'alaver: een geslaagd feest
met 20.000 bezoekers
Boekenhoek
LIEFDE IN DADEN
GAAN OMZETTEN
'AAT DE KINDERTJES TOT MIJ KOMEN"
"INNEND LIED OP RELIPOP-SONGFESTIVAV
Dr. Buskes:
dit gebeurt
toch maar
„X" geeft de
politie uitstel
Uit de Haagse hof geplukt
01^-
"N
Zoeken naar
vijf zeelui
is gestaakt
Miljoenen-
roof
schilderijen
m
MAANDAG 4 JANUARI 197|
Hier en daar streken groepjes
op de grond neer voor een, klei
ne consumptie-happening.
(Van een onzer verslaggeefsters)
TTRECHT Het Palaver-feest zit erop. De grote manifestatie, die
zaterdag ruim 20.000 jongeren naar de Irene- en Marijkehal van
Utrechtse jaarbeurs trok om hen te confronteren met de bijbel
de wereld van vandaag is ten einde. Hoe onoverzichtelijk een
irgelijk evenement met een uitgebreid aantal programmapunten
>k mag zijn, de algemene indruk is die van een geslaagd feest.
Dat is gebleken uit de grote op
komst vier jongens waren al de
avond tevoren gekomen om in hun
slaapzakken in de Marijkehal te
overnachten, bang dat ze geen kaar
ten meer konden krijgen dat sprak
uit het enthousiasme waarmee werd
gezongen en geklapt en dat werd
vooral bewezen door het feit, dat de
meesten tot het eind van het middag
programma bleven. „Het is nu echt
afgelopen, ze komen niet meer terug.
Maar we hebben nog nooit zo'n fijn
publiek gehad". Zo moest Jan Filius
een eind aan het middagprogramma
maken. En daarna het was toen
half zes gingen weer grote groepen
naar de speakerscorners op de Pala-
vermarkt om te discussiëren met ont-
wikkelings- en sociale werkers. Ze
konden er niet genoeg van krijgen
De markt was 's morgens al om
negen uur open.
Drie verdiepingen waren gevuld
met marktkraampjes, speakerscor
ners, een bioscoopje en een theater
voor de troubadours. Er was een der-
de-wereldhoek met stands van onder
andere het Angola-comité, het
Cuba-comité. het Palestina-comité,
het comité Vrij Griekenland, de ak-
tiegroep ontwikkelingslanden Vrije
Universiteit.
Verder kwam het jeugdwerk aan
bod met de christelijke plattelands
jongeren, het gereformeerde jeugd
werk, ICCC-jeugdcontact, de Neder
landse jeugdgemeenschap en Youth
bor Christ. Dan zagen we: Tot heil
des volks, Kerk en vrede, Kerk en
wereld en natuurlijk het Leger des
Heils.
Speakers-corner
„Geruggesteund" door een gebogen
plastic schot staat prof. Verkuyl in de
speakerscorner Evenals Albert van
den Heuvel en Philip Potter van de
Wereldraad. George Brucks van
Youth for Christ en rector van Doom
is hij gangmaker van een discussie.
Rhoda Scott wist als zangeres
uan negrosprituals en jazzorga- I
niste de 20.000 jongeren in de
Irenehal in vervoering u bren
gen.
Prof. Verkuyl getuigt wat de bijbel
voor hem betekent. Ds. Overduin
heeft zeer geinteresseerd een plekje
gevonden aan de voeten van prof.
Verkuyl tussen de vele jongeren.
„Er staat: de bijbel is een lamp
voor mijn voet. Hij is voor mij geen
schemerlamp, geen bureaulamp om
alleen theologie bij te studeren, maar
hij is voor mij een stormlamp. Zon
der zo'n stormlamp verongeluk je in-
deze tijd. We moeten de bijbel ge
bruiken bij het oplossen van de vra-
van deze tijd. De jonge generatie
worstelt met de vragen van deze tijd
over de verschillende rassen, over rij
ke en arme landen'en over vrede en
oorlog. Bij al deze vragen is de bijbel
een stormlamp."
Mensen uit het publiek zeggen
daarna hun zegje. Sommigen getui
gend, sommigen erg fel. „We moeten
niet alleen ageren of protesteren,
maar ook luisteren en zo terug naar
de bijbel" vangen we op. Het is niet
altijd best te verstaan, want niet ver
van de corner golft de muziek van
een bandje over de hoofden.
