vernieuwing in. Niet als een onbe rekenbaar mogelijk ingrijpen van God. Maar als een gebod en aanbod, dat er in Christus voor ieder ligt Door de waarheidsvraag, de vraag naar God te omzeilen, ris keren we niet alleen het zonder effect blijven van al onze beslui ten. Maar ook, dat groepen en individuele leden van de kerk gefrustreerd blijven in het gang bare kerkelijke leven. En dat velen daaruit geruisloos verdwij- Ziedaar enkele citaten uit een in- terdelegataire bijdrage ter AKV, ge richt op het uitgangspunt: de spiri tualiteit, die met langdurig applaus nadrukkelijk door de voltallige AKV werd onderschreven, dus onvergeno- men. Brieven die niet rijn voorzien van naam en adres kunnen niet tn oebandelln* worden genomen. Ge- helmhouding ls verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar In verband staan moeten In afzonder- UJke bileven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. Vraag: We vonden deze schelp in een veertig jaar geleden gegraven vijvertje. Het stond niet met buiten water in verbinding en de bodem ls zo gebleven als deze was, dus niet gebetonneerd. Er zitten in dit soort schelpen levende dieren. Antwoord: De prachtige schelp is van een zwanenmossel. Als deze die ren in goede levensomstandigheden leven, groeien ze erg hard en elke keer als er een stop in de ontwikke ling is geweest, kan men dit zien aan een streep of rand ln de schaak Deze zwanenmossel is een van de w«inige van nature in zoet water voorkomende mosseldieren. Zij zijn eetbaar maar niet lekker. Ze komen veel voor in sloot en plas en worden, zoals uw exemplaar aantoont, vrij groot Ze leven van eencellig mate riaal (plankton). Bij de levende exemplaren gaat de schelp open en dicht. Schrikt het dier, dan gaat alles met één klap dicht. Als er toevallig een haakje met aas in terecht komt denkt de visser verheugd iets extra zwaars aan de haak te hebben, maar dan komt er alleen maar een zwanen mossel mee. Een grote plaats neemt de zwa nenmossel in bij de bevruchting van de bittervoom. De mannetjes hier van zoeken als de tijd daarvoor rijp ls. zich een eigen mossel uit, waar elk ander voorntje van af dient te blijven. Dan gaat het blttervoorntje zijn privé-mossel opvoeden: Telkens een klein duwtje, waardoor de schrik reactie optreedt en de schelp dicht klapt. Maar alles went en eindelijk laat de mossel het mannetje maar begaan en sluit zich niet meer zo snel en blijft open. Dan is er gele genheid voor een kul trijp vrouwtje om er een ei in te deponeren, dat prompt daarna door het mannetje wordt bevrucht Dit wordt herhaald tot alle eieren zich in de kieuwen van de mossel bevinden en bevrucht zijn. Na een maand kunnen de klei ne glasheldere bittervoorns de mos sel verlaten. Binnen het mossellichaam ontwik kelen zich de larven van de mossel, die op de een of andere manier (te ingewikkeld en te tijdrovend om hier te beschrijven) ln contact ko men met diezelfde bittervoomtjes. zich daaraan vastplakken en net zo lang blijven tot ze in staat zijn, een eigen leven te leiden. (Van onze kerkredactie) DRIEBERGEN Het moet aan gaan, u hebt dat als AKV ook uitge sproken op een oecumenische kerk vergadering. Zo dat gaat gebeuren, dan dient deze bij voorbaat menselij kerwijs gezien, een redelijke kans van slagen te hebben, want een mis lukking kunnen we ons niet permit teren. Dit zei met zoveel woorden prof. dr. J. F. Lescrauwaet, die als r.k.