De vreemde wereld vain Pieter van Goudzwaard i Nacht van Bakker Kabinet wil vóór woensdag antwoord over lonen keil Kerstbomen zwart spuiten door Rolf Hoekstra Bijna 20 miljoen voor portret van Velasquez VAN WERKGEVERS EN WERKNEMERS Bombardementen bij Hanoi toegegeven ZATERDAG 28 NOVEMBER 1970 raderi I^EN HAAG Pieter van Goudzwaard richt bedaard z'n luchtdrukpistool op een van z"n va- lagf raaar kleurrijke schilderijen en vjiurt. ..Een schilderij om op te schieten", zegt hij som ber. D'r zitten al heel wat kogelgaatjes in. va Als Pieter zich rot voelt, dan trekt hij z'n pistool en knalt er een paar schoten uit. Altijd op ag hetzelfde schilderij, want Pieter is niet verkwistend. Wat en wie is hij eigenlijk wel? en ui Hij is kunstschilder en verder een vreemde jongen, of liever, een vreemde man. Dat mag je toch wel zeggen van iemand van 41 jaar. Op het eerste gezicht doe je er zo tien jaar af. maar op het tweede gezicht tel je er gauw weer vijf jaar bij. mete met ■dt vo ing ii Hij woont in de Haagse Ja gerstraat, een steegje, Verscho len in het artistieke doolhof trounrond de Denneweg. „Hoe gaat het met het zwarte kerstbomen plan?" Pieter kijkt onder zoekend aan, het hoofd scheef en descheve boksersneus nog schever. Donkere ogen onder pikzwarte borstelwenkbrauwen en zwart-glimmend lang haar, een wit sjaaltje in de hals ge knoopt. Hij stelt voor naar z'n atelier te gaan. „Ik woon thuis samen met m'n moeder, weet je. Doe de huishouding en zo". Hij duikt de auto in en met hem een wolk parfum. Z'n atelier is oud en koud, maar sfeervol in een morsig blouwblok aan de Hofwijck- straat in de donkere en sombere sta- tionsbuurt van het Hollands Spoor. T~iRlE MAAL Pieter van Goud- zwaard alias Peter van Goldsword, zoals hij zich heeft gepresenteerd op z'n fors uit gevallen affiches, die hij bij tijd en wijle aan Neerlands publici teitsmedia stuurt met een voor zich sprekend doel: publiciteit. Op aanraden van zijn oom Vincent is hij kunstschilder ge worden. ..Het kan je hooguit een oor kosten", zei oom Vincent. Nou ja! :N Uw Ai EN NT LONDEN Een Amerikaanse j in Londen. Nadat het stuk was inge- kunsthandelaar heeft vrijdag voor zet op 315.000 pond viel na drie minu- bijna 20 miljoen gulden een portret gekocht, dat de 17-de eeuwse Spaanse schilder Diego Velasquez van zijn be diende heeft gemaakt. Het stuk werd geveild bij Christies ten de laatste hamerslag en was de 30-jarige Alec Wildenstein voor 19.866.000 gulden de nieuwe eige naar. Het portret van de mulat Jan de Pareja wordt beschouwd als een van de beste schilderijen van Velasquez. Het werd in 1798 naar Engeland ge bracht door de Britse ambassadeur in Napels. De prijs betekent een record. Affiche Pieter van Goudzwaard legt z'n pistool neer, dat hij onder het schil deren ook wel gebruikt om zich te concentreren. Waarom krijgen alle Nederlandse kranten, radio en tele visie, musea en wat kunstbroeders geheel vrijblijvend steeds weer zo'n „Ik. Pieter Goudzwaard-affiche" toe gestuurd? Dat moet hem toch aardig wat kosten. Vanwaar deze blikvervangende aanplakbiljetten, waarop Pieter be halve zichzelf een paar wereldverbe terende teksten verkoopt. Op een van die affiches stelt hij bescheiden vast: „Pieter van Goudzwaard, uniek schilder, prettig schrijver en denker, een vechter tegen onrecht en ver drukking, is de eerste kunstenaar ge weest die met z'n schilderijen tussen Het Volk heeft gestaan, is daarbij bijna gestenigd, hing ook als eerste schilder met zijn werk tussen kitsch, huijl de man van de goede daad, een mens die waard is genoemd te worden". t Dat laatste wordt-ie dan ook, want lijd deze Haagse kunstenaar heeft een on- tarf feilbare neus wat betreft de smaak van nieuwsmedia. Stunten als de bes- ui te, kan hij. Boals