Kerst-inn (herberg) dit
goed op gang
jaar
gekomen
Driekwart CNV-jongeren
tegen één vakcentrale
Prof. Kuitert geen
antwoord aan Koers
Belgische bisschoppen
veroordelen abortus
Pieter van der Meer
(90) overleden
Een woord voor vandaag
„Palaver is
religieus
heidendom"
Omdat Nederland niet thuisgeeft
Gastvrijheid zonder bijbedoeling
Enquête verschilt van VU-conclusies
1
Verschillen
Vaticaan is het
niet eens
met ir. Vredeling
DS. H.~VISSER
OVERLEDEN
BEROEPINGSWERK
■"1
Dr. H. Fabei
hoogleraar
in Tilburg
DONDERDAG 17 DECEMBER 1970
IflJVV
„Ik stel u tot een licht der volken, opdat mijn heil reike tot het
eind der aarde.Zo spreekt God door Jesaja tot de Knecht des He
ren, in wie wij niemand anders dan Christus kunnen zien. Daar in
het Oude Testament breekt het evangelie reeds baan tot ver buiten
de grenzen van het uitverkoren volk. God houdt rekening met de
heidenen, die door het volk Gods vergeten werden.
Het evangelie is voor allen, waar zij ook wonen. Het Kerst licht
moet de aarde omspannen. Het moet niet alleen in het duister schij
nen van Israël, maar ook waar heidenen nog in duisternis wonen.
We vieren met Pinksteren meestal ons zendingsfeest, maar het
eerste zendingsfeest is Kerstmis. En als de zending niet op de een of
andere manier meespeelt in onze kerstviering zijn wij aan hel echte
kerstfeest niet toegekomen.
Kerstfeest is meer dan een boom kopen, meer dan kerstkransjes
eten en meer dan kerstliederen zingen. Kerstfeest is een gave Gods,
maar iedere gave van God is tegelijk een opgave. Als Christus aan
ons wordt gegeven, ontvangen wij Hem om Hem door te geven.
We lezen vandaag: Hooglied, vers 1 tot 17.
Vindt vragen niet terzake
(Van onze kerkredactie)
AMSTERDAM Prof. dr. H.
M. Kuitert heeft geweigerd, om
te antwoorden op de vragen, die
hem gesteld zijn door het blad
Koers.
In een brief aan de redactie
van het blad schrijft prof. Kui
tert, geen waardering te hebben
voor open brieven, die hem zon
der voorafgaand overleg verzoe
ken op maar liefst achttien vra
gen te antwoorden.
„Een open brief met een verzoek
om publieke beantwoording van een
aantal geformuleerde vragen berooft
iemand van zijn vrijheid. Voor zijn
fatsoen kan hij nog slechts één ding
doen: antwoorden, ook al zou hij lie
ver wat anders willen. Weigering zou
immers betekenen, dat hij het ge
sprek torpedeert, niet meewerkt,
halsstarrig is".
„De vragen wel beantwoorden,
maakt het voor mij niet veel beter.
Het brengt niet alleen veel werk mee.
maar zal naar uw verwachting ook
wel iets opleveren, waarop u mij, wat
ik nu maar noem, zou kunnen van
gen. U hebt immers al adhesiebetui
gingen gevraagd voor de antwoorden
binnen waren. U weet de antwoorden
dus al lang en stelt mij de vragen
kennelijk niet om een oprecht ant
woord te krijgen, maar om mij ergens
aan af te meten".
Prof. Kuitert schrijft, dat hij zijn
besluit om de achttien vragen niet te
beantwoorden met nog meer overtui
ging neemt gezien de inhoud van de
vragen.
,.Ik zou niet graag meewerken aan
het instandhouden van een kolossaal
misverstand onder christenen, name
lijk het misverstand dat in uw stellen
en beantwoorden van deze vragen de
ware godsdienst is gelegen, of ook dat
in wat u het goede antwoord op deze
vragen vindt, het kenmerk van de
rechtgelovigheid is gelegen.
Ik ben een christen, omdat ik voor
het behoud van mens en wereld mijn
vertrouwen op Jezus Christus stel en
niet omdat ik in het echt of niet echt
brandende braambos geloof, in de te
kenen van Mozcs, enz. enz."
