Het komt
de juiste
er nu
vooral op aan
vragen te stellen
Dr.
voor
Simonis zwicht niet
psychologische druk
Het jaar 1971
Bisdom Rotterdam in
financiële zorgen
Een woord voor vandaag
Ds. Ruitenbergkerk heeft unieke taak
Uw probleem
is het
onze....
Kanttekening
Pasklare antwoorden
zijn gemakkelijker
BEROEPÏNGSWERK
Miljoen verlies per jaar
Ds. P. Robbers
overleden
Daarom, aanvaardt elkander, zoals ook Christus ons aanvaard heeft
tot heerlijkheid Gods (Romeinen 15 7).
Zoals Christus ons aanvaard heeftDe herdenking van de geboor
te van Davids Zoon ligt weer achter ons. Duizenden en duizenden
in de gehele wereld hebben in gedachten rond de kribbe gestaan en
Davids Zoon aanbeden. Duizenden en duizenden hebben zich schou
derophalend van de kribbe afgewend, zij hebben Hem niet aanvaard
Het laatste is niet eens belangrijk. Het gaat er uiteindelijk niet om
of wij Christus hebben aanvaard maar wel of Hij dat ons heeft ge
daan. Paulus schrijft in de brief aan de Romeinen, dat dit is ge
beurd Hij heeft ons aanvaard Voor de mens is een nieuw licht .op
gegaan. Hij staat aan het begin van een gehele nieuwe periode. Hij
kan met blijdschap zijn baan lopen. Het is een woord van bemoedi
ging om het jaar mee te beginnen., We stappen het nieuwe jaar in
met één grote zekerheid Hoe het ook reilt en zeitt, wat het ook
voor ons in zich verbergt, Hij heeft ons aanvaard In Hem zijn we
veilig en wel geborgen. Simeon in de tempel heeft het grote geluk
daarover doorleefd Mijn ogen hebben Uw heil gezien, dat Gij be
reid hebt voor het aangezicht van alle volken, zo roept hij uit. Be
reid voor alle volken. Wat zal ons kunnen gebeuren?
We lezen vandaag: Psalm 20.
Weiezen morgen: Lucas 1 vers 39 tot 45.
WAARHEID EN EENHEID
Orgaan voor het gereformeerd leven.
Vltg. Karssen, Bodegraven.
(Vraagt proefnummer.)
IN ONS LAND liggen de politieke verhoudingen reeds
onder normale omstandigheden maar wordt lang
zamerhand het abnormale niet ook normaal?
moeilijk.
In zoverre als dat een gevolg is van het feit dat we ais
volk ook de politiek ernstig nemen, met de politiek
ernst maken, is dat aanvaardbaar.
Onaanvaardbaar wordt het, zodra we de graad van
moeilijkheid met verwerpelijke middelen nog eens
extra gaan opvoeren. En van die neiging zijn ook
tegenwoordig aanwijzingen op te merken. Kort ge
zegd: het jaar 1971 kan voor ons land een extra
moeilijk jaar worden.
Eigenlijk moet men het indragen van extra moeilijkhe
den al dadelijk laken als een misbruiken van de
vrijheid die we als volk genieten. Er blijkt telkens
weer behoefte en dat niet alleen op politiek ter
rein om de vrijheid te gaan benutten als een soort
speeltuin. Men „doet maar", maar roept tegelijk risi
co's op, die zonder meer bedenkelijk moeten worden
genoemd.
POLITIEK Is, seker In een tijd ais deze en voor een
volk als het onze, een complexe zaak. Wanneer daar
in. met behoud van het wezenlijke, vereenvoudigd
kan worden, dan moet het welkom zijn. Aan zulk
een waardevolle vereenvoudiging hebben bijvoor
beeld de drie grotere confessionele partijen bijgedra
gen door te komen tot een eensluidend program.
Omgekeerd moet worden gezegd, dat een partij als de
PvdA er op nlt lijkt, een toch al niet gemakkelijke
situatie nog onhanteerbaarder te maken. Ik meen
niet ver van de waarheid te zijn, wanneer ik dat zie
als een poging om ons hele politieke bestel te straf
fen voor de proble'men waarmede deze partij zelf zit.
