BIJBEL ALS TIJDSCHRIFT
WEL TWEE JAAR LANG
Beperkter 'mogelijkheden
christelijke politiek
voor
Tevoren was komplot
studenten ontdekt
Een woord voor vandaag
Straks in zeven banden
Eerste aflevering
komt tegen kerst
Puzzelboek
iHiaa
urn ia ij iai
Na aanslag mis in Manilla
Ottavlani boos
op de paus
In Broedergemeente
doopleeftijd vrij
Dr. van der Wik
hoogleraar
Dr. Schalkwijk
VU-hoogleraar
Surinaams predikant
promoveert op
paus Leo de Grote
Verbindingslijn tussen principe en politiek
BEROEPINGSWERK
VRIJDAG 27 NOVEMBER 1! 'WE
Als Paulus zijn jonge vriend Timotheus schrijft over wat God alle
maal voor hem gedaan heeft, dan zegt hij ook: „En zeer overvloedig
is de genade van Onze Here geweest met het geloof en de liefde in
Christus Jezus. Dat overvloedige van genade begrijpen we, maar hoe
kan Paulus van zichzelf zeggen dat ook zijn geloof overvloedig is
geweest? Slaat hij zich daar niet al te zeer op de borst?
En dan staan we weer voor dat ontzettende misverstand dat we den
ken dat geloof iets is wat wij doen, dat geloof een plant is die groeit
op de bodem van ons hart. Niets is minder waar. De basis van ge
loof is niet ons hart, maar het hart van God. Hoe groter God is
voor ons, hoe groter ons geloof kan zijn.
Geloof immers is niet alleen een zeker weten, een kennis van waar
heden, maar een vertrouwen op een Persoon, op Jezus Christus. Hij
is het fundament van ons geloof. Uit Hem springt het op tot in ons
hart. De genade van de Heiland was overvloedig. Maar omdat dat
zo was, werd het geloof ook overvloedig. Christus betoonde zich be
trouwbaar aan Paulus. Daarom kon Paulus Hem geloven. Christus
is nog betrouwbaar, voor u en voor mij, daarom mogen wij Hem
geloven.
Weiezen vandaag Johannes 15 vers 1 tot 17.
(Van onze kerkredactie)
AMSTERDAM Nieuwe mogelijkheid om het lezen en de kennis
van de bijbel te vermeerderen: wekelijkse afleveringen van 36 pa
gina's kleurig, geïllustreerd, kortom aantrekkelijk uitgevoerd met
in de eerste plaats de „gewone" bijbeltekst van NBG en rk bijbel
stichting, voorts populaire commentaren, vervolgens een kinder
vertelling over het betreffende bijbeldeel en tenslotte een vrij
uitvoerige bibliografie, dus literatuur rondom het aan de beurt zijnde
bijbelgedeelte.
eigentijdse wijze
mens te brengen.
bij de moderne
PROF. DR. R. SCHIPPERS, die
adviseerde bij het tot stand komen
van de bijbel-in-afleveringen.
I I II I M M.
Kruiswoord-puzzel
Horizontaal: 1. lans, 4. loze streek, 8.
scheik. element, 10. rivier In Italië, li.
toiletartikel, 15. geurigheid, 17. wijn
maat, 19. vertragingstoestel, 20. schaak
term, 22. meisjesnaam, 23. bloem, 24.
schel, 28. voorzetsel, 27. mand, 29. enke
le, 30. bijrivier van de Rhóne, 31. bui
tenhaven, 33. afk. van dyne, 37. pers.-
voornaamw., 38. deel van de voet, 39.
koord van een muziekinstrument.
Verticaal: 1. oogziekte, 2. familielid, 3.
oude lengtemaat, 5. rondhout, 6. en per-
sonne (afk.), 7. richting, 9. bergplaats,
11. familielid, 12. coiffeuse, 13. stof, 14.
rivier in Rusland, 16. oorzaak, 18. eenja
rig kalf, 21. myth, figuur, 24. troep, 25.
waterplant, 27. vruchtje, 28. kleurling,
32. boom, 34. onbekende, 35. muzieknoot,
38. voegwoord, 37. bevel.
