Verontruste gereformeerde^ gaan actie intensiveren Confessioneel beraad wordt geen vereniging TIJD VAN HEENGAAN NOG NIET G Advies 11a lang beraad: Een woord voor vandaag Hervormden helpen studentenecclesia BEROEPINGSWERK Niet berusten in leervrijheid Uw probleem is het onze.... Puzzelboek Vrijgemaakte zendeling geschorst mendoza" wordt onderzocht j. g. vau der Bend gepromoveerd Nieuw maandblad over Israël La] 55 MAANDAG 14 DECEMBER In de woestijn kreeg Israël zijn sabbat: "Op de zevende dag zal hel voor u een heilige lijd zijn", zei de Here. De sabbat was de feest- en rustdag van de Here. God vroeg ons om op die dag zijn rust binnen te treden. Die ene dag in de week was1 die rust nog niet, maar zij was wel een teken van die rust. De intocht in het land bracht die rust nog niet, maar was wel een teken van de komende rust. Daar om kan de schrijver van Hebreeën zeggen: "Er blijft dus een sab- batsrust voor het volk van God. Maar wie die beloofde rust niet binnen treedt, vindt de dood. De schrijver roept ons op er ernst mee te maken "opdat niemand omkome". Het rusten of sterven; nu nog zoals het was voor de Israëlieten in de woestijn. Een tussenweg is er niet. Maar die rustdag ligt nog voor ons, dié is er voor ieder die Christus als Leidsman van het geloof wil volgen. We lezen vandaag: Johannes 20 vers 19 tot 3 i. AMSTERDAM De hervormde gemeente in de hoofdstad heeft gast vrijheid verleend aan de „studenten- ecclesia" van Huub Oosterhuis c.s. Vanaf januari zal deze groep elke zondagmiddag onx twaalf uur een dienst kunnen houden in de Amstel- kerk. De studentenecclesia staat met in gang van 1 januari op straat, omdat haar de huur van de kapel van het Ignatiuscollege is opgezegd. Dit ge beurde omdat zij de gehuwde priester Oosterhuis 'de mis liet opdragen, waarna de bisschop van Haarlem liet weten, dat de ecclesia niet langer on der zijn verantwoordelijkheid werkte. NED. HERV. KERK Beroepbaarstelling: J. de Roo te Middelbert. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Eefde-Gorssel: P. A. Bohlmeijer te Maassluis: naar Rotterdam-Kralingen (vac. H. Vollen hoven) P. Melse te Boechout (België). GEREF. KERKEN (buiten verband) Bedankt voor Oostelijk Flevoland: J. H. Kamerbeek te Apeldoorn. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Rotterdam-west: H. Ligtenberg te Genemuiden. Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet in Oehandeling worden genomen. Ge- helmhouding U verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar ln verband staan moeten ln afzonder- Ujke bileven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. Vraag: Iemand heeft een oud huis gehuurd dat nog goed bewoonbaar is. Ten aanzien van de huurprijs is ermee rekening gehouden, dat het huis oud is. Over huurverhoging is nooit gepraat. Dus alles gaat op de oude voet door. Er staat in het huur contract, dat alle onderhoud en re paratie binnenshuis voor rekening van de huurder zijn en buitenshuis voor de eigenaar. Maar nu moet na zeven jaar het lichtnet van keuken en twee gangen vernieuwd worden. Volgens de eigenaar moet de huur der dit doen. Voor wiens rekening .is het? Antwoord: Volgens de algemeen geldende regels, moeten huurder en verhuurder zich aan het contract houden. Als de huur laag is, spreekt het vanzelf dat de huurder alle klei ne dingen in huis zelf opknapt zoals verfwerk, ontstoppen van afvoeren, een spijkertje, hier en daar een plankje. Maar nu komen grote repa raties. bijvoorbeeld een nieuwe rio lering, aanleg gas, afgekeurd licht net, enz. Dit zijn vernieuwingen, die met de beste melhoden