-waar- nemer de AKV bijwoonde en deze aan het slot op uitnodiging toesprak. Maar niet alleen op landelijk ni veau dient die ontmoeting er te zijn. Voor het presenteren van deze bij drage was in de morgenuren van gis teren een uur aangevraagd, te be schouwen als nog in het verlengde te liggen van de (reeds afgesloten) alge mene beschouwingen over kerkdienst, gemeenschap en geestelijk leven. Ds. A. J. Hoorn uit Vlaardingen legde deze bijdrage gistermiddag aan de AKV voor door dit kernthema te verduidelijken aan de hand van een individueel-, een groeps- en een ge- meentevoorbeeld. Individueel (mevrouw K. G. van Overveldt, Den Haag), die tekenen van bondgenootschap, van het delen van alle ervaringen van God in le vensleiding en gebed, zoals ze die destijds in de Oxfordgroep heeft er varen, niet kan terugvinden in de plaatselijke gemeente. Groepsvoorbeeld (mevrouw J. C. Buys, Slikkerveer), die voor intense groepservaringen binnen de Her vormde Vrouwendienst geen erken ning vindt in de plaatselijke gemeen te. Gemeentevoorbeeldhet doorsnee- karakter van veel gemeentelijk leven is zo, dat wie persoonlijk, kerkelijk en maatschappelijk werkelijk „geëngageerd" leeft, voor wat betreft exegese, lofzegging, mystiek, gemeen schap, doorlichting van samenle- vingsvragen en actie, permanent ge frustreerd wordt. Kruiswoord - puzzel Horizontaal. 1. verzameling van le vende wilde dieren, 8. water in NBr. 9. meisjesnaam, 10. sportterm, 12. eer, 13 bijl. 15. knopje op een priktol. 17. kip penloop, 19. voorzetsel,-21. greppel, 23. eenmaal. 24. editie (afk.). 25. oom (vlaams), 26. vreemde munt (afk.), 27. water in Limburg. 29. hemellichaam, 31. vlaktemaat, 32. groente, 34. berg. 35. heks, 37. houten bakje, 39. familielid, 41. bewerkte dierenhuid. 43. koning van Basan, 44. toneelspeler. VertlcaaL 1. familielid, 2. dwaas, 3. bloedhuis. 4. pers. voornaamw. 5. aan loop, 6. veerkracht, 7. maanstand, 8. prettig, 11. begin, 12. een zekere, 14. societé (afk.), 16. bestelling, 18. deel van de voet, 20. eenjarig kalf, 22. duw, 23. boom. 28. eikenschors, 30. hoogste punt, 32. glijvoertuig, 33. riviertje op Suma tra. 36. boom, 38. papegaai, 40. Algemeen Kiesrecht (afk 42. de dato (afk.), 43. deel van de bijbeL Oplossing vorige puzzel 1. lommerd. 2. koerier, 3. bibelot, 4. ge mengd. 5. gamelan, 6. calorie, 7. malaria. Lobelia. Huiver G. van Zanten Ook in regionale bijeenkomsten moe ten mensen van verschillende kerken elkaar veel meer gaan ontmoeten, zo ging hij voort. Als u mij vraagt wat ik van deze AKV heb gevonden, dat antwoord ik: ook hier is kennelijk een belijdende kerk des Woords bezig, waarbij veel gesproken moet worden. Maar... uit een gelovig hart. Ik hoop, dat u dat voldoende windt als tekening mijner zijds van uw gezicht Dr. J. van Goudoever sprak namens de Remonstrantse Broederschap en constateerde op deze AKV dezelfde problematiek als in zijn eigen kerk genootschap. Wat echter opvalt: er zijn wel verschillen, maar ze lopen door alle kerken heen. Hij zou willen oproepen details te laten liggen en alleen door te praten over werkelijk relevante verschillen. Synodepreases ds. J. A. G. van Zanten die het slotwoord van de AKV sprak: de AKV was een soort „tegenover", hetgeen tot gevolg had dat tegenstellingen soms wel eens scherp naar voren konden treden. Dat is hélemaal niet erg, als de, wat hij noemde „onderhuidse solidariteit" maar aanwezig blijft en dat achtte hij nadrukkelijk voortdurend het ge val geweest. Er is via de AKV ook in de ge meenten het nodige losgemaakt. De geuite kritiek dienen we positief te verwerken in gehoorzaamheid aan de Heer en in verbondenheid met elkaar. Letterlijk de hele kerk moet bij het beleid betrokken blijven, aldus de sy- nodepraeses. Ter toelichting zei om. mevrouw L. M. Hijma, Rotterdam, dat zij een ze kere huiver had geconstateerd om over met name gemeenschap en gees telijk leven te