Eigentijdse meningsvorming parlement in kerk kwestie van leven PASTORALE RAAD WIJST BISSCHOP SIMONIS AF ti. i kerkelijk Meer aandacht voor persoonlijk gebeds- en geloofsleven Kwestie-Smits naar een oplossing Hervormde kerk langzaam maar zeker naar bankroet Een woord voor vandaag AKV (WEER) MET VALLEN EN OPSTAAN AKV: GEEN Uw probleem is het onze.... Puzzelboek Prins Bernhard op postzegel AKV-commissie werkt hard Ds. d. Scheele overleden BEROEPINGSWERK* Paus wil wig drijven in episcopaat Acuut ingrijpen nodig MAANDAG 4 JANUARI 1971 „Sidder, niet en wordt niet verschriktwant de Here, uw God, is met u, overal waar gij gaat" (Jozua 1 9). Dit woord houdt een waarschuwing in, de waarschuwing, dat Jozua veel staat te wachten. Ach, de opdracht lijkt eenvoudig: Maak u gereed, trek over de Jordaan hier, gij en dit gehele volk, naar het land, dat Ik hun, de Israëlieten, geven zal." Een soort marsorder met als doel het in bezit nemen van Kanaan. De vooruitzichten zijn geweldig. Elke plaats, die uw voetzool betre den zal, geef Ik u. Wat een toekomstJozua moet zich een bevoor recht man hebben gevoeld, dat hij wordt uitverkoren de opdracht des Heren uit te voeren. Hij mag het volk Israels gaan leiden. En dan komt daar ineens die waarschuwing: „Sidder niet en wordt niet verschrikt." Misschien heeft zij een ogenblik een domper gezet op het enthousiasme, waarmee Jozua zijn taak tot uitvoering wilde brengen. Maar direct daarop volgt de bemoediging: Want de Here, uw God, is met u, overal waar gij gaat. Het is een woord voor vandaag. De mens ontvangt van God zijn marsorder voor het leven. En hij gaat op pad, en op de weg die hij loopt ontmoet hij krachten die hem doen sidderen en verschrikken, zo zelfs, dat hij er moedeloos van wordt. Wat nu? Dit ene: vast houden aan de belofte, die de Here heeft gegeven: Uw God is met u, overal waar gij gaat. We lezen vandaag; Lucas 2 vers 21 tot 32. (Van onze kerkredactie) DRIEBERGEN Intensief hebben de ruim driehonderd her vormde afgevaardigden naar de tweede AKV (de vervolgzitting van de algemene kerkvergadering, die met pinksteren vergader de) zaterdag, zondag en ook vandaag nog gewerkt om door de (te) omvangrijke rest-agenda been te komen. Dat ging, hoe kon het anders bij deze nog zo onvolwassen lekeninspraak, opnieuw met veel vallen en opstaan gepaard. Soms verloor de AKV zich zo in oeverloze discussies over de tails en in allerlei ordeproble men, dat velen er geen gat meer in zagen. Zoals gistermiddag toen een voorstel van orde werd ingediend om de vergadering maar te schorsen waarna dan „eindelijk eens snel zaken dien den te worden gedaan" (iets wat niet doorging maar toch wel zo verfrissend werkte, dat men daarna inderdaad weer flink op schoot). Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet In oebandeling worden genomen. Ge- helmboudlna Is verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar In verband staan moeien in afzonder lijke b. leven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. Vraag: Ik heb een gouden munt, waarschijnlijk zo'n 500 jaar oud. De woorden die erop staan zijn: Voor zijde: P R. Angle-Q 3-Co-Ac (in heel kleine lettertjes er onder ermo) en verder: Januc DIC, aan de achterzij de: Ludovicus -M- Si-Angius-Dux v. MLI. Aan de voorzijde staat een rui ter en aan de achterzijde een por tret. Antwoord: Bij het zien van de ons toegezonden afbeelding deelde men ons op het rijkspenningkabinet me de. dat de munt niet ouder is dan drie jaar. Laten we hopen dat deze van goud is. De laatste tijd