Kans gemist
Hoofdredacteur H. Verwev van
Koers is door dit antwoord van prof.
Kuitert teleurgesteld. Hij meent, dat
de hoogleraar een kans gemist heeft.
Wat het inhoudelijke bezwaar van
prof. Kuitert tegen de vragen betreft,
meent de heer Verwey, dat een chris
ten natuurlijk zijn vertrouwen in
Christus dient te stellen en niet in
een brandend braambos, maar dat
het niet mogelijk is, te geloven in
Christus zonder het Oude Testament.
Je kunt Christus niet van de Schrift
losmaken.
In Koers van deze week zal de
brief van prof. Kuitert en het ant
woord van de redactie worden gepu
bliceerd. Het blad heeft een overstel
pend aantal adhesiebetuigingen ge
kregen.
Telefoongids
krijgt een
nieuw jasje
HENGELO De Nederlandse
telefoongidsen krijgen een wat
fleuriger en moderner jasje. Nog
voor januari zal de eerste gids-
nleuwe-stijl in het telefoondis
trict Hengelo verschijnen met op
de geplastiviceerde omslag een
foto.
De gebruikelijk lijst van bij
zondere telefoonnummers moest
naar de achterzijde verhuizen. De
omslagfoto za' elk jaar anders
zijn. De toelichtingen voorin kre
gen een nieuwe kortere tekst en
werden voorzien van aardige il
lustraties.
De in de oude gids vermelde
„voorwaarden van aansluiting"
heeft men laten vervallen en in
een afzonderlijke brochure opge
nomen, die abonnees op aanvraag
wordt toegezonden.
ICCC-jon geren
AMSTERDAM Palaver
stelt zich ten doel de Bijbel dich
ter bij de jeugd te brengen. Dat
doel zal niet bereikt worden.
In plaats daarvan zal de jeugd
volgestopt worden met bijbel
kritiek en met een vertolking
van de Bijbel, waarin men de
Bijbel zelf niet meer terug zal
vinden.
Dat wordt gezegd in een rapport
van ICCC-Nederland, opgesteld door
de heer Geert van der Veen te Am
sterdam.
Volgens Van der Veen is het Praat-
boek van Palaver zo opgezet, dat de
lezers vernieuwing en vrijheid wordt
gebracht en gepreekt. „Naast de
meerdere godslasteringen staat het
vol met onchristelijke gedachten, die
men tegenwoordig vooral terugvindt
in een zuiver horizontalistisch-semi-
christendom
Het hulpmateriaal bestaat uit nog
verder uitgewerkte bijbelkritiek.
Nergens wordt in dit materiaal ge
sproken over Jezus Christus als Ver
losser van zonden en de zondaar.
Daarvoor in de plaats wordt gespro
ken over wereldvernieuwing en - ver
betering. over de God van de on
derdrukten (sociaal en politiek en
niet vanwege hun geloof) en over de
vrijheid als belangrijkste kenmerk.
Wat op het relipopfestival geboden
wordt, is, zo concludeert Van der
Veen „een stuk heidendom in reli
gieuze gestalte; niet Jezus Christus,
maar de popmuziek; niet de Bijbel,
maar socialistische en wereldgelijk-
vormige wereldverbetering wordt ge
bracht; niet de bekering en wederge
boorte van de zondaar, maar de ver
betering en verandering van de
mens-zonder-God wordt hun voorge
houden."
Van der Veen spreekt van „een re
ligieuze oppepper, die als vergif haar
nawerking zal hebben, in plaats van
de boodschap van verzoening, verge
ving en verlossing door het bloed van
Jezus Christus."
Op dezelfde dag, als Palaver ge
houden wordt (zaterdag 2 januari in
Utrecht), zullen ICCC-jongeren een
bijeenkomst beleggen in de vrije
evangelische kerk aan de Boothstraat
in Utrecht (aanvang 19.30 uur) om
„Jonge rnensen te wijzen op het ge
vaar van de moderne Schriftopvattin
gen en nieuwe theologie en hen op te
roepen standvastig te blijven in deze
tijden van grote verwarring."
(Van onze kerkredactie)
HILVERSUM Ds. A. Kla-
mer van het oecumenisch radio
pastoraat schat dat er tijdens
de kerstdagen 150 kerst-inns in
ons land zullen functioneren.