praten. Zij wilde uit gaan van de volledige erkenning van de verschillende bewoordingen ten deze. Vanuit een wezenlijke eerbied voor God en voor elkaar moeten we het leven van de gemeente als model van Goj3s bedoeling met de hele men senwereld zien. Het moet voor ons NED. HERV. KERK Beroepen te Delft (vac. dr. W. H. Beekenkamp): H. O. Sasse te Drumpt; te Vlissingen: Sj. v. d. Zee te Uitwijk. Aangenomen naar Spijkenisse: G. E. Huizing te Haamstede. Bedankt voor Barneveld: C. v. Bart te Putten: voor IJsselmuiden: A. v. Brummelen te Hierden; voor de N.O. Polder (wijkgem. Ens-Kraggenburg) Joh. Richter te Zoelen; voor Rouveen: H. A. v. Slooten te Nijkerk; voor Veenendaal (vac. J. J. v. d. Krift): J. Smit te Putten. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Purmerend: P. M. Brouwer tè Leersum. Bedankt voor Boerakker: H. v. Minnen te Eibergen-Rekken. GEREF. KERKEN (Vrygem.) Aangenomen naar Kaapstad (die vrije gerei kerk): J .W. Beekman te Bedum. Bedankt voor Amersfoort-c. (3e p.p.): drs. A. N. Hendriks te Delft. CHRIST. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Heerde (Gld.): G. de Vries te Rijnsburg. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Slikkervéeer: C. Ha- rinck te Utrecht OUD GEREF. GEM. IN NED. Beroepen te Werkendam (2e beroep): Joh. v. d. Poel te Ede. J. Hoorn werkmodel zijn bij onze betrokken heid op de samenleving in al haar gestalten. De heer L. Lijklema Borne: De gemeenschap van Christus mogen we in de gemeente ervaren, als gave en opgave. Ik zou willen wijzen op spiri tuele aspecten als de vraag naar per soonlijke Godservaring, de meditatie, de inspiratie door de Heilige Geest niet louter theologisch maar als wer kelijkheid van „God met ons". Laat er ruimte zijn en komen voor Zijn Geest Het gaat om bekering, opwek king, overgave aan de Heer. Maken we dit uitgangspunt weer concreet dan zal één der vruchten zijn, dat ook de „gewone man" die er vaak geen gat meer in ziet weer iets van het Koninkrijk zal gaan zien. Ds. B. W. Steenbeek. Nunspeet: Er ligt een troost in, dal Jezus Christus onder ons is in de gestalte van het Woord. Hij is niet ver weg, maar na bij ons. Met een verwijzing naar vraag en antwoord 1 van de Heidel- bergse Catechismus (Wat ls uw troost in leven en in sterven?) pleitte hij voor meer hartstocht voqr de waar heid. Niet als formule, maar als de waarheid die Christus IS en die van uit Zijn gemeenschap moet worden gezocht en uitgesproken. Rust en moed G. Bos, Hoornaar: Dit alles is een geweldige mogelijkheid. Het geeft rust en moed. In dat licht bezien mo gen we radicale dingen doen en ver wachten. Mevrouw J. C. Buys, Slikkerveer: In deze AKV heb ik tot nu toe gemist de spanning van de verwachting van het rijk. Vanuit die spanning, vanuit die hoop moeten en mogen we nieuwe wegen zoeken. L. P. Smit, Fersel: Dit alles te ho ren is voor mij een verademing. Aan het slot van deze AKV zeg ik: mis schien lest best. Alles wat wij tot nu toe bespraken waren de middelen, maar het gaat om het uitgangspunt, de kern, die hier werd geduid. Mevrouw M. A. Laeyendecker, Am sterdam: Maar mogen we in het moeilijk sleutelen aan een maat schappij, waarin ons handelen con stant wordt belemmerd toch ook niet een stukje geloofsgetuigenis ;zien? Zo beschouwd hebben die middelen toch wel degelijk waarde. Ons geloof kan ons inspireren, dat we het durven Blij dschap G. Postman, Sn eek: er is te weinig warmte, te weinig blijdschap, het Evangelie wordt vaak te vrijblijvend verkondigd. Kun je in deze kille sfeer bijeenhouden, werven? Hoe zijn, zo zonder blijdschap in de kerk met na me jongeren te verwachten? Al deze sprekers waren onder