Het komt de juiste er nu vooral op aan vragen te stellen Dr. voor Simonis zwicht niet psychologische druk Het jaar 1971 Bisdom Rotterdam in financiële zorgen Een woord voor vandaag Ds. Ruitenbergkerk heeft unieke taak Uw probleem is het onze.... Kanttekening Pasklare antwoorden zijn gemakkelijker BEROEPÏNGSWERK Miljoen verlies per jaar Ds. P. Robbers overleden Daarom, aanvaardt elkander, zoals ook Christus ons aanvaard heeft tot heerlijkheid Gods (Romeinen 15 7). Zoals Christus ons aanvaard heeftDe herdenking van de geboor te van Davids Zoon ligt weer achter ons. Duizenden en duizenden in de gehele wereld hebben in gedachten rond de kribbe gestaan en Davids Zoon aanbeden. Duizenden en duizenden hebben zich schou derophalend van de kribbe afgewend, zij hebben Hem niet aanvaard Het laatste is niet eens belangrijk. Het gaat er uiteindelijk niet om of wij Christus hebben aanvaard maar wel of Hij dat ons heeft ge daan. Paulus schrijft in de brief aan de Romeinen, dat dit is ge beurd Hij heeft ons aanvaard Voor de mens is een nieuw licht .op gegaan. Hij staat aan het begin van een gehele nieuwe periode. Hij kan met blijdschap zijn baan lopen. Het is een woord van bemoedi ging om het jaar mee te beginnen., We stappen het nieuwe jaar in met één grote zekerheid Hoe het ook reilt en zeitt, wat het ook voor ons in zich verbergt, Hij heeft ons aanvaard In Hem zijn we veilig en wel geborgen. Simeon in de tempel heeft het grote geluk daarover doorleefd Mijn ogen hebben Uw heil gezien, dat Gij be reid hebt voor het aangezicht van alle volken, zo roept hij uit. Be reid voor alle volken. Wat zal ons kunnen gebeuren? We lezen vandaag: Psalm 20. Weiezen morgen: Lucas 1 vers 39 tot 45. WAARHEID EN EENHEID Orgaan voor het gereformeerd leven. Vltg. Karssen, Bodegraven. (Vraagt proefnummer.) IN ONS LAND liggen de politieke verhoudingen reeds onder normale omstandigheden maar wordt lang zamerhand het abnormale niet ook normaal? moeilijk. In zoverre als dat een gevolg is van het feit dat we ais volk ook de politiek ernstig nemen, met de politiek ernst maken, is dat aanvaardbaar. Onaanvaardbaar wordt het, zodra we de graad van moeilijkheid met verwerpelijke middelen nog eens extra gaan opvoeren. En van die neiging zijn ook tegenwoordig aanwijzingen op te merken. Kort ge zegd: het jaar 1971 kan voor ons land een extra moeilijk jaar worden. Eigenlijk moet men het indragen van extra moeilijkhe den al dadelijk laken als een misbruiken van de vrijheid die we als volk genieten. Er blijkt telkens weer behoefte en dat niet alleen op politiek ter rein om de vrijheid te gaan benutten als een soort speeltuin. Men „doet maar", maar roept tegelijk risi co's op, die zonder meer bedenkelijk moeten worden genoemd. POLITIEK Is, seker In een tijd ais deze en voor een volk als het onze, een complexe zaak. Wanneer daar in. met behoud van het wezenlijke, vereenvoudigd kan worden, dan moet het welkom zijn. Aan zulk een waardevolle vereenvoudiging hebben bijvoor beeld de drie grotere confessionele partijen bijgedra gen door te komen tot een eensluidend program. Omgekeerd moet worden gezegd, dat een partij als de PvdA er op nlt lijkt, een toch al niet gemakkelijke situatie nog onhanteerbaarder te maken. Ik meen niet ver van de waarheid te zijn, wanneer ik dat zie als een poging om ons hele politieke bestel te straf fen voor de proble'men waarmede deze partij zelf zit. Die problemen zijn er. tiet zijn dc problemen van een politieke partij die op zoek is naar haar eigen ge zicht. Van een partij die belanceert tussen Hollandse burgerlijkheid (Drees!) en links avantgardismc. De leiding van deze partij die kennelijk zelf ook weer onder druk staat, heeft nu haar fiat gehecht aan een beleid dat in wezen strekt naar een wat pruilerig, mokkig en bokkig isolement. DIT laatste toch was wel de kern van de mededeling die ons allen