Dr. J. J. Buskes: Euthanasie in
christelijke kring bespreken
Mgr. Moors treedt
af als bisschop
N.G. theologen vragen
meer naastenliefde
in apartlieidsbeleid
Sterke belangstelling
voor Calvijn in Japan
Een woord voor vandaag
Euthanasie
Dr. C. Leering: Arts slaat altijd alleen bij besluit
Uw probleem
is het
onze....
Saigon straft
journalist
Wereldraad
Kandidatenlijst
van D'66
BEROEPËNGSWERK
Extra zitting
synode
uitgesteld
Sterker druk
op baptisten
WOENSDAG 30 DECEMBER 1970
En het geschiedde, terwijl al het volk gedoopt werd, dat toen
ook Jezus gedoopt werd en in gebed was, de hemel zich opende",
vertelt Lucas. Van heinde en ver zijn de mensen gekomen. En onder
al deze mensen is de Here Jezus. Hij komt als een mens onder de
mensen. De doop was een profetie, een uiterlijk teken van wat God
gaat doen. Bij de doop is immers niet alleen de dopeling betrokken.
God zegt niet alleen tot hem: U bent van mij. Bij de doop zijn alle
aanwezigen betrokken. God neemt mensen aan. Door de doop komt
de Heilige Geest tot ons om met ons een nieuw begin te zijn. En als
Christus gedoopt wordt gaat de hemel open. God Zelf zegt: Gij zijt
mijn Zoon. Tot dat ogenblik kon dat nog niet gezegd worden. De
reiniging kon slechts door het offer van Christus plaats vinden.
Christus was de Eerste. Maar Hij zou, zoals Jesaja zegt: Velen
rechtvaardig maken". De doop van Jezus was de overgave in geloof
aan de opdracht die God Hem had gegeven, namelijk om de zonden
der wereld op Zich te nemen. Daarom- gaat bij de doop nu ook voor
ons de hemel open: God Zelf komt in Chestus door de Heilige
Geest tot ons om met ons een nieuw begin te maken.
We lezen vandaag: Psalm 34 vers 1 tot 23.
DEN HAAG De medische
technische vooruitgang van de
laatste jaren stelt de medici voor
hele nieuwe problemen. Het leven
van iemand, die eigenlijk een
„plantenbestaan" lijdt en voor wie
geen kans op herstel is kan heel
lang worden gerekt. Heeft, het
zin? Mag het anders? Vragen, die
in deze tijd meer dan ooit gaan
leven.
In het maandblad Op Leeftijd
van de Nederlandse federatie
voor bejaardenzorg, wordt in ver
schillende interviews uitvoerig
aandacht besteed aan deze ma
terie en aan het begrip euthana
sie.
In de interviews, waarvan we
hiernaast enkele gedeelten over
nemen komt steeds de naam prof.
Van den Berg ter sprake. Prof.
dr. J. H. van den Berg heeft het
boekje „Medische macht en me
dische ethiek" geschreven, dat in
de artsenwereld veel stof heeft
doen opwaaien.
MAASTRICHT De Jezuïetenpa
ter E. Rrekelberg uit Delft, die
maandag voor de rechtbank in
Maastricht tot een boete van 75 gul
den werd veroordeeld omdat hij een
steen door de ruit van een sexboetiek
in Maastricht had gegooid heeft ho
ger beroep aangetekend. Hij acht de
uitspraak onrechtvaardig, omdat de
rechtbank de Nederlandse wet niet
getoetst heeft aan de wet van God en
van de tien geboden.
Brieven die niet zijn voorzien
van naam en adres kunnen niet In
oehandellng worden genomen. Ge
heimhouding Is verzekerd. Vragen
die niet onderling met elkaar in
verband staan moeten In afzonder
lijke b. leven worden gesteld. Per
brief dient een gulden aan postze
gels te worden Ingesloten.
Vraag: Wat is het verschil tussen
medicinale zuurstof^ dat bij adem
nood wordt toegediend, en zuurstof
uit een cilinder van een lasser? Kan
men in noodgevallen ook van de
laatste gebruik maken?
Antwoord: Van een deskundige
vernamen wij dat het verschil zo
klein is, dat hij in noodgevallen niet
zou aarzelen, dit laatste toe te die
nen. Hoogstens zit er iets meer stik
stof in. Men kan beter niet buiten
een arts om handelen, maar op een
onbewoond eiland kunt u elk
bruikbaar middel te baat nemen om
een mensenleven te redden.