duiken er verscheidene van deze munten op van verzilverd koper, maar het is niet onmogelijk dat er vergulde bij zijn. Het origineel is een munt van Lo- dewijk Maria Sforza (1494) hertog van Milaan (Ludovicus M. Sf-Angius Dux Mil.) P.R. betekent heerser van Padua. Verder staan er allerlei plaatsen bij, waarvan hij heer is ge weest, mar dit is moeilijk allemaal op te sommen, vooral wegens de ve le onduidelijkheden op de munt. De letters bij de voorpoten van het paard geven de naam van de huidige fabrikant aan. Deze brief zal wel teleurstellend voor u zijn. maar misschien is het voor u eens aanlei ding het penningkabinet aan de Zee straat te Den Haag te bezoeken, waar men elke belangstellende zeer prettig ontvangt en waar men gere geld interessante exposities kan zien. Vraag: Uit een erfenis of boedel kregen wij vrij veel linnengoed (half linnen half katoen van zeer goede kwaliteit). Hoe is dit het best te be waren? Men zegt dat het in papier verstikt Antwoord: Hetzij met hetzij zon der papier niet te lang op een sta peltje in de kast leggen Als het dan na jaren gebruikt wordt, is het vuil en vergeeld En nog erger, men heeft de kans dat uw lakens als een sta peltje rechthoekige lapjes uit de was komen. Het beste is alles constant te gebruiken d.w.z. steeds het onderste stuk van de stapel. Vraag: Een vrouw van 31 jaar blijft na het overlijden van haar man kinderloos over. Krijgt zij AWW-uitkering? Antwoord: Zij heeft aanspraak op een tijdelijke uitkering, indien ze niet invalide of zwanger is. De tijde lijke uitkering duurt zes maanden, plus voor elk jaar dat zij ouder is dan 26 jaar, een maand langer. (Van onze kerkredactie) DRIEBERGEN De kerk, waarbq speciaal wordt gedacht aan de plaatselijke gemeenten, zal bijzondere aandacht moeten gaan geven aan de ontplooiing van het meditatieve leven, de verdieping van het persoonlijk geloofs- en gebedsleven en de be wustwording van de inhoud van het christen-zijn in de wereld. De kerk moet dat doen door middel van bijbelstudiedagen, retraites en bezinningsdagen. Daartoe dient zij de arbeid van gespecialiseerde centra voor pastorale zorg te bevorderen. Door het overnemen van deze aan beveling, voorgesteld door de pro vincie Gelderland, heeft de AKV gis teren beklemtoond, waar zij het begin ziet van alle vernieuwing en her structurering: bij de vertikale lijn, die dan tegelijkertijd zal blijken de horizontale lijn te zijn (uitspraak in ander verband door dr. J. J. Buskes - red.). Of. zoals het in het rapport over de kerkdienst, gemeenschap en geeste lijk Teven, dat de AKV behandelde ergens staat geformuleerd: „Geeste lijk leven is de beleving van deze tweeledige gemeenschap: met God en met de ander". Een andere belangrijke aanbeveling (er werd bij de behandeling van deze onderwerpen eigenlijk niet meer ple nair gediscussieerd; hoogstens werden de nodige toelichtingen of verduide lijkingen gegeven) was die om de volwassen'doop naast de kinderdoop 2 3 i 5 S 7 invul-puzzel Vul horizontaal in: 1. bank van le ning. 2. Ijlbode. 1 snuisterij. 4. ongelijk soortig. 