Oplossing vorige puzzel
1. pool, 2. olie, 3. Oise, 4. leek.
ROME Alfredo kardinaal Otta-
viani, voormalig hoofd van de Vati
caanse congregatie voor de geloofs
leer en steunpilaar van de conserva
tieve vleugel van de Romeinse curie,
is boos op paus Paulus omdat deze
heeft bepaald dat kardinalen die bo
ven de tachtig zijn, met ingang van 1
januari 1971 niet meer aan de paus
keuze mogen deelnemen.
Kardinaal Ottaviani, die zelf vier
weken geleden tachtig jaar werd,
heeft de handelwijze van de paus
overhaastig en ongebruikelijk ge
noemd.
Volgens kardinaal Ottaviani heeft
de paus een traditie genegeerd door
in een simpel persoonlijk „Motu
proprio" deze zaak te regelen.
Gevolg van het besluit is, aldus
kardinaal Ottaviani, dat men de rijke
ervaring van de oude kardinalen on
benut laat.
BAD BOLL In de Evangelische
Broedergemeente zullen voortaan de
praktijk van de kinderdoop en die
van de doop op belijdenis gelijke
rechten naast elkaar hebben.
Dit is besloten op de synode van
het district-West van de Europese
Broederuniteit, waartoe gemeenten in
Duitsland, Zwitserland. Nederland,
Denemarken en Zweden behoren. De
37 synodeleden besloten ook avond
maal en belijdenis te ontkoppelen en
te verdelen tussen 10 en 18 jaar.
(Vervolg van pag. 1)
Rede
Vervolgens werd het gewone ver
welkomingsprogramma voortgezet. De
meeste mensen hadden niet in de
gaten, wat er gebeurd was. Zij juich
ten en zwaaiden met vlaggetjes. Rus
tig sprak de paus zijn begroetings
rede uit. Vervolgens lachte hij en
riep „Babuhay FÜipinas" (Lang leve
de Filippijnen).
De aanvaller, een zekere Benjamin
Mendoza y Amor, zei tijdens een eer
ste verhoor dat hij „de mensheid van
het bijgeloof wilde bevrijden". Hij is
ongelovig en doet niet aan politiek.
„Ik geloof alleen maar in de mens
heid", zei hij.
Kapitein Bienvenido Datuin, die
verantwoordelijk is voor de veilig
heid op het vliegveld van Manilla,
meent dat Mendoza psychisch ge
stoord is. Maar Mendoza zelf liet
weten dat hjj nooit psychisch ge
stoord is geweest. Hjj zei dat h(j uit
La Paz komt en dat z(jn moeder nog
steeds daar woont.
Mendoza verklaarde voorts dat in
woners van de Filippijnen hem, toen
hij enige tijd geleden in Argentinië
was, uitvoerig op de hoogte hadden
gesteld van de situatie in hun land.
Hij was het vorig jaar in Manilla
aangekomen waar hij als schilder in
opdracht werkt. In Manilla zou een
tentoonstelling van zijn werk gehou
den worden. Vijf dagen geleden had
hij het plan opgevat om de paus aan
te vallen.
Nog nooit
Tijdens geen van de acht buiten
landse reizen, die paus Paulus tot nu
toe heeft gemaakt, is geprobeerd een
aanslag op hem te plegen. Men vraagt
zich in Manilla wel af, hoe dit moge
lijk kon zijn.
De veiligheidsmaatregelen waren al
aanzienlijk verscherpt, nadat een
komplot was ontdekt van acht ex
tremistische studenten. Zij hadden
een moordaanslag op het vliegveld
beraamd op het moment, dat presi
dent Marcos 'de ring van de paus
zou kussen. Mocht deze aanslag mis
lukken, dan zou zaterdag tijdens een
eucharistieviering een tweede poging
worden gedaan.
Twee uur na de aanslag droeg de
paus een mis op in de kathedraal van
Manilla. Buiten stonden demonstre
rende studenten met spandoeken
„Heilige Vader, laat u niet door Marcos
en Santos bij de neus nemen." (San-
tos is de aartsbisschop van Manilla).