grote stilte aangehoord. Toen de AKV ten slotte werd uitgenodigd zich uit te spreken over een zodanige radicalise ring en intensivering van het kerke lijk leven, brak, toch nog onverwacht het applaus los. (Van onze kerkredactie) DRIEBERGEN De AKV he( een verklaring overgenomen van ei hafer leden, waarin teleurstellii wordt uitgesproken dat de stem vi de hervormde kerk niet is gehoord verband met de processen te Burg en Leningrad. De kerk, ook plaatselijk, zou vj meer attent moeten zijn op aller situaties, waaruit onrecht en ong rechtigheid duidelijk naar vor komt. Ook nam de AKV de suggestie ov uit te spreken, dat aan de rooms-k tholieke broeders en zusters duid lijker vanuit de hervormde kerk m deleven had kunnen worden betuij met de moeilijkheden die in het b dom Rotterdam zijn ontstaan kwestie in verband met de bene ming van dr. Simonis-red.). Bij acclamatie werden deze u spraken aangenomen. ANKARA Turken die dit jaar pelgrimstocht naar Mekka Saoedie-Arabië willen maken kunn slechts per vliegtuig doen en zul bij hun terugkeer een week lang quarantaine moeten doorbrengen. Dit is maandag officieel in Anki bekend gemaakt. Het ministerie volksgezondheid gaf als reden v< dit besluit het voorkomen van choli epidemieën in verscheidene Arabist landen. Het vorig jaar hebben meer dan duizend Turkse moslims de tx> naar Mekka gemaakt, de meesten bus. KOPENHAGEN es Een Det gerechtshof heeft de gevangenissti die aan de Pool Iwanicki wegens 1 kapen van een Pools vliegtuig v opgelegd verminderd van zes tot d en een half jaar. (Van onze kerkredactie) DRIEBERGEN Tekort aan deskundigheid in de nu officieel afgesloten AKV? Ongetwijfeld. Er is inderdaad nogal eens ge pleit voor zaken die al lang van kracht bleken te zijn. Maar was dat erg? Men kan het ook zo stellen: Op de AKV werd men niet gehandicapt door deskun digheid zodat spontaan naar buiten kon komen wat er ken nelijk op het grondvlak leeft. Voorzover men open deuren in trapte. om nu maar even bij dit ne gatieve aspect (er waren veel meer positieve aspecten) te blijven, kon- daaruit geconcludeerd worden, waar kennelijk communicatiestoornissen bestaan. In elk geval, zo viel te beluisteren bij AKV- en Synodeleden die gister middag na afloop van de AKV wat na-mediteerden, is men er duidelijker door te weten gekomen (alles zal nog meer moeten worden geordend) wat er zoal bij het doorsnee gemeentelid leeft. Ditzelfde te beluisteren ln de ge meente-zelf is misschien nog wel be- WÜRZBERG „De discus sies en besluiten moeten zich daar waar het zinvol lijkt, vol trekken in etn dialoog met de andere christelijke kerken en ge meenschappen", aldus kardinaal Döpfner, aartsbisschop van München op de synode van de rooms-katholieke bisdommen in West-Duitsland. Vanaf zondag tot en met vandaag is deze ge houden in de stad Würzberg. De kardinaal zei ondermeer, dat de concrete uitvoering van de op het Tweede Vaticaanse concilie genomen besluiten de belangrijkste zaak van de synode is. Zonder het concilie zou de synode niet denkbaar zijn geweest, maar dat wil niet zeegen dat de sy node zelf een concilie is. Daarom kan de synode noch de ge- loofs- en zedenleer voor de hele rooms-katholieke kerk verkondigen, noch ook de structuur en orde van de kerk veranderen. Men moet zich beperken tot het kerkelijk leven en de pastorale taak in de Westduitse bisdommen en daar bij niet bij algemene principiële richtlijnen blijven staan, maar con creet op de bestaande toestand ge richt spreken. Evenals in de rooms-katholieke kerk van Nederland is er na het Tweede Vaticaanse concilie in de kerk van West-Duitsland een tegenstelling ontstaan tussen progressieven