„We moeten niet alleen wijzen op
een ander, maar op jezelf. Krijg zicht
op de wereld en begin bij je,zelf,
meent een ander.
Iemand, die zegt jeugdleider te zijn
pakt het drastisch aan: „Hoeveel van
jullie gebruiken geen hasjisch, drugs,
lsd of denken vanavond draai ik de
gaskraan maar open. De luisterende
jongeren zien er niet naar uit. Maar
de spreker zou ze op zo'n manier op
een idee kunnen brengen. Je bent
jeugdleider of niet. Je moet de zaken
hard aanpakken, anders ben je niet
„in".
Een vergrijsde „kraker" meent, dat
de kerk te weinig gebouwen beschik
baar stelt voor de jeugd. Meer ener
gie. dan welke spreker ook heeft een
rood-gekousde dame, die „in Lou is"
Jongeren vallen haar aan. Maar het
blijkt een kwestie van wie het meeste
uithoudingsvermogen heeft. Veel
wordt tijdens de discussie losgewoeld
en heel veel langs elkaar heen ge
sproken.
Intussen zingen en spelen trouba
dours als Erich Weingartner, Jo Ali
ce, Pauline Filbey en Auke Ozinga in
het theater op de bovenste verdie
ping. De 250 zitplaatsen bestaan uit
sinaasappelkistjes. „Peace, no vio
lence" dreunt het en de handen wij
zen met het V-teken naar de honder
den balonnetjes, die het plafond ver
sieren.
Songfestival
Aan het eind van de morgen staan
de deuren van de Irenehal waar het
relipop-songfestival wordt gehouden
bijna bol. Duizenden dringen om een
goed plaatsje te bemachtigen. De
Joy-strings, de Engelse beathand van
het Leger des Heils moeten de zaal
op „temperatuur" brengen. Ze doen
dat met een eigen goed programma,
met als soliste en tevens leidster Joy
Webb, die een speciaal voor Palaver
geschreven lied zingt.
Mededingers op het festival zijn de
Franlaise Frida Boccara met Un so-
leil d'amour, de zeventienjarige Mi-
cha Marah uit België met De Leider,
dat ze voor deze gelegenheid in lf?t
Nederlands heeft vertaald, de Italiaan
Ettore Lombard met Verra il giorno
(Kyrie Eleison), de Nederlandse Lise-
lore Gerritsen met het bekende Laat
de kindertjes tot mij komen en ten
slotte de Engelsman Eli Bonaparte
het eveneens bekende Everything is
beautiful.
Alleen het lied werd zaterdag be
kroond en daarom -viel de eerste prijs
van duizend gulden op Laat de kin
dertjes tot mij komen, de tweede
prijs van vijfhonderd gulden op Un
soleil d'amour en de derde priis van
250 gulden op Everything is beautiful.
Gerritsen wiens liedje
il,Laat de kindertjes tot mij ko
mmen' een eerste prijs vion. En-
vofhousiaste jongeren vierden Pa-
ira laver.
Mi
deze
krant
behoort
tot j
Het Kwartet]
In het Westen
veruit grootste prot.
chr. dagbladpers
(Van een onzer verslaggeefsters)
UTRECHT Zowel aan dr. J.
J. Buskes, als aan ds. J. Over
duin, die de hele dag het Pala
ver-feest hebben meegemaakt
hebben we hun reacties ge
vraagd.
Dr. Buskes: „Weet u, dat ik als
71-jarige het fijn vind,, dat dit
dan toch maar gebeurt."
Het bijbels getuigenis klinkt op
een andere manier door dan
meestal gebruikelijk is. Maar bij
het zingen van Rhoda Scott bij
voorbeeld en bij de toespraken
van die mensen uit de verschil
lende continenten is toch sprake
van getuigenis Als de jeugd niet
meer wordt geboeid door de
preek, maar wel door het lied,
nou dan maar door het lied.
Het probleem is nu vormen te
vinden, waarin het wezenlijke
van de preek doorkomt in liede
ren. We moeten eens ophouden
met klagen, dat alles doodloopt,
dat het misloopt. Het is l^loofd,
dat het gebeuren zal, ook al zal
dat langs andere kanalen dan die
van de kerk kunnen gaan. Bij al
dat klagen ontbreekt het geloof
in God.