Zijn idee om een open welkom
voor velen te hebben, dat ver
leden jaar nog slechts in 17 ge
vallen gestalte kreeg, heeft als
een sneeuwbal-effect gewerkt.
Daarnaast zijn er dan nog op
40 plaatsen z.g. kerstgastendagen
waar men tevoren voor moest
intekenen. Hiervoor worden
voornamelijk conferentie-oorden
gebruikt. Deze kerstgastenda
gen zijn alle volgeboekt.
Kerst-inns worden-gehouden in ge
wone particuliere huizen of andere
centra. Iedereen die er maar behoefte
aan heeft is daar gratis welkom. Ds.
Klamer: verleden jaar liep ik, door
Apeldoorn komende, zo'n kerst-inn
eens binnen. Het was half twee in de
nacht. Zou de „zaak" nog open zijn?
Ja hoor. Je ging maar ergens zitten
BRUSSEL De Belgische
bisschoppen hebben in een ge
zamenlijke verklaring de abor
tus veroordeeld en elke verrui
ming van de wetgeving terzake
afgewezen.
„Het is een plicht van de aller
hoogste orde, dat het menselijk le
ven geëerbiedigd en op elk moment
van zijn ontwikkeling beschermd
wordt," zeggen zij. Zij beroepen zich
op de Bijbel, die doodslag herhaalde
malen verbiedt. De kerk heeft abor
tus en kindermoord steeds afgekeurd.
2
3
5
6
1"
12
13
14
IS
16
L_
1"
B
19
20
21
22
li
24
2b
26
27 I
28
30
31
Kruiswoord-puzzel
Hoi'.: 1. zangstem, 3. steensoort 4.
eikenschors, 6. kolenemmer, 7. boom, 1JT
gebod, 11. voorvoegsel. 12. bijwaprd. 14.
voedsel, 15. voorzetsel, 17. lengteTTtart
(afk.), 19. scheik. element (afk.), 20. mu
zieknoot, 22. voorzetsel. 23. onbep. voor-
naamw„ 25. tussenzetsel, 27. verlegen.
29. kan men uit drinken. 30. boom. 31.
voegwoord.
Verte 1. afval van steen. 2. sportterm,
3. niet vast, 5. huisdier, 7 voegwoord. 8.
familielid, 9. muzieknoot. 10. meisjes
naam. 11. tevens, 13. tovergodin. 14. tel
woord, 16. bekend dier. 18. muzieknoot,
19. deel v. d. bijbel (afk.). 21. telwoord.
22. rund, 24. ieder. 26. oude vochtmaat.
27. graafwerktuig, 28. visje.
Oplouing vorige panel
Hoi'.: 1. lam. 4. eng, 7. laag. 8. e.k„ 10.
Ares. 13. sr.. 14. Se. 16. aan, 17. dadel. 19
•dé. 20. er. 21. do. 22. Arno, 24. en. 26. ba
te. 27. aar. 28. oer.
Vert: 2. ale, 3. massa, 4. eg. 5. ge, 6.
passage. 9. kantoor, 11. Rr„ 12. gal. 15.
Ede. 17. den. 18. Erato, 21. dn.. 23. ree, 25.
na. 26. B.R.
I UTRECHT Driekwart van
de jonge leden van het CNV is
I tegen één grote vakcentrale. Dit
blijkt uit een enquête, die „wer
kende Jeugd", de jongerenorga
nisatie van het CNV, onder 300
CNV-jongeren heeft gehouden.
I De jongerenorganisatie verklaart
tot de enquête te zijn gekomen omdat
j in het onlangs door de Vrije Univer-
siteit uitgevoerde onderzoek de jon
geren niet zijn betrokken.
„Het is onbegrijpelijk, dat juist de
i categorie van 15- tot 25-jarigen, die
morgen de leiding van de vakbewe
ging moeten overnemen, niet in de
standpuntbepaling over de toekomst
van de chr. vakbeweging zijn betrok
ken". aldus „Werkende Jeugd".
„Werkende Jeugd" constateert op
vallende verschillen in haar onder
zoek met de VU-enquête. Zo zijn on
danks de „onbewegelijkheidsverkla-
ring" van het VU-onderzoek de jon
geren van mening dat de christelijke
vakbeweging nog een duidelijke toe
komst heeft, mits zij antwoord kan
geven op de komende sociaal-culture
le en economische evolutie.