zo tegen het einde van het jaar gewerd, namelijk dat deze partij straks bij de formatie van een nieuw kabinet niet wenst samen te werken met de confessionelen. Een besluit, des te opmerkelijker nu die partijen een program op tafel hebben gelegd dat men toch bepaald niet eenzijdig behoudend kan noemen. (Van onze kerkredactie) DEN HA.AG De kerk blijft de moeite waard. Juist nu heeft ze een unieke taak, om in een geduldige dialoog de boodschap van het evangelie op een totaal nieuwe manier relevant te maken ■in de wereld. Daarom kan ik me zo geweldig hoos maken over een alles blokkerend conservatisme van zoveel kerkmensen. Aan het woord is ds. L. H. dikant van de Nederlandse Her- Ruitenberg, die 31 december vormde Kerk geweest. Al die met emeritaat is gegaan. Vijf tijd zat hij in de redactie van en twintig jaar is hij perspre- Hervormd Nederland. De laatste jaren was hij hoofdredacteur. In het gesprek, dat wij met hem hadden, onderstreept ds. Ruitenberg met nadruk een woord, dat wel niet zo in de Bijbel te vinden is, maar dat hij toch beschouwt ais een geoorloof de variant op de Prediker: „Er is een tijd om te vragen en er is een tijd om te antwoorden". Thans leven we in een tijd, dat we als kerk vanuit het evangelie in de eerste plaats vragen moeten stellen. Goodwill kwijt De kerk is de goodwill, die ze 25 jaar geleden nog had, kwijt. Nu ja, wat was het voor een goodwill. Men respecteerde de kerk, die in de oorlog haar geestelijke macht had vertoond. Men verwachtte van haar een sterke straling van invloed bij de -geestelijke vernieuwing van het Nederlandse volk. Dat is nu afgelopen. De kerk is als machtsfactor teruggetreden (vooral de Rooms-Katholieke Kerk) en de eenheid is niet waar gemaakt. Daar door is de kerk voor de buitenwacht niet langer ,,de boze hond, die je te vriend moet houden". Geestelijk ge sproken ziet ds. Ruitenberg hierin grote winst. Maar juist daarom is een geduldige dialoog een eerste vereiste. De kerk moet niet toegeven aan de behoefte om uitdagend te spreken, al willen de tegenstanders dat nog zo graag. De orthodoxie, de mensen van Schrift en Belijdenis, zeggen: „je moet het weer vertolken. Verlaat de oude paden niet. De kerk moet klare antwoorden geven, want dat willen de mensen". Ja, ja, zegt ds. Ruitenberg. Dat wil len ze inderdaad, om daarna des te harder neen te kunnen zeggen. Ze willen versterkt worden in hun over tuiging, dat de kerk nog precies zo is als in Ihun jeugd, om haar te kunnen blijven afwijzen. „Vandaar dat menoen als ik zo ho peloos irritant zijn, zowel voor de orthodoxen als voor, Iaat ik ze nu maar noemen de orthodoxen met een omgekeerd rekentcken: de goddeloze orthodoxen". Er is over dat PvdA-besluit bevreemding geuit Er is ook kritiek op geoefend. Terecht, dacht Ik. Want aangenomen dat er tot op zekere hoogte aan partij politiek gedaan mag worden, behoort er ook nog geregeerd te kunnen worden. Voor de regeerbaarheid van ons land dragen de politieke partijen alle een specifieke verantwoordelijkheid. En daar ligt in elk geval de grens van de toelaatbaarheid van wat men overigens als politieke partij meent te moeten en te kunnen doen. De verklaring van de PvdA nu moet die even beslis sende als simpele waarheid in strijd worden geacht. Ze behelst in de grond een indragen van een groot brok bemoeilijking in de formatie van een nieuw kabinet, en dus in de regeerbaarheid. Bij een kleinere partij sal zo Iets minder zwaar kun nen wegen dan bij een grotere. Maar een grotere heeft dan ook een geringere bewegingsvrijheid men kan dat het nadeel van het voordeel noemen. Ik kan het, als gcoegd, niet anders zien dan als een wat botte behoefte om ons als volk te laten boeten voor de vragen waarmee men self tobt. Men doet fors naar buiten, maar onthult daarmee de eigen toestand. DAAROM een moeilijk jaar, het jaar 1971, dat intussen juist een