5 Javaans orkest 6 warm te- eenheid. X moeraskoorts. Bij juiste oplossing leest men op de cirkeltjes de naam van een plant met blauwe bloemen Oplossing vorige pussel Hor. 1 mol. 3 rio. 4. ark, 6. sas, 7 Ems. 9 ara. 11. al. li af. 14 pa. 15. Po. 17 ma. 19. en 20. nu, 22 o.k., 23 sar, 25. Ier. 27 bes. 29. spa. 30. Ens. 31 sak. Vert. 1 mos. 2 las. 2 ram. 5. kar. 7. el. 8 sa. 9 Aa. 10 A.P.. 11. arm. 13 fan. 14 pon. 18. ork. 18 as. 19 er. 21. ui, 22 or 34. aas. 28. els. 27 bas. 28 sek DEN HAAG Dit jaar zullen naast de Zomer-, Kinder- en Europa postzegels nog een paar bijzondere postzegels worden uitgegeven, onder andere ter gelegenheid van de volks telling en de definitieve afsluiting van het Haringvliet. Ter gelegenheid van de zestigste verjaardag van prins Bernhard op 29 juni zal een serie van vier zegels worden uitgegeven. Eén daarvan zal de beeltenis dragen, de drie andere zullen gewijd zijn aan gebieden waarvoor de Prins grote belangstel ling heeft: het World Wild Life Fund, he' Prins Bernhard Fonds en de Stichting Behoud Borobudur. Alleen voor de laatste zegel zal bo ven de frankeerwaarde een toeslag verschuldigd zijn. volledig te gaan aanvaarden. Dit op grond van bijbelse motieven. Ook de toegang tot het Heilig Avondmaal wilde men uitgebreid zien, in elk geval niet uitsluitend voorbehouden aan degenen die belij denis van het geloof hebben afgelegd. Ds. F. H. Landsman, synodescriba, kwam daar later nog een nadere uit eenzetting over geven. Hij memoreer de dat er een rapport kindercommu nie bij de synode is en dat de kwestie van de toelating aan het avondmaal in het algemeen een punt van nader beraad zal gaan uitmaken. Er zijn drie stromingen, zo zei hij: toelating na openbare belijdenis. De genen. die de lutherse weg willen volgen door ook catechisanten aan het avondmaal toe te laten en dege nen. die de rk lijn wensen: gezins communie dus. Het zal er straks bij eventuele ef fectuering op aan komen hoe deze drie stromingen als het ware te har moniseren. Overigens kwam men met andere vragen inzake het avondmaal (het open avondmaal onder andere) nog net klaar. Grenzen gemeente Over de grenzen der gemeente werd uitgesproken, dat ieder kerklid zich vrij moet kunnen aansluiten bij de gemeente, waartoe hij zich op dat moment het meest voelt aangetrok ken (pluriformiteitsgedachte-red.). Verder dient de kerk een zodanige structuur te hebben dat op zoveel mogelijk „golflengten" kan worden afgestemd, waarbij echter de kerk niet dient te verworden tot een ver zameling groepen en groepjes zonder onderlinge binding. De structuur moet zo zijn. dat ieder kerklid de pastorale zorg ontvangt en de gemeentelijke solidariteit ervaart waar hij recht op heeft. En: iedere structuur dient open te staan voor samenwerkingsvormen met andere Regionaal Aanvaard werd voorts de gedachte van regionale (eventueel oecumeni sche) gemeenten. Daarbinnen blijft echter de wijkstructuur bestaan voor zover die zinvol blijkt (pastoraat). Indien binnen de regio behoefte be staat aan.een predikant van een be paalde richting, dient deze voor de gehele regio beroepen te worden. Ge meenten dienen de ruimte te krijgen in de geest van het bovenstaande zelfstandig naar geëigende vormen te zoeken en deze te verwezenlijken. Pregnante opmerking vanuit de AKV in dit verband: in 1975 zal er eeen dominee meer te vinden zijn. die ervoor opteert in een gemeente van 300 zielen als een schaap met vijf poten op glad ijs te fungeren. Achteraf bezien domineerde bij de meesten toch wel voldoening. Temeer daar men besefte dat deze manier van meningsvorming binnen de kerk nog geléérd moet worden, alvorens goed op gang te kunnen komen. Tot die voldoening droeg aan het begin van de vergadering bepaald niet bij een brief van de generale synode, waarin de AKV-ers medede ling werd gedaan hoe met de resulta ten van de eerste zitting is gehandeld. Doorgeven In feite hield dat niet meer in. dat het inbrengen in reeds lopend overleg (het belijden der kerk via het contact daarover