Enkele opvallende uitkomsten: 52,9
pet. van de jongeren wil lid blijven
van het CNV, indien dit door een of
andere oorzaak hun baan zou kosten.
30,8 pet. verklaarde geen lid van een
vakbeweging te zijn geworden alleen
maar „om er beter van te worden".
Driekwart ziet geen aanleiding de
vakbeweging te verlaten wanneer het
lidmaatschap geen voordeel zou ople
veren.
Bijna negentig pet. stelt dat de
vakbeweging in het huidige sociaal-
economische bestel onmisbaar is-
Ruim de helft betitelde de ongeorga
niseerden als „klaplopers" omdat zij
meeprofiteren van verbeteringen, die i de vragen naar de rechten van de
mogelijk zijn gemaakt door de vak- vrouw, maar niet minder naar de
De bisschoppen erkennen dat een
puur repressieve wetgeving de ver
breiding van de abortus niet kan te
genhouden, maar dat betekent nog
niet dat een liberaler wetgeving een
geëigende oplossing betekent.
„In plaats van aanstaande moeders
de mogelijkheid te verschaffen, zich
met de ministe risico's van hun kind
te ontdoen, zou de geneeskunde nieu
we mogelijkheden moeten bieden
het kind zoveel mogelijk beschermen
tegen erfelijke misvormingen, het
kind in betere omstandigheden gebo
ren doen worden en de materiële en
morele mogelijkheden scheppen voor
een optimale opvoeding. Verbete
ring van de wetgeving inzake het ge
zinsbeleid en de gezondheidszorg is
momenteel veel urgenter dan een
wijziging in de abortuswetgeving",
aldus de verklaring.
Simplistisch
In een dagsluiting voor de KRO
heeft ook bisschop Bluyssen van Den
Bosch dezer dagen stelling genomen
tegen „de gemakkelijke en simplisti
sche oplossing, die velen tegenwoor
dig menen te hebben voor het onge
wenste kind".
Een vrouw die een kind verwacht,
maar het om welke reden dan ook
niet verlangen kan, moet natuurlijk
op alle mogelijke manieren geholpen
worden. Maar de opzettelijke beëin
diging van de zwangerschap is door
de Rooms-Katholieke Kerk in prin
cipe altijd afgewezen," zei bisschop
Bluyssen.
„De vragen rond de abortus zijn
beweging.
Indien het CNV werd opgeheven en
alleen aansluiting mogelijk zou zijn
bij het NKV zou 71 pet. liever on
georganiseerd blijven. Wanneer het
NW het enig alternatief zou zijn zou
dit percentage 77 bedragen. De
enquête geeft voorts te zien dat de
vakbeweging zich moet realiseren dat
materiële -belangenbehartiging niet
meer haar enige taak is. maar dat zij
zich des te meer moet richten op so- j
ciaal-culturele aangelegenheden-
VATICAANSTAD Het Vaticaan
is het niet eens met het Tweede-Ka
merlid ir. Vredeling (soc.), -die be
weert dat in het Vaticaan meer boter
wordt geïmporteerd dan geconsu
meerd. De Osservatore Romano
schrijft dat het aantal consumenten
zich niet beperkt tot 900, zoals de
heer Vredeling meent.
I Volgens een verdrag van 1929 mag
het Vaticaan ook leveren aan familie
leden van -het personeel, aan reli-
gieuze instellingen en aan de bewo
ners van Castelgandolfo. Op die ma-
i nier bedraagt het aantal consumenten
I verscheidene tienduizenden, aldus de
1 Osservatore.
rechten van een zich ontwikkelend
kind. En elk menselijk leven, al is
het nog zo onvolmaakt en weerloos
juist als het weerloos is dient
verdedigd en beschermd te worden."
DEN HAAG Op 90-jarige leef
tijd is overleden ds. H. Visser, her
vormd emeritus-predikant. De cre
matie heeft in alle stilte plaatsgehad.
Na studie in Leiden was hij sinds
1906 predikant, achtereenvolgens te
Hoogwoud, Oosthuizen, Heerenveen,
Arum en 26 jaar in Terborg. Na zijn
emeritaat in 1946 was hij nog twaalf
jaar voorganger van de afdeling
Loosduinen van de Vereniging van
Vrijzinnige Hervormden.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Assen »vac. J. W.