Je moet deze manifestatie zien
als iets, dat doorwerkt. De jeugd
kan aan allerlei activiteiten mee
doen. Er is genoeg te doen bij
allerlei groeperingen. De jeugd
moet zelf zoeken en vinden. Maar
het is niet een kwestie van alleen
activisme. Het gaat om de hemel
én om de aarde, om beiden.
Ds. Overduin meent, dat hori
zontaal en verticaal teveel uit el
kaar werden gerukt. Men kan
niet denigrerend spreken over
beide zaken. Ze vormen het kruis
en horen bij elkaar. „Waarom op
hol slaan met de helft van de
waarde. Van de integraliteit is
niet zoveel uitgekomen op Pala
ver", vindt hij.
Hij noemt het een vooruitgang,
dat jonge mensen verantwoorde
lijkheid voelen, maar hij betreurt
het, dat ze niet inspringen in het
integrale van de bijbel.
Ds. Overduin zag goede ele
menten en positieve dingen. Maar
hij is verontwaardigd over de
wijze, waarop prof. Verkuyl werd
aangevallen. Alsof de kerk nooit
iets heeft gedaan. Men moet wel
billijk blijven.
De liedjes van Jules de Corte
vindt hij een moeilijke zaak. „ze
zijn zo negatief", Op zichzelf
vindt hij ze aangrijpend, maar
gezien het feit, dat De Corte zegt
niets meer te geloven vindt hij
het vreemd dat organisatoren die
de bijbel en bijbelse boodschap
verspreiden zo iemand laten mee
werken.
„Het blijft bij hem altijd in het
negatieve, terwijl de bijbel in
gevallen waarin de mens zegt
niet te kunnen geloven altijd een
positief antwoord geeft. Zovelen
hebben daarmee gezeten, maar de
bijbel geeft altijd antwoord, niet
zo'n vlak antwoord, maar Chris
tus zelf is het antwoord."
DELFT De vermoedelijke moor
denaar van de Delftse Ada Lansber
gen heeft de politie uitstel van betaling
gegeven van het „smartegeld" van
20.000, dat voor het einde van het
jaar op de rekening van de echtgenoot
van het slachtoffer gestort had moeten
zijn.
In twee telefoontjes met een plaatse
lijk blad dreigde „X" dat er voor 12
januari een nieuwe moord nu in
Den Haag zal worden gepleegd
wanneer het geld niet wordt gestort.
De politie heeft de eis van de tele
foonmaniak naast zich neergelegd. Bo
vendien bestaat er twijffl of de twee
laatste telefoontjes wel authentiek zijn.
Kf
la
tdi
h<
o Vandaag is het de Haagse dag der
joede wensen geweest.
De departementen hebben ervan
[egonsd. In alle toonaarden. Joviaal,
ninzaam, eerbiedig heeft men el-
caar het „zalig" en „gelukkig"
lieuwjaar. al naar origine en rang,
oegekaatst.
En dat na een vermoeiend lang
veeke-nde. Vermoeiend door het als
naar tT'"blikken en het hoopvol-
egen-de-küppci-op vooruit zien,
-a' d'ir'r het op je tellen
lessen bij het oeenblik zelf. waarop
en s'ep buiten de deur gezet werd!
te, Dat is nu gek. hè Den Haag nre-
j endeert een eigen sfeer te hebben.
'eeft dat nok wel. Iets van zwier,
j^ets van graag mooi zijn, iets van
'.-"■fijnde stijl.
Maar dat is allemaal afgelopen na
fn enke'e sneeuwbui Laat staan na
ie dagen sneeuw, een motregentje,
oi en opvriezen...
Dan is Den Haag alleen nog glij-
baggerpoel en spatprut.
J Zoals vrijwel alles is ook dit histo-
„jir"h te verklaren.
1 Door de eeuwen heen heeft de
Haagse mevrouw haar stoep laten
]ch robben.
Door ,,de meid" of anders door „de
Maar nu die beiden
zijn verdwenen of vrijwel verdwe
nen en plaats hebben gemaakt voor
„de mevrouw-die-helpt" en die bo
vendien rond de feestdagen het in
eigen huishouding te druk heeft en
dan dus niet bij „de mevrouw" ver
schijnt, worden er geen stoepen
meer geschrobd Niet meer door ge
dienstige handen en niet door de
handen van iemand anders. Door
niPmand niet.