Vraag: Iemand heeft sinds 1911
een ongevallenrente getrokken van
enkele tientallen guldens. Die rente
is al die jaren nooit verhoogd. Is de
Sociale verzekeringsbank (indertijd
rijksverzekeringsbank) niet verplicht
een eenmaal vastgestelde rente te
verhogen, gezien de enorme geldont
waarding in die jaren? Hoe zijn deze
gevallen geregeld bij de Ongevallen
wet?
Antwoord: Gedeeltelijke ongeval
lenuitkeringen zijn nooit verhoogd
en er zijn evenmin krachtens andere
regelingen extra-uitkeringen ge
schied.. Een klein lichtpuntje is dat
de uitkering gedurende net gehele
leven voortgaat of wordt afgekocht.
In elk geval is de raad van arbeid of
de vakvereniging steeds bereid, voor
een dergelijk geval alle mogelijke
inlichtingen te geven en dus is het
mogelijk alsnog te verifiëren of er
nog bepaalde mogelijkheden zijn
voor het betrokken geval, of niet.
Waarschijnlijk is het ook mogelijk
bij de betrokken firma, die als cou
lant bekend is, via een vakvereniging
iets te bereiken om het leed gedu
rende al die jaren wat te verzaenten.
Kruiswoord-puzzel
Horizontaal. 1. teken in de dieren
riem, 4. loot, 7. schoorsteenzwart, 8.
maanstand. 10. getroffen, 13. rund. 14.
boom, 16. gehoororgaan, 17. luchtgeest,
19. gezichtsorgaan, 20. meervoud (afk.
Lat.), 21. familielid. 22. zangstuk. 24. be
vel. 26. meisjesnaam, 27: moerasvogel,
28. projectieplaatje.
VerticaaL 2. papegaal, 3. grote hamer,
4. voegwoord (Fr.), 5. voorzetsel, 6. voor
rede. 9. kloek. 11. spil van een wiel, 12.
insekteneter, 15. verlegen, 17. Turks be
velhebber, 18. soort hert, 21. muziek
noot, 23. bekend gebouw in Amsterdam,
25. slede, 26. telwoord.
Oplossing vorige puzzel
Hor. 1. agami, 5. meel. 7. gallon, 9. ver
let. 10. m.l., 12. wens. 13. gerei. 14. ent, 15.
Bet, 16. ra, 17. eJt„ 18. Nes. 19. aga, 20.
regel. 21. amen, 22. Tl.. 23. gemaal. 25.
retort. 27. peer. 28. meier.
Vert. 1. as, 2. agent. 3. mars, 4. Ill, 5.
motet. 6. en, 8. leges. 9. venkel. 10. mer
gel. 11. liaan. 12. Weert, 15. belet. 18. ne
ger, 19. Amatl, 21. Aare, 24. mom, 25. re,
26. ar.
ROERMOND Op zijn ver
zoek is aan de bisschop van
Roermond, mgr. P. J. A. Moors,
eervol door de paus ontslag ver
leend. Bisschop Moors is 64 jaar
en legt zijn ambt neer om ge
zondheidsredenen. Overigens is
de 65-jarige leeftijd al min of
meer door de Nederlandse bis
schoppen als een „emeritaats-
grens" aangenomen.
Mgr. Moors is door paus Paulus
inmiddels benoemd tot titulair bis
schop van Maastricht. In zijn functie
van apostolisch administrator die
hem tegelijkertijd is opgedragen kan
hij de leiding over het bisdom Roer
mond behouden tot er een opvol
ger is benoemd.
Er zijn thans in de Nederlandse
kerkprovincie twee bisschoppen-
vacatures, te weten in Roermond en
in Rotterdam. Daarnaast komt ook
kardinaal Alfrink qua leeftijd hij
is dit jaar zeventig geworden in
aanmerking om terug te treden. De
belangrijkste ontwikkelingen in de
Nederlandse r.-k. kerk hebben hem
echter tot nu toe weerhouden zijn
hoge functie neer te leggen. Wat de
wereldverhoudingen in de r.k. kerk
betreft behoeft hij trouwens nog niet
terug te treden, omdat het Vaticaan
onlangs als leeftijdsgrens waar-
Van een onzer verslaggeefsters
DEN HAAG „Ik zou willen dat zo'n boekje van Van den Berg (medische
macht en medische ethiek) in kerkelijke kring niet zo maar aan de kant zou
worden gelegd," zegt dr. Buskes in het blad „Op Leeftijd".