nuchtere en gezonde aanpak van zovele problemen vergen zal. We kennen de versohijnselen van deze tijd. Een infla tie, die al lang niet meer „sluipend" mag worden genoemd, op het gebied van onze economie. Echter tegelijk „inflatie" op allerlei andere terreinen. Wanneer ook daar allerlei waarheden en zekerheden op hun „geloofwaardigheid" worden getoetst, behoeft daarniets tegen te zijn, is er integendeel alles voor te zijn, mits aan die toetsing-op-gcioofwaardlgheid ook weer een gefundeerde normering ten grondslag ligt. Voor wie zijn bijbel leest, kan dunkt me, deze norma- ring in laatste instantie geen andere zijn. dan die van het gebod der liefde, waarin dan immers tegelijk al het andere, zoals barmhartigheid en gerechtigheid, gestalte kan krijgen. Daarvan dan moeten we elkaar in het begin van het nieuwe jaar maar veel toewensen, ook omdat we daarvan heel veel nodig zullen hebben. In de poli tiek, ongetwijfeld. Tegelijk echter in alles. Maar dat tegelijk in een jaar, dat ons weer als een nieuwe kans wordt geschonken. DIEMER Begeleiden De Hervormde Kerk heeft steeds op alle gebieden van de samenleving willen begeleiden. Dat is het idee ge weest van de raden van bijstand: b.v. de ethische aspecten van de indus trialisatie. het kernwapenvraagstuk, de gezinsplanning. Helaas is dat door gebrek aan man kracht niet aangepast aan de behoef te van het ogenblik, al gebeuren er incidenteel nog mooie dingen. Erger vindt ds. Ruitenberg het, dat al het studeren dood loopt op een kerkvolk, 1 2 3 4 S 6 1 9 11 12 13 14 IS 16 1? 8 19 20 21 22 24 2b 2b 27 I 28 29 30 31 Kruiswoord-puzzel Horizontaal. 1. insekteneter. 3. rivier. 4. woonboot, 6. aluiskolk, 7. plaats in Duitsland, 9. papegaai, 11. telwoord, 12. klaar, 14. familielid. 15. rivier in Italië, 17. familielid, 19. voegwoord, 20. heden, 22. in orde, 23. plaaggeest, 25. Euro peaan, 27. vruchtje, 29. graafwerktuig. 30. plaats in de N.O.P., 31. ouderwets dames kledingstuk. Verticaal. 1. bedektbloeiende plant, 2. tussenzetsel, 3. teken in de dierenriem. 5. voertuig. 7. oudelengtemaat. 8. welaan, 9. water in N.Br.. 10. water- ■tand, 11. behoeftig, 13. ventilator. 14. nachtgewaad, 16. zwaardvis. 18. spil van een wiel, 19. voorvoegsel, 21. look, 22. oude rekening (alk.). 24. lokspijs, 26. priem, 27. zangstem, 28. zware zoete wijn. Oplossing vorige puzzel Hor. 1. ram. 4. ent, 7. roet. 8. e.k.. 10. raak. 13. os. 14. es. 16. oor, 17. Ariël. 19. oog, 20. pi- 21. ma, 22. aria. 24. ga, 26. Anna. 27. ral, 28. dia. Vert 2. ara, 3. moker. 4. et, 5. te. 6. proloog. 9. kordaat, 11. as, 12. mol. 15. sip. 17. aga, 18. eland. 21. mi. 23. Rai, 25. ar. 26. al. (Van onze kerkredactie) DEN HAAG De gezamenlijke de kens van het bisdom Rotterdam heb ben dr. Simonis gevraagd zjjn benoe ming tot bisschop alsnog af te wij zen. In hun motivering delen zjj mee hem niet de geschikte figuur te ach ten. Ook een aantal priesters is een actie tegen dr. Simonis begonnen. De nieuw benoemde en omstreden bis schop heeft inmiddels ook via een tv-interview In Brandpunt laten weten dat hy ja heeft gezegd en blijft zeggen tegen zijn benoeming. I Hij drukte zich gisteravond zo uit: ,,Ik gevoel mij als iemand die pas ge trouwd is en de volgende dag tot de ontdekking komt dat zijn vrouw ern stige verlammingsverschijnselen ver toont Moet dat dan een reden zijn om onmiddellijk echtscheiding aan te vragen? Trouwens", zo voegde hij hieraan toe: „ik wist tevoren dat ik „een moeilijke vrouw" zou trouwen. Dr. Simonis reageerde verder: „Ik heb idee dat men mij nog onvoldoende kent en dat wij veel meer met elkaar moeten spreken". I Behalve vele protesten uit 'net land zijn er ook zeer vele adhesiebtuigin- gen voor dr. Simonis op de pastorie aan de Sportlaan in Den Haag. waar hij kapelaan is, binnengekomen. Zelfs cirkelde er donderdag boven Den Haag een reclamevliegtuig dat te tekst meevoerde: „LEVE bisschop Simonis". Verder ontving hij honder den brieven en telefoontjes, alsook reacties van alle Nederlandse bis- I schoppen. Tijdens de mis van Nieuwjaarsdag toen enkele woorden aan dr. Simonis' benoeming werden gewijd en hijzelf daar een enkel woord aan toevoegde reageerde de volle kerk met een spon taan en langdurig applaus, want hij is in zijn parochie zeer geliefd. Nadrukkelijk stelde dr. Simonis in het interview van gisteravond waar naar zijn mening het begin van alle samenwerking en alle nooodzakelijke vernieuwing ligt: via de verkondiging vanh et evangelie en door het gebed, waarbij de kerk(dienst) als centrum dient te fungeren. Alleen vanuit een diepe verbondenheid met Christus vanuit de kerk, kunnen we in de toe komst onze weg vinden. In verband met de opgelaaide kri tiek zei hij dit weliswaar erg pijnlijk te vinden, maar toch vol goede moed te zijn, waarbij hij dacht aan het evangeliewoord uit de Handelingen, het woord van Petrus „Men moet God meer gehoorzaam zijn dan de mensen". U moet maar eens nalezen in welke context dit woord wordt ge bruikt voegde hij zijn interviewer toe. We moeten elkaar niet emotioneel tegemoet treden, maar elkaar een eer lijke kans geven. Dat is christelijk. Hij had alle hoop dat dit zal gaan gebeuren omdat hij ervan overtuigd is dat er veel goedwillende priesters en leken in de Nederlandse kerkprovin cie zijn. Inmiddels komen er meer commen taren, die er de nadruk op leggen, dat de benoeming van dr. Simonis eenmaal gedaan zijnde dient te wor den aanvaard. Zo schrijft De Tijd, na gezegd te hebben gereserveerd tegenover de integriteit van zijn over tuiging en zijn persoonlijkheid. Hij is een man met diepgeploegde overtui gingen en weet deze in tegenstel ling tot vele van zijn conservatieve geloofsgenoten beminnelijk en wel sprekend te verdedigen. Ook de Delftse studentenpastor dr. W. van Paassen SCJ reageert mild op de benoeming en tekent zelfs protest aan tegen de zware psychologische druk, „waaronder men tracht de nieuwbenoemde bisschop te verplette ren". Pastoraal onderkent dr. Van Paassen de kans „dat grote groepen gelovigen gemakkelijker meekomen indien zij bisschop Simonis mee zien voorgaan in het bisschoppencollege". NED. ÏIERV. KERK Beroepen te Heteren (toez.) P. van den Heuvel te Hagestein. GEREF. GEMEENTEN Aangenomen naar Franklin Lakes (VS) C. Harinck te Utrecht. Bedankt voor Bodegraven J. van Haaren te Amersfoort. CAN. REF. CHURCHES Beroepen te Lincoln (Ontario. Ca nada) P Kingsma te Smither* (Bri tish Columbia). DS. L. H. RUITENBERG evangelie relevant maken dat te zeer vertrouwd is met het oude gemeentepatroon. Dat is ook de moeilijkheid voor een blad als Hervormd Nederland. Het wil in een voortdurende en geduldige dialoog staan met de tijd. Maar veel mensen verwachten van zo'n blad juist antwoorden, klare antwoorden. En dan natuurlijk die antwoorden, die ze zelf al gegeven hebben. Maar neem nu eens het abortus vraagstuk, Er worden vele antwoor den- gegeven en ze zijn naar de me ning van ds. Ruitenberg allemaal onvoldoende. Het aantal mensen, dat de kerk het vertrouwen opzegt, wordt steeds gro ter. Wil de kerk niet tot sekte wor den, dan zal zij er op In moeten gaan. Daarvoor Is een veel sterkere leiding nodig. De synode, zoals die nu wordt samengesteld, is zelfs voor de tame lijk stabiele sector van de kerk nau welijks representatief te noemen. Die leiding zou ook een vertrouwens relatie moeten onderhouden met al die groepen, die op niet traditionele wijze op verschillende gebieden gestalte ge ven aan wat zij als de evangelische boodschap hebben verstaan. De AKV ziet ds. Ruitenberg als een goede aan zet hiertoe. Oecumene De oecumenische ontwikkeling ziet <ds. Ruitenberg op het ogenblik in een slop lopen. Hij wijst daarvoor twee oorzaken aan. De eerste fout is volgens hem de opzet van de nieuwe Raad van Ker