Die problemen zijn er. tiet zijn dc problemen van een
politieke partij die op zoek is naar haar eigen ge
zicht. Van een partij die belanceert tussen Hollandse
burgerlijkheid (Drees!) en links avantgardismc. De
leiding van deze partij die kennelijk zelf ook weer
onder druk staat, heeft nu haar fiat gehecht aan een
beleid dat in wezen strekt naar een wat pruilerig,
mokkig en bokkig isolement.
DIT laatste toch was wel de kern van de mededeling
die ons allen zo tegen het einde van het jaar gewerd,
namelijk dat deze partij straks bij de formatie van
een nieuw kabinet niet wenst samen te werken met
de confessionelen. Een besluit, des te opmerkelijker
nu die partijen een program op tafel hebben gelegd
dat men toch bepaald niet eenzijdig behoudend kan
noemen.
(Van onze kerkredactie)
DEN HA.AG De kerk blijft de moeite waard. Juist nu heeft
ze een unieke taak, om in een geduldige dialoog de boodschap
van het evangelie op een totaal nieuwe manier relevant te maken
■in de wereld. Daarom kan ik me zo geweldig hoos maken over
een alles blokkerend conservatisme van zoveel kerkmensen.
Aan het woord is ds. L. H. dikant van de Nederlandse Her-
Ruitenberg, die 31 december vormde Kerk geweest. Al die
met emeritaat is gegaan. Vijf tijd zat hij in de redactie van
en twintig jaar is hij perspre- Hervormd Nederland. De laatste
jaren was hij hoofdredacteur.
In het gesprek, dat wij met hem
hadden, onderstreept ds. Ruitenberg
met nadruk een woord, dat wel niet
zo in de Bijbel te vinden is, maar dat
hij toch beschouwt ais een geoorloof
de variant op de Prediker: „Er is een
tijd om te vragen en er is een tijd om
te antwoorden".
Thans leven we in een tijd, dat we
als kerk vanuit het evangelie in de
eerste plaats vragen moeten stellen.
Goodwill kwijt
De kerk is de goodwill, die ze 25
jaar geleden nog had, kwijt. Nu ja,
wat was het voor een goodwill. Men
respecteerde de kerk, die in de oorlog
haar geestelijke macht had vertoond.
Men verwachtte van haar een sterke
straling van invloed bij de -geestelijke
vernieuwing van het Nederlandse
volk.
Dat is nu afgelopen. De kerk is als
machtsfactor teruggetreden (vooral
de Rooms-Katholieke Kerk) en de
eenheid is niet waar gemaakt. Daar
door is de kerk voor de buitenwacht
niet langer ,,de boze hond, die je te
vriend moet houden". Geestelijk ge
sproken ziet ds. Ruitenberg hierin
grote winst.
Maar juist daarom is een geduldige
dialoog een eerste vereiste. De kerk
moet niet toegeven aan de behoefte
om uitdagend te spreken, al willen de
tegenstanders dat nog zo graag.
De orthodoxie, de mensen van
Schrift en Belijdenis, zeggen: „je
moet het weer vertolken. Verlaat de
oude paden niet. De kerk moet klare
antwoorden geven, want dat willen
de mensen".
Ja, ja, zegt ds. Ruitenberg. Dat wil
len ze inderdaad, om daarna des te
harder neen te kunnen zeggen. Ze
willen versterkt worden in hun over
tuiging, dat de kerk nog precies zo is
als in Ihun jeugd, om haar te kunnen
blijven afwijzen.
„Vandaar dat menoen als ik zo ho
peloos irritant zijn, zowel voor de
orthodoxen als voor, Iaat ik ze nu
maar noemen de orthodoxen met een
omgekeerd rekentcken: de goddeloze
orthodoxen".