„Wat mij bovendien verschrikkelijk dwars zit is dat wij op dit punt zo on
gelofelijk consciëntieus willen zijn. In een tijd waarin wij ik-weet-niet-wat
fabriceren om mensenlevens met miljoenen te vernietigen en dat doen wij
met smaak praten wij ineens over de Eerbied Voor Het Leven als het om
één leven gaat dat toch naar onze overtuiging geen leven meer is. Dan denk
ik, hier hapert iets. De vraag of het geoorloofd is om met een atoombom
honderdduizend zinvolle levens te vernietigen vind ik veel urgenter dan de
vraag wat we aan moeten met dat ene konkrete geval waarin we zeggen, wat
heeft dat nog voor zin
Merkwaardig dat de mensen hier ineens verschrikkelijk tekeeer gaan tegen
over Van den Berg, omdat hij onbarmhartig is, terwijl ze die andere vragen
laten liggen. Ik wil beide vragen met elkaar in verband brengen, de proporties
zien. Van den Berg heeft vanuit een gevoel van barmhartigheid gedacht Daar
ben ik van overtuigd. Hij is zijn tijd ver vooruit."
„Ik vind euthanasie een probleem.
Alhoewel het tot nog toe in kerkelijke
kring, voor mensen die zich christe
nen noemen, eigenlijk weinig een pro
bleem is geweest. Men was er mee
klaar. Men heeft het zonder meer af
gewezen.
Moreel en uit geloofsovertuiging
ongeoorloofd Maar het blijft een
probleem waarop een antwoord gege
ven moet worden. In christelijke
kring moet dit hele vraagstuk als pro
bleem aan de orde gesteld worden.
Men moet er opnieuw over gaan
denken, zich bezinnen. Dat zou ik
van de grootste betekenis vinden.
Daarom is het niet van belang dat ik
zeg, ik ben er tegen of ik ben ervoor.
Ik heb mijn vragen. Maar ik verzet
mij ertegen, wanneer van christelijke
kant, zoals momenteel sterk gebeurt,
gezegd wordt dat het een onbarmhar
tig boek is. Van den Berg heeft het uit
barmhartigheid geschreven.
Zoals een mens van Godswege het
recht heeft om te leven, zo heeft h\j
van Godswege het recht om te ster
ven.
Dat betekent dat een zieke innerlijk -
ervan overtuigd kan zijn: voor mij is
van Godswege het moment gekomen
om te sterven: ik wens niet dat me
dici mij dit recht ontnemen, waar ik
de overtuiging heb dat het alles op
alles zetten om mijn leven te rekken,
zinloos en zelfs niet verantwoord is.
Mondigheid
Ik vind het pijnlijk in onze tijd dat
terwijl wij in het algemeen op alle
terreinen gaan spreken over de mon
digheid van de mens, we wanneer hij
ernstig ziek wordt, hem zijn mondig
heid ontnemen en hem gaan behande
len als een onmondig klein kind dat
zelf helemaal geen stem in het kapit
tel meer heeft. Dat vind ik dan wel de
overschatting van de medische macht.
Nou ja. Van den Berg heeft dat heel
duidelijk gezegd, vroeger hadden de
medici eigenlijk geen macht en toen
had die eed zin. maar nu ze zo'n on
gelofelijke macht gekregen hebben,
dringt zich de vraag onweerstaanbaar
naar voren, voor welk leven vechten
ze. En dan betekent dit dus, dat men
de vraag gaat stellen, is dit nog een
zinvol leven of is dit eigenlijk, ook
vanuit het geloof bekeken, geen leven
meer, zoals God het leven bedoelt?
DR. J. J. BUSKES
mondigheid
PHILADELPHIA (VS) De raad
voor kerk en samenleving van de
Verenigde Presbyteriaanse Kerk
heeft de Amerikaanse regering ge
vraagd, alles te doen wat in haar
vermogen ligt, om te zorgen dat Don
Luce, waarnemer van de Wereldraad
van Kerken in Zuid-Vietnam, zijn
perspapieren terugkrijgt.
Luce is de man die deze zomer
het bestaan van de „tijgerkooien" in
de gevangenis Kon Son aan het licht
heeft gebracht. De Zuidvietnamese
regering heeft daarop zijn perspa
pieren in beslag genomen.