ken als een federatie van bestuur ders. In het bestuur zijn bewust alle maal mensen gekozen, die in de lei ding van hun eigen kerk zitten. Dat heeft naast voordelen het grote nadeel, dat ze stuk voor stuk angst vallig rekening moeten houden met hun achterban en dus gebeurt er niets. Ds. Ruitenberg kent maar één man, die, niet gebonden aan kerkelijke be leidsorganen, in staat zou zijn, om als voorzitter van de Raad van Kerken de oecumene in ons land weer vaart te geven: prof. dr. H. Berkhof. De andere narigheid is, dat de oecumene thans gelijk loopt met het drammen van de christelijke partijen naar één CDU. Dat maakt het streven i>?.ar geestelijke eenheid verdacht. De buitenwereld vermoedt een machts denken. Maar de echte oecumene is altijd een afwijzen van macht. Eigen manier Het gekke is. vindt ds. Ruitenberg, dat alle kerken voor dezelfde proble men staan, maar dat ze die elk op hun eigen manier willen oplossen. Overal is het geld op. Overal staan de kerken tegenover het moderne le vensbesef, onhistorisch, vitalistisch en niet meer levend vanuit de hoop. De Rooms-Katholieke Kerk geeft zoveel mogeliik sneelruimte, als ieder er maar bii blijft en het gezag van paus en bisschoppen gehandhaafd blijft. De gereformeerden verzetten de grenzen wat. maar vinden toch dat er grenzen moeten blijven. De hervormden zijh in grote verle genheid. De mensen van „Schrift en Belijdenis" zijn het sterkste, omdat de anderen geen antwoord hebben, dat als zodanig door de mensen van Schrift en Belijdenis wordt herkend. De oudere kleine kerken, zoals doopsgezinden, lutheranen, remon stranten. lijden aan hun kleinheid. Zij zijn de eerste kerken, die de grote klappen krijgen. De jongere kleinen, zoals de baptis ten en de vrije evangèlischen, behou den hun functie, omdat zij voor een bepaalde kategorie mensen de een zaamheid opheffen. Op korte termijn ziet ds. Ruiten berg geen organisatorische eenheid, ook niet van hervormden en gerefor meerden. Wel verwacht hij, dat inci- Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet In oebandellng worden genomen. Ge- helmhouding Is verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar In verband staan moeten In afzonder- UJke bileven worden gesteld. Per örlel dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. Vraag: Door een onvoorzichtigheid is er gom op mijn pluche tafelkleed gekomen. Na behandeling met water is de plek hard geworden en ik weet niet wat ik er tegen kan doen. Antwoord: Arabische gom met lauw water en eventueel wat ammo nia. Plastic lijm en lijm uit een tube oplossen in aceton. Rubberlijm op lossen in benzol of benzine. (Denk erom dat er vooral geen vuur in d%, buurt is als u met brandbare stoffen werkt. Ook niet te hard wrijven: want als u een ontploffing krijgt, if u nog verder van huis. Het beste is, het maar buiten te doen.) Probeer liefst op een plekje, wgdr het er niet op aan komt, of de kleur stof ertegen kan. Als de vlek eruit is, het kleed in zijn geheel wassen en op een ronde stok zonder te wringen ophangen. Als het toch ge kreukt is, bejandelen als fluweel. *(de een houdt de stof vast en de artóer strijkt voorzichtig met een Igüw ijzer aan de verkeerde kant. »V Durft u het wassen toch niet aan, borstel dan met Omo-schuim piiet het water, alleen maar schuim) in de stof en zuig het na een uurtje met de stofzuiger (als het tenminste goed droog is) er weer uit. U kunt voor alle zekerheid bij de winkelier vra gen wie de fabrikant is. Deze kan de aard van de lijm mededelen en heeft misschien -een eigen behandelings methode. Vraag: Heeft de familie v.d. Gug- ten ook een familiewapen? Antwoord: In de boeken over Ne derlandse familiewapens in de Ko ninklijke Bibliotheek en in de vele Nederlandse biografieën is geen fa miliewapen te vinden. Dit is geen reden om te wanhopen. U kunt zich wenden tot het Centraal bureau voor de