Linkse studenten- en arbeiders
groepen beschouwen het bezoek van
de paus als een poging het sterk ge
daalde prestige van de kerk in hun
land op te vijzelen, die zij gierig en
corrput noemen
MANILLA Op zijn reis naar
Manilla maakte de paus gisteren
I twee tussenlandingen. In Teheran
werd hij verwelkomd door de sjah
van Perzië en diens volledig kabinet.
Ongeveer tweeduizend mensen juich
ten de paus toe, toen hij in het Frans
tot hen sprak.
„Wij hopen, dat onze reis zal lei
den tot beter begrip bij alle gemeen
schappen in dit deel van de wereld,
ongeacht hun afkomst of godsdiensti
ge overtuiging. Moge deze reis een
Tijdens de tussenlanding in Dacca
(Oost-Pakistan) betuigde de paus
zijn medeleven met de slachtoffers
van de stormramp. Hij overhandigde
een cheque van tienduizend dollar
en deed een beroep op alle rooms-
katholieken in de hele wereld om
massaal te helpen.
De paus werd hier verwelkomd
door de president Khan van Pakistan.
„Het verdriet, dat nu uw volk over
spoelt, moet geen wanhoop worden.
Moge de concrete getuigenis van de
solidariteit der volkeren, die u te
hulp gekomen zijn, voor u een licht
zijn in de donkere periode, die i#
doormaakt."
Elke aflevering omvat 36 pagina's
en kan in het gezin of in het alge
meen: voor onderwijsdoeleinden uit
stekend worden gebezigd. De aflever
ingen bestrijken de gehele bijbel: van
Genesis tot en met Openbaringen.
Op den duur heeft men alles ge
bundeld in zes verzamelbanden,
waaraan nog een zevende kan wor
den toegevóegd, die alle achtercovers
van de (vele) afleveringen (bij abon-*
nement 1,50 per stuk) omvat en een
rijk geïllustreerde bloemlezing van
proza en poezie over de bijbel omvat,
onder de verzameltitel „Dicht-bij het
Woord".
Deze bijbel-als-tijdschrift doet er
twee jaar over voor hij compleet is.
Uitgever zijn dsrie mammoets op het
gebied van tijdschriften: Spaarnestad,
Geïllustreerde Pers en Rotogravure
De eerste uitgave komt omstreeks
kerst uit omdat dan de meeste men
sen geacht worden belangstelling
voor religie (dus hopelijk ook de bij
bel) te hebben
Internationaal
Het gaat hier om een internationaal
werk, waarvan de wieg in Frankrijk
stond Hier verscheen eerder met de
zelfde bedoelingen en ook overwe
gend dezelfde illustraties bij uitgever
Hachette „En ce temps-Ie la bible",
die daar, evenals trouwens in meer
dere landen, veel belangstelling voor
kreeg, een effect waarop men uit
eraard ook in Nederland hoopt
Tot de adviescommissie die bij de
bewerking van een en ander in het
Nederlands betrokken is (geweest)
ehoren prof dr R Schippers van de
VU, voorzitter hoofdbestuurscommis
sie vertalingen van het NBG Prof
Schippers in nieuwtestatementicus
Voorts de oudtestamenticus dr N J
Tromp te Tilburg, verbonden aan de
rk bijbelstichting Verder werkte aan
dit standaardwerk de heer Thijs
Booij, oud-particulier-secretaris van
koningin Wilhelmina mee Hoofdre
dacteur is de heer J Bakkenhoven
In de commentaren komt niet één
maar komen diverse belangrijke vi
sies zo nodig naar voren; een grote
mate van objectiviteit heeft men wat
dit betreft geprobeerd te betrachten..
Monument
Prof. Schippers ziet in deze mon
ster-uitgave een belangrijk monu
ment voor de mogelijkheid om "tot
meer samenwerking te komen tussen
rooms-katholieken en protestanten in
ons land. Wat sommige andere {met
name kinderbijbels al doen) doet deze
bijbel in afleveringen (veel uitgebrei
der) nu ook: uitvoerig stilstaan bij
allerlei achtergronden, zoals: hoe oud
is dit verhaal, in welk milieu speelt
het zich af en (onder meer) hoe rea
geerden kunstenaars op de bijbel?