Schipper): J. A. Rietberg te Vaassen;
te Bodegraven (vac. C. A. v. Harten):
dr. B. W. Steenbeek te Nunspeet.
Aangenomen naar Kampen: J. v.
Wier te Nieuwerkerk a.d. IJssel.
Bedankt voor Jaarsveld: C. v. Bart
te Putten.
GEREF. KERKEN (vr^gern.)
Beroepen te Drachten: A. Jagersma
te Groningen-oost.
Bedankt voor Urk en Nagele: B. de
Vos te Ten Boer.
Voorbereidingen voor de kerst-inn
in de technische hogeschool te
Eindhoven. Vrijwillige medewerk-
(st)ers brengen versieringen aan.
in de gezellige ruimtte, had voordat je
het wist een kop koffie in de hand en
zat zo maar gezellig te praten. In to
taal waren zo'n twintig, dertig men
sen allergenoeglijkst bij elkaar. Zon
der pretenties. Zomaar: samen. Ik
voelde me er onmiddellijk thuis. Zo
verging het ook de anderen die daar
waren, meestal mensen die er zich
juist tijdens de kerst zo buiten voelen
staan.
Tijdens de kerstdagen kun je, als je
geen gezin hebt, eigenlijk nergens te
recht. Kerstvieringen zijn er meer
dan genoeg, dat wil zeggen: ver voor
de eigenlijke kerstdagen, want het
lijkt of de kerstviering steeds verder
naar voren wordt geschoven. Van de
zaak krijg je je „pakket" al halver
wege december, en weken tevoren is
het al kerstviering en -wijding wat
de klok slaat.
Niet thuis
Maar op de kerstdagen zelf? Dan
geeft Nederland niet thuis, is volsla
gen introvert. Het is dan alleen nog
feest voor de intitme kring van het
gezin.
Weliswaar zijn er kerkdiensten,
waar „komt allen tesamen" wordt ge
zongen en gezegd wordt hoe goed het
is bij elkaar te zijn, waar men het
heeft over het goddelijk welkom en
over het samen viereri, maar er is
geen vervolg op voor een vrij grote
groep. Voor deze mensen wordt dat
vervolg gewoon niet gehonoreerd.
Hoogstens kan zo iemand door de
ramen van veel huizen een aantrek
kelijke etalage zien: een kerstboom,
brandende kaarsen, een feestelijk ge
dekte tafel. Maar dat alles is niet
voor hem of haar. Het is immers al
leen het feest voor de intieme kring
van het gezin? Zelfs je vrienden bel
je niet op gedurende die dagen.
Het is zo langzamerhand haast een
dooddoener om het te zeggen, maar
het akelige feit wordt er niet minder
om dat zich juist met kerst-zelf een
stuk nadrukkelijke vereenzaming
manifesteert. Deze groep heeft het
gevoel nergens bij te behoren en ziet
zich in een soort bedelaarspositie ge
manoeuvreerd.
Straten leeg
Wie horen er tot deze groep? Oude
ren, die hooguit op tweede kerstdag
eens op bezoek bij familie durven
gaan, jongeren, die het niet volhou
den in de eigen kleine kring, kamer
bewoners, buitenlandse werknemers,
Door het introverte karakter van de
huiselijke viering de straten zijn
doorgaans op die dagen doodstil
voelen ze zich compleet buitengeslo
ten.
In de kerst-inns nu kunnen deze
mensen terecht. Men wil er een tot
niets verplichtende gastvrijheid in
bedrijven, dus zonder welke bijbe
doeling ook. Kort en goed: iedereen is
er welkom en kan er zijn eigen gang
gaan. Dat hebben alle kerst-inns ge
meen. hoewel elke werkgroep
geïnformeerd door een set paperassen
over mogelijkheden en ervaringen
van vorig jaar, die het oecumenisch
radiopastoraat samenstelde er
weer zijn eigen vertaling aan zal ge
ven.
Gorinchem: Gebouw Mamré, Nic.
Piekstraat, 25, 26 en 27 december van
16 uur tot 24 uur (gel. 01830-2441).