het (zogenaamd) stu iver ren van honderdduizend Milky Way's naar Biafra, omdat het de eetlust niet bederft, tot het (werkelijk) aanbieden van tachtig rozen aan de dertig Zuid- Molukkers in de. Scheveningse gevan genis. Of het verbranden van een schil derij (een van de beste, waarde 2000 gulden, zegt-ie, „ik verbrandde 'n deel van mezelf") uit protest tegen de woontoestanden in de Haagse Schil- dersbuurt. Of het kerstbomenplan. Of het afknippen van z'n haar 25 jaar na de bevrijding, inplaats van honger staking of doekverbranden. Hij heeft het inmiddels weer laten groeien, want hij ziet niets in „een nette kop in deze onnette wereld". Van het haar heeft hij een schilderij gemaakt. Toer En dan die affiches natuurlijk, die hem een aardige duit moeten kosten. Verkoopt hij zoveel schilderijen? „Nee, dat niet. Ik leef van de contra prestatie en verkoop bijna niets. Ik kom net uit en ik zal met die affiches niet lang meer kunnen doorgaan. Maar anderen exposeren en sturen een paar honderd uitnodigingen de deur uit. Ik doe 't op een andere toer met die affiches. Er zijn mensen die ze verzamelen, weet je". De affiches zijn voer voor psycho logen. Ze vallen op door foto's van el maestro himself, de soms spitse tekst- I jes, het steeds weer schrijven over zichzelf en door de naam „Pieter van Goudzwaard" of lekker internationaal „Peter von Goldsword", steeds op nieuw herhaald. Is hij een gouden zwaard dat louter en alleen de we reld wil verbeteren? Of gaat het hem om hemzelf? Het laatste wint van het eerste, maar toch? „De mensen vinden dat je niet onbe scheiden mag zijn. Je moet je niet teveel op de voorgrond plaatsen en daarom doe ik dat bewust wél. Het liefst zou ik 'n heel blad met m'n naam willen vullen. Zoiets doe je niet, zeggen de mensen. Daarom doe ik het juist wel". „Op m'n laatste affiche lanceer ik het zwarte kerstbomenplan. Ik heb daarmee het gemeentebestuur een ge weldige tip gegeve. Zwarte kerstbo men op allerlei plaatsen in Den Haag. Ikzelf zou ze graag zwart willen spui ten. Wat 'n prachtig gezicht zou dat zijn. Zwarte kerstbomen met witte lichtjes erin en misschien zelfs sneeuw Christus zelf zou ervan flauwvallen, zo mooi". Hard „Kijk. dat flauwvallen van Christus staat ook op m'n affiches. Ik weet dat het de mensen schokt. Vaak denk ik: kan het eigenlijk we. Is het niet te hard gesteld, te cru. Ik zoe het omdat ik het doen moet. Maar ik weet hoe een ander het ervaart, want ik heb er zelf ook moeite mee. Als ik die teks ten naar de drukker breng, leid ik ze altijd even in, zodat het niet te hard aankomt". „Ik zou liever ook lieve dingetjes willen zeggen, maar dat kan nu een maal niet. Je moet hard zijn en daar heb ik het moeilijk genoeg mee. Met dat kerstbomenplan wil ik de mensen met de neus op de feiten drukken. Iets afhalen van dat sfeertje van die belachelijke groene dennetjes met balletjes. Vandaar dat zwarte-kerstbomen- plan. Het beste zou natuurlijk hele maal geen kerstbomen zijn, maar dat is te radicaal. Voor alle volledigheid: de gemeenteraad is niet van plan op het plannetje van de zwarte sparren in te gaan. Pieter Goudzwaard draait z'n eigen toer. Hij zegt: „De Jacob Marisstich- ting heeft bij voorbeeld een aktie op touw gezet om de kunst op straat en dus dichter bij het volk te brengen. Ze hebben grafische afbeeldingen van kunstwerken op reklamezuilen ge plakt met daaronder waar ze te koop zijn. Maar die dingen vallen gewoon niet op tussen al die wasmiddelen. Ik heb in min stamcafé Le Corbeau een van m'n kunstwerken voor het raam gehangen met een affiche erbij. D'r zijn mensen die nog nooit een abstract kunstwerk van dichtbij heb ben gezien. Die kunnen nu hun hart ophalen. Gewoon voor een caféraam. Kan het mooier? Pionier Ik ga overal