Deze bijbel-als-tijdschrift, zakelijk
opgezet maar toch ook met ideele mo
tieven, kan een belangrijk voertuig
worden om het Oude Woord op
THIJS BOOY, die veel werk deed
voor de bijbel-als-tijdschrift.
AMSTERDAM Aan de econ
mische faculteit der Vrije UnweiL-p]
teit is benoemd tot buitengewtfj
hoogleraar met als leeropdracht |«erl
problematiek van het midden- hen
kleinbedrijf, dr. J. P. I. van de Willen.
leeu
oud
Dr. Van de Wilde heeft rechten
studeerd en is gepromoveerd op
proefschrift Middenstandsprol
matiek in een nieuw gewaad. Sic
1956 is dr. Van de Wilde als doet
voor het onderwijs in de prob
matiek van het midden- en klein)
drijf aan de VU verbonden.
lan
eeu
voo
Na
ma.
een
get
AMSTERDAM Aan de ecoi
mische faculteit der Vrije Univer
teit is benoemd tot buitengewo
hoogleraar met leeropdracht operati .ce™
nele analyse, dr, W. F. Schalkwijk. j
In 1947 promoveerde hij op h C
proefschrift getiteld „A contributi j?
to the study of Storm Surges on t|^
Dutch coast".
Van 1941 tot 1947 was dr. Schal)
wijk als wetenschappelijk medewi
ker bij de afdeling weerdienst ve hor
bonden aan het KNMI te De Bilt.
Vanaf 1947 is hij in dienst bij Ph
lips te Eindhoven,sinds
groepsleider van een research gros
welke zich bezighoudt met het on
werpen en runnen van informal)
systemen in verband met automatis
ring.
tot
cenl
Enf
(Van een onzer verslaggeefsters)
AMSTERDAM „De kerken
zullen zich gezamenlijk met de
meeste spoed moeten bezighou
den met het vraagstuk van het
toenemend gebruik van verdo
vende middelen" en „Het ont
breekt de kerken in Suriname
vooralsnog aan een kritische
houding in het geestelijke, so-
Voor de laatste keer loopt
gedurende de zittingspe
riode van het Kabinet-De
Jong in Den Haag het „po
litieke toneel". Er is de
gebruikelijke verdeeldheid
bij sommigen: „Wij zijn dit
ministerie en dit parle
ment in hun huidige sa
menstelling beu". En
wordt bij anderen aange
troffen de evenzeer gebrui
kelijke gelatenheid: „De
voorstellingen draaiden
vrij bevredigend en wij
moeten niet te veel ver
anderen".
De oppositie Iaat zich natuurlijk
niet onbetuigd en zorgt tijdens het
kijkspel op het Binnenhof voor af
keurend voetgetrappel en smadelijk
gefluit. De heer Van Mierlo heeft vol
gens sommigen zich, hoewel zelf een
speler, e<*n voetzoeker aangeschaft;
dat is in ieder geval niet de bom
waarmede D'66 onze staatkundige
vertrouwde verhoudingen in 1966 tot
ontploffing wilde brengen.
Het is aan ervaren parlementaire
critici om de verrichtingen van „het
gezelschap" tot in bijzonderheden te
beoordelen. Een enkele acteur zal
vanwege zijn stil spel lof ontvangen;
ook een enkele al eerder gemeen
schappelijk opgevoerde scène was
hartverwarmend, want minister Rool-
vink op een avond boven de minis
ter-president uit torenend en hem
vaderlijk de schouder neerdrukkend,
samen met zijn „beschermeling" die
aanmoediging zijn voor allen, die als premier pittig meedribbelde. zorg-
werken voor vooruitgang, rechtvaar- J~ *1
digheid en vrede", aldus de paus.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Kloosterhaar: kand.
C. P. Kassenaar te Soest; te Arnhem
(pred. m. bUz. opdracht - pastoraat
diaconessenhuis): M. H. Knijff te
Arnhem; te Zetten-Andelst: J. M. de
Raad te Sint Annaland.