van onder houd niet te voorkomen zijn ge weest. Het ligt voor-de hand dat de eigenaar deze betaalt. Mocht de eigenaar het hiermee niet eens zijn, dan is het de vraag of deze vernieuwir.gskosten niet verre het bedrag te boven gaan, dat u uit spaart doordat de huur niet ver hoogd werd. Deze laatste kwestie kan de huuradviescommissie uitzoe ken, want in uw gemeente gelden de wettelijke huurprijzen, die niet bij contract verhoogd mogen worden onverschillig ir welke vorm die ver hoging geschiedt. (Van onze kerkredactie) ZWOLLE Het Confessio neel Gereformeerd Beraad (CGB) moet bljjven bestaan, maar het zal geen vereniging worden, althans voorlopig niet. Dat was de conclusie, die ds. L. H. Kwast uit Leeuwarden za terdagmiddag trok uit een le vendige discussie op het con gres, dat het CGB in Zwolle had belegd. Omdat het geen vereniging wordt, kan het ook geen leden hebben. Wel gaven velen in Zwolle hun naam en adres op om daarmee hun instemming met de voortzetting van het CGB te betuigen. De suggestie werd gedaan betalende begunstigers te vragen, maar daar bleek geen behoefte aan. De leiding van het beraad maakt zo weinig mogelijk kosten, die tot nu toe door collecten zijn gedekt. Het op het congres aanwezige drie manschap van het beraad, ds. Kwast, ds. M. P. van Dijk uit Nunspeet en drs. J. Vlaardingerbroek uit Ermelo, zei er behoefte aan te hebben verant woording af te leggen van hun doen en laten en ruggespraak te houden over het beleid. Drs. Vlaardingerbroek zei in zijn openingswoord dat dit soort congres sen eigenlijk niet thuishoren in de Gereformeerde Kerken. Zullen we er in moeten berusten dat we een moda- liteitenkerk zijn? Er zijn op het ogen blik essentiële zaken in het geding. We mogen niet berusten in het be staan van leringen die in de Gerefor meerde Kerken niet mogen worden verkondigd. In deze kerken zal men zich aan de belijdenis moeten houden. Een kerk zonder belijdenis is nauwe lijks een kerk. We moeten ervoor waken dat we niet de weg naar de leervrijheid op gaan. Het gaat niet alleen om de er kenning van de historiciteit van de zondeval, maar ook om de opstanding en om de werkelijkheid van de we derkomst van Christus. Topje Kruiswoord-puzzel Horizontaal: 1. kattekruid. 5. akelig. 7. rugtas. 9. plaats in de schouwburg. 10. bankkonto (afk.). 12. dienstbaar man. 13. uitruster van schepen, 14. behoeftig, 15. rivierbed. 16. numero (afk.), 17. bruto (afk.), 18. eer, 19. ik (Lat.), 20. hartslaga der, 21. voorteken. 22. namelijk (afk.), 23. Us. 25. veter, 27. water in Limburg. 28. eenjarig kalf. Verticaal: 1. Nieuw-Guinea (afk.), 2. vaartuig, 3. deel. 4. bouwland, 5. plant, 6. reeds. 8. reeks, 9. leus, 10. rakker, 11. vreemde munt, 12. Bljb. figuur. 15. klei nigheid. 18. beroep, 19. muggelarve, 21. niet gesloten. 24. Myth, figuur. 25. schelk. element, 26. slede.' Oplossing vorige puzzel 1. ester, 2. liter. 3. rakel, 4. leges. 5. po ver. 6. eigen. 7. renet, 8. sUal, 9. spons. 10. vloed. 11. stoer, 12. treek, 13. sloop. De vaartuigen zijn: eiker, pinas, sloep. De praeses van de Sneker synode, dr. P. G. Kunst, die een toelichting zou geven op de synodebesluiten, was ziek en daarom trad ds. Kwast, vrij wel onvoorbereid, als invaller op. Ge nesis 1-3 noemde hjj alleen maar het topje van de ijsberg, maar er is veel meer. Als Kuitert er niet was geweest zouden de moeilijkheden ovengoed zijn gekomen. Ds. Kwast noemde de moeilijkheden een gevolg van de emancipatie. Vrij veel gereformeerden aanvaarden een onbijbelse prediking. In de besloten synodezittingen bleek dat de schrijvers van de bezwaar