zo'n beetje tegenin. Ik 'ben nu ook weer niet zo'n pionier, maar, hoe moet ik het zeggen zonder al te vervelend te worden, af en toe krijg ik wel 's een idee. Zo was ik de eerste die tegen sinterklaasavond ad vertenties zette in de trant van „Het zal u niet berouwgn om met 'n echte Pieter van Goudzwaard te sjouwen". „Ik heb vroeger veel aan tentoon stellinkjes gedaan. Drie weekjes hier hangen en drie weekjes daar, leuké praatjes maken met steeds dezelfde mensen, goede en slechte stukjes in de krant. Ik werd er doodziek van. Die affiches werken veel effectiever. Je verkoopt er wel geen tientallen werken door, maar de mensen wor den wakker geschud". Op een van z'n affiches kondigt Pe ter van Goldsword een expositie aan van z'n werk in het Solomon R. Gug genheim Museum in New York. De wensdroom van iedere rechtgeaarde en niet-rechtgeaarde kunstenaar, want een expositie in het Solomon- museum is het visitekaartje voor in ternationale vermaardheid. Wanneer komt z'n werk daar te hangen? Of was het alleen maar om Z'n collega's te neppen? Pieter van Goudzwaard reageert wat pijnlijk. „Het was inderdaad om m'n collega's te pesten. Er heerst on der ons een enorme rivaliteit. Niet te geloven gewoon dat ze er intrapten. De eerste collega die ik na het ver zenden van m'n affiches tegenkwam liep met zo'n lang gezicht. Na een tijdje zei-die: zo Pieter, fijn dat jij in New York mag hangen. Ik heb het zo gelaten. Je moet de ironie ervan inzien. Dat ze d'r intuin- I den. Nu is het best mogelijk dat ik I daar nog 's kom te hangen en ik heb op m'n affiche dan ook geen datum genoemd, begrijp je. Als ze ernaar vragen zeg ik, dat het is uitgesteld of zo. Ik omhang het met een waas van I geheimzinnigheid. Alleen een paar heel goeie vrienden van me weten j dat er niets van waar is". Lolletje „Ach, het kunstenaarschap is geen lolletje. Je wijkt af van de middel maat en dat m^akt eenzaam. In zo'n volkskroeg, waar ik geregeld kom, merk je dat je het volk bent ont groeid. Je blijft een vreemde eend in de bijt en ze blijven jou een vreemde figuur vinden. Wel sympathiek mis schien, maar vreemd". Nog één vraag. Op z'n laatste affi che wordt aangekondigd, dat in no vember „iets" op Het Plein gaat ge beuren. „Inderdaad, ik wacht af tot er iets gebeurt en als er niets gebeurt zal ikzelf iets moeten verzinnen. Wanneer ik dat zwart op wit zet, ge beurt het ook. Daarom zet ik het op papier. Misschien ga ik een paar uur voor het standbeeld van Willem van Oranje staan met 'n bord". Wie vandaag dus op Het Plein een man heeft zien staan met een bord, kan aannemen dat het Pieter van Goudzwaard was. En wie morgen op Het Plein een man ziet staan met een bord weet: dat is dus Pieter van Goudzwaard. „Want", zegt hij, „ik heb nog altijd woord gehou den". Voor de frankering van de nieuw- jaarspost van Nationalistisch China worden twee bijzondere zegels uit gegeven. De afbeelding stel een spaarvarken voor, een ontwerp dat past in het regeringsprogramma.om het sparen te bevorderen. WASHINGTON Het Pentagon heeft gisteren toegegeven, dat vorig weekend plaatsen in de omgeving van Hanoi zijn gebombardeerd. Dit zou gelijktijdig zijn gebeurd met de mislukte overval op een Noord-Viet- namees krijgsgevangenkamp. Een woordvoerder van het Penta gon zei, dat de bombardementen „be schermingsacties" waren die deel uit maakten van de poging tot bevrijding van krijgsgevangenen. I (Van onze soc.