De Amerikaanse presbyterianen
noemen deze maatregel een bewijs
van het ontbreken van persvrijheid
in Zuid-Vietnam.
De commissie internationale zaken
van de Wereldraad heeft Saigon op
heldering gevraagd.
MGR. P. J. A. MOORS
vacature in Roermond
van overigens afgeweken kan wor
den heeft gesteld de 75-jarige
leeftijd.
De Nederlandse kerkprovincie telt
zeven bisdommen. In totaal zijn er
volgens de Pius-almanak, het rooms-
katholieke kerkelijke handboek, 75
Nederlandse bisschoppen, die func
ties over de gehele wereld vervullen.
Voorts zijn er zeven aartsbisschop
pen.
De benoeming van mgr. Moors zal
nog wel geruime tijd op zich laten
wachten, omdat het hier een nogal
langdurige procedure betreft. Naar
mag worden aangenomen zal ook
deze benoeming, evenals die thans
loopt in het bisdom Rotterdam, ge
schieden met inspraak van leken.
Bisschop Moors heeft zich althans in
die richting uitgelaten.
Bisschop Moors is in Weert gebo
ren, werd in 1930 priester gewijd en
is bisschop van Roermond geweest
van begin 1959 af.
De actiegroep Leningrad heeft
gisteravond in de Amsterdamse
Koopmansbeurs een demonstra
tieve bijeenkomst gehouden te
gen het lot van de Russische jo
den en uit solidariteit met hun
vrijheidsstreven. Op de foto op
de voorste rij links dr. W. Drees
sr. en rechts pater Jan Kilsdonk,
daarachter links dr. J. J. Buskes
en rechts prof. dr. Karei van het
Reve.
(Van onze kerkredactie)
STELLENBOSCH Twee
prominente theologen van de
Nederduitse Gereformeerde
Kerk hebben scherpe kritiek
uitgeoefend op een ambtelijke
uitspraak, waarbij het een vrouw
verboden is, om met haar man,
een invalide Bantoe-arbeider,
langer samen te leven.
Hun huwelijk was indertijd volko
men wettig gesloten, maar blijkbaar
zijn de autoriteiten achteraf tot de
conclusie gekomen, dat het huwelijk
een overtreding betekent van de „on-
zedelijkheidswet", die interraciale
huwelijken verbiedt.
De professoren J. J. Muller en Van
der Merwe noemen de manier, waar
op deze zaak ambtelijk is afgehan
deld. een aanfluiting van christelijke
beginselen, die wel moet leiden tot
verbittering van de zijde der niet-
blanken.
Wanneer wettig gesloten huwelij
ken op een dergelijke tragische wijze
tot de ondergang worden gedoemd,
kan de uitvoering van zo'n politiek
niet meer christelijk genoemd wor
den, daar de Bijbel duidelijk ook tot
de overheid zegt: Gij zult niet echt
breken.
Prof. Muller voegde hieraan toe,
dat men zijn uitlatingen moet be
schouwen als een hartekreet van vele
loyale Afrikaanders, die meer naas
tenliefde en echt christendom in de
toepassing van het apartheidsbeleid
wensen.
Ook het regeringsgezinde dagblad
Die Burger heeft de gedwongen
scheiding van het echtpaar afge
keurd.
Diezelfde prof. Muller heeft in „Die
kerkbode", het blad van de Neder
duitse Gereformeerde Kerk, het voor
stel gelanceerd, om in elke „blanke"
nederduits-gereformeerde kerk enke
le „bezoekersbanken" te plaatsen
voor niet-blanken.
Thans worden niet-blanken alleen
toegelaten bij bijzondere gelegenhe
den. Muller wil dat verruimen. Ove
rigens verdedigt hij de praktijk van
aparte kerken voor verschillende ras
sen als „gezonde politiek".
AMSTERDAM e=< Tijdens het con
gres van D'66 in Breda gehouden op
19 en 20 december werd gestemd voor
de kandidatenlijst voor de Tweede-
Kamerverkiezingen. De stembiljetten
werden in een computer verwerkt.
Gisteravond werd de uitslag bekend.
De eerste vijftien kandidaten zijn: H.
van Mierlo, Amsterdam; mej. A. M.
Goudsmit, Amsterdam; A. de Goede,
Leiderdorp; M. J. J A. Imkamp, Den
Haag; E. Nypels, Rijswijk; E. A. F.