en con servatieven die ondermeer duidelijk tot uiting is gekomen in de kwestie van het celibaat. Over het algemeen kan men echter zeggen, dat het Westduitse episcopaat behoudender is dan het Nederlandse KARDINAAL DÖPFNER en' hardnekkiger blijft vasthouden aan de traditie. De synode telt 316 leden: bisschop pen, priesters en leken. Ongeveer de helft is indirect gekozen via colleges en kiesmannen. De andere helft is benoemd of heeft ambtshalve zitting in de synode. Het feit dat naast de bisschoppen en priesters ook leken zitting en stemrecht in de synode hebben, wordt gezien als het begin van een nieuw tijdperk in de rooms-katholieke kerk van West-Duitsland. (van onze kerkredactie) ROME/ROTTERDAM Uit betrouwbare bron in Rome is vernomen, dat de kans nihil is dat paus Paulus zal wijken voor de druk om de benoeming van dr. A. J. Simonis tot bisschop on gedaan te maken. Intrekking van de benoeming zou zijn autoriteit als enige be- noemer van bisschoppen in de ogen van zeshonderd miljoen rooms-katholieken in de hele wereld ernstig verzwakken. Dc besprekingen van dr. Simonis met zijn toekomstige naaste mede werkers (de beide vicarissen C. Braun en W. van den Ende en de algemeen econoom H. van de Ven) gingen van daag de derde dag in. De bisschop heeft zowel met alle drie gezamenlijk als met hen afzon derlijk gesproken. Doel is te onder zoeken of een basis van samenwer king kan worden gevonden. Maandag 18 januari gaat kardinaal Alfrink met de bisschoppen Möller (Groningen) en Zwartkruis (Haarlem) naar Rome. Het bezoek was al zeker drie weken geleden afgesproken. Doel is voortzetting van het gesprek, dat een half jaar geleden gevoerd is. on der meer over de houding van de Ne derlandse bisschoppen inzake het ce libaat. Het is echter zeker, dat nu ook de moeilijkheden rond de benoeming van dr. Simonis ter sprake zullen komen. Wereldkerk De actiegroep Wereldkerk heeft ieder opgeroepen, ge enverdere acties pro of contra de benoeming van dr. Simonis te voeren. Alle rechtstreeks betrokkenen moeten de gelegenheid krijgen, in rust en met respect voor de pluriformiteit van meningen te overleggen over de mogelijkheden voor een goede samenwerking en dr. Simonis een eerlijke kans te geven. De conflicten onder de Nederlandse rooms-katholieken vervreemden steeds meer mensen van de kerk en maken haar als gemeenschap van christenen ongeloofwaardig, aldus de actiegroep. Zij acht het onvermijdelijk, dat de nieuw benoemde bisschop mede wordt beoordeeld vanuit de vraag of hij ruimte zou kunnen laten aan andere opvattingen, die van de zijne afwij ken maar door de gezamenlijke Ne derlandse bisschoppen worden aan vaard. De campagne tegen Simonis' be noeming rechtvaardigt volgens de ac tiegroep echter het vermpeden, „dat niet alleen eerlijk gemeende twijfel aan de openheid van de nieuw be noemde bissshop meespeelt, maar ook onwil om diens opvattingen, die nog steeds die van vele katholieke ambts dragers en gelovigen In de wereld zijn. aan bod te laten komen.** Ds. M. Groenenberg langrijker, vond visitator ds. M. Groenenberg, die evenals andere sy node- en AKV-leden het nog.altijd een gelukkig synodebesluit vond om deze AKV te houden. Een meedenken en inspraak die moeten blijven be staan. Welke vorm men daar ook in de toekomst voor wil kiezen. De hele AKV-zelf was trouwens eerder van hetzelfde gevoelen, toen zij in een motie onder meer de nood zaak wenste te onderstrepen, dat de synode het grondvlak BLIJFT raad plegen. voortbouwend op de ervarin gen, die thans zijn opeedaan. Om alle misverstand te vermijden voegde de AKV daar nog aan toe. dat er in elk geval een nieuwe raadpleging van