-econ. redactie) j LEIDSCHENDAM De re gering wil de reële loonstijging volgend jaar later variëren tus- j j sen 0 en 2 procent. Dit heeft minister B. Roolvink (sociale za- I ken) gistermiddag meegedeeld tijdens het gesprek tussen een regeringsdelegatie en de Stich ting van de Arbeid, het top- overlegorgaan van de centrale werkgevers- en werknemersor ganisaties. De minister constateerde dat er ondanks de moeilijkheden over de uitwerking ervan eenstemmigheid is over de doelstelling om de loonstij ging volgend jaar beneden de pro- duktiviteitsstijging te houden, die thans geraamd wordt op ca. 3.5 pro cent. ATHENE Het Griekse hoogge rechtshof heeft gisteren het ontslag van 30 oude rechters door de regering gerechtvaardigd genoemd. Zij zijn nu definitief uit hun funktie gezet. De rechters werden ontslagen, om dat zij tot de politieke oppositie van het rechtse regime behoorden. Vol gens de regering hielden zij er „onge zonde maatschappelijke opvattingen" op na en misten zij het moreel gezag dat noodzakelijk is voor het uitoefe nen van hun funktie. Volgens de opvatting van de xege- i ring is er dan ruimte voor maximaal Wordt de V/s procent groter dan I omdat uit de overblijvende loonstij- 1 gingen, het effect van de verwerking in de cao's der extra-uitkering van ƒ400 en verbeteringen in de secun daire sfeer zoals arbeidstijdverkorting e.d. Wordt de 1 pre -ent e. oter Jan 1 houdt dit in, dat de reële inkomens verbetering kleiner wordt, maar die speelruimte zou aan de contractspart- ners in de bedrijfstakken gelaten j moeten worden. Woensdag De werkgevers- en werknemersor ganisaties hebben tot volgende week woensdag de tijd gekregen om minis ter Roolvink schriftelijk van hun (af zonderlijke of gezamenlijke) visie op deze stellingname in kennis te stellen, waarna eventueel een nieuw gesprek tussen de regering en de stichting zal j worden gehouden. Daarna zal het ka- j binet zich nader beraden over de vraag of al dan niet een loonmaatre gel nodig is. De regeringsdelegatie liet weten dat zo'n maatregel in elk geval niet voor 15 december zal worden afge kondigd. omdat de regering een aan tal bedrijfstakken graag in de gele genheid wil stellen voor die datum bij de afsluiting van nieuwe cao's te bewijzen, dat het hun ernst is met de onderschrijving van het unanieme 1 standpunt van de SER (en ook van d regering), dat de loonstijging volgend jaar tot beneden de produktiviteits- stijging beperkt moet blijven. De vakcentrales lieten weten dat het voor de bonden wel „heel moei lijk wordt te onderhandelen met de dreiging van een loonmaatregel bo ven het hoofd." Niet dichter Over de garantiebepaling, dat de beoogde doelstelling in die praktijk ook werkelijk kan worden gereali seerd, zijn de werkgevers en werkne mers gisteren na het mislukte ge sprek van woensdag jl. overigens geen stap dichter bij elkaar gekomen. Het gesprek tussen de regering (be halve minister Roolvink waren ook de bewindslieden van financiën, eco nomische zaken en landbouw aanwe zig) en de stichting duurde ruim vier uur en had plaats in een goede sfeer, nadat de stemming aanvankelijk nog al geprikkeld was. CNV-voorzitter J. Lanser deelde ons na afloop mee, dat de regering zich positief heeft opgesteld en een poging heeft aangewend om tot con cretisering te komen, ten einde een loonmaatregel te kunnen vermijden. Dat heeft ook de vakbeweging ge daan, maar de werkgevers hebben ook nu. aldus de heer Lanser, geen enkele bijdrage in die richting gege ven. Volgens de heer Lanser is de pro blematiek er overigens niet eenvou diger op geworden, nu vrn regerings zijde exacte percentages genoemd zijn. Het was gisteren bijna de nacht van Bakker. Niet van de minister, maar van de commu nist Bakker. Hij zorgde er voor, dat de stemmnig over een amendement van mr. Scholten een fiasco werd en dat velen (het was omstreeks één uur) het niet meer zo goed wisten. Om een uur of elf donderdag avond was de Tweede Kamer met de beste voornemens begonnen aan de vele stemmingen over de wijzi ging- van de loon- en inkomstenbe lasting. Een normaal mens, die over