Wilbers, Bergen op Zoom (nieuwe
ling); M. Dijkstra, Beetsterzwaag; E.
C. Visser. Amsterdam; M. B. Eng-
wirda, Scheveningen; J. C. ter Louw,
Utrecht: G. Nooteboom, Sint Maar-
tensvlotbrug; J. G. H. de Vaan, Ge
nnep (L); J. A. P. M. Beekmans,
Dirksland; K. P. Bloema, Den Haag;
C. Mertens, Amsterdam.
Het weer in Europa
Amsterdam geh.bew. -2
Brussel mist -2
Frankfort geh. bew. 0
Genève zw. bew. 0
Innsbruck h. bew. o
Kopenhagen sneeuw 1
Locarno regen 2
Londen regen 2
Luxemburg geh.bew. -1
Madrid h. bew. 2
Dr. C. Leering, geneesheer-direc
teur van het verpleeghuis Regina
Pacis in Arnhem is van meningdat
oude mensen zelf nodig zijn bij de
opinievorming over dit onderwerp.
Hij is van mening, dat een patiënt
op een gegeven moment moet mogen
zeggen: Dokter u moet zich onthou
den van ingrepen: „Het is zelfs on
betamelijk te trachten coüte que coüte
een leven te rekken, wanneer de pa
tiënt duidelijk niet verder meer wil
leven.
Nu zijn zowel de arts, als de pa
tiënt aan handen en voeten gebonden.
Het zou zelfs zo moeten zijn. dat wan
neer passieve euthanasie niet „lukt",
de arts op wens van de patiënt zijn
toevlucht moet kunnen nemen tot ak-
tieve euthanasie. Dus iets moet gaan
doen om het leven doelbewust te be
ëindigen. Dit ondanks het feit, dat het
naar mijn mening niet mogelijk is, al
gemeen te stellen, dat aktieve eutha
nasie gerechtvaardigd is.
Onderzoek
Dr. Leering betreurt, dat er op het
gebied van sterven, stervensbegelei
ding en aangrenzende zaken zo weinig
onderzoek is verricht. Dat het alles zo
verschrikkelijk lang taboe is gebleven
en vaak nog is: „Je kunt nergens op
teruggrijpen. Je staat alleen in je be
sluit. De arts en alleen de arts draagt
de volle verantwoording, wanneer een
leven door zijn toedoen wordt bekort
of beëindigd.
Passieve euthanasie wordt al toege»
past in verpleegtehuizen. Natuurlijk.
Vooral als we dit begrip zo ruim gaan
stellen, dat je eigenlijk al passieve
euthanasie bedrijft, wanneer je een
bejaarde patiënt op een bepaald ogen
blik in het ziekteproces een ijzeren
long „onthoudt," zonder welke hij niet
langer leven kan.
De artsen handelen nu veelal naar
de gedachte: ik doe geen heroïsche
daden meer, als daar geen levensren
dement van te verwachten is. Dan
laat ik de patiënt rustig sterven. Maar
gedwongen door al de heilige huis
jes, de taboes en de wegstop-ideeën
moet de patiënt dan wel zó dood gaan,
dat daar de arts geen verwijten over
kunnen worden gemaakt.
Over de toekomstige ontwikkelingen
zegt dr. Leering: „Ik voorzie, dat het
spoedig broodnodig wordt, dat we
ons gaan verdiepen in deze problema
tiek. De gemeenschap kan geen le
vens blijven rekken. Bejaarden zijn
in verhouding de snelst groeiende be
volkingsgroep.
Ik zie gebeuren, dat aktieve eutha
nasie, dus doelbewuste beëindiging
van het leven, in de toekomst niet al
leen getolereerd, maar zelfs gewaar
deerd zal worden".
NED. HERV. KERK
Beroepen te Maarssen en te Olde-
broek: P. J. Bos te Ameide; te Zeist:
D. v. d. Plas te Scheveningen; te
Wageningen: H. A. Winkel te Ooster
beek; te Zwolle: J. F. Wagener te
Voorburg.
Benoemd door de generale synode
tot studiesecretaris v. d. raad voor de
catechese: D. v. d. Plas te Schevenin
gen.
Bedankt voor Hollandseveld: J.
Kooien te Werkendam; voor Klaziena-
veen (toez.): A. S. Klusener te Mijns-
heerenland; voor Putten: H. Jonger-
den te Veenendaal.
GEREF. KERKEN
Aangenomen naaar Oldehove: kand.