met de gereformeerde ker ken, waarna het overleg dienaan gaande in het bredere verband van de Raad van Kerken onder ogen kan worden gezien) en het ter beoordeling geven vanandere AKV-initiatieven aan diverse kerkelijke suborganen. De synode wil kennelijk vooralsnog niet meer zijn dan doorgeefinstantie. Initiatieven die uit deze tweede AKV zullen voortvloeien zal de syno de globaal bekijken in haar komende vergadering van februari, zoals ze dat ook met de initiatieven uit de eerste AKV heeft gedaan. Uitvoerig heeft de AKV de kwestie van het ledenbestand in de hervorm de kerk besproken. Na discussie en amendering sprak men zich uit voor een nieuwe oDzet, die uitgaat van A- leden en B-leden. A-leden zijn dan enerzijds belij dende leden en anderzijds z.g. ver wante leden: mensen die nog geen belijdenis hebben gedaan, maar zich wel lid voelen en actief willen zijn. B-leden zijn zij die jonger zijn dan 25 jaar en geboren uit ouders, die als hervormd te boek staan. A-leden worden beschouwd als vol waardig lid inclusief rechten en plichten; B-leden worden persoonlijk bezocht, waarbij naar hun keuze wordt gevraagd. Twijfelen ze dan blijven ze geregistreerd (randkerke- lijken); geven ze „definitief" te ken nen geen binding met de kerk te wil len hebben, dan worden ze uitge- boekt. Zou deze procedure voor wat be treft het ledenbestand inderdaad worden doorgevoerd, dan zou de her vormde kerk een weliswaar kleine, misschien numeriek wel kleinere dan de gereformeerde kerken, worden, maar niettemin een doelmatiger kerk zijn, aldus het gevoel in de AKV. Jongeren 002 Ter vergadering was binnengeko men een open brief van de jongeren groep 002, waarin nader werd gemo tiveerd waarom deze groep niet aan de AKV wenst deel te nemen. Kerncitaat daaruit: „op de AKV kent men „geloofsvragen" naast „maatschappelijke vragen". Het ver band tussen deze twee wordt kenne lijk aan ieders willekeur overgelaten. Met geen van beide zal dus ernst ge maakt worden: God verdwijnt onder „geestelijke leven". Godgeklaagde uitbuiting, oorlog en bedrog onder „maatschappelijke vragen" Aan die mensen die gehoopt had den dat wij wel zouden komen, kun nen wij weinig meer zeggen, dan dat deze AKV ons niet de plaats lijkt, waar „machtigen van de troon wor den gestort en rijken ledig worden heengezonden". Al zouden we wél willen, dat dit ergens ooit gebeur de....". Aldus de groep 002. „Afscheidsreceptie" van burgemeester Samkalden AMSTERDAM Aktie '71 heeft de Nieuwjaarsreceptie van burgemeester Samkalden van Amsterdam gebom bardeerd tot afscheidsreceptie. Aktie '71 (voor 1 januari aktie '70), dat zich inzet tegen de woningnood, nodigt al le woningzoekenden van Amsterdam uit om vanavond om half negen naar het Stedelijk Museum in de hoofdstad te komen om hun handtekening te plaatsen op de afscheidslijsten bij de ingang Op het pamflet wordt de Amster damse burgervader afgebeeld in een halfingestort huis. „Ik heb u niets meer te bieden", aldus een tekstwolk je uit zijn mond. (Van onze kerkredactie) DRIEBERGEN Al is de werkcommissie uit de AKV, die probeert een oplossing in de kwestie-prof. dr. P. Smits te vin den nog maar iets meer dan een maand oud, zij heeft inmiddels vier maal vergaderd, voortgang geboekt en van het resultaat of ficieel mededeling gedaan. Na te hebben gesteld, dat een zaak die al tien jaar voortsukkelt uiteraard niet in één maand kon worden opge lost deelt zij mee inzage te hebben gehad van de officiële stukken die betrekking hebben op de kwestie- Smits van 1959 tot 1962. Er is