Er is over dat PvdA-besluit bevreemding geuit Er is
ook kritiek op geoefend. Terecht, dacht Ik. Want
aangenomen dat er tot op zekere hoogte aan partij
politiek gedaan mag worden, behoort er ook nog
geregeerd te kunnen worden. Voor de regeerbaarheid
van ons land dragen de politieke partijen alle een
specifieke verantwoordelijkheid. En daar ligt in elk
geval de grens van de toelaatbaarheid van wat men
overigens als politieke partij meent te moeten en te
kunnen doen.
De verklaring van de PvdA nu moet die even beslis
sende als simpele waarheid in strijd worden geacht.
Ze behelst in de grond een indragen van een groot
brok bemoeilijking in de formatie van een nieuw
kabinet, en dus in de regeerbaarheid.
Bij een kleinere partij sal zo Iets minder zwaar kun
nen wegen dan bij een grotere. Maar een grotere
heeft dan ook een geringere bewegingsvrijheid
men kan dat het nadeel van het voordeel noemen.
Ik kan het, als gcoegd, niet anders zien dan als een
wat botte behoefte om ons als volk te laten boeten
voor de vragen waarmee men self tobt. Men doet
fors naar buiten, maar onthult daarmee de eigen
toestand.
DAAROM een moeilijk jaar, het jaar 1971, dat intussen
juist een nuchtere en gezonde aanpak van zovele
problemen vergen zal.
We kennen de versohijnselen van deze tijd. Een infla
tie, die al lang niet meer „sluipend" mag worden
genoemd, op het gebied van onze economie. Echter
tegelijk „inflatie" op allerlei andere terreinen.
Wanneer ook daar allerlei waarheden en zekerheden
op hun „geloofwaardigheid" worden getoetst, behoeft
daarniets tegen te zijn, is er integendeel alles voor
te zijn, mits aan die toetsing-op-gcioofwaardlgheid
ook weer een gefundeerde normering ten grondslag
ligt.
Voor wie zijn bijbel leest, kan dunkt me, deze norma-
ring in laatste instantie geen andere zijn. dan die van
het gebod der liefde, waarin dan immers tegelijk al
het andere, zoals barmhartigheid en gerechtigheid,
gestalte kan krijgen.
Daarvan dan moeten we elkaar in het begin van het
nieuwe jaar maar veel toewensen, ook omdat we
daarvan heel veel nodig zullen hebben. In de poli
tiek, ongetwijfeld. Tegelijk echter in alles.
Maar dat tegelijk in een jaar, dat ons weer als een
nieuwe kans wordt geschonken.
DIEMER
Begeleiden
De Hervormde Kerk heeft steeds op
alle gebieden van de samenleving
willen begeleiden. Dat is het idee ge
weest van de raden van bijstand: b.v.
de ethische aspecten van de indus
trialisatie. het kernwapenvraagstuk,
de gezinsplanning.
Helaas is dat door gebrek aan man
kracht niet aangepast aan de behoef
te van het ogenblik, al gebeuren er
incidenteel nog mooie dingen. Erger
vindt ds. Ruitenberg het, dat al het
studeren dood loopt op een kerkvolk,
1
2
3
4
S
6 1
9
11
12
13
14
IS
16
1?
8
19
20
21
22
24
2b
2b
27 I
28
29
30
31
Kruiswoord-puzzel
Horizontaal. 1. insekteneter. 3. rivier.
4. woonboot, 6. aluiskolk, 7. plaats in
Duitsland, 9. papegaai, 11. telwoord, 12.
klaar, 14. familielid. 15. rivier in Italië,
17. familielid, 19. voegwoord, 20. heden,
22. in orde, 23. plaaggeest, 25. Euro
peaan, 27. vruchtje, 29. graafwerktuig.
30. plaats in de N.O.P., 31. ouderwets
dames kledingstuk.
Verticaal. 1. bedektbloeiende plant, 2.
tussenzetsel, 3. teken in de dierenriem.
5. voertuig. 7. oudelengtemaat. 8.
welaan, 9. water in N.Br.. 10. water-
■tand, 11. behoeftig, 13. ventilator. 14.
nachtgewaad, 16. zwaardvis. 18. spil van
een wiel, 19. voorvoegsel, 21. look, 22.
oude rekening (alk.). 24. lokspijs, 26.
priem, 27. zangstem, 28. zware zoete
wijn.