het grondvlak moet Worden voorbe reid. ALARMKREET In de morgenuren van gisteren werd over een rapport gebouwen ge sproken, waarbij uitvoerig op de „alarmkreet" over de kerkelijke fi nancien van de delegatie Noord-Hol land kon worden ingegaan Hier en daar bleek deze „alarm kreet" feitelijk niet helemaal juist te zijn. wat niet betekende dat aan seest en strekking iets behoefde te worden afeedaan Zo werd duidelijk gemaakt dat de reserves niet tot acht ton zijn geslon ken. maar dat er gelukkig nog wel iets meer is overgebleven (na onder meer het debacle met de computer) te weten ongeveer vier en een half mil joen. Ds. H. F Wesseldijk van de gene rale financiële raad vertelde, dat als het automatische administratiesys teem -zal zijn voltooid, dit in totaal 11 miljoen zal hebben gevergd. NIET TERUG Dat geld verwachten we niet meer terug, zei hij, hoewel de stichting me chanische administratie en registratie (SMRA) daarover optimistischer is. In i mssend, voorkomt onaangename reuk elk geval komt er door overschake- de mond en is een weldaad voor Uw| ling van het oude op het nieuwe sys- hemelte. Wij garanderen, dat U tevr« teem wel een besparing op man- zult zijn. Verkrijgbaar in discrete, neul kracht, want de huidige 170 perso- plastic flacons, prijs f. 2,60, bij opothd neelsleden worden er straks 120. I ®n drogisterijen. Met de dekkingen van de penskx fondsuitkeringen voor predikan' zou het ook nog wel meevallen, wist ds. F. H. Landsman, secretai generaal, later te melden, hoewel geen exacte gegevens daarover vo handen had. Hoe dan ook, de AKV besloot rapport van Noord-Holland, behi dens dan de suggestie tot het volle opdoeken van de computer, n strekking en tendens te aanvaard Om vervolgens hetzelfde te doen 1 het rapport gebouwen, waarin o wordt aanbevolen bij nieuwbouwp jecten uit te gaan van samenwerk met andere kerken, alsmede met ganisaties op sociaal en cultureel 1 rein. Voorts wordt de synode er gevraagd alles te doen om nog on hankelijke kerkvoogdijen te bewei zich landelijk aan te sluiten. MANKRACHT Over de personeelsbezetting van kerk, de mankracht werd aan de node gevraagd een zodanig beleid voeren, dat een efficiënter en re« vaardiger verdeling van vrijgesl den, zoals predikanten, pastorale 1 dewerkers en anderen over de dh| se taken verkregen wordt. Voorts zou de AKV voor predik ten vrije sollicitatie (via adverten bijvoorbeeld) willen bevorderen pas afgestudeerde theologen niet leen op het platteland maar ook stedelijke agglomeraties werkzi willen doen zijn. Kosters en organisten moeten j meer inspraak krijgen, met ni voor wat betreft hun werkterrein.' in de Algemene kerkvoogdijraad een koster, aan te wijzen door i vakvereniging, opgenomen dieneij worden. Tenslotte nam de AKV nog gr een verklaring van de delegJ Drente, Limburg en Brabant over met de op de AKV om princip redenen afwezige jongerengroep1 te gaan praten, uitgaande van fundamentele juistheid van haar vatting dat de kerk directer en fe lijker moet werken aan een rel vaardiger samenleving. Maar men wilde dan niet all met deze groep, maar ook nog ni met een veel grotere afwezige gr) namelijk de Gereformeerde 0 gaan praten, hetgeen dus even( zal geschieden de gehele dag onwrikbaar op zijn plac Als U wilt, dat Uw kunstgebit de gehele door gemakkelijk, stevig en zeker zit, n dan Dentofix - een nieuw, beproefd, septisch poeder - en strooi een weinig de gebitsplaat. U zult meer dan tevr* zijn en alle ongemakken van Uw kunstg I vergeten, want U kunt lachen, spreke? eten zoals U wiltl Dentofix is daarbij frissend, voorkomt onaangename reul

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 2