genealogie, Nassaulaan 18, Den Haag. Misschien zijn er ook le zers die een inlichting kunnen ver strekken. denteel de grenzen steeds meer door allerlei ontwikkelingen zullen worden doorbroken: in de liturgie, in sociale acties, in het dienstverlenend pakket (zending, diakonaat, levens- en ge zinsbegeleiding). „Maar structuren hebben een taal leven, als je rekent dat zelfs de Waalse gemeenten nog bestaan. Denk je eens in: zestien dominees, die nog steeds elke zondag in het Frans staan te preken,..." (Van een onzer verslaggevers) ROTTERDAM Het vermo gen van het bisdom Rotterdam bedroeg ultimo 1969 nog 4,4 mil joen gulden. Dit is een miljoen minder dan het jaar daarvoor. Men rekent op een verlies in 1970 van 947.000 gulden en in 1971 van 609.000 gulden. „De toestand is zorg wekkend, maar we staan niet voor een bankroet", concludeert de alge meen econoom van het bisdom, drs. H. van de Ven. Er is nog nauwelijks een betrouw baar overzicht van de stijgende te korten van de afzonderlijke paro chies. Tot nu toe leidden dezen finan cieel een vrijwel autonoom bestaan, zolang ze maar geen rode cijfers ver toonden. Sinds 'kort wordt er door het bisdom - veel strengercontrole uit geoefend. In 1969 bedroegen de tekorten van de parochies 784.000 gulden. Voor 1970 worden ze geraamd op 1.312.000 gulden. Hoewel <de nu gepubliceerde financiële overzichten van het bisdom helemaal geen inzicht geven in de be staande fondsen in sociaal-chari tatieve sector en bij de orden moet men uit deze hoek ook geen „gouden bergen" verwachten, meent de alge meen econoom. Het bezit aan kerken is nog een volledig onontgonnen" terrein, maar in de verkoopsector blijft toch moeilijk heil te verwachten. Na aflossing van bestaande schulden en een werkkapi taal om een nieuwe kerkgelegenheid taal om een nieuwe kerkgelegenheid minder op, dan men ;zou verwachten. Zo'n verkoop als een kathedraal aan de Rotterdamse Westzeedijk, die vijf miljoen opbracht, is een uitzondering. Nu de traditionele bronnen van in komsten volstrekt onvoldoende blij ken om een toekomstig faillissement te voorkomen, krijgt het Rotterdamse bisdom, dat de hele provincie Zuid- Holland omvat, een nieuw financieel systeem, dat breekt met het collecte systeem. De basis wordt gevormd door een bijdrage van anderhalf pro cent van het netto-inkomen. Daarnaast wordt een collecte per zondag gehandhaafd, waarvoor een gulden per verdienend persoon als richtlijn wordt gesteld. Plaatsengeld, bankenpacht en allerlei bijzondere collecten worden afgeschaft. Richtlijn in de investeringshoek is: minder investeren in gebouwen, meer in pastoraal werk en pastorale wer kers. ROTTERDAM Op nieuwjaars dag is onverwacht op 64-jarige leef tijd overleden ds. P. Robbers, gerefor meerd predikant van Rotterdam-cen trum. Hij heeft deze kerk bijna 25 jaar mogen dienen. De. Robbers werd 1 augustus 1906 te Amsterdam geboren, studeerde theo logie aan de VU en begon zijn loop baan als hulpprediker in Wieringen (1931), waar hij voornamelijk onder de Zuiderzeearbeiders werkte. In 1934 werd hij predikant in Zuidland en in 1946 deed hij intrede in de Maasstad, waar hij jarenlang o.m. voorzitter was van het gereformeerd jeugdverband. Ds. Robbers, bekend om zijn tintelende humor was onder meer een uitnemend praeses van ker- keraadsvergaderingen en verzette des tijds als secretaris van de decentra- lisatiecommisie der gereformeerde kerk in Rotterdam veel werk. In zijn gemeente was hij zeer ge liefd, ook en vooral bij zijn catechi santen, die in hem een eminente leer meester hadden. Aan de gemeente wordt gelegenheid gegeven tot con doleance dinsdagavond 5 januari van half acht tot half negen in de Staten- singelkerk. De rouwdienst in dezelfde kerk zal gehouden worden op woens dagmiddag 6 januari om twee uur., waarna de begrafenis volgt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 2