Den Haag: Kloosterkerk, Lange
Voorhout, 24 december van 23 tot 24
uur experimentele dienst met nabe
spreking, film tot 04.00 uur. Verder
van 25 december 's morgens 8.30 tot
en met 26 december 24 uur continu
open. Verder kerst-inns (inlichtingen
070-604467( in Kruispunt, Diamant
horst Wilhelminakerk, Louise
Henriëttestraat, Laatkerk, Ising-
straat, Immanuelkerk, Heeswijkplein,
Marcuskerk Jan Luykenlaan, Johan-
neskapel. Bosbesstraat, Duinslag,
Stadhoudersplantsoen, rk kerk Eland
straat, Doopsgezinde kerk Paleis-
straat, Westeinde 18, All Inn Klub,
Koningskade 19.
Dordrecht: Clubhuis Yin, Grote
Kerksbuurt 1 op 24 en 25 december
van 20 uur tot 0.1.00 uur, Mavoschool
Wiel wijk, Abel Tasmanstraat op 25
en 26 december van 14 tot 24 uur.
Katakorhbe Krispijn, hoek Obrecht-
straat op 26 december van 16 tot 21
uur.
Leiden: WSL-gebouw, Rapenburg
65, van 24 december 's avonds acht
uur continu tot en met tweede kerst
dag 24 uur.
Oegstgeest: Taberna, Julianalaan 1,
van 24 december 20 uur tot en met
december 20 uur.
Rotterdam: Doopsgezinde kerk,
Noordmolenwerf, 23 december tot en
met 30 december 15.30 uur tot 23 00
uur. 31 december van 15.30 tot 00.30
uur. (tel. 010-223069). Jeugdhuis 't
Slag, Sandelingeplein 20, 24 december
van 21 uur tot 02.00 uur, 25 en 26
december van 14 tot 24 uur (tel.
010-271712) Deze kerst-inn begint met
een kerstnachtdienst in de Breeplein-
kerk om 22 uur. Daarna naar gebouw
't Slag: napraten en o.a. rollenspel
naar aanleiding van de dienst en veel
muziek.
Snijkenisse: Michaëlkerk, Lisstraat
24 december van 19.30 uur tot 21 uur,
25 december van 11.30 tot het afloopt
en 26 december van 10 uur tot het
afloopt (tel. 01880-3961).
Spontaan
Het fijne is eigenlijk, aldus ds. Kla
mer, dat al die activiteiten niet zijn
geïnstitutionaliseerd. Dat brengt er
het spontane karakter in. In de ene
kerst-inn, kun je gezellig praten
kleuren tv-kijken, in de andere weer
dichtkunst of muziek aanhoren, vaak
„life" omdat ensembles zich daarvoor
beschikbaar stellen. Elders kun je
weer een expositie bewonderen of
aan creatief werk doen. Overal kan
het weer anders zijn, maar één ding
hebben alle kerst-inns gemeen: ieder
een kan er zichzelf zijn.
Van de informatieservice hebben
velen gebruik gemaakt, we kregen
ongeveer 500 aanvragen. We maken
propaganda voor de kerst-inns, die
soms ook 's nachts open blijven via
krant, radio en tv. Ook telefonische
hulpdiensten bijvoorbeeld zijn op de
hoogte gebracht en kunnen als ver
wijs instantie dienen.
Waar?
Dit is tenslotte de voorlopige lijst
van kerst-inns in de provincie Zuid-
Holland.
Alphen aan den Rijn: Gebouw On
derweg. Lijsterlaan 1, 25 december
van 15 uur tot 22 uur (Tel.
01720-3222).
Vlaardingen: Immanuëlkerk, Rot.
terdamseweg: 24 december vanaf 20
uur, 25 december vanaf 12 uur en 26
december vanaf 16 uur (t<
010-349316).
Voorburg: De Heldenburcht, achter
de Ogangkerk, ingang zijde laan
Heldenburg van 24 december 20
tot en met 26 december 24 uur conti
nu. (tel. 070-838989).
.er V
Marine-telegram
met blijde
boodschap
(Van een onzer verslaggevers)
DEN HAAG De Marine Verbin-
dingsdinest heeft met de hoogste
prioriteit een telegram aan alle
mensen, alle schepen, inrichtingen
en gezinnen verzonden met de vol
gende blijde boodschap:
1. Verkondig met grote vreugde he
den geboren Christus de Heer.