Beroepbaarstelling: kand. J. Panne-
koek, Dorpsstraats 58, Bergharen, die
werd beroepen te Delfzijl.
GEREF. KERKEN
Aangenomen naar IJsselmuiden-
Grafhorst: kand. P. J. v. Gulik te
IJsselmuiden.
Berocpbaarstelling: kand. H. H.
Zomer, Oudestraat 2', Kampen.
GEREF. KERKEN (vrUgem.)
Beroepen te Daarlerveen: G. A.
Jansen te Loppersum en West ere inh
ei en.
Bedankt voor Katwijk en Valken
burg: B. v. Riet te Bolnes-Slikker
veer.
de voor historisch toneel.
Tevreden
Over het algemeen zullen de toe
schouwers in de zaal tevreden zijn.
Het beleid weerspiegelde zo ongeveer
wat het Nederlandse volk in meer
derheid wenste. Regering en natie
kunnen niet te veel verschillen.
Er moet aan worden toegevoegd dat
soms de zaak uit de hand dreigde te
lopen. Minister Witteveen slaagde er
zeker niet in beter op de schatkist te
blijven zitten dan indertijd minister
Vondeling. De bedoeling van het
„stuk" kwam bij tijden matig over
het voetlicht. De regie werd een beet
je „scharrelachtig".
Volgend jaar worden er verkiezin
gen gehouden. Al ligt het voor de
hand dat iedere partij zal menen dat
zijn uil een valk is, bijna iedere for
matie heeft haar moeilijkheden. De
Katholieke Volkspartij ervaart nog
steeds hoe deelneming aan het poli
tieke nachtleven iemand in het be
staan overdag kan opbreken.
De heer Koekoek zal geen vrucht
baar broedjaar tegemoet gaan. Het is
waarschijnlijk dat zijn eieren al zijn
doorgeprikt eer hij gelegenheid heeft
ze in een ander politiek nest te depo
neren. De pacifistische socialisten
voelen zich in hun sabotagespelletje
met de kabouters stellig niet geheel
op hun gemak. De liberalen, zo graag
als de weldoeners van belastingbeta
lend Nederland zich opwerpend, zul
len zich als de beschermers van Ra
dio Veronica aan hun aanhang moe
ten presenteren.
De Partij van de Arbeid gooide de
deur van de samenwerking met
Neerlands grootste partij in het slot,
opende deze vervolgens op een kiertje
en zag toen als gevolg van de „links
heid" van enkelen, plotseling een
haakje in een oogje glijden; Hoelang
zij in deze delicate situatie zal verke
ren, is moeilijk te voorspellen.
Verbrokkeling
Iemand kan zich met de huidige
politieke situatie en de vooruitzichten
welke zij wettigt, kwalijk tevreden
stellen. De staatkundige verbrokke
ling werkt nog steeds door met name
in de Tweede Kamer. De KVP ver
loor een smaldeel. Er zijn thans boe
ren en boeren en er is één boer. Er
zijn socialisten en socialisten en so
cialisten. Na de volgende verkiezin
gen zullen er ook „politieke bejaar
den" wezen.
Duidelijk is hoe belangen een
steeds voornamer plaats gaan inne
men. Tevens versimpelt men nogal
eens de tegenstellingen. Velen willen
kiezen tussen liberalisme en socialis
me, alsof dit de enige twee mogelijk
heden en bovendien eikaars volledig
tegengestelde mogelijkheden zouden
wezen.
Anderen denken dat het hen koud
kan laten of zij door de kat dan wel
door de kater worden gebeten; geen
van beide situaties lokt hen aan en
dus verklaren zij zich politiek neu
traal.
Ik weid over de strubbelingen bin
nen de diverse politieke groeperingen
niet uit en werp alleen de kwestie op
of het vandaag gemakkelijk valt een
christelijke politiek te voeren. Het
antwoord moet, naar ik meen, ont
kennend luiden.
De staatkunde is met sneltreinvaart
aan het verzakelijken. Door uitbrei
ding van de staatstaak met betrek
king tot de welvaart overheersen
financiële en economlsché problemen.
Bij de meeste kiezers zit, naar reeds
bleek, het belang hoog; ze willen „er
beter van worden".