dag zijn dagelijks bi'ood verdient, houdt er op dat uur mee op. Maar de Kamerleden beginnen dan Neder lands belastingwetgeving drastisch te wijzigen. Meester Wanneer iedereen er omstreeks middernacht nog is. ontstaat er een aparte sfeer en lijkt elk incident (vooral in zo'n Roolvink-week) op het begin van een crisis. De PvdA maakte daar psycholo gisch gebruik van en probeerde een debat te starten over de achterge stelde invaliden, voor wie minister Roolvink zich sterk maakt. In zo'n sfeer voelt Marcus Bakker zich goed op zijn gemak. Terwijl hij zich mateloos ergerde aan al dat ge doe om zich heen. Hij lieo als een vertoornde schoolmeester rond of sloeg van zijn zetel af de wetgeven de arbeid van de kamer misprijzend gade. De belastingsnecialist van de ARP, de heer G. A. Kieft kreeg van Bak ker een scherpe reprimande, omdat hii met de nobelste bedoelingen een staatje wijzigde om van drie amen dementen er één te maken. De zaak zou er eenvoudiger op worden. Lesjt Maar de meester had geen goed woord over voor dat gefröbel op dit uur van de nacht. Trouwens hij moest op nog meer dingen letten. Naarmate de nacht vordert, kun je meer onordelijke dingen verwach ten. Mejuffrouw Anneke Goudsmit van D'66 had van een van de vele amen dementen een vliegtuigje gevouwen. Inderdaad, het heeft, na ruim een uur uitdagend te hebben bestaan, door de vergaderzaal gevlogen. Ge lanceerd in de hoek van de oppo sitie. Nou ja. Maar de meester zag alle reden om de stoute klas een lesje te geven. De belastingspecialisten, die al zulke zware dagen achter de rug hebben, moeten nu de 45 miljoen gulden boven water zien te krijgen, die door de foute stemming als ge volg van meesters optreden door in eens tegen het tweede deel van Scholtens amendement te stemmen, over boord vielen. Doordouwers De ijver van de lastige klas moet geprezen worden. Voor ons belas tingbiljet zijn in de nacht van don derdag op vrijdag belangriike din gen gedaan. Veel is eenvoudiger ge worden. Nee, geen verwitten. Er is braaf gewerkt. Maar er zün grenzen. Freule Wttewaal van Stoetwegen probeerde om half twee de club tot reden te brengen. Kamerleden zijn kennelijk door douwers. Anders zouden ze mis schien niet op vhet kussen terecht zijn gekomen. Om vier uur werd er weer ge stemd om naar huis te gaan. En er waren er nog 62. die gewoon verder wilden vergaderen. Dat is thuis niet te verkopen. De Kamer werkt voor een betere' sa menleving (ga zo nog maar even door) en voor de mensheid. Maar voor zichzelf gaat ze onmenselijk te werk. Dat klopt niet. Uit zelfbehoud moet maar in het reglement van orde de bepaling worden opgenomen, dat de vergade ring na twee uur 's nachts automa tisch is gesloten. Hoe groot het 's lands belang ook is, de verstandigste besluiten neem je op andere uren van de dag. „Er gebeuren ongeluk ken", waarschuwde de freule. Chauffeurs hebben ook hun rijtij den. De ARP wandelde deze week wee' over de eerste pagina's van de kran ten. Het is het raadsel van de publi citeit hoe de partij dat steeds weer zo beschikt krijgt. Nu kwam het nieuws uit de kring van het kabinet en was minister Roolvink het onder Boukw (om even de Kamertaai over te nemen) niet elke zondagmorgen na kerktijd bij elkaar op de koffie zitten omdat er zoveel is te ver+e'- len. Maar zakelijk staat de ARP fraktie achter Roolvink. Of al dat nieuws ook nog iets te maken had met de plaats van de twee heren op de advieslijst van Kamerkandidalen, die naar de kies verenigingen is gestuurd? Biesheu vel (onlangs 25 jaar getrouwd. Gefe liciteerd) staat nummer één en Rool vink nummer vijf. De strijd om het lijsttrekkerschap is, dacht ik vier jaar geleden beslist. Maar het woord is aan de kiesver enigingen. Men kan gaan schuiven. Bouke naar voren