2. In alle mensen welbehagen.
3. Verzoeke huisvesting.
Het ongeklassificeerde bericht, zo
wordt gezegd, is in opdracht van de
Allerhoogste verstuurd. De tekst
van dit telegram siert de omslag
van het Kerstnummer van E 69: het
blad van de protestantse en rooms-
katholieke geestelijke verzorging in
de Koninklijke Marine.
Ter gelegenheid van kertmis 1970
krijgen 9.500 marinegezinnen het
blad in de bus waarin tal van in
teressante artikelen staan. De re-
daktie heeft geprobeerd enkele ele
menten uit het kerstverhaal te ac
centueren, om zo het gebeuren wat
begrijpelijker te maken. Want, zo is
in de inleiding te lezen, de ster, de
engelen, de herders en de stal vor
men het decor van het toneel,
waarop zich het gebeuren voor het
hele volk afspeel?: de komst van
Christus op de wereld waarin wij
leven.
(Van onze kerkredactie)
TILBURG De Katholieke Hoge
school heeft dr. H. Faber (63) benoemd]
tot buitengewoon hoogleraar in di
godsdienstpsychologie. Dr. Faber is d«
eerste niet-rooms-katholieke hoogle
raar aan de theologische faculteit
Tilburg.
Dr. Faber is thans lector in de pas-I
torale psychologie aan de Leidse uni
versiteit. Hij heeft naam gemaakt als
pionier in de toepassing van bepaalde
Amerikaanse psychologische metho
den ten dienste van het pastoraat,
zoals de toepassing van „Clinical
Training" op de pastorale opleiding,
en zijn methodische bezinningsarbeid
op de relaties en het rolbesef in het
pastoraat.
Dr. Faber is driemaal gepromo
veerd. In 1933 verwierf hij in Leiden
de doctorstitel in de theologie. In 1956
promoveerde hij aan de universiteit
van Amsterdam in de psychologie en
in 1969 ontving hij in Chicago een>a
eredoctoraat.
Voor hij zich aan de Leidse univer- e
siteit t verbond, was hij van 1932 totle
1958 voorganger van de Nederlandse
Protestantenbond, achtereenvolgens
in Velsen, Schiedam en in Wassenaar. r
Bekend priester-schrijver
(Van een onzer veslaggeefsters)
BREDA Op negentig-jarige
leeftijd is overleden de bekende
priester-schrijver Pieter van der
Meer de Walcheren.
Hij was een zeer boeiende
persoonlijkheid in wiens werk
en leven de liefde tot de mens
en het bewogen bezig zijn met
de diepste ellende van de mens
de kern vormen.
Pas in 1954, na de dood van zijn
vrouw, met wie hij vijftig jaar ge
huwd is geweest, trad hij als monnik
toe tot de orde der Benedictijnen in
Oosterhout. Twee jaar later werd hij
tot priester gewijd.
Zijn letterkundige en journalistieke
loopbaan begon hij in 1901. Vele ja
ren bracht hij in Parijs door, waar
hij in 1911 toetrad tot de rooms-kat-
holieke kerk. Zijn tot zes delen uitge
groeide „Mijn dagboek" gaf van zijn
bekering onder andere getuigenis en
genoot vooral in rooms-katholieke
kringen grote bekendheid.
Maasbode
Gedurende de jaren '14-T8 was hij
oorlogscorrespondent in Parijs voor
De Maasbode. Daarna keerde hij te
rug naar Nederland, waar hij tot 1929
verbonden was aan het blad De
Nieuwe Eeuw. Eenmaal weer in Pa
rijs was hij tien jaar directeur van de
uitgeverij Desclée de Brouwer.
In 1940 kwam hij voorgoed naar
Nederland, waarna hij in ons land
zowel als in Vlaanderen vele lezingen
hield. Zijn voornaamste publikaties
zijn, behalve het genoemde Mijn
Dagboek, Jong Leven, Vreemde Ver
halen, Jacht naar Geluk. Het Verbor
gen Leven, Branding, Het witte para
dijs, Mensen en God, Gods uur er
Het grote avontuur.
De overledene was onder meer offi
cier in de orde van Oranje Nassau.