schriften in zakelijk opzicht gelijk hadden. Er worden in de kerken le ringen verkondigd die afwijken van de belijdenis en dat heeft de synode ook uitgesproken. Maar zij meende dat de eenheid van de belijdenis op dit ogenblik niet zodanig in geding was dat leertucht moet worden toe gepast. Het door de synode benoemde depu- taatschap zal verder moeten spreken met de verkondigers van de afwijken de meningen. Er kan een ogenblik ko men dat er wel leermaatregelen moe ten worden genomen. Jachtterrein Ds. J. Overduin uit Veenendaal zei dat meermalen in de geschiedenis is gebleken dat als er een crisis is in een kerk, deze kerk het jachtterrein van de duivel wordt. Dan weet de duivel veel zonde te ontketenen en dan vermindert de liefde. Daar zullen we nu vooraf op moeten letten, aldus ds. Overduin. We zullen op niveau moeten blijven spreken. We mogen wel verontrust zijn, maar moeten niet in paniekstemming ge raken. God houdt Zijn kerk in stand en Hij zal Zijn raad volvoeren. We moeten open staan voor eikaars argumenten, voor correctie. Tact en wijs beleid zijn nodig. De problemen zijn gecompliceerd. Een zwart-wit- oplossing is niet mogelijk. Ds. Overduin zei dat ook de ver- 1 ontrustc synodeleden niet met een j voorstel durfden komen om leertucht i op Kuitert c.s. toe te passen. De syno- I de zei: we mogen niet tot het uiterste gaan. weer min. t. nrsl. Amsterdam zw.bew. gist 3 0.1 Brusse' geh.bew. 6 0.2 Frankfort geh bew. 1 0 Genèvj geh.bew 2 3 zw.bew. 3 0.4 Locarn^ h.bew. -3 0 Londen onbew. 0 Luxemburg geh.bew 2 Madrid mist -2 0 Majorca regen 7 21 MOnchen mist -4 0 Nice geh.bew. 8 0 Parijs geh.bew. 5 0.6 Rome geh.bew. 7 0 ZUrlcb mist -2 DS. J. OVERDUIN geen paniek De Veenendaalse predikant riep ie der, en met name ook de hoogleraren, op om zich te houden aan wat de sy node heeft uitgesproken. De verzoe ning door Christus moet het uitgangs punt blijven, ook als we spreken over de verzoening met elkaar. Tijdens de beantwoording van vra gen adviseerde ds. Kwast prof. Kui tert „eens een paar jaar geen boekjes en artikelen te schrijven, maar zich te wijden aan het schrijven van een dog matiek. Daar heeft hij de capacitei ten voor". Het proces van verzieking van het gereformeerde leven is al ja renlang aan de gang. Het herstel zal ook enige tijd vragen. Ds. Overduin antwoordde op een vraag: Leerlingen van Kuitert gaan verder dan hijzelf. Ik vind het ge vaarlijk dat Kuitert en Augustijn de waarde van de belijdenis relativeren. We mogen de Bijbel niet uitleveren aan vrije theologen die de gelegenheid krijgen vreemde zaken op de kansel te spuien. SPAKENBURG De vrijgemaakt- gereformeerde zendingspredikant ds. D. J. van Stelten is door zijn kerke- raad van Bunschoten-Spakenburg voor drie maanden geschorst. Ds. Van Stelten werkt sinds 1966 als zendeling op West-Irian. In sep tember kwam hij voor een half jaar verlof in ons land. Hij gaf te kennen, niet in te stemmen met de besluiten van de kerkeraad inzake de scheu ring in de vrijgemaakte kerken. Een andere vrijgemaakt-gerefor- meerde zendingspredikant die voor een half jaar met verlof in ons land is, ds. P. P. Goossens, heeft in ver band met de kerkelijke situatie beslo ten, geen preekverzoeken in overwe ging te nemen, noch van kerken bin nen, noch van kerken buiten verband, totdat er klaarheid is gekomen in de verhouding tussen de Nederlandse kerken en de Vrijgemaakte Kerken op Soemba, waartoe hij behoort. MANILLA De Boliviaan Mendo- za, die een aanslag heeft gepleegd op de paus, zal door drie psychiaters worden onderzocht om te zien, of hij terecht