verder een onderhoud ge weest met het breed moderamen der synode, dat op korte termijn bereid bleek een bespreking te arrangeren. Ook is er met prof. Smits zelf gespro ken. Op basis van het tot op heden ge voerde overleg is de commissie tot de conclusie gekomen, dat er van beide zijden de behoefte is deze zaak uit de wereld te helpen. Er is verder be hoefte a^n nieuwe onderlinge com municatie. Het voortbestaan van de situatie van nu wordt beiderzijds als onjuist en de kerk onwaardig ge voeld. De commissie meent, dat het moge lijk is prof. Smits zijn rechten van emeritus-predikant terug te geven. Als grootste moeilijkheid ziet zij op dit moment het versterken van het onderlinge vertrouwen als voor waarde om tot een oplossing te kun nen komen. Alles wordt thans in het werk ge steld om dit vertrouwen te versterken en de communicatie te herstellen. In dit verband meent de commissie niet verder op details in te moeten gaan. De AKV machtigde de commissiele den met hun werkzaamheden voort te gaan. (Van onze kerkredactie) DRIEBERGEN Een volgende AKV wordt, althans zoals het er op het ogenblik voorstaat, nog niet direct noodzakelijk geacht. Dit is zondag avond met zoveel woorden uitgespro ken nadat enkele aanbevelingen, waarin o.m. werd voorgesteld een se cretariaat ter voorbereiding van een volgende AKV i'n te stellen en zo no dig tot institutionalisering van d® AKV (als parlement van de hervorm de kerk) over te gaan, er niet door kwamen. Daarmee wilde men zich ook weer niet volledig vastleggen op „nooit meer een AKV". De mogelijkheid er van wenst men in het oog te blijven houden. Het zal allemaal van de toe komstige ontwikkelingen af gaan hangen. Teneinde erop toe te zien dat het geen er op deze AKV naar voren is gekomen, ook zal doorwerken, werd besloten een voortgangscommissie In te stellen met een fraai woord „vaandelcommissie AKV" genoemd die de uitwerking van de AKV zal moeten begeleiden en de effecten zal moeten helpen evalueren. Zou blijken, dat de noodzakelijk geachte vernieuwingen niet tot stand worden gebracht, dan zou. bijvoor beeld een nieuwe AKV door deze vaandelcommissie bijeen kunnen wor den geroepen. Tenslotte besloot de AKV de her vormde synode te vragen het initia tief te nemen voor een Nederlandse oecumenische kerkvergadering. (Een zelfde voorstel is al eerder door de Lutherse Kerk gedaan red.). EDE Op 76-jarige leeftijd is op nieuwjaarsdag overleden ds. D. Scheele, gereformeerd emeritus pre dikant. j De eerste gemeente, die ds. Scheele diende was Geesteren-Gelselaar in 1920. Vier jaar later ging hij naar Oudewater, weer drie jaar later naar Middelburg. Van 1933 tot aan zijn emeritaat in 1961 stond hij te Assen. Ds. Scheele was erelid van de ver eniging van predikanten in de gere- formeerde kerken. De begrafenis is woensdag om een »j uur op de algemene begraafplaats ta t Ede. ft GEREF KERKEN (buiten verband) Aangenomen naar Katwijk: G. Roukema te Ede. Bond v. VRIJE EVANG GEM. Beroepen te Winschoten: H. R. Timmerman te Oldebroek. J. A. A. van Well (Van onze kerkredactie) DRIEBERGEN Het blijkt, dat de uitkeringen van het pensioenfonds voor hervormde predikanten slechts voor tien procent worden gedekt door kapitaal. De rest wordt betaald uit binnenkomende premies. De financiering van het landelijk apparaat der hervormde kerk is de plorabel. mede door de ellende met de verkeerde computer, waardoor o.m. de reserves van 10 miljoen tot acht ton zijn geslonken. Dit delen delegaties ter AKV uit Noord-Holland mee in een „alarm kreet" over de