Oplossing vorige puzzel
Hor. 1. ram. 4. ent, 7. roet. 8. e.k.. 10.
raak. 13. os. 14. es. 16. oor, 17. Ariël. 19.
oog, 20. pi- 21. ma, 22. aria. 24. ga, 26.
Anna. 27. ral, 28. dia.
Vert 2. ara, 3. moker. 4. et, 5. te. 6.
proloog. 9. kordaat, 11. as, 12. mol. 15.
sip. 17. aga, 18. eland. 21. mi. 23. Rai, 25.
ar. 26. al.
(Van onze kerkredactie)
DEN HAAG De gezamenlijke de
kens van het bisdom Rotterdam heb
ben dr. Simonis gevraagd zjjn benoe
ming tot bisschop alsnog af te wij
zen. In hun motivering delen zjj mee
hem niet de geschikte figuur te ach
ten. Ook een aantal priesters is een
actie tegen dr. Simonis begonnen. De
nieuw benoemde en omstreden bis
schop heeft inmiddels ook via een
tv-interview In Brandpunt laten
weten dat hy ja heeft gezegd en blijft
zeggen tegen zijn benoeming.
I Hij drukte zich gisteravond zo uit:
,,Ik gevoel mij als iemand die pas ge
trouwd is en de volgende dag tot de
ontdekking komt dat zijn vrouw ern
stige verlammingsverschijnselen ver
toont Moet dat dan een reden zijn
om onmiddellijk echtscheiding aan te
vragen? Trouwens", zo voegde hij
hieraan toe: „ik wist tevoren dat ik
„een moeilijke vrouw" zou trouwen.
Dr. Simonis reageerde verder: „Ik heb
idee dat men mij nog onvoldoende
kent en dat wij veel meer met elkaar
moeten spreken".
I Behalve vele protesten uit 'net land
zijn er ook zeer vele adhesiebtuigin-
gen voor dr. Simonis op de pastorie
aan de Sportlaan in Den Haag. waar
hij kapelaan is, binnengekomen.
Zelfs cirkelde er donderdag boven
Den Haag een reclamevliegtuig dat
te tekst meevoerde: „LEVE bisschop
Simonis". Verder ontving hij honder
den brieven en telefoontjes, alsook
reacties van alle Nederlandse bis-
I schoppen.
Tijdens de mis van Nieuwjaarsdag
toen enkele woorden aan dr. Simonis'
benoeming werden gewijd en hijzelf
daar een enkel woord aan toevoegde
reageerde de volle kerk met een spon
taan en langdurig applaus, want hij
is in zijn parochie zeer geliefd.
Nadrukkelijk stelde dr. Simonis in
het interview van gisteravond waar
naar zijn mening het begin van alle
samenwerking en alle nooodzakelijke
vernieuwing ligt: via de verkondiging
vanh et evangelie en door het gebed,
waarbij de kerk(dienst) als centrum
dient te fungeren. Alleen vanuit een
diepe verbondenheid met Christus
vanuit de kerk, kunnen we in de toe
komst onze weg vinden.
In verband met de opgelaaide kri
tiek zei hij dit weliswaar erg pijnlijk
te vinden, maar toch vol goede moed
te zijn, waarbij hij dacht aan het
evangeliewoord uit de Handelingen,
het woord van Petrus „Men moet
God meer gehoorzaam zijn dan de
mensen". U moet maar eens nalezen
in welke context dit woord wordt ge
bruikt voegde hij zijn interviewer
toe.
We moeten elkaar niet emotioneel
tegemoet treden, maar elkaar een eer
lijke kans geven. Dat is christelijk.
Hij had alle hoop dat dit zal gaan
gebeuren omdat hij ervan overtuigd is
dat er veel goedwillende priesters en
leken in de Nederlandse kerkprovin
cie zijn.