C. M. Verspuy aldaar.
Benoemd tot. hulppred. te Nieuwen-
dijk: O. v. Noort, emeritus-predikant
aldaar.
GEREF. KERKEN (vrijgem.)
Bedankt voor Baflo-Warffum: M-
Heemskerk te Meppel.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Bedankt voor Rotterdam-west: P.
Roos te Middelharnis.
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt voor Barneveld: W. Hage
te Krabbendijke.
Beroepen te Rilland-Bath: L. Huis
man te Vlaardingen, die bedankte
voor Boskoop.
VRIJE EVANG. GEM.
Aangenomen de benoeming tot
geestelijk verzorger v. d. Johanna-
stichting te Nieuwveen: L. Oost te
Groningen, die bedankte voor Win
schoten.
DR. C. LEERING
onderzoek
Majorca
Münchcn
Nice
Parijs
Rome
li Wenen
II Ziirich
1. bew.
geh.bew.
weerlicht
sneeuw
regen 1
geh. bew.
sneeuw
Over de computer
(Van onze kerkredactie)
DEN HAAG De extra fi
nanciële zitting van de her
vormde synode, die volgende
maand zou plaatsvinden, is uit
gesteld tot 2 en 3 april.
Gelijk bekend besloot de synode
haar novemberzitting, om een exti
zitting te wijden aan de kerkelijke fi
nanciën. De Hervormde Kerk stas
er op het ogenblik erg moeilijk voor
mede door de aanschaf van een com
puter voor de ledenadministratie.
Er is een commissie van advies in
gesteld, bestaande uit leden van he
breed moderamen van de synode, d
generale financiële raad, de algemen
kerkvoogdijraad en de generale dia
konale raad.
Deze commissie moet advies aan d
synode uitbrengen en daarbij exaeti
informaties verstrekken over all
zaken, die met de computer verbani
houden.
Omdat gebleken is, dat de commis
sie onmogelijk op zo'n korte termijn
tot een rapport kan komen, is d«
zitting uitgesteld.
(Van onze kerkredactie)
KORNTAL (Duitsland) —DeDuitse
„zendingsbond voor uitbreiding van
het evangelie", die intensieve contac
ten heeft met christenen achter het
Ijzeren gordijn, heeft een ljjst gepu
bliceerd van 166 Russische baptisten,
die zich in hechtenis, gevangenschap,
werkkamp of ballingsoord hevinden.
De lijst is opgesteld door de groep
„familielleden van gearresteerde bap
tisten", die ook vorig jaar een derge
lijke lijst naar het westen stuurde.
De nieuwe lijst is afgesloten op 15
oktober 1970. Van de 166 werden 49
dit jaar gearresteerd.
In bijna alle gevallen zijn deze bap
tisten veroordeeld wegens overtre
ding van de wetten inzake de schei
ding van kerk en staat en van kerk
en school.
Hieronder vallen onder meer het
geven van godsdienstonderwijs aan
kinderen beneden achttien jaar en
het houden van kerkdiensten in de
open lucht of in particuliere wonin
gen.
Psalmencommentaar vertaald
(Van onze kerkredactie)
TOKIO Deze maand is Calvijns commentaar op de psalmen in
het Japans verschenen. Men gelooft in Japan, dat dit de eerste keer
is dat een commentaar op een boek van het Öude Testament in een
Aziatische taal is vertaald.
Onder de Japanse christenen is een geweldige belangstelling voor de werken
van de Geneefse reformator. Zjjn voornaamste werk, de Institutie, verscheen
reeds voor de Tweede Wereldoorlog in een Japanse vertaling. In 1958 werd
een speciaal Calvijnvertalingsgenootschap opgericht, dat zorgde voor een be
tere vertaling.
Deze nieuwe vertaling van de Institutie kwam in 1960 uit en beleefde
sindsdien acht drukken, totaal 25.000 exemplaren. Van commentaren Nieuwe
Testament en kleinere geschriften van Calvjjn werden in totaal 50.000 exem
plaren gedrukt.
Dit werd meeegedeeld door dr. John Hesselink op een conferentie van de
Gereformeerde Oecumenische Synode in Gotemba, Japan. Hesselink doceert
aan het Union Theological Seminary in Tokio. Hij trekt de meeste studenten
met zjjn Calvjjn-collegcs. Calvijn is ook het meest gekozen onderwerp voor
dissertaties.