kerkelijke financiën van het ogenblik, waarbij de tekorten zich voortdurend opstapelen, zodat een bankroetsituatie tot de reële mo gelijkheden is gaan behoren. De delegatie concludeert o.m.. dat het in de hervormde kerk ontbreekt aan deskundige controle op het financiële beleid, en dat ernstig be twijfeld moet worden of een-lichaam, waar miljoenen in omgaan zoals in de hervormde kerk, nog geleid kan wor den door bureaus die niet of onvol-, doende gekwalificeerd zijn te achten Ook in de gemeenten is de financiële situatie verre van roos kleurig: inkomsten verminderen, las ten nemen toe. er zijn geen reserves. In een aantal principiële uitspraken tracht de Noordhollandse delegatie die het ontbreken van openbaarheid inzake de financiële situatie signa leert, wegen aan te geven om uit de ihipasse te komen. Enkele daarvan zijn drastische planning op lange termijn; sanerings formule toepassen uit het bedrijfsle ven; samenvoeging van gemeenten; Invoering van districten: afstoting computer ook al vergt dit zes miljoen liquidatiekosten; pensioenfonds dek ken tot tenminste 50 procent; sane ringsonderzoek door gekwalificeerde instituten: gelden vrijmaken voor sa nering uit kerkelijk bezit. Alleen op deze wijze kan met recht nog aan de kerk worden gebouwd. De AKV moet deze kwestie, die aan de orde zou komen bij de behande ling van het rapport ..Gebouwen en fiannciën" nog in behandeling nemen. (Van onze kerkredactie) DELFT De diocesane pasto rale raad van het bisdom Rot terdam heeft zich zaterdag in duidelijke termen uitgesproken tegen de benoeming van dr. A. J. Simonis tot bisschop. Het dagelijks bestuur werd gemach tigd „alles in het werk te stel len wat mogelijk is, om de be noeming ongedaan te maken." In een verklaring, die werd voor gelezen door voorzitter J. A. A. van Well, studentenpastor te Leiden, wordt de vrees uitgesproken, dat het bisdom onbestuurbaar wordt en als kerk uiteen zal vallen. De verklaring somt de volgende gebreken van Simonis op: zijn gebrek aan vermogen om aan te voelen wat er onder vele mensen leeft; zijn gebrek aan collegialiteit, zoals verleden week is gebleken uit zijn uitlatingen in kranten en voor radio en televisie; de eenzijdigheid van zijn denken. „Door de benoeming te aanvaarden is hij geworden tot een teken van tegenspraak. Wij vrezen, dat hij de vele ontwikkelingen zal afremmen, blokkeren en tegengaan. Wij vrezen dat zijn benoeming een heilloze pola risatie van tegenstellingen in de hand werkt". Zeer fel keert de verklaring zich tegen de procedure, die in Rome is gevolgd, en met name tegen de rol van de pronuntius in Den Haag, mgr. Angelo Felici. ..Met grote verontwaardiging" wordt vastgesteld, dat Rome zonder opgaaf van redenen het advies, dat de raad met grote zorgvuldigheid heeft uitge bracht, naast zich neer heeft gelegd. Ingrijpen „De benoeming wtfst op een ingrij pen van hogerhand waarvan de be doeling aan duidelijkheid niets tc wensen overlaat, nameljjk een wig te drijven in het Nederlands episco paat en de demokratische tendens binnen onze kerkprovincie, die dank zij de Nederlandse bisschoppen tot ontwikkeling is kunnen komen, af te breken." Hieruit blijkt volgens de pastorale raad, hoever de paus in feite afstaat van wat er onder brede lagen van het kerkvolk leeft. De pastorale raad bestaat uit acht tien leden, die vanuit de dekenaten zijn gekozen, en twaalf die door de bisschopzijn benoemd om en even wichtige samenstelling te waarborgen. Het zijn priesters en leken. Van de vier secties schaarde zich alleen een gedeelte