zal staan op beschuldiging van poging tot moord. Dit heeft een rechtbank in Manilla vanmorgen bepaald. Mendoza's ver dediger stelt, dat hij niet schuldig is, omdat hij geestesziek zou zijn. Ilpf woor in Knropn (Van onze kerkredactie) ROTTERDAM Het bestuur van de vereniging van ver ontrusten in de Gereformeerde Kerken acht de tijd nog niet gekomen, om te breken met deze kerken. Maar wel adviseert zij de theologische studenten, om hun studie aan de VU of in Kampen af te breken en voort te zetten aan de Theologische Hogeschool van de Christelijke Gereformeerde Kerken of de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt). Daarvoor is een financieel fonds gesticht. Het bestuur advi seert de kerkeraden, om geen collecten meer te houden voor instituten, die de nieuwe theolo gie bevorderen. Daaronder, zo verduidelijkte dr. M. J. Arntzen, valt behalve Kampen en de VU ook het landelijk jeugdwerk. Verder heeft het bestuur ge meenteleden, „die plaatselijk in een noodsituatie verkeren" hulp toegezegd. De gedachten gaan uit naar de vorming van noodge- meenten, wanneer de toestand ter plaatse „onhoudbaar" wordt. Dit zijn enkele harde feiten, die za terdag naar voren kwamen op de massaal bezochte bijeenkomst, die „Schrift en Getuigenis" samen met de persvereniging „Waarheid en Een heid" in de Rotterdamse Nieuwe Oos- terkerk belegd had naar aanleiding van de synodebesluiten over „de ver ontrusting". VEROOTMOEDIGEN In zijn openingswoord stelde ds. W. C. van den Brink uit Nieuw-Loos- drecht al meteen, dat deze bijeen- geen enkel demonstratief karakter had. „Wij willen ons vandaag alleen bezinnen en verootmoedigen voor God. Er is ook van onze kant een stuk ontrouw en gemakzucht ge weest." Ds. Van den Brink noemde de sy nodeuitspraken een grote teleurstel ling. Velen hadden verwacht, dat de synode een woord zou spreken van profetische kracht en duidelijkheid. Ds. Van den Brink sprak van piete peuterig gedoe, formuleringen waar alles onder moest worden gevangen, die niemand begrijpt en die niemands hart raken. Hij hoopte, dat iedere verontruste het advies van de besturen zou vol gen. „Ik heb begrip voor de misère, die er in veel gemeenten is. Ik krijg brieven, die je met geen droge ogen lezen kunt. Maar laten we bedenken, dat De Cock en Kuyper niet vrijwil lig uit de Hervormde Kerk gegaan zijn. Wij worden nu nog geduld." De besturen hebben lang overlegd over de vraag: blijven of heengaan. Maar de bijbelse notie won, dat „wij nog niet tot bloedens toe hebben ge streden tegen de zonde in de kerk" (Hebreeën 12:4). Zijn wij een stelletje ouderwetse mensei\? Wie dat zegt is een leuge naar, aldus ds. Van den Brink. Wij zijn heel gewone mensen. Wij staan met onze kinderen in 1970, maar wij willen vasthouden aan Gods Woord en aan de belijdenis. ROUWBRIEF Ds. E. J. Oomkes uit Uithuizen zei, in de synodeuitspraken de stem van DR. M. J. ARNTZEN onbijbelse filosofieën GRONINGEN De heer J. G. van der Bend, wetenschappelijk hoofd ambtenaar aan het filosofisch insti tuut van de rijksuniverstieit te Gro ningen, is aan deze universiteit ge promoveerd tot doctor in de wijsbe geerte. Zijn proefschrift behandelt de vraag, in hoeverre men dr. J. D. Bie- rens de Haan spinozist mag noemen- Promotor was prof: dr. H. G. Hubbe- ling. De heer Van der Bend studeerde theologie in Groningen en in Amster dam en was van 1951 tot 1955 doops gezind predikant in Gorredijk. Christus niet te herkennen. „Dit ant woord gaat niet op onze nood in. Het raakt ons hart niet. Het is een woord van menselijke wijsheid en diplo matie." Had de synode