Inmiddels komen er meer commen
taren, die er de nadruk op leggen,
dat de benoeming van dr. Simonis
eenmaal gedaan zijnde dient te wor
den aanvaard. Zo schrijft De Tijd,
na gezegd te hebben gereserveerd
tegenover de integriteit van zijn over
tuiging en zijn persoonlijkheid. Hij is
een man met diepgeploegde overtui
gingen en weet deze in tegenstel
ling tot vele van zijn conservatieve
geloofsgenoten beminnelijk en wel
sprekend te verdedigen.
Ook de Delftse studentenpastor dr.
W. van Paassen SCJ reageert mild op
de benoeming en tekent zelfs protest
aan tegen de zware psychologische
druk, „waaronder men tracht de
nieuwbenoemde bisschop te verplette
ren". Pastoraal onderkent dr. Van
Paassen de kans „dat grote groepen
gelovigen gemakkelijker meekomen
indien zij bisschop Simonis mee zien
voorgaan in het bisschoppencollege".
NED. ÏIERV. KERK
Beroepen te Heteren (toez.) P. van
den Heuvel te Hagestein.
GEREF. GEMEENTEN
Aangenomen naar Franklin Lakes
(VS) C. Harinck te Utrecht.
Bedankt voor Bodegraven J. van
Haaren te Amersfoort.
CAN. REF. CHURCHES
Beroepen te Lincoln (Ontario. Ca
nada) P Kingsma te Smither* (Bri
tish Columbia).
DS. L. H. RUITENBERG
evangelie relevant maken
dat te zeer vertrouwd is met het oude
gemeentepatroon.
Dat is ook de moeilijkheid voor een
blad als Hervormd Nederland. Het
wil in een voortdurende en geduldige
dialoog staan met de tijd. Maar veel
mensen verwachten van zo'n blad
juist antwoorden, klare antwoorden.
En dan natuurlijk die antwoorden,
die ze zelf al gegeven hebben.
Maar neem nu eens het abortus
vraagstuk, Er worden vele antwoor
den- gegeven en ze zijn naar de me
ning van ds. Ruitenberg allemaal
onvoldoende.
Het aantal mensen, dat de kerk het
vertrouwen opzegt, wordt steeds gro
ter. Wil de kerk niet tot sekte wor
den, dan zal zij er op In moeten gaan.
Daarvoor Is een veel sterkere leiding
nodig. De synode, zoals die nu wordt
samengesteld, is zelfs voor de tame
lijk stabiele sector van de kerk nau
welijks representatief te noemen.
Die leiding zou ook een vertrouwens
relatie moeten onderhouden met al die
groepen, die op niet traditionele wijze
op verschillende gebieden gestalte ge
ven aan wat zij als de evangelische
boodschap hebben verstaan. De AKV
ziet ds. Ruitenberg als een goede aan
zet hiertoe.
Oecumene
De oecumenische ontwikkeling ziet
<ds. Ruitenberg op het ogenblik in een
slop lopen. Hij wijst daarvoor twee
oorzaken aan.
De eerste fout is volgens hem de
opzet van de nieuwe Raad van Ker
ken als een federatie van bestuur
ders. In het bestuur zijn bewust alle
maal mensen gekozen, die in de lei
ding van hun eigen kerk zitten.
Dat heeft naast voordelen het grote
nadeel, dat ze stuk voor stuk angst
vallig rekening moeten houden met
hun achterban en dus gebeurt er
niets.
Ds. Ruitenberg kent maar één man,
die, niet gebonden aan kerkelijke be
leidsorganen, in staat zou zijn, om als
voorzitter van de Raad van Kerken
de oecumene in ons land weer vaart
te geven: prof. dr. H. Berkhof.
De andere narigheid is, dat de
oecumene thans gelijk loopt met het
drammen van de christelijke partijen
naar één CDU. Dat maakt het streven
i>?.ar geestelijke eenheid verdacht. De
buitenwereld vermoedt een machts
denken. Maar de echte oecumene is
altijd een afwijzen van macht.
Eigen manier
Het gekke is. vindt ds. Ruitenberg,
dat alle kerken voor dezelfde proble
men staan, maar dat ze die elk op
hun eigen manier willen oplossen.