Onprettig
Met het obg daarop nemen de par
tijen bereidwillig of noodgedwongen
zich voor hun eventuele aanhang „er
beter op te maken". Dat het parket
waarin de christelijke partijen verke
ren voor hen onprettig wordt, is dui
delijk.
Dus is het gewenst met grote zorg
vuldigheid verbindingslijnen tussen
principiële uitgangspunten en actuele
politieke vragen te trekken. Daarbij
moet men bedenken dat men vanuit
geheel verschillende fundamentele
gezichtspunten tot eenzelfde prakti
sche beleidslijn kan komen.
Ik noem drie algemeen te aanvaar
den staatkundige verlangens. Er mo
gen geen vergeten groepen zijn. Ach
tergebleven volken behoren te wor
den geholpen. Het zal zaak zijci in
Nederland het bestadn „leefbaar" te
houden.
Hier is slechts verschil over de uit
werking denkbaar. Wie is konkreet
een vergeten groep: taxichauffeurs;
65-jarige gezonde mannen en vrou
wen; de werkende jeugd tussen de 14
en 18 jaar ook na de regeringsnota
van september jL?
Verspelen arme naties de aan
spraak op bijstand wanneer de cor
ruptie hoogtij viert of doen dit de
landen die een bij de gevende rege
ringen in slechte reuk staande inter
nationale politiek voeren? Is een leef
baar bestaan hetzelfde als een in de
gelegenheid zijn te doen wat bevalt?
Kwesties
Er zijn kwesties waarover groter
verschil van mening zal blijken. Moet
er op de algemene middelen een for
ser beroep worden uitgebracht ten
einde sneller het woningtekort op te
heffen? Zal men aandringen op
krachtige vermeerdering van conven
tionele wapens omdat het zuinig
heidshalve terugvallen op de atoom-
dreiging als verdedigingsmiddel
ethisch ongeoorloofd is?
Behoort er energieker te worden
aangewerkt op de verkleining van in
komensverschillen, wat in verband
met het eenvoudige feit dat Neder
land niet alleen op de wereld is,
moeilijkheden met zich brengt; wij
kunnen ong niet een „uitdrijven"
naar het buitenland van een aantal
goed verdienende burgers permitte
ren.
Nog andersoortige, tamelijk lastige
problemen dienen zich aan. Democra
tisering en inspraak zijn aan de orde
van de dag en vinden bijna algemeen
steun. Toch zal, het nodig zijn nader
te onderscheiden.
Democratisering op staatkundig ge
bied zodat ieder het voor het zeggen
heeft of alle gezag enkel op onder
linge afspraak en wederzijdse in
stemming berust, kan niet ideaal zijn.
Democratisering bij het onderwijs
mag niet aldus worden opgevat, dat
de eigensoortige betrekking tussen
leermeester en leerling geheel ver
dwijnt. Democratisering in gezin of
kerk betekent niet de opheffing van
ieder gezag.
Dat gezag zelf waarmee vroeger
wel eens gemakzuchtig gespeeld is
om gerechtvaardigde vrijheidseisen te
onderdrukken enkel in horizontale
betrekkingen te laten opgaan, is on
aanvaardbaar.
School
Men acht het vandaag uiterst wen
selijk dat de school maatschappijrijp
maakt. Tegelijk, verlangen zij die te
gen de huidige westerse samenleving
ernstige bezwaren koesteren, dat
vanuit het onderwijs voortdurend
maatschappelijke kritiek wordt gele
verd.
Ook menen velen dat ons onderwijs
zelf al bestaande sociale onrechtvaar
digheden vergroot; gelijkheid van
kansen is afwezig, want wie uit een
wat primitief, geldelijk en dientenge
volge cultureel slecht bedeeld gezin
afkomstig is, heeft vanaf de kleuter
school tot in de eerste jaren van het
voortgezet onderwijs de grootste
moeite bij te blijven; vaak mislukt
het; aan het begin aanwezige achter
stand wordt nooit ingelopen.
Hier raakt men gauw van het rech
te spoor. Onbetwistbaar is dat het on
derwijs zo goed mogelijk moet zijn.