van de Haagse sectie achter dr. Simonis. Ir. H. Heukensfeldt Jansen noemde de be noeming een zeer legitieme ingreep van de paus. Tal van kerkleden za ten op een man als Simonis te wach ten. I De sectie Leiden wilde alle dioce sane pastorale raden in het land vra gen, de bisschoppen te verzoeken dr. Simonis niet te wijden. De Rotter damse sectie zei „als het niet anders kan met dr. Simonis te vhllen mee werken, voorzover het geweten het toelaat." Een kwartier kreeg ook de publie ke tribune de gelegenheid haar zegje te doep. De heer S. van der Valk (voorzitter van de conservatieve groep „Katholiek Westland") sprak geëmotioneerd van een linkse hetze tegen Rome. Een ander zei echter: „We worden door Rome een eeuw teruggegooid." Manipuleren In de verklaring gaat de pastorale raad ook in op de beschuldiging van mgr. Felici, dat verantwoordelijke personen in het bisdom met de in spraak hebben gemanipuleerd. Felici heeft onthuld, dat Simonis oorspronkelijk als tweede op de gros lijst stond, maar daarna naar de acht ste plaats gemanipuleerd werd. Uit de grote lijst van namen werden de acht geselecteerd, die de meeste stemmen op zich hadden verenigd. Op deze lijst stond Simonis inderdaad als tweede met vijftien procent van de stemmen (waarbij men moet beden ken, dat hij de enige behoudende van deze acht was; 85 procent was dus verdeeld over orogressieve kendida- ten). Uit deze groslijst stelde het kader van het bisdom de veertien dekens, de hoofden van dienst en de Rotter damse priesters, die aan de katholie ke theologische hogeschool te Am sterdam verbonden zijn elk vooi zich de volgorde vast naar geschikt^0 heid. Op elk van deze lijsten Simonis als achtste geplaatst. „Dit betekende, dat kapelaan Sim< nis door genoemde instanties niet al wenselijke kandidaat werd be schouwd." Pastor Van Well zei, da( deze gang van zaken was opgenomei in de algemeen aanvaarde inspraak] procedure. „De pronuntius is ernstig in gebi ke gebleven, door Rome objectie1 informatie te onthouden." Alf rink Andere ontwikkelingen: Zaterdag heeft dr. Simonis een ge'0 sprek van meer dan drie uur gehalu met kardinaal Alfrink. Na afloof- werd in een communiqué gezegd, da zjj „omwille van de rust, de eenheii a en de vrede in de Nederlandse kerk ir provincie" hadden afgesproken, gce a: enkele verklaring over dit gesprek tir verstrekken. a' De twaalf hoofden van dienst va het bisdom Rotterdam hebben ee verklaring uitgegeven, waarin zij zeg gen niet eensgezind met de nieuw bisschop te kunnen samenwerken. Z verzoeken dr. Simonis met grote aaiv'j drang, terug te komen op de aanvaai ding van zijn benoeming. Zij vindef dat de manier waarop dr. Simonis db-j dialoog opvat en de Bijbel hanteer J hem ongeschikt maakt om leiding i geven aan het bisdom, een brug 1 slaan tussen mensen met verschillen de overtuigingen en de band met d 1 Nederlandse bisschoppen, de werelc n kerk en de andere kerken te bevei lh tigen. a Vandaag vergadert het college, dl e de dagelijkse leiding heeft van hiar bisdom. In dit college hebben naa 'b de bisschop de beide vicarissen (eb Braun en W. van den Ende en re1 econoom H. van de Ven zitting. ie< De pastorale raad van het bisdo e Breda heeft haar verontrusting uitgi ul sproken over de benoeming. Dei raad meent, dat het vertrouw! ak wordt ondermijnd van allen, die vo eit gens de richtlijnen van het Vaticaaijve concilie nieuwe overlegstructuren p< m gen te ontwikkelen. De positie van pastorale raden staat op het spel.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 4