maar een rouwbrief rondgestuurd, waarin zij haar verle genheid beleed en de impasse, waar ze niet uit weet te komen. Dat zou ons nog duizend maal liever zijn ge weest dan een herderlijk schrijven vol „enerzijds... anderzijds" en beslui ten die noch vlees noch vis zijn, aldus ds. Oomkes. Ds. Oomkes wees verontwaardigd de wijze af, waarop hét synodale rap port over de verontrusten spreekt. „Wij herkennen ons hier niet in. Er wordt gezegd, dat wij moeilijk met een ander oor kunnen luisteren dan van vrees en angstvalligheid, omdat heilige huisjes omver getrokken wor den. Niets is minder waar. Wij wor den gedreven door liefde voor kerk en wereld." Op het verwijt, dat men alleen nog maar over verontrusting kan spreken, zei ds. Oomkes: „Wat wilt U? Als het huis in brand staat, ga je toch ook niet praten over de mooie bloemen in de tuin? Wij slaan alarm, omdat de Bijbel in haar goddelijk openbarings karakter wordt aangetast. Niet zo zeer, omdat Kuitert c.s. de historici teit van Adam ontkennen, al is dat al erg genoeg. Het gaat om de hele nieuwe theologie. De kritische wijze, waarop zij over de Schrift spreken, doet ons vragen of het nog mogelijk is, vertrouwen te geven in het infor merend woord van de Schrift over Christus." OORZAAK De synode heeft de oorzaak van de verontrusting: het loslaten van de gulden regel dat de Schrift haar eigen uitlegster is, niet ontmaskerd. Daarom heeft zij niets gedkan om de verontrusting weg te nemen, alle ge praat over horizontalisme en secula risme ten spijt. Er komt een deputaatschap voor een nader gesprek met Kuitert c.s., maar daarvan verwachtte ds. Oomkes niets meer. Dat gesprek wordt im mers al jaren gevoerd. Het hoefde van hem niet meer. Belangrijk vond hij, dat de synode zelf constateert, dat bepaalde hoogle raars op essentiële punten afwijken van de belijdenis en dat zij ze toch volledig handhaaft en zelfs laat op treden als preadviseurs ter synode. Toch spoorde ds. Oomkes aan, de strijd voort te zetten. „Niet omdat we nog iets verwachten van mensen of van een synode, maar omdat wij ge roepen zijn, het geloof dat ons van de heiligen overgeleverd is, te bewaren in het geloof, dat Gods Woord zal triom feren en dat de Heilige Geest machtig is, veler oog te openen en de goede weg te wijzen." ZWARTE WEEK Dr. Arntzen herinnerde aan de „zwarte week" van het Vaticaans concilie in november 1964. Zo is de weck van 2 tot 6 november voor de Gereformeerde Kerken een zwarte week. „Wij hebben niet kunnen denken, dat men zo tolerant zou zijn tegeno ver de dwaling. In feite hebben we nu leervrijheid. Als men nu geen maatregelen kan nemen, hoe denkt men dan dat straks wel te kunnen doen? Het gaat niet alleen om de eer ste hoofdstukken van Genesis. Heel de Bijbel en heel de moraal is in het geding", aldus dr. Arntzen. „De dieper liggende kwaal is: merr wil het evangelie bij de wereld ge loofwaardig maken. Predikt de we reld abortus, revolutie, dan moet de kerk daar achter aan hollen, mis schien nog wat „evangelisch bijstu rend". Wat gisteren aansprak, „doet het vandaag niet meer". Alsof dat normatief is. Dr. Arntzen hekelde vooral de sy nodeuitspraak, „dat de ingebrachte bezwaren (tegen de leer van Kuitert c.s.; red.) een fragmentarisch karak ter dragen en als zodanig weinig be wijskracht hebben". Dr. Oomkes had dit al met kracht ontkend en daarbij gezegd, dat het er op lijkt, dat je hoogleraar in de theologie moet zijn om een verantwoord bezwaarschrift te schrijven. Dr. Arntzen vroeg bovendien: Kon de synode dat dan zelf niet aanvul len? Heeft de synode dan zelf geen ogen en