Evenzo dat er gelijkheid van kansen
voorzover afwezig, te scheppen zijn.
De met beslistheid te verdedigen on
derwijsvrijheid brengt ook het recht
om kritisch te zijn met zich mee,
waarbij de positie van opgnbare en
bijzondere school verschilt.
Maar om dit onderwijs op de in
stellingen van onderwijs tot maat
schappelijk strijdmiddel te maken, is
uiterst bedenkelijk; de school te „po
litiseren" haalt er binnen wat daar in
die vorm niet thuishoort.
Dat christelijke politiek heeft afge
daan geloof ik niet. Binnen enkele
jaren wellicht zullen de tegenstellin
gen zich weer verscherpen. Het socia
lisme of communisme dal zich van
zijn vooronderstellingen bewust is,
kan met een christelijk staatkundige
overtuiging niet worden verzoend.
Van een tot dc oorspronkelijke bron
nen terugkerend liberalisme geldt I
hetzelfde.
Verhoeden
Maar voor het heden liggen de ver
schillen minder scherp. Een christe- I
lijke partij verhoedt vandaag in de
eerste plaats dat verhoudingen wor
den scheefgetrokken. Zij houdt hen
bijeen die behoren te weten, dat de
mens bij brood alleen niet zal leven.
Binnen haar- kring is appel op het
evangelie als beslissende norm wettig.
Zij beseft tevens de betrekkelijkheid
van alle menselijke vaak mede door
eerzucht en machtsdrift beheerst po
litieke inspanningen.
De werkelijke christelijke politieke
partij is met haar pretentie, als het
goed ls, hoogst verlegen en vermijdt
angstvallig een niet verantwoord ra
dicaal spreken om in noodzakelijke
gevallen met sobere beslistheid zowel
te getuigen als te handelen.
PROF. MR. I. A. DIEPENHORST
di
ciale en politieke leven van d
totale bevolking".
Deze twee stellingen ontlenen u
aan het proefschrift van de Suri ron<
naamse predikant dr. S. L. Hof, vei
bonden aan de lutherse gemeentel1 ee
van Delft, die vanmiddag aan i
Universiteit van Amsterdam is
promoveerd tot doctor in de go
geleerdheid.
Zijn proefschrift is getiteld: Pop;
lus Christianus: kerkstructuren
gens Leo de Grote.
Inhoud
Over de inhoud het volgende:
visie van Leo de Grote op de eenl
van de kerk, die gestalte had in
bisschop van Rome als opvolger
Petrus en als plaatsbekleder
Christus op aarde, het steunpunt
de grondslag van heel de zichtbi
eenheid van de katholieke kerk'
voor paus Johannes XXIII richtir
gevend geweest voor het Twet
Vaticaanse Concilie.
Het onderzoek, dat in het proi
schrift wordt beschreven is gerit
op de kerkleer van Leo de Gri
(440461) en gaat in op de vrajdt
naar de identiteit van de kerk
het volk van de Messias Jezus. Oi
komt daarbij het thema ter spral
van de functie van de bisschop va l
Rome als opvolger van Petrus. H(
onderzoek houdt zich voorlopig bez
met de beslissende momenten
geschiedenis van de kerk.
Binnen het raam van het oecu
menisch gesprek der kerk, wordt
de studie gewezen op de mogelijk
heden en de grenzen van het pri
maat van Rome.
M
Petrinisch
In dit verband luidt een slellin;
toegevoegd aan het proefschrift Ter
wille van een zinvol gesprek over d?
eenheid der kerken is het nodig in
de reformatorische bezinnig op hel
ambt in de kerk ook het petrinisch
ambt van de bisschop van Rome le
betrekken en positief te benaderen.
Dr. Hof werd in 1932 in Paramaribo
geboren. Hij studeerde theologie aan
de Universiteit van Amsterdam. Var.
1964 tot 1968 was hij predikant var.
de lutherse gemeenten Enkhuizen
Hoorn.
Tevens was hij als wetenschappe
lijk medewerker verbonden aan
faculteit der godgeleerdheid van
Universiteit van Amsterdam. Sinds
1969 is hij predikant van de lutherse
gemeente in Delft.