Overal is het geld op. Overal staan
de kerken tegenover het moderne le
vensbesef, onhistorisch, vitalistisch en
niet meer levend vanuit de hoop.
De Rooms-Katholieke Kerk geeft
zoveel mogeliik sneelruimte, als ieder
er maar bii blijft en het gezag van
paus en bisschoppen gehandhaafd
blijft.
De gereformeerden verzetten de
grenzen wat. maar vinden toch dat er
grenzen moeten blijven.
De hervormden zijh in grote verle
genheid. De mensen van „Schrift en
Belijdenis" zijn het sterkste, omdat
de anderen geen antwoord hebben,
dat als zodanig door de mensen van
Schrift en Belijdenis wordt herkend.
De oudere kleine kerken, zoals
doopsgezinden, lutheranen, remon
stranten. lijden aan hun kleinheid.
Zij zijn de eerste kerken, die de grote
klappen krijgen.
De jongere kleinen, zoals de baptis
ten en de vrije evangèlischen, behou
den hun functie, omdat zij voor een
bepaalde kategorie mensen de een
zaamheid opheffen.
Op korte termijn ziet ds. Ruiten
berg geen organisatorische eenheid,
ook niet van hervormden en gerefor
meerden. Wel verwacht hij, dat inci-
Brieven die niet zijn voorzien
van naam en adres kunnen niet In
oebandellng worden genomen. Ge-
helmhouding Is verzekerd. Vragen
die niet onderling met elkaar In
verband staan moeten In afzonder-
UJke bileven worden gesteld. Per
örlel dient een gulden aan postze
gels te worden Ingesloten.
Vraag: Door een onvoorzichtigheid
is er gom op mijn pluche tafelkleed
gekomen. Na behandeling met water
is de plek hard geworden en ik weet
niet wat ik er tegen kan doen.
Antwoord: Arabische gom met
lauw water en eventueel wat ammo
nia. Plastic lijm en lijm uit een tube
oplossen in aceton. Rubberlijm op
lossen in benzol of benzine. (Denk
erom dat er vooral geen vuur in d%,
buurt is als u met brandbare stoffen
werkt. Ook niet te hard wrijven:
want als u een ontploffing krijgt, if
u nog verder van huis. Het beste is,
het maar buiten te doen.)
Probeer liefst op een plekje, wgdr
het er niet op aan komt, of de kleur
stof ertegen kan. Als de vlek eruit
is, het kleed in zijn geheel wassen
en op een ronde stok zonder te
wringen ophangen. Als het toch ge
kreukt is, bejandelen als fluweel. *(de
een houdt de stof vast en de artóer
strijkt voorzichtig met een Igüw
ijzer aan de verkeerde kant. »V
Durft u het wassen toch niet aan,
borstel dan met Omo-schuim piiet
het water, alleen maar schuim) in de
stof en zuig het na een uurtje met
de stofzuiger (als het tenminste goed
droog is) er weer uit. U kunt voor
alle zekerheid bij de winkelier vra
gen wie de fabrikant is. Deze kan de
aard van de lijm mededelen en heeft
misschien -een eigen behandelings
methode.
Vraag: Heeft de familie v.d. Gug-
ten ook een familiewapen?
Antwoord: In de boeken over Ne
derlandse familiewapens in de Ko
ninklijke Bibliotheek en in de vele
Nederlandse biografieën is geen fa
miliewapen te vinden. Dit is geen
reden om te wanhopen. U kunt zich
wenden tot het Centraal bureau
voor de genealogie, Nassaulaan 18,
Den Haag. Misschien zijn er ook le
zers die een inlichting kunnen ver
strekken.
denteel de grenzen steeds meer door
allerlei ontwikkelingen zullen worden
doorbroken: in de liturgie, in sociale
acties, in het dienstverlenend pakket
(zending, diakonaat, levens- en ge
zinsbegeleiding).
„Maar structuren hebben een taal
leven, als je rekent dat zelfs de
Waalse gemeenten nog bestaan. Denk
je eens in: zestien dominees, die nog
steeds elke zondag in het Frans staan
te preken,..."