Mevrouw kan de auto wassen, me
neer kan de auto wassen, dat ver-
Haags
mindert niets aan hun status; maar
een bezem en een schop hanteren is
te veel gevraagd. Er zijn grenzen aan
de democratisering.
Dus is er ondanks politieverorde
ningen geen Haagse stoep geveegd.
Zelfs de Paleispromenade, parade
paardje met zijn veulentje de Pape
straat, bleef nekbrekend glad en
vuil.
In de woonwijken is het niet be
ter. Hoogstens een paadje van de
deur naar de stoeprand om veilig in
de auto te komen. Zodra een huis
dubbel bewoond is, zelfs dat niet
want stel je voor, wie moet het
doen?
De benedenmensen hebben dat ge
loop van de bovenmensen toch al tot
hun ergernis en de bovenmensen
hoeven toch zeker niet het paadje
van die benedenmensen te effenen?
Zo blubbert Den Haag elke
sneeuwdag door.
Tenzij men de andere weg kiest.
De grote weg, die gemeentelijke zorg
krijgt.
Eerlijk is eerlijk, die is geruimd
tot de laatste blanke kruimel.
Enig probleem daar dat de lope-
laar er onrechtmatig vertoeft. En er
al evenzeer het leven waagt. Of, zo
de weg breed genoeg is om veilig
langs het kantje te gaan, dan is er
nog altijd wel een medeburger ach
ter het stuur, die met wiskundig ta
lent de plassen weet te vinden en
een fraai vies zijgordijn laat opspui
ten tegen de verkeerszondaar.
O hoffelijk Den Haag, met uw re
cepties en nieuwjaarswensen-in-gro-
te-stijl, een tikje burgerzin voor het
eigen stoepje, dat met alle andere
eigen stoepjes de trottoirs vormt, is
het enige wat ontbreekt...
Maar een bezem en een schop, het
blijven moeilijke grove dingen voor
Haagse handen.
Dreiging uit Ladakh Bhabani
Bhattacharya vert. L. Mendelson-
Wolsak, uitg. Stok Den Haag (Cul
tuurserie) 354 blz. De Indiase schrij
ver Bhabani Önattacharya beschrijft
in zijn boek de botsingen tussen de
bestaande levensbeschouwingen in
India. Na een aanval op het plaatsje
Ladakh komt dit fel naar voren tus
sen de vooruitstrevende westers-ge-
oriënteerde ingenieur, Bhashkar en
een aanhanger (volgeling) van de leer
van Gandhi, het dorpshoofd Mahatma
Gandhi. Op verrassende wijze komt
de oplossing. Een boeiend boek.
Het jaar der paardestaarten R.
F. Tapsell vert. E A. van Leent-Sie-
burgh, uitg. Stok Den Haag (Cultuur
serie) 281 blz. Paardestaarten hangen
aan een lans in bezit van de Kagan,
leider van de Toegaren, een nomaden
horde in de tijd van Atilla in Cen
traal Azië. De schrijver behandelt
een nooit aflatende strijd tussen de
stammen. Aan het eind van het boek
lukt het een van de dappere krijgers
gevlucht naar een andere stam de
heerschappij van de Kagan te breken.
Ee spannend> boek over onderdruk
king en oorlog.
3.12 uur, Manhattan bezet door op
standige negers Edwin Corley vert.
H. J. van Slingerlandt, uitg. voor Ne-
derlartd De Boekerij Baarn 316 blz.
14,90. Het zou aanbeveling verdie
nen als velen dit boek, .dat in Ameri
ka een best-seller was, zouden lezen.
Het is aangrijpend geschreven, boei
end tot de laatste bladzijde. Het pro
bleem is oud en veelomvattend doch
gebracht op een wijze die aanzet tot
nadenken.
Gray, leider van een ondergrondse
neger actie, doodt om zijn doel te be
reiken, (een eigen staat voor Ameri
kaanse kleurlingen) meedogenloos zijn
rasgenoten. Tot de slachtoffers beho
ren o.m. een Amerikaanse neger-ge
neraal, die terugkomt uit Vietnam.