bijvoorbeeld. En wat te denken van de plaats van de CBTB-er De Koning? Hoe zit het met de verjonging van die fraktie? Beslist niet, dit zijn geen sugges ties. Het is alleen maar wat geprik. Misschien, dat er eindelijk nu eens wat drukbezochte vergaderingen ko men van de kiesverenigingen. Democratie aan de basis heet dat. Fel protest Het GPV is als kleine partij tegen de verhoging van de kiesdrempel. De vrees bestaat, dat de partij straks niet meer in de Tweede Ka mer vertegenwoordigd zal zijn. Luis ter naar gedeelten van een com mentaar. dat ik in het partijblad „Ons Politeuma" las: „Als het domme voorstel van de drie-zetels-kiesdrempel voor 28 april wet mocht worden, zullen wij toch aan de verkiezingen deel nemen. Zelfs al zouden wil willen stoppen (maar we willen dit hele maal niet) dan zouden we het niet meer kunnen. Alles is in volle gang- Elke stem die dan wordt uitge bracht op deze lijst (van het GPV), terwijl de lijst onverhoopt nier drie maal, doch b.v. twee maal of 2V* maal of l'/i maal de kiesdeler behaalt, zou een felle aanklacht zijn tegen de onrecht-daden van de fractie of fracties die voor de kiesdrempel hadden gestemd- En als deze lijst wel degelijk voldoende stemmen zou behalen om tot overschrijding van de drie zetels-drempel te leiden, zou dit tot een diepe beschaming vande KVP-kamerleden zijn op wier ini tiatief se drempel was ingevoerd, en waardoor zou blijken hoe slecht zij het Nederlandse volk ken nen...." Van Dis MARCUS BAKKER meester We hebben vandaag 8200 leden het zal een belangrijke opgave zijn de oppositie-activiteiten van deze 8200 in nationaal-gerefor- meerde organisatorische banen te leiden. We vermoeden dat de eer bied van de 8200 voor de Kamer dan niet verder zal groeien." Haasr .zou ik zeggen, is dit voor de honderd procent gezagsgetrouw? Ik wijs hierop om aan te tonen hoe fel dit begrijpelijk protest is. BAREND BIESHEUVEL 25 jaar getrouwd Kamerlid "ir. C. N. van Dis heeft ons onlangs veel verteld over zijn verleden. Het interview werd gehou den naar aanleiding van zijn besluit na de verkiezingen volgend jaar niet meer in de Kamer terug te keren. In het partijblad van de CHU „De Nederlander" schrijft prof. dr. ir. H. G. van Beusekom een treffende per soonlijke herinnering, waarvan ik een deel doorgeef als aansluiting op mijn verhaal. Prof. Van Beusekom, die met Van Dis in Delft lid was van SSR, de vereniging van studen ten van Gereformeerde belijdenis aan openbare universiteiten en ho gescholen schrijft: „Ik heb persoonlijk voor mijn vorming aan deze kleine club veel te danken gehad. Ook Van Dis deed mee: hij was een vlotte, po pulaire figuur. Tot op een dag het bestuur een brief ontving, waarin Van Dis zonder opgaaf van rede nen als lid bedankte. Ik woonde in die tijd vlak bij hem. Zo kwam het misschien, dat de voorzitter mij vroeg in de ko mende dagen eens bij Van Dis aan te lopen en naar de reden van zijn besluit te informeren. Ik zie mij nog op een avond in de winter van 1913-T4 de kamer van Van Dis binnenkomen. Ik voelde een zekere spanning cn daardoor moet ik enigszins be deesd hebben gevraagd of hij mii wilde zeggen, waarom hij als lid had bedenkt. „Ja zeker", was het antwoord met een- beslistheid en ernst, die wij niet van hem gewend waren, „Ik ben bekeerd; God heeft mij staande gehouden en mij laten zien, dat ik op weg was naar een eeuwig verderf." Hij voegde hieraan nog een waarschuwing toe, dat wij met onze zogenaamde gereformeerde beginselen evenzeer op de brede weg wandelden. Hij vertelde nog, dat hij lid was geworden van de Christelijk Gere formeerde Kerk en dat hij met onze levenswijze ondanks de principiële grondslag niet meer mee kon doen." BERT DE JONG

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 5