oren? Het is toch duidelijk wat Kuitert, Berkouwer, Delleman cn Augustijn geschreven hebben? Wat had men dan nog bezwaarschriften van nodë? De duidelijke vragen, die Koers nu aan prof. Kuitert gesteld heeft, had de synode toch ook kunnen stellen? Het was dr. Arntzen onbegrijpelijk, hoe de synode heeft kunnen uitspre ken, dat „alle leden van de synode vasthouden aan het belijden, dat God de mens goed geschapen heeft", waar toch prof. Kuitert de volgorde schep ping-zondeval ontkent. De 's-Gravendeelse predikant riep tenslotte op tot toenadering tot de christelijke gereformeerden en de beide groepen vrijgemaakten, om sa- DS. E. J. OOMKES huis in brand men de blijde boodschap uit te di gen in een donkere wereld en niet het dwaalspoor van onbijbe! filosofieën te komen. ven in ove plat het DEN HAAG Van de zijde i het Genootschap Nederland-Israël het initiatief gekomen tot oprichti van een Stichting Informatie Middi nel Oosten met als doel de verspreid: j van kennis en informatie omtrent] _g Midden-Oosten en in het bijzoni 35 over Israël. var Voorzitter is jhr. 1 Ma L. H. N. F. M. Bosch ridder van 1 ke] senthal te Rhenen. da( Als eerste activiteit van deze sti rprc ting is het eerste nummer verschei l van een nieuw maandblad „Israé jai Midden-Oosten". Dat maandblad is niet in de eei plaats politiek gericht. Het wil u polemiseren, maar heel gewone feite jfe en vooral feitjes geven, allerlei *as> m-( uit het dagelijkse leven. „Israël - Midden-Oosten" gaat e ner van uit dat dagbladpers, radio en I teri levisie de organen zijn voor de gre hee politieke vraagstukken. In lokt maandblad gaat het om achtergro §ev den, om zaken -die „geen nieuwer zijn, die „te gewoon" zijn om in 1 F nieuws te komen, dingen, die eerötfer van cultureel dan van politiek bela aar zijn. en Het blad is ruim geïllustreerd, 1 uit omvang is zestien pagina's, de abo Mo nementsprijs is 7,50 per jaar, adi zou redactie en administratie: Postb 2 172, Rijswijk (Z.H.). dej (Van onze kerkredactie) ROTTERDAM Tijdens de landelijke be zinningsbijeenkomst van verontruste gereformeer den heeft ds. E. J. Oomkes van Uithuizen, voorzitter van de vereniging „Schrift en Getuigenisde vol gende verklaring voorgelezen: Het bestuur van de Vereniging van verontrusten in de Gereformeerde Kerken „Schrift en Getuigenis" heeft zich met de raad van advies en de afgevaardigden van de regionale en plaatselijke afdelingen bezonnen op de situa tie, die ontstaan is door de besluiten van de generale sy node van de Gereformeerde Kerken, genomen tijdens haar zitting, gehouden in Sneek, jl. november. Met grote droefheid en diepe teleurstelling hebben zij hiervan kennis genomen, omdat uit deze besluiten duide lijk blijkt, dat deze synode niet bereid of in staat was, een dam op te werpen tegen de toenemende invloed van de vrijzinnige tendenzen in de nieuwe theologie binnen onze kerken. In plaats van op te roepen, „elk bedenksel als krijgsge vangene te brengen onder de gehoorzaamheid van Chris tus" (2 Kor. 10:5) en terug te roepen tot de onverkorte handhaving van de belijdenis, heeft ze toegestaan, dat het bijbels getuigenis aangaande de historiciteit van Adam en de zondeval en de belijdenis daarvan door leden van onze kerken wordt geloochend, ook door ambtsdragers, -ja zelfs foor hen die sleutelposities in onze kerken innemen, zoals de professoren aan wie de opleiding van onze toekomstige dienaren des Woords is toevertrouwd. Hiermee heeft de synode in feite het gezag van Gods Woord ontkracht, de binding aan de belijdenis, met name aan artikel 15 