Onbekend met de methoden van Glay
sluit hij zich aan bij de organisatie.
Manhattan Island midden in New
York wordt ten slotte door de negers
bezet. Hierdoor ontstaat een nieuwe
situatie, voor velen gruwelijk, voor
anderen onvermijdelijk.
Lincoln Lord's Carrière Cameron
Hawley uitg. Stok Den Haag, verta
ling P. A. Zandstra, 476 blz. ƒ22,90.
Onderwerp een zakenman, die gedu
rende 10 jaren aan het hoofd van 5
ondernemingen heeft gestaan en
moeilijk een nieuwe functie kan vin
den. Line en zijn vrouw ondervinden
dat de Newyorkse zakenwereld een
harde zaak is waarbij geen rekening
wordt gehouden met persoonlijk ge
luk. Een lijvig boek. De slechte zet
ting maakt het niet aantrekkelijk.
Jc speelt hoog spel Sipke van
der Land -uitg. La Rivière Voor
hoeve Zwolle. 166 blz. Rick. student
van de opleiding voor onderwijzers,
wil zich inzetten voor de ontwikke
lingshulp. In zijn omgeving moet hij
zijn ideaal zien waar te maken. Het
boek, hoe goed ook bedoeld, is over
dreven en mist elke show. Gezien de
wegwijzer is de bedoeling belangstel
ling voor de ontwikkelingshulp op te
wekkeix
(Van een onzer verslaggeefsters)
UTRECHT Het is niet mak
kelijk hoogtepunten uit een der
gelijke massale gebeurtenis als
Palaver te halen. Maar ze waren
er. De reactie van de zaal op het
optreden van Rhoda Scott, de
Amerikaanse neger-jazzorganis-
te, die voor het eerst spirituals
zong deed zelfs even denken aan
de reactie op Palaver '64 op Ma-
halia Jackson. Er werd enthou
siast meegezongen en een gol
vende handenzee hoog boven de
hoofden klapte het ritme van
Glory Hallelujah. Dat zette zich
voort bij „To my fathers house"
van Les Humphries singers.
Ze maakten deel uit van het mid
dagprogramma, dat niet minder dan
21 punten bevatte. Verschillende bij
belgedeelten werden gelezen, waarna
Jules de Corte zong. De Belg Louis
Neefs weerde zich tegen de „natuur-
bezoedeling" in 't nieuw-geschreven
„Laat ons de bloem zien". Martine
Bijl bracht „Het laatste Nieuws" De
Rivals onder leiding van Rob van
Dijk met medewerking van het trio
van zijn broer Louis zongen „Stan
ding in the need of prayer."
Palaver song
De Palaver-song, met tekst van Jan
Filius en muziek van Hans van He-
mert, n.a.v. 1 Cor. 13 vers 13 werd
gezongen door D C. Lewis bekend
door „Mijn gebed".
Daarna vertelden zeven "onbeken
den" uit verschillende continenten
over hun ontwikkelings- en sociaal
werk. Dr Doan Thanh Lyem, een
Noord-Vietriamees, werkzaam in
Zuid-Vietnam: „We zijn niet bezig
met liefdadigheid, maar delen in hun
nood en honger". De Belgische pater
Armando Jansens uit Venezuela: „Ik
kom van die landen, waar honger en
onwetendheid voornamen zijn."
Negerpredikant ds. Vivian uit Chi
cago: wat kan een baptistenpredikant
zeggen fci twee-en-een halve minuut.
Maar daar gaat het juist om, doe de
palaver weg en komt tot actie. Van
dr. Martin Luther King wiens mede
werker ik ben geweest heb ik de uit
spraak geleerd: Een volk leert zich-
qeAPKafo ef£u.
Tevens voor allerlei bruikbaar
Ik geef op als nieuwe abonnee:
naam:
straat:
plaats:
gironr.:
tel.:
Betaalt
per
O kwartaal O maand
BON-
Mijn
naum:
straat:
plaats:
Als beloning voor
w.uuuig vuur mijn aktiviteit
Vontvang ik het gezellige Platina 1
schaaltje cadeau. M
Postzegel is niet nodig als u op
de envelop schrijft:
Nieuwe Leidse Courant,
antwoordnummer 267, Leiden
zelf pas kennen en weet hoe diep de
zonde zit als het in aktie komt uit
het evangelie. De maatschappij in
Nederland en de Verenigde Etaen
heeft niet het antwoord op de nieu
we situatie. We moeten komen met
een nieuw programma."