(Van een onzer verslaggevers)
ROTTERDAM Het vermo
gen van het bisdom Rotterdam
bedroeg ultimo 1969 nog 4,4 mil
joen gulden. Dit is een miljoen
minder dan het jaar daarvoor.
Men rekent op een verlies in 1970
van 947.000 gulden en in 1971 van
609.000 gulden. „De toestand is zorg
wekkend, maar we staan niet voor
een bankroet", concludeert de alge
meen econoom van het bisdom, drs.
H. van de Ven.
Er is nog nauwelijks een betrouw
baar overzicht van de stijgende te
korten van de afzonderlijke paro
chies. Tot nu toe leidden dezen finan
cieel een vrijwel autonoom bestaan,
zolang ze maar geen rode cijfers ver
toonden. Sinds 'kort wordt er door het
bisdom - veel strengercontrole uit
geoefend.
In 1969 bedroegen de tekorten van
de parochies 784.000 gulden. Voor
1970 worden ze geraamd op 1.312.000
gulden.
Hoewel <de nu gepubliceerde
financiële overzichten van het bisdom
helemaal geen inzicht geven in de be
staande fondsen in sociaal-chari
tatieve sector en bij de orden moet
men uit deze hoek ook geen „gouden
bergen" verwachten, meent de alge
meen econoom.
Het bezit aan kerken is nog een
volledig onontgonnen" terrein, maar in
de verkoopsector blijft toch moeilijk
heil te verwachten. Na aflossing van
bestaande schulden en een werkkapi
taal om een nieuwe kerkgelegenheid
taal om een nieuwe kerkgelegenheid
minder op, dan men ;zou verwachten.
Zo'n verkoop als een kathedraal aan
de Rotterdamse Westzeedijk, die vijf
miljoen opbracht, is een uitzondering.
Nu de traditionele bronnen van in
komsten volstrekt onvoldoende blij
ken om een toekomstig faillissement
te voorkomen, krijgt het Rotterdamse
bisdom, dat de hele provincie Zuid-
Holland omvat, een nieuw financieel
systeem, dat breekt met het collecte
systeem. De basis wordt gevormd
door een bijdrage van anderhalf pro
cent van het netto-inkomen.
Daarnaast wordt een collecte per
zondag gehandhaafd, waarvoor een
gulden per verdienend persoon als
richtlijn wordt gesteld. Plaatsengeld,
bankenpacht en allerlei bijzondere
collecten worden afgeschaft.
Richtlijn in de investeringshoek is:
minder investeren in gebouwen, meer
in pastoraal werk en pastorale wer
kers.
ROTTERDAM Op nieuwjaars
dag is onverwacht op 64-jarige leef
tijd overleden ds. P. Robbers, gerefor
meerd predikant van Rotterdam-cen
trum. Hij heeft deze kerk bijna 25
jaar mogen dienen.
De. Robbers werd 1 augustus 1906
te Amsterdam geboren, studeerde theo
logie aan de VU en begon zijn loop
baan als hulpprediker in Wieringen
(1931), waar hij voornamelijk onder
de Zuiderzeearbeiders werkte. In
1934 werd hij predikant in Zuidland
en in 1946 deed hij intrede in de
Maasstad, waar hij jarenlang o.m.
voorzitter was van het gereformeerd
jeugdverband. Ds. Robbers, bekend
om zijn tintelende humor was onder
meer een uitnemend praeses van ker-
keraadsvergaderingen en verzette des
tijds als secretaris van de decentra-
lisatiecommisie der gereformeerde
kerk in Rotterdam veel werk.
In zijn gemeente was hij zeer ge
liefd, ook en vooral bij zijn catechi
santen, die in hem een eminente leer
meester hadden. Aan de gemeente
wordt gelegenheid gegeven tot con
doleance dinsdagavond 5 januari van
half acht tot half negen in de Staten-
singelkerk. De rouwdienst in dezelfde
kerk zal gehouden worden op woens
dagmiddag 6 januari om twee uur.,
waarna de begrafenis volgt.