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis, zon dag 3 en 4 van de Heidelberger catechismus, hoofdstuk III, 1-3 van de Dordtse Leerregels opgeheven en de leer vrijheid officieel in onze kerken getolereerd. men, menen niet langer lid van onze kerken te kunn blijven en zich aan haar gemeenschap onttrekken. Waar wij echter van oordeel zijn, dat wanneer er scheiding moet komen, niet wij die aan het gereforma b. belijden trouw willen zijn, uit deze kerken moeten ha gaan, maar zij die van geen binding daaraan willen wet en er nog vele broeders en zusters in onze kerken de er van de situatie, waarin deze terecht zijn gekomen, nog inzien, en onze kerken niet ontstaan zijn doordat zij t God wilden dienen naar Zijn Woord, zich gingen afsch den van het Hervormde kerkinstituut, maar door d werden uitgeworpen, achten wij ons geroepen, vooralsi de strijd voor het geloof, dat eenmaal de heiligen is ov geleverd, binnen onze kerken tot het uiterste voort te 1 ten om deze haar gereformeerde eigenheid terug te d< winnen. Wij zullen dit trachten te bereiken door onze actie te voeren en te verdiepen, door gebed en bijbelstudie, d meer voorlichting te geven via pers, radio, televisie, vi gaderingen, brochures enz. Wij zijn bereid, hen die plaatselijk in een noodsitua verkeren, met raad en daad bij te staan. Is de toestand plaatse onhoudbaar en de mogelijkheid gastlid van andere reformatorische kerk te worden, uitgesloten, i zullen wij graag helpen een vorm te vinden, waarin gemeenschap der heiligen toch beleefd wordt. ke 1. Contactgroepen Prijsgeven Tegelijk heeft ze, als meeste vergadering van onze ker ken, hiermee het gereformeerd karakter daarvan prijs gegeven en de weg geplaveid voor een spoedige hereni ging met de Nederlandse Hervormde Kerk, de vrijzinnig heid incluis. Onze vereniging weigert elke verantwoordelijkheid, zo wel voor deze besluiten als voor de gevolgen hiervan voor de eenheid van onze kerken te aanvaarden. Alhoewel het bestuur en de raad van advies van oordeel zijn, dat, ondanks onze ernstige bezwaren tegen de be slissingen van de synode, de tijd nog niet gekomen is, dat wij om Gods wil moeten breken met de Gereformeerde Kerken, hebben wij volledig begrip voor die broeders en zusters, die, door deze besluiten in gewetensnood geko- In elk geval vragen wij alle verontrusten, zoveel n gelijk plaatselijk contactgroepen te blijven vormen, met positief belijdende christenen samen te werken allerlei terreinen en één front te vormen tegen de wereli invloeden en de geloof en kerk verwoestende krachten Wij raden hen die theologie studeren of gaan studei om predikant te worden in onze kerken aan, deze studie beginnen of voort te zetten aan hogescholen, waar theologie beoefend wordt in gebondenheid aan Gods Woo en de gereformeerde belijdenisgeschriften. Om deze te steunen is een financieel fonds gestid terwijl we tevens de eerstkomende synode zullen vrag! aan hen die aan een dergelijke school hun kandidaa examens met goed gevolg hebben afgelegd, dezelfde rei ten toe te kennen als de kandidaten, die aan de Theo! gische Hogeschool en aan de theologische faculteit van Vrije Universiteit hebben gestudeerd. Voorts zullen we de kerkeraden opwekken, in verzet komen tegen de kerkontbindende besluiten van de syno van Sneek-Lunteren, en geen gelden meer beschikbaar stellen voor instituten, die de nieuwe theologie bevo deren en voor doeleinden die buiten de opdracht van kerken vallen. In een „Open Brief" hopen wij nader en breder op inhoud van deze verklaring in te gaan.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 2