Andere sprekers waren: pater Vin-
cente José Rafaelo uit Angola, ds.
Emanuelo Santi uit Italië, ds. D. R.
Maitimoe uit Indonesië en Karei Rig-
ters uit Ghana.
Aan 't slot van de rj ddag voeg
den Les Humphries, the Rivals en het
koor uit Odijk zich tot een groot koor
en orkest, die de jeugd in de zaal
meesleepte. Er werd meegezongen en
in de handen geklapt, door een gol
vende massa jongeren,
En temidden van deze woelige ba
ren stond Jan Filius. de programma
leider met het gezicht van een kapi
tein, die weet dat de vaart ook deze
keer een goed einde zal hebben.
Evenals bij Palaver '64 is hij ver
antwoordelijk voor een vlotte afwer
king van het programma. Een pro
gramma, dat bij de samenstelling zo
veel voeten in de aarde heeft gehad.
Tevreden
Op de vraag na afloop "bent u te
vreden" is het nuchtere antwoord:
„Ik wel, maar het gaat om de jeugd".
En die jeugd demonstreerde die te
vredenheid wel, ,zij het dat er na
tuurlijk altijd kritische geluiden zijn.
Op hun beurt waren de medewer
kers, waaronder bekende sterren,
content. „We hebben het gevoel voor
heel ander publiek te hebben opge
treden."
„Ik kijk steeds tegen van die frisse
gezichten aan" was de opmerking van
iemand, die bij haar marktkraampje
stond.
„Geen wanklank gehoord", is de
reactie van Jan van Capelleveen, de
publiciteitsman van Palaver. We zijn
dik tevreden en de zaal is bijzonder
enthousiast. Financieel komen we er
ook wel uit. De kosten bedroegen na
aftrek van de radio- en televisiebij-
dragen ƒ250.000. die door de kaart
verkoop en de concumpties zullen
worden gedekt."
Wat komt er uit Palaver voort is
een vraag, die veel is gesteld. ..Let's
stop our Palaver en let's do what Je
sus says. Let's put love into action.'*
is de kern van de Palaversong. En>
daarmee is veel over het vervolg van
Palaver gezegd: Naar het woord van
Jezus liefde omzetten in daden. Hoe?
Dat is op de palavermarkt bij de ver
schillende stands getoond en dat heb
ben sprekers en zangers verwoord op
het Palaverfeest. De jeugd kan er een.
keus uit maken.
PORT ELIZABETH Het zoeken
naar de vijf zeelui, die worden ver
mist sinds hun bevoorradingsschip
Smit-Lloyd 102 op Oudejaarsdag voor
de kust van Zuid-Afrika bij Port Eli
zabeth in zware storm verging, is ge
staakt. Alle hoop voor de vijf vermis
ten is opgegeven.
Het 870 ton metende scheepje had
zeven man aan boord. Twee van hen
wisten de kust te bereiken. Zij zijn
inmiddels per vliegtuig in ons land
aangekomen.
De vermisten zijn kapitein T.
Dragt. eerste machinist J. Roeterrlink,
tweede machinist J. van de Schip,
matroos F Post ma en kok S. de
Vried
MUENCHEN Of Nieuw, au isdag
hebben dieven uit een pa:' 'culiere
kunstcol'eclie voo» een wparde van
naar schatting twee miljoen ma k
aan schilderijen gestolen Vermist
worden onder meer vi f Picasso's, een
Chagall en een pof,oodschets van
Adolf Hitler, voorstellende een ha
kenkruis en zwaard
Het huis, waaruit de werken wer
den gestolen, was tiidens de feestda
gen niet bewoond De diefstal werd
zaterdag ontdek'
MARACAIBO On hd meer
I Maracaibo. veeri:" kilompter van de
Venezolaanse stad Marara'bo zün za
terdag twaalf mensen, onder wie Den
kinderen, verdronken topn.de klr'ne
boot waarin ze zaten omsloeg. Het
vaartuig, volgenekt met pcht'ien
mensen, zonk vlak bij de oever van
1 het meer.